Timber complimenteert Ajax: 'Ze hielden het middenveld goed dicht en wij vonden geen oplossing'

door Jari Perridon 31

Bron Voetbal International

Timber complimenteert Ajax: 'Ze hielden het middenveld goed dicht en wij vonden geen oplossing'

door Jari Perridon 31

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Quinten Timber heeft Ajax gecomplimenteerd na de 0-2 overwinning van de Amsterdammers in De Kuip. Op woensdagavond wisten de manschappen van Farioli een zakelijke zege te boeken in De Klassieker. De aanvoerder van de Rotterdammers prijst het goede plan waar Francesco Farioli mee aankwam en nam het op voor zijn doelman, Timon Wellenreuther.

'Ze kwamen met een goed plan vandaag', concludeerde Timber, zo valt te lezen op de site van Voetbal International. De aanvoerder van Feyenoord legt uit waar zijn ploeg tekort kwam tijdens De Klassieker. 'Ze hielden het middenveld goed dicht en we probeerden de oplossing te vinden, maar dat hebben we niet goed gedaan. Je moet ook beter zijn aan de bal en niet zo slordig zijn. We hebben ons niveau niet gehaald vandaag en als je tegen Ajax speelt, dan moet dat wel', is Timber duidelijk.

Afgelopen weekend raakte Timber nog geblesseerd in het duel met FC Utrecht en dus was het voorafgaand aan De Klassieker nog maar de vraag of hij kon meespelen. Volgens de middenvelder ervaarde hij geen klachten gedurende de wedstrijd. 'Nee, als ik op het veld sta, dan ben ik er gewoon', aldus Timber, die geen last had van vermoeidheid en dit ook niet kon zien bij zijn collega-middenvelders In-beom Hwang en Antoni Milambo. 'Ik denk niet dat ze moe waren. Als je een Klassieker speelt dan ben je opgeladen om te gaan', is hij van mening.

Timber neemt het op voor doelman 

Bij beide treffers van de Amsterdammers speelde de doelman van Feyenoord een rol. Ondanks de fouten blijft de aanvoerder van Feyenoord achter Wellenreuther staan. 'Voetbal is een spel van fouten. Wij moeten er als team voor zorgen dat fouten gemaakt kunnen worden. Als je beter bent aan de bal en meer kansen creëert. Voor een keeper is het meteen vervelend. Timon weet dat we als team achter hem blijven staan', sloot Timber de persconferentie af.

Lees meer over:
Plaats reactie

Enoh25 +1809

Na Benfica uit wat het volgens Timber God die het allemaal ff had bepaald. Als je dan tegen godenzonen speelt, heb je een probleem.

01-11-2024 10:40

Holadieje +5930

Vindt dit echt een vieze kakkerlak geworden, liep ook te rellen en gefrustreerd te doen.

31-10-2024 16:16

7172AFCA7395 +10299

Ja kvond de tweede goal ook geen keepersfout.

31-10-2024 12:35

Ans B +19823

Goeie gast hoor, en nog steeds één van mijn favoriete spelers. Echt doodzonde dat het zo is gelopen dat hij bij Ajax vertrok. Maar ik begreep het volkomen. Op het middenveld had hij op dát dat moment ook weinig kans, omdat zowel Gravenberg als Taylor verder waren in hun ontwikkeling - mede door de langdurige blessure die Timber toen had, terwijl Ajax sowieso nog veel kocht in die periode.

Hij zou - normaal gesproken - de eerste kandidaat zijn geweest om Mazraoui te vervangen als rechtsback, maar hij was toen al geblesseerd (waardoor Rensch in beeld kwam). Ik denk dat hij dan wel als back had willen spelen. Misschien dat alles dan anders was gelopen.
Ik hoop dat hij - als hij buiten NL gaat spelen - ooit samen gaat spelen met zijn broer. Arsenal zou goed bij hem kunnen passen. Maar ik weet eigenlijk niet of Arsenal hem kan gebruiken. In wiens plaats zou hij dan spelen?

31-10-2024 10:15

Schip +23410

Was toen meer de concurrentie met Alvarez dacht ik. Voor de aanvallende half positie kwam hij toen echt nog tekort. Taylor scoorde flink in de jeugd, Gravenbergh was de stylist die makkelijk indribbelde. Dat had Timber niet. Heeft ook echt nog seizoenen geduurd voordat hij als AM wat kon. Bij Utrecht was het een tussenrol, eerste jaar onder Slot ook.

Timber maakte indruk op mijn door zijn rust onder druk, balvastheid en simpele oplossingen. Kon ook vrij makkelijk een inkomende speler van zich afhouden. Bizar dat dit door zo weinigen is opgepakt. Ook een Van der Lem zag het niet.

Maar had alle kwaliteiten voor rechtsback of controleur. TH had hem er gewoon eerst bij moeten halen en laten invallen en dan hadden ze hem dat contract moeten aanbieden. Echt een misser, riep het toen al meer dan een keer.

31-10-2024 11:17

Ans B +19823

In mijn herinnering was Alvarez nog niet zo prominent in beeld als 6, maar daar kan ik me in vergissen. Davy Klaassen was het jaar voordat Timber vertrok als 6 gehaald en speelde daar in eerste instantie ook goed, tot een zeker moment. Pas toen begon Alvarez als 6 minuten te maken.

Ik heb nooit begrepen dat TH zo vasthield aan Alvarez - voor mij echt een blunder.
Ik was ook teleurgesteld dat Quinten er nooit bij is gehaald, maar destijds had ik er wel begrip voor, omdat Rensch intussen was doorgebroken en TH in woorden wel aangaf hem talentvol te vinden. Ik had Timber al een hele tijd niet meer zien spelen en kon daardoor onvoldoende inschatten of ze hem wél kansen hadden moeten geven. Ze hadden beter naar jou kunnen luisteren! Eeuwig zonde: hij speelde geweldig tegen Benfica! Met alle kenmerken die je noemt, en die - inderdaad - al op jonge leeftijd zichtbaar waren in dat handjevolwedstrijden die ik van hem zag.

31-10-2024 11:50

gi0vanni +7173

Hij wou op het middenveld spelen en zit nu weer terug bij zijn oude club. De verwachting is dat Berghuis en Rench gratis vertrekken in de zomer. Nog maar een paar maanden en ze kunnen overal een voorcontract tekenen. Dus een nieuwe cam en rb zijn gewenst.

31-10-2024 14:18

Ans B +19823

Ja, ik weet dat hij zichzelf als middenvelder zag en ik denk ook zeker dat hij daarin gelijk heeft, maar als je als rb in het eerste kunt spelen, zou hij dat dan hebben geweigerd? Ik denk het niet. Nog los van wat het daarna zou zijn gegaan. Maar hij zou zich in principe dan wel in de selectie hebben kunnen spelen en dan was echt een nieuwe situatie ontstaan.

Zou goed kunnen dat beiden vertrekken - al dan niet gratis. Het zal - tenzij Ajax zich direct plaatst voor de CL, sowieso erg moeilijk blijven om de selectie te versterken.

01-11-2024 12:19

gi0vanni +7173

De afgelopen tijd werd ik niet zo vrolijk van de verdediging en een talent testen op rb dat goed is aan de bal maar matig in verdedigen zou Ajax niet veel verder hebben geholpen.
Door een te groot vertrek van kwaliteits spelers zijn we ver in niveau terug gezakt. En herbouwen kost veel tijd. Dit noem ik daar het eerste seizoen van en je moet de trainer minimaal 3 seizoenen de tijd geven. Er is nog veel te doen om op CL te komen.
De nieuwe opzet ziet er goed uit, meer geld en meer kans om lagere teams te loten.

Helaas is de denkwijze van Ajax verkeerd. Want zelfs met alle bezuinigingen draaien we verlies.
Dit betekent dat als dit nog een jaar of 5 doorgaat je echt in de problemen zit zonder uitweg.
Daarom moeten ze in de winter minimaal een fatsoenlijke lv voor halen. En bij een zomers vertrek van Rench en Berghuis is er veel meer ruimte in het salarishuis dus meer mogelijkheden. Verder is het op rv ook te dun bezet dus beter versterken ze de posities. CL of niet we moeten ons daarvoor plaatsen als dat dit jaar niet zou lukken dan volgend jaar. Gelukkig doet de trainer het goed maar gezien het spel kun je zeer zeker nog tegen puntverlies aanlopen.
De komende 3 wedstrijden in korte tijd gaan we kijken of we daarin ook goed kunnen presteren en het conditioneel aankunnen.
De beste tranfer dit seizoen is duidelijk de trainer.
Sommige spelers zijn alleen van waarde onder de juiste omstandigheden. En hij haalt daar veel uit, wat zeer knap is maar we zijn er nog niet.

01-11-2024 14:24

Ans B +19823

Voor mij zijn de sleutelwoorden CL, een heel uitgekiend transferbeleid (mét gebruik van data), een betere doorstroming voor jeugdspelers, óf naar het eerste, óf via eerst uitlenen (maar dan met meer garanties/kansen op voldoende speeltijd), en een moderne trainer van het kaliber Farioli, waarbij ik ervaring van minder belang acht dan kennis/visie/people management en samenwerking.

Ik denk dat CL-deelname (of ténminste plaatsing voor de voorrondes) hét cruciale punt is om de financiële ruimtes op te rekken c.q. iets meer risico's te nemen, waardoor er meer ruimte komt om heel gericht te investeren in spelers.
In dat geval hoeft het helemaal niet zo lang te duren.

Ik weet niet of dat uitgekiende transferbeleid haalbaar is met Kroes en de scouting, waardoor slim datagebruik in principe nóg belangrijker is geworden. Als b.v. Beuker in staat is de achterliggende data bij Baas te duiden (mede waardoor hij door Farioli op CV is gezet), zou hij ook in staat moeten zijn om - bij gebruik van slimme algoritmes - geschikte Ajaxspelers te vinden die niet persé duur hoeven zijn. Dat maakt Ajax in principe onafhankelijker om zich direct al voor de CL te plaatsen.

Idem voor een betere doorstroming van jeugd. Geef ze meer kansen om zich in het eerste te laten zien, niet alleen gedurende de voorbereiding. Ik lees niet anders dan dat er een uitstekende lichting aan zit te komen. Wellicht nu nog te jong, maar ook dat is relatief, als er een goede kop op zit.
Ik weet dat het makkelijker praten is dan doen, maar ik geloof heilig in goed beleid, samenwerking/afstemming en vakmanschap. Met Beuker en Farioli, plus de opzet van de jeugdtrainers (theoretisch goed onderlegden én ervaringstrainers) hebben we in principe de juiste voorwaarden in huis qua visie/beleid om verder te komen. Nu de details nog. Met de overwinning op zowel Fey als PSV heeft het eerste in elk geval al grote stappen gezet qua spel, resultaat en zelfvertrouwen. Dat geeft wel hoop en een hele grote boost, die misschien wel doorslaggevend wordt voor de rest van dit seizoen.

03-11-2024 11:03

PD119 +115

Ik denk dat Ajax vooral moeten inzetten op jeugd. In plaats van kopen, kopen, kopen.
In Jong speelt bv Alders. Die doet het goed en verdient een kans. LV en CAM zou ik niet zomaar weten.
Verder hoop ik dat Regeer teruggehaald wordt. Kan ook op RA.

03-11-2024 11:23

Ans B +19823

Ik denk dat het vooral gaat om hele gerichte keuzes. Wie zou tegen jeugdspelers zijn als dat kan? Ik niet in elk geval. Dus ik zou vooral naar het totaalplaatje kijken: wat hebben we nodig en wat is beschikbaar/haalbaar?
Soms is ervaring belangrijker dan puur talent, als je naar je hele team kijkt.
Idem qua scorend vermogen (mijn reden om vóór Klaassens terugkeer te zijn).
Soms winnaarsmentaliteit (idem om vóór de komst van Weghorst te zijn, als pinch hitter).

Ik ben beslist niet voor kopen om het (kunnen) kopen en ik ben de éérste die zegt dat een goed doorstromingsbeleid voor jeugd uitermate belangrijk is, maar ik vind niet dat je blindelings moet inzetten op jeugd. Je moet m.i. vooral goede voorwaarden scheppen dat de jeugd kán instromen, en dan denk ik dat ze het beste af zijn met vooral een evenwichtig elftal, met leiders, ervaring, winnaarsmentaliteit en alles wat een team goed maakt (zoals een trainer die spelers beter maakt).

03-11-2024 11:34

gi0vanni +7173

Alleen jeugdspelers werkt niet. En dat is logisch, ze zijn niet allemaal klaar voor Ajax 1 en sommige gaan dat niet eens halen. Verder zijn ze wisselvallig en hebben ze sturing nodig.
Als een talent goed genoeg is dan natuurlijk wel naar Ajax 1.

03-11-2024 12:51

PD119 +115

Ik heb echt moeite met het feit dat zelf opgeleide spelers gratis de deur uit lopen. Zo'n Rensch weet ook hoe zijn club ervoor staat. Een beetje dankbaarheid. Het zit er niet meer in.

03-11-2024 17:01

gi0vanni +7173

Niets nieuws, Brobbey deed dat ook maar de hele lijst is te lang om op te noemen. Niet leuk maar al jaren heel normaal. Clubliefde weegt niet op tegen geld.

03-11-2024 18:06

Ans B +19823

Zeker, wie niet, maar ik bekijk het wel van geval tot geval en vaak zie ik wel een goede reden, althans denk ik dat te zien. Zoals bij Kluivert en Brobbey - beiden zwaar beïnvloed door Raiola met zijn manipulatieve persoonlijkheid (nogmaals: mijn inschatting/beleving), bij Kluivert geholpen door diens moeder. Bij Brobbey was dan het motief geld, niet voor zichzelf maar om zijn familie te helpen.

Rensch geloof ik - wat velen naïef noemen - o.b.v. zijn ingeschatte persoonlijkheid. Die wil m.i. oprecht bijtekenen, maar is teruggefloten door zijn zaakwaarnemer om dat soort uitspraken niet meer te doen - want natuurlijk niet ideaal bij de onderhandelingen. Ik weet niet of hij mans genoeg is om zijn zaakwaarnemer uiteindelijk terug te fluiten, dus ik kan de uitkomst niet inschatten. Maar aan zijn oprechtheid twijfel ik niet.

Rijkhoff destijds - las ik - had redenen om ontevreden te zijn over het uitblijven van een contract, en dan ben je - als jonge jongen - ontvankelijker voor aanbiedingen en de plaatjes van andere clubs. Dortmund heeft een uitstekende opleiding en heel veel spelers zijn vanuit die opleiding in het eerste gekomen. Dat was geen rare keuze.

Eigenlijk heb ik zelf vooral moeite met Mazraoui. Qua leeftijd de meest volwassene en dan toch die keuze maken. Voor het geld naar ik aanneem. En misschien omdat hij (door Raiola ingefluisterd?) niets aan Ajax was verschuldigd, omdat hij niet eens een contract kreeg en altijd tussen wal en schip had gehangen in de jeugd; miskend. Ik hóór het de sluwe Raiola zeggen dat hij zo goed is dat hij overal heen kan en dat Ajax hem nooit op waarde heeft geschat. Al strelend en redenen influisterend om niet te hoeven bijtekenen. En ik schat Mazraoui als voldoende ijdel en trots in om dat als zoete koek te slikken. Voor mij ingebed in de verontwaardiging die ik voelde toen ik er achter kwam dat hij pas in zijn laatste seizoen écht als een prof ging leven (nadat hij na had gedacht over zijn blessuregevoeligheid). Bij iedereen hier heeft sympathie voor Mazraoui, maar ik schat hem in als narcistisch genoeg om te dénken dat hij onafhankelijk is/denkt, terwijl hij in werkelijkheid te veel luistert naar de 'verkeerde' emoties.
Dat is hoe ik het heb beleefd, voor wat het waard is.

Ik denk dat clubliefde nog steeds bestaat, maar dat het slechts één van de motieven is die een rol speelt bij beslissingen, en zeker niet de belangrijkste. Daarnaast speelt het een grote rol hoe onafhankelijk/volwassen een speler is, want hij wordt omringd door mensen (familie, vrienden, zaakwaarnemers e.a.) die allerlei redenen kunnen benoemen om vooral aan zichzelf en/of het geld te denken. Het ziin ook heel voor de hand liggende redenen die wij allemaal kunnen verzinnen. Wees daar maar tegen bestand, vooral als je nog jong bent en lichtelijk of heel erg naïef of beïnvloedbaar bent.

04-11-2024 09:39

Schip +23410

Gewoon een hele volwassen reactie van deze jongen. Die uitblonk tegen Girona en Benfica en ook tegen Leverkusen al sterk was. Dan verwacht je misschien een gefrustreerde reactie, zeker na het stevige duelleren door Ajacieden. Goeie gast, net als zijn broer. En jammer, dat hij hier niet meer speelt.

31-10-2024 09:02

Patje2011AJAX +2111

Precies, die gozer zit goed in elkaar.

01-11-2024 09:01

Schip +23410

Je zag ook dat hij ondanks de nederlaag in eigen huis en de teleurstelling de tijd nam om met Taylor te praten. De Timbers zijn gewoon goede, stabiele jongens die niet snel uit evenwicht te krijgen zijn. Compliment voor de ouders zou ik zeggen.

01-11-2024 09:35

Schippersson +2475

Had nou gewoon een jaartje rechtsback gesoeeld bij ons en dan was je sinds het vertek van Alvarez een vaste middenvelder bij een echte club.

31-10-2024 04:53

FrancescosRavioli +15198

Zei het gisteren al. Het doet me pijn hem in een Feyenoord shirt te zien.

31-10-2024 08:58

FdJMdL +4505

lekker gespeeld neuspleister hahaha

31-10-2024 03:41

Noxin +15493

Klaassen was nagenoeg onzichtbaar, maar maakte veel vuile meters om Timber het voetballen onmogelijk te maken waardoor Feyenoord totaal geen grip kreeg op het middenveld.

31-10-2024 02:26

caspervans +5348

Dit. Volgens mij ook de meeste kilometers gemaakt. Op het einde was de tank wel echt leeg bij 'em, want z'n sprintjes leken nergens meer op. Maar heeft alles gegeven en met resultaat!

31-10-2024 12:43

robtjeajax +622

heerlijk toch,
wij hadden in de jeugd een jongen die niet z goed kon voetballen , maar we liten hem gewoon de meest technische( middenvelder/ opbouwer) speler van de tegenstander ''opeten''
en we speelden met 10 tegen 10
alleen wij misten niet veel, zij misten de beste speler en de opbouw,

exact wat Klaassen gisteren deed
Fan van Klaassen en KJH m'n zootje heet zelfs Klaas (ook naar overleden opa toevallig)

01-11-2024 09:56

Sjjsudj.J +1803

contract opbreken en terugkomen

31-10-2024 00:11

Simpelishetmoeilijkst +25179

Perhaps had Quinten beter bij Ajax kunnen blijven! Betere club.

31-10-2024 00:02

Op_een_oude_slof +4358

Er was toen geen plek voor hem....dus ja

31-10-2024 01:10

Jww +2312

Er was wel plek, maar hij wilde geen rechtsback spelen

31-10-2024 01:32

Op_een_oude_slof +4358

O dat is mij even voorbij gegaan...thnx!

31-10-2024 08:30

gi0vanni +7173

Is goed voor hem uitgepakt, hij zit terug bij zijn oude club en hij staat op het middenveld. Wens hem een mooie transfer naar het buitenland toe maar eerst nog een verliespot in Amsterdam. 🤣

31-10-2024 14:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.