Ten Hag komt met duidelijkheid: 'Besloten dat ik geen enkele baan aanneem tot 1 juli'

door Bart Veenstra 67

Bron SEG Football

Ten Hag komt met duidelijkheid: 'Besloten dat ik geen enkele baan aanneem tot 1 juli'

door Bart Veenstra 67

Bron SEG Football

Erik ten Hag gaat op zijn vroegst pas in de komende zomer weer aan de slag als trainer. Dat heeft de oefenmeester laten weten tegenover de kanalen van SEG Football. De voormalig trainer van Ajax werd eerder dit seizoen ontslagen bij Manchester United en sindsdien is hij clubloos.

'Ik heb al besloten dat ik geen enkele baan aanneem tot 1 juli, tot de start van het nieuwe seizoen', zegt Ten Hag onder meer in een preview van een podcast van SEG Football. De gehele podcast is vanaf dinsdag 25 februari te beluisteren.

In die podcast zal Ten Hag onder meer ingaan op zijn vertrek bij Manchester United. 'Als er iets is dat ik mis, dan is het Old Trafford', doelt hij op het stadion van de gevallen Engelse topclub. Overigens gaat het sinds het vertrek van Ten Hag niet veel beter met Manchester United. De ploeg staat op een teleurstellende vijftiende plaats. Het gat met de nummer achttien - Ipswich Town - is echter nog groot: 13 punten. Van acuut degradatiegevaar is dan ook geen sprake.

Tekst gaat verder onder onderstaande Instagram-post.

Ten Hag won twee prijzen met Manchester United

Ten Hag was sinds de zomer van 2022 trainer van Manchester United. Destijds kwam hij na enkele succesvolle jaren over van Ajax. Bij Manchester Untied werd hij in zijn eerste seizoen nog derde en hij won de League Cup. Een seizoen later werd Manchester United slechts achtste, maar wist Ten Hag wel de FA Cup te winnen door in de finale Manchester City te verslaan.

Tekst gaat verder onder de foto.

erik ten hag manchester united
Na het uitduel bij West Ham United (2-1 verlies) werd Ten Hag ontslagen door Manchester United.

In de zomer van 2024 verlengde Ten Hag zijn contract en leek hij de toekomst in te gaan met Manchester United. Al snel ging het qua prestaties bergafwaarts en na een nederlaag op bezoek bij West Ham United was het in oktober dan zover: Ten Hag werd ontslagen.

'We hebben veel hoogtepunten meegemaakt bij Manchester United, maar ik zei altijd: er is veel ruimte voor verbetering. Goed is niet genoeg', zegt Ten Hag nu. Het is nog onduidelijk waar Ten Hag in het komende seizoen aan de slag gaat. Eerder werd hij nog gelinkt aan Borussia Dortmund, maar die club koos onlangs voor Niko Kovac als nieuwe trainer.

Lees meer over:
Plaats reactie

VOETBALisOORLOG +1780

Ik denk dat ten Hag afwacht wat er in de zomer gebeurd bij Ajax, zoniet, dan kan hij wellicht bij Leverkusen terecht

26-02-2025 02:44

Eurysaces +29527

Ik hoop ontzettend dat Farioli blijft! Ten Hag zonder de aansturing van Blind en Tadic moet ik niet aan denken, hun impact was zo ontzettend veel belangrijker dan die van TH op en naast het veld.

25-02-2025 20:33

Lekkerhoor +3381

Hij heeft dus al een tijdstip en zat bij JA op de tribune tegen Cambuur. Ik kijk niet gek op als TH hoopt op een vertrek van Farioli en opnieuw instapt deze zomer. Het is geen geheim dat Kroes fan van hem is.

25-02-2025 17:54

KingOfTheMatch +7032

Ik weet niet precies hoe dat zit qua ontslagvergoeding, maar volgens mij wordt ie gewoon doorbetaald tot ie ergens anders aan de slag gaat. Uiteraard geen haast dus.

24-02-2025 22:57

mvdk +43985 moderator

Maar het lijkt mij ook niet ideaal om ergens eind februari in te stappen. Dat zijn vaak clubs waarbij het al kut gaat zoals United. Beter lekker in de zomer met een schone lei starten. De transfermarkt is dan ook open.

25-02-2025 07:35

LukaLitmanen +82019

Ik ben niet anti-Hag maar er was genoeg aan te merken:

- Onnodig uitgeschakeld tegen Benfica, Chelsea, Valencia, Getafe, Tottenham door waardeloos wisselbeleid.
- Bekerfinale PSV onnodig verloren door kansloos basiself op te stellen
- met veel geluk kampioen geworden laatste seizoenshelft
- gered door corona zodat we 1e werden.
- Tadic, Blind nooit wisselen en drama Klaassen teveel minuten gegeven ten koste van Kudus

Ik heb alleen genoten tijdens 1e seizoenshelft 21/22 en groot deel van 18/19.

Zal me niks verbazen als Pisvee probeert aan te trekken

24-02-2025 19:56

HStorm +3149

-Geen jeugd ingezet
-Labyad
-Klaiber
-Onbegrijpelijke persconferenties

25-02-2025 20:49

GotnohairWedontcare +973

Naar PSV als Peter het niet redt?

24-02-2025 19:52

WeirdAJAX +12194

Dat wordt komende zomer een volgende subtopper voor EtH. Wij zijn bovendien voorzien.

24-02-2025 19:31

JohnDylan +22094

Ten Hag zorgde er bij Ajax voor dat de begeleiding die het team kreeg van Europees top niveau was. Na zijn eerste halve seizoen zeurde spelers (inclusief aanvoerder De Ligt) over hoe hard en lang er onder Ten Hag moest worden getraind en over het feit dat er van ze werd verwacht dat ze van vroeg in de ochtend tot laat in de middag op de club moesten blijven. Met hulp van de komst van Blind en Tadić kon Ten Hag de spelersgroep overtuigen van zijn gelijk (dat er veel harder moest worden gewerkt). Na het vertrek van Ten Hag is die professionaliteit weer geheel uit de club verdwenen tot Farioli en zijn team het terugbracht.

Dit vertaalt zich onder andere in de conditionele fitheid van de spelers, net als onder Ten Hag trekt Ajax nu gemiddeld weer de meeste ‘high intensity sprints’ per wedstrijd. Wat belangrijk is aangezien het team met gemiddeld de meeste high intensity sprints per wedstrijd sinds 2018/19 (daarvoor heb ik de data niet van) elk seizoen kampioen van de Eredivisie is geworden. Net zo belangrijk is dat het zich vertaalt in het feit dat Ajax zelden tactisch iets tegen komt waar ze niet op voorbereid zijn.

24-02-2025 18:38

Aurelius1 +19722

Gek toch, dat de spelers bij United blijkbaar geen enkele baat hadden bij deze 'fantastische' methode. Misschien hadden de spelers bij United een ander DNA, waardoor zijn methode niet aansloeg? Of zou het toch een ietsjepietsje te maken kunnen hebben met de kwaliteit van de spelersgroep bij Ajax versus de rest? Ik weet niet hoor, misschien zeg ik iets heel doms...

24-02-2025 20:14

JohnDylan +22094

Hadden ze dat niet dan? Volgens mij deed Ten Hag het veel beter met deze spelers dan zijn opvolger.

25-02-2025 12:40

Aurelius1 +19722

Uiteraard weer die heerlijk onzuivere analyses, lekker vanuit de onderbuik. Dit is niet hoe je het verschil tussen trainers bepaalt lol, verre van.

25-02-2025 15:51

Noam +4112

Hoezo toont het geen respect om een trainer niet terug te willen? Geen respect toon je pas wanneer je iemand beledigd in mijn ogen.

24-02-2025 18:23

Dolblij +45073

Twentse tijdrekening natuurlijk.

24-02-2025 17:58

Slang3 +45903

Zolang hij nergens tekent moet United hem doorbetalen. Hij zou gek zijn nu ergens in te springen

24-02-2025 16:48

gi0vanni +7226

Als hij ergens anders tekent moeten ze ook betalen waar hij recht op heeft. Een contract is een contract.

24-02-2025 18:09

401Middenweg401 +6027

Ik dacht dat hij gezien zijn familie nooit voor zijn geld heeft hoeven werken.

24-02-2025 18:23

Slang3 +45903

nog geen reden om zomaar 10 miljoen+ weg te gooien

24-02-2025 19:16

Aurelius1 +19722

Dat ten hag nog de luxe heeft om zich van alles te kunnen permitteren is lachwekkend. Misschien wel de meest gehypte trainer ooit en bij United een half miljard (!) uitgegeven. Let that sink in.

24-02-2025 16:44

7172AFCA7395 +10299

Hahaha. Heb je zeker niet meegekregen wat ie met Eagles en Utrecht al gepresteerd had, en bij Ajax natuurlijk ook.

24-02-2025 17:38

MarcelvTol1971 +15330

Heeft bij AJAX strontgeluk gehad met de lichting, het aankoopbeleid van Overmars ( achteraf gezien bleek dat iets minder handig )
Maar zijn wisselbeleid was triest, altijd dezelfde in dezelfde 70e minuut.
En kon slecht schakelen als het minder ging.
Hoeft van mij echt niet terug te komen.

24-02-2025 17:48

JohnDylan +22094

Ten Hag had een spelersgroep vol Europese subtoppers die hij eruit liet zien als wereldtoppers. Bijna letterlijk elke basisspeler is substantieel slechter gaan spelen nadat hij Ten Hag verliet.

De Jong, De Ligt, Mazraoui, Onana, Tagliafico, Tadic, Ziyech, Neres, Antony, Vd Beek, etc. Ten Hag heeft het maximale uit al die spelers gehaald. Ik denk dat Timber de enige echte uitzondering is.

Ten Hag haalde de halve finale van de Champions League met Schöne centraal op het veld. Dat op zichzelf al is ongelofelijk knap.

24-02-2025 18:21

Aurelius1 +19722

Ja... het ligt allemaal aan ten hag. Worden diverse verbanden gelegd zonder enig concreet bewijs.

24-02-2025 18:22

LukaLitmanen +82019

Timber was in zijn laatste seizoen hier juist ook wel matig vond ik

24-02-2025 19:52

Aurelius1 +19722

Wat is toch telkens dat vage begrip 'het maximale uit spelers halen'. Alsof spelers zich niet gewoon autonoom ontwikkelen. Ze groeien niet en verbeteren niet zonder dat ten hag ze water geeft?

24-02-2025 20:08

Aeter +6613

Er zijn maar weinig spelers die puur door eigen wilskracht iets presteren.

24-02-2025 21:59

edalm +4933

Sssstttt dat mag je hier niet zeggen.

24-02-2025 17:56

JohnDylan +22094

Je mag het wel zeggen maar het is onzin.

25-02-2025 12:42

VOETBALisOORLOG +1780

Over gehypt gesproken... Die Portugees bij United doet het nog slechter...

26-02-2025 02:51

Amsterdam1900 +737

Francesco > Erik

24-02-2025 16:25

JC14forever +879

Wat bijzonder weer om te lezen dat de laatste trainer die ons Europees weer op de kaart heeft gezet met een jong elftal en mooi aanvallend voetbal, volgens sommige supporters nooit meer hoeft terug te komen... We speelden meerdere Europese grootmachten compleet weg onder zijn leiding en dan toch deze reacties...

Er zijn in mijn ogen op dit moment 3 Nederlandse toptrainers met een goede voetbalfilosofie, die van mij altijd trainer van Ajax mogen worden en dat zijn Slot, Bosz en Ten Hag! Bosz en Ten Hag zijn al trainer van Ajax geweest en zij hebben mij beide weer laten genieten van mooi Ajax voetbal met een jong elftal en op de manier waarmee Ajax groot is geworden! En dat was heel erg lang geleden voordat zij trainer bij onze club waren...

Ondertussen krijg ik wel steeds meer respect voor Farioli en zie ik soms weer wat van Ajax voetbal terug, zeker nu hij ook steeds meer jeugd de kans geeft. Wat mij betreft mag Farioli absoluut nog blijven, maar ik weet niet of hij een lokroep van een Italiaanse topclub af zal slaan...

Als hij toch besluit om einde van dit seizoen weg te gaan, dan zou ik blind voor Ten Hag gaan als nieuwe trainer, mits hij dat natuurlijk zelf zou willen...

24-02-2025 16:23

Aurelius1 +19722

Pak het elftal er even bij in plaats van alles toe te schrijven aan ten hag.

En Bosz is drie keer achter elkaar ontslagen en kreeg van jumbo en asml alles wat ie eiste.

Stop de mythevorming in de voetballerij!

24-02-2025 16:45

JC14forever +879

Dank voor je reactie en mening... Ik heb ondertussen al veel oeverloze en eindeloze discussies van jou hier kunnen volgen over het wel of geen waarde hebben van een trainer...

Ik deel jouw mening hierover niet, maar respecteer het wel, maar ga er verder geen discussie met je over aan, omdat ik daar geen zin, tijd of energie voor heb, omdat ik weet dat het verder zinloos is...

24-02-2025 16:54

JohnDylan +22094

Hoeveel halve finales van de Champions League hebben Onana, Mazraoui, De Ligt, Blind, Tagliafico, Schone, Vd Beek, De Jong, Ziyech, Tadic en Neres gehaald zonder Ten Hag als hoofdtrainer? Relatief aan het niveau van de Champions League haalde Ten Hag met middelmaat de halve finale. Dat is ongelofelijk knap.

24-02-2025 18:27

Aurelius1 +19722

Nee. Er moet bewezen worden dat dat louter aan ten hag lag. Daar is geen enkel bewijs voor. Of had je vroeger ook een trainer nodig om op straat potjes voetbal te winnen? De spelers zouden gewoon boven hun kunnen zijn uitgestegen. En het was zeker geen middelmaat. De ligt jarenlang basis oranje, mazraoui subtop tot top, ziyech geen middelmaat, de jong jarenlang basis barca, tagliafico basis lyon, onana basisspeler united en succes bij inter, Martinez ook, blind jarenlang min of meer basis united en in oranje, neres zeer goed gedaan in Rusland en bij benfica, etc.

Als ten hag de skills had, waarom heeft ie dat dan niet bij United getoond.

24-02-2025 19:26

Ajax The Best +16518

Van wie moet dat bewezen worden? Hij zegt niet eens iets dat een link heeft met "dat het louter aan Ten Hag lag". Gedraag je toch eens als een volwassene in plaats als de dorpsgek van AS.

25-02-2025 10:20

Barric +771

Ten Hag heeft het natuurlijk geweldig gedaan bij Ajax. Maar mocht Farioli einde seizoen toch onverhoopt vertrekken hoop ik dat Ajax Michael Reiziger zal aanstellen als nieuwe coach.

24-02-2025 15:58

MarcelvTol1971 +15330

Ik denk dat Reiziger door Nigel de Jong benaderd gaat worden.

24-02-2025 17:49

VOETBALisOORLOG +1780

Reiziger, Bogarde, Witschge en Vos 👀

26-02-2025 02:58

Icoontje +346

We zouden dezelfde fout maken die Ten Hag altijd maakt : het terughalen van degenen waar je al eerder mee gewerkt hebt . Een topploeg als Ajax kijkt verder dan de eigen neus .

24-02-2025 15:50

chriiss +266

Ik neem het ter kennisgeving aan, bedankt!

24-02-2025 15:18

papflapjes +7125

Hij wacht op het ontslag van van Persie ;-)

24-02-2025 14:56

Juichtoon +32512

Hij heeft Fnoord dus afgezegd.

24-02-2025 14:50

Baco123 +6408

Lijkt me wel als van persi daar trainer is geworden en goed ook dat ten Hag daar niet heen is gegaan

24-02-2025 15:15

036AFCA97 +146646

Je mag het niet zeggen, maar ik hoef Ten Hag echt niet terug bij Ajax.

Tuurlijk was het vaak goed, maar kijk ook ff welke selecties hij had. Het was ook vaak dood saai en de seizoenen bleven vaak heeel lang spannend.
Vorig jaar hebben we gezien hoe PSV kon domineren. Dat had ik destijds ook willen zien.

Ik ben Ten Hag dankbaar voor de mooie tijd, maar ik hoop nu dat ze Farioli lang kunnen behouden.

24-02-2025 14:42

rob +665

Vorig jaar lag Ajax alleen wel compleet aan diggelen. Bijna ieder jaar is er wel een uitschieter die Ajax en/of PSV lang bij kan houden, vaak Feyenoord. Over het algemeen zijn het echter deze twee die de competitie nog lang spannend houden.

Ik hoef Ten Hag trouwens ook niet terug te zien volgend jaar. De herinneringen verbloemen dat het vaak ook niet best was onder hem, terwijl de selecties toch aardig beter waren dan wat we nu hebben.

24-02-2025 15:04

Tommyshelby +128872

Blijf maar lekker in het buitenland.

24-02-2025 14:27

Simpelishetmoeilijkst +25209

Erik komt wel goed terecht denk ik, en ik hoop dat het contract met Farioli opgewaardeerd en verlengd wordt, zodat hij nog een tijdje blijft.

24-02-2025 14:21

TeringHenkie +28355

Laat hem aub ver weg van Amsterdam blijven!!

24-02-2025 14:18

Ozhan +1530

Waarom?

Hij heeft ons 3 (eigenlijk 4) kampioenschappen bezorgd met mooi voetbal. Weetje nog de tijd dat we week in week uit met 5-0 wonnen?

24-02-2025 14:28

TeringHenkie +28355

"Weetje nog de tijd dat we week in week uit met 5-0 wonnen?"

Nee, ik weet wel dat Ajax door zijn dom wisselbeleid de finale van de CL miste. En dat hij door eigenwijsheid veel te lang vasthield een bv Labyad, Klaiber en Promes!

24-02-2025 14:33

Knakworst +547

Daar had een zekere Onana die wedstrijd ook een aandeel in volgens mij...

24-02-2025 15:01

JohnDylan +22094

Zonder Ten Hag hadden we de halve finale van de CL niet gehaald. Wat hij heeft gedaan met een voor CL begrippen middelmatig team is ongelofelijk knap. Het feit dat geen enkele speler na zijn vertrek een hoger niveau heeft gehaald dan onder Ten Hag toont ook wel aan hoe belangrijk hij voor hun prestaties was. Kijk naar De Ligt die als 25 jarige nog steeds verre van het niveau heeft wat hij onder Ten Hag had, De Jong die nooit meer het niveau van 2018/19 heeft gehaald, Onana die geen schim van zichzelf meer is (al denk ik dat doping daarin een rol speelde), etc..

24-02-2025 15:10

4Ever14 +6612

“ Hij heeft ons 3 (eigenlijk 4) kampioenschappen bezorgd met mooi voetbal. ”

Dan heb je geen goed geheugen, alleen in 18/19 speelden ze mooi voetbal.
19/20 was het gatenkaas.
20/21 was hij een one trick pony.
21/22 begon het verval.

24-02-2025 15:30

Jibberjabstep +1901

Je wilt dat een van de meest succesvolle coaches uit de geschiedenis van Ajax uit de buurt van Amsterdam blijft? Waar komen al dit soort types die geen greintje respect op kunnen brengen vandaan?

Provinciale pannenkoek. Blijf zelf uit Amsterdam weg.

24-02-2025 14:39

daslogisch1 +10198

Ik weet het niet. Voor de komst Fransje zou ik zeggen, haal hem terug maar nu zijn we zo met een project bezig en dus ook Fransje en team dat mocht hij vertrekken, wat ik niet hoop. Dat we wel in die lijn door gaan en niet dat er een trainer komt die weer een hele andere visie er op na houdt waar iedereen weer aan moet wennen binnen het team, dan moet je weer van vooraf aan gaan opbouwen. Niet slim.

24-02-2025 13:54

Knakworst +547

Als Ajax kampioen wordt en nog een aantal rondes verder in de EL komt zie ik Farioli helaas wel vertrekken.
Ten Hag lijkt mij dan een geschikte opvolger om in de CL met Hato, Taylor en Brobbey minimaal hetzelfde te flikken als met De Ligt, de Jong en van de Beek.

24-02-2025 13:54

Lavie +2299

Erik wacht op Ajax. Waarom zou Francesco in hemelsnaam naar de nummer 9 van Italië willen?

24-02-2025 13:45

Schip +23431

Dat ongemakkelijke idee bekruipt mij ook. Maar tig keer liever Farioli en anders een ander.

Kan trouwens ook zijn dat een deel van de afkoopregeling is dat hij niet zijn volle deel krijgt als hij dit seizoen nog een andere klus aanneemt.

24-02-2025 13:53

Simpelishetmoeilijkst +25209

Schip, ik denk dat je gelijk hebt, en dat hij pas in Juli vrij is van ManU qua betaling.

24-02-2025 14:20

papflapjes +7125

Dezelfde reden waarom hij naar de nummer 5 van Nederland ging. Perfect instapmoment.

24-02-2025 14:59

tripleA +3895

Farioli is zeker nog niet klaar in Amsterdam, volgend jaar met een groter budget en vlammen in de CL

24-02-2025 17:04

Lavie +2299

Italiaan die trainer kan worden in zijn hoofdstad. Roma betaalt ook nog eens beter dan Ajax waarschijnlijk. Uit zijn CV blijkt dat hij niet bepaald loyaal is aan een club. Misschien ben je toch wat naïef.

25-02-2025 12:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.