'Sinkgraven staat op de nominatie om te vertrekken bij Bayer Leverkusen'

door Jesse ter Haar 96

Bron Kicker

'Sinkgraven staat op de nominatie om te vertrekken bij Bayer Leverkusen'

door Jesse ter Haar 96

Bron Kicker

Laatst geüpdatet

Daley Sinkgraven staat op de nominatie om te vertrekken bij Bayer Leverkusen, zo schrijft Kicker donderdag. De linksback annex middenvelder loopt over een jaar uit zijn contract en zodoende kan de Bundesliga-club nu nog een kleine transfersom vragen voor zijn speler.

Het bedrag dat Bayer Leverkusen voor de 26-jarige linkspoot wil hebben, staat vast op drie miljoen euro. Er zou al voorzichtig zijn geïnformeerd door verschillende clubs, maar om welke clubs dat gaat, is niet bekend. Overigens gingen de toenaderingen nog niet verder dan vragen naar de situatie van Sinkgraven.

De oud-Ajacied heeft bij Bayer Leverkusen met forse concurrentie te maken. Hij moet landgenoot Mitchel Bakker voor zich dulden, terwijl Ecuadoriaan Piero Hincapié ook als linksback uit de voeten kan. Tijdens het voorbije seizoen kwam Sinkgraven tijdens slechts twaalf Bundesliga-wedstrijden in actie. In drie gevallen verscheen hij ook aan de aftrap, maar in geen van die gevallen speelde hij de wedstrijd uit.

De lichtvoetige voetballer kwam in 2019 bij Bayer Leverkusen terecht. Hij had daarvoor een periode van ruim vier jaar bij Ajax achter de rug en leverde de club een transfersom van vijf miljoen euro op. Eerder had Ajax hem voor zeven miljoen euro opgepikt bij sc Heerenveen. Aanvankelijk was Sinkgraven een technisch vaardige middenvelder, maar bij Ajax werd hij omgeturnd tot linksback.

Poll: Zou Daley Sinkgraven iets voor Ajax kunnen betekenen?
0%
0%
0%
Lees meer over:
Plaats reactie

Ajacied1981 +17412

Voor de breedte erbij?

03-06-2022 19:47

Web +178830

Sinkgraven was een goede middenvelder
Back vond ik hem niet
Jammer dat het door blessures er niet van gekomen is

03-06-2022 14:02

Ans B +20045

Ik ben fan van Sinkgraven en denk dat hij heel goed zou hebben gefunctioneerd als vervanger (destijds dus) van Frenkie de Jong. Zijn blessuregevoeligheid is natuurlijk wel een probleem, terwijl hij mentaal evenmin de sterkste persoonlijkheid is (of was?).
Puur kwalitatief gesproken zou ik hem heel graag terugzien bij Ajax, mits de trainer echt in hem gelooft, want ik denk wel dat dit scheelt bij zijn prestaties.
In principe zie ik hem het liefst als middenvelder, maar het kan geen kwaad dat je hem - als het nodig is - ook als LB kunt inzetten.

03-06-2022 11:35

CruijffLegend +4976

In potentie nog steeds gewoon een hele goede voetballer. Voor 3 miljoen direct doen. Kost minder dan wat Klaiber heeft gekost en je krijgt er een betere speler voor die op meerdere posities uit de voeten kan.

03-06-2022 11:23

Web +178830

Niet jeugd voor de voeten lopen
Goede voetballer zeker

03-06-2022 14:03

gi0vanni +7381

Als we iets niet nodig hebben is als 1e een middenvelder. Ajax moet eerst eventueel Onana vervangen maar ook Tagliafico, Mazraoui, Danilo, Brobbey, Neres en ook welkom zijn een 2e backup CV, een snelle, goede LB en eventueel als laatst een backup CVM.

03-06-2022 19:48

Steffenhagen +38269

Ik ben nooit een grote fan geweest . Vond hem op iedere positie redelijk maar niet goed genoeg . Speelde altijd leuk mee maar had niets extra,s . Beetje bleke voetballer . Ik zie hem naar FC Twente gaan

03-06-2022 11:03

ST +23098

Hij is de laatste jaren bij Bayer Leverkusen wel wat meer gaan spelen als bij Ajax. Speelt tot nu toe gemiddeld ongeveer 20 wedstrijden per seizoen in de Bundesliga en bij Ajax was dat maar 10. Blijft natuurlijk te weinig. Heb verder geen idee hoe fit hij is geweest de laatste 3 jaar.

03-06-2022 09:19

MelleAfca +14348

Ik vond en vind het nog steeds een geweldige speler. Had met een blessurevrij lichaam en iets meer vertrouwen van Ten Hag in zijn eerste jaar stiekem veel meer voor Ajax kunnen betekenen. Viel ook fantastisch in tegen zowel Juve uit als Spurs thuis.
Voor drie miljoen zou ik hem er stiekem wel graag bij willen hebben, eventueel met een constructie in zijn contract dat hij in tijden van blessureleed aanzienlijk wat salaris inlevert.

03-06-2022 01:07

Craain +5010

Inderdaad, Sinkgraven kan echt geweldig voetballen, ik dacht echt dat hij ooit een linksback van wereldklasse zou halen, helaas door zijn blessure heeft hij niet veel kunnen voetballen. Bij Heerenveen en kort bij Ajax was hij aan de bal heel kalm en heeft heel veel balgevoel. Onder Frank de Boer speelde hij niet best dat kwam omdat Frank de kwaliteit van Sinkgraven niet gebruikte. Zo moest hij meer achteruit verdedigen en geen risico nemen. Onder Bosz kwam zijn kwaliteiten wel naar voren omdat hij meer vooruit speelde en risico mocht nemen, meer aanvallend verdedigend ingestelde speler (druk zetten ipv achteruit)... Daarna heeft hij helaas pech met blessures. Ik weet het niet hoe het nu gaat met hem?

02-06-2022 23:00

donkerblauw +2894

Pisvee mag hem hebben... Leuk tegen Antony volgend seizoen

02-06-2022 18:52

Raywaday +2176

O ja die hadden we ook nog.
Leuk voor Heerenveen.

02-06-2022 18:25

Ozymandias +159568

Ik denk dat Sinkgraven een geweldige speler was geworden als hij niet zo blessuregevoelig was geweest. Als hij transfervrij was geweest zou ik hem terughalen nog wel als optie hebben gezien voor een rol als breedtespeler die wanneer fit is op meerdere posities een goede stand-in zou zijn. Maar ik zou zeker geen transfersom besteden aan een speler met zijn blessureverleden.

02-06-2022 18:06

Delaney +14943

Ik moest meteen aan Viktor Fischer denken, als die toch niet zo blessuregevoelig was geweest dan had je echt een pareltje in huis gehad.

02-06-2022 19:19

S.Ajacied +5231

Fischer was geen bijzondere speler. Voor de selectie van toen was hij een van de beste. Maar met de selectie van deze dagen was hij niet goed genoeg geweest. Niveau FC Twente / AZ.

02-06-2022 19:43

Delaney +14943

Voor zijn leeftijd had hij toch echt veel talent hoor, was uiteindelijk echt wel naar het huidige Ajax niveau toegegroeid als hij niet werd geplaagd door al die vele blessures.

02-06-2022 19:50

Craain +5010

Fischer? Die kan zijn mannetje niet zomaar uitspelen, ook is hij nooit rustig aan de bal.

02-06-2022 23:04

Elayais +5091

Fischer was minder zijn blessuregevoeligheid en meer mentaal. Die jongen wou veel te graag en wist niet met rust in zijn hoofd te spelen. Grote potentie, maar er niet uit gekomen.

Fischer heeft teveel bewijsdrang en drang om belangrijk te zijn, en Dolberg heeft het net te weinig. Rasmussen ook z'n mooi talent die net als Dolberg het net lijkt te missen om zijn talent echt om te zetten in iets moois. Maar misschien komt die switch nog bij hem.

02-06-2022 23:06

Ferd +38681

Als Fisher rust in z'n kop had gehad dan was hij een topper geworden. Maar hij wilde te graag, was daarom te druistig, iets wat Malen ook heeft.

03-06-2022 06:42

Delaney +14943

@Elayais

Uiteraard, dat zag je achteraf ook bij zijn interviews dat het mentaal wel wat beter kon. Hij leek daarin namelijk meer bezig te zijn met zijn imago. Maar vind het overigens niet zo gek dat hij zich zo graag wou bewijzen als je kijkt naar alle verwachtingen die iedereen bij hem had op die jonge leeftijd.
Over Rasmussen ben ik het 100% mee eens, de vergelijkingen met Dolberg zijn enorm.

03-06-2022 13:31

Kijker +3428

Ik zou zelfs geen salaris besteden aan een speler met zijn blessureverleden.

Juventus-uit was een van de weinige hoogtepunten, helaas.

02-06-2022 19:25

ST +23098

Precies. Misschien ook een salaris dat grotendeels op prestaties gebaseerd is.

03-06-2022 09:14

KingOfTheMatch +7088

Gewogen en te licht bevonden

02-06-2022 17:44

superajax +11654

Lampen zullen wel interesse hebben.

02-06-2022 17:03

36 +8746

🤣🤣

02-06-2022 17:18

Sunny +9589

Nee - Nee - Nee.
Na jarenlang het niet laten zien zijn er noch altijd mensen die geloven in Sinkgraven?
Kom op jongens, het is een aardige knul die op een postzegel kan draaien maar verder te weinig heeft om te slagen in de top.
Nee - Nee - Nee

02-06-2022 16:51

NeeI +108422

Mooie speler. Helaas geen lichaam voor topsport.

02-06-2022 16:50

DiAngelo +2411

Sinkgraven was n groot talent, maar is natuurlijk geen back maar n middenvelder. Moet in de Bundesliga fysiek gegroeid zijn en voetballen verleer je niet. Naast Kudus zou hij imo de plek van Gravenberch kunnen innemen, daarnaast zal niet de hoofdprijs betaalt hoeven worden, kent het Ajax spel en is hij op meerdere plekken in te zetten. Het zou gewoon een goede aankoop zijn, 26 is ook een mooie leeftijd. Heeft in zn Ajax tijd pech gehad met blessures, toen hij weer fit was op de back positie gezet waar hij nooit heeft kunnen overtuigen en ook geen plek voor m is met zijn fysiek.

02-06-2022 16:34

De3mos +12082

Zou 3e keuze zijn, achter taylor en kudus. Op links achter komt waarschijnlijk wijndal en heb je nog talenten met potentie lopen + blind. Lijkt me dat we totaal geen plek hebben voor sinkgraven. En dan vergeet ik nog de doorstroom van andere talenten zoals fitz-jim, hlynsson en alles wat daarachter nog gaat komen.

02-06-2022 16:42

frigel50 +174

Vermoed dat hij boven Kudus komt te staan. Kudus is een technische vaardige speler die vaak verkeerde beslissingen neemt waardoor hij eigen club in de probleem brengt.

02-06-2022 17:22

De3mos +12082

Die komt echt niet boven kudus. Kudus zonder ritme was al heel gevaarlijk, en komt met ritme alleen maar meer in vorm. Overigens had hij dit seizoen al het hoogste % succesvolle passes. Als hij dit seizoen fit blijft blaast hij iedereen omver.

02-06-2022 17:38

DiAngelo +2411

Het zou zomaar kunnen dat n fitte Kudus centraal komt te spelen....Taylor zie ik zowel aanvallend als verdedigen te kort komen en volgens mij kan Sinkgraven ook nog op de plek van Alvarez....linksback zijn inderdaad anderen voor, vind Sinkgraven zo wie zo geen back.

02-06-2022 19:09

Rolo +13843

Hou het dak maar dicht als je die terughaalt. Die waait zo het stadion uit met zijn fysieke gestel.

02-06-2022 16:19

strakkevoorzet +4196

Dus jij wil Unüvar ook niet zien spelen?

02-06-2022 16:24

Nr.10 +111783

Als Unuvar de komende vijf jaar net zo weinig inzetbaar is als Sinkgraven de afgelopen vijf jaar, dan wordt het helaas niks met zijn carrière. Maar er is geen enkele reden om dat te denken, want Unuvar heeft net een volledig seizoen gedraaid bij Jong. Dat heeft Sinkgraven nog nooit gedaan.

02-06-2022 18:11

Ferd +38681

nog zo'n figuur die naar de lengte van Unuvar kijkt en hem een lichtgewicht noemt. Zo kortzichtig, zo dom. Unuvar is klein maar wel sterk en stevig.

03-06-2022 06:44

strakkevoorzet +4196

Jammer dat hij bij Leverkussen ook zo zat met zijn blessures, maar ik zou hem persoonlijk veel liever terugzien komen dan dat we Wijndal halen. Tuurlijk is Sinkgraven een risico met zijn blessures, maar dat geeft in mijn ogen ook de optie om Salah Eddine klaar te stomen. Wat denken jullie hiervan? Ik weet dat niet iedereen fan van Sinkgraven op lb was, maar het was altijd 1 van mijn favoriete ajacieden toen der tijd.

02-06-2022 16:18

Oxxer +165748 moderator

Hij kan nog steeds niet goed verdedigen, hij is geen LB en zeker geen Michael Reiziger. Een 2e slappeling net als Schuurs in de selectie is een heel slecht idee. Sinds Bosz daar weg is speelt hij niet, die andere trainers zijn niet gek.

02-06-2022 16:37

Craain +5010

Je moet hem niet laten verdedigen maar vooruit verdedigen zoals druk zetten. Hij is aan de bal heel sterk. Je moet zijn kwaliteiten wel gebruiken.

02-06-2022 23:06

Starring +4711

''Tijdens het voorbije seizoen kwam Sinkgraven tijdens slechts twaalf Bundesliga-wedstrijden in actie. In drie gevallen verscheen hij ook aan de aftrap, maar in geen van die gevallen speelde hij de wedstrijd uit.''

Met andere woorden hij heeft 0x 90 minuten op zijn naam in de afgelopen seizoen. Sukkelde ook weer met blessures. Leuke technisch onderlegde voetballer met nadruk op leuk maar qua fysiek gesteldheid nog altijd niet geschikt voor de top. Ik zou mijn vingers er niet aan branden en eerder Salah-Eddine en Baas als backup gebruiken.

02-06-2022 15:59

Nr.10 +111783

Natuurlijk. En niet alleen dit jaar. Sinkgraven heeft in de afgelopen 5 jaar nog geen 50 wedstrijden gespeeld. Daarbij zou hij ons zelfs niet sterker maken als hij fit zou zijn.
Het was te verwachten, dat er een paar hier zouden gaan suggereren dat we die halen. Maar dat zijn dan ook precies de mensen die een veel te abstract idee over voetbal hebben, waarin fysieke conditie geen rol speelt blijkbaar.

02-06-2022 16:06

Oxxer +165748 moderator

Specialiteit van het huis op AS, een ex speler loopt uit zijn contract of scoort een doelpunt en een deel van AS brult , ''terughalen ''

De Toekomst is geen revalidatiecentrum, lekker wegblijven, laat Feyenoord of PSV hem ophalen.

02-06-2022 16:13

036AFCA97 +146682

Hier ga je toch niet aan beginnen? Dit niveau zijn we wel ontstegen lijkt me.

02-06-2022 15:57

Blazehaze +2845

We hebben klaassen ook teruggehaald..

02-06-2022 16:19

Jarisuarez +1538

Klaassen kan je vanalles verwijten maar geen slecht fysiek en hij pakt toch vaak ( belangrijke) doelpunten mee. Ben overigens geen fan van Klaassen in het huidige Ajax

02-06-2022 18:21

Nr.10 +111783

Nee.

Ik zal het nog een keer zeggen:

Nee.

02-06-2022 15:56

Rasmussen +25823

Halen. Held want deed mee Juventus uit.

02-06-2022 15:52

Tommyshelby +130509

Oprecht een goeie keuze. Veel blessures, maar je kan hem bijna transfervrij ophalen. En als het team goed draait, draait hij net zo goed mee. En hij kan op het middenveld als het moet. Haal maar terug.

02-06-2022 15:42

Spelvreugde +4659

Van mij mag hij terugkomen. Pit, techniek, inzicht.

02-06-2022 15:38

Oxxer +165748 moderator

Erg origineel ben jij niet, is het roepen om het roepen?

De meute die roept halen heeft hem sinds zijn vertrek niet gevolgd, de enige speler van Leverkusen 04 waar Ajax nu wat aan heeft is geblesesseerd , LvG noemde zijn naam in de persco.

Sinkgraven en pit is een vergelijkbare grap als Til in Oranje.

02-06-2022 15:50

koppensneller +5108

Ex-Ajax, kleine transfersom.......dus dat wordt Feyenoord.




.

02-06-2022 15:35

BakkalBijter +11754

Jammer joh

02-06-2022 15:37

Blazehaze +2845

Zie hem liever dan davy op het middenveld hoor, jongen kan tenminste voetballen

02-06-2022 15:34

De3mos +12082

Niet te vergelijken, klaassen staat in de spits ;)

02-06-2022 16:32

Burro +1321

Haha klopt, dat is precies het probleem..

02-06-2022 16:35

Juan62 +46824

Het "omturnen' naar verdediger vind ik nog steeds jammer
Als middenvelder was hij zo goed bij Heereveen
Bij ons heeft hij ook veel pech gehad met blessures

02-06-2022 15:20

Nr.10 +111783

Bij ons heeft hij nooit wat bijzonders laten zien, wij hebben hem voor een fooi weggedaan aan Leverkusen.

02-06-2022 16:08

Telamon +9192

Áls Ajax weer per se wil aankopen en niet Salah-Eddine en Baas het wil uit laten vechten, zou dit een prima aankoop zijn voor op linksback.

Goedkoop, Nederlands, maar vooral ook een type dat helpt onder druk uit te voetballen, en kan ideaal als inverted back spelen, dus extra middenvelder worden.

02-06-2022 15:18

PetervanAmsterdam +2119

Je gaat als Ajax zijnde toch niet de blessuregevoelige Sinkgraven (terug)kopen...

Eigenlijk hoeft Ajax helemaal geen nieuwe linksback te kopen, want met Kudus in de selectie zou je al een hele goede (wing)back op links kunnen hebben. Het enige is dat de trainer hem daar nog moet opstellen.

02-06-2022 15:24

Telamon +9192

@Peter

Of hij nog blessuregevoelig is weet ik niet.

Maar ik wil ook geen aankoop zien, ik ben tegen al dat gekoop, al jaren, Ajax is al jaren een koopclub.

Maar waarom zou dat nu ineens anders zijn? Ik verwacht gewoon weer aankopen voor posities waar wel toptalent voor is, maar geen ervaring. Ajax gaat de laatste jaren puur voor ervaring. Talent komt er alleen in uit nood, en als ervaring echt te slecht blijkt of niet aanwezig is.

Kudus zou inderdaad een aparte, maar goed oplossing kunnen zijn. Maar je hebt ook gewoon Salah-Eddine en Baas, die het uit kunnen vechten. Op rechts Regeer, Taylor op 6.

Maar ben bang dat voor al die drie posities, Ajax weer voor de aankoop gaat, de geruchten omtrent die posities zijn er alweer.

02-06-2022 15:32

PetervanAmsterdam +2119

Natuurlijk heeft Ajax op enkele posities wel aankoopversterkingen nodig. Niet alleen voor in de nationale competitie, maar zeker ook als je een rol wil spelen in de groepsfase van de Champions League - met meerdere van die Jong Ajax-spelers red je het (nog) niet.

02-06-2022 15:39

Nr.10 +111783

@telamon.
1) voor de 10e keer, Ajax koopt al decennia ongeveer evenveel spelers per seizoen, gemiddeld een stuk of 6. Dat is echt al tientallen jaren hetzelfde, dus kap eens met de hele tijd doen alsof dat de laatste tijd veranderd is.
2) je weet niet of Sinkgraven nog blessuregevoelig is? De man heeft nog geen 50 hele wedstrijden gespeeld in de afgelopen vijf seizoenen. Sinkgraven is nog nooit een seizoen fit geweest. Bovendien heeft hij überhaupt het niveau niet.

02-06-2022 16:10

Telamon +9192

@Peter

Uit die groepsfase van de CL is Ajax de laatste jaren ook tot tweemaal uitgevlogen, met vrijwel alleen maar aankopen, en veel dure aankopen. Dit seizoen puur er doorheen gekomen doordat het een veredelde EL poule was, met Besiktas zelfs in onrustig vaarwater, door gedoe binnen de groep. En het slechtste (meest uitgebluste) Dortmund in vele jaren.

Om aan te geven dat het onder Ten Hag en met al die aankopen helemaal niet zo best ging.

Maar inderdaad. Ik denk dat Bergwijn een gewenste versterking is, want ook diepgang nodig, en Bergwijn kan zowel in de bal spelen, als van de bal af, snel en krachtig, maar ook handig in de kleine ruimte.

Mocht Timber gaan zou ik voor die positie ook een topaankoop doen, om een heel sterk blok te behouden. Llansana dan daarachter op RCV, Rensch achter Martinez op LCV.

Maar voor de linksback, het middenveld en de rechtsback acht ik geen aankoop nodig, voldoende talent aanwezig.

In het successeizoen speelden 5 recent doorgebroken jeugdspelers in de basis. Waren inderdaad wel hele goede, maar die zijn er nu ook.

Het is die mix van ervaring en talent dat ideaal is, en wat Ajax in zijn succesperiodes altijd heeft gehad, zie ook '95, tijd onder Koeman (was veel meer uit te halen), en het successeizoen onder Ten Hag.

Met veel jeugd is de teamgeest vaak goed, want minder morrende bankzitters, maar vooral ook enorm veel gretigheid. En dat laatste wordt onderschat. Kwaliteit wordt pas bepalend bij dezelfde mate van inzet en drive. Met veel meer gretigheid en zo inzet en drive, kan je op papier betere tegenstanders, die ook nog vaak eens een jong team uit een mindere competitie onderschatten, afbluffen.

02-06-2022 16:31

Telamon +9192

@Nr.10

1) Ajax jeugd is sinds '95 zo ongeveer ook door kansloze hervormingen door Van Gaal en diens kliek volledig verpest geraakt, met pure middelmaat die doorkwam. Toptalenten zijn op 1 a 2 handen te tellen in de periode 1995 en 2015 zo'n beetje.
Dan denk ik aan Van der Vaart, Sneijder, Nigel de Jong in mindere mate.

Pas jaren na de ingreep en hervormingen door Jonk/Cruijff komt er beter talent door dat ook meer geschikt is voor het Ajaxspel/totaalvoetbal. Die eerste echte toplichting kwam door bij aantreden Ten Hag, met een successeizoen als gevolg (ook door paar goede ervaren aankopen/buitenkansjes.

Daarna zijn de meeste van die talenten vertrokken, maar dienden anderen zich al aan, maar werd er steeds naar de aankoop gekeken en ook gedaan. Sindsdien is er geen oog meer voor de jeugd, krijgt de jeugd ook geen speeltijd om door te ontwikkelen, maar wordt deze alleen uit nood gebruikt. Een basisplek zit er zodoende ook alleen in als een ervaren aankoop, een miskoop blijkt. Zo zijn Timber en Gravenberch ook komen te spelen. Waren Schuurs, Alvarez als CV, Marin en Magallan wél geslaagde aankopen geweest, hadden Timber en Gravenberch ook niet gespeeld, en zou Ajax niet één eigen jeugdspeler in de basis hebben staan, en zou de bank bezet worden door niet eigen jeugd, maar jongens als Labyad, Klaiber, etc.
Het gaat er dus om dat er nu wél goede talenten afgeleverd worden. De Boer deed trouwens ook veel meer met jeugd. Ook uit nood door financiële redenen, maar deed dat wel gewoon, zonder te zeuren. Je kan ook niet puur naar cijfers, kijken, soms worden heel veel spelers weggekocht, andere seizoenen niet. Dus moet je gewoon per seizoen en per situatie kijken. Terugkijken heeft sowieso geen zin, want Ajax was pre-revolutie sowieso in niks meer des Ajax.

2) Nee, heb Sinkgraven en de duitse competitie nooit gevolgd, dus kan dat niet weten, maar geloof je graag. Afgelopen seizoen speelden er spelers in Ajax 1 die beduidend minder waren dan Sinkgraven, maar als je bekijkt vanuit het streven naar het beoogde niveau, dan kan je over het wel of niet voldoende niveau hebben twisten.

Ik vond Sinkgraven onder Bosz in ieder geval heel sterk op linksback.

02-06-2022 16:47

Jarisuarez +1538

Klinkt misschien raar maar ik zie Kudus liever helemaal niet verdedigen. Heb altijd idee dat hij zich juist blesseerd als hij met zn uitschuifbenen de bal probeert terug te veroveren.

02-06-2022 18:25

Nr.10 +111783

Altijd hetzelfde verhaal. In de jaren ‘90 heb je een keer mazzel gehad met een gouden lichting, en trouwens ook gewoon een hele hoop aankopen, met Bogarde, Overmars, Blind, Litmanen, Finidi, Kanu, een Rijkaard die je terughaalt, van der Sar die je bij de amateurs wegplukt, een Ronald de Boer en Reiziger die eerst nog verhuurd waren…
Er is één HEEL groot verschil tussen die gouden periode in de jaren ‘90 en daarna, wat jij natuurlijk weer helemaal weglaat, omdat het allemaal maar moet gaan over de manier van opleiden en het driehoekjes maken en Wim Jonk etc., en dat verschil is dit:
Die spelers bleven in de jaren ‘90 veel langer bij de club.
Even uit mijn hoofd, maar spelers als Reiziger, Vd Sar, de Boertjes, Davids, Litmanen, Overmars, etc bleven gewoon 5 tot wel 8 jaar bij de club. Zelfs ná het winnen van de UEFA Cup en de CL bleven veel spelers nog langer. Dát is het grote verschil. Als wij nu spelers als de Ligt, Frenkie, Donny, Mazraoui, Gravenberch, Timber, én succesvolle aankopen als Ziyech, Antony, Sanchez, etc, zó lang bij de club zouden kunnen houden, zouden we nu ook gewoon volle bak voor de CL spelen. We hoefden toen natuurlijk ook minder aankopen te doen omdat spelers langer bleven, dan doe je een paar aankopen per jaar. Maar het hele voetbal is nogal veranderd sinds begin jaren ‘90, spelers transfereren vaker van club, dus het is volkomen logisch dat je dat ook bij Ajax terugziet. Maar goed, jij gaat morgen gewoon weer iets schrijven waarmee je suggereert dat Ajax de laatste jaren meer spelers koopt dan daarvoor, terwijl je al tien keer hebt kunnen lezen dat dit domweg incorrect is. En dan zelf met fucking Sinkgraven aankomen…

02-06-2022 18:27

Telamon +9192

@Nr.10

Ik kom niet met fucking Sinkgraven aan, ik hoef daar geen aankoop te zien. Gewoon even lezen.

Het gaat erom dat als je toptalent hebt lopen voor een positie, je daar geen dure aankoop voor doet. Punt. Vergelijken met het verleden van Ajax heeft geen nut, want Ajax is na periode Van Gaal totaal de weg kwijt geraakt, niet voor niets was er uiteindelijk een (fluwelen) revolutie nodig. Waar Ajax de huidige lichtingen jeugd en financiële middelen te danken heeft.

Dat spelers minder lang blijven staat er los van. Gaat puur om de keuzes die je maakt zodra er vacatures zijn. Geef je dat (top)talent het vertrouwen, of ga je voor de aankoop? Kies je meteen voor Mazraoui en Dest, of koop je eerste Orejuela en Kristensen? Ga je meteen voor Gravenberch, of koop je Marin? Ga je meteen voor Timber, of koop je eerst Schuurs, Alvarez als CV en Magallan? Ga je voor Matusiwa of Alvarez?
En het gaat niet alleen om basisplaatsen, maar ook gewoon doorontwikkeling van je (top)talent, dus ook talenten voor wie voorlopig even geen plek, wél geregeld speeltijd geven om alvast te wennen aan het niveau en druk. Zie je nu ook weer. Jongens als Taylor, Fitz-Jim, Ünuvar, Regeer, Salah-Eddine, Baas, Rasmussen en ook Kudus (want veel te weinig minuten gekregen zich weer in vorm te spelen na blessures), hebben niet eens of sporadisch wat loze minuutjes gekregen. En dat terwijl dat talenten zijn waarvan er sowieso een paar komend seizoen basis Ajax 1 zouden kunnen staan, of een directe backup in Ajax 1 zouden kunnen zijn. Zij hadden veel verder kunnen zijn, én je had er nu een beter beeld van gehad hoe ver ze werkelijk zijn.

Rond '95 zijn de talenten die aanwezig waren ingezet. In de tijd van Koeman, zijn de toptalenten ingezet. Rond het successeizoen van Ten Hag, zijn de talenten die zich aandienden ingezet. Die vul je aan met jeugd die is blijven hangen, en topaankopen. Dan krijg je de ideale mix van kwalitatieve ervaring en gretig toppotentie. Na het successeizoen onder Ten Hag, is het echter louter aankopen en nog eens aankopen geweest. Men zie ook herhaaldelijk 'dat hoge niveau' van dat successeizoen te willen vasthouden, en hebben dus het idee gehad dat met soms wisselvallige jeugd, dit niet zou lukken, en gingen steeds voor de meer ervaren aankoop. Pas als een of meerder aankopen voor die positie niet rendeerden, kregen talenten als Timber en Gravenberch pas de kans, dus puur uit nood.

Ten Hag is ook heel erg duidelijk van de vastigheid gebleken, dat zie je ook terug in zijn erg late wisselen en vasthouden aan een vaste basiself, nauwelijks roulerend. Als ie al wisselde, waren het altijd dezelfde 2-3 wissels.

En hij is ook van de zekerheid en 'betrouwbaarheid', durfde ook niet te voetballen op het middenveld. En meer ervaren spelers zijn 'betrouwbaarder' en staan er zogenaamd meteen.

Zelfs Labyad kreeg altijd de voorkeur boven talent. Als er blessures waren, werd deze vaak niet één op één vervangen met een talent, maar werd er dusdanig veel geschoven, om maar ervaring erin te houden, ookal was dat niet bepaald hun ideale positie. Automatismen werden opzij gezet om maar meer ervaring in het elftal te houden.

Dat is totaal haaks op de Ajaxkernwaarden. Maakt niet uit hoe dat in het verleden ging, na de revolutie was het de bedoeling dat de jeugd eindelijk weer heel goed zou worden en de jeugdopleiding ook leidend en met veel jeugd presteren met Ajax 1.

02-06-2022 19:48

Sambavleugels +18792

Sinkgraven zou de rol van Blind dit jaar uitstekend kunnen vervullen. Een hele goede speler, helaas blessuregevoelig en lijkt ook mentaal niet ijzersterk, maar om de door jou genoemde eigenschappen echt een leuke speler om in de selectie te hebben.

Overigens idd alleen als we dan toch per se aankopen.

02-06-2022 16:23

Telamon +9192

@Samba

Ja blessuregevoeligheid zou dan niet handig zijn inderdaad, je wil toch een beetje bouwen. Al moet je sowieso ook rouleren. Voor zover ik weet inderdaad ook niet altijd het meeste zelfvertrouwen, maar door iemand als De Boer ook niet bepaald gecultiveerd, door na één optreden met een of twee foutjes, meteen weer op de bank te zetten en nóóit meer de kans te geven. Bizar was dat.

02-06-2022 16:49

Sambavleugels +18792

Inderdaad. Wat vond ik dat erg hoe Cillessen Sinkgraven toen uitkafferde thuis tegen Rapid terwijl het op dat moment je enige echt creatieve speler was. Je zag daar beter dan ooit tevoren de contouren van de De Boer-doctrine, met 'cultuurbewakers' als Cillessen, Veltman en Klaassen die belast leken met het bespeuren en er genadeloos uitslaan van elk stukje franje en creativiteit. Sinkgraven was het halfjaar ervoor namelijk een vd lichtpuntjes tegen Dnipro in de EL. Ook in de heenwedstrijd tegen Rapid gaf ie dacht ik twee assists.

Anyway. Ik ben ervan overtuigd dat ie veel verder was geweest met een trainer die wél wilde voetballen en ook didactisch / pedagogisch sterk was.

02-06-2022 16:59

frenkiedejong53 +9792

@ Sambavleugels..
Sorry, vergeten dat Nick14 niet meer antwoorden kan😅
Mbt Daley Sinkgraven heb je gelijk dat hij een goede voetballer met potentieel was tot aan zijn zware blessure.
Komt voor dat spelers hun oude niveau niet meer kunnen aantikken of er zelfs op achteruit gaan.
Bij sommigen komt het 100% weer vertrouwen in je lichaam niet meer terug en dat bedoel jij misschien ook met"piekeren".
Heb mn bijdrage ook alleen geschreven omdat ik spontaan aan dat interview met Peter Bosz moest denken.
Ik heb sinds hij van ons wegging nooit een bepaald "potentieel wereldtop niveau" in hem gezien.

02-06-2022 17:24

Sambavleugels +18792

Klopt hoor wat betreft de blessures en vertrouwen wat betreft je lichaam. Weet ook niet hoeveel vertrouwen hij nog in z'n lichaam heeft.

Met piekeren bedoelde ik zelf meer een onzekerheid van dingen fout willen doen aan de bal. Dat ie soms heel gespannen over het veld liep en technische fouten maakte die iemand met zijn kwaliteiten niet zou mogen maken.

Potentieel wereldtop waarschijnlijk niet, maar ik snap wat Bosz bedoelde. Backs in dominante voetballende topteams zijn over het algemeen meevoetballers die, zolang technisch, tactisch en positioneel in orde, hun defensieve manco's redelijk kunnen verbloemen. Ik zie in Sinkgraven geen topback bij een middenmoter of degradatiekandidaat. Bij een goed voetballende ploeg kan ie echter juist aanvallend ontzettend bijdragen omdat je daar geregeld als extra middenvelder komt te spelen.

02-06-2022 17:45

Telamon +9192

@Samba

Ja verschrikkelijk inderdaad. Cillessen ook, wat heb ik me daar aan geërgerd. Dat eeuwige vertragen en inhouden. Overigens van Onana ook ergerlijk, dat tijdrekken vaak.

Ja, zeker, andere trainer die ook vertrouwen meegeeft en kan begeleiden. Een type Ron Jans bijvoorbeeld.

02-06-2022 19:50

frenkiedejong53 +9792

Moet nog steeds denken aan die uitspraak van Bosz..
Hij dacht echt dat ie een vd beste linksbacks ter wereld zou kunnen worden.
Niet de eerste x dat PB ernaast lag.

02-06-2022 15:18

Nick14 +25889

Citeer Bosz eens dan.

02-06-2022 15:20

frenkiedejong53 +9792

Voor jou extra
Interview 17.6.'19 met Kicker: " Hij kan de absolute wereldtop bereiken als linksback"...😅😅😅😅
Ajb

02-06-2022 15:42

frenkiedejong53 +9792

En? Grote mond dicht?

02-06-2022 16:02

Sambavleugels +18792

Hij kan moeilijk reageren met z'n mond dicht.

Overigens had Sinkgraven echt potentie daar. Lijkt alleen mentaal niet goed te zitten in de zin dat het volgens mij een piekeraar is. Maar voetballen kan ie echt wel. Weet je nog toen we van Sinkgraven naar Dijks gingen haha..mijn god

02-06-2022 16:24

Nick14 +25889

Ik vroeg je om Bosz te citeren aangezien ik die uitspraak nooit heb meegekregen, bedankt.

Dat je verder weer op de bekende wijze reageert is overigens wel komisch, haha.

02-06-2022 17:21

frenkiedejong53 +9792

Niet beledigd zijn Nick14.
Wie uitdelen kan, moet ook iets kunnen incasseren, toch?😉

02-06-2022 17:30

ajaxmastery +1439

Kan hij nooit gezegd hebben.
Sinkgraven op linksback was niet zijn ontdekking.
Dat kwam van Tonny Bruins Slot.

02-06-2022 15:40

frenkiedejong53 +9792

Interview 17.6'.19 met Kicker...!

02-06-2022 16:02

AjaxDordt +14204

Ik vind het nog steeds jammer dat hij het net niet gemaakt heeft bij ons, vond het een mooie speler om naar te kijken. Iets te flegmatiek helaas

02-06-2022 15:08

Freddy +11552

Zo'n type speler zou ik bij Ajax graag op 6 willen zien. Technisch goed onderlegd, snel en kan fel zijn. Daarmee kun je veel makkelijker opbouwen, het spel verplaatsen en onder druk uitvoetballen.

02-06-2022 15:06

thajax +7423

Dat dachten we 5 jaar geleden ook. Niet doen, is toch net wat te slap voor Ajax 1. AZ of Heerenveen zouden mooie clubs voor hem zijn

02-06-2022 15:07

Freddy +11552

Ik zeg ook niet dat hij het moet zijn maar wel dat type.

02-06-2022 15:12

Telamon +9192

@thajax

Heeft daar ook nooit de kans gekregen he, onder De Boer. Mocht één keer op het middenveld spelen, een enkel foutje aldaar, en controlfreak De Boer was er al klaar mee.

Bosz haalde hem vrijwel meteen naar de linksback, Schöne op 6.

Maar zou kunnen wat je zegt.

Wel eens met Freddy qua type, maar met Taylor heeft Ajax al een goede, en Fitz-Jim komt er ook aan, maar kan ook op 8.

02-06-2022 15:16

frenkiedejong53 +9792

Op 6???
Kan alleen LB

02-06-2022 15:16

Freddy +11552

Lezen! Dat type, niet sinkgraven specifiek. Lijkt ook wel wat op Frenkie qua speelstijl.

02-06-2022 15:35

De3mos +12082

Doe mij maar een type pitbull a la davids. Iemand die voetbal technisch zo goed is als hij op de 6 zal er niet zijn, maar iemand in de vorm zoals anita in het laatste jaar bij ons zou mijn voorkeur hebben.

02-06-2022 15:16

Freddy +11552

Anita was toch ook een fel, technische speler. Precies zoals ik het type omschrijf dat ik graag zie?

02-06-2022 15:36

De3mos +12082

Echter zijn anita en sinkgraven totaal niet dezelfde type spelers. Anita is meer van het felle, de pitbull zoals ik omschreef. Sinkgraven is echt puur voetbal, vond hem verdedigend bij ons ondermaats. Dat is meer het type schöne. Die zet je er neer om iemand omver te voetballen. Persoonlijk zie ik dan liever een type anita, verdedigend een stuk beter en voetballend prima. Capabel genoeg om de bal naar de goede kleur te spelen en actief mee te doen met het positiespel maar niet meer dan dat. Ipv het type sinkgraven, die voetballend heel goed was maar verdedigend een heel stuk minder na mijn mening.

Denk dat je hetzelfde type wilt zien als ik, maar bij jou voetballende kwaliteiten de voorkeur hebben. Denk dat we beide het liefste een frenkie 2.0 willen hebben, maar die zijn er helaas niet. In dat geval zou ik compenseren met het voetballende gedeelte en nadruk leggen op het verdedigende ( maar lange na niet zo erg als alvarez). Je hebt (zolang hij blijft) ook altijd nog timber achterin die voor het voetbal mee na voren kan waardoor je 6 zijn positie kan overnemen, zoals anita en vertonghen dat bijvoorbeeld deden.

02-06-2022 16:10

Nr.10 +111783

Anita… sommigen zijn het blijkbaar zat om af en toe eens wedstrijden te winnen in de Champions League.

02-06-2022 16:15

De3mos +12082

Anita was in zijn laatste jaar een meer dan prima speler bij ons. Zou alvarez uit de basis spelen. Daarna en ervoor was het niet veel meer.

02-06-2022 16:18

Tommyshelby +130509

Tja tegen Rapid Wien stond ie daar ongeveer en dat ging niet zo goed 😭

02-06-2022 15:43
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.