Jonk stopt als hoofdtrainer FC Volendam: 'Club moet niet van mij als hoofdtrainer afhankelijk zijn'

door NielsOpdam 63

Bron De Telegraaf

Jonk stopt als hoofdtrainer FC Volendam: 'Club moet niet van mij als hoofdtrainer afhankelijk zijn'

door NielsOpdam 63

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Wim Jonk stopt na vier jaar als hoofdtrainer van FC Volendam, omdat hij de grotere lijnen van de club wil bewaken. Dat vertelt de oud-Ajacied in gesprek met De Telegraaf. Jonk wordt technisch manager betaald voetbal en zijn assistent Matthias Kohler wordt de nieuwe hoofdtrainer in Volendam.

'Als hoofdcoach zit je gedurende het seizoen in een tunnel en ik wil juist de grotere lijnen van de club bewaken', legt Jonk de opmerkelijke switch uit. Hij vindt het tijd om het stokje over te dragen aan de 32-jarige Duitse oefenmeester. 'Waardoor ik voor mijn gevoel op dit moment van grotere waarde kan zijn voor de club.'

Jonk heeft als hoofdtrainer al zijn doelen bereikt en wil zich nu focussen op andere vlakken, zo vertelt hij. 'Omdat ik denk dat het voor FC Volendam belangrijk is dat de grotere lijnen verder worden uitgezet. De club moet niet van mij als hoofdtrainer afhankelijk zijn. In mijn nieuwe functie kan ik het fundament van de club verstevigen.'

'Zodoende kan ik de rode draad bewaken'

Als technisch manager betaald voetbal gaat Jonk nadrukkelijker samenwerken met technisch directeur Jasper van Leeuwen en directeur opleidingen Ruben Jongkind. Daarnaast krijgt de oud-Ajacied de leiding over de trainers van het eerste en Jong Volendam. 'Zodoende kan ik de rode draad – de speelwijze en de methodologie – bewaken, maar ook de trainers helpen en coachen en zodoende de individuele spelersontwikkeling goed volgen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Kijker +3374

Ik had deze stap niet verwacht. Hij heeft als trainer goed gepresteerd, had gedacht dat hij daarin nog stappen wilde maken.

19-06-2023 10:03

Biss +9937

Hij zet het belang van de club boven zijn eigen belang. Is zich ervan bewust dat een hoofdtrainer een passant hoort te zijn.

19-06-2023 12:01

Eurysaces +29499

In 4 seizoen van plek 16 in de keuken Kampioen Divisie, naar plek 14 in de eredivisie met een filosofie die Ajax duidelijk past.

Jonk is absoluut een trainer die ik ooit bij Ajax zou willen zien.

18-06-2023 17:09

Nr.10 +110907

Jonk zit bij Volendam op zijn plaats. Het is daar FC Jonk. Hij kan als hoofdtrainer zelf bepalen dat hij technisch manager wordt, en zijn assistent hoofdtrainer wordt, als hij denkt dat dit beter is voor de club. Dat is verder prima, Volendam is gegroeid sinds hij er is en heeft zich gehandhaaft in de Eredivisie. Maar daarom zit hij daar ook op z’n plek. Ajax is te groot om fc Jonk te zijn, en dat is toen ook al snel duidelijk geworden. Die komt nooit meer terug bij Ajax.

18-06-2023 14:10

Biss +9937

Bij ‘fc Jonk’ staat Cruijff voetbal centraal, dus kan je het beter fc Cruijff noemen.

19-06-2023 12:04

DeMeer1976 +3095

Ai ai, hij leek juist als trainer op zijn plek. Als er nou 1 iemand niet in staat is om voor een club de grote lijnen te bewaken is het Wim Jonk wel. Foute keuze en dit zal club en dorp Volendam nog meer splijten als dat nog kan.
Ik ga het volgen maar ben bang voor herhaling van de revolutie bij onze club voor Team Jonk !

18-06-2023 13:33

Rob1976 +9430

"Jonk heeft als hoofdtrainer al zijn doelen bereikt en wil zich nu focussen op andere vlakken, zo vertelt hij. 'Omdat ik denk dat het voor FC Volendam be"

En mensen wilden deze loser ook nog als hoofdtrainer van ajax, laat me niet lachen.

18-06-2023 10:22

PimDeKlager +4381

Ik zie hem overigens heel graag terugkeren naar Ajax!

17-06-2023 19:09

Hunkelaars +3365

Waarom?
Om weer oorlog te maken?

17-06-2023 19:30

PimDeKlager +4381

Om alles weer op de rails te krijgen.

17-06-2023 19:31

Web +178830

Hij creëert onrust
Hij mist wat Beenhakker en Hiddink juist wel hadden
Mensen kennis
Trainer prima, maar verder niet

17-06-2023 19:53

PimDeKlager +4381

Gelukkig dat het er nu zo rustig aan toe gaat op de toekomst met Mauritsje Hendriks die daar met de scepter zwaait.

Met Jonk daar terug, krijg je Vanenburg ook terug en wie weet nog wat meer Ajax mannen.

17-06-2023 20:34

Biss +9937

@Web Hij werkt vanuit een visie (van Cruijff) waarbij het nodig is dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Anders werkt het niet. Als bepaalde vastgeroeste figuren binnen de club daar vervolgens niet in mee willen dan zijn dat stoorzenders. En die kan je niet gebruiken bij het leiden van een club.
Hij creëert dus juist heel veel duidelijkheid (en dus rust) met die visie. Een duidelijke rode draad van jeugd tot 1. Spelers en trainers geven zelf aan dat het erg fijn werkt en daarbij zeggen de resultaten natuurlijk alles.

18-06-2023 12:09

Danielson +50149

Zodat PimDeKlager daarna elke dag over Jonk kan klagen. Waar overigens in dat geval ook alle aanleiding toe zal zijn, want Jonk is volstrekt ongeschikt voor welke functie ook bij onze club.

18-06-2023 12:39

PimDeKlager +4381

Er valt altijd wat te klagen, maar Jonk is iemand die Ajax heel hard nodig heeft. Ik sluit mij ook volledig aan bij wat Biss hier zegt.

18-06-2023 13:04

PimDeKlager +4381

@Biss

Dat snappen veel mensen niet, het is wat dat betreft lachwekkend dat grote voetballers uit Nederland altijd meer gewaardeerd en gerespecteerd worden in het buitenland. Zie Cruijff, van Basten en Bergkamp.

18-06-2023 13:06

Web +178830

Jonk is een goede trainer denk ik?
Maar totaal ongeschikt voor leiding geven

17-06-2023 17:21

BokkieBokstra +11291

Jonk is dot daaran toe maar je krijgt zijn hele hofhouding kado. Team Jonk, een garantie voor narigheid en maar de sier maken met Johan Cruijff.

17-06-2023 16:55

Biss +9937

Je vergeet er bij te vertellen dat deze hele ‘hofhouding’ de volledige steun kreeg van Johan himself. Tot zijn laatste adem.

17-06-2023 17:35

Juan62 +46111

"Tot zijn laatste adem"
Dat is nogal een aanname en eigenlijk vreemd om te zeggen om een punt te maken

17-06-2023 17:54

Biss +9937

Hij heeft vanaf het moment dat hij de revolutie begon in 2010 uitgesproken dat hij volledig achter Jonk en zijn team stond. Tot het laatste moment. Hopelijk een betere woordkeuze voor jou.

Kijk je ook zo kritisch naar je eigen berichten, achterbakse splijtzwam 😉

17-06-2023 19:30

BokkieBokstra +11291

Dat zegt mij niet zoveel, Johan Cruijff had vele gaven en een daarvan was een feilloos gevoel voor verkeerde vrienden. Deze mensen, team Jonk, hebben een hoop narigheid aangericht bij Ajax en zich ten koste van andere mensen heen geprofileerd. Niet deugen heette dat. Of het nu Jongkind was (Het Wiel) of die Koopmans, niet te geloven dat Ajax door dit soort blindgangers in de tang is genomen. Ellende die tot op de dag van vandaag doorziekt.

17-06-2023 19:31

Biss +9937

Het ging er destijds om dat de ideeën van Cruijff op papier kwamen te staan ipv alleen in Cruijff’s hoofd. Hier heeft vooral Jongkind voor gezorgd. Toen deze ideeën eenmaal over de toekomst uitrolde, kwam het ene na het andere (top)talent uit de opleiding. Dat is geen toeval. Het gaat mij dus niet zozeer over de personen zelf, maar over Cruijff’s visie die wat mij betreft heel goed werd uitgevoerd door die personen.
Dat vind jij misschien ellende. Ik vind dat de ellende begon toen zij er uit werden gewerkt.

17-06-2023 19:39

waayop +876

Wat er op papier gezet werd door Jongkind waren pijltjes, cirkels en strepen. Geen touw aan vast te knopen.

17-06-2023 22:54

Freddy Ax +1386

Als hoofd jeugd opleidingen zou hij bij ons aan de slag kunnen.

17-06-2023 16:36

Ajacied1981 +17412

Heerlijk dat zulke mensen hun club trouwen blijven. Had hij ook bij Ajax mogen doen wat mij betreft
Wij zitten weer met een vreemdelingenlegioen met weinig krediet

17-06-2023 14:44

Ajax4proud +10790

Sterker nog, als het volgend seizoen weer op niets uit draait en het kampioenschap telt als enige voor Ajax. Dan zijn natuurlijk de rapen gaar. De CL is zeer belangrijk om spelers te kunnen behouden maar zeker ook om speler aan te kunnen trekken. Iedereen wil zich laten zien in Europa om dan een mooie transfer te kunnen maken.

Ik denk echter dat Feyenoord of PSV kampioen kampioen gaat worden. Feyenoord heeft al een goed draaiend team onder dezelfde coach en PSV natuurlijk Bosz.

17-06-2023 15:27

Juan62 +46111

Hun club trouw blijven?
Als hij nu bij Ajax of psv had kunnen werken had hij dat gedaan
Ik heb hem ook niet zien terugkomen bij Volendam om daar zijn voetballoopbaan te zien afsluiten.

17-06-2023 17:12

PimDeKlager +4381

Klopt, veel mensen zijn vergeten dat Ajax wat goed te maken heeft dit seizoen. Een kampioenschap EN Europees revange, iets waar Steijn en Mislintat nog nooit bij in de buurt zijn gekomen als coach en TD.

Ik zie gewoon op deze manier de hele club weer naar de bobo’s/vreemdelingen gaan. Dat doet pijn!

17-06-2023 19:13

Babangida83 +23819

Veel kritiek, maar de resultaten spreken voor zich, zou ik zeggen. En met best goed voetbal en een zeer bescheiden budget bovendien.

Naast dat Jonk met Volendam bezig is in het nu, is hij nu ook bezig met de continuïteit vanuit zijn nieuwe positie. Hij zal er voor zorgen dat iedereen volgens een bepaalde visie werkt. Dat is best moeilijk in een voetbalclub. Maar in iedere organisatie is dat de enige manier om niet alleen op korte termijn successen te hebben, maar ook op lange termijn een bepaald niveau te behalen.

Ten slot probeert hij zichzelf ook beter te maken, waar Volendam ook weer van profiteert. Een horizontale promotie is erg goed voor iemand zelf, maar ook voor de organisatie omdat dit dan iemand is, die andere posities binnen een organisatie beter begrijpt, waardoor het minder eilandjes zijn binnen dezelfde organisatie en men vanuit hun eigen positie beter andermans argumenten begrijpt. Daar kan iedere organisatie vruchten van plukken. Ik zou Heitinga ook graag iets anders zien doen bij Ajax, in die zin. Al zou ik het begrijpen als die liefst hoofdtrainer blijft ergens.

17-06-2023 14:02

STARK +856

Eerst dacht ik Jonk moet terugkomen, maar hij is te vaak aan het moeilijk doen om moeilijk te doen.

17-06-2023 13:59

C14 +22316

Als jij vindt dat afspraken nakomen en mensen daar op wijzen moeilijk doen is.

17-06-2023 14:09

ajax4ever001 +18363

Precies dat

17-06-2023 14:25

ajax4ever001 +18363

1+1=2 ? Kom terug naar huis Jonk. De jeugd van Ajax heeft je nodig

17-06-2023 13:17

Intec2.0 +12395

Laat hem aub ver weg blijven. Dat boek is dicht geld overigens voor alle jongens

17-06-2023 13:34

davy14 +1690

Dat Jonk zijn eigen carrière als hoofdcoach opgeeft om meer op de achtergrond een belangrijke rol in te nemen tekent hem juist. Er zullen ook genoeg grotere clubs zijn geweest dan Volendam die Jonk maar al te graag zouden willen. Er wordt hier op Ajaxshowtime af en toe makkelijk over hem gepraat, maar tot nu toe heeft hij van Volendam weer een eredivisie club gemaakt en gaan de mensen daar weer naar het stadion.

Ik zal Jonk altijd dankbaar blijven wat die bij Ajax heeft gedaan; hij heeft ervoor gezorgd dat de jeugd weer vooropstond en heeft weer glans gegeven aan het echte Ajax voetbal. Het was niet voor niets dat op een gegeven moment de fijnproevers liever naar de Toekomst gingen om voetbal te kijken dan naar het Ajaxvoetbal onder Frank de Boer te kijken. Zonder Jonk en Bergkamp was Cruijff nooit ingestapt. Het is heel jammer dat uitgerekend die twee ruzie met elkaar kregen, maar terwijl Overmars hier bijna elke dag bewierookt wordt waren het wel die twee die hun nek uitstaken en er samen met Cruijff voor zorgden dat voetbal weer op 1 kwam te staan binnen Ajax. Overigens maakte Overmars op het begin net zoveel fouten, het is dat hij directeur was en hij alleen ontslagen kon worden door de RvC (wat overigens is tegengehouden door Ling toentertijd), maar anders was hij in de beginjaren ook misschien al weggeweest.

Juist mensen als Jonk en Bergkamp hebben we afgelopen jaar gemist… het hele doel van het technische hart was dat er altijd voetbal verstand binnen Ajax aanwezig was. Het is jammer dat het niet heeft gewerkt, maar het is ook nooit goed en juist geïmplementeerd. Als Ajax weer ajax wil zijn zal het toch eens op z’n minst een koffie-uurtje met mannen als Jonk, Bergkamp, De Boer, Van der Sar moeten organiseren in de hoop dat er wat frustratie kan worden uitgesproken. Het kan nooit kwaad en wie weet wat voor een belangrijke rol de mannen dan weet kunnen betekenen voor de club… heb meer vertrouwen in hen dan in wie er nu over voetbal gaat binnen Ajax.

17-06-2023 13:09

AFCACruijff14 +160831

Haha wat een eenzijdig verhaal over Jonk en Bergkamp dat ook totaal niet in de buurt van de waarheid komt.

17-06-2023 13:37

Babangida83 +23819

Dit is té genuanceerd, bedoel je? Of vond jij die organisatie van vóór 2011 veel beter?

17-06-2023 14:10

C14 +22316

Zijn tweede alinea berust anders 100% op waarheid.

17-06-2023 14:11

Adam24 +39063

Dit zet de affaire van afgelopen lente wel even in een iets ander daglicht. Het begint echt FC Jonk te worden en daar waren destijds een aantal mensen niet van gediend (begrijpelijk).

17-06-2023 12:36

C14 +22316

@Adam

Met uitstekend resultaat als gevolg. Men hanteert gewoon één duidelijke, uitstekende visie, geen gekibbel en kampenstrijd. Juist goed. Een goed bestuurder laat een competent iemand zijn gang gaan. Zoals zo'n Steve Jobs, die moet je gewoon zijn ding laten doen.

17-06-2023 14:13

Adam24 +39063

En dan klopt er een topclub morgen aan, en dan ben je in een klap je gehele organisatie kwijt.

17-06-2023 14:18

C14 +22316

Sinds wanneer wordt een hele technische afdeling van jeugd tot aan TD overgenomen?

Juist omdat iedereen dezelfde visie en methodologie aanhoudt, kan men dat doorzetten als iemand vertrekt, en een ander inwerken.

Bij Ajax was het andersom; geen clubvisie, maar visie Overmars, die ook echt alle technische macht had, en het allemaal niet met elkaar aan liet sluiten. Valt hij weg, niemand meer die het weet, want geen clubvisie. Met alle gevolgen van dien.

17-06-2023 14:26

Ajax1114 +19393

Gewaagde keuze van Volendam. Een 31 jarige hoofdcoach maken maar denk dat hij wel zal bijgestaan worden door Jonk maar dan nog steeds een bijzonder keuze. Ook jammer voor de spelers die erg enthousiast waren over Jonk. Kan je toch meer van leren dan van broekie die net begint.

17-06-2023 12:33

davy14 +1690

Hij is dan wel 31, maar is wel langer in het trainersvak dan bijvoorbeeld Heitinga. Was ook gewoon al assistent van Jonk.

17-06-2023 12:59

C14 +22316

Jonk blijft veelvuldig op het veld te zien, gaat individueel spelers trainen en dergelijke.

17-06-2023 14:13

Ozymandias +159568

Mocht Eiting nog een heel seizoen fit blijven dan zou ik hem graag volgend jaar zomer terug naar Ajax zien keren. Hij heeft van het afgelopen seizoen maar 24 minuten in de Eredivisie niet gespeeld en in mijn ogen is de blessuregevoeligheid van Eiting de enige reden waarom hij momenteel geen belangrijke speler voor Ajax is.

17-06-2023 12:28

Altijdindestraat +39809

Of het slim is is een tweede, maar je gunt het als geen ander.

17-06-2023 12:30

Juichtoon +32312

Lijkt me niet het juiste niveau ...zou hij zich nog kunnen verbeteren?

17-06-2023 12:37

Ozymandias +159568

Ik vond het afgelopen seizoen een van de beste middenvelders van de Eredivisie. Ajax heeft volgens mij niemand op het middenveld net zijn niveau.

17-06-2023 12:40

Juichtoon +32312

Ja kan. Ik vind hem vleesch noch visch..vind wel de gedachte interessant omdat hij nu wat ouder is.

17-06-2023 12:43

Harrier Du Bois +38565

Ben ik het mee eens, misschien wel de meest volwassen speler in de Eredivisie, een heel fijn linkerbeen en zit er vaak goed tussen zonder onnodige kaarten op te lopen, we weten allemaal dat zijn standaardsituaties van ongekend niveau zijn, stel je hebt Carel EN Branco voor dat, dat is gewoon geil.

17-06-2023 12:47

Linksbuiten +1802

Was zijn probleem niet ook zijn traagheid?

17-06-2023 13:13

C14 +22316

Dat is Van den Boomen ook, alleen is Van den Boomen minder handig en creatief in zijn voetenwerk. Ik had liever Eiting van Van den Boomen zien komen.

17-06-2023 14:14

AFCACruijff14 +160831

Ben bang dat Eiting de boot heeft gemist. Maar wel eens, qua techniek en intelligentie echt een goede speler. Maar hij is al wel 25,5 jaar en speelt bij Volendam. Je zou denken dat de subtop zich ook wel dan voor hem zou melden.

17-06-2023 13:38

C14 +22316

Van den Boomen is 27 en speelde bij Toulouse. Eiting heeft als excuus dat hij enorm lang moest terugkomen van blessureleed.

17-06-2023 14:15

AFCACruijff14 +160831

Toulouse ja. Franse bekerwinnaar. Iets hoger niveau dan de KKD of de onderste regionen Eredivisie.

17-06-2023 14:54

Stamhoofd +11513

Klinkt een beetje alsof Matthias zijn marrionette poppetje is. Ze kunnen beter een ervaren hoofdtrainer daar neerzetten dan, maar daar zijn ze waarschijnlijk te eigenwijs voor.

17-06-2023 12:17

MichelAngelo66 +22151

Je bedoelt een Nagelsmann of zo iemand?

Waarom zou Volendam een hele ervaren trainer moeten hebben?

17-06-2023 12:29

Sjaakvaak +26578

Om het niet FC Jonk te laten worden.

17-06-2023 12:40

Babangida83 +23819

Waarom mag het niet FC Jonk zijn van jou? Heeft nu toe bij zowel Ajax als Volendam geen windeieren gelegd.

17-06-2023 14:11

C14 +22316

Hoe meer Jonk daar hoe beter. Werpt duidelijk keihard zijn vruchten af, dus waarom in godsnaam dat niet willen?

17-06-2023 14:16

Keizer +29956

Waarom niet Henk De Jong bijvoorbeeld? Die is weer beter las ik.

17-06-2023 12:44

C14 +22316

@Stamhoofd

Nee, die gaat weer afwijken van de clubvisie, wat dus niet de bedoeling is. Alle neuzen dezelfde kant op. Methodolgie, etc.

Was daar maar sprake van bij Ajax.

17-06-2023 14:17
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.