Gravenberch bezig aan opmars: 'Dat zag je al toen hij bij Ajax zat'

door Jesse ter Haar 40

Bron Algemeen Dagblad

Gravenberch bezig aan opmars: 'Dat zag je al toen hij bij Ajax zat'

door Jesse ter Haar 40

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Danzell Gravenberch is niet verbaasd door de prestaties van Ryan Gravenberch dit seizoen bij Liverpool. Onder Arne Slot is de oud-Ajacied plots een vaste basisspeler en hoewel het vrijwel uit het niets komt, is het voor broer Danzell slechts een bevestiging van zijn kwaliteiten.

In gesprek met het Algemeen Dagblad blikt Gravenberch terug op de seizoenstart van zijn jongere broer. 'Het voelt alsof hij sportieve revanche heeft genomen. Gewoon door zijn voeten te laten spreken. Zo is Ryan. We wisten toch allang dat Ryan dit kon? Dat zag je al toen hij bij Ajax zat. Ik wel tenminste.'

Afgelopen zomer kreeg de jongere Gravenberch nog een tik te verwerken, toen hij wel mee was naar het EK maar geen minuten mocht maken. 'Mentaal is dat natuurlijk best moeilijk. Zeker omdat er best momenten waren waarbij hij misschien wel had kunnen invallen. Neemt niet weg dat hij het moest respecteren. Trainers kunnen andere keuzes maken: ook dat is topsport, hoe lastig dat ook kan zijn. Soms moet je gewoon veel slikken. En vervolgens op een sportieve manier reageren.'

Broer Danzell kent Ryan bij uitstek als iemand die op een sportieve manier reageert en niet op een andere manier zijn gram haalt. 'Het knaagt natuurlijk, als het niet loopt zoals je wil, en dan is het natuurlijk lekker als je, netjes gezegd, mensen even de mond kan snoeren, maar Ryan doet dat door te laten zien wat hij wel kan. Door zijn voeten te laten spreken en normaal te doen. Hij blijft altijd de man van de big smile.'

Kwaliteiten Gravenberch

'Ik zeg vaak: blijf zo dicht mogelijk bij jezelf. Als persoon, maar ook als voetballer. De kwaliteiten die hij heeft, hebben hem van Ajax naar Liverpool gebracht. Je kan jezelf wel aanpassen, maar de basis van zijn spel moet hij houden. De rushes, de passes, het harde werken. Dat hoort bij hem.'

Met de vooroordelen heeft de middenvelder van Liverpool inmiddels wel afgerekend, zo ziet zijn broer. 'Voorheen hadden ze het nog weleens over zijn nonchalante houding. Maar als je naar de afgelegde afstanden kijkt, zul je zien dat hij echt niet zo nonchalant is... Misschien komt het wel door zijn glimlach. Dat mensen dat associëren met het idee dat het hem wel makkelijk zou afgaan. In het verleden heeft Ryan wel van die momenten gehad dat hij een beetje leek te dromen. Maar dat is echt veranderd. Ryan is een kerel geworden, die heel goed weet wat hij kan.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Catenaccio +2752

De opmars is ff gestopt??? Wat was hij matig aan de bal en ja je had er wel 10 kunnen wisselen.

15-10-2024 11:29

Henkjanklaas +20625

Zijn laatste seizoen bij ons heb ik hem juist vaak vervloekt omdat we wisten dat hij veel beter kon maar hij deelde in de al gehele malaise.
Fijn dat hij nu weer aan de betere hand is want in oorsprong een zeer goede speler.

14-10-2024 20:05

Eurysaces +29527

Soms denk je er wel een over na wat het zou betekenen als Ajax zijn beste spelers kon behouden..

Jongens als Onana, de Ligt, Timber, Martinez, Mazraoui, Gravenberch, Frenkie, Kudus en Antony gewoon nog in het mooiste rood & wit. Ajax zou bij de absolute top van Europa horen.

11-10-2024 11:30

Dusan020 +567

Pff begin bijna te janken als ik eraan denk

11-10-2024 19:15

JanTa +15849

Wat Gravenberch is voor Liverpool dat is Timber voor Arsenal. Beide zijn ontzettend belangrijk voor hun club.

10-10-2024 18:58

Piet Henk Kippenhof +2713

Is hier door fans vaak echt afgemaakt
Zelfs Modric zou het moeilijk hebben gehad als hij in een 3-mans-middenveld zat met Alvarez en Klaassen, maar daar werd van geaccepteerd dat ze niks met een bal konden.
Van Gravenberch dan weer niet.

10-10-2024 16:44

gi0vanni +7224

Vreemde opmerking. Een speler kan in een minder team minder presteren maar daar alle fouten op afschuiven gaat niet. Zoals elk talent was Gravenberch hier wisselvallig. En toen het minder ging kreeg hij dat te horen. En dat is ook niet zo gek want hij is een van de duurste talenten ooit dat met een salaris van 3 mil al 3x zoveel als Antony verdienden. Dan mag je er wel wat van verwachten. Hij is nu verder in zijn ontwikkeling dus gaat het beter. Een prima speler nu maar ook een geldwolf.
Zat liever bij Bayern München op de bank voor 10 mil per jaar omdat hij te vroeg was vertrokken.

11-10-2024 11:42

Piet Henk Kippenhof +2713

Wat is er zo vreemd?
Ik vond hem ook wisselvallig, maar heel veel werd juist op hem afgeschoven.
Als het niet lekker liep, gingen de ogen als Eerste naar Gravenberch, terwijl Alvarez en Klaassen beiden een Groot aandeel hier aan hadden

11-10-2024 18:43

gi0vanni +7224

Het team van Ajax was natuurlijk niet altijd ideaal dus het team is medeverantwoordelijk. Maar beweren dat hij toen al net zo goed was als nu slaat helemaal nergens op. Maar mooi dat hij nu een goed seizoen heeft. Slot toont aan een prima trainer te zijn.

12-10-2024 08:33

Piet Henk Kippenhof +2713

Gelukkig beweer ik dat ook niet

12-10-2024 16:27

gi0vanni +7224

Nee jij natuurlijk niet maar in de tekst doen ze net of hij al vanaf zijn 18e op een constant niveau heeft gepresteerd. En dat stoort me, hij is verder een prima talent die bij Ajax helaas veel te duur was.

12-10-2024 16:48

Henkjanklaas +20625

Speelde toen ook niet goed net als de rest. Zo eerlijk moeten we zijn. Fijn dat hij het nu weer een stuk beter doet want het zat er steeds wel in maar hij verzaakte regelmatig en zakte door de ondergrens.

14-10-2024 20:06

Dolblij +45073

Natuurlijk geweldig dat Gravenberch op dit moment zo goed draait bij Liverpool. Maar als "we allemaal wisten dat hij het kon" dan is het jammer dat hij zijn voetbalkunsten zeker in zijn laatste jaar bij Ajax maar mondjesmaat heeft laten zien. Speelde erg wisselvallig. Mooi dat Slot hem aan de praat heeft gekregen.

10-10-2024 12:37

Babangida83 +23906

Heeft natuurlijk een super mazzel dat Slot hem kent en de kans geeft. Een andere trainer had hem wellicht direct getransfereerd of geen echte kans gegeven. Zo zie je maar dat je ook een beetje geluk moet hebben. Vervolgens dwingt hij het natuurlijk wel helemaal zelf af.

10-10-2024 11:16

JohnDylan +22093

Precies. Hetzelfde toont Fitz-Jim aan. Onder de vier voorgangers van Farioli in de afgelopen twee seizoenen was Fitz-Jim nu een speler was FC Twente geweest zoals Salah-Eddine en Regeer. Mazzel (de juiste trainer, de juiste speelstijl, geen blessures op momenten dat je een kans kan krijgen, blessures van basisspelers zodat je een kans krijgt, etc.) speelt een ENORME rol in de ontwikkeling van talenten.

Daarom is het onverstandig voor een talent wat zich goed ontwikkeld om een transfer te maken. De kans is veel te groot dat dit je ontwikkeling een knauw geeft. Kijk alleen al naar de vele buitenlandse jeugdspelers die Ajax de afgelopen tien jaar heeft aangetrokken. De meerderheid (en dat is geen hyperbole) kwam in hun eerste seizoen bij Ajax direct stil te staan in hun ontwikkeling. Bijvoorbeeld, Kjær speelde in Denemarken goede wedstrijden op het hoogste niveau en was bij Ajax nooit ook maar een schim van de speler die hij als 16 jarige in Denemarken was. Die had daar drie/vier seizoenen als basisspeler op het hoogste Deense niveau moeten spelen (waar hij zich fantastisch ontwikkelde) voordat hij naar een club als Ajax ging.

10-10-2024 11:37

Lazell +16989

Eens, zeker met die laatste zin. Om diezelfde reden vind ik de transfer van Mokio en Godts enorme gokken voor hen. De belemmering van het momentum in hun ontwikkeling is vaak groter dan de hogere kwaliteit van de jeugdopleiding goed kan maken.

10-10-2024 11:49

Babangida83 +23906

Ik denk wel dat je jonge spelers kunt transfereren. Maar dan moet je echt in goede handen komen. Dat is op dit moment weer het geval bij Ajax. Al zal de spelersbegeleiding nog achterlopen. Maar duidelijk voor mij is dat daar nog veel winst valt te behalen, waardoor spelers minder met voetbal bezig zijn en zich eerst erg moeten aanpassen ipv direct te kunnen vlammen. Behalve het mentale gedeelte is het technisch/tactisch overigens ook zo dat trainers niet dingen van ze moeten gaan vragen die ze niet kunnen. Of in andere woorden: voeg ze in op een manier die zo min mogelijk aanpassing vraagt van de speler.

Maar ben het met je eens dat de kans voor zo'n talent gewoon niet heel groot is om door te breken, na zo'n transfer. Godts is bijvoorbeeld wel heel goed opgevangen door Vanenburg. Die mogen we op onze blote knieën daarvoor gaan bedanken. Onder de 16 jaar heeft wat mij betreft sowieso geen zin. Komt bij dat ze fysiek dan nog niet volgroeit zijn en dus wel eens achter kunnen blijven in de opvolgende jaren.

10-10-2024 12:51

Lazell +16989

Aan de ene kant zeker eens. Aan de andere kant, hij is ook heel hard aan zichzelf gaan werken. Heeft mensen ingehuurd die hem helpen bij situaties en oplossingen herkennen. Die halen de hele tijd goede en slechte momenten van hem naar voren en geven handvaten om daar beter mee om te gaan. Bijvoorbeeld als hij het bekende 'slaapmomentje' had, had hij zijn tegenstander helemaal niet zien aankomen en zijn ze gaan werken aan zijn scangedrag. En als die 'slaapmomentjes' (ik vind het eerder gebrek aan spelintelligentie) verbeterd zijn, komt zijn onmiskenbare talent bovendrijven.

Maar klopt. Je moet dan die kans nog wel krijgen.

10-10-2024 11:44

JohnDylan +22093

Natuurlijk, het fundament is de speler zelf. Uiteindelijk moet die het doen (de trainer kan niet voor hem voetballen). Ik vind ook niet dat je een talent een kans moet geven die hij niet verdient op basis van hoe ze trainen en bij Jong Ajax spelen, en dat wanneer een talent die kans krijgt ze hem niet snel een vaste basisplaats moet geven (zodat ze leren voor een basisplaats te strijden aangezien ze in de jeugd speeltijd kregen op basis van hun talent). Maar de hoofdtrainer moet wel het type trainer zijn die op de ontwikkeling van de talenten durft te vertrouwen en meer speeltijd in ze durft te investeren dan ze op basis van hun spel in het eerste. Op een uitzonderlijk talent als Seedorf en De Ligt (of De Jong maar dat kwam vooral doordat hij pas als 20/21 jarige doorbrak terwijl talenten van zijn kaliber normaliter als 16/17 jarige bij Ajax doorbreken, niet dat hij op die leeftijd bij Ajax speelde) na zijn talenten nooit echt “klaar voor speeltijd” voordat ze speeltijd krijgen.

10-10-2024 11:54

Lazell +16989

"Ik vind ook niet dat je een talent een kans moet geven die hij niet verdient op basis van hoe ze trainen en bij Jong Ajax spelen, en dat wanneer een talent die kans krijgt ze hem niet snel een vaste basisplaats moet geven (zodat ze leren voor een basisplaats te strijden aangezien ze in de jeugd speeltijd kregen op basis van hun talent). "

Je moet vooral kijken naar wat goed is voor Ajax 1. En niet geforceerd iemand op de bank of naar JA gaan zetten om hem te triggeren om harder te werken. Als je vindt dat iemand harder moet werken, communiceer daar open over en benoem dat als hij beter wil worden, hij harder moet leren werken. Blijf die feedback geven. Ook wanneer iemand ontzettend veel talent heeft en het er niet altijd uitkomt bij Jong Ajax, kan een betere omgeving met betere spelers hem er veel beter uit laten komen. Het blijft maatwerk.

En begeleiding is hier ontzettend belangrijk bij. Een speler die mentaal niet ijzersterk is, kan een flinke klap krijgen van teruggezet worden naar JA of zijn basisplek verliest. Dat kan resulteren in verzaken of muiten. Een speler wordt er alleen sterker voor als hij de klap kan overwinnen en daar is de juiste monitoring/begeleiding ontzettend belangrijk in.

"Maar de hoofdtrainer moet wel het type trainer zijn die op de ontwikkeling van de talenten durft te vertrouwen en meer speeltijd in ze durft te investeren dan ze op basis van hun spel in het eerste"

Hier ben ik het zeker mee eens. Denk dat bij Ajax de potentie (in FJ in het bijzonder) niet is herkend door de personen die daarover gaan. Met name de trainers. En daarom heeft hij ook niet de kans gekregen om te groeien zodat hij van waarde kan zijn. Daarnaast ben ik van mening dat de omgeving en begeleiding van talenten ruk was.
- Een tactiek die een gatenkaas is waardoor niemand kan uitblinken en alle debutanten eruit zien als talentloze niksnutten
- Een tactiek die niet is afgestemd op hun kwaliteiten
- Affikken in de media
- Niet actief met ze aan de slag gaan om te verbeteren
- Minder kansen krijgen omdat je nooit comfortabel voorstaat, etc.

Maw: het talent moet herkend worden, daarna moeten ze handvaten en een leerplan aangereikt worden om te leren van hun fouten, ipv op hete kolen te lopen omdat ze bang zijn dat elke fout grote gevolgen kan hebben.

10-10-2024 12:42

Babangida83 +23906

Bij Gravenberch had je juist aan kunnen merken dat hij misschien wat vaker op de bank had moeten worden gezet bij Ajax 1, omdat het bij hem allemaal van een leien dakje ging en alles hem aan kwam waaien. Ieder talent is anders.

Maar iets wat ze allemaal gemeen hebben op die leeftijd is dat het groeibriljantjes zijn die enorm snel leren en aanklampen. Ik zou eerder zeggen dat Gravenberch op mentaal vlak niet goed is begeleid in de opleiding van Ajax. Vos is nu om dezelfde reden weg, eigenlijk. Die jongens zijn zo goed - en weten dan ook - dat ze juist eerder moeten worden doorgeschoven. Ook naar Ajax 1. Juist daar moet het niet stoppen, want anders worden ze lui. Wat dan weer als argument wordt gebruikt om ze niet door te laten stromen. Dan maak je die spelers nóg koppiger. Tegelijkertijd gaan ze stilstaan in hun ontwikkeling of is hun 'learning curve', niet optimaal.

Dus ik denk dat je juist - waar Van Gaal goed in was - talenten zo veel mogelijk door moet schuiven als ze het niveau laten zien of als ze qua tijd er aan toe zijn. En Jong Ajax is overigens een heel slecht platform om je niveau te laten zien, met heel weinig vastigheden. Daarbij dienen ze echter wel erg goed begeleid te worden op mentaal vlak. En uiteraard zal de trainer aan verwachtingenmanagement moeten doen richting het publiek. Het was niet voor niets dat Cruijff altijd de verantwoordelijkheid bij de volwassen spelers legde. Dat deed hij ondermeer om die reden. En Van Gaal deed dat ook. Beiden staken ze ook de loftrompet uit over hoe goed die jonkies wel niet speelden. En daardoor werd het bovendien een soort van self fulfilling prophecy.

10-10-2024 12:57

Lazell +16989

Volgens mij is de gemakzucht waar Gravenberch zo op veroordeeld werd vooral een gebrek aan inzicht in hoe hij de situaties beter had kunnen oplossen, ipv de onwil om hard te werken. Maar door zijn overkomen wordt dat hem wel aangepraat. Hij is niet harder gaan werken bij Liverpool, hij is vooral slimmer gaan spelen. Ipv dat hij nu slordig balverlies lijdt, anticipeert hij op de tegenstander en zorgt hij ervoor dat de tegenstander de kans niet krijgt om de bal af te snoepen.

10-10-2024 13:17

Babangida83 +23906

Ik denk dat dit een kwestie is van zelfvertrouwen. Van Slot mag hij fouten maken. Daarnaast is hij fysiek een stap verder, wat het vergemakkelijkt.

Zijn gemakzucht komt daar wat mij betreft nog bovenop, zodat hij er niet voor ging vechten, waardoor het ook weer net niet lukte. (Team) Slot zal hem ook de oplossingen aandragen voor de situatie waar jij het over hebt, wat hem weer stimuleert. En zo hangt het allemaal met elkaar samen. Het is niet óf, wat mij betreft, maar het begint sowieso bij vertrouwen.

10-10-2024 13:29

Ferd +38482

Patrick Kluivert kreeg de kans omdat Ronaldo voor Eindhoven koos. Bergkamp moest bijna weg bij Ajax, maar Cruijff zag iets in hem. Litmanen werd afgetest bij PSV en Roda (!!), maar Van Gaal dacht "daar kan ik wel iets mee".

12-10-2024 07:36

Babangida83 +23906

Dat vat het wel mooi samen ;-).

Maar daarom dus: onderschat nooit je eigen jeugdspelers. Of wat vertrouwen met een speler kan doen.

12-10-2024 19:32

HallelujahAmsterdam +10641

Zoals hij nu speelt , zo hebben we hem bij AJAX nooit gezien.

De kwaliteiten van Gravenberch komen nu pas naar boven , die er altijd al in hebben gezeten als je de jeugd een beetje hebt gevolgd. Maar onder Ten Hag zijn die kwaliteiten nooit ten toon gespreid.
Arne Slot heeft die kwaliteiten wel kunnen ontwikkelen , stimuleren.
Zuur voor ons , maar om dat voor elkaar te krijgen , moest hij wel weg. Dus achteraf mag je zeggen dat hij een goede keuze heeft gemaakt.

Tenminste , een goeie 2e keuze , na de teleurstelling bij Bayern.
Mooi om te zien dat het er nu alsnog uitkomt.

10-10-2024 10:03

Ajaxfanz +314

Onzin... hij was in zijn Ajax tijd ook al goed. Vergeet even niet dat hij toen 17 jaar was. Nu een paar jaar later met meer ervaring is het een nog betere speler geworden. Best logisch want het talent was er altijd, ook in de Ten Hag tijd. Daar was hij soms ook al een geweldige schakel op het middenveld.

10-10-2024 10:22

Ans B +19827

Hij is altijd een goede voetballer geweest, dat was zijn probleem niet.
Volgens heeft het weinig met Slot te maken dat hij nu weer opbloeit, al geeft hij hem de kans uiteraard. Maar volgens mij zijn juist die jaren dat hij geen vaste waarde was doorslaggevend geweest om hem ook mentaal een echte profvoetballer te maken - want dát was volgens mij zijn 'probleem' om echt door te stoten naar de top.

Dat zeg ik niet achteraf, maar zei ik al op het moment dat hij naar Bayern vertrok. Als één van de weinigen zag ik dat - met pijn in het hart - als juist wel een goede stap (mentaal gezien dus). Ik dacht dit o.b.v. wat ik bij hem zag (te laconiek/laid back), o.b.v. mijn visie op de onderontwikkeling van de mentale elementen bij de meeste grotere talenten (omdat alles 'vanzelf' gaat in de jeugd, juist o.b.v. dat talent) en de doorslag bij dit alles o.b.v. interview met zijn vader hier op AS.

In dat interview bleek voor mij overduidelijk dat het hele gezin bezig was met Ryan en dat, met hele goede bedoelingen, Ryan in de watten werd gelegd en het centrum van de aandacht was. Hij hoefde inderdaad alleen maar achterover te leunen (laid back), want alles kwam hem aanwaaien. Men liet hem weliswaar alle eindbeslissingen nemen, maar dat is wat anders dan óók al het voorwerk doen. M.a.w. die jongen was helemaal niet gewend om op eigen benen te staan en zelf te vechten voor zijn plek of te vechten om die laatste stapjes te maken - op mentaal gebied dus, het ontwikkelen van vuur in jezelf i.p.v. alles maar vanuit die laid back positie te doen. Dan mis je iets in je spel en in je houding, dat er óók moet zijn wil je de echte top halen.

Niet Slot heeft dit in hem ontwikkeld (in mijn ogen dan), maar Gravenberch heeft dit in zichzelf ontwikkeld. Heeft dit móeten ontwikkelen om tot zijn allerbeste prestaties te komen. Hij heeft leren knokken om het beste uit zichzelf te halen i.p.v. slechts een deel uit dat enorme potentieel te putten dat hij heeft gedaan via die laid back houding.
Uiteraard heeft ook Slot een rol gespeeld in dat hij dit op de trainingen heeft gezien en dat hij hem is blijven opstellen. En misschien heeft Ryan ook een beetje geluk gehad dat concurrenten op dat moment iets minder presteerden, dat zijn van die dingen die wij niet kunnen zien.

10-10-2024 10:45

Juichtoon +32510

@Ans B
Was natuurlijk geen goede overstap...dat heb je niet goed gezien..
Kostte hem bijna z'n carrière..
Hij is niet veel veranderd maar z'n trainer nu wel...

10-10-2024 11:29

Ans B +19827

Haha, dat jij het anders ziet dan ik is wel duidelijk. Ik heb er over gezegd wat ik te zeggen had, al kan ik nog wel wat toevoegen dat misschien meer in jouw richting komt.
Hij heeft met die vroege stap naar Bayern wel een risico gelopen - dat vond ik ook destijds al. Puur omdat hij - als hij dat mentale deel niet had opgepakt, dus niets had bijgeleerd dat hij m.i. nodig had om de wereldtop te kunnen bereiken - op álle fronten verder van huis geweest. Inderdaad zou hij dan het risico hebben gelopen dat zijn carrière dan in het slop was geraakt en dan was het maar de vraag of hij ooit verder was gekomen dan clubs als subtop PL.

Maar ik had dus wel het vertrouwen dat hij mentaal zou bijleren en uiteindelijk zou komen bovendrijven. Ik heb vanaf het begin veel meer naar de langere termijn dan naar de korte termijn gekeken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat hij alleen maar sterker is geworden van die overstap en dat hij nu aan het oogsten is begonnen.
En ja, mede dankzij Slot, omdat hij hem de kansen gaf die Tuchel (en misschien terecht op dat moment, dat weet ik niet) hem niet gaf. Onder Klopp had Gravenberch ook gewoon tijd nodig om weer te wennen en weer minuten te maken. Dat zijn m.i. normale processen als je te lang te weinig hebt gespeeld.

10-10-2024 11:44

JohnDylan +22093

Gravenberch was in 2021/22 een eenmans middenveld en daar werd Ajax kampioen mee. Dat toonde een enorme klasse van zo’n jonge speler.

10-10-2024 11:16

Juichtoon +32510

Dan heb je niet goed gekeken. Die 18 uit 6 in de CL was met Gravenberch en hij was toen net zoals nu..
Hij heeft gewoon een hele slechte transfer gemaakt wat hem bijna z'n carrière kostte..

Maar hij staat nog steeds achter z'n keuze hoor...

10-10-2024 11:27

Lazell +16989

Gravenberch was toen goed inderdaad, maar hij is nu nog een heel stuk beter. Ik heb altijd Gravenberch gezien als iemand die snel aanhaakt als het team om hem heen beter wordt. Bayern was zeker geen goede transfer, maar het idee van een transfer vond ik bij hem zo gek nog niet.

10-10-2024 11:51

Juichtoon +32510

Kennelijk wel want hij heeft 2 seizoenen geen knikker geraakt...

Kijk even Ajax Dortmund 4-0 of Sporting uit (1-5!) terug..

10-10-2024 15:38

profoff +8380

jij hebt ze nooit gezien, dat is wat anders. Bij Ryan kon je de bal altijd kwijt, ook met 2 man in de rug. Zo konden anderen doorbewegen. Of hij draaide weg en versnelde zo het spel. Hier was alleen altijd commentaar op zijn scorend vermogen.

10-10-2024 11:53

Babangida83 +23906

Dat een vis niet aan de oppervlakte komt, wil niet zeggen dat het geen grote vis is. Je zult ook moeten kijken naar de diepte van het water. En dat in je oordeel van zijn vaardigheden mee laten wegen.

10-10-2024 13:21

TeringHenkie +28355

Konden we hem maar ruilen met Taylor. Man man wat een kwaliteitsverschil.

10-10-2024 09:27

Ans B +19827

Maar dat was vanaf het begin duidelijk. Gravenberch was in potentie altijd al een wereldtopper in spé. Daarbij verbleken vrijwel alle andere Ajaxtalenten. Hij kwam alleen tekort op andere elementen dan voetbaltalent. Zie mijn reactie hierboven.

10-10-2024 10:49

Juichtoon +32510

Zijn overstap naar Bayern was totaal verkeerd. Hij mag Slot wel 10 zoenen geven anders had hij waarschijnlijk overal op de bank gezeten...

10-10-2024 10:58

Ans B +19827

Wel qua spelen, maar dat zag iedereen ook aankomen. Mijn punt is dat hij andere dingen heeft geleerd door weg te gaan uit zijn vertrouwde omgeving waar alles sowieso al vanzelf ging. En ik denk dat hij dat precies op de goede leeftijd heeft geleerd, want als hij bij Ajax was gebleven zou hij zich op voetbalgebied sneller hebben ontwikkeld waarschijnlijk, maar hij zou op mentaal gebied niets hebben geleerd in mijn ogen. In elk geval niet wat hij volgens mij móest leren om álles uit zijn potentieel te halen.

Hij verliet Ajax op het moment dat hij 'slechts' in opmars was. Als hij Ajax later had verlaten, meer als vedette, dan was dat alsnog mentaal leren knokken veel lastiger geworden. Je hebt meer status, de druk wordt groter en je wordt sneller afgeschreven. Je zinkt daardoor ook veel dieper.
Ik ga niet beweren dat hij het nooit zou hebben geleerd, want dat weet ik uiteraard niet, maar - zoals ik naar hem kijk - zou het wel een stuk moeilijker zijn geworden.

Dit is MIJN visie op Gravenberch, ik heb niet de illusie dat dit iets veranderd heeft in jouw visie op hem, en dat hoeft ook helemaal niet.

10-10-2024 11:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.