Botman krijgt steun: 'Oranje kan hem niet veel langer negeren'

door Cristian de Jong 42

Bron The Athletic

Botman krijgt steun: 'Oranje kan hem niet veel langer negeren'

door Cristian de Jong 42

Bron The Athletic

Laatst geüpdatet

Sven Botman hoeft niet lang meer te wachten voordat hij voor het eerst wordt opgeroepen voor het Nederlands elftal, zo denkt Jocelyn Gourvennec. De oefenmeester werkte samen met de Nederlander bij LOSC Lille en kent Botman dan ook als geen ander.

'Nederland kan hem niet veel langer negeren. Hij heeft zichzelf op ieder niveau bewezen', geeft Gourvennec aan tegenover The Athletic. Botman maakte geen deel uit van de selectie van Louis van Gaal voor het afgelopen WK in Qatar. Wel zat de oud-Ajacied in de voorselectie. Volgens de voormalig trainer van LOSC Lille kan Botman bij zijn nieuwe werkgever, Newcastle United, de stap maken naar de nationale ploeg. 'Newcastle kan hem helpen dat doel te bereiken.'

Ook collega-verdedigers Dan Burn en Jamaal Lascelles zien dat Botman klaar is voor Oranje. 'Sven heeft zich snel aangepast aan het tempo. Het is alsof hij al driehonderd wedstrijden in de Premier League heeft gespeeld', weet Lascelles. Burn merkt dat Botman 'het niveau opgevoerd' heeft bij The Magpies.

'Ik zie geen zwakke punten in zijn spel'

Lascelles, die aanvoerder is van de club uit het noorden van Engeland, is van mening dat Botman aan alle kwaliteiten voldoet om de absolute top te bereiken. 'Voor iemand die zo jong is, is hij erg kalm. Hij is groot, is goed aan de bal en is beweeglijk. Hij heeft alles wat nodig is om een geweldige verdediger te zijn.' Niet alleen de teamgenoten van Botman zijn lyrisch over hem, ook hoofdtrainer Eddie Howe kijkt vol bewondering naar de 22-jarige verdediger. 'Ik zie geen zwakke punten in zijn spel. Hij heeft alles', aldus Howe.

Botman speelde in de jeugd van Ajax onder trainer Gery Vink. De verdediger werd in Amsterdam nooit gezien als een 'groot talent', vertelt Vink. 'Hij werd niet gezien zoals Justin Kluivert in zijn leeftijdscategorie. Velen dachten dat hij niet goed genoeg was om het eerste elftal te halen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Babangida83 +23916

Een betere illustratie van het verschil tussen voetbalculturen, is er wat mij betreft niet. In Nederland spelen we echt specifiek voetbal, waardoor je als speler heel anders opgeleid wordt dan in het buitenland.

24-12-2022 04:57

Keizer020 +1583

Wat een gezeik om die Botman. Als ik Koeman was zou ik hem gewoon nooit oproepen.

23-12-2022 20:39

Ajax27 +19177

Botman Botman Botman... waarom zien we ineens allemaal berichten over Botman. Die gast moet hard werken en dan komt z'n kans vanzelf wel.

Het is gewoon een lange traditionele CV, sterk in de duels, voetballend minder en hij kan niet als back uit de voeten. Timber en Ake kunnen als CV én als back en met v Dijk, de Ligt, de Vrij heb je in totaal al 5 CV's. Dus niet meer dan logisch dat hij niet mee is.

Van Dijk wordt in de zomer alweer 32. Die zal nog 1 of max 2 grote toernooien meedoen. En dan zal hij als linkspoot pas z'n kans krijgen denk ik. Want heel eerlijk, ook al valt van Dijk uit... de Ligt speelt z'n meeste wedstrijden op links, dan komt die als eerste in aanmerking.

23-12-2022 19:52

Web +178830

In het hedendaagse voetbal waar je de tegenstander laat komen. WK als voorbeeld, kan hij zich heel goed staande houden

23-12-2022 16:06

Web +178830

Schuurs kan maar zo dezelfde kant op gaan

23-12-2022 16:03

Michiel Kapteijns +5372

Had verwacht dat Schuurs zich bij Ajax zoals Vertonghen zou ontwikkelen. Dat dat niet is gebeurd heeft wss te maken met verschil in persoonlijkheid, maar ook omdat Vertonghen het geluk had dat alle aankopen voor de CV positie mislukten.

23-12-2022 20:22

Web +178830

En ik denk ook dat de stap van het gemoedelijke Limburg naar Amsterdam hem zwaar viel?
Ontzettend aardige zachte jongen
Niets minder dan wat er nu loopt

23-12-2022 20:41

Michiel Kapteijns +5372

Ja, daarom noem ik ook de vergelijking met Vertonghen, die heeft als Belg ook moeten wennen aan de Amsterdamse directheid en de keiharde profmentaliteit bij Ajax. Ik geloof vast dat Schuurs niets minder is, maar je moet ook een bepaalde mentaliteit hebben om je plekje te behouden. Het is waarschijnlijk geen jongen die voor problemen zorgt als ie gewisseld wordt of merkt dat ie minder krediet heeft als zijn concurrenten. Gelukkig zijn er genoeg voorbeelden van spelers die ondanks dat ze bij Ajax niet geheel geslaagd zijn, toch uitgroeien tot vaste krachten bij grote clubs. Ik gun het Perr.

23-12-2022 21:49

gi0vanni +7231

In Italië wel, maar bij Ajax was het verdedigen zijn zwakste punt. In minder grote ruimtes kunnen sommige spelers geweldig zijn maar in het Ajax systeem in grote ruimtes spelen blijft lastig.

29-12-2022 18:18

SjakiedeWit +2636

Foutje om hem te laten gaan, wordt nu snel international…

23-12-2022 15:48

AlexIbarra +19250

Martinez en Blind waren toen beter op die positie, hij is al jaren weg.
Met al die tijd banken bij Ajax had Botman zich ook niet zo ontwikkeld als nu. Dus win-win om hem te laten gaan.

23-12-2022 19:43

stopperspil +11176

Niet goed genoeg volgens Ajax en veel ASforumleden helaas want men vond hem te statisch die niet met ruimte in de rug kon spelen maar dan kunnen de overige Ajacieden ook niet

23-12-2022 14:38

Web +178830

Wat er nu loopt op Timber na is niet beter

23-12-2022 16:04

stopperspil +11176

Hoewel Timber ook regelmatig (bv Benfica uit stond hij bij tegendoelpunt in de verkeerde 16) te hoog staat, zou hem weleens op 6 willen zien

23-12-2022 16:07

Web +178830

Klopt is ook minder
Maar wie niet onder Schreuder?
Op 6 zou hij zeker kunnen voldoen

23-12-2022 16:10

BakkalBijter +11634

Toch gek dat die Botman die geen bal kon aannemen nu wereldtop lijkt te gaan worden

23-12-2022 14:31

JTajax +10718

Gek, paar jaar terug hadden we te veel goede spitsen / aanvallers maar zwakke verdediging. Nu precies andersom.

23-12-2022 14:20

barry1988 +24032

Had Botman niet moeite om met veel ruimte in zijn rug te spelen omdat die iets wat langzaam was?

23-12-2022 13:47

trodat4030 +96808

Niet echt langzaam, maar vooral niet wendbaar en explosief op de eerste meters. Maar als die lange benen eenmaal op gang kwamen maakte hij reuzestappen. Voor elke 2 passen moest een Kluivertje er 3 zetten. Vooral door zijn dynamische onvermogens begon hij sprintduels vaak met een achterstand van soms meerdere meters.

23-12-2022 13:52

trodat4030 +96808

Jup, als jij niet weet waar ik het over heb, snap je er zelf geen ene kutklote van. Maar dat wist ik al, want jij bent gewoon een FR12 spion die niets anders doet dan op AS komen trollen. Doei trollie!

23-12-2022 17:34

Redrum +96117

Aangezien het bij Oranje ook al jaren niet meer om fatsoenlijk voetbal draait kan je best Botman erbij halen ja.

23-12-2022 13:47

trodat4030 +96808

Paste qua type afgelopen WK idd best bij Oranje, maar het was natuurlijk ook een enórm a-typisch Oranje dit WK. Verder vind ik Aké op alle vlakken beter, behalve misschien in de lucht, maar Aké staat daar imo ook wel zijn mannetje. 1 op 1 zou ik altijd voor Aké gekozen hebben. Die kan namelijk ook gewoon mee in het 433 dat bij de Hollandsche School hoort, Botman niet. Aké kan een middenvelder op het juiste moment op het juiste been aanspelen, Botman kan alleen een bal in de ruimte achter de verdediger slingeren en hopen dat zijn medespeler (buitenspeler doorgaans) sneller is dan de verdedigers. Dat is niet hoe Nederland hoort te spelen als grote grondlegger van het Totaalvoetbal op mondiaal vlak (ja, wij hebben het uiteindelijk ook maar gejat, maar waren wel degenen die het op het grootste podium lieten zien en de harten van de wereld veroverden). Botman past geenszins in zo'n systeem. Wat hem geen slechte verdediger of speler maakt, maar gewoon ongeschikt.

23-12-2022 13:45

Flaco +19583

Ik vond Ake de beste man bij Oranje. Hij heeft zich ontwikkeld tot een internationale topverdediger.

23-12-2022 16:13

DEELM +11891

Mooi om te zien dat hij zich blijft ontwikkelen. Vind 'm aan de bal echt minder, maar kan niet goed beoordelen in hoeverre dat is ontwikkelt bij NU. Weet iemand dat?

Als deze jongen de absolute top haalt is dat ook goed voor de uitstraling van Ajax, maar toont het ok meteen het probleem aan voor de jeugd van Ajax. Je moet er op je 19e al klaar voor zijn, maar als je iets langer nodig hebt is er geen plek. Andersom geldt dit helaas ook. Jeugdspelers moeten soms wat meer geduld hebben voordat ze klaar zij voor 1, al pakt de alternatieve route voor Sven prima uit. Knap gedaan!

23-12-2022 13:36

Asociaal +2791

Ik wil niet alle spelers die bij Ajax niet geslaagd zijn en via een andere weg toch niet gefaald hebben niet allemaal over één kam scheren, maar als een jeugdspeler bij Ajax niet geslaagd is en dan via een andere route toch de weg omhoog weet te vinden, ga ik eerder de indruk kijken of Ajax het opleiding qua spel systeem niet aan moet passen. Is de opleiding dan niet te één dimensionaal? Dan lijkt het alsof Ajax maar vanuit één systeem kan spelen en spelers met andere kwaliteiten krijgen de kans niet meer omdat Ajax te specifiek naar bepaalde kwaliteiten kijken en spelers die dezelfde kwaliteiten niet (allemaal) beschikken, maar wel andere kwaliteiten hebben, gewoon wegvallen terwijl die eventueel ook van waarde voor Ajax kan zijn.

23-12-2022 14:09

trodat4030 +96808

Tuurlijk is Ajax niet een dimensionaal, dan was Botman namelijk al op zn 12-14e heengezonden omdat hij 1 van de belangrijkste kwaliteiten die een Ajax CV moet bezitten, opbouwen, ontbeert. Nu hebben ze doorgepakt, zijn talenten herkend en hem op zijn manier laten doorontwikkelen tot de speler die hij nu is, hoe a-typisch hij ook is voor het Ajaxspel. Uiteindelijk heeft hij 8 milj opgeleverd, dat is een uitmuntende prestatie voor de opleiding juist. Maar je gaat niet je huisstijl, je filosofie en DNA overhoop gooien om 1(!) speler te laten renderen.

Overigens speelde juist zijn lichting onder Vink het meest verschrikkelijke voetbal dat ik ooit op DT heb gezien. Ze hebben zich letterlijk naar de Futurecup winst gecounterd indertijd. Man, ik heb me nog nooit zó geërgerd aan een Ajaxploeg. Botman zou nooit zo van waarde zijn bij Ajax 1, had zich nooit zo ontwikkeld als nu en Ajax zou ook niet zo goed zijn geweest als de laatste jaren.

23-12-2022 14:37

DEELM +11891

Begrijp wat je bedoelt, maar zoals trodat ook stelt ga je als club je filosofie niet aanpassen aan enkelingen. Wel vind ik dat spelers uit de jeugd die via 1 bij andere Europese topclub terecht komen te vaak mislukken. Wellicht dat daar wel wat aan te doen is.

23-12-2022 15:34

Asociaal +2791

Ik heb het ook niet over filosofie omgooien of het bekende Ajax spel de prullenbak in gooien of wat dan ook. Dat is uiteindelijk toch wat we allemaal willen zien. Moet ook het streven zijn en blijven. Echter, ben ik persoonlijk ook voorstander van dat een club ook met meerdere "systemen" uit de voeten kan. Dat ook verdedigers aan de bal goed moten zijn, begrijp ik. Soms schiet dat in mijn ogen echter het doel voorbij. De focus wordt in mijn ogen soms teveel op het voetballende gedeelte gelegd waardoor het verdedigen zelf een beetje wordt vergeten. Hoe vaak hebben oud verdedigers bij Ajax wel niet gezegd dat ze in het buitenland pas echt leerden verdedigen.

23-12-2022 15:53

Aurelius1 +19724

Ja. Zeker geschikt voor het catenaccio van Oranje, want nul voetballende en opbouwende capaciteiten.

23-12-2022 13:24

Altijdindestraat +40152

Is Nederland beter in het opleiden van verdedigers geworden? Hij kan erbij gezet worden, nu middenvelders en AANVALLERS graag!

Timber
Aké
Van Dijk
Dumfries
Frimpong
De Ligt
Malacia
De Vrij
Botman(?)
Schuurs(?)
Struijk(?)
van de Ven(?)
Bakker(?)
Rensch(?)
Wijndal(?)

23-12-2022 13:19

Schip +23455

Zolang de kwaliteit van de verdedigers van deze mate is, weinig problemen mee.

Maar inderdaad, waar blijven onze buitencategorie aanvallers? Waar blijven onze spelmakers?

We hadden generaties met Kluivert, Bergkamp, Makaay, Van Nistelrooij en daarachter dan Van Hooijdonk, Bruggink en Hasselbaink die furore maakte in Portugal en de PL.

En nu Depay, die net geen top is, Weghorst die een cult subtopper is, Malen die mislukt in het buitenland en enkel Brobbey als talentvolle spits.

En op het middenveld komt het ook al niet echt door met creatieve spelers. De opleidingen hebben een aardige inhaalslag gemaakt, zeker die van Ajax, maar echte buitencategorie blijft lastig. Unuvar komt misschien nog door, Ihattaren is klaar, Misehouy op termijn en bij andere clubs heb ik er wat minder zicht op.

23-12-2022 13:29

DEELM +11891

Gakpo doet het goed!

23-12-2022 13:32

trodat4030 +96808

'Waar blijven onze spelmakers?'

Die lopen anno 2022 steevast vanaf o18/Jong op de flanken. Enórm ergerlijk!

23-12-2022 13:36

Altijdindestraat +40152

Ja grotendeels mee eens, maar Van Hooijdonk, Bruggink en Hasselbaink was dat nou zo'n enorme kwaliteit die er achter zat?!

23-12-2022 13:38

trodat4030 +96808

Overigens laten vele talentvolle aanvallers zichzelf naar het buitenland lokken waar ze veelal verzuipen. De Redans, Hoogewerfen, Dilrosuns en Rijkhoffen maken het zichzelf steevast moeilijk om daadwerkelijk als prof door te breken.

Verder vergeet je Danjuma te noemen bij je aanvallers.

23-12-2022 13:39

trodat4030 +96808

Die zouden nu wel basis staan Altijdindestraat. Zeker de laatste, die was nota bene Europees topscorer, evenals de niet eens genoemde Makaay.

23-12-2022 13:40

Altijdindestraat +40152

Ja oké hij wel, maar Van Hooijdonk en Bruggink waren subtop van de subtop.

23-12-2022 13:42

Schip +23455

Eens, lichtpuntje.

23-12-2022 19:33

Schip +23455

Klopt, denk dat Lang al lang op 10 had kunnen spelen. Met Unuvar zag je hetzelfde. Er is echt een aaanscherping nodig in de opleiding(en).

23-12-2022 19:33

Schip +23455

Heb de vleugels even buiten beschouwing gelaten en noemde enkel de centrumspitsen.

23-12-2022 19:34

Schip +23455

Die wel genoemd is, maar ok.

23-12-2022 19:34

Schip +23455

Het gaat om het feit dat zowel in de basis als in de diepte erachter veel meer kwaliteit zat. Waar we nu Luuk de Jong, Vincent Janssen en Weghorst hebben, hadden we toen de topscorer van de PL en een vrije trappen specialist die daarmee de Uefacup binnenpegelt.

23-12-2022 19:36
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.