Witschge zag Mikautadze tekortkomen qua discipline: 'Je moet tegenwoordig ook druk kunnen zetten'

door Jon van Dam 144

Bron ESPN

Witschge zag Mikautadze tekortkomen qua discipline: 'Je moet tegenwoordig ook druk kunnen zetten'

door Jon van Dam 144

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Richard Witschge bewaart positieve herinneringen aan Georges Mikautadze bij Ajax, zo laat hij weten in gesprek met ESPN. De voormalig assistent-trainer van de Amsterdamse club werkte tijdens het afgelopen kortstondig samen met de international van Georgië, alvorens de spits aan FC Metz werd uitgeleend. Witschge is van mening dat Mikautadze een geweldige voetballer is.

Bestel het nieuwe Ajax-uitshirt in de Ajaxshop!

'Ik vond het een hele goede voetballer. In de discipline is hij wat minder. Qua voetbal is hij gewoon geweldig. Hij kon op trainingen hele aparte dingen doen. In de wedstrijden heeft hij natuurlijk weinig gespeeld. Je moet tegenwoordig ook druk kunnen zetten zoals wij met Ajax willen spelen.'

Nadat Mikautadze in de winterstop op huurbasis terugkeerde bij zijn oude club FC Metz, vond hij zijn vertrouwen weer terug en scoorde hij aan de lopende band in Frankrijk. Dat Mikautadze ook op het EK weer tot scoren komt, verbaast Witschge niet. 'Ik denk dat hij in een ander systeem beter tot zijn recht komt en dat is ook gebleken denk ik.'

Mikautadze laat zich zien op EK in Duitsland

Op het EK in Duitsland is Mikautadze de grote man bij de nationale ploeg van Georgië. Tijdens de verloren eerste wedstrijd tegen Turkije (3-1) wist hij het enige doelpunt voor zijn land te maken. Afgelopen zaterdag scoorde de oud-Ajacied wederom: tegen Tsjechië zette hij zijn ploeg vlak voor rust op een 0-1 voorsprong vanaf de penaltystip. Het duel eindigde uiteindelijk in een 1-1 gelijkspel. Met zijn twee goals is hij gedeeld topscorer van het toernooi.

Ajax-scout Hans van der Zee kwam zaterdag al ter sprake over Mikautadze bij NOS Langs de Lijn. Hij is van mening dat Mikautadze, mede door zijn lengte, geen match is met Ajax. 'Ajax heeft in de geschiedenis nog nooit een kleine spits gehad die geslaagd is. Cvitanich heeft een tijdje in de spits gestaan. Daarvoor stonden de mensen ook niet op de banken. Het is een traditie om een grote spits te hebben die kan meevoetballen en scoren', zo liet Van der Zee weten.

Win 50 of 100 keer je inzet als Nederland scoort tegen Frankrijk! Alleen voor nieuwe spelers. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Zet nu in op de EK-wedstrijden! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Balgevoel +30817

Dit heeft niets met discipline te maken, maar met een mismatch speler/club. Hij rent zich rot, maar blijft weg van de bal tot hij er in de zestien wat mee kan. Een spits voor een counterploeg, niet voor Ajax. Maar dit op 'discipline' gooien, is wat kort door de bocht, al kan het natuurlijk zijn dat hij op de trainingen weinig liet zien.

02-07-2024 11:35

OwenStevenDalberg +27451

Druk zetten?? Welke speler deed dat wel?? Hebben we het hele seizoen niet gedaan!?

02-07-2024 08:26

HStorm +3139

'Ik denk dat hij in een ander systeem beter tot zijn recht komt en dat is ook gebleken denk ik.'

Speelde Ajax in een systeem afgelopen seizoen? Wat ze speelden was overigens wel als lastig te bestempelen.

02-07-2024 07:39

debarbaar +8219

Ik denk dat Mikautadze precies hetzelfde denkt over de capaciteiten en discipline van Richard Witschge. Richard Witschge is het gezicht van een falend technisch beleid. Bogarde de zak geven en een clown laten zitten zegt eigenlijk alles.

28-06-2024 14:22

TheSpecialOne +8829

Misschien moet die traditie van een grote spits die kan meevoetballen maar eens op de schop.
Ik weet genoeg zeer goede voetballers op te noemen die niet al te groot waren en mee konden voetballen. Ajax is op voetbaltechnisch gebied echt een fossielenclub.

28-06-2024 10:42

Rock69 +8406

Welke discipline bedoeld Witschge. Heel Ajax speelde als een dronkemanselftal. Ik kan me heel goed voorstellen dat Mikautadze kruipend terug wilde naar Metz. En met hem nog veel meer spelers! Het was een compleet vriendjes politiek wat Schip bedreef met Ajax. Hand boven het hoofd houden politiek.

27-06-2024 08:13

PakSchaalPakBeker +576

Echt geleuter....
Zoveel spelers worden gehaald, de elft krijgt niet eens een eerlijke kans..
Scouting en aankoop is ondermaats..
En ALS je dan een goede spits hebt dan verkoop je hem binnen een jaar met 3, 4, 5 miljoen euro verlies terwijl hij er op het EK voor zijn kleine landje als nieuwkomer de een na de ander inlegt en gewoon ook verdedigt.
Misschien gewoon eens kijken naar wat Ajax fout doet ipv alleen maar te wijzen naar anderen..

27-06-2024 07:27

TheSpecialOne +8829

Amen. Eindelijk iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is. Ajax doet nooooit wat fout.
Het ligt altijd aan de spelers. Als je niet leert van je fouten, dan zal je ook nooit verbeteren en vooruitkomen...

28-06-2024 10:45

Cruijff4ever +51

Als je 2 nachten lang voor de bekerwedstrijd tegen Hercules (waarvan je weet dat je gaat spelen, in het nachtleven hangt, dan getuigt het van weinig discipline ja.

26-06-2024 11:58

3sterren +20205

Voetballen kan hij kennelijk geweldig en scoren doet hij aan de lopende band.

Traditie, hoezo ?
Zagen ze soms pas bij het uitdelen van de tenues dat hij geen 1.92 m. was ? …

26-06-2024 07:52

Dirigent +6854

Druk kunnen zetten!

Volgens mij is doelpunten maken nog altijd belangrijker...

25-06-2024 07:05

Craain +4953

Druk kunnen zetten heb ik Ajax afgelopen seizoen al helemaal niet gezien. Alleen maar achteruit voetballen. Zelfs aanvallers moesten ook mee verdedigen. Dat is geen druk zetten maar achteruit (mee) verdedigen.

Alle verdedigers van de tegenstanders konden lekker rustig voetballen achterin, zegt genoeg.

Dat Witschge het over druk zetten heeft begrijp ik totaal niet.

26-06-2024 19:59

Balgevoel +30817

Het is ook niet echt het één of het ander, hè?

26-06-2024 21:43

gi0vanni +7123

Wat een onzin, lengte is ondergeschikt aan kwaliteit. Als Romario of Messi hier was doorgebroken hadden die gewoon prima in de spits gekund.

24-06-2024 22:31

SundayOliseh +2054

Iemand een gebrek aan dicipline verwijten terwijl echt helemaal niemand dat liet zien, trainers voorop, is natuurlijk erg flauw. Aan de andere kant zag ik niks in Mikautadze en nu nog steeds niet. Natuurlijk leuk die 2 goals op het EK maar "Ivan Schranz" van Slowakije heeft die ook. Het zegt echt niet alles.

24-06-2024 20:03

QueSera +1706

Tadic en Siem de Jong waren beide geen grote spitsen maar deden het allebei meer dan prima!

24-06-2024 19:06

Jeugd +24619

Nooit een fatsoenlijke kans gehad. Heerlijk voetballer.
Discipline gelul slaat nergens op. Hoeveel moeite is daarvoor gedaan vraag ik me af.
Ik heb me onder Steijn maandenlang zitten ergeren aan heel veel spelers die allemaal als een drol omschakelden.
Ook bijvoorbeeld Taylor liep te sjokken.
Iedereen kan zien dat Mikautadze een heerlijke voetballer is. Er zijn belangen geweest op de achtergrond, daar ben ik zeker van.

24-06-2024 18:42

Arieajax +1153

Weer Taylor erbij halen😂.

24-06-2024 19:09

Marko9 +885

Van der zee wat een grap
Blijf dit wel een goede speler vinden ergens.

24-06-2024 11:58

DankzijCruijff +48659

Hans van der Zee moet toch wel een van de grootste clowns binnen onze organisatie zijn.

Mikautadze is klein.
We hebben nooit een succesvolle spits gehad die klein was.
Kijk maar naar Cvitanich, die was ook klein en daar stonden de mensen ook niet voor op de banken.
Dus een kleine spits gaat het nooit redden bij Ajax.

En dat is dan een van je meest vooraanstaande scouts. Mijn hemel.

24-06-2024 09:29

Capocapo +12001

Twee van zijn spelers hebben zo'n 170 miljoen opgebracht, maar jij vindt het een clown lol

24-06-2024 16:49

gi0vanni +7123

Natuurlijk is het geen clown maar naast de goede dingen kan deze beste man ook wel eens een foutje maken. Zelfs Cruijff maakte wel eens een foutje. Mensenwerk.

24-06-2024 22:33

Kingoffdatoilet +17112

Lengte heeft er heel weinig mee te maken in mijn optiek

24-06-2024 08:16

Craain +4953

Klopt. Timber, Martinez waren niet zo groot, dan moet je slimmer zijn en tactisch sterk zijn. Mikaudatze is wel een slimme voetballer want hij beschikt enorm veel verrassingselementen.

24-06-2024 11:05

Capocapo +12001

Had er alleen nooit zin in

24-06-2024 16:49

Craain +4953

Hij heeft wel zin in hoor zie Georgië en Metz. Maar alleen hij kan het natuurlijk niet... Iedereen was gewoon afgelopen seizoen bij Ajax prutser komt door trainers John van het Schip, Maduro en Steijn. Tactiek klopt er geen kanten van...

Als je Mikaudatze bij Georgië en Metz zo ziet spelen snapt hij het heus wel. Bij Ajax heb ik het idee dat Mikaudatze 'klein' wordt gemaakt. Dat hij wel snapt kun je wel aan zijn inzicht wel zien. Hij weet wat hij doet wanneer hij actie maakt wanneer hij steekpass moet maken, welke kan hij op gaat.

Als je Witschge die afgelopen seizoen bij technische staf zit hoort praten zegt genoeg over zijn kennis over het voetbal. Ik denk dat Mikaudatze nou denkt... Pfff mijn assisten trainer... Dat zou ik ook zo denken.

Ik heb John van het Schip vaak horen praten na de wedstrijden... Als hij mijn trainer was... Tsja... Terwijl ik anders zo denk... Van het Schip, zeker ook Maduro en Witschge, zitten gewoon niet op lijn met wat ik zo denk...

27-06-2024 18:48

jeffoajaxfan1 +1380

Die enkele keren dat hij inviel was het een luie pleintjesvoetballer.
Als de bal kwam lekker dribbelen en acties proberen te maken maar defensief terugsjokken

23-06-2024 23:50

Artemio +31722

Ik onderken de kwaliteiten van Mikautadze, maar heb vanaf het begin al vraagtekens gezet waarom deze jongen gehaald moest worden. Hij was een echte centrumspits terwijl Ajax al Brobbey en Akpom had.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden. Eén van de drogredenen dat hij ook aan de zijkanten kan spelen ten spijt, want dat kan hij niet.
Het was gewoon een complete mismatch. Dat is de verantwoordelijkheid van de toenmalige td.

23-06-2024 22:17

Ajaxfan31183 +16391

Volkomen met je eens , alleen werd toen Ajax in verband gebracht met almada en volgens die Duitser was mikautadze een zeer goed en goekoper alternatief die ook op die positie uit de voeten kon . En idd zoals jij al schetst is gebleken dat hij echt alleen maar tot zn recht komt in de punt van de aanval

23-06-2024 23:00

Craain +4953

Mikaudatze is geen centrumspits maar een 'allround' aanvaller, type Suarez / Messi (beginjaren) qua positie. Tussen linies, spits, flanken naar binnen. Bij Metz was hij ook zo. (Valse spits of valse flankspeler zeg het naar). Mikaudatze heeft wel een verrassingselementen die je als tegenstander niet weet wat ie van plan is.

Zet je Younes van afgelopen seizoen neer bij Ajax dan bakte hij er ook niks van. Het tactiek en poppetjes zijn niet in de orde de afgelopen jaren. Daar lag het gewoon aan, aan het technisch staf, zonder twijfel.

24-06-2024 11:00

pietvanvliet +4413

Hij kwam/komt op wel meer vlakken tekort. Mentaal, tactisch, strategisch en pr-technisch.

Dus we missen er niet veel aan, laten we 'm veel succes wensen en ons afvragen waarom er van de winter zo'n rare deal met Metz is gemaakt.

23-06-2024 22:07

Hersenspinsel +7995

Vertel!
Wat voor deal is er gemaakt?

Dankzij de deal gaat hij nog wat opleveren, anders had hij het EK waarschijnlijk niet gehaald.

Ik vindt het heel curieus dat gezegd wordt dat hij naar de League 1 gaat dus niet naar Metz.

24-06-2024 10:29

pietvanvliet +4413

De deal was toch dat ie voor een verlies van drie miljoen terug naar Metz mocht? Of heb ik iets gelezen dat er niet stond?

Ah, gevonden: Kennelijk maar 1 miljoen verlies en zit ook nog doorverkoop in, dus heel misschien speel je quitte.
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1171501/metz-neemt-optie-tot-koop-op-in-deal-met-ajax-rond-mikautadze.html

Ligue un ipv Metz snap ik wel. Wilde Marseille/Nice 'm niet? Toen dacht ik al niet dat ie in september nog bij Metz zou lopen.

24-06-2024 19:00

Hersenspinsel +7995

Het zit vooral in het zinnetje 'Bovendien heeft Ajax een percentage op doorverkoop bedongen'.
Voordat er getekend is is er geen transfer. Alles hangt waarschijnlijk van zijn volgende wedstrijd met Georgië af.

24-06-2024 21:52

pietvanvliet +4413

Akkoord, ik ben alleen pessimistischer: Hij gaat sowieso voor die 15 miljoen naar Metz, die schuiven 'm door naar Marseille voor 20 ofzo en bedingen 5% doorverkoop.

Ajax quitte, Metz verdient vijf miljoen in twee jaar aan een speler die nog geen vijf ton totale transferwaarde had mogen kosten en Mitaukadze gaat voor een uitstekend salaris lekker in de zon voetballen.

Diamantaugen, het zal wel.

24-06-2024 23:05

Babangida83 +23819

Wat Witschge zegt, is precies ook hoe ik het zie. Uit zijn interviews en zijn invalbeurten was heel duidelijk dat hij er met de pet naar gooide. Wat je, met name, tegen Almere-uit zag toen hij een hele helft de kans kreeg, was dat hij absoluut dramatisch was met het druk zetten. We werden al redelijk makkelijk uitgespeeld voorin, maar met Mikautadze was het echt next level. Kinderlijk gewoon. Hij werd ook niet voor niets gewisseld in de rust van die wedstrijd.

Dan is de vraag, wat is de reden van dat hij niet goed kon druk zetten? Ik had namelijk ook sterk de indruk dat mentaliteit daar ook een rol speelde.

En wat ik mij ook afvraag, is of hij geschikt is om in een elftal te spelen, waar hij níet het mannetje is waar alle aandacht naar toe gaat.

23-06-2024 21:32

Capocapo +12001

Wederom blijkt dat het gewoon totaal geen Ajax spits is en daarnaast ook nog een slechte instelling. Heel goed dat die weg is.

23-06-2024 20:41

AjaxHoorn +32989

Lol ongeveer de helft van het elftal heeft de discipline niet gehad om druk te zetten.

23-06-2024 20:37

Capocapo +12001

Maar het gaat nu om de spits. Brobbey en akpom zetten wel druk. Spits nummer drie is lui, dus wegwezen

23-06-2024 20:40

Web +178830

Ik ben er wel eens klaar mee met gemak
Als je de dwang hebt om te willen slagen, ga je je stinkende best doen
En dan kun je zeggen zijn dat kansen?
Die minuten die hij wel kreeg, daar zag je geen speler die dacht, nu zal ik mij even laten zien

Brobbey was terecht basis speler, dat zal hij niet kunnen ontkennen
Volgens Mislintat kon hij op elke positie voor in spelen
Wat zegt Mikautadze ik ben een spits geen buiten speler, daar ging het al gruwelijk mis

Bovendien wist hij dat er een nieuwe trainer zou komen, als je echt heel graag wil, dan wacht je daar op

Verleden tijd waarschijnlijk?
Maar Ajax heeft nog steeds niets naar buiten gebracht toch?

23-06-2024 20:13

fluwelenlinker +11628

Iedereen valt hier over mekaar heen wat betreft Mikautadze maar ik mis nog steeds officiële berichtgeving dat Metz de koopoptie heeft gelicht. What's really happening here?

23-06-2024 19:44

MPAjax +8377

Discipline leer je van de trainer als hij of zij genoeg discipline heeft 😓

23-06-2024 18:56

Web +178830

Dat is te makkelijk, dan zou ieder mens discipline hebben

23-06-2024 20:16

Bruno04 +15726

Word een beetje moe van die herhaal recepten tegenwoordig van de media over elke speler en trainer: Steijn moet nog iets zeggen over weghorst etc etc.

Leuke speler maar speelt nu niet meer voor Ajax. Verkeerde timing. Prima en door.

Of moet die lul van de VEB er ook nog wat over zeggen?

23-06-2024 18:30

Ajax4proud +10793

Mikautadze is verleden tijd, niet goed genoeg voor de top niveau bij Ajax. Ajax vangt nu weer geld voor hem en ze kunnen een speler halen die wel past bij Ajax.

23-06-2024 17:59

slumpf +4549

Welk topniveau?

23-06-2024 18:10

Ajax4proud +10793

2019 de halve finale. Toen Ajax nog Dusan Tadic had.

23-06-2024 21:33

YugoVik +33055

Weghorst🤣

23-06-2024 18:15

MPAjax +8377

Top niveau voorronde Europa League, Real even bellen dan maar

23-06-2024 18:58

Ajax4proud +10793

Beter Real bellen dan een 2e divisie club..

23-06-2024 21:34

AjaxFinest +3462

Ga toch weg. Heb de hele selectie een heel seizoen geen druk zien zetten.

23-06-2024 17:44

twynestar +28207

berghuis iig niet bijv.

23-06-2024 18:12

Babangida83 +23819

Dat was nog niks vergeleken met Mikautadze. Zijn gebrek aan drukzetten was echt van een hele andere dimensie.

23-06-2024 21:27

WantAmsterdam +115948

Dat niet elke speler alle Ajax facetten beheerst als hij binnenkomt is heel normaal, we zijn niks voor niks een opleidingsclub, absolute wereldtoppers halen we niet binnen. Het ligt dan aan jullie om spelers in te passen en beter/completer/fitter te maken.
Ook grappig dat Witschge het over drukzetten heeft, sinds 19/20 zetten we nauwelijks met het hele team druk, en de laatste twee seizoen zetten we helemaal geen druk (op enkele uitzonderingen na), ook als Mikautadze niet op het veld stond. Dus smoesje smoesje smoesjes.

23-06-2024 17:16

Web +178830

Alles en iedereen zijn schuld
Behalve de grote Mikautadze dat is het toch?
Als je mentaliteit hebt geef je het niet op met een half jaar

23-06-2024 20:18

WantAmsterdam +115948

Hij gaaf niet op, hij werd naar de uitgang geduwd.
Ja, ga jij eens als 22 jarig gozertje in een land wonen, waar je de taal (inclusief Engels) niet (goed) verstaat, waar je geen vast huisje hebt en in een hotel en AirBNB woont, waar de trainers nul vertrouwen in je hebben voordat je überhaupt een bal hebt geraakt, en waar je, ook ben je een aanvaller, in 360 minuten een beetje op 8 moet mee hobbelen.
Als dit een andere speler was en de trainer geen oud Ajacied dan had je er heel anders naar gekeken.

23-06-2024 20:30

Web +178830

Blijf maar excuses zoeken
duizenden spelers die jonger zijn en zelf van de andere kant van de wereld komen kunnen het wel

Dan moet hij lekker tor 25 jaar daar blijven

En die laatste zin, moet ik daar op reageren?

23-06-2024 20:39

WantAmsterdam +115948

“ duizenden spelers die jonger zijn en zelf van de andere kant van de wereld komen kunnen het wel ”
Neres kostte 20 miljoen en speelde in Jong Ajax in zijn eerste halve seizoen. Het is gewoon grote onzin dat elke speler vanaf minuut één geweldig is. Een al helemaal als je in zo een waaardeloze situatie zit met zo waardeloze trainers ook nog.
“ Dan moet hij lekker tor 25 jaar daar blijven”
Jij bent zo ontzettend simplistisch soms en hebt zo enorm weinig empathie voor mensen als het geen “echte Ajacieden” zijn.

“ Blijf maar excuses zoeken”
Je bedoelt zoals jij altijd doet als. Het om een echte Ajacied gaat?
Ga weg, je doet niks dan mensen lastig vallen sinds begin laatst seizoen.

23-06-2024 20:59

Web +178830

Arme Mikautadze toch jochie wat heb je het verkeerd getroffen bij Ajax
Jij was zo goed bezig, wat hebben ze jou toch aan gedaan
Wereld speler is het
Europa staat in de rij voor de grote Mikautadze

Hangen de poster boven je bed

23-06-2024 21:24

WantAmsterdam +115948

Ongelofelijk dat een van de oudste leden hier zich als een foking kleuter gedraagt, schaam je.

23-06-2024 21:26

Ajax '69 +3831

Doe eens rustig.

24-06-2024 02:08

Web +178830

Valt het je ook op dat dit bij bepaalde figuren is?
Ik krijg meer waardering van het publiek op AS dan jou
En waar het mis gaat is
Dat jullie de aankopen van het afgelopen jaar maar blijven de lucht in praten
Daar hebben gewaardeerd leden een ban om dat ze zich daar aan ergeren

24-06-2024 07:39

Web +178830

@Ajax’69
Begin even bij het begin te lezen
Iedereen krijgt de schuld behalve de geweldige Mikautadze

24-06-2024 07:41

WantAmsterdam +115948

“ Ik krijg meer waardering van het publiek op AS dan jou ”
Is dat zo? Haha, weer typisch jij, zo van “ik ben populairder dan jij” la la la la la.
“ Dat jullie de aankopen van het afgelopen jaar maar blijven de lucht in praten”
Nee, dat noemt dingen in context plaatsten. Maar uiteraard, mensen ongenuanceerd afzeiken is altijd makkelijk

“ Iedereen krijgt de schuld behalve de geweldige Mikautadze”
Waarom zou ik een speler afschrijven voor Ajax omdat hij in 340 minuten (dat zijn kwa minuten minder dan 4 hele wedstrijden over ALLE competities) onder dramatische trainers mocht mee hobbelen, in een ploeg waar iedereen slecht speelde?

24-06-2024 11:10

WantAmsterdam +115948

Je snalr het gewoon niet Web, misschien is het de leeftijd IDK, cognitief kun je blijkbaar niet meer mee.

24-06-2024 11:11

Web +178830

Fijn kerel doe wat jij graag wil
Vanavond kun je weer los, alles beter weten met de EK wedstrijden

Ik ga liever met Turbo, C14 enz in gesprek daar zit de kennis
En Koennimee is ook door jullie weg nu
De echten die het snappen

24-06-2024 16:33

WantAmsterdam +115948

Ja dan ga dat lekker doen en laat ons met rust als je je niet normaal kunt gedragen.

27-06-2024 20:29

jeffrey_van_der_sluis +30361

Wordt een beetje moe van alle Mikautadze en Conceicao berichten, evenals andere spelers zoals Grillitsch. Dit zijn gesloten boeken! Spelers keren niet meer terug bij Ajax! En of ze passen bij Ajax? Geen idee, te weinig van gezien en wat we zagen was niet goed genoeg. Ik herinner me bijvoorbeeld nog de oefenwedstrijd vorige zomer tegen een Duitse derdeklasser waarbij Conceicao rechtsbuiten startte. Wat was iedereen hier (terecht) kritisch!

Accepteer dat deze spelers niet meer terugkeren en richt het blik op de toekomst!

23-06-2024 15:58

Ajaxsupporter02 +13851

Dat mensen conclusies trokken op basis van een oefenwedstrijd van Conceicao was dan ook erg kortzichtig. Heeft vaak veel potentie laten zien.

23-06-2024 16:02

Dusbaba +15322

Je hebt helemaal gelijk, maar toch ben ik benieuwd naar Grillitsch. Ik wil gewoon mijn gelijk bevestigd zien. Of niet natuurlijk. Kan ook. Geen idee overigens hoe hij het de 1e 2 wedstrijden heeft gedaan. Ik blijf er niet voor thuis of zo.

23-06-2024 18:22

Web +178830

Ik was ook enthousiast, maar je zag het niet bij hem

23-06-2024 20:20

Breuk +25046

Nationale Mikautadze afbrand dag.

23-06-2024 15:54

Danielson +50165

Lachwekkend dit. Ajax heeft afgelopen seizoen niet of nauwelijks druk gezet en in ieder geval niet volgens een getraind systeem.
Maar Mikautadze kon geen druk zetten. Nee vast niet. Wie wel?

23-06-2024 15:13

Koningtoto +59993

De balcontrole die hij in de minuten in het,eerste liet zien beloofde weikig goeds. Voor iemand die geilt op een kansje in het eerste heeft hij er verdomd weijig mee gedaan. Het moet wel van twee kanten komen. Ook druk zetten is een belangrijk facet in het hedendaagse voetbal. Als je daar te lui voor bent, moet je op zoek naar een club die jou je gang laat gaan. Metz is die club blijkbaar. Wel dom dat Ajax hier zo weinig geld uit heeft gehaald.

23-06-2024 15:04

YugoVik +33055

Zijn balcontrole is heel goed en jij durft te beweren dat het niet goed is.. 🤣

23-06-2024 15:18

Koningtoto +59993

Ik baseer me op de wedstrijden in Ajax 1. En jij? Mij boeit alleen Ajax.

23-06-2024 15:52

PuntNaarAchterSVP +5241

"ik heb nauwelijks wat gezien en toen ik wel keek ook niet goed gekeken. En jij?" 😂

Witschge heeft verder gelijk wat betreft het druk zetten, maar dat is snel aan te leren.

23-06-2024 15:57

slumpf +4549

Die 200 minuten?

23-06-2024 18:11

Web +178830

Die 200 hadden er meer geweest als hij de wil liet zien
Als ik trainer was en hij zou 3 keer invallen 20 minuten en daar niet voor gaan, was het bij mij al met 60 minuten klaar

23-06-2024 20:23

Amp +37457

Moet zeggen dat dat druk zetten dit seizoen ook wel lastig was. Blijkbaar begrepen meer spelers niet hoe de trainers dat wilden, en waren er nog een aantal die het niet leken te willen.

23-06-2024 14:56

YugoVik +33055

Tja en dan krijgen we houthakker weghorst voor terug,want strijd en inzet is de toverwoord..

Een spits bij ajax hoort toch in de kleine ruimte behendig te zijn?..

23-06-2024 14:33

MVG +16469

Ligt er ook een beetje aan. Weghorst wordt niet gehaald als eerste spits maar als pinchhitter. In de laatste fase waar het spel meer opportunistisch wordt kan je hem best gebruiken.
Ik ben overigens geen voorstander van deze drama queen, maar als je Akpom goed kan verkopen en dan hem ervoor terugkrijgt, kan ik er wel mee leven. Rijkhof lijkt nog niet klaar om de taak van 2e spits op zich te nemen. Dus die kan dan nog een jaartje rijpen.
Ik zie eigenlijk liever dat Ajax zijn energie steekt in een goede rechtsbuiten en betere backs.

23-06-2024 19:44

RuffRhythim +24837

Een goede speler met een gebrek aan discipline is wat mij betreft dus geen goede speler...

23-06-2024 14:18

YugoVik +33055

Druk zetten kun je aanleren talent niet....

23-06-2024 14:40

RuffRhythim +24837

Precies ☝️
En daarvoor heb je dus de discipline nodig om dat te kunnen aanleren!!

23-06-2024 14:50

YugoVik +33055

Moet je wel de kans krijgen om het aan te leren..

23-06-2024 14:52

Ferd +38316

mentaliteit is ook een talent YugoVik

23-06-2024 16:14

Web +178830

@Yugo
Als ik trainer was en ik gaf hem 3 keer 20 minuten en daar liet hij niet zien, was ik klaar met 60 minuten
Zo werkt het, bovendien zagen ze geen enthousiaste speler op de trainning

23-06-2024 20:25

Francisco81 +4281

Prima speler en kan echt wel goals maken. Alleen niet voor Ajax. Weinig minuten/kansen gehad misschien. Maar in de minuten waar ik hem zag kreeg je nou niet echt bepaald de indruk dat hij er veel aan deed om een goede indruk te maken. Vond hem hier in ieder geval een slechte indruk maken qua mentaliteit. Zal aan meerdere dingen hebben gelegen, aan beide kanten. Maar dit is gewoon de beste oplossing.

23-06-2024 14:11

GNBL +89852 moderator

Een speler die weinig kansen heeft gekregen en onder twee verschrikkelijk slechte trainers heeft moeten spelen na een jaar met verlies verkopen kan nooit de beste oplossing zijn.

23-06-2024 14:13

leeke +10378

Zit nog een doorkoop percentage bij he,dus verlies......

23-06-2024 14:25

Francisco81 +4281

Nog een jaar doormodderen met een speler die hier liever toch niet is schiet ook niet op. Helaas met verlies idd. Zoals we wel meer spelers zullen verkopen met verlies. Dat is het resultaat van de puinhoop die er afgelopen seizoenen van is gemaakt.

23-06-2024 15:19

twynestar +28207

hem op de bank een halfjaar laten verpieteren was een slechtere deal dan hem verhuren aan de enige club waar hij voor uit mocht komen en dus ook een koop af kon dwingen

23-06-2024 18:15

afcas +3761

Een club die hun voormalig topscorer nodig had in de degradatie strijd en dus ook zonder optie tot koop zou huren. Zeker aangezien ze wisten dat hij toch weg zou gaan als hij het daar goed deed. Dat wilde hij een seizoen eerder namelijk ook al waardoor ze hem moesten verkopen...

23-06-2024 18:34

Opnaardevijfdekeer +0

Heb ik een proeftijd?

23-06-2024 19:50

MarkP +21529

Mikau is een leuke voetballer kan goaltjes scoren, maar komt tekort voor de top, bij metz mag hij doen wat hij wilt en laat hij anderen het vuile werk opknappen.

23-06-2024 14:05

GNBL +89852 moderator

Ajax is de echte top wil je zeggen?

23-06-2024 14:08

GNBL +89852 moderator

Ik zie het.

23-06-2024 14:23

C14 +22326

Heeft een paar minuten gespeeld... Drukzetten is aan te leren en stelt niks voor.

23-06-2024 13:52

Francisco81 +4281

Moet je het wel willen. In de minuten die je van hem zag was toch duidelijk te zien dat deze jongen er helemaal geen zin in had om op die manier te willen voetballen.

23-06-2024 14:08

C14 +22326

Als hij dat niet gewend is, moet je hem even de tijd gunnen zich dat eigen te maken.

Ik zag los van het drukzetten bij hem juist geregeld meer 'urgentie' dan bij anderen. Met inzakken en de bal een beetje komen halen, strak kaatsen en weer diep.

23-06-2024 14:19

YRGI +32903

In de passing was hij juist heel slecht in die spaarzame kansjes. Wel eens dat ze 'm wel iets meer tijd hadden mogen geven.

23-06-2024 16:57

Omar +17163

Inzakken en bal komen halen is natuurlijk in balbezit. Het gaat om wat je doet zonder balbezit, en dan deed Mikautadze helemaal niks. Ik heb goed om hem gelet in de minuten die hij bij Ajax heeft gemaakt, zonder bal leek het wel op Messi

23-06-2024 17:11

afcas +3761

Hij had geen zin om op welke manier te voetballen? Druk zetten hebben we het afgelopen seizoen niet gedaan namelijk...

23-06-2024 18:35

C14 +22326

@Omar

Dan nog, zo zal hij bij zijn oude club gespeeld hebben. Om dat er meer uit te krijgen, moet je zo'n speler toch echt wat vaker laten spelen dan misschien 120 minuutjes in een heel seizoen.

23-06-2024 20:43

YugoVik +33055

Daarin geef ik je gelijk C14, wat krijgen we ervoor terug.. Weghorst.. Ik zag hem tegen Frankrijk en dat moet onze 2e spits worden?

23-06-2024 14:44

C14 +22326

Grote kans op 1e spits, gezien Beobbey's gestel

23-06-2024 15:18

YugoVik +33055

Daar word ik niet blij van als weghorst de spits bij ajax zal worden.. 😅

23-06-2024 15:18

Dusbaba +15322

In tegenstelling tot Depay, kon Weghorst iig wel een paar keer de bal bij zich houden. Vond ik al een hele verbetering.

23-06-2024 18:26

YugoVik +33055

Depay en weghorst allebei niet te spelen in oranje..

23-06-2024 18:27

C14 +22326

@Dusbaba

Dat is waar, maar dan noem je ook Depay ;), eigenlijk een linksbuiten maar die veel te log is geworden, te veel op kracht getraind heeft.

23-06-2024 20:41

C14 +22326

@Yugo

Zirkzee de beste spits in potentie, by far, en dat is ook wel echt een Ajaxspits.

23-06-2024 20:42

YugoVik +33055

100 procent waar c14

23-06-2024 21:09

JohnDylan +21784

Goed om te horen dat Vd Zee de toekomstige Aguero’s en Alvarez’en alvast afschrijft. Bij Ajax kan een 1,75 meter lange Martinez excelleren als centrale verdediger maar een speler van die lengte zal bij Ajax natuurlijk nooit slagen als spits…

23-06-2024 13:44

Talentje020 +19867

Witschge omschrijft Mikautadze mooi, een goede voetballer maar wel 1 met een waardeloze mentaliteit, hopelijk weet hij dat te verbeteren, dan zie ik echt nog wel een mooie carrière in het verschiet

23-06-2024 13:40

Amp +37457

Waar lees jij dat witschge zegt dat mikautadze een waardeloze mentaliteit heeft?

23-06-2024 14:53

Talentje020 +19867

Dat zeg ik zelf, ik zeg alleen dat Witschge hem mooi samenvat,

Witschge zegt het anders( mindere discipline) maar voor mij staat dat in het voetbal gelijk aan een matige mentaliteit, maar ik snap dat je het in die context leest, foutje van mij

23-06-2024 23:32

AFCACruijff14 +160964

Het is niet zo lastig. Behoorlijke voetballer, maar niet voor Ajax. Dat mag je Mislintat verwijten. Alleen talent herkennen is niet voldoende, hij moet ook passen in de speelwijze van een club. Ajax is al zo vaak in die valkuil getrapt, zie bv ook Zivkovic jaren terug. Had een topseizoen in Groningen, maar die lui speelden op de counter. In het combinatievoetbal van Ajax was die gozer een drama. Bergwijn idem, speelde bij PSV goed op de counter maar hier moet je in kleine ruimtes juist sterk zijn. Hoe jammer ook, een transfer van Mikautadze nu is gewoon logisch.

23-06-2024 13:33

AjaxNWH90 +1854

Forbs is ook zo'n speler die niet bij Ajax past. Hij is ook een counter voetballer. Maar ben het met eens hoor. Je kijkt naar bepaalde type spelers en de mentaliteit die bij een club als Ajax horen. Daarom zie ik Weghorst en die knul van Nice ook niet graag komen. Achja.. de mooie tijden breken wel weer aan, ooit.

23-06-2024 13:55

AFCACruijff14 +160964

Weghorst past hier best wel. Sterk, lang, aanspeelpunt, past in 433, redelijk snel, kopsterk. Misschien geen rasvoetballer als een Patrick Kluivert, maar een type Huntelaar of Pantelic heeft hier ook best gewerkt.

23-06-2024 14:00

linksbinnen +8079

Weghorst alleen in de pinchhittersrol graag. En bij een mooie transfersom van Akpom. Houden we nog wat centen over.

23-06-2024 14:40

Ajaxsupporter02 +13851

Huntelaar en Pantelic waren technisch wel veel betere afmakers en beter meevoetballend vond ik. Weghorst toch wel een klasse minder.

23-06-2024 15:44

YRGI +32903

Vooral Pantelic kon wel meevoetballen.

23-06-2024 16:59

YugoVik +33055

Weghorst kan niet in de kleine ruimte..

23-06-2024 14:32

Nr.10 +110928

Volgens mij heeft geen enkele speler in het afgelopen seizoen druk gezet.

23-06-2024 13:30

WeirdAJAX +12112

En zo is het Witschge. Daar veranderen wat goals bij een andere club of nationaal team niks aan.

23-06-2024 13:09

Slang3 +45740

zoiets is niet te trainen, daar wordt je mee geboren zeker

23-06-2024 13:07

Heldhaftig +11433

Er zijn wel veel spelers gehaald die niet binnen de speelstijl van Ajax passen. Die Duitser heeft totaal niet gekeken naar wat wij nastreven en heeft gewoon spelers gehaald die zouden presteren bij een Duitse middenmoot club.

23-06-2024 13:06

GNBL +89852 moderator

Of ligt het iets genuanceerder en speelt Ajax daar misschien ook een rol in?

23-06-2024 13:13

AjaxNWH90 +1854

Ja natuurlijk ligt het genuanceerder maar op de eerste plaats haal je spelers die passen in het 4-3-3 systeem. Mocht je toch spelers halen die niet helemaal passen binnen dat systeem dan ga je die gasten maximaal drillen en trainen om ze in die rol te krijgen. Maar dan moeten ze wel beschikken over de juiste kwaliteiten en mentaliteit.

23-06-2024 13:57

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Ajax is eigenlijk zo'n beetje de enige club in de wereld waarbij het systeem vaststaat, namelijk 4-3-3. Bij vrijwel elke andere club hangt het systeem af van de trainer of de spelers die ze hebben. Kijk maar eens naar Manchester City, dat 4-2-3-1, 4-3-3, 3-4-2-1, enz heeft gespeeld dit seizoen. Juventus speelde afgelopen seizoen afwisselend 5-3-2 en 4-3-3. Zelfs Atlético Madrid, dat al 12.5 jaar dezelfde trainer heeft, speelde dit seizoen afwisselend 5-4-1, 3-4-2-1, 3-5-2. Ook Real Madrid, Champions League-winnaar, speelde in meerdere systemen dit seizoen. Ik weet dat het vloeken in de kerk is hier op AS, maar je opstelling aanpassen aan je materiaal is toch niet zo'n gek idee lijkt me, overal in de top doen ze dat. Niet je materiaal aanpassen aan je opstelling zoals Ajax doet, maar juist andersom.

23-06-2024 15:00

afcas +3761

433 is een opstelling, geen systeem....

23-06-2024 18:36

ProfessorX +19827

Jij snap het 👍

Ook Ajax moet eraan geloven om soms ingetogener te spelen tegen grotere clubs ipv blind 433 beetje aanpassen zonder je systeem anders in te vullen is ouderwets

23-06-2024 19:30

WantAmsterdam +115948

Hetzelfde geld voor Overmars, H2 btw. Daar vind ik het bijna nog erger.

23-06-2024 17:18

ProfessorX +19827

VFB Stuttgart , BvB Dortmund middelmaat? Zelfs de middelmaat in Duitsland doen hier nog mee met de top 5

23-06-2024 19:28

Mv9494 +16615

Noem hem gewoon Mislintat. Vind zo irritant als mensen iemand noemen bij zijn nationaliteit

24-06-2024 18:04

3*stars*3 +23353

Hij was ook bezig met Guirassy en Ito van Stuttgart.
Die zouden prima passen bij ons.
Ito is vertrokken naar Bayern (who else..) en Guirassy eindigde 2e op topscorerslijst, achter Kane en had nog een Africa cup tussendoor.

Zitten zeker miskopen bij of spelers die niet in ons systeem passen maar er is veel tijd verloren onder Steijn en onder Schip was het overleven en EU halen.

26-06-2024 19:07

Ajaxsoul +3349

"Ik vond het een hele goede voetballer. In de discipline is hij wat minder"

"Je moet tegenwoordig ook druk kunnen zetten zoals wij met Ajax willen spelen".

"Ik denk dat hij in een ander systeem beter tot zijn recht komt en dat is ook gebleken denk ik".


Exact! Goed gesproken, Richard! Mikautadze is een goede speler, maar past simpelweg niet bij Ajax omdat hij daarvoor de nodige competenties mist. Dat is heel erg jammer omdat hij absoluut veel mogelijkheden heeft, maar helaas niet bij Ajax. En dus is het prima dat Ajax en hij uit elkaar zijn gegaan en dat dat Ajax niet teveel heeft gekost en als hij inderdaad weg gaat bij Metz, mogelijk zelfs nog een klein bedrag oplevert ivm een doorverkoop percentage.

23-06-2024 13:03

Dolblij +44885

Blijf het jammer vinden. Zeer onfortuinlijk gelopen.

23-06-2024 12:59

Danielson +50165

'Qua voetbal is hij geweldig'
Dacht dat het daar ook om ging bij Ajax?!

23-06-2024 12:57

trodat4030 +96403

Inderdaad, met nadruk op het woord 'ook'..

23-06-2024 13:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.