Van Marwijk ziet rol voor Taylor weggelegd in Oranje: 'Kan verbinding maken en heeft diepte'

door Bart Veenstra 16

Bron Voetbal International

Van Marwijk ziet rol voor Taylor weggelegd in Oranje: 'Kan verbinding maken en heeft diepte'

door Bart Veenstra 16

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Bert van Marwijk denkt dat Oranje in het huidige systeem niet per se met twee controleurs hoeft te spelen. Het Nederlands elftal speelt onder bondscoach Louis van Gaal in een 5-3-2-systeem en zodoende is een controlerend blok van twee middenvelders niet écht nodig, zo stelt Van Marwijk in een interview met Voetbal International.

'Als je met drie centrale verdedigers speelt, kan er in principe altijd één goed doordekken. Dan heb je in mijn ogen zo’n type minder snel nodig dan wanneer je met twee centrale verdedigers speelt', geeft Van Marwijk antwoord op de vraag of er naast Frenkie de Jong een balansbewaker moet spelen.

Van Marwijk legt uit dat coaches altijd op zoek zijn naar controle. Hij geeft aan dat hij dat zijn zijn tijd ook deed. 'Daarom stelde ik ook twee controleurs op', zegt de oud-bondscoach, die met twee centrale verdedigers speelde en zodoende koos voor een blok met Mark van Bommel en Nigel de Jong op het middenveld.

Kenneth Taylor

'Ik zou dat nu niet meer zo snel doen. Ik zou nu kiezen voor meer voetbal op het middenveld', gaat Van Marwijk verder. Hij vertelt dat hij het heel erg jammer vindt dat Ryan Gravenberch weinig heeft gespeeld bij Bayern München en er nu niet bij is. 'Want hij kan dat dynamische voetbal vanaf het middenveld als geen ander brengen. Nu denk ik aan Kenneth Taylor', geeft Van Marwijk de Ajax-middenvelder een compliment. 'Een taakbewuste jongen, die verbinding kan maken en ook weleens diep gaat. Je hebt altijd diepte nodig in je spel.’

Tegen Senegal speelde Steven Berghuis nog als middenvelder naast De Jong. Van Gaal kan op die positie ook nog kiezen voor spelers als Teun Koopmeiners, Marten de Roon en Davy Klaassen. Oranje speelt aankomende vrijdag zijn volgende wedstrijd op het WK in Qatar. Dan is Ecuador de tegenstander. Het Zuid-Amerikaanse land won zijn openingswedstrijd met 2-0 van Qatar.

Maak elke wedstrijd van Oranje kans op 2500 euro cash door deze zes vragen in te vullen.

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Poll: Wie moet er naast Frenkie de Jong spelen op het middenveld?
0%
0%
0%
0%
0%
Lees meer over:
Plaats reactie

Ajaxonedamsko +417

Alvarez …. Zorgt net als bij Ajax/Mexico voor chaos en vertraging en paniek in het spel

- taylor
- alvarez
- Klaassen
- pasveer
- schreuder
- brobbey
- tadic (reserve)
- blind (reserve)

Out!! Januari

- Danilo
- ronaldo 😝😝
- ziyech
- bogarde
- tete (terug)
- Nico (terug)
- Renato sanches😝
- Memphis

24-11-2022 01:15

AFCA1996L +15925

Koopmeiners naast frenkie, Berghuis 10, Gakpo en Memphis in de aanval.

23-11-2022 16:53

ST +23080

Jij begrijpt het

23-11-2022 20:15

franco +2140

als je ooit wereldkasmpioen kan worden - dan is het 2022

23-11-2022 16:23

j0rnnn +5104

Wat een onzin.

23-11-2022 17:34

DankzijCruijff +48712

Ja, ik zie ons ook wel even met 7-0 winnen van Costa Rica bijvoorbeeld.

Not.

23-11-2022 19:42

ST +23080

Nee, dan was het in 2010.

23-11-2022 20:15

Aurelius1 +19735

Totaal geen fysiek noch duelkracht. Een zomeravondvoetballer.

23-11-2022 14:38

Telamon +9192

Dat is niet controle, dat is lafheid en opvangen, en zo verdedigend 'zekerder' staan. Controle kan net zo goed of juist beter met één controlerende 6, die ook heel goed kan voetballen. Je hebt juist controle als je aan de bal superieur bent, en het balletje vlot kan laten gaan, de bal zo in de ploeg houden, zonder balbezit om het balbezit te spelen.

Met minder voetballers op de 6-en, meer balverlies, een minder goede en vlotte opbouw, waardoor de bal achterin blijft hangen, met linke breedteballetjes als gevolg en spel zonder tempo, zonder diepgang.

En dat zag je ook onder Van Marwijk op WK 2010. Wat een ellendig voetbal. Ze stonden in de finale maar ik had zo'n weerstand tegen het laffe saaie voetbal, dat het me werkelijk niks kon schelen of Nederland die finale wel of niet zou winnen.

Van Marwijk en co. schoten helemaal door in die controle, met de Hollandse Ziekte als gevolg. Controle, angst, zekerheid, veiligheid, de nul per se willen houden. Allemaal zaken die totaal haaks stonden op de Hollandse School, die staat voor lef, risico, avontuur en aanvallen, meer scoren dan de tegenstander. Aanvallen, balverlies en dan collectief drukzetten, aanvallen, balverlies, collectief drukzetten. Ja, dus meer balverlies, maar snel weer terug, en steeds aanvallen, waardoor veel meer kansen die gecreëerd worden, en dus veel meer kans op goals.

De beste ploeg ooit, het Barcelona onder Guardiola, had extreme controle én was aanvallend zeer machtig. Met één sterke voetballende 6, en twee rasvoetballers ervoor. Puur door bizar niveau van combinatiespel kon men overal op het veld tikken en de bal in de ploeg houden. Heb je die kwaliteit niet en niet die mate van combinatiespel, moet je die controle niet in die mate willen, moet je net wat opportunistischer gaan spelen, door sneller diep te spelen, meer te durven, meer te bewegen zonder bal (meer arbeid), wat directer te spelen. Dat doet Guardiola ook met Man City, met spelers die niet geschikt zijn voor tiki taka. Je lijdt dan meer balverlies dan wanneer je louter achterin de bal steeds breed speelt, maar je voetbalt en creëert tenminst wat. Wat net zo, zo niet belangrijker is dan kansen tegen voorkomen. Zaak is dan zo goed mogelijk te zijn in het heroveren van de bal, en zo snel en hoog mogelijk, zodat je de tegenstander vast weet te zetten en op die manier alsnog controle hebt. En dat is het spel dat teams als Man City, Bayern, etc. spelen, en ook wat Ajax zou moeten spelen.

Oftewel, met veel minder en ander materiaal dan van dat Barcelona, kan je er als initiatief nemende ploeg voor kiezen laf achterin de bal vast te houden om zo kansen tegen te voorkomen, of aan te vallen en veel meer kansen te creëren. Beiden kunnen succesvol zijn, het is puur angst of wat lef dat daar achter zit. Overigens is gebleken dat dat balletjes breed voetbal nogal kansloos is gebleken door de jaren heen. Dus doodsaai 'voetbal', dat niet succesvol is.

23-11-2022 13:55

WantAmsterdam +116147

Ik heb geen zin je hele bericht te lezen, neem het me niet boos. Maar ik ben het wel eens dat er een verwarring is met “controle” en lafheid. Lafheid is niet controle, onder de boer, Schreuder en in mindere mate TH speelden we meestal laf, maar zeker met de eersten twee krijgen we de ballen om die oren als nogal wat.

23-11-2022 14:04

noppenkoning +41366

eerst maar eens vol seizoen bij Ajax goed spelen voor NL elftal

23-11-2022 13:53

Schip +23491

Al komt hij uit de pupillen. Als hij goed mee kan, moet hij spelen.

Voor het eerst met BvM eens: Gravenberch was een logische optie geweest. Van Gaal heeft te weinig echte kwaliteit op het middenveld nu.

23-11-2022 14:47

Dusbaba +15407

5-3-2 met ook nog 2 verdedigende middenvelders. Kom je er dan nog wel uit?

23-11-2022 12:56

trodat4030 +96856

Wazig, net een artikel dat Klaassen op 10 moet en Berghuis de aanval moet voeden naast Frenkie, en dan nu dit weer.. Moeten we dan niet 442 spelen of 541? Dit kan toch niet allemaal? Het lult maar en het lult maar en als je veel lult, ga je jezelf blijkbaar uiteindelijk tegenspreken....

23-11-2022 12:52

trodat4030 +96856

Of Bertje wil stiekem met 12 spelen, beetje overdreven tegen landjes als Qatar en Ecuador (waar nog bijna een Patrickson Delgado voor is geselecteerd, om het niveau maar even aan te geven, tribuneklant bij Jong Ajax)......

23-11-2022 12:56

Benleiden +7280

Taylor, serieus? Die had keihard overlopen geworden tegen Senegal. Die kan dat helemaal nog niet aan.

23-11-2022 12:49
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.