Van Halst: 'Vind het juist erg chique dat Ajax Blind transfervrij wil laten vertrekken'

door Gino Haverkamp 54

Bron Ziggo Sport

Van Halst: 'Vind het juist erg chique dat Ajax Blind transfervrij wil laten vertrekken'

door Gino Haverkamp 54

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Jan van Halst is van mening dat Ajax juist netjes omspringt met Daley Blind. De verdediger mag transfervrij vertrekken, zo wordt geschreven, en dat kan op veel kritiek rekenen. Onterecht, zo stelt Van Halst, die vindt dat Ajax namelijk ook anders had kunnen reageren.

'Ik vind het juist erg chique van Ajax dat ze Blind transfervrij laten vertrekken', opent Van Halst in het Voetbalcafé op Ziggo Sport. De oud-prof, zelf tussen 1999 en 2002 Ajacied, stelt dat de club ook voor de transfer had kunnen liggen. 'Dat ze zeggen dat hij een contract heeft, gewoon zijn kop moet houden en moet voetballen. Dan vind ik het wel chique, want hij vertegenwoordigt natuurlijk wel een bepaalde waarde.'

Van Halst trekt de discussie vervolgens breder en stelt dat men in Nederland te kritisch is op Blind, die volgens hem een grote carrière heeft door zijn prestaties bij Ajax, Manchester United en het Nederlands elftal. 'Wij zijn in Nederland niet zo goed om dit soort grote spelers op een voetstuk te plaatsen. Dat zit in onze cultuur.' Dat ziet Van Halst vooral wanneer een speler als Blind een mindere periode kent. 'Blind functioneert dan niet, dat wordt dan opgeblazen en vervolgens wordt hij uitgefloten door zijn eigen supporters. Dat vind ik slecht.'

Heeft Blind last van rol vader Danny?

Onderdeel van de houding richting Blind, zo denkt Van Halst, is de rol van zijn vader Danny Blind, die in verschillende functies bij Ajax actief is geweest en genoemd wordt als technisch directeur. 'Dat zal ongetwijfeld een rol spelen', aldus Van Halst. 'Maar in algemen zin wordt het echt tijd dat wij in Nederland dit soort grote spelers iets anders mogen benaderen.'

Denk je dat Kroatië wint van Marokko. Zet in en krijg 2,25 keer je inzet terug.

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Joshua654g7 +1

HOT GIRLS😍😍😍😍 WATCH FUll VIDEO ➠➠➠➠➠➠ https://tinyurl.com/2pp2db4c

27-12-2022 10:50

Cruijffiaann +2958

Jan van Halst moet z'n haar eens laten groeien, hij heeft er plaats genoeg voor.

19-12-2022 21:19

Hans Verhagen +14114

Gelul dat blind zoveel voor Ajax heeft betekent..daar is hij kostelijk ruimschoots voor beloond. We zouden met z'n allen woest moeten zijn hoe hij de laatste maanden fout op fout stapelde en door trainer op de bank is gezet wat volledig terecht was. Vervolgens heeft blind Ajax nog meer punten gekost door zijn muitgedrag. Dit is een geluk bij een ongeluk dat we niet nog jaren aan deze man hadden vastgezeten omdat Papa in de RvC zou zitten. En elke trainer die het in zijn hoofd zou halen hem op de bank te zetten werd door zijn muitdrang onderuit gehaald.

19-12-2022 09:15

Libero +19082

Ik weet niet of het echt bewust muiten was, maar in die invalbeurten straalde hij iig niet uit nog door het vuur te gaan voor Schreuder en daarmee voor Ajax. Die verontwaardiging was al duidelijk te zien toen hij eerder eindelijk eens gewisseld werd.
Die twee potten waarin hij op de bank gehouden werd zag je wel duidelijk dat we hem in de opbouw misten, maar daar is nou juist een trainer voor, om daar een oplossing voor te vinden. Verdedigend was het wel echt janken met de pet op Niet alleen werd hij steeds trager, maar ook laconieker en maakte ook steeds meer dekkingsfouten die aan een beginneling deden denken. Hij weet het zelf ook, doet hem logischerwijs gewoon zeer dat hij op zijn 32e duidelijk zijn beste tijd gehad heeft, zeker voor het systeem van Ajax.

19-12-2022 10:28

Babangida83 +23867

Goed gezegd van Van Halst, vind ik. In het buitenland zouden ze het een gebrek aan respect noemen.

18-12-2022 23:23

debetweter +10062

Jan heeft natuurlijk gelijk dat ajax Blind de ruimte moet geven om transfervrij te vertrekken. Echter is het gewoon heel jammer dat het zover heeft moeten komen. Ik weet het fijne er natuurlijk ook niet van. Wat ik gewoon jammer vind aan dit vertrek, is de manier waarop. NL en Ajx spelen niet goed, Blind ligt al een tijdje onder vuur vanuit de supporter gezien zijn spel, de supporter hebben echter wel veel respect voor zijn status binnen het team en z'n crosses. Blind heeft desondanks de eerste helft van het seizoen merendeel gespeeld met de wedstrijden onder leiding van Blind. Mijn zorg komt vanuit de veranderende signalen die Schreuder hiermee afgeeft aan de speler(s) en de supporters. Is Blind nou goed genoeg of niet? Daarnaast lijkt er geen duidelijk plan te liggen voor de oudere spelers, ik had gehoopt dat Blind vanuit de Ajax selectie - vanaf de bank - alvast zijn eerste stappen zou maken voor het behalen van zijn trainersdiploma oid. Vorig seizoen was Blind eigenlijk al niet goed genoeg meer en hadden de eerste stappen gezet kunnen worden door Tagliafico daar op te stellen. Die ging - net als Blind nu zal zijn - teleurgesteld in de clubleiding weg.

Ik gun Daley het beste en ik hoop hem dan alsnog bij ons terug te zien in de nabije toekomst. En maak mij ernstig zorgen om de visie omtrent spelersontwikkelingen in verschillende leeftijdscategorieën.

18-12-2022 11:40

redfella +1327

Kut Schreuder en Sar
Flikker op met die non figuren man.
Totaal bizar wat er bij Ajax gebeurt.
Blind sluit gewoon zijn carrière af bij Ajax dat is Ajax verplicht aan deze held

18-12-2022 01:03

debetweter +10062

Rustaaaag. Als Blind wilt spelen, dan moet hij naar mijn inziens een andere club zoeken of daarvoor strijden. Weet jij waarom Blind precies weggaat? Want lijkt me een prima bankspeler. Verwacht niet dat hij er genoegen mee neemt. Zeker gezien het slechte spel van Ajax niet.

18-12-2022 16:13

Simpelishetmoeilijkst +25149

Bij Daley denk ik meteen aan die legendarische pass op Van Persie tegen Spanje, en de snoek duik. Mooier is praktisch onmogelijk in het voetbal!

17-12-2022 22:16

MarkP +21560

Prima dat blind vertrekt, geweldige bijdrage geleverd bij ajax maar het is nu welletjes geweest.

17-12-2022 18:29

Ferd +38429

Van Halst heeft het over een waarde die Blind vertegenwoordigd, maar die waarde ligt laag voor een 32-jarige speler met nog 6 maanden contract. En dat contract is een topcontract. Hem transfervrij laten vertrekken en 6 maanden dik salaris uitsparen is waarschijnlijk hoger dan de transferwaarde van Blind

17-12-2022 12:31

ratje +3505

Als je wèl een transfersom zou krijgen, zou je óók het salaris niet meer hoeven betalen. Het is niet of of...

17-12-2022 14:19

Ricoteb +53174

Het probleem is vooral dat niemand een transfersom wil betalen. Alleen door hem transfervrij te laten gaan, ga je zijn salaris besparen.

17-12-2022 14:24

eenAjaxfan +20314

@Ricoteb: Daarom is het toch netjes dat Ajax die transfersom (hoe klein ook) laat vallen? Als alle geruchten al waar zijn

17-12-2022 23:42

Ferd +38429

ja, het is wel of of, de meeste clubs zullen die laatste paar maanden wel wachten om zo niets te hoeven betalen. Dan levert het Ajax geen transfersom op en moet het megasalaris betaald worden.

18-12-2022 00:52

ratje +3505

Maar dan heb je ook geen vergoeding toch? Dus is het èn salaris betalen èn geen transfersom. Niet of of.

18-12-2022 12:49

Ferd +38429

Om een grote Ajacied te quoten, ben jij nou zo dom of ben ik zo slim Ratje?

Optie 1: Ajax vraagt een transfersom van 2 miljoen. Daardoor hapt Antwerp niet en dus gaat Blind niet weg. Resultaat: bruto salaris kosten van 3 miljoen voor 6 maanden

Optie 2: Ajax vraagt geen transfersom en Antwerp hapt. Resultaat: Ajax bespaard 3 miljoen bruto salaris.

Wat is financieel beter voor Ajax? Snap je het nu?

18-12-2022 15:15

Libero +19082

Ik denk dat er wel degelijk clubs zijn die een aantal mio voor Blind overhebben om anderen voor te zijn, hij zou daarbij vd zomer tekengeld kunnen vragen. Mijn vermoeden is dat hij gewoon graag naar Antwerp gaat (vanwege het salaris) en Ajax zich daarom coulant getoond heeft door af te zien van een transfersom.

19-12-2022 10:00

debetweter +10062

Ok. Maar hoelang hebben we deze situatie al aan zien komen? En waarom zien we geen andere speler op de positie van linksback vaker opgesteld worden?

Dat is toch raar. De hele situatie had voorkomen moeten/kunnen worden volgens mij.

18-12-2022 11:44

Ajax27 +19107

Het zit m niet alleen in de letterljjke waarde die hij als speler vertegenwoordigt op 32 jarige leeftijd. Van Halst bedoelt met 'waarde' dat het een zelfopgeleide jongen is. Een kind van de club, in 2 periodes 7-8 jaar in het eerste gestaan. De vader die daar jaren naam en faam heeft gemaakt, beiden hebben vele prijzen gepakt. Dat heeft waarde... Blind wil je straks terugzien in een andere rol bij Ajax en vader Blind willen ze ook nog zonder scheve gezichten behouden. Die waarde neem je mee en daarom stel je jezelf als club flexibel en chique op.

18-12-2022 14:00

Allegriadopovo +1119

Daley Blind is een echte Ajacied en heeft meer voor de club betekend dan alle toetsenbordtijgers en shirtuittrekkers op de tribune bij elkaar. Zijn terugkomst vanuit ManU is een van de impulsen geweest dat we er Europees weer toe deden. Doodzonde om deze clubicoon halverwege het seizoen te zien vertrekken terwijl de prutsende coach mag blijven zitten.

17-12-2022 11:18

Roccomar +641

Blind heeft een vorstelijk salaris kunnen verdienen mede dankzij alle shirtuittrekkers op de tribune bij elkaar. Hij heeft alle lof gehad tijdens de jaren dat hij goed speelde, nu speelt hij slecht en krijgt hij kritiek. Als er iemand is die m.i. recht heeft dat te uiten, is dat de shirtuittrekker op de tribune díe het mede mogelijk maakt dat Blind van z'n hobby een heel goed betaalde baan heeft kunnen maken.

En ja eens, koesteren en waarderen wat hij heeft geleverd, maar ook plaatsmaken als de tijd daarvoor rijp is. Wat nu is.

17-12-2022 19:52

Nr.10 +111002

Het heeft ook wel met Blind zelf te maken, hij had ook anders om kunnen gaan met zijn reserve rol. Of je het er nou mee eens ben of niet, dat hij gepasseerd wordt, iedereen zag wel dat hij niet geweldig speelde, en ja, je hebt Wijndal natuurlijk ook. Dan is het de vraag hoe je daar als ervaren speler op reageert, en hoe je dan jezelf in de groep blijft manifesteren. Blind heeft dat niet per se op de meest constructieve manier gedaan.
Nu het eenmaal zo is gelopen, is het logisch dat Ajax hem transfervrij laat gaan, want hij vertegenwoordigt nauwelijks een waarde, met een contract tot de zomer van volgend jaar is er natuurlijk geen club die nu een serieus bedrag voor hem gaat neerleggen.

17-12-2022 11:03

eenAjaxfan +20314

Goed verwoord, Nr.10

17-12-2022 23:44

Ajaxfan31183 +16391

Ja en wij vinden het niet chique dat Alfred jodokus kwakzalver er nog zit

17-12-2022 10:20

eenAjaxfan +20314

Ik ben het hier met Van Halst eens...
Op dat voetstuk na... Waardering is goed, maar iemand op een voetstuk plaatsen gaat mij te ver.

17-12-2022 10:19

Rikkie66 +22812

Op Blind is ook het nodige aan te merken maar het echte probleem zit er nog!

17-12-2022 10:01

Keizer +29989

Het zijn in mijn optiek 2 problemen. Blind die zich te groot voelt voor de bank en Alfred Schreuder. Heb het idee dat Blind altijd moeilijk was gaan doen als ie gepasseerd zou worden, wat toch een keer was gebeurd. Welke trainer er ook gezeten had.

17-12-2022 11:30

Rikkie66 +22812

Je mag van een coach met autoriteit verwachten dat hij dat kan handelen. Je dacht toch niet dat dit onder van Gaal zou gebeuren.

17-12-2022 12:25

Keizer +29989

Sommige spelers zijn onmogelijk om te handelen als ze hun zin niet krijgen. Heeft Van Gaal in het verleden ook te maken mee gehad bij Barcelona. Sowieso is Louis niet het goede voorbeeld want die zet Blind sowieso nooit op de bank 😜

17-12-2022 13:29

Rikkie66 +22812

🙈😊

17-12-2022 15:15

debetweter +10062

Wellicht ook de reden waarom Tagliafico niet speelde....

18-12-2022 16:17

Rentokill +4607

Daar gaat het niet om.
Het gaat wel om de krachten die Blind de deur uit willen werken.
Dat is een gemeen spel want nu zal Blind er ook niet veel zin meer in hebben. Niet zn eigen keuze dus.

17-12-2022 09:58

eenAjaxfan +20314

Echt, de complottheorieën worden een beetje treurig nu...

17-12-2022 10:16

Rentokill +4607

Als je het wereldje iets beter zou kennen zou je dit niet zeggen.

17-12-2022 10:18

eenAjaxfan +20314

Ok, ik ken het wereldje blijkbaar niet goed. Jij daarentegen weet er natuurlijk alles van....

17-12-2022 10:21

Rentokill +4607

Jouw woorden..
Maar inderdaad: Als jij de politieke spelletjes hier niet herkent en afdoet als 'complottherie' en 'treurig' denk ik niet dat je het ziet.
Ik weet er natuurlijk niet alles van maar ik ben niet dom genoeg om dit niet zien, sorry...

17-12-2022 14:40

eenAjaxfan +20314

Fijn dat je mij dom noemt, omdat ik geen dingen die er misschien wel eens zouden kunnen zijn voor waarheid aan wil nemen.

17-12-2022 14:45

Rentokill +4607

Ik noem je niet dom. Jij voelt je wellicht aangesproken. Das toch iets anders. Bovendien is reageren op iemands comment met 'complottheorie' en 'treurig' opzichzelf al vrij treurig.

17-12-2022 14:51

eenAjaxfan +20314

Sterke reactie, Rentokill.
Leg mij dan eens waarom mijn eerste reactie treurig is, als jij het je hebt over "krachten die Blind de deur uit willen hebben" en "gemeen spel".
Ik denk namelijk dat het niets meer en niets minder is dan een Ajacied die niet meer kan leveren wat hij hiervoor heeft gedaan. En daardoor op het tweede plan dreigt te raken. En dat Blind zelf denkt dat hij nog in de basis hoort.
Dan is de transfervrije status die Ajax hem nu bied een goede manier om uit elkaar te gaan.
Of hou jij hem liever aan zijn contract met als gevolg dat hij op de bank wegkwijnt?

17-12-2022 15:35

Rentokill +4607

Ah. We worden eindelijk inhoudelijk. Thanks. Ok. Of Blind wel of niet kan leveren is een mening waar wij in verschillen. Dat er dan allemaal poppetjes aan de slag gaan om hem wel of niet en vooral al dan niet, gratis de deur uit te laten gaan is een feit. Daar refereer ik naar. Lekken naar de pers gebeurt expres. Ik zou niet gek opkijken als de zaakwaarnemer van een Wijndal loopt te stoken. Intern én naar de pers overigens. Zou niet de eerste keer zijn. Er zijn hele boeken geschreven over praktijken van zaakwaarnemers. Dat gaat terug van Koster tot Lemic naar Raiola. Ratten zijn t.

17-12-2022 19:44

eenAjaxfan +20314

Vreemde opening van je reactie.
Je kunt zelf ook beginnen met een "inhoudelijke reactie".
Maar goed, ik vind nog steeds dat je een hoop aannames doet die je als feiten ziet.
We worden het daarom ook niet eens met elkaar, denk ik.

17-12-2022 23:10

Rentokill +4607

Jij bent zo iemand die graag gelijk krijgt. Gelijk krijgen is niet hetzelfde als gelijk hebben. Ook niet als je eromheen draait.

17-12-2022 23:22

eenAjaxfan +20314

Ik hoef niet perse gelijk te krijgen, hoor.
Sterker nog, als jij met sterke argumenten komt wil ik je best gelijk geven en mijn mening herzien.
Maar tot nu toe heb ik die argumenten nog niet gelezen.

17-12-2022 23:31

Rentokill +4607

Jij reageert op mij hè. Niet andersom. Je leest maar lekker wat je denkt.

17-12-2022 23:48

eenAjaxfan +20314

Lastig he, zo'n site waar iemand op je opmerkingen kan reageren....

18-12-2022 07:35

Rentokill +4607

Neehoor. Jij vind het daarentegen treurig worden zoals je in je eerste reactie zegt. Ik vind t eerder een beetje saai worden. Gaap.

18-12-2022 07:43

eenAjaxfan +20314

Jammer, maar veel plezier nog hier op AS.
Fijne zondag

18-12-2022 07:56

Rentokill +4607

Welterusten.

18-12-2022 09:40

Caelintroy +1652

Zouden jullie ervoor open staan om in de nieuwe talkshow, Waldorf and Statler on Saturday te willen deelnemen? Heb hier denk ik echt goud in de handen:)

23-12-2022 00:11
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.