Van der Vaart raadt Bergwijn overstap naar Ajax af: 'Zou het niet verstandig vinden'

door Thijs Zwagerman 43

Bron Ziggo Sport

Van der Vaart raadt Bergwijn overstap naar Ajax af: 'Zou het niet verstandig vinden'

door Thijs Zwagerman 43

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Rafael van der Vaart denkt niet dat het voor Steven Bergwijn verstandig is om de overstap van Tottenham Hotspur naar Ajax te maken. De Amsterdammers hebben zich naar verluidt officieel voor Bergwijn gemeld bij de Spurs, maar Van der Vaart verwacht dat Bergwijn bij Ajax geen basisspeler zal worden en raadt een overstap dan ook af.

In de studio van Ziggo Sport wordt Van der Vaart, die zelf voor zowel Tottenham Hotspur als Ajax speelde, gevraagd naar zijn visie op de Bergwijn-geruchten. Van der Vaart blijkt onder de indruk van de speler die Bergwijn is. ‘Hij is een heerlijke speler. Ik vind het prettig om naar hem te kijken, maar ik om naar hem te luisteren. Hij heeft een geweldige uitstraling. De laatste keer heeft hij het bij het Nederlands elftal ook geweldig gedaan.’

Toch zou de voormalig middenvelder een (tijdelijke) overstap van Bergwijn naar Ajax niet per se een goede zet vinden. ‘Je kunt een speler nooit de garantie geven dat hij gaat spelen, maar als je Bergwijn van Tottenham naar Ajax haalt dan moet hij wel spelen. De volgende vraag is dan alleen waar hij gaat spelen. Je hebt Tadić op zijn positie en op rechts heb je Antony en Berghuis, dus dan halen ze Bergwijn alleen omdat Haller een maandje naar de Afrika Cup gaat. Ik denk dat Bergwijn dat niet moet willen.’

'Vanuit Ajax' perspectief snap ik het wel'

Van der Vaart begrijpt dat Ajax een speler met de kwaliteiten van Bergwijn wil binnenhalen, maar de analist raadt het Bergwijn af om komende transferwindow naar Ajax te verkassen. ‘Vanuit Ajax’ perspectief snap ik het wel, maar voor Bergwijn zou ik het niet verstandig vinden. Bij Tottenham speelt hij nog wel regelmatig en als je naar Ajax gaat en dan in de Nederlandse competitie op de bank zit, dan is dat voor je carrière niet lekker. Voor hem zou dat niet beter zijn. Hij komt bij Tottenham ook af en toe aan spelen toe, dus laat hem dan maar lekker daar zitten.’

Lees meer over:
Plaats reactie

johanisajax +8844

mag ie europees spelen?

10-12-2021 23:25

MPAjax +8478

Teveel salaris en te weinig rendement, vrij sloom in handelings snelheid, hij heeft gelijk, niet goed in kleine ruimte en zie geen vaardigheden waar hij echt in uitblinkt

10-12-2021 23:01

36 +8746

Ajax wil verder komen in Europa, in Nederland domineren daar horen toppers bij die allemaal voor hun plek moeten vechten. Laat Brobbey en Bergwijn maar komen, wordt Ajax in de breedte sterker van

10-12-2021 19:17

Ajax27 +19263

Helemaal eens met Raffie, in de winter halen zou echt nergens op slaan.

Ik vind Bergwijn een goede speler. Met vlagen zie je echt ontzettend goede dingen bij hem. Laatst bij het NL elftal was hij verreweg de beste man. Maar dat vind ik ook direct het probleem. Hij kan sublieme wedstrijden afwisselen met totaal onzichtbare wedstrijden. Dat vind ik prima wanneer je 18-21 jaar bent, jong, talentvol, pieken en dalen in je eerste 2-3 jaar als professional. Maar 24, met al zijn jaren ervaring die hij al heeft... dan moet je in mijn ogen toch echt een stuk stabieler zijn. Tuurlijk... als je iedere week speelt wordt je beter, dus speel je niet, dan sta je stil, maar toch. Twijfel. Ik denk echter wel dat als ie hier iedere week zou spelen, vertrouwen tankt, in het NL elftal basisspeler is/wordt/blijft en in de CL mag shinen dat we een steeds betere Bergwijn gaan zien.

Tjah lastig. Antony is zich echt aan het profileren als een speler van de buitencategorie. Dus we gaan er hoe dan ook op achteruit met een vervanger. Zij het een jong talent... zij het een meer ervaren speler die het in het buitenland niet red. Is Bergwijn voor volgend seizoen de oplossing als Antony weg is? Ja, ik denk wel dat ie zou slagen. Zie ik liever een toptalent waar je nog nooit van hebt gehoord en die dan werelds wordt... jawel, dat zit in ons Ajax bloed.

10-12-2021 08:51

Dani Banani +398

Met Raffie eens. Jij kan heel snel in de probleemen komen met te veel onrust van de bank.

Plus jong Ajax doet het ook goed. Geef de jeugd de voorkeur boven bankzitters uit Engeland af Duitsland

10-12-2021 08:36

godofajax1900 +4171

Heeft litmanen iets te doen ;)

09-12-2021 14:42

TD-Ajacied +3731

Als stand in voor Haller zou Luuk de Jong beter passen. Zeker ook als breekijzer tegen al die handbalclubs uit de eredivisie (GA Eagles, Sparta, Utrecht, Heracles, ect.)
Als Neres echt weg gaat in de winter is Bergwijn daar wel een goede vervanger voor. Maar liever heb ik Neres nog een tijdje.

09-12-2021 14:15

mokumnorth82 +2362

Thnx raffie!

09-12-2021 12:33

Pietsnot +15019

Ik verbaas me wel over de negativiteit over Bergwijn. Hij heeft zich bij PSV naar een heel hoog niveau ontwikkeld, zoals ook Berghuis zich bij Feyenoord tot een heel hoog niveau heeft ontwikkeld. Bergwijn heeft het beste nog voor zich .Laat ten Hag hem maar kneden. Hij is extreem snel, scoort veel, geeft veel assists. Wat is het probleem? Je gaat echt geen betere halen dan een Oranje international in zijn beste jaren

09-12-2021 12:13

3eSterAFCA +309

Voor een Berghuis bedrag kan je het doen vind ik, maar voor 20-25 miljoen zou ik het doodzonde vinden.

09-12-2021 13:31

Pietsnot +15019

Een international van 24 jaar die de eredivisie ontgroeid is kost nu eenmaal zo'n bedrag. Aan Antony alleen al houd je het dubbele over denk ik dan

09-12-2021 14:02

Pietsnot +15019

Ik vind het altijd een beetje tricky om iemand daarover te adviseren. Kan namelijk prima dat Bergwijn wel komt en dat het een daverend succes wordt. Dat Rafael dan als het zuurtje gezien wordt die er geen verstand van heeft.

09-12-2021 12:00

zico +189

Neres vertrekt vroeg of laat. Antony misschien komende zomer. Dus is Ajax op tijd al bezig met een opvolger. Da's logisch.

09-12-2021 11:46

Wamberto +2968

Als ik Bergwijn was, zou ik niet naar Ajax gaan om de reden die vd Vaart noemt. Voor Ajax vraag ik me ook af of je het moet willen. Hij is vooral en buitenspeler en speelde als spits nooit in de rol van Haller. Met zijn snelheid kan hij in de Brobbey-rol van vorig jaar (invallen als tegenstander moe gespeeld is) een meerwaarde hebben.

09-12-2021 09:32

Aetim +1373

‘Ze halen Bergwijn alleen omdat Haller een maandje naar de Afrika Cup gaat’. Dat is dus Ajax anno 2021 :)

09-12-2021 09:18

Pietsnot +15019

Dat is niet wat vd Sar, Overmars of ten Hag zeggen he.....

09-12-2021 12:00

Aetim +1373

Klopt :)

09-12-2021 15:23

Krullen +8078

Ik zie hem liever niet komen. Behoudt Neres gewoon tot de zomer, dat zal Anthony ook fijn vinden. Bergwijn een prima speler hoor, maar gewoon niet nodig op het moment.

Ik zie liever een goede back-up voor Haller komen, aangezien Danilo niet goed genoeg is. Verder kunnen we het aan met talent dat er is denk ik. Al laat Taylor helaas nog niet zien wat hij kan bij Ajax 1 en dan is de spoeling op cvm nog wel dun.

09-12-2021 08:54

4xEC1 +7761

Mwah. Ik denk wel dat Bergwijn een versterking kan zijn, schat hem i.i.g. een stuk hoger in dan Promes. En daarbij komt dat vd Vaart ooit eens Heiko Westermann aanbeveelde bij Ajax..

09-12-2021 08:17

milan-jantje +2839

Sws vindt ik Bergwijn geen echte spits, zijn nu aan het zoeken naar alweer een buitenspeler die ook in de spits kan spelen, nou buitenspeler hebben we genoeg en anders kunnen we wellicht Naci bij veel blessures kans geven en wellicht kan Danilo ook iets op de flank betekenen. We hebben eerder nodig een echte spits die eventueel/wellicht ook op de buitenkant kan. En ik zou hoog inzetten en kijken bij echte topclubs op de bank. Origi,Jovic of kijken voor talent en dan gaan voor Adeyemi (Salzburg) of Holzek (Sparta Praag) of misschien Tsygankov(Kiev)

09-12-2021 05:28

PH2BOT +40642

Ik denk dat de loting van a.s. maandag misschien ook nog wel een rol kan gaan spelen bij het aantrekken van een extra spits. Bovendien valt binnenkort ook de beslissing over het al dan niet doorgaan van de Afrika Cup. En misschien kiest Haller wel voor Ajax ipv de AC. Ten Hag zal zeggen: " We gaan ' t zien..."

09-12-2021 01:37

Ibuprobrimovic +4621

Prima speler hoor, maar je hebt ook de 19jarige Daramy gehaald. Heeft leuke dingen laten zien, maar soms ook mindere wedstrijden. Ben je dan ook 19 voor. Net als Gravenberch.

Unuvar, regeer en rasmussen kloppen ook op de deur. Ik zie de noodzaak niet echt als Neres wordt verkocht om dan een vervanger te halen. Laat lekker Tadic in de spits staan in de weken dat Haller er niet is. Onze bank is momenteel teveel van het goede.

Een goede doelman (evt Henderson) lijkt me prioriteit nummer 1. Evt een spits erbij als 2de prioriteit, maar meer ook niet.

08-12-2021 23:37

4xEC1 +7761

Natuurlijk heb je Daramy, maar vind je dat hij klaar is voor de CL, waar foutjes snel worden afgeschaft?
Je kan het betwisten of juist Bergwijn de oplossing is, we zullen het zien, maar Danilo heeft (nog) niet overtuigd, en Neres zelf, mocht hij toch in de winter blijven, is al een tijd lang geen meerwaarde. Al met al vind ik de spoeling wel dun voorin als ook Haller nog eens wegvalt.

09-12-2021 09:00

Pietsnot +15019

Ik zie Neres en Antony allebei vertrekken. Berghuis wil je nu liever op 10 houden en niet noodgedwongen op 7 zetten. En Tadic heeft tot nu toe alles gespeeld maar die begint nu ook een beetje last te krijgen van pijntjes en kwaaltjes. Dan is het opeens wel heel karig. Dan kun je beter maar nu alvast de opvolger in huis halen en laten wennen aan de speelstijl dan komende zomer, wanneer je sowieso de hoofdprijs betaalt

09-12-2021 12:05

Soccerskins v2 +43618

Ik zou het ook niet doen Steven!

08-12-2021 23:35

Berghuis +14473

Ik denk dat als hij komt inderdaad Haller in Januari gaat vervangen en daarna de vaste stand in van Tadic word. Daramy is echt nog niet opgegeven maar laat als invaller te weinig zien om op te kunnen bouwen. Dat is voor nu natuurlijk niet erg, hij is een jonge speler die zich moet aanpassen.

08-12-2021 23:24

Pietsnot +15019

Als Daramy speelt is het net als een hyperactieve jeugdspeler die bij het eerste mag spelen. Je wordt al moe als je naar hem kijkt en bent de hele tijd bang dat hij de bal verliest. Die moet echt nog stappen maken

09-12-2021 12:07

wladimir +3059

Haller is topscoorder van de Eredivisie en Champions League. Een prima moment om te verkopen. Antony lijkt me niet te behouden aankomende zomer. Volgens mij is de favoriete positie van Bergwijn linksbuiten. Daar speelt Tadic en die is bijna altijd fit. Volgens mij was er gisteren ook niet zoveel aan de hand. Neres stond gisterenavond in de etalage. Ik zie Neres liever blijven dan dat ik Bergwijn zie komen. Ik was niet super enthousiast over Berghuis, maar ik moet toegeven dat hij wel een versterking is. Die Daramy kan er geen reet van. Hij maakt zelfs geen indruk bij Jong.

08-12-2021 23:21

DeHeerVanDeMeer +25213

Ik raad Bergwijn ook de stap naar Ajax af, ik raad hem aan om ergens in Australië te gaan voetballen. Zo ver mogelijk weg van Amsterdam dit lampie

08-12-2021 23:14

MankeNeliss +9814

Precies Bergwijn kan beter naar HSV gaan, mooie club voor hem.

08-12-2021 23:04

AvStern +5966

Dit zeiden ze natuurlijk ook over Berghuis. Maar ik heb ook liever dat Bergwijn niet komt.

08-12-2021 22:50

Snellejapie +11401

Ik zou het voor Ajax ook niet verstandig vinden. Weg met die gast. Ga lekker afbouwen in de Emiraten ofzo.

08-12-2021 22:18

Simpelishetmoeilijkst +25516

Is en zou dus bankwarmer zijn.

08-12-2021 22:08

Cello +53057 moderator

Van der Vaart begrijpt het.
Als Bergwijn zou komen dan voorzie ik voor hem een Idrissi-scenario. Zal idd weinig tot spelen komen.

08-12-2021 20:50

ST +23098

Precies. Erg dure bankzitter. Gewoon niet doen.

08-12-2021 21:44

Ajacied33 +37055

Alleen als Neres vertrekt kun je Bergwijn halen. En natuurlijk moet je een brede selectie hebben, maar volgens mij is onze selectie al breed en sterk genoeg. Op de bank heb je qua aanvallende impulsen Daramy, Neres, Danilo en zelfs Labyad nog

08-12-2021 20:18

UwSchipper +5704

Laby wie?

08-12-2021 22:03

Gonzalez75 +5906

Ik sluit me aan bij van der Vaart.

08-12-2021 19:38

DiAngelo +2411

Bergwijn is een prima speler...voor meerdere posities. Moeten ook niet de illussie hebben dat zowel Tadic, Haller en Antony altijd maar heel blijven. Schat Bergwijn voor op de flanken hoger in dan Darami, Berghuis, Neres ...dus n goede versterking....kan wellicht ook in de spits...

08-12-2021 19:29

Juan62 +46827

Hoop dat Bergwijn naar Raf luistert

08-12-2021 19:14

BakkalBijter +11754

Bergwijn(natuurlijk)zal gewoon stand in zijn op alle 4 de plekken. Haller mist een maand dus sws een basisplek dan. Neres zal toch wel weg gaan als Bergwijn komt en Daramy is er blijkbaar nog niet klaar voor.

08-12-2021 19:13

Amp +38306

Berghuis stand-in voor alle vier de plekken? Hoop dat je bergWIJN bedoelt anders loopt er iets niet lekker bovenin

08-12-2021 19:27

BakkalBijter +11754

Kut bedoelde Huiswijn

08-12-2021 19:28

Harrier Du Bois +39200

Serieus werk van maken als je Neres verkoopt, Danilo misschien ook, al zou ik hem verhuren, moet meer vlieguren maken en bij Ajax zit dat er niet steevast in. Plus Danilo als eerste spits als Haller weg is tijdens de Afrika Cup zie ik ook niet zitten. Denk wel dat er aan meer spelers getrokken gaat worden, nu of eind seizoen gaan er spelers weg, Bergwijn zal niet misstaan.

08-12-2021 19:08

Msc +14160

Dan moet je Danilo eerst verlengen en lijkt me sterk dat hij dat nu nog doet

08-12-2021 19:28

linksbinnen +8270

Ik vind Bergwijn niet helemaal in onze manier van spelen passen. Dure jongen die ruimte nodig heeft om zijn kwaliteiten naar voren te laten komen. Denk niet dat het een goede match is. Als je toch wilt investeren dan liever een spits als Alvarez ( River Plate)

08-12-2021 19:03

HenryVakH1972 +1018

Iemand die juicht omdat Ajax de CL finale niet haalt, moet je ook niet willen halen.

08-12-2021 19:00

FrancescosRavioli +15465

Echt een PSVer in hart en nieren. Laat hem daar maar heen gaan. Die verliezen kansloos van Spaanse middenmoot

11-12-2021 09:24

josajacied +3547

Een goede bank is van belang. Daramy als invaller in de achtste finale CL is niet goed genoeg (nog).

08-12-2021 19:00

Musica Merlo +8228

Ze hebben serieuze interesse in hem getoond. Erik en Mark hebben vertrouwen in deze speler en zullen hem dan ook regelmatig gaan opstellen mits hij zich positief bewijst.

08-12-2021 18:52

Nr.10 +111831

Zolang Antony en Tadic er zitten zal hij zeker geen basisspeler worden. Maar hij zou als vervanger van Neres kunnen komen, die speelt ook best nog wel wat.

08-12-2021 18:51

Ozymandias +159568

Bergwijn komt alleen als Neres vertrekt en zou niet alleen Neres maar ook Danilo vervangen. Met Tadić, Haller, Bergwijn, Antony en Daramy zou Ajax de aanval niet overdreven sterk hebben bezet. Vijf aanvallers (plus Berghuis die als '10' nodig is) voor een aanval bestaande uit drie man lijkt mij geen onnodige luxe. Alleen moet Ajax dan wel afscheid nemen van Neres en Danilo zodat er ook nog ruimte is voor talenten uit Jong Ajax (zoals Ünüvar en misschien snel Hansen weer als hij zijn stijgende lijn vast houdt) om af en toe wat minuten in de aanval van het eerste te krijgen.

08-12-2021 18:41

Oxxer +165749 moderator

Van de Vaart loopt zo te geilen op Spurs dat hij liever Ajacieden en ex Ajacieden die kant op praat. Ik herinner zijn loby Ziyech naar die zaadclub nog goed. Hij zei tijdens een uitzending dat hij Levy een app had gestuurd om Ziyech te halen.

Als tegenprestatie smeert hij Ajax die uitgerangeerde, uitgebluste Duitser Westerman aan.

08-12-2021 18:40

MK77 +6101

off: Wat een klote bericht omtrent Henk de Jong, hopelijk herstelt hij goed

08-12-2021 18:38

Slang +14994

Leuk voor ons. Maar hij schiet er zelf niks mee op natuurlijk. Antony en Tadic staan in de basis. Als Bergwijn weg gaat bij Spurs zal hij willen spelen lijkt me

08-12-2021 18:30

MK77 +6101

Tja voor die potjes in januari is het natuurlijk niet erg om hem achter de hand te hebben en hij heeft natuurlijk wel al meer te bieden (nu) dan Daramy

08-12-2021 18:28

hakimziyech +18246

Ik ook niet.

08-12-2021 18:24
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.