Van der Vaart: 'Ajax moet spelen zoals Excelsior'

door Jesse ter Haar 159

Bron NOS

Van der Vaart: 'Ajax moet spelen zoals Excelsior'

door Jesse ter Haar 159

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Rafael van der Vaart is van mening dat Ajax meer als een laagvlieger moet gaan denken. De oud-speler van de club ziet de Amsterdammers grote ruimtes weggeven op het veld en volgens hem moet dat voorkomen worden door een meer behoudend speelplan. Ibrahim Afellay op zijn beurt, vindt dat mensen met een onrealistisch verwachtingspatroon naar Ajax kijken.

'We blijven naar Ajax kijken op een manier die op dit moment niet realistisch is', oordeelt Afellay bij Studio Voetbal. 'Ajax heeft gewoon niet de kwaliteit die wij gewend zijn van Ajax, dus moet je de doelstelling bijstellen. Natuurlijk staan ze op dit moment niet op de plek waarop ze horen te staan en ze gaan echt wel hoger eindigen, maar met deze spelers kun je niet veel verwachten. Het hoogst haalbare op dit moment zijn de play-offs voor Europees voetbal.'

De analist was zondag tijdens FC Utrecht - Ajax aandachtig toeschouwer en zag een gebrek aan bereidheid op het middenvelder van de Amsterdammers. 'De middenvelders deden helemaal niets om aan de bal te komen. Ze weken niet af en toe uit naar de zijkant om zich daar aanspeelbaar te maken. Tahirovic kan ook een keer hoger, waardoor Taylor in de bal kan komen.'

Bij Van der Vaart viel er iets anders op. 'Er is een ruimte, dat is niet te filmen. Dan win je geen wedstrijden. De reactie na balverlies ook, er gebeurt niks. Niemand zet echt druk en niemand gaat in het duel. Ik kan dat niet begrijpen. De trainer moet dat bijsturen, maar ik neem aan dat hij dat ook zegt. Blijkbaar komt dat niet aan en dat vind ik heel erg kwalijk.'

'Ajax moet een beetje denken als degradatiekandidaat'

'Ajax moet echt gaan spelen zoals bijvoorbeeld Excelsior', is het kind van de club van mening. 'Vanuit de organisatie, want je bent Ajax niet meer. Je moet er niet meer vanuit gaan dat je beter bent dan de tegenstander, want daar hebben ze de kwaliteit op dit moment niet voor. Ook de goede spelers worden meegesleurd in het niveau en dan blijft er ook weinig van over. Je moet op dit moment een beetje denken als een degradatiekandidaat.'

Lees meer over:
Plaats reactie

SwissAjaxFan +3972

Leuk dat onze ex Ajacieden als sportcommentator steeds meer onder bewijs stellen dat hun intelligentie in hun voeten zit🤪🤪🤪🤣🤣🤣

23-10-2023 19:15

Simpelishetmoeilijkst +25245

Het allerergste is dat de bal tussen decentrale verdedigers heen en weer gaat totdat we hemviavSutalo verliezen. Zie nooit een middfnvdlder zichvrijlopen, zodat we kunnen omschakelen naar eeen aanval. Hato doet het nog steeds als enige op Ajax niveau. Ook kudos asn Hlynsson!

23-10-2023 17:03

Web +178830

Ajax heeft een selectie voor 5-3-2
Zet er een keeper achter die rust uit straalt, en je pakt wel wat puntjes bij elkaar, na PSV komen er alleen maar ploegen uit het rechter rijtje
Ik hoop zo dat ze dit door hebben

23-10-2023 16:59

3*stars*3 +23457

Roep het ook al een dikke maand.
Iedereen komt dan beter tot z’n recht.
Pas te tactiek maar aan de spelers aan en fans hebben er begrip voor.
Ook voor gasten als Gaaei en Sosa is het een heerlijke systeem.
Dat Steijn dit niet eerder zag…

Niet des Ajax maar rechterrij positie ook niet, laat staan degradatieplaats.

23-10-2023 21:16

tripleA +3900

Een trainer die vrijwel elke keer bij rust tegen 3 geïncasseerde doelpunten aankijkt. En ja dat is de schuld van Steijn https://www.vi.nl/pro/analyse/wat-dit-beeld-zegt-over-de-defensieve-puinhoop-bij-ajax

23-10-2023 16:51

Turbo +41978

We hebben niet de kwaliteit en de types om op hoog niveau te spelen.

De enige manier om Ajax voetbal te spelen is om te gokken op zoveel mogelijk jeugd. Dus volharden in de speelwijze en het zo laten staan. Het gevolg hiervan: veel puntverlies in eerste helft van het seizoen vanwege de grilligheid en ontwikkeling van de jonge spelers. Geen garantie dat desbetreffende jonge spelers daadwerkelijk goed genoeg gaan zijn.

De enige manier om zsm resultaat te halen zonder volledig voor jeugd te kiezen is om je speelstijl en identiteit aan te passen aan de aankopen en ze op die manier te faciliteren. Het gevolg hiervan: veel puntverlies in de eerste helft van het seizoen want nieuwe speelwijze en elftal vol aankopen wat niet complementair is en moet wennen. En geen enkele garantie dat dit iets oplevert voor de toekomst en de aankopen goed genoeg zijn. De attractiviteit en identiteit van je speelwijze zullen ook een behoorlijk stuk zakken.

Dat zijn je 2 opties. Steijn kiest niet en hangt er tussen in. Gevolg: alles stort in. Kies je wel? Dan wordt het ook niks en speel je om een Europa of Conference League plekje at best. 1 van die 2 keuzes betekent een groot deel van de aankopen direct weer afserveren. De andere keuze betekent je identiteit en opleiding de prullenbak in gooien. Beide zonder enige garantie dat de gekozen opties daadwerkelijk windeieren legt.

Tel uit je winst.

23-10-2023 16:12

DankzijCruijff +48712

Gasten zoals Van der Vaart, Van der Meijde en Sneijder laten zien wat voor clubverraders het zijn. Zodra ze een lijntje hebben met iemand waar ze iets aan (kunnen) hebben - in dit geval Steijn - is alle objectiviteit weg en gaan ze zo iemand zitten verdedigen. Zelfs als Ajax ZEVENTIENDE staat. Het is werkelijk walgelijker dan walgelijk.

Oprotten met dat zogenaamde “Ajax-DNA”. Een zelfverzonnen, giftig begrip dat niets meer is dan een dekmantel om de poorten open te zetten voor “Ajacieden” (c.q. profiteurs met een Ajax-verleden) met allerlei belangetjes.

23-10-2023 16:10

Web +178830

@DankzijCruiif
Geweldige spelers heeft Ajax
Het is allen Steijn zijn schuld

23-10-2023 16:48

tripleA +3900

Steijn heeft de manier van opbouwen én de manier van druk zetten van Ten Hag (en Schreuder en Heitinga die daar op voortbouwden) aan de kant geschoven voor het lange ballen voetbal met defensieve gaten zonder druk dat we nu zien.

Dan moet hij ook een vent zijn en zijn fout erkennen, want we lopen niet alleen tegen een berg tegendoelpunten aan er wordt ook nauwelijks gescoord. Je moet op zijn minst één van die aspecten onder controle hebben met deze selectie.

23-10-2023 17:01

Web +178830

Altijd een van de meest positieve mensen ben ik hier geweest
Ik zag altijd weer mogelijkheden voor ons Ajax
Maar deze aankopen vallen allen door de mand, en onze eigen jeugd spelers hebben het ook heel zwaar
Door dat er geen leiders zijn gekocht, daar is dus niet na gekeken

Kwaliteit voor rond de vijfde of zesde plek is het
Maar de grote gros hier denkt anders

23-10-2023 15:29

Jeugd +24801

Alle vertrouwen in de kwaliteit. Dat is echt goed genoeg voor de plaatsen 1 t/m 3.
Leiderschap heb je wel een punt.

Verder is het vooral overduidelijk dat Steijn en zijn staf er geen reet van bakken.

Linies niet op elkaar afgestemd, afspraken ontbreken of worden niet nageleefd. Dekken op 3 meter afstand, terug sjokken ipv sprinten. Niks met kwaliteit te maken.
Duidelijkheid en het vuur aan de schenen, dat heeft deze selectie nodig. Steijn is ruim voldoende uit de wind gehouden.

23-10-2023 15:44

Web +178830

En nu ben jij Sutalo een grote spelers zeggen ze
Dan neem je de spelers toch mee, en ga je toch aan sluiten
Als je dit niet in je hebt, ben je helemaal niet zo goed

23-10-2023 15:53

Jeugd +24801

Ik geloof niet zo in dat pseudo leiderschap. Wat mij betreft is dat zwaar overdreven. Het is gewoon hard werken, speelwijze inslijpen, automatismen erin trainen, duidelijkheid creëren.

23-10-2023 16:29

Web +178830

Echt ik hoop niet dat je dit meent
Leiderschap is een must in het veld

23-10-2023 16:51

Ajaxisart +18768

Mee eens, dus moet Steijn weg, want we staan 17e.

23-10-2023 15:44

Web +178830

Die moet weg
Die plek 17 is niet eerlijk.
Tegen RKC is het nog een minuut of 10 en Volendam ga je wel winnen

23-10-2023 15:55

Invincibles +5209

Tegen GAE ga je wel winnen 🤡
Tegen Excelsior ga je wel winnen 🤡
Tegen Fortuna ga je wel winnen 🤡
Tegen Utrecht ga je wel winnen 🤡

23-10-2023 16:02

Web +178830

Dus jij denk echt dat het niet wat beter gaat worden?
En ziet Ajax als degradatie kandidaat?
Ik echt niet hoor, ondanks dat ik niet tevreden ben verre van dat zelfs, komen ze in het linker rijtje

23-10-2023 16:19

TheSpecialOne +8906

Dit Ajax gaat van niemand winnen en ook al zouden ze winnen van Volendam en RKC dan nog staan ze te laag!
Gemakshalve vergeet je de wedstrijden tegen Brighton en PSV maar even.

23-10-2023 18:40

Ajaxisart +18768

Niemand zegt hier dat Ajax op dit moment de kwaliteiten heeft om voor de titel te gaan, echt niemand. Ik vind spelers als Akpom, Mikautadze, vd Boomen, Avila en Tahirovic absoluut geen spelers die Ajax beter maken, maar met deze selectie moet je wel in de buurt van de eerste 5 kunnen komen. Er zitten zo’n 10 A-internationals tussen en nog een aantal jeugd internationals, dan mag je van een goede trainer wel verwachten dat hij het organisatorisch goed neer zet en zorgt voor ontwikkeling. Steijn heeft zijn eigen graf gegraven door spelers openlijk af te branden om een privé-oorlogje te voeren met Mislintat. Hij dacht hierbij alleen maar aan zichzelf, want hij komt er nu achter dat hij diezelfde spelers nodig heeft om te presteren, alleen is hij nu totaal ongeloofwaardig geworden. Aan alles merk je dat de spelers hem niet meer serieus kunnen nemen. Daarom moet je zsm een nieuwe trainer hebben.

23-10-2023 17:02

Web +178830

Helemaal mee eens
Maar dan blijf ik het nog steeds ongelofelijk jammer vinden dat wij niet de nummer 1 van Nederland meer zijn

110 miljoen is gewoon niet goed uitgegeven

23-10-2023 17:49

TheSpecialOne +8906

Die plaats is inmiddels wel grijs gedraaid Web.

23-10-2023 18:38

Web +178830

Die jongens hebben gewoon gelijk
Heel Nederland heeft het door, en een groep op AS ( grote ) blijven zeggen dat het alleen door Steijn komt
Het staat zo arrogant, zeg ook liever niet
Nul voetbal inzicht hebben die
Als je nu nog niet ziet dat het stuk voor stuk beperkte spelers zijn houd het op
De klasse is verkocht, Timber, Blind, Alvarez, Kudus, Tadic
En je hebt er non voetballers voor terug gehaald
Bovendien waren de spelers die gingen bijna allemaal leiders
Sutalo is een dood vogeltje in het veld, dat zou onze vedette zijn

Zeer verontrustend als Ajax vele malen minder is dan PSV en Feijenoord
110 miljoen over de balg gegooid
Dit materiaal is niet beter dan voor de vierde plaatst

23-10-2023 14:39

Psychevore +21186

Echt weer een prachtig Web-verhaal.

Eerst een heel relaas over hoe ontzettend kut alle spelers zijn, daarmee sterk suggererend dat Steijn er niks aan kan doen, om vervolgens te eindigen met de stelling dat je met dit materiaal vierde kunt worden.

Terwijl je gewoon fucking 17e staat.

23-10-2023 14:54

Web +178830

Ja het zijn kut spelers ja
En wij hebben twee wedstrijden minder gespeeld domoor
Eentje waar je eigenlijk 3 punt hebt en winnen van Volendam thuis lukt nog wel ja
Ajax komt rond plek 5 uit ja
En dat is voor Ajax zwaar onder de maat kerel
Nee ik snap het heel goed ja

23-10-2023 15:22

Psychevore +21186

Het hoogtepunt van mijn dag is zonder twijfel dat Web mij een domoor noemt.

En dat ie dan een mega warrig verhaal eindigt met 'nee, ik snap het heel goed'.

Echt fucking schitterend allemaal.

23-10-2023 17:06

JohnnyHeitinga3 +8014

Och, wat een ongekend dom betoog weer van je Web.

23-10-2023 15:00

Web +178830

Ja joh zand in je ogen doen
Jij wist zeker ook dat het goed kwam toen Schreuder ging

23-10-2023 15:23

DankzijCruijff +48712

Dom gelul weer van je, zoals wel vaker.

23-10-2023 16:06

Web +178830

Inzicht komt met de jaren hoop ik maar
Andere post spelers die zich zorgen maken onderuit schoffelen
Maar wij hebben geweldige spelers zonder Steijn
Blijf naïef, of je snapt er niets van

23-10-2023 16:54

DankzijCruijff +48712

Zo voorspelbaar. De alwetende Web, haha. Laat me niet lachen.

23-10-2023 17:15

C14 +22420

Waarom dan altijd inzakken? Grote ruimtes voorkom je ook als de linies aansluiten, hoger op het veld, zoals het Ajax betaamt. Dát is het probleem. Dat laffe, angstige gedoe. Die jongens lopen al zonder vertrouwen. Eis van ze dat ze lef tonen en erop klappen, aansluiten, vooruit verdedigen, laat de 10 niet zo diep spelen en zet een compacter middenveld neer.

Wedden dat Bosz met ditzelfde materiaal al veel meer lijn erin zou hebben? Dat de spelers met veel meer vertrouwen al zouden spelen? En er dus beter voetbal én resultaat behaald zou zijn?

Sneijder eerder al gecancelled ;) voor een rol bij Ajax, Van der Vaart nu definitief ook. Helaas zit Louis '5-3-2' van Gaal er al, en de man die de aanzet tot de crisis liet gebeuren, Danny Blind, er straks ook. Kansloos. Hopelijk doet de nieuwe directie het straks goed, anders is er geen voetbalcommissaris die ingrijpt, of die geen visie en inzicht heeft.

23-10-2023 13:05

Flaco +19583

Jammer dit, ik ben over het algemeen fan van Raf. Maar hier gaat hij toch de fout in en dan zie je dus ook hoe de lijntjes weer lopen. Er zijn helaas weinig analisten die onafhankelijk hun mening kunnen geven.

23-10-2023 12:49

w86 +9433

En vooral van Raf valt me dat erg tegen. Mag altijd graag luisteren naar hem omdat hij doorgaans spreekt als een liefhebber.

23-10-2023 13:11

Web +178830

Vraag je ook wel eens af of je het zelf misschien verkeerd ziet?

23-10-2023 14:41

De-King +20419

Vraag jij dat jezelf ook wel is af?

23-10-2023 14:44

Web +178830

Zeker, elke dag weer
En hoe positief was ik wel niet?
Dat zal jij ook weten
Waardeloze selectie is het

23-10-2023 15:24

Flaco +19583

Maar niet zo waardeloos dat ze op plek 17 moeten staan? Het zijn bijna allemaal internationals. Dan is de enige conclusie dat de trainer waardeloos is.

23-10-2023 15:41

Web +178830

Nee dat snap ik ook wel
Maar als Ajax blij zijn dat wij de derde van Nederland zijn.
Met veruit de grootste begroting
110 miljoen verkeerd besteed ( klinkt wat positiever )

23-10-2023 15:58

HallelujahAmsterdam +10641

AJAX moet spelen zoals Excelsior ........

23-10-2023 12:16

Web +178830

Ga zo door als nu
Eerst de organisatie neer zetten, punten pakken en dan stapje voor stapje uitbouwen

23-10-2023 14:42

fmol11 +1236

Wat een gelul weer allemaal van de pratende hoofden op televisie. De aankopen zijn misschien niet allemaal een voltreffer, maar een redelijk trainer eindigt met dit team minimaal bij de eerste vijf. Zou Slot bij Ajax voor de groep staan, dan zou hij gewoon om het kampioenschap spelen.

Het probleem is dat we een hele matige trainer hebben. Dat is de slechtste aankoop van allemaal geweest.

23-10-2023 12:10

Danielson +50454

Een stompzinniger opmerking heb ik zelden gehoord.
Wat het drinken van een bakkie met Steijn met een mens kan doen..

23-10-2023 11:59

Balgevoel +30883

Raf heeft echt niet opgelet, want zoiets doen we al. Nou ja, meer als het Sparta van vorig seizoen, met lange ballen op Lauritsen die bij ons Brobbey heet. Mede daarom staan we nu zeventiende, omdat onze staf lijkt te denken dat je geen middenveld nodig hebt.

23-10-2023 11:18

driehoekjes +3350

vd vaart zei erbij 'vanuit een organisatie spelen' dat is over het algemeen met een middenveld

23-10-2023 12:49

Balgevoel +30883

Ja, wel eens, bij een 'organisatie' denk ik ook wel aan een elftal met middenvelders op het middenveld, die toevoeging was me even ontschoten.

23-10-2023 12:51

Web +178830

@driehoekjes
Precies, waar heeft hij het over lange ballen?

23-10-2023 14:43

Oxxer +164333 moderator

Vd Vaart een echte Ajacied vol met Ajax dna.

23-10-2023 10:57

Tony Emmanuel +524

Dat een ajax speler met zijn op de toekomst groots dit zegt. Wat bagger. Ok je gaat niets doen. Zeg in ieder geval de waarheid: die ooievaar is niet ons toekomst noch het heden. Steijn out!!

23-10-2023 10:49

Scherpschutter +1864

Wat is Van der Vaart toch een domoor. Georganiseerd spelen is wat anders dan verdedigend spelen. Compact kun je ook spelen door met je laatste lijn aan te sluiten, maar die loopt onder Steijn steeds achteruit. De meeste Eredivisieploegen zijn zo slecht dat ze je direct de bal geven vlak bij hun eigen doel als je ze een beetje onder druk zet. Kijk maar naar het gemak waarmee PSV, Feyenoord en AZ winnen van teams die tegen ons voetballen alsof ze het Dream Team zijn. Zoals Cruijff al zei als je hem tijd geeft is zelfs een slechte voetballer geweldig.

Maar van de organisatie klopt geen mallemoer door het belabberde positiespel en de enorme onderlinge afstanden. Dat komt maar door één man. Die ontzettende loser Steijn!

23-10-2023 10:47

tijssenajax +13949

Ben het wel met beide heren eens. Ik wil daar nog aan toe voegen, dat elke speler die te weinig inzet toont, direct naar de bank kan. In deze fase hebben we nodig dat spelers gedisciplineerd hun taak uitvoeren. Mooier voetbal komt later weer. En Steijn heeft zijn kans gehad.

23-10-2023 10:46

Alexander40 +6114

Raffy is het een beetje kwijt sinds Suley heeft gezegd dat er nog nooit wat zinnigs uit zijn mond is gekomen.

23-10-2023 10:41

Tony Emmanuel +524

Hahaha the goat is op dit moment qua inzicht meer capitein dan onze raf!

23-10-2023 10:50

DieNase +7171

Onzin. Ajax moet spelen als AJAX

23-10-2023 10:38

driehoekjes +3350

in welke opstelling?

23-10-2023 12:41

HillbillyCat +334

Kan me onder Adriaanse ook nog een periode herinneren dat het bijzonder matig ging. Al stonden we toen nog 'gewoon' 2e toen hij werd ontslagen. Maar het voetbal was niet best. Uit tegen Celtic (voorronde CL) schakelde hij toen over op een 5-3-2 formatie. Of iets dergelijks, in ieder geval geen Ajax huisstijl systeem. En dat werkte toen omdat het even nodig was. Ik denk dat we dit stadium nu al voorbij zijn en Steijn dit al lang had moeten proberen. Want we geven de kansen en goals zo gemakkelijk weg, laten we dat nou eerst eens gaan tackelen. En individueel hebben we nog wel zoveel kwaliteit dat als we zelf eens een keer de nul houden, er toch wel iemand van ons voorin er eentje in schopt, zodat je 'gewoon' ook eens 1-0 wint. Is ook 3 punten he......

23-10-2023 10:19

Craain +4968

Ik weet het "Kerstboomsysteem" was het. Co Adriaanse moest weg omdat Koemen moest komen van Beenhakker. Vriendjespolitiek zeg het maar... Daarna bleef Koeman met dezelfde systeem als Co Adriaanse opstellen.

23-10-2023 10:33

HillbillyCat +334

We spraken destijds ook over een crisis.....Maar vergeleken met nu waren het gouden tijden! :-) Wamberto die op Celtic park ongrijpbaar was, weet ik nog. Bijna draaide we het debacle van de thuiswedstrijd nog om ook!

23-10-2023 10:51

vandenhaas4 +15088

Afstappen van 4-3-3 aub, want je hebt er de spelers niet voor. Ik zou 5-3-2 of 3-5-2 of 3-4-3 hoe je het wil noemen spelen.

* Te weinig kwaliteit op rechts en linksbuiten.
* Backs die niet kunnen verdedigen maar wel vanaf de flanken van waarde kunnen zijn.
* Nauwelijks een geschikte 10
* Redelijk aantal centrale aanvallers in de selectie

23-10-2023 10:18

Tony Emmanuel +524

Ff een vraagje zijn onze huurlingen niet beter dan de aankopen?

23-10-2023 10:51

vandenhaas4 +15088

Unuvar, Baas en Fitz Jim hebben alledrie geen basisplaats bij Twente, Nec en Excelsior. Dus normaal gesproken niet, alhoewel het niveau van de aankopen zo laag is dat je je het kan afvragen.

23-10-2023 11:29

Tony Emmanuel +524

Dit bedoel ik dus

23-10-2023 17:02

driehoekjes +3350

onzin, altijd 4-3-3 spelen.
maar op dit moment met een verdediger als 6 (salah of Avila) en twee 8-en die controlerend opgesteld staan en opbouw verzorgen en een inzakkende spits voor man meer op middenveld. Snelheid van forbs en bergwijn inzetten vanaf middenlijn. En super compact staan en van daaruit richten op volgend seizoen.

23-10-2023 12:45

Balgevoel +30883

Dit lijkt echt heel erg op wat we nu doen, met een uitzakkende spits en de snelheid van Bergwijn en Forbs, plus twee van de drie middenvelders. Ik zou het echt veel simpeler houden: 'gewoon' een 4-3-3 zoals het gros van de selectie gewend is te spelen. ASE op 6 vind ik trouwens wel een interessante optie, want daar speelde hij bij Twente ook een paar prima potjes. Compacter middenveld moet sowieso, want ze moeten elkaar kunnen bereiken en opties bieden aan eigenlijk iedereen die de bal kwijt moet kunnen.

23-10-2023 12:50

Balgevoel +30883

Overigens denk ik echt dat het zó simpel kan zijn om de boel weer een beetje op de rit te krijgen. Kies voor één 'voetballend sterke' buitenspeler en één snelle en kies tussen Brobbey of Mikautadze en je komt een heel eind. Godts-Brobbey/Mikautadze-Forbs, bijvoorbeeld.

23-10-2023 12:56

driehoekjes +3350

het lijkt er wel op, alleen niet met een tien die in de weg loopt van de spits (en niet meedoet met de opbouw). ASE lijkt me op dit moment beter in ballen afpakken dan Tahirovic en dat is met deze verdediging de eerste taak van een 6 lijkt mij. Opbouw meer via de 8-en verzorgen, die zich dus (om en om) ver terug laten zakken als het nodig is.

23-10-2023 13:03

vandenhaas4 +15088

"Altijd 4-3-3 spelen"

Dat vind ik nou onzin. Ten Hag speelde ook niet altijd 4-3-3, zelfs toen hij er wel de selectie voor had.

23-10-2023 13:09

driehoekjes +3350

ik zou het systeem behouden maar wat verdedigender (met name middenveld) en compacter uitvoeren...Geloof gewoon niet in systeem wissels, vraagt teveel tijd en uiteindelijk wil iedereen toch weer 4-3-3 zien

23-10-2023 13:18

driehoekjes +3350

denk dat probleem meer op het middenveld ligt, zowel in de omschakeling als in de opbouw.

23-10-2023 13:20

arnold076 +1246

Van der Vaart heeft het telkens over 12 miskopen, vind Bergwijn, Brobbey, Berghuis en Taylor wel geschikt, geeft Forbs de voordeel van de twijfel, vergeet Hato te noemen die wel iedere keer een voldoende haalt. Hij zegt zelfs dat je met 115 miljoen aan aankopen geen trainer nodig is ?? De basis van Ajax was voorheen Gorter, Rensch, Sutalo, Avila, Hato, Taylor, Vos, Berghuis, Bergwijn, Brobbey, Forbs. 3 aankopen van de 12. De basis is grotendeels Nederlands, die al niet goed met elkaar kunnen communiceren. Het is makkelijk om de aankopen de schuld te geven. Het kan alleen beter maar dan wel onder een ervaren trainer, geen kaliber van der Gaag aub. Steijn wordt nu alleen in het zadel gehouden door de media, maar dat zal wel snel keren. In dit geval geef ik van Hooijdonk en van Stekelenburg gelijk. Raf beschermt Steijn en wordt met de dag ongeloofwaardiger.

23-10-2023 10:15

driehoekjes +3350

jeugd is momenteel beter dan veel aankopen. Dat zegt wel degelijk iets over niveau van aankopen. Bijvoorbeeld Vos beter dan Tahirovic.

23-10-2023 12:47

Balgevoel +30883

Vos beter dan Tahirovic? Allebei lopen ze tegen exact hetzelfde probleem aan: ze staan alleen op een middenveld en ze kunnen de rugnummers van hun collega-middenvelders niet eens meer lezen... Vos viel leuk in tegen Olympique, waar hij inderdaad een stuk meer onbevangen speelde dan Tahirovic deed. Maar Vos gezien tegen AZ? Die wilde de bal niet eens (had volgens mij 36 balcontacten) en verstopte zich. Dat heb ik Tahirovic nog nooit zien doen. Beiden beschouw ik overigens niet per se als echte '6' zoals ik zelf graag bij Ajax zie. Dat is in mijn ogen een passer, zoals bijvoorbeeld Schöne.

23-10-2023 13:09

driehoekjes +3350

ik vind vos meer vooruit spelen. Een 6 kan of heel verdedigend zijn, of juist een voetballer. Ligt ook aan de tegenstander, niveau en 2 of 3 spitsen. En wel of geen tien. Cruijff zette graag een voetballer op 6 en liet verdedigende taken aan de 8-en (en rest van team).

23-10-2023 13:16

arnold076 +1246

Moet nog blijken, staan nu ook 17e met eigen jeugd. Vos kan een goede worden, net als Hato. De meeste aankopen vallen nog onder de jeugd. De aankopen moeten ook een kans krijgen en niet op 10 minuten invallen beoordeeld worden. Taylor, Bergwijn, Brobbey, Salah, Gorter, Rensch en Berghuis laten ook veel te weinig zien, terwijl het degene zijn die het Ajax spelletje al jaren kennen maar zelf niets toevoegen helaas.

23-10-2023 13:27

Bergkam +4689

Ik heb eigenlijk maar een kwartiertje een gedreven Ajax gezien, die blijkbaar na het tweede tegendoelpunt ontstond. Ineens werd er haast gemaakt met ingooien, vrije trappen, op de bal jagen en er werd gestopt met het tenenkrommende geschuif van achteruit omdat men eventjes wel bereid was en boos was en in beweging kwam. Verder krijg je niet de indruk dat de échte wil er is een tegenstander uit te schakelen en op te vreten met z'n allen.

23-10-2023 10:01

noppenkoning +41319

vd Vaart kan beter bij Johan Derksen en Gijp aan tafel gaan zitten met zijn kroegpraat

23-10-2023 09:57

UwSchipper +5628

Als we zouden spelen als Excelsior, dan zouden we hoger op de ranglijst staan...

23-10-2023 09:55

Gewoon Gijs +18380

Ajax moet spelen als Ajax

#Steijnout

23-10-2023 09:38

RuffRhythim +24837

Eens....
Als het ook echt Ajax is die speelt en dat is helaas niet zo...

23-10-2023 10:36

Gewoon Gijs +18380

alsnog moet dat het uitgangspunt zijn, met alle aanpassingen die je ook doet

23-10-2023 10:37

Altijdindestraat +40160

We moeten blij zijn met het feit dat een Van der Vaart komst door hemzelf is afgeketst. Hij heeft soms de raarste ideeën en meningen, waarvan je hoofd ontploft. 🤯

23-10-2023 09:34

Link134 +880

Wat is er raar aan zijn idee? Ajax geeft gemiddeld zo'n 15 open kansen weg per wedstrijd. Dan is het gek idee om meer ingezakt te gaan spelen? Er vanuit gaan dat je tegenstander beter is?

Welkom in de nieuwe realiteit vriend, hoe kut dat ook is..

23-10-2023 09:37

Balgevoel +30883

Toch maar 'gewoon' even over voetbal: Van der Vaart heeft over één speler wél gelijk: Halilovic. Had dit weekend minder zin dan andere weken, maar die jongen is natuurlijk een paar treedjes te goed voor Fortuna, dat zie je aan letterlijk alles. Aanvankelijk dacht ik: lekker, zo'n pingeldoos voor op tien/vanaf rechts, die geen idee heeft wat er achter hem gebeurt en daarnaast geen enkele intentie heeft om mee terug te lopen. Dat laatste klopt wel aardig, maar qua balverlies vind ik het dus enorm meevallen.

Natuurlijk zijn er kanttekeningen: een geweldige prof is hij nooit geweest (misschien is het kwartje nu gevallen, geen idee) en je komt als voormalig supertalent natuurlijk niet zomaar in Sittard terecht. Amsterdam kon ook wel eens érg verleidelijk zijn en je weet nooit of hij zich voldoende kan aanpassen voor 'op zes' en de druk aankan. Maar qua voetballend vermogen heb ik geen enkele twijfels over of hij bij ons zou meekunnen en precies zo'n speler (waarop druk zetten weinig zin heeft omdat-ie vrijwel altijd rustig blijft, kan passen én wegdraaien) missen we overduidelijk in onze selectie.

En natuurlijk is dit opportunistisch, maar zou een 'Schöne-ontwikkeling' erin zitten? Hij komt sowieso altijd de bal halen, dus teveel diepgang lijkt me stug. Bosz zou het aandurven, gok ik zomaar. Voetbal moet ook nog een beetje leuk zijn, vandaar deze ingeving.

23-10-2023 09:32

S_020 +4104

Wesley en Rafael zijn wat mij betreft het levende bewijs dat het zogeheten 'Ajax DNA' niet zaligmakend is. Jeugdopleiding doorlopen, mooie wedstrijden gespeeld in Ajax 1, mooie transfers gemaakt, de club mooie bedragen opgeleverd en respectabele carrières gehad in het buitenland en als international. Kramen nu louter onzin uit. Twee notoire domoren.

23-10-2023 09:24

Cruijffthebest +13419

Wat missen we spelers als Alvarez en Martinez, echte winnaars!!!

23-10-2023 09:12

Psychevore +21186

Ajax DNA. Het zal ons redden.

Ofzo.

23-10-2023 08:49

Adam24 +39127

Wat een onzin. Ajax heeft totaal de selectie niet om een counterploeg te worden. Ajax heeft behoefte aan een trainer die weet hoe je vanuit balbezit een wedstrijd kunt beslissen. Het mogen duidelijk zijn dat Steijn daar geen idee over heeft (kijk even naar de passmap van gisteren).

23-10-2023 08:33

Balgevoel +30883

Exact. Geef deze gasten een coach die begrijpt dat ze, op een enkeling na, allemaal opgegroeid zijn in 4-3-3 met druk zetten, korte combinaties en positiespel en snapt dat je juist dáár je voordeel mee kan doen als coach. We voetballen vanaf januari '22 al niet meer des Ajax en wat bracht het ons? Een zeventiende plek. PSV en vooral Feyenoord lachen zich de ballen uit de broek: die hebben de door ons neergesmeten handschoen opgepakt en tikken Ajax met eigen wapens van de mat. Het zou ons wat moeten zeggen dat die ploegen het juist over een andere boeg gegooid hebben. Daarnaast moeten we zo snel mogelijk tactisch terug om te kijken wat er in januari/de zomer écht nodig is. Laten we alsjeblieft geen inkopen gaan doen voor het Sparta-spelletje van Steijn...

23-10-2023 08:41

Knalpot +3617

Bergwijn, Forbs en Brobbey hebben allemaal ruimte nodig, zijn bloedsnel hoezo heeft deze selectie geen countercapaciteiten? Je moet alleen wel iemand hebben die ze weg kan steken en dat gaat moeilijk als je alleen maar lange ballen speelt.

23-10-2023 11:33

Sentinel +8914

Van der Vaart kan van alles wel roepen vanaf de zijlijn, maar dan moet hij een functie bij Ajax aannemen die hem aangeboden was. En dat wilde hij niet,

23-10-2023 08:08

Udenaar +5949

Tegenstanders hebben het na elke wedstrijd over de hoeveelheid ruimte die ze krijgen en dat komt omdat iedereen te lui is om met zijn man mee te lopen. Taylor heeft wss te veel naar Messi gekeken en denkt dat hij het ook kan veroorloven om overal maar te sjokken

23-10-2023 08:08

Jp777 +8821

Ik ben ontzettend blij met deze reactie en manier van uiten door Van der Vaart. Het laat direct zien dat hij nooit en te nimmer een functie bij Ajax mag vervullen. Hij is precies het type dat verantwoordelijk is voor de problemen waar we nu inzitten. Opportunistisch, met een agenda en totaal niet objectief. Hij wil alleen zijn eigen belangen en die van zijn vrienden dienen.

Prima, maar nooit Van der Vaart! Hetzelfde geldt voor die pad Sneijder.

23-10-2023 08:06

barry1988 +24032

Een goede trainer dat is wat Ajax nodig heeft.
Dit is vere van een top selectie maar echt wel beter dan het merendeel van de Eredivisie

Ajax heeft niks aan Steijn die tactisch niks weet, alleen met zichzelf bezig is en de spelers bij elke kans helemaal afbrandt.
Ook echt schokkend hoe de media en sommige oud Ajacieden hem maar blijven verdedigen.
Hak de knoop door en gooi Steijn eruit voor hij nog meer schade kan aanrichten.

23-10-2023 07:52

Mudjie.M +1790

Ajax moet spelen zoals Ajax altijd speelt de afgelopen jaren.

23-10-2023 07:51

Ajaxisart +18768

Met zo’n 10 A-internationals en nog vele jeugdinternationals moet je spelen zoals Excelsior…..Nee, je moet een goede trainer voor de groep zetten. Een trainer die zijn spelers niet afbrandt, maar vertrouwen geeft. Met deze selectie hoor je niet 17e te staan.

23-10-2023 07:49

Am*dammer +3183

Volkomen met je eens! Met deze spelers moet je gewoon in de top mee kunnen draaien.. MS heeft het gewoon verpest bij zijn spelers door ze openlijk af te vallen en dan zie je wat er gebeurd.. die kleine kindren, want laten we eerlijk zijn voetballers zijn heel vaak nou niet echt de meest slimme figuren, die zijn beledigd en doen gewoon niet hun best voor deze trainer. Ik heb het idee dat types als Bergwijn en Berghuis de boel lopen te frustreren en de slappe persoonlijkheden zoals Taylor en Brobbey meetrekken in hun lamlendigheid.

Als Tadic er nog was geweest was dit echt niet gebeurd denk ik.

23-10-2023 08:11

DSanders +1810

Een goede coach maakt zijn spelers beter. Hebben we dus verkeerde spelers ingekocht of een flapdrol van een coach aangenomen of beide?

23-10-2023 07:45

Ricoteb +53174

Waarschijnlijk combinatie van beiden. Maar voor je een normale trainer neerzet kan je over individuele spelers amper oordelen, al doen mensen dat wel graag hier

23-10-2023 07:50

Slang3 +45955

Slot veranderde Wieffer in een jaar van KKD speler tot international. Spelers als Trauner en Danilo waren sterkhouder. En bij AZ zijn er tientallen namen die onder hem opbloeide en bij een ander flopte.

Een goede trainer kan van elke speler een goede maken en een goed team

23-10-2023 07:50

Nadamesmo +2266

Leuke stelling maaar wel heel erg simplistisch imo.
Elke speler heeft zijn plafond.
En als dat plafond is bereikt dan kan geen enkele trainer er meer van maken.
Het is de kunst voor een trainer/coach om het plafond van een individuele speler te bepalen. En de een kan dat beter inschatten dan de ander.

23-10-2023 08:36

Slang3 +45955

Juist zeggen dat elke speler een vooraf bepaald plafond heeft wat bereikt kan worden lijkt me wat bekrompen

23-10-2023 08:46

Nadamesmo +2266

Mwoah.. begrijpend lezen is niet jouw sterkste punt en je hebt nooit sporters gecoached.

23-10-2023 09:23

dp92 +11258

Sneu om te zien hoe grote spelers zich zo laten beïnvloeden door een paar leuke gesprekjes met Steijn en daardoor dus niet meer dingen objectief kunnen bekijken.

23-10-2023 07:38

Andronixos.c +8160

Vandaag word hij ontslagen
Dat kan niet anders.
Niemand kan het nog slechter doen, de chemie is er nooit geweest!

23-10-2023 07:35

DSanders +1810

Ajax is stuurloos, ik ben bang dat Steijn er pas uitgetrapt wordt op het moment dat Kloese er is.

23-10-2023 07:48

Jarivanheumen +5684

Taylor, tahirovic en gaaaei zouden er bij geen één enkele andere eredivisie club in de basis staan. Tel daarbij op een sosa , Gorter, forbs en satulo die geen ajax niveau zijn. Dan zit je al op zeven spelers . We staan gewoon op de plek waar we horen.

23-10-2023 06:39

dp92 +11258

Schei uit man. Tahirovic, Sutalo, Sosa, Akpom, Mikautadze en Forbs zouden bij elke club in een basis staan buiten PSV en Feyenoord. Met dit elftal moet je gewoon minimaal 4de worden.

23-10-2023 07:35

Bruno04 +15783

Dat gaat bijna niet Rafaël dat snap je toch ook wel. Als je een fatsoenlijke voetballer bent is dat haast niet te doen. Dat zit totaal niet in je genen.

Ik vind mentaliteit altijd heel moeilijk om te duiden, omdat het iets is wat in je zit', voegt Kenneth Perez er het zijne aan toe. 'Deze spelers zijn het niet gewend om elke keer terug te moeten schakelen. Ajax is dit meestal niet gewend. Nu moet je heel veel meters maken. Ik vind het meer een kwaliteitskwestie. En mentaliteit valt ook onder kwaliteit.'

Dit stukje van Perez heb ik hier al vaker aangekaart. Het is echt enorm moeilijk als je een x aantal spelers hebt die wel aardig kunnen voetballen maar de rest een stuk minder. Dat heeft niks te maken met “op sleeptouw” nemen.

Je denkt gewoon anders en sneller als de rest maar je moet steeds in houden of kunt niet doordrukken want de speler achter je staat helemaal verkeerd. Dat trekt enorm het vertrouwen uit een elftal. Dat kun je deels de trainer verwijten maar ook zeker de speler. De trainer kan uitleggen wat hij wil maar als de speler in een dergelijke situatie komt maar niet het vermogen of vertrouwen heeft om bijvoorbeeld door te stappen of een situatie te lezen ben je gewoon overal op het veld de lul.

23-10-2023 03:30

Copa077 +2761

Ja vdv heeft gelijk dit elftal kan geen ajax spel spelen hoogstens 5-3-2 op de counter je punten sprokkelen. Het team em vooral de aankopen zijn kwaliteitsloos. Zeker tegen psv uit moet je achterin dichtbouwen met 5 man anders weer dik eraf! Steijn is geen topcoach maar het elftal nog erger bagger

23-10-2023 03:14

The Future +5575

Ben bang dat Steijn 532 ook gaat verkloten. Die trainer is tactisch onbekwaam. Kan alleen maar 442 met lange ballen implementeren. De rest gaat boven zijn pet.

23-10-2023 04:13

driehoekjes +3350

Gewoon en altijd 4-3-3, maar dan met een kuitenbijter op 6 (Salah of Avila) en twee 8-en die achter de bal blijven en spits die vaak middenveld inzakt

23-10-2023 07:05

Stamhoofd +11548

Leg onze opstelling van vandaag naast die van Excelsior en we hebben op iedere positie individueel een betere speler. Never nooit dat we 17e mogen staan.

23-10-2023 02:27

dp92 +11258

Ook beter dan AZ en Twente hoor, alleen Pavlidis zou bij ons erin staan.

23-10-2023 07:38

Robocop5 +2065

Als het kabinet dreigt om te vallen, vergaderen de ministers en fractievoorzitters tot diep in de nacht om de crisis te bezweren.

Als een woonwijk in brand staat, gaat de brandweer desnoods tot de volgende dag door om die te blussen.

Ajax staat in brand én het is crisis. Ik neem aan dat de directieleden op dit moment, even na tweeën, nog aan het vergaderen zijn om tot een besluit te komen over de trainerspositie? Anders is de oorverdovende stilte vanuit de Ajax-top niet te verklaren. Hoe moeilijk kan het zijn?

23-10-2023 02:12

The Future +5575

Je bedoelt dat Jan van Halst in zijn eentje op kantoor zit tegenover een spiegel of wat? Hij is het enige directielid met voetbalkennis. We hebben niemand nu, behalve een onbekwame interim-AD die geen knopen door durft te hakken...

23-10-2023 04:15

insectenverdelg +23468

Wat een gelul van Affelay. We kijken naar Ajax dat geen 17e!!!! mag staan. Niemand verwacht dat de volgende pot CL niveau is. Maar dat men met zijn man mee loopt en een spelidee heeft dat mag je toch verwachten. Of ben ik nu onrealistisch Ibi???

23-10-2023 01:09

Ricoteb +53174

Wesley en Raffie krijgen een baantje aangeboden door Steijn, en gaan meteen weer voor hem op de knietjes. Steijn wil Ajax al laten spelen als een degradatiekandidaat, heeft ie zelf in de voorbereiding gezegd. Geen backs die doorstappen op andere backs, geen centrale verdedigers die doordekken, geen grote voorwaartse druk. Zo had Utrecht vandaag, vooral in de eerste helft, toch veel fases van langdurig balbezit zonder enige druk. Daar komt de eerste tegengoal ook uit. Want dan zakken we al vrij ver terug, maar passen we nog steeds wel mandekking toe waardoor ons middenveld heel simpel open komt te liggen. In balbezit nemen we ook al nul risico, onder druk meteen een snelle peer naar voren. We spelen al als een degradatiekandidaat, en doen dat nog slecht ook

23-10-2023 01:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.