Van der Ende oneens met Heitinga: 'Dan zou je de verdedigende partij benadelen'

door Bart Veenstra 30

Bron Voetbalnieuws

Van der Ende oneens met Heitinga: 'Dan zou je de verdedigende partij benadelen'

door Bart Veenstra 30

Bron Voetbalnieuws

Laatst geüpdatet

Mario van der Ende vindt het niet kunnen dat de VAR tijdens het duel tussen Go Ahead Eagles en Ajax niet kon bewijzen dat Mohammed Kudus wel of geen buitenspel zou hebben gestaan bij zijn doelpunt. De Ghanees dacht Ajax in de eerste helft op voorsprong te brengen, maar zag zijn goal vervolgens afgekeurd worden.

Er konden geen lijnen worden getrokken door de VAR, omdat Kudus achter een speler van tegenstander Go Ahead Eagles stond. 'Hopeloos', zo zegt de voormalig scheidsrechter tegenover VoetbalNieuws. 'Het is te gek voor woorden dat je anno 2023, wanneer je al een paar jaar werkt met de VAR, geen lijnen kan trekken omdat er een speler voor een andere speler staat.'

Volgens Van der Ende moet de KNVB ervoor zorgen dat er meer camera's aanwezig zijn om dergelijke gevallen uit te sluiten. 'Het hele veld moet gecovered worden. Het overzicht is nu niet goed. Dat heeft ook te maken met cameraopstelling en het verschillende aantal camera’s dat gebruikt wordt. Er zit een verschil in cameraposities tussen de stadions. Het is te gek voor woorden dat je in dezelfde competitie met verschillende situaties te maken hebt.'

Van der Ende zag dat het zondag niet alleen fout ging vanwege het gebrek aan materiaal. Ook met de arbitrage gaat het mis. 'De assistent-scheidsrechter staat te vlaggen omdat het buitenspel is. Vanuit het perspectief wat wij zagen was het natuurlijk verre van buitenspel.'

Van der Ende niet eens met opmerkingen Heitinga

Na afloop van de wedstrijd gaf onder meer Ajax-trainer John Heitinga aan dat bij twijfel de aanvallende ploeg het voordeel moet krijgen. Van der Ende vindt dat onzin. 'Nee, natuurlijk niet. Dan zou je de verdedigende partij benadelen. Dat vind ik een reden van nul komma nul. Het gaat erom dat de grensrechter daar buitenspel in ziet. Die kan worden overruled door de VAR, maar die mogelijkheid was er dus niet. Dat is een probleem. Dat mag niet anno 2023. We hebben in Qatar en de Champions League een ander systeem gebruikt. Daar moet zo snel mogelijk geld voor vrijgemaakt worden. Dat moet de KNVB in gaan voeren.'

Denk jij dat Ajax woensdag binnen 90 minuten weet te winnen van Feyenoord?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7035

Dan zouden de regels alweer aangepast moeten worden. Zover ik weet dat als het niet te bewijzen is dat het wel of geen buitenspel is dan valt het altijd in het voordeel van de aanvallende partij. Maar ja wij hebben er nu niks aan en achteraf huilen doet lijken op die kut calimero's dus laten we er over ophouden. Schaal gaat naar Rotterdam en wij moeten uithuilen en opnieuw beginnen.

04-04-2023 06:57

Johan4ever +10914

De regel is bij een close call moet de grensrechter niet vlaggen en de VAR laten beslissen...

04-04-2023 01:30

Ajax34 +4042

Voetbal is bedoeld als entertainment, dan ga je toch niet verdedigen belonen. Daar komen de mensen toch niet voor naar het stadion. Je moet juist aanvallend spel belonen.

03-04-2023 19:45

AFCA-Driebergen +22238

Precies dit. Want zo kunnen de Eagles vrolijk verder met vol iedereen achterin te plaatsen, waardoor het spel niet aantrekkelijk word.

03-04-2023 20:03

deMeester +11450

Gewoon het veld in drieën verdelen waarbij je in het aanval vak niet meer buitenspel staan. Is het eindelijk afgelopen met dat verdedigende schijt voetbal.

nepclubs als goahead en getafe kunnen dan voor de 4 de divisie plannen.

03-04-2023 19:39

Ajaxfan31183 +16391

Mario heeft gewoon een punt. De knvb moet gewoon ervoor zorgen dat ze de boel op orde krijgen met de var, hebben ze niet als je het vergelijkt met andere landen. En de knvb moet maar eens gaan scouten op fatsoenlijke scheidsrechters , de ene ken niet fluiten, de andere doet maar een dotje en dan is er nog 1 die schijnbaar de beste is , die nota benen dag in dag uit werkzaam is in rotjeknor maar die wel steeds cruciaale duals van 010 mag fluiten. Nu met de bekerwedstrijd is het weer een andere die er ook niet veel van kan

03-04-2023 19:07

musicradio +3893

corrupte knvb be3nde dat hele zooitje vervangen

03-04-2023 19:04

MPAjax +8431

Geen buitenspel is ook niet verdedigende partij benadelen, maar net hoe je het bekijkt

03-04-2023 18:19

ajaxcied4life +26056

Joop van Ellende

03-04-2023 17:54

afcas +3789

Het is toch heel simpel? Waar moet de var het meest voor gebruikt worden? Situaties die zich afspelen in en rond de 16. Dan zorg je er toch voor dat die in elk stadion perfect in beeld gebracht kan worden of ben ik nou gek? Wat betreft de grensrechter. Je kunt vanaf die afstand niet met 100% zekerheid zeggen of iemand 5 a 10 cm buitenspel staat, dus dan moet je niet vlaggen, maar die grensrechters denken tegenwoordig als ik niet vlag en het is toch buitenspel krijg ik meer gezeik over me heen dan wanneer ik wel vlag en de var corrigeert me. Dus vlaggen maar.

03-04-2023 17:28

Dusbaba +15407

Ik weet wel dat het volgens de regels moeilijk uit te leggen valt, maar ik ben van mening dat zelfs als je formeel buienspel staat (dan heb ik het over een klein beetje buitenspel staan natuurlijk) je eigenlijk geen buitenspel staat. Die regel is bedoelt om balletjes afwachten te voorkomen voornamelijk. En tegenwoordig wordt er al gevloten als iemand al met zijn grote teen over de lijn staat. Dat heeft gewoon geen voordeel en is die regel gewoon niet voor bedoelt. Je moet ergens een grens trekken dat weet ik ook wel, maar ik vind dat als je het niet feitelijk kunt constateren of het buitenspel is, dat dan de aanvallende partij het voordeel heeft. Ik ben het dus wel met Heitinga eens.

03-04-2023 17:20

Juichtoon +32555

De filosofie van het voetbal is om het aanvallende deel te belonen. Aanvallende partij krijgt het voordeel. Dat is altijd zo geweest. Daarom ook bij een overwinning 3 punten ipv 2.

03-04-2023 16:39

ricky10 +5900

Ik ben niet zo van het calimero gedrag, omdat ik vind dat je als ploeg, zeker Ajax op eigen kracht wedstrijden moet kunnen winnen, maar in dit geval begrijp ik oprecht niet wat zo'n var denkt te moeten zien met een lijntje. Alleen het beeld stil zetten op het moment van spelen zegt volgens mij alles.

03-04-2023 16:15

Juichtoon +32555

Heeft niks met Calimero te maken maar met opkomen voor je recht. Waren Cruijff en Van Gaal dan ook Calimero's? Natuurlijk niet, zij wilden winnen. Hele week je de blubber trainen en je dan door een arbiter je laten ontnemen waar je recht op hebt. Johan zei altijd dat je de arbiter moest helpen met de dingen die hij moest zien (in jouw voordeel). :-)

03-04-2023 16:42

LOCAmpos +10509

Wordt tijd dat slecht presterende grens-/scheidsrechters gewoon officiele waarschuwingen en ontslag krijgen bij vaker voorkomen. Zoals in elke tak van sport en welke baan dan ook.

03-04-2023 16:11

Tufono +4195

We zijn weer benadeeld, dit is gewoon met voorbedachte rade gedaan, de kakkerlakken zullen hoe dan ook door de KNVB dit jaar kampioen worden van de armoede!

03-04-2023 16:11

markk +8904

Ik snap deze discussie niet. De grensrechter staat er perfect voor. Hij zegt dat het buitenspel is en er is geen beeld die het tegendeel kan bewijzen. Dan is het toch gewoon buitenspel? Heitinga kan wel allemaal regels verzinnen dat het in geval van twijfel, voordeel moet zijn voor de aanvallende partij maar ten eerste is er geen twijfel en ten tweede volgt de KNVB gewoon de IFAB regels en daar staat niks in over voordeel aanvallende partij. Wij moeten niet zo de calimero uithangen. Ajax kwam er gisteren amper aan te pas en deze hele discussie is een soort van afleidingsmanoeuvre om de aandacht van het bizar slechte spel af te halen. Ajax faalt dit seizoen gewoon collectief door niet voldoende te anticiperen op vertrekkende spelers en geen adequate vervangers te halen maar ook door 2 keer een beperkte trainer aan te stellen. De beleidsbepalers moeten hun verantwoordelijkheid nemen en opstappen en Ajax moet heel snel zijn rug rechten en de schade beperken.

03-04-2023 16:02

LOCAmpos +10509

Ze vlaggen tegenwoordig met het idee dat de beelden ze toch wel redden als ze mis zitten.

03-04-2023 16:13

TweeBenig2 +16273

Ik begrijp het niet. Je kunt geen lijnen trekken omdat een andere speler er blijkbaar voor staat. Dat betekent dan toch dat je ten minste op gelijke hoogte staat, want anders was er wel een lichaamsdeel te zien van de Kudus. Zie je die niet, dan is het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen buitenspel.

03-04-2023 15:48

Redrum +96117

Zo wordt het voetbal steeds meer verneukt. Uitdoelpunten weg in Europa, goals die bij twijfel worden afgekeurd. Zo wordt uiteindelijk de aanvallende ploeg benadeeld en wordt het spel er allemaal niet leuker op voor de toeschouwer ook. Als je niet met zekerheid kan zeggen dat het buitenspel is, dan hoort een goal altijd te tellen. Zolang dit overal structureel wordt toegepast wordt er niemand benadeeld.

03-04-2023 15:34

afcas +3789

Die afschaffen van uitdoelpunt regel zorgt juist voor aanvallender voetbal. Het idee erachter was idd voor voordeel voor de aanvallende ploeg, maar effectief zorgde het juist voor verdedigender spel. Liever niet te aanvallend voetballen in eigen huis met riciso op de uit goal. En in uitwedstrijden spelen de meeste clubs sowieso minder aanvallend. Dus dat afschaffen is juist in het voordeel voor clubs die willen aanvallen. Wat betreft buitenspel is het zolang ik voetbalde altijd zo geweest, weet je het niet zeker voordeel voor aanvallende partij.

03-04-2023 17:22

profoff +8380

Voetbal gaat toch om doelpunten maken?

03-04-2023 15:18

Bc te P +22130

In elk stadion hadden allang 2 camera's ter hoogte vd achterlijn opgehangen moeten worden

03-04-2023 15:13

Wobbo +11369

Mensen kijken toch vooral voetbal om doelpunten te zien.

03-04-2023 14:58

ratje +3507

Dat is om aanvallend voetbal te stimuleren, iets waar de Eredivisie momenteel zeker hulp bij kan gebruiken...

Verder heeft hij natuurlijk wel gelijk dat het gewoon niet mag voorkomen dat de lijn niet getrokken kan worden. En als dat gebeurt, maakt aanvallend/verdedigend niet meer uit.

03-04-2023 14:39

AjaxPassion +3899

Wat mij betreft is het gewoon: 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is' en dus geen buitenspel als je dit niet met 100% zekerheid kunt aantonen.

Het knelpunt zit hem hier echter in of de grensrechter het wel of niet goed heeft gezien.

03-04-2023 14:31

Magallan39 +591

Ons rechtssysteem hanteert onschuld tot het tegendeel bewezen is. Bij voetbal is het de beslissing van de grens/scheidsrechter is geldig tot het tegendeel bewezen is. In het kader daarvan: logische beslissingen. Het doelpunt was blijven staan als er niet werd gevlagt. Verder gewoon schandalig dat ze de VAR niet konden gebruiken.

03-04-2023 15:56

Koningtoto +60477

Tja de enige die hier werd benadeeld was diegene die een keer geen buitenspel stond. Gewoon schofterig dat deze werd afgekeurd.

03-04-2023 14:30

Rymesyt +8022

Tja, en nu benadeel je de aanvallende partij. Wat mij betreft vlag je inderdaad alleen als je het zeker weet en anders laat je het de VAR uitzoeken.
Maargoed, het echte probleem is natuurlijk dat je zelf niet in staat bent om te voorkomen dat 1 zo'n moment beslissend is tegen Go Ahead. Daar moet het vooral over gaan.

03-04-2023 14:24

AjaxPassion +3899

Precies, maar ik ben bang dat dat een weg van de lange adem gaat zijn. Weinig vertrouwen in Ed namelijk, want hij heeft er in 1,5 jaar tijd echt een puinhoop van gemaakt.
Geen geschikte TD aangetrokken, pech gehad met de trainerkeuze, geen voetbalman voor de RVC gevonden.

Ik hoop dat we er komend seizoen weer staan en dat we dit seizoen nog met vCL af kunnen ronden, maar ik heb er een hard hoofd in met Ed. En als hem het niet gaat lukken ben je nog verder van huis.
Dan is er een puinhoop, moet je ook nog een nieuwe AD gaan zoeken en is het maar afwachten wie er aan de macht komt binnen Ajax. En als dat zo is kunnen we wel weer eens in een 10 jaar durende slangenkuil terecht komen.

Afijn, tot zover het zwartste scenario 😜

03-04-2023 14:38
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.