Swart vindt komst Sánchez en Grillitsch niet nodig: 'Kun je beter in je eigen kweekvijver vissen'

door Bart Veenstra 70

Bron Algemeen Dagblad

Swart vindt komst Sánchez en Grillitsch niet nodig: 'Kun je beter in je eigen kweekvijver vissen'

door Bart Veenstra 70

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Sjaak Swart wordt momenteel niet heel vrolijk van Ajax. De Amsterdamse club kent, na enkele succesvolle jaren, een uiterst moeizaam seizoen. In de Champions League en Europa League ging het goed mis voor Ajax, terwijl men in de Eredivisie tweede staat en het lang niet zo zeker is dat de landstitel geprolongeerd gaat worden.

Ten opzichte van het vorige seizoen is Ajax op heel wat posities gewijzigd. 'Lisandro Martínez mis ik het meest', zegt Swart tegenover Het Parool. 'Hij was zo snel en zo sterk. Zijn landgenoot naast hem ook, hoor. Tagliafico? Ja, ook zo eentje die je drie keer voorbij moest. Leiders mis ik in dit team. Vroeger hadden we er wel vijf. Als je er even niks van bakte of er te weinig aan deed, kreeg je meteen op je sodemieter.'

Ook over het aankoopbeleid is Swart niet tevreden. Spelers als Jorge Sánchez en Florian Grillitsch worden als overbodige zomeraanwinsten gezien. 'Dan kun je beter in je eigen kweekvijver vissen', vindt Swart, die aangeeft wanneer iemand goed genoeg is voor Ajax. 'Als je minimaal 25 van de 34 wedstrijden goed speelt. Niet minder. Zo moet het zijn bij Ajax. En tachtig procent geven is niet genoeg als je weet dat je tegenstanders meer dan honderd procent geven. Dat doen ze allemaal. Kijk maar naar De Graafschap.'

Swart vindt dat Ajax ook kampioen moet worden

Donderdagavond speelt Ajax op bezoek bij De Graafschap in de TOTO KNVB Beker en in Doetinchem moet Ajax ervoor zorgen dat het dit seizoen nog altijd twee prijzen kan winnen. 'De beker is niet genoeg. Ajax moet ook kampioen worden. Dat kan nog. Elf wedstrijden is veel en drie punten verschil met Feyenoord kun je zo goedmaken. Het programma zegt me niet zoveel, de vorm wel. Het is nog niet top onder John Heitinga, maar ik vind dat hij het aardig doet. Hij geeft tenminste het gevoel dat van een mislukt seizoen nog iets gemaakt kan worden.'

Bestel diverse items, waaronder het derde shirt, in de Ajaxshop nu met liefst 50% korting!

Denk jij dat Ajax minimaal drie keer weet te scoren tegen De Graafschap?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

gi0vanni +7382

Hoe kun je Tagliafico missen? Die zat op de bank en Blind was de basisspeler.

10-03-2023 15:12

ShiekTakTiek +6022

Grillitsch mits fit, is je beste 6. Die jongen heeft een behoorlijk niveau gehaald in de BL ala CVM, CM en CV zelfs.

Hoop dat hij de missing link zal zijn richting het einde. Ervaring en technisch goed onderlegd. Loopt echt te sukkelen met zijn fitheid en dat is het meest klote, maar hij hoor zsm op 6 in de basis met Taylor, Kudus, Klaassn n Fitz en Berghuis ervoor.

05-03-2023 10:41

Amsterdamnoord +6208

Grillitsch speelde een uitstekende pot tegen de Graafschap. Wil hem graag in een topper aan het werk zien ipv Alvarez of Taylor

03-03-2023 22:13

Sambavleugels +18793

Grillitsch is een duidelijke toevoeging, een buitenkans om die transfervrij binnen te halen. Denk dat iedereen die die pot van hem tegen Italie gezien heeft, en dan vooral de eerste 20 minuten, het daar wel eens over zal zijn. Veel beter en vooral geschikter dan Alvarez.

Sanchez is dramatisch dat je die haalt.

03-03-2023 15:58

Simpelishetmoeilijkst +25536

Ben het eens met Sjakie, dat je het gevoel hebt dat Johnny Heitinga goed bezig is om dit seizoen te redden.

03-03-2023 14:57

Balgevoel +31603

We hebben, sinds Johnny aantrad, inmiddels weer alles te verliezen, in plaats van niets. Alleen dat is al een klein wondertje...

05-03-2023 09:02

johanisajax +8844

Grillitsch was transfervrij dus een buitenkansje. Sanchez is gewoon overbodig…

03-03-2023 13:08

supporter sinds +7914

Helemaal eens met Sjaak

03-03-2023 12:07

Steffenhagen +38287

Eigen kweek is dus jong Ajax . Als je ze ziet voetballen in de KKD zou ik niet te veel rekenen op doorstroom : Rasmussen , Martha , Sontje , Warmerdam etc zijn allemaal van die een tempo voetballers met weinig gif in hun spel . Die gaan niet doorbreken . Misschien is Fitz Jim iemand die het wel aan kan maar je ziet ook dat hij weinig speelminuten krijgt

02-03-2023 00:38

j0rnnn +5111

Investeer dan in het Jong team met 2 of 3 spelers die de talenten beter laten functioneren. Ze kunnen toch niet alle 11 doorstromen.

02-03-2023 09:59

Helmond0492Ajax +917

Sowieso hebben wij vaak eigenaardige aankopen. Oké, we hebben ook voltreffers, maar ook eigenaardige transfers. Een RB en een LB die werkelijk niks toevoegen. Een CV uit zo'n beetje het minst voetballende land ter wereld, namelijk Schotland. Bergwijn, die speelt op dezelfde positie van onze captain. Ocampos, die alweer weg is. Grillitsch, die nooit speelt. Kaplan, die geblesseerd is, maar ook geen minuut heeft gespeeld. Lucia, groter dan de Toren van Pisa, maar zelden tot nooit ingezet. De groeibriljant van de aankopen is in mijn ogen dan alleen Chico. Onstuimig, wispelturig, maar ontegenzeggelijk veel charme en talent.

01-03-2023 23:37

ROBtje +625

En chico krijgt hoeveel kans?

02-03-2023 13:58

Helmond0492Ajax +917

Te weinig in mijn ogen. Maar dat vind jij ook wel neem ik aan.

02-03-2023 19:14

ROBtje +625

Veel te weinig, ik snap dat die mischien geen hele pot kan ofzo. Maar 30 minuut invallen kan veeel vaker
Of wel eens starten mag ook.
Kudus naar 10 bergwijn links tadic spits , brobbey er in voor 35 minuut ofzo dan bergwijn eruit en tadic opzij
Is voor mij prima optie, als chico het volhoudt

02-03-2023 19:42

Qifesh +24917

Idd wat John daar deed met die wissel was prima toch?

03-03-2023 18:24

ProperFootball +14773

Heel goed, Sjaak. Man en paard noemen.

01-03-2023 23:01

nlvcmn +5822

Mooie stelling die hout snijdt. Dan zijn nagenoeg alle aankopen gewoon niet goed genoeg! Bergwijn en Brobbey zullen door zwakte eredivisie altijd wel wat goals maken waardoor hun moyenne wat lijkt maar ze spelen niet eens de helft van de competitiewedstrijden goed.

01-03-2023 22:35

DEELM +11891

Sanchez is een zoethoudertje voor Alvarez en Grillitsch was gratis en is puur op verzoek van Schreuder gehaald en misschien een beetje om Feyenoord in weg te zitten.

Zijn in ieder geval beiden niet gehaald vanwege hun overtuigende kwaliteiten.

01-03-2023 20:36

ProperFootball +14773

Gratis? Moet jij eens kijken wat ie aan salaris kost. En wie weet ook nog een flinke som tekengeld. Want zo werkt dat als je transfervrij bent, dan kan je je waarde zelf cashen.

01-03-2023 23:03

DEELM +11891

Ja dat ben ik helemaal met je eens, maar hij is wel om die reden(en) binnen gehengeld. Niet omdat hij zo'n fantastische voetballer is, want dan had een andere club 'm al lang binnen gehaald.

02-03-2023 08:28

Jake the Snake +17415

14 maart is de dag waar ik naar uitkijk. Dan zal Per Eringa worden benoemd en waarschijnlijk snel meer duidelijk worden over de te benoemen TD.

01-03-2023 20:35

Jake the Snake +17415

https://www.ajax.nl/artikelen/voordracht-pier-eringa-als-commissaris-en-voorzitter-rvc-ajax/

01-03-2023 21:26

Stefansuarez +19110

Wie denk jij dat er Td wordt?

01-03-2023 21:33

Nr.10 +111834

Er was een rechtsback nodig, dat was wel duidelijk. Als je binnen 5 jaar al Mazraoui en Dest aflevert, maar die zijn allebei al weg, en je hebt Rensch dan alweer opgeleid, en ergens in Engeland spelen ook nog Tete en Veltman, dan kan je in elk geval nooit zeggen dat wij te weinig rechtsbacks opleiden. Ze gaan gewoon allemaal weg. Bovendien viel Rensch in de voorbereiding alweer erg tegen, en hadden we behalve Mazraoui ook al Klaiber weggedaan. Dat je een rechtsback koopt, is dus zo logisch als het maar kan. De enige fout die is gemaakt, is dat er geen goede rechtsback is gekocht.

01-03-2023 19:39

Ans B +20047

Was Regeer in jouw ogen geen kandidaat dan?

02-03-2023 10:02

AjaxHoorn +32989

Klopt. Het is wel bijzonder dat zelfs Mexicaanse supporters zeiden dat die niet kan voetballen. En dan denkt Ajax... Die moeten we halen. Het was ook omdat het budget op was. Kevin Alvarez was nummer 1. Een voetballende back tegenover 5 miljoen voor Sanchez die meer bekend stond om snelheid en vechten.

02-03-2023 16:53

LukaLitmanen +82622

Grillitsch is misschien wel een van de meest overhypete spelers op AS van de laatste jaren.

01-03-2023 19:08

Keizer +30343

Combinatie van Frenkie en Davids als ik het moet geloven.

Ik was een combinatie geweest tussen Piet en Overmars. Mja. Slechte knieën he.

Gelukkig kan ik wel goed foto's maken! 😜

01-03-2023 19:33

HertogH +15943

Volgens Fitz-Jim de meest onderschatte voetballer van Ajax.

01-03-2023 19:34

RuffRhythim +24837

Eerst zien voor langere tijd, dan oordelen

01-03-2023 20:34

ElSalvador +1698

Hij moet vdSar erop aanspreken dat er snel een TD aangesteld moet worden en het beleid moet al uitgerold worden voor volgend seizoen. Hamstra aub weer terug naar de jeugd.

01-03-2023 17:59

Nr.10 +111834

Ja want Swart wordt zo serieus genomen, dat zal echt zoden aan de dijk zetten, als hij van der Sar eens aanspreekt…

01-03-2023 19:40

Jeugd +24962

Sanchez valt tegen. Grillitsch kun je helemaal niet over oordelen en zie ik ook geen vervanger voor binnen Ajax.

01-03-2023 17:48

Omar +17193

Doorselecteren komende zomer en een keer spelers kopen die het Ajax spelletje kunnen kopen.

01-03-2023 17:39

FreeThulli +6029

Grillitsch is gewoon je beste middenvelder na Kudus. Moet hij wel de kans krijgen natuurlijk.

01-03-2023 17:36

Ron403 +6522

Haha moet niet gekker worden dit! Lijkt wel een soort mythe opeens. Die gozer had je gewoon aan Lyon moeten slijten in de winter, leverde je nog best wat miljoentjes op. Gaat natuurlijk nooit gelicht worden die optie.

01-03-2023 17:44

FreeThulli +6029

Hoezo mythe? Speelde toch gewoon goed in de Bundesliga?

01-03-2023 18:04

Slang3 +46268

vraag me eerder af waar de mythe vandaan komt dat Grillitsch er niks van zou kunnen

01-03-2023 18:15

Ron403 +6522

Hij krijgt hier op AS een soort halfgod status voor een paar balletjes breed in die spaarzame invalbeurten.

01-03-2023 19:04

HertogH +15943

Ik denk nog steeds dat Grillitsch de 'missing link' is op het middenveld.

01-03-2023 18:58

LukaLitmanen +82622

Op basis waarvan is Grillitsch de beste middenvelder?

Kan zich niet eens in de basis spelen

01-03-2023 19:08

trodat4030 +97499

Schreuder had 0,0 zicht op de jeugd, niet toen hij kwam, niet toen hij er maandenlang zat, die had geen flauw idee en wilde dus zekerheid met volwassen spelers. Snap ik ergens wel, al mag je er ook wel een beetje moeite voor doen imo. De hoofdtrainer van 1 hoort ALTIJD (mits mogelijk natuurlijk) present te zijn bij Jong, ik kwam Peter Bosz zelfs eens tegen bij Almere City-Jong Ajax in het begin van het seizoen (of miss was het zelfs een oefenpot in de voorbereiding). Schreuder kwam niet eens bij thuiswedstrijden even om het hoekje gluren.. Zeker als je weet dat je bij Ajax aan de slag gaat, waar de jeugd dé levensader is, is het eigenlijk vd zotte dat je daar niet present bent.

01-03-2023 17:34

Tommyshelby +130588

Grillitsch niet per se mee eens, dat is een ervaren speler, Fitz-Jim noemde hem al de meest onderschatte speler van Ajax 1, dus die kan daar een hoop van leren. Helaas is Alvarez onpasseerbaar door z'n marktwaarde, Grillitsch past veel beter bij Ajax.

Sanchez is echt belachelijk, 5 miljoen en een niet-EU salaris voor iemand die niet eens beter is dan Gooijer. Ik had hem in januari al verkocht.

01-03-2023 17:33

Darkbird +2506

Een speler transfervrij halen kan geen kwaad als er geen jeugd wordt belemmerd, 5 miljoen voor Sanchez betalen is natuurlijk belachelijk geweest.

01-03-2023 17:30

DrFootball +15220

Sjaak begrijpt het, maar dat is dan ook een echte Ajacied!

01-03-2023 17:27

JanBiesbos +29458

Precies gelijk weer verkopen en wegdoen

01-03-2023 17:26

superajax +11655

Sjaak heeft gelijk,vroeger kreeg je op je kloten en werd verrot gescholden als je iets verkeerd deed,nu zie je alleen maar duimpjes omhoog.

01-03-2023 17:10

JanBiesbos +29458

Woke ….

01-03-2023 17:29

ajaxcied4life +26119

I don't know na vandaag Sjakie.

01-03-2023 17:05

trodat4030 +97499

Ik heb het niet gezien, maar heb talloze keren gelezen dat Vos de enige was die zich staande hield en laat hij nou nét degene zijn van al die spelers die het dichtst op het 1e zit (en dan is ie nog steeds een eind verwijderd hoor), dus wat heeft een wedstrijd van o18 te maken met bovenstaande? Volgens mij zit daar nog een heel team tussen (waar o18/o19 sterkhouder Vos doorgaans bankzitter is). Het is niet Grillitsch of Vos, het is Grillitsch of Regeer/KFJ en niet Sanchez of Jermoumi, maar Sanchez of Regeer.

01-03-2023 17:31

FTS95 +16163

Dan kunnen Grillitsch en Sanchez nog steeds pleitte

01-03-2023 17:32

trodat4030 +97499

Daar heb ik het helemaal niet over, ik heb het over de vreemde opmerking van bovenstaande gebaseerd op 1(!) wedstrijd van o18. Want die ene wedstrijd zegt niet zoveel, zeker niet als daar gewoon nog een Jong elftal tussen zit.

01-03-2023 17:36

Juan62 +46855

Dat is achteraf altijd makkelijk praten, helemaal als het over spelers gaat die het (nog) niet bij ons gered hebben .

Denk eerlijk gezegd dat er nog geen jeugdspelers klaar zijn om in de CL in actie te komen.
Dan zijn beide aankopen ( hoe / en of mislukt dan ook ) wel te begrijpen.

En ja vroeger met een team vol Amsterdammers, 2 buitenlanders een verdwaalde Volendammer, en wat internationale hoofdprijzen op zak, was het beter.

01-03-2023 17:03

Biss +10913

We twijfelde ooit ook aan Kluivert, of hij wel moest spelen in de CL..

01-03-2023 17:18

Juan62 +46855

Als je Patrick bedoeld snap ik niet wie er twijfelde
Van Gaal en ik in ieder geval niet :)

01-03-2023 17:25

trodat4030 +97499

Van Gaal sprak pas vertrouwen in Kuivert uit toen bleek dat Ronaldo niet naar Ajax kwam, maar naar PSV ging. Dat was pure bluf en pakte goed uit, heel goed mogen we wel zeggen..

01-03-2023 17:44

MM1974 +1452

2 grote miskopen

01-03-2023 16:57

debarbaar +8257

Ik mis Winston Bogarde het meest.

01-03-2023 16:41

kakhoofd3 +4182

Hoezo eigenlijk..

01-03-2023 16:44

wladimir +3059

Je kunt ook kritisch zijn over de transfers van Bassey, Bergwijn, Brobbey, Lucca, Ocampos, Rulli, Schreuder en Wijndal. Kaplan kunnen we nog niet beoordelen en Conceicao is een betaalbaar gokje wat nog best goed kan uitpakken. Uiteindelijk doen we nog wel mee voor de beker en het kampioenschap.

01-03-2023 16:39

nelkboyzz +670

Rulli doet het goed? bassey verdedigend wordt steeds beter.

01-03-2023 16:46

wladimir +3059

Net als Scherpen een enorme blunder in de Europa League die Rulli. Bassey is snel en sterk. Geen slechte verdediger. Geen Ajax speler en zeker geen 23 miljoen waard. Mickey was een betere aankoop geweest.

02-03-2023 09:21

Dennis129 +11909

Met name de aankoop van Grillitsch is waanzinnig. Je hebt met Fitz-Jim en Regeer twee talentvolle middenvelders lopen die de besten bij jong waren.

Dat je een rechtsback kocht was niet heel gek (nee Regeer is geen rechtsback, kan er tegen rechterrijtje eredivisie wel spelen) Alleen lijkt niet de juiste rechtsback te zijn helaas.

01-03-2023 16:06

AFCA-Driebergen +22434

Ik snap je. Maar je redt het niet alleen met talent. Je hebt ook ervaring nodig. Kijk naar 18/19 toen Blind en Tadic met hun ervaring erbij kwamen. Toen was de groep zo mooi verdeelt.

01-03-2023 16:28

Dennis129 +11909

Grillitsch is een middenvelder. Daar heb je momenteel Alvarez, Klaassen en Berghuis lopen. En Taylor speelt daar natuurlijk veel 3 van de 4 zeer ervaren. Daarachter heb je talent nodig

01-03-2023 16:31

JanBiesbos +29458

Grilitsch niks gezien transfervrij gekomen weg ermee weer

01-03-2023 17:31

nelkboyzz +670

Je hebt vos ook nog Fitz is meer een 8

01-03-2023 16:46

trodat4030 +97499

Ik ben het met je eens mbt de rechtsback, alleen was het mij na 2 compilatievideo's op yt wel duidelijk dat hij totaal niet geschikt is, op basis waarvan ze hem dan toch hebben gehaald is me een heel groot raadsel, ben heel benieuwd welke scout daar gezeten heeft (als die er zat) en wat zijn functie nu is (ik mag hopen 'elders'). En als je, zoals ik vermoed, als club deze speler hebt laten aansmeren door pa en zoon van Kooperen, dan wordt het tijd dat er eens een lichtje gaat branden, die moet je dus nooit meer vertrouwen (buiten het feit dat je zaakwaarnemers nooit moet vertrouwen, maar ala, KJ heeft tot voor kort jarenlang op zijn zaakwaarnemer vertrouwd, snap wel dat je dan wellicht wat goed van vertrouwen bent).

01-03-2023 18:03

GDSR +2877

Beetje makkelijk achteraf maar sjaak kan eigenlijk niets fout zeggen held.

01-03-2023 16:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.