Klaassen staat op scherp; ook Álvarez en Tadić moeten oppassen richting Klassieker

door Bart Veenstra 116

Bron Ajax Showtime

Klaassen staat op scherp; ook Álvarez en Tadić moeten oppassen richting Klassieker

door Bart Veenstra 116

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax-middenvelder Davy Klaassen zal op zijn hoede moeten zijn in de komende twee competitiewedstrijden wil hij De Klassieker op 19 maart mee willen maken. Op dit moment is Klaassen de enige Ajacied die op scherp staat, al geldt dat voor enkele spelers bij een volgende gele kaart net zo.

Richting de enorm belangrijke wedstrijd tegen Feyenoord op 19 maart speelt Ajax nog twee wedstrijden in de Eredivisie. Om in het spoor te blijven van de Rotterdamse koploper zal er gewonnen moeten worden van NEC (thuis) en sc Heerenveen (uit). Toch zullen enkele Ajacieden in deze wedstrijden op hun tellen moeten passen, willen zij De Klassieker kunnen meemaken.

In de Eredivisie wordt een speler geschorst wanneer hij zijn vijfde gele kaart van het seizoen ontvangt. Ook volgt er een schorsing wanneer een speler zijn tiende gele kaart van de jaargang krijgt. Vervolgens wordt een speler ook geschorst bij een elfde gele kaart en elke daaropvolgende gele kaart.

Er is echter nog een belangrijke regel wat betreft het optellen van de gele kaarten. De KNVB heeft als regel dat gele kaarten uit de laatste twee competitiewedstrijden van vorig seizoen worden meegenomen naar het daaropvolgende seizoen, mits dit geen schorsing oplevert. In de laatste twee duels van vorig seizoen kregen Klaassen en Edson Álvarez een gele kaart.

Voor Álvarez betekende dat een schorsing in de openingswedstrijd van het huidige seizoen. De Mexicaan ontbrak zodoende in het uitduel met Fortuna Sittard. Daarna stond voor hem de teller wel weer op nul. Voor Klaassen leverde het geen schorsing op, waardoor hij het seizoen begon met een gele kaart op zak, zonder dat er een bal getrapt was. De middenvelder pakte dit seizoen drie gele kaarten. Klaassen staat nu op vier gele kaarten en daarmee staat hij op scherp. Bij een eerstvolgende gele kaart is hij geschorst voor één wedstrijd.

Álvarez en Tadić moeten waakzaam zijn

Hoe het is om geschorst te zijn, weet Álvarez inmiddels als geen ander. De Mexicaan ontbrak dus in de openingswedstrijd van dit seizoen door een schorsing en vlak voor de winterstop was hij ook geschorst voor het thuisduel met Vitesse. Sindsdien pakte Álvarez drie nieuwe gele kaarten, waardoor hij nu op acht gele kaarten staat in het huidige seizoen. Bij een tiende gele kaart volgt een nieuwe schorsing voor Álvarez. Daarna staat hij iedere wedstrijd op scherp, omdat vanaf de elfde en elke daaropvolgende gele kaart een schorsing volgt.

Ook Dusan Tadić en Francisco Conceição moeten oppassen. De aanvallers staan op dit moment op drie gele kaarten en bij een eerstvolgende gele kaart komen zij ook op scherp te staan. Richting De Klassieker mogen Álvarez, Tadić en Conceição in principe nog één gele kaart pakken. Bij twee gele kaarten - verdeeld over de duels met NEC en sc Heerenveen - missen zij de wedstrijd tegen Feyenoord.

Aantal Ajacieden nog kaartloos dit seizoen

Enkele spelers van Ajax met behoorlijk wat minuten in de benen dit seizoen zijn opvallend genoeg nog kaartloos in de Eredivisie. Het gaat om het trio Calvin Bassey, Mohammed Kudus en Steven Bergwijn. Bassey debuteerde in de Johan Cruijff Schaal tegen PSV nog met een snelle rode kaart, maar in de nationale competitie pakte de verdediger nog geen enkele gele kaart. Bassey kwam dit seizoen tot 1478 minuten in de Eredivisie.

Ook Kudus (1114 minuten) en Bergwijn (1519 minuten) zijn dit seizoen nog zonder gele kaart in de Eredivisie. Deze drie spelers hoeven zich dan ook totaal geen zorgen te maken om een mogelijke schorsing, tenzij zij tegen een directe rode kaart aanlopen.

Overzicht gele kaarten Ajax in de Eredivisie

Naam speler Aantal gele kaarten
Edson Álvarez 8
Davy Klaassen 3 (+1)
Dusan Tadić 3
Francisco Conceição 3
Jurriën Timber 2
Steven Berghuis 2
Kenneth Taylor 2
Devyne Rensch 2
Owen Wijndal 2
Florian Grillitsch 2
Brian Brobbey 1
Lorenzo Lucca 1
Jorge Sánchez 1

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Vik86 +42397

Met klaassen en alvarez in de basis..Dan weet je dat het hangen en wurgen word..ik begin al te verlangen naar het einde van de seizoen..ze mogen van mij een groot gedeelte van de selectie verkopen..klaassen..tadic..alvarez..kudus .sanchez..Taylor..

03-03-2023 21:57

slumpf +4549

Mag hopen dat dit satire is, maar als ik je andere positieve posts lees ben ik bang dat dit niet het geval is...

04-03-2023 01:06

Vik86 +42397

Waarom satire?..

04-03-2023 08:53

Buitenspel +1521

ESPN speler van de maand februari : Steven Berghuis.

03-03-2023 18:28

akaj2021 +2101

Vond stevie helemaal niet zo goed deze maand eerlijk gezegd. Had hem eerder aan Dusan gegeven

03-03-2023 18:38

LukaLitmanen +81962

Als je het artikel leest met de statistieken erbij, begrijp je het een stuk beter!

https://www.espn.nl/voetbal/artikel/_/id/11696630/berghuis-recordhouder-eredivisie-speler-van-de-maand-na-hernieuwde-uitverkiezing

03-03-2023 19:39

Buitenspel +1521

Je hebt leugens, grote leugens en statistieken.

03-03-2023 22:56

akaj2021 +2101

Bergwijn - Tadic - Chico —
-————— Kudus ——————
-— Grillitsch —— Berghuis ——
Hato - Bassey - Timber - Rensch
——————— Rulli ——————-

03-03-2023 18:21

BackInBlack +14462

Wat denken jullie, heeft Klaassen zich ondertussen al in de kijker gespeeld bij een Europese (sub)topclub???


Ik vraag dit voor een vriend 🤨

03-03-2023 18:19

Vik86 +42397

Goede speler voor man united..klaassen is wel iets beter dan weghorst..

03-03-2023 21:55

BackInBlack +14462

Hahahahaha

03-03-2023 21:59

akaj2021 +2101

Ik hoop dat Johnny durft op Hato op te stellen in de klassieker, vind hem echt een klasse beter dan Wijndal

03-03-2023 18:14

AFCACruijff14 +161006

Laat Klaassen dan een gele kaart tegen NEC pakken. Mist hij Heerenveen en is hij er bij de Klassieker weer bij. De rest noemen is voor nu onzin, die staan niet op scherp. Gewoon geen gekke dingen tegen NEC doen.

03-03-2023 17:28

LukaLitmanen +81962

Zonder Klaassen speel je zoveel makkelijker en vloeiender…

Anderzijds scoort hij wel soms belangrijke goals.

Dilemma

03-03-2023 17:33

AFCACruijff14 +161006

Ja dat eerste valt dus wel reuze mee. Hij was ook vaak zat wissel en toen leek het ook nergens op. Zelfs met Kudus spelen we niet veel vloeiender met zijn balverlies en buitenspelmomenten, ondanks hij zeer veel individuele klasse heeft.

Klaassen is een makkelijk pispaaltje, maar heeft ons wederom dit seizoen vaak gered met goals en assists. En hij jaagt de ploeg ook, coacht en stuurt. Daarmee vind ik hem belangrijk genoeg om een wat mindere baltechniek te compenseren in dit Ajax.

In 2018-19 toen hij er niet was had hij inderdaad nooit een basisplaats gehad met spelers als Frenkie, Ziyech, vd Beek en Schone maar in de jaren daarna wel.

03-03-2023 18:27

LukaLitmanen +81962

Assist?

2 assists dit jaar. Vorig jaar NUL assists.

Die goaltjes zijn alleen maar intikkertjes, die kunnen Tadic Berghuis Kudus etc ook wel maken.

Bovendien zijn zij meer bij het spel betrokken dan Klaassen en natuurlijk beter

04-03-2023 07:34

YRGI +32921

Boeiend.

03-03-2023 17:28

RJB1979 +25547

Hoe komt de Konz al aan drie gele kaarten als aanvaller die vooral invalt?!

03-03-2023 15:45

mvdk +43700 moderator

Portugezen kunnen soms zeuren, maar ook fel zijn. Daar weten wij toch alles van?😉

03-03-2023 16:38

Ajaxfan31183 +16391

Was nog van voor het wk, paar keer te laat met slidings

03-03-2023 18:27

Kingoffdatoilet +17128

De goals die Klaassen maakt kan de gemiddelde as toetsenbordheld ook wel maken

02-03-2023 19:36

Kingoffdatoilet +17128

Brobbey dan maar in de spits

02-03-2023 19:25

atouba19 +3501

Schrik van de reacties over Klaassen. Snappen mensen nou daadwerkelijk niet t belang van Klaassen? Als je kijkt naar de hoeveelheid treffers valt het inderdaad mee. Maar kijk naar de belangen van deze treffers, dan zie je pas hoe belangrijk hij is. Tuurlijk zie ik graag een 10 ala vd Vaart & Sneijder. Maar die hebben we nou eenmaal niet. Tevens is Klaassen met zn loopvermogen ontzettend belangrijk icm Tadic.
Er is maar een middenvelder die dient te banken en dat is Taylor.

02-03-2023 04:44

Kingoffdatoilet +17128

Snappen mensen nou werkelijk nog steeds niet dat simpele dravers niet in de Ajax stijl horen te spelen. Doe mij maar een technische 10 of met de punt naar achteren als spel. Een simpele draver als 10 is de verkrachting van de 10 positie.

Eigenlijk zijn simpele dravers sws al de verkrachting van het voetbalspel.

02-03-2023 19:27

Edwin Oud +2327

Mee eens!

02-03-2023 20:23

Knalpot +3606

Lekker belangrijk die positie, die ouwerwetse 10 zie je bijna nergens rara hoe zit dat?

03-03-2023 17:24

Kingoffdatoilet +17128

Omdat je bijna nergens meer een team dat met een 10 speelt ziet? Meer verdedigende speelstijlen? Nieuwe manieren van voetbal? Steeds lelijker voetbal? Steeds meer simpele dravers die eigenlijk niet kunnen voetballen? Naar binnen trekkende buitenspelers?

03-03-2023 17:48

Laudrup10 +17048

Een tien zoals Snijder en van der vaart? Dan bedoel je technisch, goed schot, steekpass, scorend vermogen? Kudus is de naam! Heeft alles wat een tien zou moeten hebben. Chico op rechts Klaassen eruit!!

03-03-2023 17:28

Omar +17163

Alleen Tadic is daadwerkelijk onmisbaar.

01-03-2023 17:38

Edwin Oud +2327

Nee hoor!

01-03-2023 19:26

Ajax27 +19086

Niemand is onmisbaar, iedereen is vervangbaar.
Ajax bestond voor Tadic en Ajax zal na Tadic voortbestaan.

Als hij wegvalt, zal 'gewoon' de volgende opstaan om de leidersrol op zich te nemen. Of ie het net zo goed doet als Tadic is een tweede, maar nee... onmisbaar in de voetballerij bestaat niet.

02-03-2023 10:38

Drummer4ever +1372

Als de vervanger het niet net zo goed doet als Tadic, dan is hij toch onmisbaar....

02-03-2023 13:23

Ajax27 +19086

Wat is onmisbaar?

Nationaal kun je alle prijzen pakken zonder tadic. Kampioen, de beker, de supercup... moet allemaal mogelijk zijn zonder Tadic. En mét Tadic hebben we ook gezien dat het geen garantie is dat je jaarlijks alle 3 die prijzen wint.

In Europa, daar haalde je met Tadic de halve finale CL, zonder Tadic de finale van de EL. Feit is dat we met Tadic hele mooie momenten in Europa hebben gekend, maar ook hele matige. Dus ook dat zal zonder Tadic niet heel erg veranderen.

De winnaarsmentaliteit en het als een monnik leven voor het voetbal om het maximale eruit te halen met enorme clubliefde voor Ajax... dat is moeilijk te vervangen. Maja zie je zo iemand bij Feyenoord? Die staan nu wel boven ons.

Vergis je niet, ik ben enorm fan en vind het na Litmanen de beste aankoop ooit in de geschiedenis van de club als je kijkt wat ie allemaal met Ajax bereikt heeft en hoe groot zijn aandeel daarin was.

Maar dat neemt niet weg dat hij 'gewoon' vervangbaar is. Messi was ook ongelofelijk goed... Barca zonder Messi was heel raar. Vorig jaar 'matig' 2e geworden op 13 punten achterstand van Real. En nu zijn we een jaar verder en staan ze 1e, op 7 punten voorsprong van Real. Is Barca zo goed als in 2005-2010... nee bij lange na niet. Maar ze staan wel weer bovenaan en als dadelijk financieel het lek boven is, zullen ze ook Europees weer klimmen.

Niemand is onmisbaar, iedereen is vervangbaar... al zul je de ene keer meer kwaliteit inleveren dan de andere keer.

02-03-2023 14:37

Darkbird +2500

Toch vreemd dat zo'n gepolijste en flegmatieke voetballer als Alvarez al 8 prenten te pakken heeft dit seizoen.

Overigens vind ik Grillitsch er met 2 gele kaarten op nog geen 170 minuten er ook wel uitspringen...

01-03-2023 17:33

ElSandrini +18089

Zogenaamde grinta strijder...de ondergang van goed positiespel wat dwingend is

01-03-2023 19:16

Rolo +13602

Alvarez heeft je afgelopen zondag wel de winst bezorgt. Kunnen wel allemaal lopen zeiken op Edson, maar dat is een van de enige die altijd voorop gaat in de strijd. Ieder team heeft 1 of 2 van die spelers nodig

01-03-2023 20:11

kakhoofd3 +4171

Dat is wel zo, heb hem ook jarenlang gewaardeerd om wat hij toevoegde, maar zie wel graag iemand nieuw op zijn plaats komen. Sowieso moeten een aantal posities vervangen worden en ik hoop dat er in de jeugd iemand rondloopt die snel het mag proberen.

01-03-2023 20:52

AjaciedKevin +223

Het is niet zozeer zeiken op de persoon Alvarez, want hij geeft altijd de volle 100% en daar heb ik respect voor. Ik (en vele anderen) zien op zijn plek liever een technisch begaafde voetballer, dat zou het positiespel namelijk enorm ten goede komen!

Ajax staat namelijk voor technisch voetbal, positiespel en branie. Niet voor loopvermogen en duelkracht.

02-03-2023 00:13

Rolo +13602

Precies, en dan hoop ik niet op een Grillitsch bijvoorbeeld als vervanger van Edson. Maar misschien heb ik hem nog te weinig aan het werk gezien om goed te kunnen beoordelen maar ik wordt er nog niet warm van.

02-03-2023 08:50

Rolo +13602

Klopt, en toch was ook Tagliafico één van de lievelingen van afgelopen jaren, en niet zo zeer om zijn voetballend vermogen.

Ik bedoel meer te zeggen, in deze tijd redt je het niet meer met voetballend vermogen alleen. Je zal één of twee van die brekers nodig hebben. Alleen de invulling is dan belangrijk. Je kan ook met een dubbele 6 uit de voeten waarbij een technische speler naast een stofzuiger komt te staan. Dan heb je en, en...

Het wordt tijd dat er een TD komt die de balans in de selectie eens onder de loep neemt en waar nodig verantwoordelijkheid durft te nemen om de selectie eens goed op de schop te nemen. Waarbij eerst kijkend naar wat je zelf in huis hebt. Dus geen Grillitschjes... maar FJ of Regeer voor die geringe aantal minuten. Wijndal? Baas.... Etc. Investeer in de toekomst en versterk waar nodig.

02-03-2023 08:54

Ajax27 +19086

Idd, vond dat de afgelopen jaren met Alvarez, Martinez en Tagliafico een verademing na alle lieverdjes die we uit bijvoorbeeld Scandinavië haalde.

De jongens brengen op een of andere manier gewoon iets anders in een team die Zuid-Amerikanen. Anders opgegroeid, andere mentaliteit... vechters.

02-03-2023 10:40

Tommyshelby +128441

Tadic is een absolute must. De rest kun je missen. Ben wel toe aan een middenveld met combinerend vermogen.

01-03-2023 17:18

Flaco +19583

Davy hoeft van mij niet geschorst te worden voor de klassieker. Ik heb liever dat hij gewoon op de bank of, nog liever, op de tribune belandt. Klaassen is een beperkte speler met veel te weinig rendement. Met hem in de basis speelt het team veel slechter dan zonder hem. Het elftal begon de afgelopen weken pas echt te voetballen nadat hij werd gewisseld.

01-03-2023 15:52

Johan4ever +10914

´Klaassen is een beperkte speler met veel te weinig rendement.´

@Flaco dat Davy beperkt is heb je wel gedeeltelijk gelijk in. Maar dat hij te weinig rendement heeft is onzin, als je kijkt naar zijn vele belangerijke doelpunten...

01-03-2023 16:16

Flaco +19583

Goed dat we het eens zijn dat het een beperkte speler is.
Vwb het rendement blijf ik erbij dat het te weinig is. Naast de 7 goals en 2 assists in 23 wedstrijden voegt hij verder helemaal niks toe. Hij is heel makkelijk te verdedigen buiten het de 16 omdat hij de bal altijd breed of terug speelt en daarmee dus de snelheid uit de aanval haalt. Hij doet alsof hij zich aanbiedt terwijl hij altijd in de dekking blijft. Zijn medespelers slaan hem daarom altijd over( let maar op) waardoor je feitelijk met 10 man speelt. Een nummer 10 van Ajax moet meer brengen, ook als gaat om goals en assists. Xavi staat al op 10 goals en 5 assists en is ook constant dreigend. Stop de onzin van die zogenaamde belangrijke goals. Zet Kudus daar neer en het elftal gaat beter draaien en het rendement van die positie zal omhoog gaan.

01-03-2023 16:42

slumpf +4549

Door verkeerd positiespel van anderen worden de ruimtes waar Klaassen in loopt te klein. Daardoor gaat op die momenten het spel aan hem voorbij. Lieten ze mooi zien op tv, hoe dat werkt. Verder is Klaassen degene die met het one touch voetbal het spel regelmatig versnelt. Hij maakt belangrijke goals. Zo slecht als hier wordt voorgesteld, is het iig niet.

03-03-2023 16:52

DankzijCruijff +48659

De Klassieker zonder Alvarez en Klaassen lijkt me een enorm interessant experiment. Meen ik serieus. Kunnen we verdomme eindelijk een middenveld opstellen met louter goede voetballers.

Drie uit het rijtje Kudus/Berghuis/Taylor/Fitz-Jim opstellen op het middenveld en je tikt het overschatte Feyenoord prima scheel.

(Schuimbekkende Alvarez- en Klaassen-fanboys incoming...)

01-03-2023 14:39

MarcHogervorst +35302

Ik denk dat als je iets wil uitproberen je dat dan beter kan doen in een minder belangrijke wedstrijd.

01-03-2023 14:49

DankzijCruijff +48659

Daar heb je gelijk in.

01-03-2023 14:52

ProfessorX +19827

Tegen de Graafschap bijvoorbeeld

Rulli

Regeer Timber Bassey Baas

Berghuis fitz-jim Kudus

Conceição Brobbey tadic

Dat gezeik en angst allemaal pfff

01-03-2023 19:20

AjaxSoCal +1971

Is Baas al terug van zijn blessure? Loopt al maanden te sukkelen helaas.

Tegen de Graafschap:

Rulli

Regeer Timber Hato Rensch

Vos Taylor
Kudus

Conceição Brobbey Tadic

01-03-2023 22:35

Libero +19063

Baas heeft onlangs eerst 45 en daarna 60 in Jong gespeeld.

03-03-2023 17:14

Dolblij +44912

Ik schuimbek liever door een lekker biertje dan door een mening van iemand anders. Daar is niks mis mee......en waarom zou je inderdaad niet eens experimenteren, maar gezien de vorm van Fey sluit ik me voor wat de timing van zo'n experiment betreft toch eerder bij Dhr Hogervorst aan.

01-03-2023 18:19

roodwit007 +14204

Dreigend probleem: Spakenburg speelt vanwege geloof niet op dag van de Heer ook dat bestaat nog LOLZ

01-03-2023 14:35

MarcHogervorst +35302

En terecht! Weet je hoeveel ik vloek als we verloren hebben? Dat doen de Spakenburgse fans gewoon netjes op zaterdag.

01-03-2023 16:34

Kingoffdatoilet +17128

Terecht. Goed zo.

02-03-2023 19:32

AFCAjax +17839

Zondag is niet eens de dag van de heer. zaterdag is de sabbat dag.

03-03-2023 16:24

MennoJerry +4104

Grillitsch 167 minuten gespeeld en 2 gele kaarten 😂

01-03-2023 14:08

MarcHogervorst +35302

Dat is dan per minuut meer dan Alvarez!

01-03-2023 14:19

Robertini +39045

Goh, Alvarez het meeste geel, je verwacht het niet.

01-03-2023 13:47

Hans Verhagen +14053

Let op dat alvarez sowieso geel krijgt... Opdracht vanuit Zeist

01-03-2023 13:34

Jari Jansen Janssen +510

Alvarez meeste gele kaarten in de eredivisie…
Als team staan we op plek 9 met even veel gele kaarten als het hele vorige seizoen (33).
Onder Ten Hag nooit meer dan 35 per seizoen (zijn volledige seizoenen), daarvoor met Bosz (46) en Keizer / Ten Hag (56).

01-03-2023 12:36

Betuwe85 +20530

Geel pakken zondag

01-03-2023 12:12

behangdelul +32495

Offtopic: psv is Benitez voor weken kwijt

01-03-2023 11:50

ajax4perez +9526

Ja dat is echt goed nieuws! Is geopereerd aan zijn knie.
Ligt er dus zeker een maand uit. Hopelijk wat tegenslagen in het herstel echt als drommel op doel staat moeten we van afstand schieten en ander zijn op de rebound

01-03-2023 12:12

grensjager +704

Op goal schieten moet je iedere wedstrijd maar dat zijn veel spelers ff vergeten op dit moment...

01-03-2023 12:25

emieltjuhh +17803

Psv was al afgehaakt

01-03-2023 12:34

BokkieBokstra +11291

Ik moet maar zien of Ajax PSV achter zich weet te houden. Er is nog niemand afgehaakt al staat Feyenoord er het beste voor.

01-03-2023 13:15

MarcHogervorst +35302

Lijkt er wel op maar het verschil is toch nog maar drie punten met ons heh.

01-03-2023 14:44

Alexander40 +6101

Psv is wel afgehaakt voor de titel maar idd niet voor de tweede plaats

01-03-2023 17:02

MarcHogervorst +35302

Altijd mooi. Was dat een belangrijke speler voor ze? Ik volg alleen Ajax goed weet je. Ik kijk de wedstrijden van PSV niet echt. De doelman dus.

01-03-2023 13:09

DankzijCruijff +48659

Oh, wat stoer man. Verder weet iedereen inclusief jijzelf dondersgoed dat dat een goede keeper is. Grow up.

01-03-2023 14:36

MarcHogervorst +35302

Doe even normaal. Ik kijk iedere wedstrijd van Ajax maar verder echt heel weinig voetbal, dus nee hou ik niet bij. Is echt niet 'stoer acteren' of zo.

01-03-2023 14:41

LukaLitmanen +81962

Ajax speelde zijn beste wedstrijden afgelopen jaren altijd ZONDER Klaassen.

Anderzijds is Klaassen soms wel belangrijk met goaltjes...

Lastig lastig..

01-03-2023 11:50

HertogH +15836

Wat hunker ik naar een 'ouderwetse' nummer 10, een type van der Vaart.

01-03-2023 12:09

Balgevoel +30817

Ja, ik ook... En een 6 als Schöne, of, het is niet anders, een type Veerman. Iemand die de bal het werk laat doen. Achteloos het spel verplaatst... En een type als Richard Witschge op 8... Maar ja, nu wordt het allicht naïef 🙃 Maar meer kunst, heel graag...

01-03-2023 12:12

Kingoffdatoilet +17128

Een type raffie. Eindelijk iemand die het begrijpt.

02-03-2023 19:34

Mokum87 +2435

In de lastige wedstrijden weet Klaassen wel vrijwel altijd het openingsdoelpunt te maken en hij is een echte Ajacied. Die hoef je in een klassieker niet duidelijk te maken welke mentaliteit en inzet verwacht wordt. Heb hem er dus wel liever bij. Maakt genoeg vuiler meters.

01-03-2023 12:37

Turbo +41811

Welke Heerenveen speler kunnen we omkopen om een duikje te nemen in de buurt van Deef?

01-03-2023 11:23

thepower1990 +35726

Zondag je weer gered met de belangrijke snelle gelijkmaker, week ervoor de assist voor de snelle 1-0 van Tadic.
Maar verder is het allemaal de schuld van Klaassen hoor, je hebt helemaal gelijk.

01-03-2023 11:42

LukaLitmanen +81962

Assist?

Was een schot op doel... die door Tadic getoucheerd werd.

Ik snap je punt hoor, maar Klaassen had vorig jaar NUL assists het hele seizoen en nu 2 tot nu toe... als nummer 10....


En die goals maakt hij allemaal intikkertjes in het 5 meter gebied.

01-03-2023 11:46

Duggoutdennis +6302

Maar je moet er wel staan natuurlijk 😉 Heb zelf ook liever Kudus op 10, indien de wedstrijd het toelaat om Conceicao op rechts op te stellen.

01-03-2023 11:51

Turbo +41811

Neem alles lekker bloedserieus anders.

Maar goed, "gered" door een bal vanaf de 5 meter lijn in leeg doel te schieten. Mag het? Wat had ie anders moeten doen, de bal het stadion uitschieten voor open doel?

En "assist"? Je bedoelt dat mislukte schot wat per ongeluk een assist werd?

Verder is "allemaal de schuld van Klaassen" wel een lekker stromannetje he? Hij voegt weinig toe en speelt 9 van de 10 wedstrijden aantoonbaar slecht. Daarom zie ik hem liever niet in de basis als het ergens om gaat. That's all.

01-03-2023 11:53

thepower1990 +35726

Klaassen heeft meer rendement in zijn linkerteen dan de hier zo bewierrookte Chico ooit zal krijgen. Voetbal is nog altijd geen jury sport, kies je dan voor een dravertje die spectaculair oogt maar zich altijd vastloopt en de afronding heeft van een 5 jarige of voor iemand die al seizoen na seizoen punten voor je club binnen haalt?

01-03-2023 11:57

robtjeajax +617

liever iemand die leleijk/ intikker scoort dan iemand die niet scoort

01-03-2023 11:57

Turbo +41811

@thepower
Ah, dus het argument om Klaassen op te stellen is het volledig afzeiken van een pikkie van 19?

Dat rendement zal je overigens zwaar tegenvallen als je het daadwerkelijk op gaat zoeken.

@rob
Elke diepe 10 van Ajax scoort. Kudus op 10 scoort aan de lopende band. Berghuis vorig seizoen ook 10+ goals als diepste middenvelder. Dat alleen Deef goals maakt als 10 is een mythe.

01-03-2023 12:07

Balgevoel +30817

Bij Klaassen is het voor mij altijd de vraag of hij nou juist degene is die het openbreekt als het moeizaam gaat, of één van de oorzaken dat het niet loopt... Oftewel: blust hij het door (mede) hemzelf aangestoken vuurtje? Zelfde heb ik met Álvarez, maar in het verleden ook weleens met Donny (deed soms ook hele potjes niet mee om dan te scoren) of, bijvoorbeeld, Suárez, die vond ik gewoon nooit (heb het over Luis) een echte Ajax-speler en het hele spel werd op hem aangepast, zeker onder Jol. Bal naar voren roeien en Luis lost het wel op...

01-03-2023 12:08

thepower1990 +35726

@Turbo
Zonder de doelpunten van Klaassen hadden we echt wat minder titels gepakt dan dat we de laatste jaren gedaan hebben. Als je dat echt niet ziet is verdere discussie wel zinloos.

01-03-2023 12:29

Turbo +41811

Elke discussie is sowieso zinloos aangezien je de boel al preventief afkapt als de ander het er niet mee eens is. Als Klaassen die goals niet had gemaakt had er een ander op 10 gestaan, en die hadden een vergelijkbaar aantal goals gemaakt of misschien zelfs meer, en een heleboel meer assists gegeven dan Klaassen. Jij denkt toch niet serieus dat een Kudus, Berghuis of Tadic als diepe 10 na 34 Eredivisie wedstrijden een lager rendement zou hebben dan Klaassen? Die kunnen allemaal ook wel een balletje binnenlopen vanaf de 5 meter lijn.

01-03-2023 12:38

MarcHogervorst +35302

Intikkertjes, maar je moet er wel staan. Klaassen maakt een hoop vuile meters en staat op de goede plek. Niet mooi, maar ik denk, wel effectief.

01-03-2023 15:46

Piet Henk Kippenhof +2710

''Klaassen heeft meer rendement in zijn linkerteen dan de hier zo bewierrookte Chico ooit zal krijgen.''

Ja... maar natuurlijk neem je Chico als voorbeeld.
Misschien wat eerlijker als je hem vergelijkt met andere middenvelders?
Kudus en Berghuis zijn beiden beter op 10.
Kudus scoort makkelijker dan Klaassen. Heeft ook meer goals in minder minuten. Is tenminste niet bang voor de bal en daadwerkelijk aanspeelbaar.

Dat geldt ook voor Berghuis.
Berghuis scoort MISSCHIEN iets minder, maar creëert veel meer voor anderen. (Berghuis: 2.1 keypasses p wedstrijd, 9 goals, 8 assists vs Klaassen 0.7 keypasses p wedstrijd, 8 goals, 3 assists). Ik weet niet of ik dat nog moet uitleggen, maar een 10 die het team daadwerkelijk beter laat spelen (heeft Klaassen nog nooit gedaan), kan er voor zorgen dat het team meer scoort, ookal scoor je zelf mogelijk iets minder.

Zelfs Taylor die vrij verdedigend speelt, soms zelfs op 6, heeft op dit moment maar 1 goal minder in de competitie. 1 goal minder dan de pseudo-spits Klaassen, die naast zijn goals echt nooit iets toevoegt.

Overigens is Chico betrokken (assist of goal) bij 3 goals in 437 minuten. Dat is betrokken bij een goal per 145.7 minuten. Klaassen betrokken bij 11 goals in 1648 minuten. Dat is betrokken bij een goal per 149.8 minuten.
Het is maar een kleine marge, maar goed, jij moest perse Chico erbij halen en het laat zien dat je argument zwak is.

''kies je dan voor een dravertje die spectaculair oogt maar zich altijd vastloopt en de afronding heeft van een 5 jarige of voor iemand die al seizoen na seizoen punten voor je club binnen haalt?'''

Dat is de denkfout die jullie altijd maken.
De keuze is helemaal niet ''wil je goals of wil je een speler die wat leuker oogt''
De keuze is ''wil je een middenvelder die niet kan passen, dribbelen, 5 balcontacten heeft per wedstrijd en af en toe scoort of wil je een middenvelder die beter kan passen, dribbelen, de bal durft te krijgen en net zo makkelijk scoort?'''
Pittige keuze, hoor

01-03-2023 20:35

Balgevoel +30817

Dit gaat echt ver, man...

Edit: begreep je/las denk ik ook verkeerd... Je doelde op een kaartje aansmeren, niet blesseren. Excuus.

01-03-2023 11:43

AFCACruijff14 +161006

Komt rancuneuze Turbo weer die maar niet durft te erkennen hoe belangrijk Klaassen telkens weer is. Afgelopen zondag nog...

01-03-2023 11:45

Turbo +41811

Sorry Deef. Excuses.

01-03-2023 11:54

AFCACruijff14 +161006

Dijenkletser man. Lig dubbel.

01-03-2023 13:28

Turbo +41811

Beetje rancuneus dit. Jammer.

01-03-2023 17:11

Capocapo +12001

@turbo, maar waarom stellen alle Ajax trainers hem telkens op dan? En hoezo staat die dan op bijna 40 interlands?

04-03-2023 20:52

Slang3 +45751

Alvarez bijna net zoveel gele kaarten als de afgelopen 3 seizoenen samen gepakt, maakt ook vaker een opgefokte indruk

01-03-2023 11:22

Duggoutdennis +6302

Als het beter loopt is er natuurlijk ook minder te corrigeren of te ergeren...

01-03-2023 11:52

Slang3 +45751

hij pakte zijn meeste kaarten dit seizoen in de periode dat we alles met gemak wonnen

01-03-2023 12:07

Balgevoel +30817

Waar we ook met enige regelmaat goed wegkwamen omdat er wel wat donkergele/lichtrode tussenzaten met zwaaiende armen en gekke tikjes en zo...

01-03-2023 12:20

YRGI +32921

Knap van Bassey als CV nog geen kaart.

01-03-2023 11:15

debetweter +10061

Gaat over eredivisie. Ik ben die rode kaart tegen PSV nog niet vergeten. Wellicht is dat ook een verklaring voor het matige voetbal en het niet verkrijgen van gele kaarten. Dat is wel puur een aanname.

01-03-2023 11:24

LukaLitmanen +81962

Hoe zit dat met gele kaarten in de beker? Telt dat mee in competitie of alleen rode kaarten?

Ik las dat Taylor geschorst is voor de bekerwedstrijd?

01-03-2023 11:10

AFCA-Driebergen +22084

Alleen directe rode kaarten tellen door naar de competitie. 2 keer geel telt niet mee naar de competitie en dan ben je dus gewoon geschorst voor de volgende ronde in de beker. En verder tellen alle gele kaarten alleen voor de beker.

01-03-2023 11:18

brullie +7031

Simpel, zondag niet opstellen, zeker Tadic niet dan.

01-03-2023 11:07

AjaxPositivo +6954

En Klaassen kan juist bewust een kaartje pakken.

01-03-2023 11:10

AFCA-Driebergen +22084

Bewust kaarten pakken kan lijden tot een extra wedstrijd schorsing. Zo werkt de Uefa wel. Ik weet niet of de knvb ook zo is, maar ik zou er niet op gokken.

01-03-2023 11:17

NeeI +107641

Makkie. Gewoon even aan een shirtje hangen in de tegenstoot. Niets aan de hand.

01-03-2023 11:23

AjaxPositivo +6954

Inderdaad. Even een Ekkelenkampje...
Of je shirt uitdoen. Bij voorkeur na een goal.

01-03-2023 15:10

PeterLarsson +13212

Gewoon in je sterkste opstelling spelen en deze jongens ervan afhalen als de stand dit toelaat. Tadic moet zowel tegen NEC als Heerenveen een kaart pakken voor een schorsing tegen Feyenoord dit moet nog wel te voorkomen zijn.

01-03-2023 11:14

YRGI +32921

Inderdaad. Minder mekkeren en minder schwalbes en hij pakt helemaal geen kaart.

01-03-2023 11:16

debetweter +10061

Haha. Why? Tadic kan toch nog gewoon een gele kaart krijgen. Daarna wisselen. Nog niets aan de hand met Tadic. Klaassen daarentegen, twijfel sowieso vaak of hij opgesteld moet worden. Verrast wel keer op keer door weer een goaltje of heerlijk een-tweetje te maken. Om de opties open te houden, kan je wellicht beter met een andere 10 spelen. Zelf zie ik daar Berghuis graag. Kudus kan dan rechtsbuiten blijven, want is daar eigenlijk de enige optie. Fj kan dan op 8.

01-03-2023 11:27

brullie +7031

@debetweter
Ik snap je. Het rendement is soms erbarmelijk maar als ik dit wegstreep tegen de dingen die hij goed doet ben ik blij met Klaassen.

02-03-2023 06:55

debetweter +10061

Ja ik denk echter dat Berghuis ook even een andere rol nodig heeft. Dus om de optie klaassen open te houden richting de klassieker helemaal niet gek om Berghuis daar dus neer te zetten. Kan ook soms rechtsbuiten terrecht komen, dan kan Kudus de box in.

Fj daarentegen kan op het middenveld voetbal brengen. Met zijn positiespel een goede kracht om het middenveld en Aanval te ondersteunen. Ik hoop dat hij met zijn slimme passing Bergwijn daarbij wat zelfvertrouwen kan geven. Want met wat zelfvertrouwen komt Bergwijn wel gewoon de tegenstander voorbij.

02-03-2023 08:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.