Spaan spaart spelers van Ajax: 'De destructie woedt boven hen'

door Jesse ter Haar 61

Bron Het Parool

Spaan spaart spelers van Ajax: 'De destructie woedt boven hen'

door Jesse ter Haar 61

Bron Het Parool

Henk Spaan wijst vooral de clubleiding van Ajax aan als verantwoordelijke voor de huidige sportieve malaise. De spelers staan in het weekend in het middelpunt van de belangstelling, maar de oorzaak zit dieper volgens de schrijver.

'Op 20 maart zei Laurens Dassen in de Tweede Kamer tegen Van der Plas: “De destructie komt van boven.”', zo schrijft Spaan in zijn column in Het Parool. 'Je kunt de spelers van Ajax eigenlijk niet kwalijk nemen dat ze stuk voor stuk worden afgebroken, ook al zouden ze talent hebben, want de destructie bij Ajax komt van boven.'

'Van Praag heeft de zaak niet in de hand, Van Wijk is doodstil, de rest van de RVC bestaat uit samengebalde incompetentie, de bestuursraad vecht een machtsspel uit waarbij ze de fik niet blussen, maar er benzine over uitgieten, iedereen schreeuwt hysterisch door elkaar heen en de voetballers zitten in de lekke roeiboten van een in lichterlaaie staand rampenschip.'

Al met al: de spelers van Ajax zijn volgens Spaan zeker niet alleen verantwoordelijk voor de 6-0 nederlaag in De Klassieker en alle teleurstellingen die eerder dit seizoen tot eenieder zijn gekomen. 'De destructie woedt boven hen. Alle aandeelhouders verzamelen. Want de aandeelhouders gaan iedereen ontslaan en Kroes in een draagstoel naar de Arena tillen. Zo komt alles goed. Dat geloven zij.'

Bestuurlijke vete Ajax

Vooralsnog is het de vraag wie er als winnaar uit de strijd komt in de bestuurlijke vete bij Ajax. Alex Kroes werd wegens handelen met voorkennis in Ajax-aandelen tijdens de voorbije week geschorst door de Raad van Commissarissen, maar het moddergooien lijkt begonnen. Enkele dagen later immers, kwam naar buiten dat Michael van Praag zijn bezit over aandelen in Ajax niet had gemeld bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Tegelijkertijd lijkt de bestuursraad niet onwelwillend tegenover een tweede kans voor Kroes te staan.

Lees meer over:
Plaats reactie

Age M +493

Kan iemand me vertellen wat de toegevoegde waarde van van Gaal is, of van Blind ? Of van
Van Praag ? Allemaal met veel bombarie binnen gehaald . Ze zouden voor nieuwe structuur zorgen toch? Ze hadden allemaal hun sporen verdiend toch ? Een bij elkaar geraapte groep mensen die in het verleden iets voor Ajax betekend hebben Om van het Orakel Swart maar te zwijgen. Het was er maar een :Johan Cruyff ! De rest mocht zijn veters niet eens vastmaken , Maar ondertussen wel met de borst vooruitlopen bij Ajax . zonder visie .
En zelfs die Alex Kries met z’n grote mond . Mislintat was een oplichter toch ? Helaas niet volgens uitgebreid rapport . Het lijkt erop dat het “nieuwe “Ajax bij elkaar gekocht is zoals veel clubs in de PL samengesteld zijn . Veel bij elkaar gekochte spelers en dan een extreem prestatiegerichte trainer erboven . Alleen is de Nederlandse competitie daar nog niet aan toe . Veel ouderwetse sentimenten met Feyenoord wat ondertussen Europees niks voorstelt . In de CL eruit maar ook in de EL .Echt kansloos Ondertussen loopt de media blind achter die Rotterdamse onzin aan .
Gaat allemaal ten koste van het Nederlands voetbal. Om van hun supporters maar te zwijgen . Mogen Europa niet meer in . Te dom om te poepen
Oud zeer aan het verwerken van alle Ajax kampioenschappen ,waar zij steeds de mindere waren . Ze vergeten voor t gemak dat ze zelf een keer met 10-0 van PSV verloren hebben en met 6-2 van Ajax
Geld voor veel clubs in de Eredivisie die zeker nog niet aan het PL model toe zijn .
Vraag eens naar de gemiddelde voetbalsupporter naar 3 goede spelers van Almere City . Weet u het ?

08-04-2024 20:07

Blava2 +142

Wat een onzin. Wat wij niet weten is welke spelers op de transfer lijst komen te staan deze zomer. Het lijkt mij gezien het spel gisteren dat een aanzienlijk aantal afscheid moet nemen.

08-04-2024 14:06

RepoocElad +9878

Zowaar eens roerend eens met Spaan. Vooral die metafoor van Kroes die de Arena weer wordt in gedragen. Blind vertrouwen in de man, en op basis van wat in godsnaam. Lijkt me eerder een paard van Troje.

08-04-2024 12:21

PH2BOT +39916

De zelfpijpers bij Ajax mollen de club van binnenuit met al hun onderling gekonkel en onkunde. Laat de boel maar eens stevig vastlopen dan kan er pas echt schoon schip worden gemaakt.

Eerst die ranzige egotrippertjes uit onze club flikkeren...en we moeten vooral ook af van die aandeelhouders. Dus hoe lager de koers hoe beter...koop ze allemaal uit...ook Kroes en haal de club van de beurs.

Die beursgang heeft ons alleen maar ellende opgeleverd: wij zijn nu eenmaal geen BM en dat zullen we ook booit worden ook.

08-04-2024 02:56

musicradio +3893

de beursgang is oa de sculd van v praag en coronel

08-04-2024 08:43

Aram +17835

Eindelijk zinnig commentaar.

Vergelijk dat met het nepotistische onderbuikgerochel van Raf. Brrrr.

07-04-2024 23:33

DD +6366

En dit alles doordat die kleine viezerik zo nodig zijn stampertje moest doorappen......

07-04-2024 23:10

hetje +2166

Maar daarna hadden er heel veel andere en betere keuzes gemaakt kunnen worden natuurlijk, al die tijd geen capabele td aanstellen is er een van. En dat vindt ik een van de grootste foutk die er gemaakt is.

08-04-2024 03:20

PaulEast +7805

De strijd tussen de vereniging Ajax, lees Bestuursraad, met ruim 70% van de aandelen en de professionals, lees RvC en directie is al zo oud als de beursgang. Cruijff maakte met zijn revolutie handig gebruik van de dit gegeven en werkte de directie en RvC leden er uit. Dit ondanks de coup van Louis van Gaal en Blind die dachten met het bod van de 2 vechtende partijen er vandoor te kunnen gaan. Nu van Gaal en Blind en ook nog van Praag een dikke vinger in de pap lijken te hebben. Begint de vereniging zich steeds meer te verzetten nu hun vertegenwoordiger Kroes aan de kant is gezet. Deze bestuurlijke onrust zal nog wel even aanhouden.

07-04-2024 23:08

Mokum31 +6103

Precies dit

07-04-2024 23:03

w86 +9337

Toch denk ik wel dat Spaan hier ergens gelijk heeft. Veel jonge spelers die werkelijk waar niet weten wat ze overkomt dit seizoen.

Gehaald door een TD die alweer weg is, een 1e trainer die ze allemaal voor de bus gooit, een 2e trainer die dit ook steeds meer begint te doen, bestuurlijke onrust en machtspelletjes. Dan wordt het wel lastig presteren, zeker als je trainers hebt die tactisch niets kijken toe te voegen, maar ook niet zorgen voor een goede conditionele basis. Waardoor er ook steeds spelers geblesseerd zijn. En dan een aanvoerder die ook geen enkele bijdrage levert aan de ontwikkeling van de groep.

Je gaat gewoon elke keer als 11 individuen het veld op met de hoop dat je er een paar inschopt. Meer is het niet.

07-04-2024 22:56

P.Russo +6295

Dat denk ik ook idd. Al die jonge spelers die zijn gehaald zouden zich rustig kunnen opwerken en wennen in het kielzog van de ervaren spelers. Stel dat jongens als Tahirovic, Mannsverk en zelfs Forbs zich konden ontwikkelen aan de hand van Schöne, Alvarez, Blind, Tadic en Klaassen dan hadden ze kunnen leren en in invalbeurten hun klasse kunnen laten zien. Nu wordt verwacht dat deze jongens er direct staan, terwijl ze gebaat zijn bij een ervaren mentor. We spelen wekelijks eigenlijk zowat met Jong Ajax en dat kan nooit de bedoeling zijn

07-04-2024 23:06

Dusbaba +15321

Gewoon een nieuwe club oprichten met een gezonde structuur lijkt mij wel wat. Hoe lang en hoe vaak gaat het wel niet over de organisatie Ajax en niet over de voetbalclub Ajax. Ik ben het helemaal zat.

07-04-2024 22:53

Transvaalkade +1616

Treffende metaforen. Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

07-04-2024 22:31

Heimwee +6649

Trek aub de stekker uit dit beursgenoteerde gedrocht en ga terug naar een voetbalvereniging met echte liefhebbers waar plezier in het spelletje weer voorop staat.

07-04-2024 22:15

PaulEast +7805

Zoveel geld heeft Ajax niet.

07-04-2024 23:10

Ferd +38295

wat zou dat precies oplossen Heimwee? Leg het mij eens uit.

08-04-2024 05:52

Heimwee +6649

Iets van twee kampen die je nu constant hebt?

08-04-2024 12:37

Ferd +38295

nee, dat lost het niet op.

Bijna alle Nederlandse eredivisieclubs hebben een RVC, op Ajax na zit er geen enkele club op de beurs. Het lost dat probleem dus niet op.

10-04-2024 05:46

Steffenhagen +37732

Het kan ook omgekeerd professionaliseer het bedrijf Ajax en flikker die bestuursraad eruit en maak daar een volwassen ledenorgaan van

08-04-2024 15:28

fluwelenlinker +11607

Zo is het Henk. Als je bazen het slechte voorbeeld geven en als een stelletje amateurs over mekaar heen vallen wat verwacht je dan van je werknemers?

07-04-2024 21:58

Capocapo +12001

Begon met het aanstellen van die vreselijke duitser

07-04-2024 21:55

LukaLitmanen +81888

Niet liegen, incompetente Sar en vertrek Overmars

07-04-2024 22:20

Capocapo +12001

Nee hoor, als je een competente td had aangesteld, hadden we nu kampioen geweest. We hebben meer toegegeven dan psv en feyenord samen

08-04-2024 08:50

Henkjanklaas +20595

Die Duitser kon maar liefst 115 miljoen uitgeven. Los van dat gedoe met overmars had hij daarvoor uitstekend een selectie kunnen samenstellen die om het kampioenschap ging strijden. Wat krijgen we nou…!

08-04-2024 18:08

Ferd +38295

het begon bij die smeerpijp Overmars

08-04-2024 05:52

Kluivert95 +1339

Kroes is , voor nu en de nabije toekomst onze enige redding!!

07-04-2024 21:46

SiegiEd14 +2219

De selectie is bar en boos, maar ergens heeft Spaan wel een punt,…

07-04-2024 21:43

Zuid2 +2523

Jammer, ik had Henk's mening over het genante balverlies van z'n lieveling Van den Boomen wel willen horen.

07-04-2024 21:35

Myriad +7015

Ik ben een groot fan van vd Boomen, maar hij draaide duidelijk de verkeerde kant op.

Nou deden Kaplan en Hato dat ook én maakten Mannsverk en Tahirovic helemaal niets klaar, maar het feit is er. Vd Boomen ging de fout in.

07-04-2024 23:40

JoeBlow +8154

Je verliest niet met 6-0 omdat een speler per ongeluk de verkeerde kant opdraait.

08-04-2024 03:53

Koekie87 +20962

Gooi al die lui met die grote ego's er toch gewoon allemaal lekker uit die zich door persoonlijke vete's ruzie's en noem het allemaal maar op constant boven de club plaatsen. Heb je allemaal helemaal niks aan.

07-04-2024 21:32

JanTa +15823

Ik wijs ook naar de leiding en op de 1e plaats naar de vereniging Ajax. Hoe kan een vereniging bestaande uit amateurs leiding geven aan een beursgenoteerde miljoenen bedrijf? Dit is te gek voor woorden.

07-04-2024 21:30

Koekie87 +20962

Is alleen maar mogelijk in de sportwereld of had je nou daadwerkelijk gedacht dat een v.d. Sar bij een Shell of Philips ook doodleuk AD had kunnen worden op basis van zijn voerbalcarriere.

07-04-2024 21:34

JanTa +15823

Is alleen mogelijk bij Ajax. Ken geen enkele beursgenoteerde miljoenen bedrijf dat geleid wordt door een vereniging. Te absurd voor woorden.

07-04-2024 22:52

Myriad +7015

Jullie zijn echt te veel onder de indruk van beursgenoteerde bedrijven. Daar gebeuren ook de gekste dingen , alleen hebben ze geen informatie lek naar de Telegraaf en andere ‘bevriende’ media.

07-04-2024 23:44

JanTa +15823

Dat zijn aannames zonder enig bewijs en zeg niet dat het niet gebeurd maar hier het ik het over wanprestaties van een amateur vereniging en dat is een feit.

08-04-2024 00:04

Niente +79

Spaan, een fan-journalist, heeft en nooit gevoetbald op enig niveau en is nooit rechtstreeks betrokken geweest bij een betaald voetbal elftal.
Hij demonstreert dat overduidelijk door gebrek aan kwaliteit en mentaliteit niet te herkennen bij een spelersgroep.

07-04-2024 21:28

Freddy +11364

Tuurlijk heeft Henk een punt maar de instelling van de heren vandaag lijkt toch nergens op. Niemand die een duel wint, niemand die kort op de man zit, zelfs geen overtreding en gele kaart uit frustratie. Dat terwijl je uit in de Kuip speelt. Het minste wat er verwacht mag worden in deze situatie is toch wel inzet.

07-04-2024 21:17

YugoVik +33028

Dit heeft niks meer met instelling maar met vertrouwen.. Als je met een mooie vrouw in bed ligt en je hebt geen vertrouwen of het loopt niet lekker met je dan gaat het in je hoofd gaan spoken.. Dan kan het zijn dat je ook niet tot je prestatie komt..

We zitten al een tijd in een spiraal waar geen vertrouwen zit dus dan zijn er ook geen omstandigheden om te presteren..

Ik denk dat de druk te hoog werd en te hoog blijft voor veel spelers..

07-04-2024 21:18

cl=5! +5366

Alleen slappe losers hebben dat soort problemen...

07-04-2024 21:25

YugoVik +33028

Hahahah ja dat zal..het overkomt iedereen.. De druk om te presteren word te hoog zonder vertrouwen, dan gaat alles mis..

07-04-2024 21:26

SiegiEd14 +2219

Dit keer praat je geen onzin!😉

07-04-2024 21:44

Freddy +11364

Hoe ga je in bed komen met een mooie vrouw als je geen zelfvertrouwen hebt?

Een deel van deze jongens riep dat ze dit jaar de leider wilden worden. Het gaat niet alleen maar om vertrouwen maar ook om mentaliteit en daar blinken o.a. Tsylor, Rensch en Bergwijn niet in uit.

07-04-2024 21:49

YugoVik +33028

Ik bedoel het meer als een metafoor

07-04-2024 22:34

LukaLitmanen +81888

Als je een mooie vrouw in bed krijgt, moet je al vantevoren blijkbaar gepresteerd hebben qua looks en sociale vaardigheden

07-04-2024 22:54

YugoVik +33028

Metafoor

07-04-2024 22:56

JoeBlow +8154

We zijn hier niet zo goed in abstracties, Vik.

08-04-2024 03:55

Ricoteb +53174

Ik word hier wel een beetje moe van, dat gewijs de hele tijd naar de RVC, bestuursraad, een AD die wel of niet illegale dingen heeft gepleegd. Ook al heeft Ajax Bassie en Adriaan in de RVC zitten, je hoort als Ajax zijnde nooit met 6-0 gespaard te worden tegen Feyenoord. Je hoort niet grotendeels weggespeeld te worden door een amateur in de beker. Je hoort niet 33 (!) punten achter te staan op de koploper.

Dat je niet mee kan doen om het kampioenschap etc, kan je aan de wanorde in het bestuur/RVC wijden. Dat je nu niet eens meer meedoet om directe Europese tickets, ligt echt aan wat het op het trainingsveld gebeurd. Zelfs als we nu de RvC eruit zouden gooien en Kroes niet terugkomt, ook dan zijn we het aan onze stand verplicht minstens mee te doen om CL plaatsen.

07-04-2024 21:16

afcsjonnie426 +3952

Niks met spaan,maar slaat.de spijker op ze kop.

Maar wie kan er op dit moment weer een revolutie beginnen?

Ik druk de shirts wel ff met een zonnebril en pistool in de hand.

Kamp .......

07-04-2024 21:12

Zuid2 +2523

Niemand heeft de status die Cruijff had.
Niemand kan zoiets nog op gang brengen helaas.

07-04-2024 21:37

afcsjonnie426 +3952

Dus dat helemaal niemand.

07-04-2024 22:27

de echte causio +2252

Die Kroes is toch nog helemaal niet ontslagen? Hij is geschorst, met als toezegging dat hem ontslag wacht. Als de schorsing wordt opgeheven, kan hij volgens mij weer aan de slag.

07-04-2024 21:11

Steffenhagen +37732

Nee van Praag heeft hem defacto ontslagen door te zeggen dat hij niet terug mag komen

08-04-2024 15:29

Steffenhagen +37732

Henk heeft volkomen gelijk !

07-04-2024 21:09

AFCAWZAWZDB +1019

Ogen op volgend seizoen. Cruciaal dat er snel een nieuwe AD / TD komt. Die samen met een nieuwe trainer kan gaan bouwen aan een nieuw elftal. Tijd dat er weer gericht beleid gevoerd gaat worden.

07-04-2024 21:09

Hans.D88 +3778

Oh ja, van Wijk was er ook nog.

07-04-2024 21:06

YugoVik +33028

Het gaat al een tijdje niet meer over voetbal bij ajax, maar over strijd... Wie goed of slecht is..ik ben van mening dat je de rvc, van praag, kroes en wie er al een tijd zitten moet verwijderen uit hun functies..

07-04-2024 21:03

ajaciedje90 +59695

Als het boven regent, druppelt het beneden. Henk Spaan begrijpt het. Een aan één schakeling van dramatische beslissingen is dit seizoen tot een eruptie gekomen.

07-04-2024 21:01
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.