Spaan baalt van vroeg vertrek Regeer bij Ajax: 'Altijd een zwak voor hem gehad'

door Jesse ter Haar 79

Bron Het Parool

Spaan baalt van vroeg vertrek Regeer bij Ajax: 'Altijd een zwak voor hem gehad'

door Jesse ter Haar 79

Bron Het Parool

Henk Spaan is van mening dat Youri Regeer te vroeg is vertrokken bij Ajax, zo schrijft hij in zijn column in Het Parool. De schrijver zag de rechtspoot al vroeg aan het werk in de jeugdopleiding van Ajax en sindsdien volgt hij hem met interesse.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

'Voor Regeer heb ik altijd een zwak gehad', aldus Spaan. 'Ik zag hem voor het eerst in de O16, of O17, bij Ajax. Hij was net een jaar daarvoor bij ADO vandaan gekomen. De trainer die middag was de piepjonge Dave Vos. Youri en ik werden gek van hem. Dave had het op zich genomen om Regeer hoogstpersoonlijk bij elke stap in het veld van zijn aanwijzingen te voorzien.'

'Elke aanwijzing werd voorafgegaan door de schreeuw "Youri"', legt de columnist uit. 'Geschrokken keek de jongen dan even op. Wat nou weer? Moest hij vooruit, achteruit, over de grond rollen, passen, schieten, een corner nemen of de bal over de zijlijn rossen? Elke actie werd voorgezegd. Ik wist één ding zeker: dit was niet wat ik onder "opleiden" verstond. Ik schreef een stukje waarin ik Youri aanried om zijn kicksen uit te trekken en met voetballen te stoppen.'

De 21-jarige voetballer trok in de zomer van 2023 van Ajax naar FC Twente. Een verkeerd besluit, zo oordeelt Spaan achteraf. 'Ik zag hem donderdag bij Jong Oranje en concludeerde: te snel van de hand gedaan door Ajax. De zoveelste. Tegen Jong Noord-Macedonië speelde hij op tien en hij speelde goed. Op dit tot nu toe hoogste niveau kon hij simpel meekomen, vingers in de neus. Hij was de beste, met Van Bommel. Er was niemand meer die hem iets voorzei. Youri wist het al.'

Bergwijn en Koeman

Dan komt Spaan te spreken over de benadering van bondscoach Ronald Koeman van Steven Bergwijn - die onlangs naar Al-Ittihad trok. De aanvaller werd niet opgeroepen voor Oranje en kreeg daarvoor geen belletje van Koeman. Het geldt niet alleen voor Bergwijn, want ook Ian Maatsen hoorde niets.

'Liever zette hij hem bij het oud vuil naast Bergwijn, over wie ik eerder mijn teleurstelling heb uitgesproken', aldus Spaan. 'Nu Koeman hem dat mes in zijn rug stak, krijg ik weer de behoefte het voor hem op te nemen. Wijnaldum moest zo nodig mee naar het EK en raakte geen bal. Goed management, Ronald.'

Lees meer over:
Plaats reactie

debarbaar +8250

De lijst van favorieten van Spaan is oneindig. Uiteindelijk zit Spaan er bijna altijd naast en blijkt het heel weinig te worden na een transfer. Spaan moet in de veronderstelling zijn dat Ajax een soort van Chelsea is met een selectie van 64 spelers of zo.

09-09-2024 22:24

jeffoajaxfan1 +1382

Kreeg geen kansen op minuten en wilde weg wat begrijpelijk is

Had destijds dat johnny de interim werd hoop op een doorbraak maar jammer genoeg niet gebeurd

09-09-2024 00:19

Ans B +19890

Regeer is één van de weinige spelers die ik, m.n. via Oranje O-17, al op jonge leeftijd heb leren kennen. En ik ben ook altijd gecharmeerd geweest van hem. Dat heeft ook sterk te maken met mijn eigen voorkeur voor type spelers: technische alleskunners, overzicht en inzicht. Precies wat Regeer kenmerkt. Dergelijke spelers zijn vrijwel altijd óók multifunctioneel. Met Ronald de Boer als hun (voor mij) prototype (begonnen in de spits, toen op de rechterflank en uiteindelijk in zijn beste positie op het middenveld).

Vaak zijn het spelers die niet erg opvallen (De Boer wel) omdat ze zo functioneel spelen - juist door dat inzicht, vermoed ik). Ze zijn korter aan de bal dan de spelverdelers, de dribbelaars en de CV's omdat ze allang hebben gezien waar de ruimtes liggen en de bal naar toe moet. Allemaal redenen waarom ze vaak minder opvallen.
Ik vind het spelers die bij uitstek geschikt zijn voor Ajax-voetbal. Als je met vijf van die types het spel kunt opbouwen, dan speel je elk team aan gort, is mijn idee (2 CV's en drie middenvelders of spelers - zoals backs die op die manier opbouwen). Al moet je dan natuurlijk ook voorhoedespelers hebben die tenminste kunnen scoren en een combinatie kunnen aangaan.

Regeer zou dan één van die vijf kunnen zijn, net als bijvoorbeeld FJ, Baas, Rensch, Taylor, Hlynsson en Berghuis.
Ik zou dus altijd een team willen formeren dat voldoende van dit type spelers herbergt.
Uiteraard moet er ook op andere gebieden balans zijn - verdedigend, creatief, qua ervaring, tactisch/positioneel, soms ook fysiek (al krijgt dat laatste vaak overdreven aandacht).
Op die manier was het Ajax van Cruijff, onder Van Gaal, en dat van Frenkie de Jong geformeerd, geen type Alvarez of Henderson, noch een type Tahirovic (over Mannsverk ben ik er nog niet over uit; die is voor mij nog ongrijpbaar tot nu toe).

Regeer zou op alle posities kunnen spelen: als voetballende CV, naast een Sutalo (à la Baas), op 6, op 8 of als back in het Farioli systeem.

07-09-2024 10:05

Oxxer +164406 moderator

Henk Spaan ziet in veel jeugdspelers een toekomstige Ballon d'Or winnaar.

07-09-2024 00:41

MVG +16473

Mooi toch? Ik heb wel een zwak voor Spaan. Hij is natuurlijk totaal niet objectief en de journalistieke waarde van zijn stukjes is klein.
Hij is wel iemand met een groot Ajax-hart en altijd goed geïnformeerd over de jeugd.

07-09-2024 09:03

Oxxer +164406 moderator

Ik heb niks tegen Spaan en precies wat jij zegt, niet objectief, overdrijven hoort bij het leven van een voetbalfan.

07-09-2024 16:04

debarbaar +8250

Spaan voelt zich ver verheven boven het klootjesvolk en boven iedereen die het met hem oneens is. Hij was ooit een uitstekende televisie maker met Vermeegen. Van beide is weinig meer over. Vermeegen heeft inmiddels een klein snorretje en Spaan moet het doen met een matige podcast en een stukje in het Parool.

09-09-2024 22:26

Indy2 +15254

De door Ajax bedongen terugkoopclausule zou naar verluid over 5 miljoen gaan.

06-09-2024 23:51

twynestar +28364

Spaan heeft een zwak voor zo'n beetje alles wat er door de Ajax jeugd stroomt. Hij kan nog steeds niet begrijpen dat Rodney Sneijder nu geen recordinternational is.

06-09-2024 22:27

TeringHenkie +28450

Spaan is een beetje wat C14 hier is bedoel je.

07-09-2024 00:05

twynestar +28364

die gelooft inmiddels in heel wat meer sprookjes dan de onfeilbaarheid van onze jeugdspelers, moest ik onlangs helaas constateren.

07-09-2024 00:28

JariLitmanen87 +7934

Alles wat Henk Spaan zegt voelt als een koortsdroom die maar niet stopt.

06-09-2024 22:20

AjaxPositivo +6958

Was inderdaad zonde dat hij vertrok, al leek hij toen niet helemaal klaar om zich bij ons in de basis te voetballen.
Er wordt vaak gesproken over een terugkoopoptie.
Dat zou ik echt wel wat vinden voor komende winter of zomer. Inmiddels kan hij het niveau echt wel aan en is hij veel beter dan Gaaei, mannsverk of Tahirovic.
En dat zeg ik niet obv een potje tegen Jong Noord-macedonie

06-09-2024 22:15

Schapenteller +104

Inderdaad een gemiste kans! Een team met namen al Baas, Regeer en Godts is vragen om wereldheerschappij!

06-09-2024 20:32

sander.m +38

Misst eigenlijk alleen een de Konig en een Kijzer

06-09-2024 21:17

duinen +417

Jammer dat die broers naar Feyenoord gegaan zijn dus

07-09-2024 07:45

AlexLitmanen10 +14415

Zullen we jong-Macedonië niet als graadmeter gebruiken? Dankjewel

(Wel in de gaten blijven houden, deze jongen)

06-09-2024 20:22

Nr.10 +111234

We hebben een terugkoopclausule bedongen bij de verkoop aan Twente, als ik het mij goed herinner was die twee jaar geldig en kunnen we die dus na dit seizoen nog gebruiken. Geen idee hoe hoog het afgesproken bedrag is. Maar kan misschien aantrekkelijk zijn, even kijken hoe hij zich dit seizoen verder ontwikkelt.

06-09-2024 20:20

HStorm +3161

Spaan heeft ze niet helemaal meer op een rijtje.

06-09-2024 21:34

JanTa +15855

Moest plaatsmaken voor de rotzooi van Mislintat.

06-09-2024 20:06

twynestar +28364

Was onder Steijn en Schip ook echt niet opgebloeid. Goed verkocht met een terugkoopoptie.

06-09-2024 22:28

JanTa +15855

Dat is een aanname en daar zullen we nooit achterkomen. Wel een feit, hij moest plaatsmaken voor de rotzooi van Mislintat.

07-09-2024 09:05

twynestar +28364

is ook geen feit he. wellicht vond men hem dus nog niet goed genoeg, Sven hoefde niet veel plek meer te maken na een paar dure uitgaande transfers

07-09-2024 15:18

Eyongtarkaenoh +2554

wie kijkt of luistert er nog naar Henk Spaan.. vermoeiende oude blaag net als verongelijkte David Endt

06-09-2024 19:58

JanTa +15855

Ik en hij zegt vaak verstandige dingen. Ga jij maar lekker naar het het geouwehoer Derksen & Co luisteren.

06-09-2024 20:04

Eyongtarkaenoh +2554

is goed menneke, daar luister ik niet naar. Maak geen tijd voor die prietpraat

06-09-2024 21:00

twynestar +28364

wordt sowieso veel te veel over voetbal geschreven en geouwehoerd.

06-09-2024 22:28

UwSchipper +5634

David Endt is een echte Ajacied.

06-09-2024 20:17

Eyongtarkaenoh +2554

huilebalk als italie kenner, das ist doch zum
kotsen

06-09-2024 21:00

UwSchipper +5634

Niet mee eens.

06-09-2024 21:02

Henkjanklaas +20643

In Nederland is weinig respect voor oudere mensen terwijl dit juist in het buitenland wel het geval is. Erg jammer en bot.

06-09-2024 23:27

DiAngelo +2410

Gewoon een echte Ajax talent imo. Speelde aardig als back bij zijn eerste wedstrijden in 1, n mannetje dat ook gewoon durfde te voetballen. Keek prachtig over de bal heen zoals ze dat zo mooi zeggen. Ik heb nooit begrepen waarom hij weg ging en bv niet verhuurd werd. Dat is nou n speler die gewoon bij Ajax hoort en de tijd moet krijgen. Ik vind 'm voetballend bv beter dan Baas, Sosa, Sanchez, Advila , Medic en Gaaei. En mentaal schat ik m wat hoger in dan Rens, Taylor, Brobbey, Berghuis en Wijndal.

06-09-2024 19:43

Hersenspinsel +8076

Rensch, met Rens overschrijd je een gRensch.

06-09-2024 20:31

DiAngelo +2410

Moest ff denken aan Rob Renschenbrink

06-09-2024 20:52

Vischje1980 +1339

Volgens mij hebben we toch een terugkoop optie afgedwongen bij de verkoop van Regeer. Ik vond het toen al jammer dat hij weg ging. Maar als die een dijk van een seizoen speelt gewoon terug kopen. Ja kost wat maar dan weet je ook precies wat je krijgt. Een speler die opgeleid is door Ajax en multifunctioneel ingezet kan worden. Die niet hoeft te wennen en dus direct kan vlammen.

06-09-2024 19:31

YRGI +32950

Was altijd beter dan Baas, en als je ziet hoe die het nu doet. Jammer.

06-09-2024 19:21

Tommyshelby +129196

Volgend jaar beide rechtsbacks verkopen, een zwaargewicht halen als 1e optie en Regeer erachter. Hopelijk zit je dan 3 jaar gebakken. We lopen na Mazraoui zo erg te kloten daar.

06-09-2024 19:11

Nr.10 +111234

Veltman transfervrij halen, Regeer erbij nemen.

06-09-2024 20:22

Tommyshelby +129196

Niet eens aan gedacht, uitstekend plan.

06-09-2024 20:24

j0rnnn +5104

En Regeer zit daar op te wachten?

06-09-2024 23:34

Nr.10 +111234

Tuurlijk. Terug naar Ajax, dat wil toch iedereen?

06-09-2024 23:45

Henkjanklaas +20643

Regeer deed het nu juist uitstekend op 10 bij jong oranje.

06-09-2024 23:28

Tommyshelby +129196

Regeer is altijd multifunctioneel geweest, maar dit was wel tegen hele lage weerstand.
Ik zie hem meer als een rechtsback of 8.

06-09-2024 23:29

PakSchaalPakBeker +576

Ben het weinig met Spaan eens...maar nu wel.
Speelt goed bij zn club en bij het Nederlands Elftal..
Misschien moet Ajax voortaan eerst maar eens bij jong Nederland gaan scouten haha..

06-09-2024 19:09

Jeugd +24816

Regeer is 21, niemand weet waar zijn top zit.
Ben altijd wel gecharmeerd geweest van zijn kwaliteiten.
Ik sluit niet uit dat hij nog een hele mooie carrière op hoog niveau gaat krijgen

06-09-2024 19:08

DonAdam +2360

Uitstekend tegen Jong Noord-Macedonië. Niet bepaald een topland wat betreft voetbal. Bij Twente is Youri uit de basis gespeeld. Hij zakte hard door de mand tegen Red Bull, die wedstrijden heb ik gezien, dat is een veeg teken. Leuk voetballend elftal, RB, maar we moeten de kwaliteit van RB niet overdrijven omdat we 11 jaar geleden zijn geveegd.

Leuke speler en multfunctioneel, maar dat is eigenlijk een zwakte in het moderne voetbal. Een topclub als Ajax wil specialisten van hoger niveau.

06-09-2024 19:07

Henkjanklaas +20643

Zowel RB Salzburg als RB Leipzig zijn uitstekende teams. Beide veel snelheid, goede combinaties, vechtmachines met veel druk en technisch vermogen. Daar zijn wij nog lang niet.

06-09-2024 23:30

nightgoat +31032

Regeer is vooruitzien.

06-09-2024 18:57

MarkP +21762

Regeer is niveau pec zwolle, niet goed genoeg voor ajax dus niet zo dramatisch doen henkie.

06-09-2024 18:52

Ajaxsupporter02 +14118

Hij is goed genoeg voor Twente dus die eerste zin is onzin.

06-09-2024 20:01

Altijdindestraat +40174

Je had Baas en Regeer, de eerste is duidelijk beter.

06-09-2024 18:42

Ajaxsupporter02 +14118

Regeer was verder toen hij bij Ajax speelde vond ik.

06-09-2024 20:02

Myriad +7092

Regeer vond ik bij Ajax sterk spelen voor een jeugdspeler. Goede passing.

Vreemd dat Schreuder hem zo hard afserveerde.

06-09-2024 18:28

Web +178830

Regeer net niet goed genoeg voor Ajax
Nog steeds niet vind ik

06-09-2024 18:21

Woutert.v +177

Maar hij speelde heel behoorlijk tegen J. Macedonië. Ben benieuwd of ie er ook 2 tegen PSVen Man U in gaat leggen

07-09-2024 08:24

WantAmsterdam +116147

Regeer kreeg gewoon geen echte kansen onder drie verschillende trainers, dan is het zeer logisch dat je niet meer wil wachten op je kans (alle goeie dingen zijn immers altijd 3) en naar een club vertrekt waar de kans op speeltijd veel hoger is.
Heel goed dat we een terugkoopoptie hebben. Die moet eigenlijk gelicht worden.

06-09-2024 18:20

FTS95 +16076

Het blijft krankzinnig dat als je Regeer, Baas en Sallah Edinne in huis hebt, je ze alle 3 wegdoet en dan Wijndal, Sosa, Avilla en Gaaei haalt. Even los van het feit dat ik ook vind dat we een hoger niveau moeten nastreven dan de eerste 3, zijn alle gehaalde backs minder dan wat je had.

06-09-2024 18:26

WantAmsterdam +116147

Totaal niet krankzinnig, Regeer wilde vertrekken, Salah Eddine was ook niet goed genoeg, en Baas had ook hard een verhuurperiode nodig.
Bedoel, ja de aankopen waren niet best uiteraard, maar het was niet zo alsof je drie geweldenaren had die alledrie graag bij Ajax wilden blijven.

06-09-2024 18:29

Ajaxsupporter02 +14118

Maar wel veel goedkoper + nog potentie, gewend aan het spelsysteem.

06-09-2024 20:01

WantAmsterdam +116147

Klopt, maar niet genoeg (of wilden niet blijven).

07-09-2024 12:59

Oxxer +164406 moderator

@WantAmsterdam

Ik had geen tijd om te kijken naar jouw aanbevelingen die jij van de week stuurde, was het wat?

07-09-2024 17:50

Danielson +50468

Henk Spaan heeft zo z'n oogappeltjes. Hershi was er ook een. Aardige voetballertjes maar meestal te licht.

06-09-2024 18:12

MarcelvTol1971 +15383

Achteraf is alles makkelijk lullen. En Henk Spaan is daar een meester in.
Destijds was Regeer niet klaar voor Ajax 1, dus is er verhuurd en aangekocht en nu geen ruimte om terug te halen. Er staan al mensen op die plek.
Henk Spaan is de Tom Coronel van AJAX. Als ie achteraf gelijk heeft brult ie van de daken, zie je nou wel ik zei het toch. Als ie het fout heeft hoor je er nooit meer wat van.
Harrie Vermeegen was de reden waarom Henk Spaan zo intelligent lijkt ..............

06-09-2024 18:08

burwatti +14299

Regeer is echt een prima gozer en multi inzetbaar, speelde in de Eredivisie ook prima maar tegen Salzburg was hij echt 2x verschrikkelijk slecht.

06-09-2024 18:06

Tinus +10367

Als je regeer had gehouden, dan had je Gaaei niet hoeven halen. Had een hoop tegendoelpunten gescheeld denk ik.

06-09-2024 17:57

Ajaxsupporter02 +14118

En beter veldspel.

06-09-2024 18:00

MarcelvTol1971 +15383

@Tinus : of als je trainers / coaches had gehad die wel met deze groep aan de gang waren gegaan. Maar Steijn en van t Schip zijn achteraf gewoon prutsers geweest die niets toegevoegd hebben,

06-09-2024 18:11

Tinus +10367

@Marcel,
Het was voor elke trainer makkelijker geweest met spelers die al gewend zijn bij Ajax en ook nog kunnen ballen. Nog maar te zwijgen over de onnodige miljoenen die hierdoor zijn uitgegeven.
Ik neem dit Mislintat enorm kwalijk, maar ook de mensen die hadden moeten toezien op hem.

06-09-2024 21:09

WantAmsterdam +116147

Nou, het is niet zo dat Regeer een geweldige verdediger is, dus dat is een zeer gewaagd uitspraak, ondanks dat ik ook fan ben van Regeer.

06-09-2024 18:19

Tinus +10367

Ik begreep er destijds serieus niet veel van dat Ajax afscheid nam van Regeer. Hij was al enkele keren ingevallen op rb en deed dat gewoon heel goed. En dan haal je een jongen van buitenaf die in bijna niets beter is. Nog steeds onbegrijpelijk.

06-09-2024 21:06

WantAmsterdam +116147

Ik begreep het 100%. Regeer wilde weg. Kreeg geen serieuze kans, niet van TH, heit van Schreuder en niet van Sjonnie.

06-09-2024 22:31

Tinus +10367

@wantamsterdam
Vanuit regeer begrijp ik de vertrekkend ook, maar vanuit Ajax niet. Hij speelde ook een prima voorbereiding, maar moest opeens vertrekken. Van Ajax uit zou ik het snappen als je daar een betere optie hebt, maar we hebben intussen kunnen zien dat dat niet het geval was en dat de vervanger allerminst een verbetering was. Waardeloos beleid.

06-09-2024 23:44

WantAmsterdam +116147

Hij speelde helemaal geen voorbereiding. Hij ondertekende al een contract bij Twente lang voordat de de transferwindow opende, eind mei al. HIJ wilde vertrekken, hij moest niet vertrekken.
Ik hou niet zo van feiten verdraaien.

07-09-2024 13:36

Tinus +10367

@wantAmsterdam,
Het was de voorbereiding van 2022 dat hij prima meedraaide. Toch haalde Ajax in 2022 en het jaar erop opeenvolgend de kanjers Jorge Sanchez en Gaaei voor de rechtsback positie. Het is jouw goed recht om te denken dat hij zelf weg wilde, maar de echte reden is natuurlijk dat hij ook wel in zag dat hij geen kans zou krijgen.

07-09-2024 15:56

WantAmsterdam +116147

Excuses, ik dacht dat je bedoelde hij 2023 met de voorbereiding meedeed.
Hij wilde weg OMDAT hij geen kans kreeg, dat maak ik duidelijk. En die fout ligt voor mij in dit geval vooral bij de trainers, begonnen met TH. TDs halen vaak spelers omdat trainers geen vertrouwen hebben in de spelers die er al zijn.

07-09-2024 16:27

Tinus +10367

We zijn het dus eigenlijk gewoon helemaal eens!

07-09-2024 16:32

WantAmsterdam +116147

Mooi toch!

07-09-2024 17:28

afca1985 +21353

We hebben een terugkoop optie, Henk👍

06-09-2024 17:43

MaxPower +2629

De hoogte daarvan is onbekend maar ik las dat het gebruikelijk 5 x aankoopbedrag is. Zou dus iets van een 5 miljoen zijn.

06-09-2024 17:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.