Sneijder hard voor Sánchez en Bassey: 'Slechtste backs van top acht Nederland'

door Jesse ter Haar 55

Bron Veronica Offside

Sneijder hard voor Sánchez en Bassey: 'Slechtste backs van top acht Nederland'

door Jesse ter Haar 55

Bron Veronica Offside

Laatst geüpdatet

Wesley Sneijder is niet te spreken over de backs van Ajax tegen Feyenoord. Alfred Schreuder koos voor Jorge Sánchez en Calvin Bassey, maar zij konden de oud-Ajacied opnieuw niet overtuigen. Sterker nog: Sneijder maakt de vergelijking met backs van de andere Eredivisieclubs uit het linkerrijtje en daar komen Sánchez en Bassey niet goed uit.

'Ik vond Ajax slecht, maar we hadden het van tevoren verwacht', begint Sneijder bij Veronica Offside. 'Er is geen opbouw. Er was geen idee. Álvarez kreeg de bal en was met een soort salsa-les bezig. Hij was drukke bewegingen aan het maken voordat hij de bal inspeelde. Sánchez en Bassey zijn de slechtste backs van de top acht van Nederland. En zij moeten opbouwen voor Ajax.'

De problemen liggen volgens de recordinternational van het Nederlands elftal echter niet alleen in de achterhoede. Wanneer de bal de volgende linie bereikt, gaat het momenteel niet heel veel beter. 'Daarna moet het middenveld aan de bal komen, maar zij (Kenneth Taylor, Steven Berghuis en Davy Klaassen, red.) wilden de bal alle drie niet hebben. Omdat ze niet in goeden doen zijn en dan gaan ze verstoppertje spelen.'

'Ik vond Kudus ook heel matig', voegt Sneijder er nog aan toe. 'Ik begreep de keuze van Schreuder overigens wel. Je verwacht van Kudus dat hij als spits in de bal komt, maar dat heeft hij geen één keer gedaan. Hij is geen één keer tussen de linies gekomen. Er was vanuit de tweede lijn ook geen diepgang, wat wel altijd de kracht van Klaassen is. Maar de ruimte was er niet, want ze wilden de bal niet hebben.'

'Het voetbal is er niet meer bij Ajax'

Jan Boskamp, Feyenoorder in hart en nieren, wist eveneens niet wat hij zag van Ajax. 'Je kijkt altijd op naar Ajax, maar als je de verdediging van Ajax ziet in de opbouw… Dat is niet normaal. Bassey heeft drie, vier mensen van de tribune af geschoten. Die jongen aan de rechterkant, Sánchez… Die opbouw, dat ben je niet gewend. Het voetbal is er niet meer bij Ajax.'

Lees meer over:
Plaats reactie

AjaxHoorn +32989

Bassey kan alleen als de rest uitstekend kan voetballen. Maar met een motorisch gehandicapte back, een motorisch gestoorde 6 en een onzekere andere back weet je gewoon dat het heel matig is.

26-01-2023 16:34

PH2BOT +40121

...en Wesley...wat is nu eigenlijk de klinische relevantie van jouw verhaal? Wat zijn jouw oplossingen dan voor dir moment?

26-01-2023 00:37

Qifesh +24917

'Daarna moet het middenveld aan de bal komen, maar zij (Kenneth Taylor, Steven Berghuis en Davy Klaassen, red.) wilden de bal alle drie niet hebben. Omdat ze niet in goeden doen zijn en dan gaan ze verstoppertje spelen.'

Superrelevant. Iets wat weinig gasten zeggen. Bogarde zei dit ook trouwens.

26-01-2023 06:44

Qifesh +24917

we hadden met lasse schone geen pure opruimer, maar vooral iemand die het spel las en anderen beter maakte. Toen speelden we ons betere spel. toen was alvarez daar..

25-01-2023 17:13

tripleA +3881

Naar de backs wijzen is te simpel. Er zit meer dan genoeg voetbal in het middenveld en de voorhoede om een eredivisietegenstander weg te spelen. Waarom gebeurt dat niet?

Het probleem is dat het middenveld structureel niet aanspeelbaar is. De middenvelders staan gedekt en lopen te weinig. Wanneer ze vrijlopen kaatsen ze de bal terug naar de verdediging en wordt nog maar zelden voor een actie of een scherpe voorwaartse pass gekozen. Want het probleem gaat verder bij de voorhoede. Die linie sluit onvoldoende aan bij het middenveld net zoals het middenveld onvoldoende aansluit op de verdediging. Ajax houdt het veld niet kort, iets wat bij Ten Hag juist wel altijd gebeurde. Nu wordt het zelfs voor de beperkte eredivisie tegenstanders makkelijk om mensen vast te zetten en stokt het al ergens vóór de middenlijn hopeloos. Kortom, het faalt op tactisch niveau en dat is de schuld van Alfred Schreuder.

24-01-2023 10:32

Ajax27 +19086

Bassey kan het gaan halen, maar die moet gewoon iedere dag met iemand aan de gang om z'n basistechniek te verbeteren naast de reguliere trainingen. Het is een beest, atletisch, sterk, ontzettend snel... hij heeft alles om een geweldige speler te kunnen worden. Maar hij moet wel leren voetballen, en comfortabel worden aan de bal zodat ie betere oplossingen kiest.

Alvarez had daar ook een jaar voor nodig. Gewoon net als Alvarez destijds laten banken, aan z'n basistechniek werken en dan komt dat goed. Volgend seizoen hebben we daar gewoon een geweldig iemand staan.

Sanchez... tjah, das een ander verhaal. Daar zie ik werkelijk helemaal niets in.Geen tijd in steken, geef Regeer maar de kans.

24-01-2023 09:54

supporter sinds +7887

Bassey moet inderdaad op atletiek gaan .. Dat gaat toch aan de bal nooit een Ajax voetballer worden. Alles bij die jongen straalt paniek uit als hij de bal heeft. Dat ga je in een jaar echt niet leren. Enige waar je wat kan hebben aan Bassey is als hij centraal achterin komt te spelen en dan puur als mandeker en slot op deur (verboden over de middenlijn te gaan) met naast hem een ervaren voetballende verdediger centraal naast hem en een voetballende linksback.
Sanchez hopen dat je die zo snel mogelijk kan verkopen.

24-01-2023 13:55

Ajax27 +19086

Nee Wijndal dan, op papier een 'echte' Ajax voetballer... comfortabel aan de bal, technisch vaardig, aanvallend goed. Maar die mist gif, felheid en kan niet verdedigen. Als je al je hele leven verdediger bent lijkt me dat toch wel een must, dat je ook daadwerkelijk kan verdedigen.

Nee geef mij maar liever 10 lompe verdedigers die het profiel van Bassey hebben en die je in een jaar tijd een aardige basistechniek kan meegeven, dan een gracieuze voetbaltechnisch ontzettend vaardige speler die je moet leren verdedigen.

Alvarez kwam ook bij Ajax en werd als CV gehaald. Hij werd verguisd, had geen techniek, niet comfortabel aan de bal. Oeeeehhhh wat was hij slecht. Een jaar later bleek hij de perfecte stopper als je met een pure 6 wilt spelen en had ie de basistechniek beter onder de knie. En nu nog eens een seizoen verder heeft ie zowel het verdedigende als het voetballende aspect verbeterd waardoor hij ineens wel met z'n lengte de perfecte man naast Timber blijkt te zijn.

Schone heeft bijna z'n hele leven als buitenspeler of als 10 gespeeld, maar kwam onder Bosz ineens als (dubbele) 6 te staan. Daar heeft ie bij Ajax wellicht z'n beste periode gekend.

Spelers kunnen groeien, groeien in ervaring, kwaliteit, inzicht. Sommige dingen hebben ze van nature, andere groeien met de jaren. Dus nee, zal Bassey ooit een geweldige gracieuze 'typische' Ajax-speler worden, nope. Maar kan hij ontzettend waardevol worden als zijn basistechniek verbetert en daarna net als Alvarez zomaar 40-50 miljoen waard worden? Ja zeker, daar ben ik van overtuigd.

24-01-2023 14:50

Qifesh +24917

"Nee geef mij maar liever 10 lompe verdedigers die het profiel van Bassey hebben en die je in een jaar tijd een aardige basistechniek kan meegeven, dan een gracieuze voetbaltechnisch ontzettend vaardige speler die je moet leren verdedigen."

Onze beste backs waren eerst middenvelders

26-01-2023 06:47

Ajax27 +19086

We hebben idd prachtige backs gehad die aanvallend enorm vaardig waren, aan de bal enorm sterk en technisch goed onderlegt. Suurbier, Reiziger... en in een recenter verleden jongens zoals Nous.

Goede spelers, ik weet, maar toch... in het hedendaagse fysiek veel sterkere voetbal. Geef mij dan toch maar iets minder frivole verdedigers.

26-01-2023 09:40

supporter sinds +7887

Wijndal was bij AZ een prima voetballende back met bovendien heel veel gif en snelheid. Dat gif hebben ze juist iets moeten temperen daar.

26-01-2023 12:09

Harold +10572

Er wordt zo opgegeven over Feyenoord. Ze mogen dan 1e staan op dit moment. Maar als je dan niet van een slecht Ajax kan winnen. Hoe goed is Feyenoord dan.

24-01-2023 08:26

trodat4030 +96403

Van Feyenoord wordt, geheel terecht, lang niet zoveel verwacht als van Ajax. Dát is het verschil. Dat krijg je als je als een eenoog de divisie der blinden domineert.

24-01-2023 09:20

Ferd +38373

"Jan Boskamp, Feyenoorder in hart en nieren, wist eveneens niet wat hij zag van Ajax. 'Je kijkt altijd op naar Ajax, maar als je de verdediging van Ajax ziet in de opbouw… Dat is niet normaal. Bassey heeft drie, vier mensen van de tribune af geschoten."

Das knap met die netten rond het veld

24-01-2023 07:04

Ronald de Boer +791

Ik zie het nog wel zitten in Bassey. Oké, aanvallend is hij nog geen topper, maar verdedigend doet hij het prima. Een beetje de tegenpool van Blind die aanvallend beter was, maar verdedigend een stuk minder. Had hij beide kwaliteiten, dan speelde hij nu wel bij City of iets dergelijks. En vergeet ook niet dat hij nu in een matig / slecht spelend team speelt en dat maakt het ook niet gemakkelijker. Zorg op 1 of andere manier voor betere voetballer om hem heen, die de opbouw van hem kunnen overnemen en dan heb je aan Bassey echt wel een goede verdediger.

24-01-2023 05:47

FTS95 +15988

Dat wil je toch niet man? Die gozer kan niet voetballen! Wij zijn Ajax, geen Inter Milan.

24-01-2023 06:15

Ferd +38373

Davinson Sánchez was niet anders. Die had alleen het geluk met De Ligt naast hem en Schone voor hem waar hij altijd de bal kwijt kon. Bassey moet het met Alvarez doen.

24-01-2023 07:05

FTS95 +15988

Sanchez kon wel degelijk voetballen, Bassey absoluut niet

24-01-2023 07:35

Ajax27 +19086

Eens, ik ook. Verdedigen doet ie sterk, Aanvallend juist die meters maken naar de achterlijn, de bal krijgen en dan een voorzet geven doet ie ook goed.

Maar achterin de bal afpakken om vervolgens de juiste voetballende keuze te maken wat ermee te doen... daar zit het mankement. Comfortabel zijn wanneer de bal naar hem wordt gepast en er 1-2 spelers druk zetten, daar zit nu ook een probleem. Hij raakt dan in paniek, doet rare dingen om vervolgens de bal weer te verliezen.

Je moet iemand dus comfortabel maken aan de bal. En dat is gewoon basistechniek bijbrengen. Spelsituaties oefenen waar hij de bal krijgt en deze direct goed doorspeelt naar een mannetje met. hetzelfde shirt aan. Dat is echt wel aan te leren.

Kijk hij zal nooit iemand als Blind worden die de bal krijgt, ziet dat er iemand op 40 meter aan de andere kant van het veld vrij staat tussen de linies en daar perfect de bal neerleggen. Maar een bal aannemen en direct wel lezen of hij naar voren kan/moet draaien en dan de bal snel naar Tadic moet, naar een middenvelder, de CV, of dat ie 10-20 meter moet dribbelen en dan een keuze moet maken... dat zal toch wel gaan lukken.

24-01-2023 10:01

mokum007 +6522

Schreuder moet durven en duidelijk tegen zijn spelers, als je voetbal in je elftal wilt hebben moet Bassey, Sánchez eruit halen en durven de jonge talenten doorschuiven.....

24-01-2023 01:36

LukaLitmanen +81964

Sanchez en Bassey zijn wel de makkelijkste pispaaltjes hè? In de media alleen over hen.

Geen woord over Taylo, Tadic, Klaassen, Bergwijn en Brobbey

Zoo oneerlijk

23-01-2023 23:50

Suarez16_ +9176

Bassey is onterecht (al helpt zijn transfersom niet mee), maar die Sanchez is wel echt een van de zwakste voetballers die ik ooit bij Ajax heb gezien. Dat is gewoon een slechtere versie van Kristensen. Zijn basistechniek is echt dramatisch. Elke aanname kost 5 seconden, elke pass is gewoon een ziekenhuisbal en zijn verdedigen ziet er niet uit. Die gast hapt letterlijk op elke lichaamsbeweging.

24-01-2023 00:01

Cruijffiaann +2958

Bassey heeft nu in twee wedstrijden vier keer een bal zomaar over de zijlijn gelopen.
Dat deden zelfs Dijks en Kristensen niet.

24-01-2023 01:46

Suarez16_ +9176

Het is ook geen linksback. Denk je dat Davinson Sanchez of De Ligt wel lichtvoetig geweest waren op de backpositie?

24-01-2023 02:40

MarkP +21548

Dit zijn wel de allerslechtste spelers bij ajax, de rest is slecht.

24-01-2023 00:21

Cruijffiaann +2958

Compenseert mooi.
Hier krijgt eigen jeugd altijd eerder de schuld dan aankopen.

24-01-2023 01:45

Suarez16_ +9176

Lijkt wel dat veel mensen vergeten dat Bassey het echt meer dan prima deed in de Eredivisie (!) als centrale verdediger de eerste 2 maanden. In de CL was pijnlijk tegen Napoli (al kwam dat vooral door Blind die traag is en heel hoog stond) en opbouwend tegen Liverpool, maar de eerste 12 Eredivisie wedstrijden waar Ajax 10 keer won vond ik hem een prima indruk maken linkscentraal. Dat het in de CL niet wil lukken als jonge speler die nog nooit op dat niveau heeft gevoetbald kan gebeuren. Alvarez, Antony en Martinez hadden het ook lastig in de CL toen ze kwamen. Toen Blind op lcv kwam (en daarna geslachtofferd werd) en hij op linksback moest spelen werd het een stuk minder. Echter Timber-Bassey was meer dan prima als duo de eerste maanden. Lijkt me ook geen fijne jongen om tegen te spelen als Eredivisie spits. Waarom hij nu op linksback moet spelen voor Rensch snap ik echt niet. Rensch is 3 klasses beter dan die Mexicaan op rechtsback, Bassey is 3 klasses beter als centrale verdediger dan Rensch en Wijndal is 3 klasses beter als linksback dan Bassey. Zo moeilijk is het niet. Die achterhoede hebben we misschien 1 keer 5 minuten gezien. Net zoals we nog nooit het middenveld Alvarez, Berghuis en Kudus hebben gezien. Zo moeilijk is het niet om de beste speler op de beste positie te zetten behalve voor Alfred Schreuder.

23-01-2023 23:50

Mokum87 +2435

SanchezOut......liever vandaag dan morgen

23-01-2023 23:43

Ajaxhartt +10710

Je schrijft Schreuder verkeerd.

24-01-2023 08:19

Mokum87 +2435

Hahahaha die mag idd ook direct mee

24-01-2023 10:17

redfella +1327

Bassey is geen lb dat sowieso wat ie wel is weet ik niet eigenlijk.

23-01-2023 23:43

akaj2021 +2101

Wijndal - Bassey - Timber - Aankoop

Er moet een nieuwe rechtsback gehaald worden, iemand die kan opbouwen van achteruit. Er moet ff goed gescout gaan worden nu

23-01-2023 23:31

rambie +1076

Sneijder zat weer eens lekker op z’n praatstoel. Wat komt daar veel onzin uit zeg.

23-01-2023 23:23

tijssenajax +13923

zegt wel goede dingen hier wat mij betreft. Meer inhoudelijk ook dan "wat komt daar veel onzin uit".

24-01-2023 18:41

Sies +4481

Nog niet weg? Tsjonge jonge

23-01-2023 23:23

Wambertoho +1072

Bassey komt er wel, en de laatste weken laat hij in ieder geval zien dat hij wel snelheid en een voorzet heeft. Als je Sanchez vervangt door Rensch (en eventueel Bassey weer naar het centrum haalt en Wijndal opstelt) heb je backs waar Ajax het in de Eredivisie prima mee moet kunnen redden. Met een normale trainer.

23-01-2023 23:12

MichelBoerebach +29176

Ik begrijp dat standaard gezeik op Bassey ook niet helemaal. Ik zie het met hem nog wel goedkomen. Met die Sanchez zie ik het echter somber in. Dat is een slechtere versie van Dest.

23-01-2023 23:21

eenAjaxfan +20306

Je roemt zijn snelheid en zijn voorzet, maar wil hem als lcv opstellen...?
Die snelheid en die voorzet gebruikt hij toch alleen als linksback? En die snelheid valt me nog tegen ook, vooral de eerste meters.

23-01-2023 23:39

fanvooraltijd +6797

Ik begin het laf te vinden om Bassey en Sanches doorlopend slechte spelers te noemen ! Brobbey ,Tadic , Bergwijn Timber ,Klaassen bakken er ook helemaal niks van ! Maar die backs noemen is lekker veilig .

23-01-2023 23:11

MichelBoerebach +29176

Tadic was inderdaad verschrikkelijk. Van de 23 passes kwamen er 2 aan.

23-01-2023 23:24

Zonderbergwijngeenwijndal +6127

Tja die ene back moet ook lekker centraal staan. Berghuis zou denk ik ook een van de slechtste rechtsbacks uit het linker rijtje zijn maar je weet nooit waar alfred mee komt.

23-01-2023 23:08

MrPink +81672

Sanchez moet gewoon lekker weg en Bassey kan misschien nog wel als cv...

En Kudus in de spits moet echt eens afgelopen zijn.

23-01-2023 23:06

MichelBoerebach +29176

Kudus moet echt eens afgelopen zijn. Ik dacht dat Liverpool interesse had?

23-01-2023 23:25

Tommyshelby +128516

Heel pijnlijk dat je dit niet tegen kunt spreken... 30 miljoen weg.

23-01-2023 22:55

Dit is mijn club +10119

Voor Bassey pak je echt nog wel een aardige transfersom van een club uit het rechterrijtje Premier League. Het is natuurlijk niet zo dat deze spelers geen enkele waarde meer hebben.

23-01-2023 23:04

redfella +1327

Tja ligt toch echt aan Schreuder hoor die stelt ze op terwijl er genoeg andere keus is

23-01-2023 22:55

Danielson +50248

Onzin. Wie zijn de backs van PSV? Sanchez kan er inderdaad weinig van, maar in Bassey zit potentie, zeker als LCV. Natuurlijk stelt Alfredo hem weer elders op omdat hij kennelijk een fittie met Wijndal heeft.

23-01-2023 22:55

Cruijffiaann +2958

Mauro, Max, Teze en Mwene zijn allemaal beter.
Klopt gewoon.

24-01-2023 01:44

Danielson +50248

Grapje? Teze en Mwene kunnen niets terwijl Max niet kam verdedigen.

24-01-2023 09:22
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.