Nederlandse kranten: ‘Zo lijkt het Ajax van december op het Ajax van een jaar geleden'

door Marco Bouwmeester 47

Bron Nederlandse kranten

Nederlandse kranten: ‘Zo lijkt het Ajax van december op het Ajax van een jaar geleden'

door Marco Bouwmeester 47

Bron Nederlandse kranten

Laatst geüpdatet

Ajax speelde zondagmiddag een ondermaatse wedstrijd in Alkmaar en ging met 2-1 onderuit. De Nederlandse kranten zijn dan ook niet mild voor de recordkampioen. Als enige lichtpuntje aan de kant van Ajax wordt invaller Mika Godts benoemd.

De Telegraaf: ‘De wil en het geloof ontbraken nu juist bij de Amsterdammers, die technisch, tactisch en qua instelling tekort kwamen in het Alkmaarse spookhuis’

‘De wil om te winnen droop er zondagmiddag van af op de koppies van de AZ-spelers. Om te mogen dromen van een tweede plaats, waarom niet, móést erfvijand Ajax er aan geloven', steekt De Telegraaf van wal. 'En de wil en het geloof ontbraken nu juist bij de Amsterdammers, die technisch, tactisch en qua instelling tekort kwamen in het Alkmaarse spookhuis.’

‘Want ga maar na: van de laatste vier competitieduels in Alkmaar wist Ajax er slechts één keer een positief resultaat uit te peuteren: op 8 mei 2022 werd het destijds 2-2. Vervolgens kreeg de recordkampioen driemaal op rij een ''keekie'' in de Kaasstad. Driemaal waren twee treffers genoeg voor een AZ-zege’, stelt het medium.

‘De AZ-spelers lijken tegen Ajax iets te hebben met het getal ''twee'', gezien de laatste ontmoetingen. Zo was Ruben van Bommel afgelopen seizoen met twee treffers de beul van Ajax. Zondag schoot de linkerspits tweemaal op de paal, in een wedstrijd waarin captain Jordy Clasie de beste man van het veld was en Koopmeiners met twee assists de aangever was van de Alkmaarse zege.’

Algemeen Dagblad: ‘Tegen AZ had de Belg geen tien minuten nodig om meer af te dwingen dan al zijn teamgenoten bij elkaar’

‘Het spel van Ajax onder Farioli is erop geënt de bal zo snel te verplaatsen dat aanvallers in één-tegen-één-duels belanden. De behendige Godts toonde voor zijn blessure tegenstanders heel gemakkelijk te kunnen afschudden. Dat zorgt ervoor dat de jonge Belg vaak dubbele bewaking krijgt, waardoor voor andere spelers meer ruimte ontstaat’, begint het Algemeen Dagblad zijn analyse.

‘Het was een van de redenen waarom Ajax voor de recente interlandperiode, met als hoogtepunt de duels met PSV en Maccabi Tel Aviv, steeds meer op schot raakte', stelt het medium. 'Toeval of niet, sinds de linksbuiten een spierblessure opliep tegen FC Twente, dwong Ajax in al zijn wedstrijden minder kansen af dan de tegenstander.’

‘Hoewel Taylor tegen NEC twee assists had op Weghorst, bleek geen van de vervangers zo goed op volle snelheid te kunnen passeren en combineren als Godts. Tegen AZ had de Belg geen tien minuten nodig om meer af te dwingen dan al zijn teamgenoten bij elkaar. Met zijn treffer bracht hij de spanning terug: 2-1.’

Het Parool: ‘Met zijn invalbeurt toonde de 19-jarige Godts hoe zeer Ajax van hem afhankelijk is’

‘De terugval is deels te verklaren door blessures. Met zijn invalbeurt toonde de 19-jarige Godts hoe zeer Ajax van hem afhankelijk is. Plaatsvervangers als Akpom, Jayden Banel, Kristian Hlynsson en Kenneth Taylor hebben op die positie simpelweg minder te bieden', schrijft Het Parool over de creatievelingen. 'Ook door de tijdelijke afwezigheid van Henderson, Rensch en Bryan Brobbey moest Ajax een veer laten. Maar de mentale en fysieke moeheid speelt eveneens een rol, verklaarde Farioli eerder al.’

‘Farioli heeft onmiskenbaar veel progressie geboekt bij Ajax, maar hij stelt dat de vooruitgang niet lineair loopt', weet het medium, dat voorspelt dat toekomstige teleurstellende resultaten een impact kunnen hebben op het vertrouwen, te vertellen. 'Een terugval, kortom, hoort er volgens hem bij. Al zal de trainer zich ook realiseren dat meer nederlagen in de komende duels met S.S. Lazio, Almere City, Telstar en Sparta diepe deuken kunnen slaan in het vertrouwen.’

de Volkskrant: ‘Zo lijkt het Ajax van december op het Ajax van een jaar geleden, nadat Maurice Steijn allang was ontslagen, John van 't Schip de taken had overgenomen en Ajax weer langzaam klom op de ranglijst’

‘Voetbal kijken was tot de rust tijdverspilling. De ideeënloosheid, het totale gebrek aan creativiteit, het letten op elkaar, de opwinding om niets, de lompheid, van Ajax vooral, met onbehouwen overtredingen van Josip Sutalo en Wout Weghorst. Het schokkende gebrek aan kwaliteit. Chuba Akpom als linksbuiten. Anton Gaaei als rechtsback, geregeld kansloos gelaten door de snelle Ruben van Bommel’, luidt de opsomming van de Volkskrant.

‘Zo lijkt het Ajax van december op het Ajax van een jaar geleden, nadat Maurice Steijn allang was ontslagen, John van 't Schip de taken had overgenomen en Ajax weer langzaam klom op de ranglijst. Nu is het weer een kwestie van langzaam dalen.’

Trouw: ‘Ook in Alkmaar komt de ploeg op vele fronten tekort, met vooral weinig creativiteit en een gebrek aan spelers met individuele kwaliteit’

‘Het resultaat van Ajax past in een ronduit magere week, waarin de ploeg eerst met de hakken over de sloot ging tegen NEC (1-2) en midweeks ternauwernood gelijkspeelde tegen naaste concurrent FC Utrecht (2-2)', stelt Trouw. 'Ook in Alkmaar komt de ploeg op vele fronten tekort, met vooral weinig creativiteit en een gebrek aan spelers met individuele kwaliteit.’

‘Natuurlijk zijn er redenen aan te wijzen voor het sportieve verval', verduidelijkt de krant, die een aantal redenen hiervoor geeft. 'Meest zwaarwegend is het drukke speelschema van Ajax. Op bezoek bij AZ werkt Ajax, dat in de zomer drie voorrondes moest overleven om zich te plaatsen voor het hoofdtoernooi van de Europa League, al zijn 26ste wedstrijd van het seizoen af.’

NRC: ‘Geen negatieve emotie te bespeuren, ook al heeft Ajax nog maar krap een kwartier om iets terug te doen’

‘Aan niets is ze aan te zien dat Ajax zojuist op 2-0 achter is gekomen tegen AZ. Hoog op de eretribune van het kolkende AFAS-stadion in Alkmaar stralen technisch directeur Alex Kroes en directeur voetbal Marijn Beuker deze donkere zondagmiddag vooral uit dat ze alles onder controle hebben', schrijft NRC.

'Geen negatieve emotie te bespeuren, ook al heeft Ajax nog maar krap een kwartier om iets terug te doen', stelt de krant. 'Ze zien invaller Mika Godts nog wel de 2-1 maken, en iets dat lijkt op een slotoffensief. Maar uiteindelijk blijkt de eerste nederlaag sinds twaalf Eredivisieduels onvermijdelijk.’

Lees meer over:
Plaats reactie

JanBiesbos +29458

Echt wat een onzin, in niets lijkt het op vorig jaar kan ook niet want we schijnen een heeeleeeuh andere selectie te hebben volgrns dezelfde onzin media.

09-12-2024 18:28

JanTa +15870

Zomaar een vraagje, wat let Ajax door zo snel mogelijk met Ihataren aan tafel te gaan zitten? Vergeet het verleden en kijk naar de toekomst.

09-12-2024 14:05

Ajacied33 +37055

Begrijp je vraag,denk dat Mo in potentie de beste speler in de ED is. Alleen logisch dat Ajax er niks mee gaat doen. Ik gun die jongen het allerbeste, we hebben notabene dezelfde achtergrond. Hij moet zich eerst bewijzen, dat hij echt alles voor het voetbal opzij zet. Hij heeft al vele kansen gehad en hopelijk pakt hij deze kans bij Rkc aan om zich in de picture te spelen. En vooral om weer topvoetballer te zijn

09-12-2024 16:28

OpaHooligan +4319

Paar afgefikte auto's misschien, en twintig kilo overgewicht. Dat hij op zich meer talent heeft dan de hele RKC selectie, tja dat weten ze in Waalwijk ook.

10-12-2024 16:16

mido1988 +4317

Dezelfde spelers van een jaar geleden...

09-12-2024 13:39

NipeB +15855

En een andere trainer die het verschil ook niet maakt. Onder Farioli is op momenten en een enkele wedstrijd na het voetbal nog steeds niet om aan te gluren. Trainers met mindere spelers in de eredivisie spelen wel leuker en beter voetbal. Het kan gewoon wel.

09-12-2024 15:07

HStorm +3184

Gaat niet om Godts/een persoon (uiteraard wel om kwaliteit op een positie). Gaat erom dat Ajax vleugellam is zonder vleugelaanvallers en aanvallende opties veelal via het middden moeten gaan, voorgeslingerd moeten worden via vroege voorspelbare voorzetten en onze backs vrij matig zijn aanvallend en ik Hato vooral goed vindt als hij meer centraal Godts ondersteund al gaat het steeds wat beter ook op de flank.

Als je Traore bankt en Godts niet inzet ben je vleugellam en is elke wedstrijd moeilijk mits je tegenstander slaapt.

09-12-2024 13:35

Gewoon Gijs +18517

Kroes heeft gewoon gefaald in de transfer window waardoor je nu een modder figuur slaat bij 1 blessure; helaas is er blijkbaar ook geen geschikte jeugd speler als back up of Farioli kent ze niet

09-12-2024 13:04

OpaHooligan +4319

Ik snap Kroes anders wel, Bergwijn en Forbs wou je allebei kwijt. Dat je dan niet op tijd bent om een vervanger te halen, ja dat is zuur.

10-12-2024 16:17

Gewoon Gijs +18517

Uiteraard bedoel ik het gebrek aan vervanging

10-12-2024 20:18

SiegiEd14 +2327

Na een kleine opleving is Ajax weer op niveau waar ze vandaan komen. Als trainer begin je altijd met je beste 11 en wissel je naar loop van de wedstrijd. Ajax moet de CL halen, dus de competitie is het belangrijkst! Daarnaast heb ik gister naar het team zitten kijken die op het veld stonden en dacht, wie van de spelers zou ik absoluut niet kwijt willen bij Ajax…. Ik kwam erachter dat er geen 1 was waarvan ik dacht, ja Ajax kan niet zonder deze speler en dit zei mij genoeg. Ook Farioli kan mij niet bekoren, ik ben niet van de data en naar mijn inzien kan een beetje trainer aan iemand zien of hij fit of niet fit is. Eerlijk gezegd gaan de praatjes van Farioli over het fit zijn enz een beetje tegenstaan. Dat Ajax verliest, dat kan, maar zoals ze spelen en al die ballen terug op Pasveer die de ballen dan gewoon weer inlevert bij de tegenstander, is gewoon tenenkrommend. Er zit geen progressie in dit team en hier is ook geen kwaliteit voor, dus al met al als we alles bijelkaar leggen, gaat het op deze manier niet lukken!

09-12-2024 10:05

Ajax4proud +10986

Ik denk dat ze niet veel beter af zijn dan met Schip. Schip wordt weg gezet als een slechte trainer maar hij verliest nu ook tegen de mindere tegenstanders.

En hij heeft het elke keer over dat Ajax veel wedstrijden heeft gespeeld, echter is Ajax een topclub dan hoort veel wedstrijden spelen erbij. Normaal gesproken heb je ook een breder selectie waarin de wisselspelers vaak net zoveel kwaliteit hebben dan de basisspelers.

Hij zet nu wisselspelers als Van den Boomen in de basis, hij heeft vaak de bal gehad.

Touches 79
Accurate passes
55/65 (85%)
Key passes 1
Dat vind ik wel bijzonder slecht.

Taylor
Touches 44
Accurate passes 25/33 (76%)
Key passes 0

Moet het hebben van zijn creativiteit maar nergens gezien. Klaassen speelde dit keer onder niveau waardoor de gehele middenveld overlopen werd.

Progressie is inderdaad erg tegenvallend, alle ballen constant terug oftewel betonvoetbal waardoor je ook nog eens de keeper in problemen brengt.

Ajax is weer bijna terug bij af. Het enigste verschil is dat ze nu 3e staan in plaats van 18e.

09-12-2024 10:40

SiegiEd14 +2327

Geen speld tussen te krijgen, je hebt helemaal gelijk! Betreft Schip, daar zouden we allemaal respect voor moeten hebben. Deze man was als enige echte Ajacied bereid om zijn nek uit te steken omdat niemand anders de ballen hiervoor had en dan branden sommige hem af omdat Farioli een paar wedstrijden heeft gewonnen en zoals je zegt, ook gewoon tegen de “kleinere” ploegen verliest. Daarnaast was Schip ook meer een realist, er zit gewoon niks meer in deze spelers!

09-12-2024 11:44

Ajax4proud +10986

Klopt, ik vond dat Schip het gewoon niet slecht had gedaan. De 5e plaats was toen alles wat je erop dat moment kon uithalen. Er zijn hier wel vaker mensen op deze site snel op de teentjes getrapt.

Ajax doet het nu goed door ook meer de jeugd op te stellen maar het scoutingsapparaat zou ook gewoon goed moeten zijn. Als ik lees waar Ajax elke keer uitkomt, eerst Regeer daarna Oguz Aydin. Ik wil graag een speler terug zien als Tagliafico met grinta maar dan op jonge leeftijd.

Opbouwen doe je niet binnen een jaar, daar zullen wel wat jaren overheen gaan. PSV heeft ook lang moeten wachten maar die plukken nu de vruchten ervan af.

09-12-2024 11:57

PuntNaarAchterSVP +5523

Ik zou de wedstrijden van vorig jaar nog even terugkijken. Het is nu niet goed, maar vorig jaar was het hemeltergend slecht. De ondergrens is echt wel een stukkie omhoog.

09-12-2024 12:05

Gewoon Gijs +18517

Schip is echt een flater als trainer van Ajax

09-12-2024 13:05

Ajax4proud +10986

@PuntNaarAchterSVP, Ajax won anders wel thuis wedstrijden zoals tegen Fc Utrecht en Fc Twente..

09-12-2024 14:32

Ajax4proud +10986

@Gewoon Gijs, waar is dat op gebaseerd als trainer van Ajax?
Van de 18e plaats naar de 5e plaats met een gemankeerde elftal waarin hij pas instapte op de helft van het seizoen zonder eigen spelers en die totaal gedemotiveerd waren.

09-12-2024 14:34

PuntNaarAchterSVP +5523

Van 't Schip bij Ajax: 1,81 punt per wedstrijd
Farioli: 2,27 punt per wedstrijd

09-12-2024 16:23

Ajax4proud +10986

Bijna 0,4 punten verschil en daarnaast ook eigen spelers gehaald. Hij heeft met alle geluk op het nippertje na de Europa League voorrondes door gekomen. Benieuwd wat het eind resultaat is in de Eredivisie.

09-12-2024 18:34

Ajaxbrl +14059

Waarschijnlijk wordt PSV jaren lang kampioen nu

09-12-2024 09:54

Patrick020 +22558

Als ze niet dezelfde fout maken als Ajax dan wel ja, ze hebben alles wat ze nodig hebben.

Trainer
selectie
geld
CL voetbal
op alle posities van de directie zwaargewichten
Goede jeugdopleiding, die ze aan t uitbouwen zijn.

09-12-2024 10:05

Ajaxbrl +14059

In andere woorden, 3e ster is hard onderweg..

09-12-2024 16:22

Henny +1903

Ja dat werd ook destijds geroepen over Ajax. Als Ajax zijn selectie kan versterken, dan weet ik zeker dat we “gewoon” weer kans maken om kampioen te worden.

09-12-2024 10:18

Patrick020 +22558

Het verschil is alleen dat Overmars alles deed psv heeft een sterk trio Bosz, Brands en Stewart, goede RCV en een sterke vernieuwde scouting en is de jeugdopleiding ook aan t verbeteren. Overmars gooide salarissen steeds meer omhoog en haalde steeds duurdere spelers dat doet Psv bewust niet

09-12-2024 10:26

bas.v55 +684

Psv is erg schimmig qua salaris huishouding. Ze betalen op dit moment absoluut de hoogste salarissen in NL, kijkend naar uitgaven loonkosten. Alleen wie wat krijgt is onduidelijk, alsmede de constructies.

09-12-2024 10:47

Breuk +25548

Nou en? Is dat illegaal?

09-12-2024 11:11

Gewoon Gijs +18517

Ja dat zou bii Ajax zo moeten zijn, maar dan wel juiste mensen aan het roer en niet mensen die 4 miljoen huur betalen voor Ocampos of 10 miljoen voor Avila

09-12-2024 13:14

JanTa +15870

Brabandse mentaliteit en dat leer je nooit af.

09-12-2024 14:06

Ajaxbrl +14059

Als Overmars gewoon door had kunnen gaan met z’n werk was dat ook gebeurt..

09-12-2024 16:22

Ajaxbrl +14059

Farioli’s schuld dit, start gvd nou eens met je sterkste 11 ipv het laatste half uur allemaal hoge nood wissels.

09-12-2024 09:53

Ajax4proud +10986

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1243428/onbegrijpelijk-van-farioli-feyenoord-hemeltergend-de-eredivisie-is-van-psv.html

De Eredivisie is van PSV overduidelijk, de regerende landskampioen van Nederland maar nog steeds blijven zij de beste van Nederland. Een masterclass van PSV tegen Fc Twente met 6 - 1 winnen.

In de recente geschiedenis van de Eredivisie waren er weinig ploegen die zó oppermachtig waren als dit PSV, al anderhalf jaar lang.

Ajax apathisch, ongeïnspireerd en ideeënloos. Ajax is gezakt door een 2-1 nederlaag tegen AZ naar de derde plek op de Eredivisie-ranglijst. Hoe lang blijf je de optimisme houden als je dan naar de 5e plaats afzakt, dan ben je net zo goed als Schip.

Ajax had beter Ron Jans kunnen hebben, de 2e plaats met een veel minder budget. Net als Frank de Boer die 4 kampioenschalen binnen haalt met een veel minder budget aan spelers materiaal.

09-12-2024 09:29

31xAjax +8021

Jans is in alle facetten een betere trainer dan Farioli....

09-12-2024 11:13

Aram +18288

Farioli’s plan met Kroes’ selectie:
- 70 minuten beton storten met de houten klazen
- dan Fitz, Godts en Brobbey erin om de wedstrijd alsnog te winnen. Ook ivm blessures.

Zo gek was dat niet eens bedacht. Hij liet alleen te veel houten klazen staan, en te lang.

09-12-2024 09:15

@Maar7en +1590

Ik betrapte mij er ook op dat dit gewoon de tactiek van Farioli is. Niet vol gas vanaf minuut 1. Alleen maar tegen houden en dan hopen dat de tegenstander moe en moedeloos is geworden om toe te slaan met je beste spelers en dan nog een Henderson erin om die voorsprong over de streep te trekken als de tegenstander een slotoffensief begint.
Helaas dit Ajax heeft te weinig kwaliteit om druk te zetten, snelle en secure driehoekjes uit te voeren om onder druk uit te voetballen. Telkens foute ballen of de verkeerde man in spelen waarmee je jezelf de das om doet. Heel raar dat ze het zelf niet zien.

09-12-2024 11:35

Gewoon Gijs +18517

drama uitvoering dan

09-12-2024 13:15

AjaxTheGreat +469

In grote lijnen zit er echt wel progressie in het spel ten opzichte van vorig seizoen. Toch zie je vooral de laatste weken weer 2 opvallende dingen in het spel terug:

- Het onder druk opbouwen is ronduit dramatisch en tegenstanders hebben dit nu ook door. Onder druk spelen ze elkaar achterin de grootste ziekenhuisballen toe, waarna meestal Pasveer hem haastig over de zijlijn trapt.

- Bij counters en en corners krijg je bijna het idee dat de spelers maar 1 taak meekrijgen; zorg dat je in de 16 komt/staat. Hoe vaak je wel niet ziet dat spelers lucht staan te dekken, of dat ze als een blind paard terug rennen naar de 16 zonder te kijken waar de bal is.

Het geeft wel te denken op welke manier hier op getraind wordt..

09-12-2024 08:44

Aram +18288

Ja die corners… dat is al jaren een probleem. Farioli’s oplossing is dat hij altijd veel lengte opstelt (1 van de redenen om Akpom linksbuiten te zetten) maar van de organisatie klopt nog steeds niets. Dat is zeker een zwak punt in de trainingen.

Het helpt natuurlijk niet dat je een keeper hebt die niet kan springen. Het wordt tijd om weer eens naar Ramaj te kijken.

09-12-2024 09:26

SiegiEd14 +2327

Ik zie het net even andersom. Dit team heeft onder deze trainer een opleving gehad tegen Feyenoord en PSV, daarna zijn ze op de oude voet doorgegaan omdat Ajax de spelers niet heeft om echt stappen te maken. Tevens begint elke trainer met zijn sterkste 11 en niet andersom. Kom er maar eens in als je team totaal niet loopt, uiteraard kun je zoals Godts een leuke actie eruit gooien, maar gister was deze inbreng gewoon te laat en werden ze te laat wakker. Nee, dit team en (sorry) ook trainer gaan Ajax niet verder brengen omdat dit gewoon weg de middelen er niet voor zijn..

09-12-2024 10:10

Sunny +9597

SOS SOS SOS

Het belang van snelle handige dribbelaars zie je wekelijks terugkomen.
Maar wij hechten meer belang aan houten klazen met veel ervaring vanwege het groepsproces.
Die mogen dan in een catenaccio- keurslijf punten sprokkelen en sta je met veel geluk 3e.
Het is te idioot voor woorden dat wij qua niveau, beleid en spelopvatting zo diep gezakt zijn.
Het niveau van bestuurlijke, technische en sportief verantwoordelijken is ver onder peil.
Mislintat was slechts het horror gevolg maar de oorzaken zijn nog niet weg!

SOS SOS SOS

09-12-2024 08:41

WillemvH +1651

Het is toch iedereen opgevallen dat Ajax tijdens de blessure van Godts zo zwak speelde? Er nauwelijks punten zijn gescoord? Godst zorgt voor dreiging en diepgang. Creeert overtal. Kortom, dát is het type speler dat aangetrokken moet worden.

09-12-2024 08:37

Aram +18288

Forbs, Bergwijn.
Just saying.

09-12-2024 09:16

Aram +18288

Tuurlijk zijn er betere buitenspelers denkbaar. Maar nu hebben we niks. En wel drie spitsen waarvan er eentje verbannen is naar, jawel, linksbuiten.

09-12-2024 13:02

WillemvH +1651

Bergwijn? Het is een Godtsgeschenk dat hij weg is.

09-12-2024 19:58

nightgoat +31443

Jongeling Godts is de beste en belangrijkste speler van de huidige Ajax selectie en dat zegt genoeg over het niveau van de huidige Ajax selectie.

09-12-2024 08:34

Ajax4proud +10986

Godts heb je nodig maar zeer zeker ook Henderson. Hij spaart de spelers voor de CL en dat ze niet nog erger geblesseerd raken. Al die verlies punten kan je ook opsparen.

09-12-2024 09:31

Johan1 +3046

We zijn inderdaad weinig opgeschoten. De zo geroemde fitheid onder Farioli is ook ver te zoeken. Voetbaltechnisch en tactisch worden we niet beter. Kroes moet zorgen voor een evenwichtige selectie, maar dat is onze grootprater niet gelukt. Farioli wisselt teveel en verkeerd, maar moet het ook doen met waardeloze spelers.

09-12-2024 08:29
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.