Mossou: 'Henderson is zo ongeveer alles, behalve een typische Ajax-speler'

door Timo Suur 132

Bron Algemeen Dagblad

Mossou: 'Henderson is zo ongeveer alles, behalve een typische Ajax-speler'

door Timo Suur 132

Bron Algemeen Dagblad

Sjoerd Mossou vindt dat Ajax-fans de komst van Jordan Henderson niet zo erg moeten toejuichen. De columnist verwacht dat de Engelsman wel zijn rol gaat hebben bij de heropbouw van Ajax, maar de middenvelder is geen speler zoals ze gewend zijn in Amsterdam.

Minder dan een maand geleden kwam Ajax met het nieuws dat ze een clubrecord hadden gebroken met de verkoopcijfers van een wedstrijdshirt van een nieuwe aankoop. Mossou keek hier raar van op. 'Merkwaardig omdat Henderson zo ongeveer alles is, behalve een typische Ajax-speler: een oerdegelijke controleur die ruwweg het midden houdt tussen Mark van Bommel en Timmy Simons, maar dan met een lief Noord-Engels accent', zo schrijft hij in zijn column in het Algemeen Dagblad. 'De Henderson-hype paste feilloos bij de staat van Ajax, maar gaf die tegelijk een nieuwe dimensie. Dat de Amsterdamse club op bestuurlijk en voetbaltechnisch vlak al een tijdje het spoor bijster is, was al langer bekend. Maar blijkbaar was nu ook de achterban in totale verwarring geraakt.'

Volgens Mossou zijn de Ajax-fans de laatste zestig jaar verwend met 'de meest weergaloze spelers'. De columnist vindt het opmerkelijk dat ze nu massaal het shirt kochten met de naam van Henderson achterop. 'We zijn een week of drie verder en alles is weer geluwd', vervolgt Mossou zijn verhaal. 'Henderson blijkt exact de voetballer te zijn die hij al heel zijn leven is: gewoon, een voetballer. Ajax is nog net zo hopeloos de weg kwijt als in de maanden hiervoor.'

'Henderson gaat straks nog wel van pas komen bij wederopbouw van Ajax'

Mossou heeft er geen twijfels over dat Henderson van pas gaat komen bij de wederopbouw van Ajax, maar de verwachtingen rondom de Engelsman zijn te hoog volgens hem. 'Die arme jongen kan het ook niet helpen dat hij plots tot nieuwe Oppergod der Godenzonen werd verheven', aldus de columnist. 'Maar laat de Henderson-hype een nuttige realiteitscheck zijn voor alle Ajacieden. Ik bedoel: het is heus begrijpelijk dat je in de war raakt van een seizoen als dit, als Ajax-fan, en logisch dat je je dan wanhopig vastklampt aan elk sprankje hoop. De meeste voetbalsupporters doen al jaren niet anders.'

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7031

Nu al volledig afserveren. Bewierookt en na 2 weken alweer verguisd. Deze vent kan toch niet gezien worden als de heilige Messias? Kan hij toch nooit alleen met die drama spelers om hem heen? Met van den Boomen erbij zullen ze allebei de lijnen uitzetten. 2 nieuwe ervaren verdedigers erbij en 2 snelle en goede buitenspelers, opgelost...lol

21-02-2024 07:02

Ajax14AMS +25205

Mossou heeft gelijk, idioot idee om hem 7 miljoen per jaar te geven. Is op zijn retour.

19-02-2024 05:41

musicradio +3893

loop maar achter die vuile kakkerlak aan ajax14ams en hoepel op van as

21-02-2024 15:40

Ajax14AMS +25205

Omdat ik een 33-jarige speler 7 miljoen per jaar geven terwijl die bij lange na niet de beste speler van de selectie is onverstandig vind moet ik ophoepelen, LOL.

22-02-2024 07:36

Manny420AJAXisLeven +112

Mossou irritante vent

18-02-2024 13:03

RSM +3916

Dat geldt ook voor Taylor, Sutalo, Rensch en de rest die is aangekocht.

18-02-2024 11:50

Allegriadopovo +1119

Definieer een typische Ajax-speler.

18-02-2024 10:57

Intec2.0 +12395

Was Galasek ook niet en toch was die heel nuttig en dat soort spelers heb je ook nodig.

18-02-2024 09:14

jeffoajaxfan1 +1380

Poulsen was ook geen typische ajax speler maar wel belangrijk

Bommeltje en toivoinen of hoe je het ook schrijft schrikken nog wakker van die wedstrijd

18-02-2024 09:00

Jopienr14 +416

Was echt een topper he die Poulsen. Destijds enige volwassen speler. Frank de Boer waardeerde hem alleen niet want die kon niet met echte mannen cq volwassen spelers omgaan. Had gewoon toen nog willen blijven maar voelde te weinig vertrouwen bij de Boer vertelde hij me op het kampioensfeest. Henderson is ook een heel volwassen speler maar er loopt nu echt te weinig kwaliteit om hem heen. Gaat echt nog van waarde zijn de komende maanden cq jaren. Tenzij Frank de Boer weer trainer wordt......

20-02-2024 15:32

Haarlemmer +20529

Heel makkelijk scoren. Want hij staat in zn eentje op het middenveld. Ga die wedstrijden maar is kijken. Taylor is nergens. Die kan beter zn youtuber neuken tijdens wedstrijden, dan issie nuttiger dan waar die nu mee bezig is en Hlysson staat telkens in de aanval. Dan moet Henderson alles in zn eentje dichtlopen. En nee Tis geen Messi ofzo. Maar wel een hele belangrijke pion in het kampioensteam van 2024/2025

18-02-2024 08:12

LichaTheButcher +3769

Hendo is in niks een 6. Hij is iemand die als 8 en voornamelijk de RCM positie het beste

18-02-2024 03:18

driehoekjes +3331

Mossou is een ajax hater. Schrijft hier nu ook dat hij een hekel aan ajax supporters heeft

18-02-2024 01:34

Nr.10 +110893

Timmy Simons mag de veters van Henderson nog niet strikken. Van Bommel was gewoon een goede speler, ook al was hij een vieze PSV’er.

17-02-2024 23:36

w86 +9336

Henderson is geen Messi nee, maar vergelijken met Van Bommel en Timmy Simons is toch wel het andere uiterste. Men doet hier ook net of hij alleen door zijn "schattige Noord Engelse accent" jarenlang aanvoerder van Liverpool is geweest..

17-02-2024 22:32

31xAjax +7857

Zomer 2023, in een vlaag van totale verstandsverbijstering geeft Ajax carte blanche aan de als lichtgewicht bekend staande Sven Mislintat. Gevolg voor €115 miljoen komen er 12 matige spelers waarvan het er 2 redelijk doen (Ramaj en Branco) waarbij Ramaj nooit had gespeeld als Rulli niet geblesseerd was geraakt.

Winter 2024, Ajax laat zien helemaal niets geleerd heeft van het fiasco van de zomer window en haalt de duurste speler (salaris) ooit terwijl die al bijna 34 is. Na 3 wedstrijden blijkt uit te komen waarvoor al gewaarschuwd werd. Henderson blijkt zo matig als voorspeld en heeft zoveel moeite om een voldoende scoren, wat slechts 1 van de 3 keer lukt, dat hij er überhaupt niet aan toekomt een verlengstuk vd trainer in het veld te zijn. Een kwaliteit overigens die hij nooit bezat.....

17-02-2024 22:17

NipeB +15786

Je vergeet het seizoen daarvoor nog met Hamstra en Huntelaar en de zaakwaarnemer van Tadic. Eenzelfde bedrag. Of de 75 miljoen in 5 jaar aan commissies voor zaakwaarnemers door Overmars, hoogste in Europa na PSG. Onze club is al jaren doodziek en alleen maar geïnteresseerd in geld.

17-02-2024 23:15

Bruno04 +15716

Ik vind met name de tendens van zulke stukken altijd zo overdreven. Een beeld wat ze het liefst zelf in stand houden om zo een hekel aan ons te blijven houden.

Want wat zijn wij boven de wereld geheven en is Henderson de nieuwe Messi in Amsterdam

Ik heb het hier niemand horen zeggen…

Zit vooral in hun eigen bolletje tegenwoordig

17-02-2024 20:29

MPAjax +8369

Mossou serieus nemen lol dan ben je van een andere planeet

17-02-2024 20:13

Benjiben +4297

Hendo heeft al meer kritiek gekregen na 2 wedstrijden dan taylor na 2 jaar, bijzonder.

17-02-2024 19:50

letsvencook +13054

Een 6 die de bal fatsoenlijk van kleur naar kleur kan spelen hoort natuurlijk ook niet bij ajax.

17-02-2024 16:59

Nadamesmo +2266

Een speler, die in een bijna afgelopen wedstrijd eindelijk eens een crosspass durft te geven en prompt de tribune injaagt, natuurlijk ook niet.

17-02-2024 17:51

letsvencook +13054

Henderson had nog geen 20 minuten nodig om taylor 1 op 1 te zetten tegen psv. Tegen bodo ook al in de eerste helft brobbey achter de verdediging bedient maar er werd niks mee gedaan. Het is maar net wat je (selectief) onthoudt

17-02-2024 18:21

Nadamesmo +2266

Als dat al zijn wapenfeiten zijn in 270 minuten voetbal, dan is dat dus bijzonder armoedig.
Sinds Henderson heeft Ajax geen wedstrijd meer gewonnen.

17-02-2024 19:07

letsvencook +13054

Dat is natuurlijk bij lange na niet alles, ik weerleg alleen je opmerking met wat acties die bij mij voor de geest komen.

17-02-2024 19:12

Nadamesmo +2266

Heeft hij toch erg weinig gedaan wat tot de verbeelding spreekt, blijkbaar.
Of jouw kinderhand is gauw gevuld. Kan ook.

17-02-2024 22:52

Haarlemmer +20529

Gelukkig hoeft een 6 geen 100 goals en assists te maken. Hij heeft hele andere taken

18-02-2024 08:14

Nadamesmo +2266

Ja, zwaaien en roepen. En dat brengt hem miljoenen op.

18-02-2024 08:50

letsvencook +13054

moet je nagaan hoe snel de kinderhand is gevuld van schip bij taylor...

en ja, ik ben heel tevreden over henderson tot nu toe

18-02-2024 14:45

Francisco81 +4280

Ja begint een beetje irritant te worden nu dit. Elke keer kritiek op Henderson. Al zet je een rodri op het middenveld hier verzuipt hij ook op een middenveld met hlynson en Taylor. Dus kritiek vind ik zwaar overdreven. En er word ook gedaan alsof Ajacieden dachten dat ze een spelmaker of Wonder speler kregen. Niemand had die illusie. Maar gewoon een speler met een schat aan ervaring en de eerste stap in de herbouw. Onzinnige berichten steeds van iedereen op tv.

17-02-2024 15:47

Nadamesmo +2266

Daar is Ajax en de supporters zelf schuld aan.
Henderson was een zogenaamde buitencategorie topaaankoop die Ajax wel even uit de malaise zou halen. Transfer van de eeuw en nog net geen Cruijff.
Kenners hadden al direct in de gaten dat de toegevoegde waarde van eeen zwaar op z'n retour zijnde Henderson nauwelijks enig rendement zou opleveren. Hij heeft nog geen moment kunnen overtuigen dat hij zijn medespelers al coachend beter kan laten zijn c.q. door zijn ervaring een wedstrijd kan doen kantelen (middelmaat van den Boomen kon dat tegen Bodo wel!).
Dus dat het onrealistische verwachtingspatroon over Henderson de grond wordt ingeslagen, was te verwachten. Het is en blijft een simpele waterdrager die in zijn carriere geluk heeft gehad te mogen spelen in dienst van grote spelers.
Miskoop en nog niet zo'n kleintje ook.

17-02-2024 16:13

Michael 1974 +21966

Volgens mij waren er erg weinig mensen die dachten dat henderson johan cruyff zou blijken te zijn, en zo maar even ajax weer naar de wereldtop zou voetballen….

17-02-2024 19:49

Francisco81 +4280

Heb ik echt nergens gelezen. Dat hij Ajax wel ff uit de malaise zou halen. Wel dat het qua ervaring een goede aankoop zou zijn en daar ben ik het ook mee eens. Hoe kun je nu al zeggen dat dit een miskoop is dan. Als je er een beetje kijk op hebt dan zie jedat iedereen zou verzuipen op een middenveld met hlynson en Taylor. Als een van Den Boomen samen met Henderson op het middenveld zou staan dan heb je gewoon een goed blok qua ervaring, daar voor gewoon een goede 10 . Maar door Henderson weg te zetten als een simpele waterdrager klink je eerder als een fan van een andere club. Want eerst was de tendens van andere supporters dat ze er om zaten te lachen dat hij onhaalbaar was. Maar toen hij wel kwam zaten ze er om te lachen dat hij het niet aan zou kunnen. Iemand die lang aanvoerder van het beste Liverpool sinds jaren was weg te zeggen als een simpele waterdrager klinkt eerder wat sneu eigenlijk.

17-02-2024 22:58

BungTahamata +1960

Kan mij nergens herinneren dat er gezegd werd dat hij de "verlosser" zou zijn. Zelfs bij alle podcasts en ook Schip zei dat ze erg blij zijn met hem maar dat dit het nog lang niet is. Ik heb juist het gevoel dat supporters van andere clubs dat imago hebben gecreëerd en vervolgens hun gelijk te halen als het niet goed gaat.

18-02-2024 08:19

Juichtoon +32254

Mossou is zowat alles behalve een objectieve journalist.

17-02-2024 14:50

HV178 +2567

Precies. Met zijn wallen onder de ogen kun je die in Amsterdam wel sluiten.

17-02-2024 15:50

Michael 1974 +21966

Alle kakkerlakken hebben wl gereageerd dat henderson niet goed is. Meestal komt dat door bedwelming van kakkerlakken angstzweet….

17-02-2024 19:51

DSanders +1806

Wat is het toch met die commentatoren die net doen of wij hadden verwacht dat Henderson een of andere stylist is? Hij is gehaald als lijm voor het middenveld en om zijn ervaring. Niemand verwacht dat hij even 60 assists in een jaar gaat geven. Dus kunnen deze eikels een keer stoppen met hun stro-man argumenten?

17-02-2024 14:24

Juichtoon +32254

Mossou is een hoer van het AD...zo dat is eruit..

17-02-2024 14:51

Edwin Oud +2327

Hij is ook niet de lijm op het middenveld. Voor Henderson begon het geleidelijk wat beter te gaan en na Henderson juist minder. Weer nieuwe automatisme inslijpen.
Nee ik vind Henderson absoluut weggegooid geld.

17-02-2024 15:03

RadheAjax2021 +17845

Henderson moet gewoon betere middenvelders om zich heen hebben en een stabiele centrale achterhoede dan komt het wel goed.

17-02-2024 14:15

RickyAFCA +1894

Wanneer de 8 zoveel gaten laten vallen dan kan je Makelele heten maar ook hij zou hier niks aan kunnen doen. Henderson is een top aankoop voor dit Ajax. We wisten toch allemaal dat alleen hij het probleem niet gaat oplossen?

17-02-2024 14:10

Edwin Oud +2327

Hebderson een top aankoop?

17-02-2024 15:04

Veli +1991

Henderson is weer zo’n dubieuze transfer dat jezelf afvraagt wie er allemaal aan mee verdiend heeft.
Ajax heeft meer behoefte aan spelers met creativiteit , een goede dribbel en assist.
Een zes zou je in principe zelf kunnen opleiden!

17-02-2024 14:05

Sjaaakie +1129

Mossou is zo ongeveer alles, behalve een goede columnist

17-02-2024 14:00

Artemio +31603

Overschakelen naar een dubbele 6. Waarbij je een blok hebt van Mannsverk Henderson met Fitz/Branco als back up. Als 10 heb ik liever Berghuis/Hlynnson.

17-02-2024 13:33

champhead +14301

Ik ga Hendo pas beoordelen als hij 5 potjes naast vd Boomen gestaan heeft. Naast Taylor ziet zelfs Frenkie er slecht uit.

17-02-2024 13:32

Nadamesmo +2266

Ahhhh, dus van den Boomen (pure middelmaat overigens die taktisch tekort komt en verdedigend de nodige manco's heeft) is nu de Grote Verlosser?

17-02-2024 13:50

Juupie +2585

Ik beoordeel hem nu al en het is onvoldoende.

17-02-2024 14:54

Nadamesmo +2266

Ajax heeft nog geen wedstrijd gewonnen sinds de Grote Verlosser Henderson met zijn wapperende handjes en voortdurend gekwek zijn intrede heeft gedaan.
En die machteloosheid straalt hij ook uit. Tegen Bodo was duidelijk zijn irritatie te merken door voortdurend tegen de scheidsrechter te schreeuwen en opzichtig tegen tegenstanders aan te lopen.
Nogmaals sinds 18-19 is het alleen maar bergafwaarts gegaan met hem en zit Ajax nu te kijken met een miljoenen kostende, overjarige ballast die alleen nog wast nut heeft in de kleedkamer maar zeker niet op het veld.
Natuurlijk is dit wat gechargeerd maar de slotsom is dat hij de investering nu niet en nooit niet gaat waarmaken.

17-02-2024 13:29

Juichtoon +32254

Heb jij de glazen bol van ons Fritske gekregen?
Misschien kun je zien wanneer de tegenstander van Psv weer rood krijgt. Is dat volgende week of de week erop?

17-02-2024 14:53

JesperOdeTovenaar +1211

Kijk even naar mijn post direct onder de jouwe. Daarin lees je de uitleg waardoor hij nog geen meerwaarde KAN zijn. Ligt niet aan hem, maar aan de stupide invulling van het middenveld door Schip.

17-02-2024 15:46

JesperOdeTovenaar +1211

Er is ÉÉN reden dat Henderson nog niet meer dan een 7 of 6 scoort. Hij speelde de laatste 2 wedstrijden als enige vertegenwoordiger van ajax op een middenveld tegen vaak 2 a 3 tegenstanders. Taylor en Akpom/Hlynsson stonden vaak zo diep dat Henderson in zijn eentje ruimtes van 20-30 meter met daarin 2 a 3 tegenstanders moest belopen. Hetgeen dus niet kan.
Tegen PSV speelden we compact en terug en was dit niet het geval en dan kan hij sturen en coachen en neerzetten. Dat is zijn kracht. Die wedstrijd speelde ajax vervolgens ook veel beter dan verwacht.
Concluisie: met niet continu van het middenveld wegblijvende andere middenvelders gaan we pas zijn kracht en meerwaarde zien!

17-02-2024 13:17

Simpelishetmoeilijkst +25085

JesperOdeTovenaar, je hebt gelijk, het middenveld moet veranderd worden!

17-02-2024 14:22

LukaLitmanen +81886

Het AD is misschien nog wel walgelijker dan Telegraaf:

Áltijd anti - Ajax
Anti Berghuus
Anti aankopen

17-02-2024 12:54

Juichtoon +32254

Het AD is een haatzaaiend bolwerk ..

17-02-2024 14:56

Ricoteb +53174

Het valt me toch op hoe weinig mensen een bekende voetballer als Henderson, toch de leider van 1 van de beste ploegen van de laatste 10 jaar, nou echt kennen als voetballer. Want ten eerste, Henderson is helemaal geen 6. Hij heeft daar bij Liverpool kort gespeeld, maar Klopp gebruikte hem vooral als 8. Hij is de speler die Taylor eigenlijk zou moeten zijn. Iemand die fanatiek de pressie aanjaagt. Die bij problemen in de opbouw een extra optie kan bieden. Die rond de 16 aansluit, want hij heeft een goeie lange trap.

Henderson is geen type Alvarez die elke middenvelder in zijn buurt onderuit schoffelt. Het is geen Pirlo die als een metronoom het spel verdeelt. Het is geen Frenkie die zich onder de druk uit voetbalt. Dat kon iedereen al lang van tevoren weten, en dat blijkt ook wel uit het spel van Henderson. Ik vind hem niet eens slecht spelen hoor, maar de rol die hij nu heeft, daar liggen niet zijn kwaliteiten. En dat gaat het ook niet worden. Een Van den Boomen naast zich gaat in balbezit zeker helpen, maar gaat niet het probleem oplossen.

Ik zou zelf pleiten, zeker gezien onze complete onmacht en onkunde op het middenveld, om eerst daar zekerheid aan te brengen. Als ze eenmaal 100 procent fit zijn, ga met een middenveld van Van den Boomen, Mannsverk en Henderson spelen. Van den Boomen heeft de geweldige passing, Mannsverk het verdedigend inzicht en een dribbel om onder druk uit te komen, en Henderson is de leider, loper en aanjager. Zo ga je veel meer controle over het middenveld krijgen, en daarom hopelijk ook bij het drukzetten. En voor de mensen die zeggen dat er geen aanvallende middenvelder op het veld staat, Real heeft zonder aanvallend ingestelde middenvelder 3 keer de CL gewonnen en het beste Liverpool onder Klopp speelde ook zonder aanvallende middenvelder.

17-02-2024 12:40

wijzijndebeste123 +162974

Volkomen eens. Er worden Alvarez en Pirlo kwaliteiten verwacht terwijl hij hele andere kwaliteiten heeft. Middenveld Vd Boomen Mannsverk Henderson zou ik ook doen. Maar dat gaat echt nooit gebeuren onder Schip.

17-02-2024 12:55

Juupie +2585

Twee van die drie is ook al voldoende.
En dan een voetballer erbij (Berghuis bij gebrek aan beter).

Jij wilt echt een middenveld met drie controleurs/lopers zien?

17-02-2024 13:17

Ricoteb +53174

3 controleurs/lopers? Ik zie met Mannsverk 1 controleur en met Henderson 1 loper. Geen idee waar mensen het beeld vandaan hebben gehaald dat Van den Boomen een controleur is. En daarnaast, dan ga je Berghuis op 10 zetten? Wie ga je dan in godsnaam op de flanken zetten? Het is niet dat je daar overloopt van kwaliteit.

17-02-2024 13:25

Juupie +2585

Geen idee waar jij het idee vandaan haalt dat dit geen middenveld is met 3 lopers/controleurs.
Waar zijn de steekpasses, dribbels, snel wegdraaien etc. met die drie dan?

Geen idee wie er aan de zijkant moet worden neergezet, ik heb deze onevenwichtige selectie niet samengesteld.
Het lijkt me gewoon alleen noodzakelijk om een type speler als Berghuis in de as te zetten, dan staat daar nog iets van vernuft.

17-02-2024 14:58

Ricoteb +53174

Steekpasses geeft Van den Boomen. Dat is de beste passer van de eredivisie en 1 van de creatiefste spelers. Dribbels heeft Mannsverk ook in zijn spel zitten. Sowieso hebben we alles wat jij noemt op dit moment óók niet in ons middenveld, dus hetgeen ik voorstel heeft al veel meer dan wat we nu hebben.

17-02-2024 15:21

TeringHenkie +28186

Helemaal mee eens. Ik riep al eerder dat Ajax met een goede 6 ( Misschien Manssverk?) moet spelen en Henderson op 8. Daar liggen zijn kwaliteiten !

Taylor gewoon niet meer opstellen.

17-02-2024 13:07

AlexIbarra +19213

Het is intern belangrijk dat we Henderson wel gewoon pushen om tot het gaatje te gaan, en hem niet alleen maar bewieroken zoals 'captain' Sutalo toen die binnenkwam. Hij moet na een half jaartje bij de Saudis ook weer ff naar zijn topniveau toewerken.

Maar dat alle fans zogenaamd hadden verwacht dat hij elke wedstrijd 15 geslaagde dribbels en 3 assists zou afleveren, en Henderson nu faalt omdat hij dat niet brengt, is natuurlijk onzin.
Ik had iets tussen een type Wouters en een type Alvarez in verwacht, en tot nu toe vind ik hem niet groots maar wel solide. Meer dan de andere opties die ik dit seizoen op 6 heb gezien.

Of dat genoeg is om het hele team wat te laten groeien (of: ontstaan) en nog iets van dit seizoen te maken, moet later blijken.

17-02-2024 12:38

MichelAngelo66 +22144

Niemand heeft ooit beweerd dat Henderson onze nieuwe Cruijff is. Deze man brengt een schat aan ervaring, de kunst om een verlengstuk te zijn van de technische staf. Klankbord van de jonkies die denken dat ze het allemaal al weten en nu een draai om hun oren krijgen. Een nieuwe impuls. In het verleden werd ook heel argwanend naar Wouters gekeken.

Bekend was dat hij het niet alleen kan. De technische staf moet ook zijn mogelijkheden ondersteunen door de juiste opstellingen te maken. Een Taylor die de kantjes er van afloopt even met zijn neus op de feiten duwen. Dat kan nu vd Boomen weer terugkomt. Het is aan de staf om nu te doen wat ze moeten doen.

Henderson is ondersteunend. Hij is niet perfect, geen Zidane, geen Zico. Die heeft last van zeurende Berghuisjes, afwezige Bergwijntjes, zich verschuilende Taylortjes, sjokkende Sosaatjes en bibberende Sutalootjes die niet leveren.

17-02-2024 12:17

DMDTagz +3246

Alles is weer geluwd? Als volgend seizoen de shirts niet zo lelijk zijn, kan Hendo gewoon mijn rug op 😜

17-02-2024 12:14

YRGI +32889

Tahirovic liet meer zien op die positie.

17-02-2024 12:10

Okocha078 +13648

Henderson gaat volgend seizoen heel belangrijk zijn in onze wederopbouw. Verlengstuk van de nieuwe trainer, leert de jonkies wat investeren in zichzelf is en gaat de leider in het veld zijn die het drukzetten bepaald.Moet wel een goede opbouwende speler naast. Bergwijn, Taylor en Berghuis zijn te laks in het drukzetten of snappen het niet. De rest hierachter moet dan in te grote ruimtes spelen. Onze back en Sutalo durven niet door te dekken, klopt gewoon niets van.
Wmb gaan alle grootverdieners eruit ,zoals Bergwijn, Berghuis, Rulli, Sutalo, Sosa, Akpom .muv Brobbey, Hendo en Conceicao, mocht hij terugkomen en gaan we met een fris team wat wel wilt werken aan de slag.
Driouech,Brobbey,Conceicao
Sahraoui
Z.Youssef,Henderson
Oosterwolde,Hato,Veltman,Gooijer
Ramaj

Team heeft fysiek met Oosterwolde, Hendo, Kaplan en Zaydou Youssef.dribbelaars op de flanken met snelheid en bereidheid te pressen en mee te verdedigen, plus Sahraoui die zelf wat kan creeren en igv nood op de flanken kan.
Plus de aankoopkosten en salarissen zullen meevallen.
Zet zo vaak mogelijk bij een voorsprong Kaplan, Rijkhoff, Godts,Vos, Fitz-Jim, Hlysson erbij.
Zet er een jonge aanvallende coach bij die wil drukken en we gaan een leuk seizoen tegemoet.
Dave Vos met Pepijn Lijnders als assistent.Eventueel nog een ervaren man erbij. Laat Maduro JA maar doen samen met Urby en John kan het TH in.

Frisse start

17-02-2024 12:03

AFCAHoorn +22592

Wat is dit dan voor opstelling?

Driouech ook nog eens 🤣🤣🤣

17-02-2024 12:04

YRGI +32889

Wil graag echt degraderen denk ik.

17-02-2024 12:09

Okocha078 +13648

Is gewoon een goede, jonge speler. Snel, technisch en heeft een goede mentaliteit. In het verleden hebben we ook een Overmars van Willem 2 gehaald. Denk dat we, nu we weer de CL gaan missen naar goedkopere jongens met lagere salariseisen moeten kijken. En eens een echt team wat bereid is alles te geven neer te zetten.

17-02-2024 12:10

AFCAHoorn +22592

Ga je nu serieus Overmars vergelijken met Driouech?

17-02-2024 12:12

Okocha078 +13648

Nee, ik vergelijk het type aankoop.

17-02-2024 12:13

AFCAHoorn +22592

Ook dat is niet vergelijkbaar. Houd alsjeblieft op zeg.

Ik zie veel opstellingen voorbijkomen, maar dit is toch wel een van de meest lachwekkende.

17-02-2024 12:15

Okocha078 +13648

Hoezo is het type aankoop niet vergelijkbaar. Willem 2 stond toen 12e en Overmars had welgeteld 1 goal gescoord. Net als deze aankoop dus ook goedkope optie die het leuk doet bij een kleine club.
Ik wil gewoon een fris team zien dat ervoor gaat, druk zet en toch ook technische vaardigheden heeft. Klaar met dat slappe gedoe van de Bergjes, Sosa, Sutalo, Rensch en Taylor.

17-02-2024 13:10

Rst +5242

Grootverdieners zijn Brobbey, Bergwijn, Berghuis en Henderson.

Met de noodzaak tot bezuinigen zullen Rulli, Bergwijn en Brobbey zeker verkocht worden.
Conceicao komt ook niet terug, allereerst wil hij zelf niet verwacht ik, hij kreeg een salaris hoger dan Sosa en Sutalo nu hebben.

Hou er gewoon rekening mee dat veel van de gehaalde spelers zullen blijven en dat het doorselecteren in eerste instantie gebeurd bij Taylor, Rensch, de dure spelers en de verhuurde spelers.

17-02-2024 12:14

wijzijndebeste123 +162974

‘Hou er gewoon rekening mee dat veel van de gehaalde spelers zullen blijven en dat het doorselecteren in eerste instantie gebeurd bij Taylor, Rensch, de dure spelers en de verhuurde spelers.’

Hier zit je er flink naast. Schip neemt in t technisch management plaats en zal de aankopen willen verkopen. Stel je voor dat onder n goede trainer ze naar hun niveau gaan presteren. Dan zet dat Schip in n slecht daglicht. Dat risico gaat hij echt niet nemen. Daarbij trekt hij de Ajax boys Taylor Rensch en co al enorm voor dus die zal hij niet willen verkopen.

17-02-2024 12:23

Rst +5242

Nee van het Schip wordt denk ik hoofd jeugdopleiding, net als wat Heitinga vorig jaar kon worden.

Luister het interview van afgelopen week met Eringa op BNR radio eens terug. Gaat vooral over de media en gedrag van journalisten en hij wil nog niet veel kwijt over het onderzoek. Maar hij zegt daarin wel dat er veel meer samen werd gewerkt dan gesuggereerd werd. Frauderen is dan wel heel lastig.

Dus waarom zou de directie, en vooral Hendriks en van Halst het toe hebben gestaan dat Steijn alle spelers kleineerde? Uit angst misschien maar ik geloof niet dat Hendriks of van Halst bange personen zijn.

Ik denk dat er iets anders speelt en dat ter afleiding Steijn zo lang aan moest blijven en Alex Kroes de opmerkingen gemaakt heeft.

Uit allerlei artikelen blijkt wel dat Alex Kroes strak op de financiën zit en geen cent te veel wil uitgeven. Verder moet Ajax gewoon bezuinigen. Dus als je alleen al Brobbey en Bergwijn verkoopt komt er jaarlijks 9 miljoen euro vrij wat je aan salarissen van misschien wel 6 of 7 andere spelers kan uitgeven.

Verder leveren eigen jeugdspelers direct geld op (je hebt niet te maken met afschrijvingen) en kun je om veel geld te verdienen die het beste verkopen.
Eigenlijk zijn alleen Taylor en Rensch spelers die deze zomer verkocht kunnen worden. Brobbey telt niet als jeugdspeler omdat hij teruggekocht is.
Hato en Vos zijn nog te jong en leveren over een paar jaar meer op.

Verder heeft van het Schip een totaal andere persoonlijkheid dan Steijn en wel het beste voor met Ajax.
Hij is alleen geen toptrainer.

17-02-2024 12:35

Rst +5242

Daarom moet v/h Schip denk ik ook met Bergwijn, Brobbey, Rensch en Taylor spelen.

Alleen hij kan beter Rensch op RB laten staan en Taylor op 10 dan ze steeds op andere posities neer te zetten.

17-02-2024 12:41

Okocha078 +13648

Brobbey moet echt nog een jaartje blijven, word nu pas eindelijk goed.En wie weet is tegen die tijd Rijkhoff er wel klaar voor.Taylor en Rensch mogen bij een goed bod wel gaan toch. Chico heb je gelijk in, verwacht ook niet dat jij terug komt. Hoop het wel, echt een leuke dribbelaar en ook lekker fel. Weet ook zo snel niet wie we daar kunnen halen dan, Berghuis mag daar volgend jaar niet meer staan vind ik.

17-02-2024 13:18

Rst +5242

Voor zijn ontwikkeling is het goed dat Brobbey langer blijft alleen zijn salaris is meer dan 2x hoog als alle andere spelers. Als er een bedrag van 50 miljoen geboden wordt moet je vanwege de huidige financiën hem wel verkopen.
Akpom die 6 jaar ouder is verdiend 2-2,5 miljoen euro minder dan Brobbey en qua rendement is hij veel effectiever.

17-02-2024 13:54

Juichtoon +32254

Dus ook ongeschikt voor de jeugd .we hebben toppers nodig. John heeft al 100 jaar ervaring in het voetbal maar laat zn elftal met zeeën aan ruimte spelen. Dat is jezelf een mes in de rug steken.

17-02-2024 14:59

Rst +5242

Hoofd jeugdopleiding is toch vooral een soort managersfunctie. Staat niet zelf op het veld.

17-02-2024 15:08

Henk de Vries +11119

Mooi stukje van Sjoerd, klopt als een bus

17-02-2024 11:54

Turbo +41729

Henderson en Ajax zitten nog in de honeymoon fase, dus kritiek zal voorlopig nog gepareerd worden. Maar ik vind hem ook tegenvallen. Of ja, hij is ongeveer wat ik had verwacht. En dat was niet heel veel.

Defensief vind ik hem tegenvallen. Verliest regelmatig een duel wat hij absoluut niet mag verliezen. Wordt té makkelijk voorbij gelopen. Opbouwend weinig initiatief en zoekt te snel de lange bal of het tikkie opzij naar Hato. En fysiek lijkt ie behoorlijk ver voorbij z'n fysieke prime. Geen schande, wel vervelend. Hij leunt doorgaans op energie en fitheid, als dat wegvalt blijft er een doorsnee waterdrager over die coachend iets zal toevoegen, maar verder waarschijnlijk niet heel veel.

Hij zal niet gaan banken. Wat betekent dat Ajax dus wederom een middenvelder heeft gehaald die gefaciliteerd moet worden door types die we überhaupt al niet hadden of serieus nemen.

17-02-2024 11:48

PeterLarsson +13200

Journalistiek blijft het allemaal van pover niveau . Een eigen bedachte stelling poneren dat iedereen dacht een weergaloze voetballer dacht binnengehaald te hebben, die door niemand van Ajax of supporters ooit is uitgesproken en vervolgens die zelf weer gaan weerleggen.

Sjoerd Mossou is alles behalve een typische journalist.

17-02-2024 11:43

Multi +33128

Heeft er ook ooit maar iemand binnen Ajax geroepen dat hij het spel moet gaan dragen? Nee hij is vooral gehaald voor zijn mentaliteit en werkethos om dat aan de jonge gasten te leren, om te laten zien wat er nodig is om de top te halen.

17-02-2024 11:29

twynestar +28146

Dan snapt miskende artiest Sjoerd er echt weinig van. Ajax heeft door de jaren heen heel vaak van dat soort jongens gehad op 6, doet me nog het meest denken aan Galasek maar ook aan Gabri (hoewel die hoger speelde) , Poulsen, Jonk. Hij is voetballend beter dan een Alvarez en dat was ook gewoon een echte Ajax-speler.

Negeer de mankinderen die nog met de illusie leven dat er op de Toekomst een magische elvenstof over spelers wordt uitgestrooid waardoor alleen zij een bal met buitenkant voet kunnen versturen of een bal ineens dood kunnen leggen. We hebben donderdag gezien dat ze dat in Noorwegen ook gewoon kunnen. Dat is het beeld dat van Ajax is ontstaan in de jaren 90 en als je dat blijft nastreven staat je elftal straks vol met Youssouf Hersi's en Rody Turpijns.

Ajax-spelers zijn geen apart ras. Voetballen met lef en overtuiging: dat zou 'des Ajax' moeten zijn. Henderson kan daar een prima rol in spelen. Nu nog de juiste trainer deze zomer.

17-02-2024 11:09

AlexIbarra +19213

Ik vind Jonk niet zo'n goed voorbeeld maar verder helemaal eens.

17-02-2024 12:00

MichelAngelo66 +22144

Jonk stond centraal achterin en speelde veel voor zijn verdediging. Zo zie ik Ajax trouwens graag spelen. Met een ruit op het middenveld. Lijkt me zinniger dan één middenvelder wat ze nu al jaren doen.

17-02-2024 12:21

jeffrey_van_der_sluis +30320

Hahaha de media gaat hier zo lekker op he, maar zien niet dat o.a. een sjokkende Taylor om Henderson heen ook niks oplost!

17-02-2024 11:08

trodat4030 +96403

Sjoerd heeft overduidelijk geen flauw idee wat wij denken, helaas is hij helemaal overtuigd van wat hij denkt dat wij denken en voelt zich geroepen om zijn eigen waanidee over hetgeen wij denken de kop te moeten indrukken. Wat een idioot...

Maar goed, je zou maar eens geen inspiratie hebben voor je column, kan je altijd weer zoiets doms uitkramen. Tadaaaaa!

17-02-2024 10:43

AjaxDeBesteClub +18786

Jij zegt gisteren nog dat het totale bullshit is dat Sutalo sterk is in de duels, terwijl de cijfers dit gewoon aantonen. Sjoerd zijn aannames zijn tenminste gebaseerd op feitelijke informatie met de hoge shirt verkoop. Kan jij nog wat van leren.

17-02-2024 10:48

trodat4030 +96403

Het zijn nog steeds volstrekt de verkeerde aannames van Sjoerd. Verder kan Sutalo er geen ene kutklote van, daar heb ik geen statistiekje voor nodig van een site achter een 300 eu betaalmuur, mijn ogen zien dat prima.

Jij daarentegen bent net zo vd (verkeerde) aannames als Sjoerd, denken dat jij mijn geaardheid wel kent omdat ik 'ach gut' gebruik om jouw domme geleuter een beetje te kleineren. En ook nog conclusies trekt uit mijn vermeende geaardheid ook...

17-02-2024 11:02

AjaxDeBesteClub +18786

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. En daar gaat het dus mis. Om elkaar te kleineren. Je zou je mening moeten geven en het daarbij laten.

17-02-2024 19:51

AjaxDeBesteClub +18786

Ik vind het een onverstandige paniek aankoop. Omdat we op andere posities meer behoeften hadden aan versterkingen. Maar het is nog even afwachten. Als blijkt dat Van der Boomen beter is en niet zo goed samen kan spelen met Henderson, is het een grandioze miskoop.

17-02-2024 10:41

trodat4030 +96403

Hoezo is het een paniekaankoop? Hoeveel ervaren zessen waren er dan nog meer beschikbaar op de transfermarkt? Dit is wat de club dacht nodig te hebben en hij was beschikbaar.

17-02-2024 11:09

AjaxDeBesteClub +18786

Ja en daar gaat het mis. De club heeft geen goede inschatting gemaakt wat mij betreft. We hebben veel meer behoeften aan een rechtsbuiten. We hebben genoeg middenvelders die voor de verdediging kunnen spelen.
En een paniek aankoop omdat ze er niet voldoende rekening mee hebben gehouden dat Tahirovic, Manssverk en Vos spelers zijn die in de nabije toekomst wel goed genoeg zijn voor die positie. Alleen die hebben hebben nu 2 jaar een speler van 5-8 miljoen salaris voor zich. Dat is onverstandig maar hebben ze toch gedaan, omdat ze in paniek waren.

17-02-2024 19:54

JGAjaxx +1212

Als we compact spelen voelt Henderson zich als een vis in het water. Compact spelen betekent niet alleen inzakken maar ook de tegenstander op eigen helft vast zetten. Je komt dan wel met grotere ruimtes in de rug dus heb je wel scherpte en snelheid achterin nodig. Zo’n dromerige, vlakke Sosa is dan funest.

17-02-2024 10:40

Juichtoon +32254

Voetbal is een spel van ruimte. Was getekend Johan Cruijff. Ajax speelt met hoge minachting voor dit belangrijkste spelprincipe.
En was tegen Fnoord al zo en nu maanden later nog
Schippie is een lieve jongen maar totaal ongeschikt als trainer...
Ajax speelt qua ruimte bij balverlies alsof ze de bal nog hebben ..het is gewoon clowneske ..

17-02-2024 15:04

4EVERAJAX +8363

Appels en peren vergelijken, was AJAX op zoek naar een Messi/een Mbappe of een Maradona

17-02-2024 10:39

FysioPat020 +25571

In dit elftal onder deze trainer zou zelfs Messi verzuipen.

17-02-2024 10:38

Petterson +24810

Hij heeft een punt. Maar hij heeft niet de achtergrond om hier ook maar iets over te hoeven vinden.

17-02-2024 10:34

Polifinario +2095

Ook Henderson is nu aan het verzuipen door bizarre opstellingen, gebrek aan taktiek en doordat diverse spelers denken het op 75% te kunnen doen. En dat laatste wordt dan ook nog eens getolereerd door de staf.

17-02-2024 10:31

YRGI +32889

Dus het lag misschien niet aan de jonge, buitenlandse talenten? Als zelfs Henderson verdrinkt.

17-02-2024 12:11

Arie Vink +4855

Als ons iets geleerd is de afgelopen seizoenen, dan is het wel de media en haar dubbele agenda's of het droppen van belachelijke standpunten, puur om reactie te ontlokken. Zullen we daar gewoon niet aan meedoen op een Ajaxsite? Het hier een beetje schoonhouden van rioolratten? Kritisch zijn, graag. Ook als een analist eens een keer wat zegt dat pijnlijk is, maar wel klopt. Maar troep van Valentijn of deze feyenoorder gewoon niet man. Echt, hou het hiervandaan.

17-02-2024 10:31

Odysseus +14222

Goede comment, roerend mee eens.

17-02-2024 10:48

Marcw1972 +16455

Jan Wouters was ook geen typische Ajax-speler. Die heeft het toch aardig gedaan, dacht ik zo.

17-02-2024 10:13

Petterson +24810

Types als Wouters, Davids, Neeskens, Martinez zijn voor mij juist typische Ajax-spelers. Koppelen een hoge functionele techniek aan een absolute winnaarsmentaliteit. Laten zich door niemand bang maken, zijn zelfverzekerd, zonder zichzelf te overschatten, en gebruiken hun technische bagage op de juiste momenten. Die steekpassjes die Jan kon geven waren echt van hoog niveau hoor.

17-02-2024 10:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.