Mossou constateert: 'Het onvermijdelijke vertrek van Overmars laat zich voelen'

door Jesse ter Haar 114

Bron Algemeen Dagblad

Mossou constateert: 'Het onvermijdelijke vertrek van Overmars laat zich voelen'

door Jesse ter Haar 114

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Sjoerd Mossou is van mening dat het vertrek van Marc Overmars van vorig seizoen zich laat voelen bij Ajax. In de voetbalpodcast van het Algemeen Dagblad stelt de journalist dat zijn vertrek niet te vermijden was, maar het wel voor negatieve opschudding heeft gezorgd.

De afgelopen transferperiode van Ajax noemt Mossou dan ook allesbehalve geslaagd. 'Van de negen aankopen stonden er nu (uit tegen Napoli, red.) drie in en vorige week twee. Netto hebben ze winst gemaakt op de transfermarkt, maar als je honderd miljoen uitgeeft aan negen spelers en er spelen er maar twee of drie, dan klopt er natuurlijk iets niet.'

Het mogelijk meest pijnlijke geval is Brian Brobbey. Mossou vertelt over zijn kijk op de situatie. 'Je leidt Brobbey zelf op, laat hem voor niets gaan, koopt hem voor miljoenen terug en zet hem ook nog op de bank. Dat is echt bijna een soort Belgenmop aan het worden. Het aankoopbeleid van Ajax is tot nu toe verre van geslaagd en daarmee laat het vertrek van Marc Overmars zich voelen. Hoe onvermijdelijk het vertrek ook was, het heeft voor een probleem in de organisatie van Ajax gezorgd.'

Ajax ging woensdag met 4-2 onderuit op bezoek bij Napoli, een kleine verbetering ten opzichte van de 1-6 nederlaag een week eerder. Alfred Schreuder vertelde woensdag na afloop een prima wedstrijd van Ajax te hebben gezien en daar kan Mossou met zijn hoofd niet bij. 'Dit zegt alles over hoe Ajax in deze wedstrijd zat, namelijk hopend dat het mee zou vallen. De analyse is gebaseerd op angst dat het nog een keer zo erg zou worden als vorige week, niet op de wedstrijd.'

Ajax in Europa

Dat de Amsterdammers zo erg zijn teruggevallen in niveau betekent voor de verslaggever overigens niet dat Ajax in de komende jaren geen rol van betekenis kan gaan spelen in Europees verband. 'Wat je in de laatste jaren hebt gezien, is dat er maar een paar schakeltjes de goede kant op hoeven te staan om weer redelijk tot zeer succesvol te zijn. Het luistert best wel nauw. Ik zou dus niet durven voorspellen dat Ajax in de komende jaren niets meer te vertellen heeft in Europa.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Godenzoon24 +15292

Helemaal eens. Het verlies van Overmars is hetcergste wat ons kon overkomen. Een man met visie en een sterke persoonlijkheid.Dat valt vooral op omdat zijn vervangers juist geen enkele visie hebben.

16-10-2022 11:02

wimdep +1298

Zie maar een TD die het zou kunnen doen, zit toch thuis John de Jong.
Was 5 jaar scout en 3 jaar TD bij de lampjes. Heeft Xavi Simons nog voor niets opgehaald !

15-10-2022 11:49

Aurelius1 +19722

Wat? Is dit serieus? John de Jong is de allerslechtste TD ever. De ene miskoop na de ander. En Simons is op voorspraak van Brands gekomen.

16-10-2022 06:49

Oxxer +163915 moderator

Gooi Schreuder er zsm uit en laat zijn opvolger(s) met logische opstellingen het is geen hoge wiskunde. Ik zei al vanaf het vertrek Antony zet Conceição er meteen in, daar is Ajax groot mee geworden.

14-10-2022 09:34

ajaxcied4life +26046

Ik heb jou eerder geloof ik weleens een paniekzaaier genoemd, maar die woorden ga ik toch terugnemen. Er wordt weer ouderwets veel gelekt en inderdaad, ook ik kan niet ontkennen dat er rare dingen zijn voorgevallen de afgelopen maanden:

1. Het afblazen van de benoeming van die TD van GAE. Die man kwam geloof ik uit de Ajaxjeugd, heeft een prima voetbalnetwerk en in ieder geval 1 geslaagde onderneming. Namelijk dat bedrijf dat dierenvoeding prodcluceert. Kat in het bakje zou je denken, maar na veel getreuzel heeft hij de boel zelf maar afgeblazen, en vervolgens zet de ajaxdirectie wel vol in op een onervaren duo dat de drukste transfermaand ooit moest gaan managen. Zeer curieus. Alsof de RvC perse lichtgewichten op die posities wil hebben die ze kunnen schofferen als het moet (en ja, ik schreef deze week dat ik hoop dat Huntelaar TD wordt en dat hoop ik in principe nog steeds)

2. Danny Blind die ineens commissaris werd bij Ajax. Dat was misschien wel het eerste signaal achteraf dat de club een verkeerde afslag heeft genomen. Zoals Cruijff al eens terecht aanstipte heeft die man in iedere functie binnen de voetballerij gefaald.

3. Het Hamstelaeraccount op twitter dat echt op de seconde af haast op de hoogte was van alle nieuwtjes.

Teveel dubieuze zaken in een te korte periode als je het mij vraagt.

14-10-2022 06:20

WillemvH +1618

Ongrijpbaar verhaal. Goede spelers (kopen) maakt je op zich geen kampioen. Wel wat je er als trainer-coach mee doet.
Wat volgens mij wel speelt is dat er geen eensgezindheid meer is in het team, maar besluiteloosheid. Als gevolg van onduidelijkheid in visie op te spelen voetbal. En met welke spelers.
Voorbeelden zijn de zeer onzekere opbouw van achteruit. En ook het druk zetten op de opbouw bij de tegenstander. Onder Ten Hag duidelijk, strak en eensgezind. Nu, geen samenhang en onzekerheid. Voorbeelden te over.

14-10-2022 05:45

Babangida83 +23881

Overmars is eerder de veroorzaker. Zat meer achter de vrouwtjes aan dan dat hij er voor zorgde dat de contracten optijd werden verlengd en zo heeft H2 geen vakantie kunnen nemen deze zomer en is Schreuder de kop van jut omdat hij van absolute topploegen als Napoli en Liverpool verliest.

13-10-2022 21:37

Mijnclub33x +9856

Jij snapt er werkelijk NIETS van. Sjoerd heeft het duidelijk uitgelegd maar blijkbaar lees je er volkomen over de feiten heen en begint dan ongenuanceerd over 'de vrouwtjes'. Tuurlijk, dat is vet fout maar ik hoor je niets over de miskopen van H2 zeggen en over welke spelers Overmars samen met ten Hag heeft aangetrokken wat geleid heeft tot overwinningen op Real Madrid, Bayern München, Juventus, Dortmund, en nog veel meer prachtige overwinningen.

14-10-2022 05:41

Mijnclub33x +9856

Tuurlijk, ook Overmars heeft enkele miskopen gedaan maar het grootse deel was succesvol. H2 heeft zes goede basis spelers verkocht en is blijkbaar gaan shoppen op Marktplaats.

14-10-2022 05:47

Godenzoon24 +15292

En als er een mislukte verkocht Overmars die vaal op wonderbaarlijke wijze met winst of iig maar weinig verlies!

16-10-2022 11:09

Godenzoon24 +15292

Haha ga toch weg absolute topploegen. En ze hebben niet verloren we zijn afgedroogd. Napoli 1 in het matige Italië, maar die winnen never nooit de Champions league. Die zijn zo goed niet. Liverpool niet in beste vorm. Buiten dat gaan de punten ook naar Alkmaar en Deventer met een inspiratieloos elftal. Spelers op verkeerde posities , matige spelers mogen blijven staan na matige prestaties. Maar nee Schreuder is de kop van jut terwijl het eigenlijk Overmars zijn schuld is. Om over de veel te dure matige aankopen van h2 nog maar niet te spreken!

16-10-2022 11:08

arigold +7859

Overmars heeft ook erg veel bijzonder matige aankopen gedaan: Bandé, Gudelj, Daramy, Kristensen, Labyad, Cassiera, Marin, Magallan, Pierie...

Dat was ook 75 mln. bij elkaar in een heel ander tijdperk qua transfergekte. Marin heeft nog 10 mln. opgebracht, onbegrijpelijk was dat.

Dan wat 'klappers':
De Ligt, eigen jeugd.
Frenkie, goed gescout. Maar was geen directe versterking, die taak hadden H2 wel omdat heel Ajax 1 was leeggeplukt.
Ziyech: paniekaankoop op de laatste dag.
Vd Beek: eigen jeugd.
Gravenberch: eigen jeugd.
Mazraoui: eigen jeugd.

Neres, Antony, Martinez, dat was goed werk van de scouting.

13-10-2022 19:11

PH2BOT +40262

...waarbij nog zij opgemerkt dat zowel Neres als Martinez door Haggemans veel te lang op de bank zijn gehouden en pas later bij veel speeltijd konden laten zien wat ze werkelijk waard waren. Ten Hag was veel te veel met zijn eigen carrière bezig i.p.v. met Ajax beter maken.

13-10-2022 19:31

vanreenen +10241

Brobbey, eigen jeugd, heeft Ajax een oor aangenaaid van 20M euro.

13-10-2022 20:20

Mijnclub33x +9856

Nee, Ajax heeft Brobbey een oor aangenaaid door hem terug te kopen en hem NIET op te stellen

14-10-2022 05:51

mokum007 +6522

Oke, maar deze keer is op 1 seizoen 100mln uitgeven

13-10-2022 20:36

Nick14 +25889

Frenkie is niet eens echt 'gescout'

Stond bekend als enorm talent en het was puur de vraag of hij naar Ajax of Psv zou gaan.

13-10-2022 21:27

Simpelishetmoeilijkst +25191

Arigold, goed gezien. Sommige aankopen van de afgelopen zomer, zoals Conceicao moeten nog wat leren, voordat ze beschikbaar zijn voor een basisplaats, en Bassey moet nog individueel aan het werk om bij te schaven aan het geven van een behoorlijke pass. Geduld is het woord dit jaar.

14-10-2022 00:44

CruijffiaansNouriaans +4450

Daramy stond anders best wel lekker te ballen van de week hoor.

14-10-2022 16:48

arigold +7859

Dat is goed om te lezen!

14-10-2022 17:08

Godenzoon24 +15292

Jaja dus een miskoop is Overmars zijn schuld en een goede is door de scouting. Zo kan ik ook mijn gelijk halen. Maar dat is nou juist de kracht van Overmars. Niet overmatig betalen maar kijken naar jeugd en dan als dat er niet is iom de scouting je transferdoelen bepalen. Dat heet beleid en visie. Itt een zaakwaarnemer zijn cliënten aan te laten bieden en daar veel te veel voor betalen!

16-10-2022 11:12

PH2BOT +40262

Mossou....ook al zo'n slimmerik...maar niet heus.

13-10-2022 18:55

Web +178830

Er zijn wel eens betere weken geweest op AS
Dit Ajax doet ons allen niet goed
Toch wel positief kijken naar de toekomst

13-10-2022 18:48

PH2BOT +40262

...zolang je dit Ajax maar niet CL-waardig acht is er best wel hoop op verbetering Web. We moeten simpelweg (leren) accepteren dat we -zeker nu!- niet zo goed zijn als we hoopten. Maar wie had nu eigenlijk anders verwacht na die leegloop afgelopen zomer?! En kijk eens naar het grote Juventus?!..die zitten al wat langer in hetzelfde schuitje als wij. En over 2 jaar staat Napoli ook gewoon weer middenmoot in de scudetto, zijn de topspelers van nu weggekocht en is de coach bij Juventus aan de slag.

13-10-2022 19:35

Zwaan1975 +3589

Of Barcelona met Frenkie en lewandowski
We willen graag maar dit is een minder seizoen. Neemt niet weg dat je brobbey in de spits moet zetten!!!

13-10-2022 20:19

Web +178830

Schreuder heeft de gave om bij elke speler het slechte boven te halen
En dat meen ik ook nog echt
Hoe krijg je het voor elkaar

13-10-2022 18:36

Op_een_oude_slof +4358

Is een top prestatie...is gewoon knap hoe Alfred dit is gelukt. Alles in 3 maanden te verkloten ongelooflijk!! 🙈🤦

13-10-2022 20:22

Web +178830

Ik ben het helemaal met de post van Nick 14 eens

Overmars heeft ook gefaald met Nous te verlengen
Bij Gravenberch zou er nog een optie in zijn contract staan
Spelers als Klaassen veel te veel belonen
Antony beloofd dat hij weg mocht naar 2 jaar

Overmars heeft veel goeds gedaan maar ook mindere dingen

13-10-2022 18:28

Simpelishetmoeilijkst +25191

Niet iedereen ziet de realiteit, maar zo is het meestal in het leven.

14-10-2022 00:47

Sjaakvaak +26583

Ja Overmars heeft fouten gemaakt, en ik vind ook dat hij niet heilig verklaart dient te worden. H2 doet het goed.

Alleen Nous. Nee, dat is geen falen. Lees je even in over de achtergrond van Nous en zijn laatste jaren en contracten bij Ajax. Gewoon logische afspraak dat ze hier nu uit elkaar gingen.

14-10-2022 01:09

Noahdepoah2021 +4843

Wat een onzin. Hoezo zeggen we na drie maanden al dat de aankopen af te schrijven zijn? Ocampos is gehuurd en de rest vind ik van prima kwaliteit. Geef ze even de tijd om aan het Ajax systeem te wennen, dan spelen ze echt wel. Alsof alle aankopen van Overmars bingo waren. Hebben we nog even? Pierre, Schuurs, die keeper van Emmen, Magallan, Marin, Bande etc etc etc Ook voor miljoenen gekocht. Niets gepresteerd. Maar daar was ook een trainer die er geen gebruik van maakte. Net als nu. Ook daar ging het slecht. Maar die trainer luisterde na drie maanden ellende naar zijn spelers en toen in eens begon het te lopen. Overigens was het het laatste halfjaar al niet om aan te zien. Dit is een eigenwijze sufferd die een onkundig elftal laat staan als ze afgeslacht worden in een thuis wedstrijd en een veelscorende spits op de bank laat zitten en kiest voor een talentvolle middenvelder van 1.60 in de spits.

13-10-2022 18:11

Petterson +25008

Einde van vorig seizoen was het ook al op hangen en wurgen en pure wilskracht het kampioenschap binnenslepen. Een 3-2 in de dying seconds tegen Cambuur via een zondagsschot van Gravenbergch comes to mind .. Dus feitelijk was de teloorgang al onder Ten Hag in gang gezet. De voorbereiding op dit seizoen leek ook helemaal nergens op .. geen lijn in te ontdekken. Dus eigenlijk zijn die wedstrijden in augustus tegen Groningen, Heerenveen en Rangers die wel goed gingen (leken) de afwijking van een treurige norm. Ik houd mijn hart vast voor de rest v/h seizoen, omdat die kale gek er totaal geen greep op lijkt te hebben.

13-10-2022 19:07

Simpelishetmoeilijkst +25191

Goede reactie, maar vergeet niet dat Mallejan nog iedere week bij de selectie zit. Miskoop? Dat weer wel.

14-10-2022 00:49

Godenzoon24 +15292

Wennen??? Als je een transfer records breekt dienen het spelers te zijn die er staan! Meteen!

16-10-2022 11:15

Hollister +12577

Gelul, heeft totaal niets, maar dan ook niets te maken met het vertrek van Overmars

13-10-2022 17:53

Willem410 +3119

Natuurlijk wel, alles begint bij de kwaliteit van je selectie en die is echt aantoonbaar slechter dan de afgelopen jaren, niet om de laatste reden dat deze totaal in onbalans is.
Daarnaast is de TD ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van de trainer, iets zegt mij dat hij een ander had gekozen.
Sterker nog, de kans had groot geweest dat ten Hag onder Overmars gewoon zijn contract had uitgediend.
Daarnaast hoort een TD de trainer te steunen en mee te klankborden, dit gebeurd nu opzeker ook niet.

13-10-2022 19:08

Sjaakvaak +26583

Hoezo aantoonbaar slechter? Je kan niet bewijzen dat het puur aan de selectie ligt en niet aan de trainer of de tegenstanders. Of het verloop en de daarbijhorende gewenningsperiode.

De individuele kwaliteit is juist hoger dan afgelopen jaar. Je verliest een Antony en Martinez maar krijgt voor de rest prima spelers terug, en dan veel meer.

14-10-2022 01:11

Godenzoon24 +15292

Prima spelers? Wie kan er nee op het niveau van die 2? En dat mag je toch wel verwachten daar de twee vervangers 60 milj kosten samen!

16-10-2022 11:17

PH2BOT +40262

Sterke argumentatie weer Holli

13-10-2022 19:36

Oeroeboeroe +18355

Huntelaar en Hamstra doen de opstelling niet. Dat doet die kale hersenloze alien die bij ons op de bank zit te verteren. Ik schat dat Huntelaar het een stuk beter zou doen.

13-10-2022 17:45

Aurelius1 +19722

Een trainer kan er toch niet voor zorgen dat een Kramer een topvoetballer wordt? De intrinsieke kwaliteit van een speler bepaalt hoe goed die is. Hamstra is gewoon een complete idioot. Het is onbegrijpelijk dat ie bij Ajax op de belangrijkste positie zit. Huntelaar heeft geen enkel track record en hoort er ook niet te zitten.

13-10-2022 17:49

DankzijCruijff +48711

Hamstra een "complete idioot" noemen, doet mij vooral afvragen wie hier nu echt de idioot is, mijnheer Aurelius...

13-10-2022 18:36

Aurelius1 +19722

Idioot betekent onwetend en geen skills. Hamstra heeft nergens wat bewezen, heeft geen netwerk, spelers nemen hem niet serieus (zie incident met Martinez), en geen voetbalman.

13-10-2022 18:38

Web +178830

@Aurelius1
Neemt het niet zo nauw
Met gemak zaagt hij iedereen op een asociale manier naar beneden

13-10-2022 18:42

PH2BOT +40262

Idioot betekent 'dom' of 'gek'

13-10-2022 19:38

Oeroeboeroe +18355

Ik weet niet waar je Nederlands hebt geleerd, maar gewoon nog een keer overdoen https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/idioot

13-10-2022 20:14

Simpelishetmoeilijkst +25191

Aurelius ziu er goed aan doen een cursus zagen te doen.

14-10-2022 00:51

Aurelius1 +19722

Er is 110 miljoen euro handje contantje aan Huntelaar gegeven, die net z'n voetbalschoenen aan de wilgen had gehangen, geen enkele track record had en niets van onderhandelen weet.

Er wordt gezegd dat sommige mensen worden aangenomen omdat ze donker zijn. Maar ik vermoed dat er ook een hoop mensen in de voetballerij aangenomen worden omdat ze blank zijn, want anders kan ik het gewoon niet verklaren dat Schreuder en Huntelaar zijn aangenomen. Het is in elk geval niet gebaseerd op credentials.

13-10-2022 17:29

Ajaxfan31183 +16391

Ja als Overmars er nog had gezeten dan was Schreuder nooit coach geweest van Ajax en waren er fatsoenlijke aankopen gedaan of juist de bepalende spelers totaal niet verkocht

13-10-2022 17:22

Ozymandias +159568

Overmars heeft toen hij nog technisch directeur van Ajax was Schreuder benoemd als potentiele opvolger van Ten Hag.

13-10-2022 17:46

De-King +20375

Dat wil niet zeggen dat hij de uiteindelijke keuze zou zijn geweest. Dit lijkt meer op stond op het lijstje.

13-10-2022 17:53

Web +178830

@Ozy heeft wel een punt hier

13-10-2022 18:51

Steffenhagen +37822

De werkelijkheid is dat Overmars perse Bosz wilde terughalen . Was zijn onbetwiste nummer 1 .

13-10-2022 22:03

Ajaxfan31183 +16391

Dat had hij gezegd ja maar laudrup was voor hem nummer 1 om als coach aan te stellen.

14-10-2022 04:26

Godenzoon24 +15292

Maar had hem nooit zijn gang laten gaan met spelertjes van zijn zaakwaarnemer. En had daar zeker nooit zoveel voor betaald. Ook ik dacht dat Schreuder een goede keus was. Blijkt dus dat ik er compleet naast zat. Daarnaast zou Overmars wel in durven grijpen ook al zat hij er compleet naast!

16-10-2022 11:25

SjakiedeWit +2636

Iedereen valt over Alfredo heen. Terecht. Maar wat dacht je van H2? Zij zijn verantwoordelijk voor dit bij elkaar geraapte zooitje…

13-10-2022 17:15

PH2BOT +40262

Leen(dert) Meijaard, die moet je hebben.

13-10-2022 19:46

Simpelishetmoeilijkst +25191

Hoezo? Ik vind hetgeen zooitje. Gast even duren, totdat .Ajax weer gaat lopen. Komt altijd weer goed. Oudjes zoals ik,hebben dit al vaker meegemaakt. Geen paniek a.u.b.

14-10-2022 00:56

SjakiedeWit +2636

Ik ben ook een oudje. Maar heb weinig vertrouwen in deze coach en spelersgroep.

14-10-2022 13:24

TheoCZ +3023

Een oudje die laatst met zijn zoontje van 5, samen met een petje op Ajax ging kijken.
Dan ook nog beweren dat hij docent Nederlands is aan het voortgezet onderwijs.
Vraag dadelijk maar aan de zuster in het verpleeghuis of ze je in de teil wil zetten en lekker je rugje wil schrobben.
Je bent een veel te doorzichtige trol en een fantast.

14-10-2022 17:50

SjakiedeWit +2636

Ach wat is oud, Theo, wat is oud…

14-10-2022 19:15

Simpelishetmoeilijkst +25191

Loop al sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw mee bij Ajax. Lang genoeg?

14-10-2022 19:34

gusanito +5442

De media trekt er nu van alles en iedereen bij, maar het probleem is echt overduidelijk. Schreuder haalt veel te weinig uit deze groep. Niemand haalt een goed niveau onder hem en veel spelers hebben voorheen laten zien dat ze veel beter kunnen dan dit. Het is een schande dat Schreuder meerdere keren de selectie als niet goed of sterk genoeg omschrijft. Kijk in de spiegel slapjanus. Je valt je spelers af. Spelers die hebben laten zien beter te kunnen voordat jij kwam. De reacties van Bergwijn en Timber na de thuiswedstrijd tegen Napoli waren veelzeggend. Zij werden geconfronteerd met de uitspraak van Schreuder. Ze hielden wijselijk hun mond, maar je zag ze koken van binnen.

13-10-2022 16:47

NotForSale +2237

Ja Overmars z'n vertrek laat zich zeker voelen, de vrouwelijke medewerkers voelen zich namelijk weer veilig op het werk.

13-10-2022 16:42

Mighty14 +66

Oudjes eruit en meer jeugd erin! Lekker voetballen en nieuw team bouwen met nieuwe trainer. Dit seizoen dan maar geen kampioen, boeien, het jaar daarna weer succesvol en Ajax-waardig! Wat ik de laatste weken zie is GEEN Ajax meer, maar stelletje trage en angstige voetballers.. wat is er toch allemaal misgegaan en waarom laat de directie dit toe!!? In de laatste 3 wedstrijden liefst..12 (bijna 13) goals tegen! Dat zegt alles

13-10-2022 16:25

Bc te P +22130

Alle journalisten geven alles en iedereen de schuld bij Ajax en Schreuder blijft buiten schot ... wtf

13-10-2022 16:22

Gogopepa73 +3529

Gossiemijne, jongetje Mossou die bij Studio Voetbal persona non grata is, moet ook zijn visie geven. En hoezo wordt Overmars nu bewierookt? Marcje heeft 2 elftallen aan mislukte spelers gehaald tussen 2012 en 2022 en mede ervoor gezorgd dat een aantal sterkhouders of transfervrij of voor een habbekrats wegging.

13-10-2022 15:56

PH2BOT +40262

Zo is het maar net Pepa

13-10-2022 19:47

Telamon +9192

Eens met Turbo en Nick, Overmars had een succesrate bij aankopen van ongeveer 50%. De helft redelijk tot heel goed, de andere helft ondermaats tot heel slecht.

Maar dat over een langere periode. Er zijn nu ineens heel veel aankopen gedaan, en dan vallen de vele miskopen snel op.

Met Wijndal, Bassey, Ocampos en misschien in iets minder mate Sanchez heb je miskopen gedaan, die ook nog eens overbodig waren, waar je betere talenten voor hebt lopen. Bizarre keuzes dus, en het zoveelste bewijs dat Ajax al jaren doorgeslagen is in aankopen. Lucca kan in principe handig zijn, maar ik geloof niet zo in pinchhitten. Was tegen Napoli en Liverpool al wel beter geweest in de spits dan Kudus, maar daar heb je Brobbey ook voor.

Met Bergwijn, Brobbey, Conceicao, Grillitsch en ik denk Kaplan heeft Ajax in principe ook goede aankopen gedaan, met Kaplan en Conceicao als jonge spelers die klaargestoomd worden. Al is dat minimaal, want nauwelijks speeltijd.
Flink kritiekpunt hierbij is dat Kaplan en Grillitsch in principe overbodig waren, met Taylor die op 6 kan, net als Fitz-Jim, Vos op korte termijn, Warmerdam. En Milovanovic die net als Kaplan een linksbenige CV is, en erg talentvol, en van dezelfde leeftijd ongeveer. Daarnaast heb je nog Aertssen, en komen Hato, Henry, Agougil, etc. eraan.

Dus logisch dat er een paar nog niet meteen spelen.

Maar overall dus heel slecht ingekocht, 4 misperen in één transferperiode, en misschien wel 5-6 overbodige spelers, met gelijkwaardige of betere jeugd reeds aanwezig.

Kortom, er wordt slecht gescout, en er wordt te weinig op jeugd vertrouwd. Zet er dan ook een onnavolgbare trainer voor, en de ellende is compleet.

Maar in principe doet men het dus niet minder dan Overmars, en Schreuder doet het ook niet zoveel minder dan Ten Hag, die met precies dezelfde problemen en zwaktes kampen door eigen toedoen vooral. En die los van het successeizoen, er weinig van gebakken heeft. Een paar leuke potten tegen tegenstanders die ruimte weggeven, verbloemt veel.

13-10-2022 15:56

Juichtoon +32479

Wel eens alleen verdient Overmars veel meer credits. Een succesrate van 50% is best hoog en zeker tussen 17 en 20 was dit veel hoger.
H2 kunnen door de financiële middelen weer in een hoger segment winkelen en komen op een succesrate van nog geen 20% uit. Daarbij was de relatie van Overmars met de spelers ook uitstekend.

13-10-2022 16:11

Telamon +9192

@Juichtoon

Maar dan vind je de succesrate van Huntelaar en Hamstra dus ook best hoog, dat wil ik ermee zeggen, want die zitten ook tot nog toe op zo'n 50 %.

Ik vind dat belachelijk, ook toen al, onder Overmars. Hoe kan je de helft van al je aankopen verkeerd scouten? En vaak niet een beetje verkeerd ook. Vaak enorm duidelijke gebreken die een Ajax spel op desbetreffende positie niet mag hebben.

Vergis je niet in al de miskopen die Overmars heeft gedaan. Deels kwam dat ook door trainers (passanten) hun zin te geven, wat Overmars tijdens periode De Boer ook toegaf, dat De Boer zijn aankopen verdiende. Maar dat is net zo slecht, zo niet slechter, daar je dat nooit moet doen. Zeker niet als je net met z'n allen hebt afgesproken als Technisch Hart te overleggen...

Overmars heeft heel veel kapot gemaakt, organisatorisch, en is een van de grote redenen dat Ajax nu organisatorisch weer een bende is. Heeft zich bij aanvang Plan Cruijff nooit aan de afspraken gehouden, langzaam en stiekem de macht gegrepen, zichzelf zo'n beetje benoemd als machtige TD, en mondige mensen eruit gewerkt.

13-10-2022 16:40

Juichtoon +32479

@Telamon
Succesrate van H2 is 20% en ze kunnen in makkelijkere vijver vissen. H2 doet dus het echt aanmerkelijk minder.
Natuurlijk is niet elke aankoop raak omdat hier veel factoren bij komen kijken. Zoeken naar betere resultaten zou wel standaard moeten.
Overmars had wel degelijk een soort TH met Ten Hag en Heitinga. Zij overlegden, zeker de eerste 2 heel frequent.
Overmars was ook overal te vinden op de club. Dat is eigenlijk best in de geest van het plan Cruijff.
Overmars heeft niks kapot gemaakt. Overmars is zelf kapot gemaakt door luitjes binnen Ajax. En die onderknuppels hebben nu de macht.
Ja zeg je dan, maar dat dickie heeft ie toch echt zelf uit zn broek gehaald.
Dat klopt, maar dat dat bij de krant kwam, die normaal nog geen olifant in een toilet kunnen vinden, en de gevolgen van alles, Overmars moest meteen weg hebben mij altijd de wenkbrauwen doen fronsen.
Het was gewoon een coupe.
En nu het doel bereikt is heeft niemand het er nog over.. snap je..
Edit: overigens ben ik het zeker met je eens wat je eerder schreef over de opleiding. Alleen aansluiten bij CL kun je niet met alleen eigen jeugd.

13-10-2022 16:52

Telamon +9192

Bergwijn, Brobbey, Conceicao, Grillitsch en ik denk Kaplan zijn qua types en kwaliteit goede aankopen. Conceicao ook buitenkansje voor 5 miljoen. Grillitsch en met name Kaplan wel overbodig in principe, maar dat was onder Overmars ook al het geval.

Dan kom ik op 50% succesrate. Overmars heeft ook miskopen gedaan van 12-20 miljoen per speler.

Dat een aankoop niet slaagt, zou eigenlijk alleen te maken mogen hebben met het mentale aspect, of toch een wat te lage handelingssnelheid. Het kan niet zo zijn dat een CV niet met ruimte in de rug kan verdedigen, of totaal niet kan opbouwen. Het kan ook niet zo zijn dat een 6 niet kan voetballen, het kan niet zo zijn dat een linksbuiten alleen snelheid heeft en geen vernuft aan de bal, een back die alleen langs de lijn kan denderen, etc. Dat soort spelers werd door Overmars toch echt gehaald. Dan heb je niet eens de moeite genomen even goed te kijken.

Dan ben je gewoon niet geschikt als TD, als dat soort spelers de selectieprocedure doorkomen.

Een Technisch Directeur die maatjes is met Ten Hag en die de trainer (een passant) ook enorm veel macht geeft, is geen TH.

Een TH zorgt er juist voor dat de langer termijn en clubvisie gewaarborgd blijft, en ook dat de Hoofd Jeugdopleiding veel inspraak heeft, om die jeugd niet te laten ondersneeuwen. Nu kreeg Ten Hag juist heel veel macht, en zo'n trainer denkt alleen aan zichzelf en de korte termijn. Heitinga moest zich puur naar hem schikken.

Dus juist totaal haaks effect dan met een echt TH.

Nogmaals, Overmars heeft bij aanvang Plan Cruijff meteen de afspraken niet nagekomen en dan plan verloochent, door het Technisch Hart niet serieus te nemen, en De Boer zijn aankopen te geven. Dus in plaats van met zijn drieën overleggen, gaf hij De Boer zijn zin. Totaal tegen de afspraken is. Is gewoon achterbaks en smerig. Daarna stiekem steeds meer de macht gegrepen, tot hij de almachtige TD was. Het is een zakenmannetje die dingen voor elkaar krijgt, vooral ook voor zichzelf. Overmars was juist de man, werd heel soms alleen financieel even teruggefloten, maar kreeg het er altijd weer door.

13-10-2022 17:03

Juichtoon +32479

Berwwijn en Brobbey stonden onder Overmars al op de radar. Die horen niet bij H2. De anderen die je noemt hopen we dan maar. En Bassey dat is echt een H2 aankoop.. voorlopig moeten we ze nog maar even tijd geven.
Dat maatjes zijn is juist wat Cruijff wilde. Onder meer daarom moesten er ook voetbaljongens komen. Zij kenden elkaar. En zouden al struinend over de jeugdvelden Ajax beter maken. Dat is wat Overmars deed.
In grote lijnen ben ik het met je jeugdverhaal eens maar het is niet zwart wit. Johan dacht ook in duo's op het veld en driehoekjes van elkaar ondersteunende en complementaire spelers. Een 6 kan soms meer een 3 of een 4 zijn, als de 3 of 4 ook 6 kwaliteiten heeft etc.
Die clubvisie was prima geborgd bij Overmars. Daar was niks Spaans aan. CL waardige selectie met grote ambities, jeugd inpassen waar het kan (en dat gebeurde ruimschoots!) En financiële stappen zetten ( ook dat gebeurde).
Alleen hebben ze Overmars en daarmee de loyale Ten Hag eruit gewerkt. En met deze lui zitten we nu opgescheept. Het contrast met 4 maanden terug is levensgroot.
Die afspraken die jij achterbaks noemt bv met De Boer zijn juist een voorbeeld van het meenemen van mensen in de organisatie. Zo houd je mensen betrokken. Ook alle spelers waren enorm bij Overmars betrokken. Dat juist is die relationele kant van Overmars die jij minachtend zakelijk noemt.
Kortom, je ziet veel maar je duiding is verkeerd.
En ik heb ook niet helemaal gelijk natuurlijk want het model met een machtige Overmars vind ik ook wat te dun. Maar Marc bracht ons naar de top en zou Ajax goed achterlaten. En toen kwam de coupe...

13-10-2022 17:19

DankzijCruijff +48711

Je maakt prima punten vind ik, maar imo is het noemen van Warmerdam toch wel weer een teken dat je nogal door kunt slaan in bepaalde dingen. Warmerdam - kom op, man. Ik begrijp waarom je gecharmeerd bent van het type Warmerdam, maar Warmerdam zelf is echt niet goed genoeg.

13-10-2022 18:41

HStorm +3144

Het ras waar Sjoerd ook onderdeel van is, spot zwakkeren op grote afstanden en met opportunisme worden deze prooien langzaam en op slinkse wijze van achteren met de snavel gepikt totdat de prooi zoveel schade heeft en niet meer kan ontkomen. Op deze laffe wijze komen dergelijk dieren zonder veel moeite en energie aan hun 'voedsel'.

13-10-2022 15:55

Turbo +41924

Hou op. Die man is ook de reden van het gezeik rondom Mazraoui en Onana en verantwoordelijk voor het overschot aan beton door de aankopen van Alvarez, Klaassen, Magallan etc.

Oh, en het is een viespeuk. Opgeruimd staat netjes.

13-10-2022 15:44

Web +178830

Eens Turbo
Klaassen voor een te groot salaris wat ik de laatste tijd lees is absurd
Daar schrik ik echt van

13-10-2022 18:33

Jariiii +21951

Aankopen zijn prima, weinig mis met deze selectie.
Zijn aanstelling was niet eens het grootste probleem, die was niet onlogisch. Enige wat er duidelijk mis gaat is dat hij niet ontslagen wordt. Dát duurt te lang. De rest is paniekzaaierij, of stoken in dit geval.

13-10-2022 15:15

RSM +3918

Overmars terug

13-10-2022 14:33

Robbie17Wielaert +699

Ik ben er helemaal klaar mee, gooi de boel maar om zondag:

Gorter
Regeer - Timber - Hato - Baas
Klaassen - Kudus - Berghuis (c)
Conceiçao - Brobbey- Bergwijn

13-10-2022 14:29

PeterLarsson +13285

Hoe laat je een groot talent van 16 jaar oud verzuipen, door hem nu in het 1e te zetten zonder zelfs ervaring van het spelen in Jong Ajax. Die jongen geeft een paar mindere ballen en wordt door de media en supporters direct weer gefileerd, totaal nog niet aan toe.

13-10-2022 14:59

Robbie17Wielaert +699

Dat hij nog niet ervaren is en top gaat presteren, ben ik mee een maar hij gaat het 100% zeker beter doen dan blind. Daarnaast debuteerde seedorf ook op zijn 16de dus kan je Hato ook voor de leeuwen gooien

13-10-2022 15:02

PeterLarsson +13285

Ik volg Ajax nu al ruim 40 jaar maar meer voorbeelden dan Gravenberch en Seedorf kan ik niet benoemen die op 16 jarige leeftijd zijn gedebuteerd en de top hebben behaald. Daarnaast zou ik Hato ook niet brengen in een team dat niet draait en waar zowel intern als extern heel veel druk op staat.

13-10-2022 15:12

Robbie17Wielaert +699

Ik denk dat het publiek juist milder voor hem zal zijn, waardoor de druk en het verwachtingapatroon ook zal afnemen. Mocht hij het toch nog niet aankunnen, dan kan je hem altijd nog wisselen. De Ligt werd ook gewisseld tijdens zijn debuut in het NL-elftal en daarmee is het ook goedgekomen.

13-10-2022 15:18

Leefieg +41

Met Berghuis als Captain ben je af..

14-10-2022 00:41

Velibor30370 +4155

Complete onzin, zet iemand voor deze groep met een duidelijke visie, daadkracht en overtuigingskracht die een team kan smeden en het is weer hosanna. De selectie is t probleem niet vlgs mij, die is goed genoeg om fatsoenlijk voetbal te spelen

13-10-2022 14:25

MarcHogervorst +35302

Ja maar de enige die het gezag had om de trainer weg te sturen, was Overmars geweest. Overigens misschien had hij na 'dickpic' sowieso dat gezag verloren, maar dat is een tweede.

13-10-2022 14:47

Velibor30370 +4155

Zou niet goed zijn als Overmars zoiets alleen bepaalde, neem aan dat ontslag van trainer in overleg gaat met bestuur en RvC. Hij was iig wel een dominante factor die er nu niet is maar denk dat iemand mededelen dat de wegen scheiden ook wel door een minder sterk figuur gedaan kan worden. Voorlopig zullen we t nog wel even met Schreuder moeten doen vrees ik…k hou m’n hart vast

13-10-2022 21:18

RadheAjax2021 +17874

Ze dachten het met Hamstra wel op te kunnen lossen Als er iemand zich presenteert zonder charisma is het wel die zure augurk Hamstra. Totaal geen verstand van zaken en heeft zijn oren laten hangen aan Schreuder met de transfers waar uit eindelijk maar 2 spelers in de basis staan. Schreuder is een los geslagen dorpsidioot die niet weet wat hij moet doen om een goed elftal neer te zetten. Als je in 6 wedstrijden 17 doelpunten tegen krijgt zegt het al genoeg dat je als trainer je selectie niet kan motiveren of op zn minst met een goed plan het veld in te sturen. De verdediging is net zo als schreuder zijn hoofd een gatenkaas! Ontslaan vandaag nog!

13-10-2022 14:25

ajax4ever001 +18419

Dat roep ik al tijden los van feit dat hij een idioot is wat hij heeft uitgespookt

13-10-2022 14:21

Steffenhagen +37822

Mossou heeft gewoon gelijk . Ajax heeft verzuimd de vacature overmars goed in te vullen omdat de RVC andere plannen heeft . En ja dat zie je terug in de kwaliteit van de selectie: onvoldoende en ondermaats . Falend leiderschap van onze club

13-10-2022 14:18

Ajacied1981 +17412

Overmars moet terug!

13-10-2022 14:17

Jarl1989 +4359

Weetje wat een Belgenmop aan het worden. Onze trainer die Brobbey niet opstelt en de poppetjes op de verkeerde plek zet.

13-10-2022 14:13

Jeugd +24732

Niks met Overmars te maken.
Ajax zal altijd dips hebben in selectie sterkte. Top jaren mindere jaren. Het is heel makkelijk om een rijtje mislukkingen uit de Overmars tijd te fabriceren. Bovendien heb je nu ook last van de Overmars "nalatenschap". Bijvoorbeeld contracten niet verlengd op het juiste moment of nog steeds te dealen met aankopen die destijds gedaan zijn.

Het gaat hier om hoe haal je het maximale uit de selectie, hoe manage je het team.
Schreuder is een vriendelijke oom, een veldtrainer die denkt in schema's.
1. Het spel van Ajax is te voorspelbaar, teveel langs vaste patronen.
2. Schreuder beschermd de gevestigde orde teveel
3. Schreuder herkent onvoldoende de momenten dat hij in het spel moet ingrijpen
4. Schreuder deelt zijn twijfels en gedachten te openlijk en snapt niet dat je dat als leider slechts heel selectief moet doen. Je bent er immers om duidelijkheid te creëren.

13-10-2022 14:11

AFCACruijff14 +161338

Zonder Ajax zou de sportredactie van het AD ook geen bestaansrecht hebben, vermoed ik.

13-10-2022 14:02

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25354

Overmars na dit seizoen terug halen. Alleen een telefoon met bel functie klaar.

13-10-2022 13:53

Snellejapie +11401

Sjoerd Mossou is echt een shabby zwerver. Achteraf gezien weet hij alles het beste. Aan zijn gluiperige kop kun je het zuipen al zien.

Het verhaal over Brobbey is al een miljoenmiljard keer uitgekauwd, laten we dat er nog maar eens bijslepen. Overmars, dat hij wegging was eigenlijk de schande van Ajax, maar nu had hij beter kunnen blijven.

Naargeestige vieze zwerver uit dat havenslaafdorpje rotterdam.

13-10-2022 13:48

Opnaarde4eSter +1591

De media in het algemeen grijpen nu hun kans om hun afkeer te spuien.
Het ging hier veel te goed de laatste jaren
Je kunt natuurlijk niet jaar na jaar ongestraft je topspelers "weggeven".
Dan blijft er op een gegeven moment alleen de middelmaat over.
Overigens ben ik ontzettend benieuwd hoe provincieclub PSV (en favoriet van veel media) het tegen de nr 1 in Engeland het gaat doen. Wedstrijdjes tegen Zwitsers en Noren geven een verkeerd beeld.
Kijken of de krantjes, de NOS en RTL ook los gaan.

13-10-2022 13:44

wijzijndebeste123 +163603

arsenal gaat met n b-team spelen verwacht ik. die zullen de competitie waar ze bovenaan staan prioriteit geven.

13-10-2022 13:50

DieNase +7170

Ik weet het goed gemaakt, wij nemen Overmars terug + zoeken een nieuwe trainer en Antwerp mag Schreuder hebben.

13-10-2022 13:27

RJB1979 +25662

Ik heb gebeld en er werd gierend van het lachen opgehangen.

13-10-2022 13:51

DieNase +7170

Goed gevoel voor humor die Samson

13-10-2022 14:59

Dennis129 +11883

Sjoerd "heilige graal" Moessou met zijn wekelijkse column over Ajax.
Nog grotere clown dan Valentijn

13-10-2022 13:22

Nick14 +25889

We gaan nu iedereen met terugwerkende kracht veel te groot maken omdat Schreuder geen logisch elftal kan neerzetten.

13-10-2022 13:21

gusanito +5442

Precies dit.

13-10-2022 13:41

AFCACruijff14 +161338

Precies. Prima selectie, waardeloze coach.

13-10-2022 14:02

RJB1979 +25662

Een Belgenmop. Rake constatering van mister NAC.

13-10-2022 13:19

josajacied +3547

Elke Jihadbruid krijgt in Nederland de kans zich te rehabiliteren.
Geef Overmars aub ook een tweede kans.

13-10-2022 13:18

wimdep +1298

Zelfs bajesklant Hoeness kon na tijdje zitten weer terug als voorzitter bij Bayern!!
Waarom Marc dan niet??

13-10-2022 15:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.