Kweekvijver: Geen gelatenheid, maar zelfreflectie

door Thijs Zwagerman 26

Kweekvijver: Geen gelatenheid, maar zelfreflectie

door Thijs Zwagerman 26

Laatst geüpdatet

Het vertrek van Julian Rijkhoff doet een hoop stof opwaaien. Voetballend Nederland verwijt het de net zestienjarige spits dat hij Ajax op piepjonge leeftijd verruilt voor Borussia Dortmund. ‘Als spelers ergens anders een beter gevoel hebben over het totaalpakket, dan houdt het op, geven we elkaar een hand en wensen we de speler in kwestie succes’, was de gelaten reactie van hoofd jeugdopleiding Saïd Ouaali op vertrekkende jeugdspelers in een eerder stadium. Maar zo simpel als Ouaali en Ajax het zien, zit het niet in elkaar.

Vooropgesteld: tegen het grote geld uit het buitenland kan Ajax niet op. Buitenlandse grootmachten zijn bereid om jonge Ajax-talenten salarissen te betalen die sommige spelers in de subtop van de Eredivisie niet eens opstrijken. Ajax werkt in jeugdopleiding met een salarisplafond voor de talenten en kan de voortdurend op Ajax-talenten azende buitenlandse topclubs in het financiële aspect dus niet aftroeven. Waar de Amsterdammers echter wel het verschil in kunnen maken, is in het sportieve perspectief dat de club talenten kan bieden. Het klinkt niet als hogere wiskunde, maar het vertrek van Rijkhoff staat niet op zichzelf. Ook de onrust rondom enkele andere serieuze talenten toont aan dat er momenteel meer spelers twijfelen aan het sportieve perspectief in de hoofdstad.

Ajax staat wereldwijd natuurlijk bekend als een club waar eigen talenten doorgaans veelvuldig de kans krijgen. Het doorstromen van spelers als Ryan Gravenberch, Devyne Rensch, Jurriën Timber, Kenneth Taylor en de vertrekkende Brian Brobbey toont ook dit seizoen aan dat de eigen jeugd perspectief heeft in de Ajax-hoofdmacht. Maar toch lijkt er een verschil te zitten in het perspectief dat Ajax talenten denkt te bieden en het perspectief dat talenten bij Ajax werkelijk zien.

Met de komst van miljoenenaankopen als Dusan Tadić, Daley Blind, Antony en Sébastien Haller is de lat in Amsterdam namelijk aanzienlijk hoger komen te liggen. Deze grote aankopen zijn inherent aan de ambitie van Ajax om aan te haken bij de Europese top, maar zorgen er wel voor dat eigen talenten de laatste tijd langer geduld moeten hebben en langer dan voorheen moeten wachten op hun kans in Ajax 1. Niet dat het bij de Juventussen, Chelsea’s en Borussia Dortmunds van deze wereld gemakkelijk is om het eerste elftal te bereiken, maar daar heb je als jeugdspeler met een lucratief contract in ieder geval veel meer financiële zekerheid.

Jeugdopleiding is levensader

Ik zeg absoluut niet dat Ajax geen miljoenen uit had moeten geven aan Tadić, Blind, Antony en Haller. Deze gerichte aankopen zorgen ervoor dat Ajax zelfs in de hedendaagse miljardenindustrie die de voetbalwereld is geworden nog enigszins aansluiting kan vinden bij de Europese elite. En mede aan de hand van deze veelal meer ervaren spelers ontwikkelen jeugdige Ajax-talenten zich goed. Maar te allen tijde moet er wel gezocht worden naar een balans tussen miljoenenaankopen en het inpassen van eigen jeugdspelers. De jeugdopleiding - waar jaarlijks met elf miljoen euro fors in wordt geïnvesteerd - is immers de belangrijkste levensader van de club, zo toonden de transfers van Matthijs de Ligt en Donny van de Beek eens te meer aan.

Om dergelijke talenten ook in de toekomst voor Ajax te behouden en vervolgens na enkele jaren in het eerste elftal voor gigantische bedragen te verkopen, moet er iets veranderen binnen de jeugdopleiding van Ajax. Het feit dat Rijkhoff, een échte jongen van de club, kiest voor een vertrek is daarvan het meest concrete bewijs. Dat Ouaali dit afdoet met de ‘dan houdt op’-opmerking getuigt op zijn minst van weinig zelfreflectie. Enkel wijzen naar het financiële aanbod vanuit Duitsland is te gemakkelijk. Ajax moet bij zichzelf te rade gaan hoe het kan dat een veelbelovend talent als Rijkhoff, ondanks alle ontegenzeggelijk fantastische faciliteiten bij de club en Ajax’ internationale status van opleidingsfabriek, er toch voor kiest om te vertrekken. Dit is noodzakelijk om de kans dat grote talenten Ajax in de toekomst blijven verruilen voor internationale topclubs verder te minimaliseren.

Zelfreflectie

Tijdens deze zelfreflectie zal er allereerst gekeken moeten worden naar de persoonlijke omgang met spelers, zowel door trainers als beleidsbepalers. Zonder talenten volledig in de watten te leggen, moet Ajax namelijk wel serieus laten blijken dat het talentvolle jeugdspelers graag wil behouden. Jongens mee laten trainen met hogere teams is een teken van vertrouwen, maar de maandenlange contractstilte waarvan momenteel sprake is, is dit natuurlijk niet. Hoewel het misschien plausibel is dat er in een tijd waarin de jeugdcompetities stilliggen geen contracten worden uitgedeeld, moet Ajax ook in deze maanden het contact met (de omgeving) van de talentvolle spelers wel warm houden. Nu hoorden Rijkhoff en andere talenten uit zijn lichting sinds de zomer niets meer van Ajax met betrekking tot een contract. En dat terwijl het toch niet heel moeilijk hoeft te zijn om vertrouwen uit te spreken richting talentvolle jongens uit eigen kweek.

Naast dit communicatieprobleem moet Ajax ook kritisch kijken naar het verhaal dat aan jeugdspelers wordt voorgelegd. Als Rijkhoff vertrekt doordat hij te weinig perspectief ziet bij Ajax (terwijl Ajax van jongs af aan zijn droomclub is) dan zegt dit ook iets over het sportieve plaatje dat de Amsterdammers ondanks alle investeringen, goede trainers en doorgroeimogelijkheden binnen de jeugdopleiding richting de talenten communiceert.

Tegen de financiële middelen die buitenlandse clubs inzetten om tienertalenten te contracteren kan Ajax niet op, maar de Amsterdammers hebben wel genoeg andere middelen waarmee talenten verleid zouden moeten kunnen worden tot een langer verblijf. Hopelijk wordt er intern dan ook kritisch gekeken naar de recente omgang met de eigen talenten en het feit dat er jongens (dreigen te) vertrekken, in plaats van dat dit wordt afgedaan met ‘dan houdt het op’. Alleen op die manier kan Ajax in de toekomst op sportieve gronden voorkomen dat er meer talenten op te jonge leeftijd verkassen.

(Foto: Jens Volke)

Ajax is gevraagd om een inhoudelijke reactie op dit artikel, maar de club sloeg dit aanbod af.

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Alle 'Kweekvijvers' van het seizoen 2020/2021:
#1 - De nieuwe sterkhouders bij Ajax O19 in Nyon
#2 - Hoe corona Ajax overal in haar greep houdt
#3 - Jeugdwatcher Bram van der Ploeg stopt ermee
#4 - Goed begonnen Ajax-jeugd baalt van onderbreking
#5 - Nieuwkomer Hlynsson ontwikkelt zich rap in hectische maanden
#6 - 'Lange tijd ontbreken van wedstrijdspanning vormt serieus probleem'
#7 - Vrijwillig vertrokken keepers hebben geen spijt
#9 - Op deze Ajax-talenten moet je in 2021 letten
#10 - Ajax laat toptalenten wachten op contract
#11 - Gescoute Ajax-talenten op rapport

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax27 +19263

Wat een inhoudelijk slecht artikel AS, bah bah. De schuld weer bij Ajax leggen, hou toch op man. Al sinds jaar en dag bewijzen de echte talenten dat Ajax DÉ kweekvijver is om groot te worden. Je benoemt zelf al in je artikel dit jaar het doorbreken van Gravenberch als basisspeler. Verder talenten die de kans krijgen als Timber, Rensch en Brobbey. Daarvoor waren er talenten als de Ligt, Donny, Nous en noem ze maar allemaal op. Ajax is en blijft de club waar je groot kan worden. Dat er nog steeds kneusjes als Rijkhoff zijn die denken dat ze met 16 jaar meer perspectief hebben om in Dortmund te voetballen dan bij Ajax... dat zegt nix, maar dan ook helemaal nix over Ajax. Rijkhoff wordt al jaren gezien als groot talent en de familie en zaakwaarnemer wisten dat ie vroeg genoeg een contract zou krijgen bij Ajax. Daar had ie mogelijk met 18-20 jaar het als zoveel andere talenten om het kampioenschap kunnen spelen, in de CL, in de EL.... maar nee, het ligt aan Ajax dat hij kiest voor Dortmund? Moet Ajax maandelijks als een schoothondje met de familie in gesprek om keer op keer te uiten hoe geweldig hun zoon wel niet is? Oprotten... bij Ajax geldt nog steeds de mentaliteit dat je keihard moet werken, dat je niet aan je handje wordt vastgehouden en dat als je loopt te piepen bij je eerste contract, dat je dan gewoon terecht even eeb paar maanden niets hoort. Bij Ajax word je hard gemaakt voor het topvoetbal. Als je dan nog niet eens in staat bent om even geduld te hebben voor eej contract... alstublieft, dan is daar de deur. We hebben laatst de mooie lijst van VI gezien van grote talenten die op hun 16e naar een topclub in Europa gingen van 2010-2020. Niet 1 speler heeft het gehaald bij die club, niet 1! Die ouders moeten eens niet zo'n plaat voor hun kop hebben.

07-02-2021 15:37

EWJM +3

We weten allemaal niet wat er achter de schermen bij Ajax gebeurt. Dat de club de sportieve perspectieven niet goed zou communiceren naar de talenten is uiteindelijk niet meer dan speculatie.
Je kan er allemaal theorieën op los laten, maar de verklaring kan wel degelijk zo simpel zijn dat Rijkhoff gewoon meer geld wilde.
En als Ajax zijnde kan je natuurlijk niet talenten van 15 een half miljoen per jaar gaan geven.

Verder is het inderdaad een feit dat aardig wat talenten nog geen contract hebben gekregen, maar is het eigenlijk wel zo dat de contacten niet warm gehouden zijn?
En daarnaast; kom op, het is wel erg slap dat je dan meteen weggaat als talent, want het is sowieso duidelijk dat het niet te maken heeft met de sportieve prestaties van die talenten of het perspectief dat de club in hen ziet. Als je als talent weet dat het helemaal niet persoonlijk is dat je nog geen contractaanbieding hebt gekregen (omdat dat nu even geldt voor elke jeugdspeler), maar dan toch weg gaat onder het mom van 'ze geven me geen vertrouwen', dan ben je of heel naïef of je bent gewoon op zoek naar een smoesje.

Nu de laatste tijd relatief veel talenten vertrokken zijn, moet je als club zeker intern reflectief gaan zijn en bedenken hoe dit soort dingen te voorkomen zijn. Maar het kan ook gewoon zijn dat uiteindelijk de conclusie is dat het vooral gewoon om het geld gaat en "dan houdt het op", zoals Ouaali al had gezegd.

07-02-2021 11:11

eenamsterdammer +173

Ik heb de indruk dat hoofdzakelijk de creatievere spelers vertrekken bij Ajax.

07-02-2021 10:46

ajaxinho +13

Het financiële plaatje (en communicatie)
kan misschien beter.

Maar ik vind toch dat het ontwikkelplaatje
voorop moet staan in het besluit om
wel/niet te blijven bij Ajax.

En dat is bij Ajax wel goed (geregeld).
De stap naar Ajax 1 staat altijd open.
Je moet nu wel knokken voor een basisplek.
Maar als je die krijgt ben je meteen van ‘Oranje’ status.

07-02-2021 07:54

WillyBrokamp +11117

Ouaali heeft natuurlijk de communicatieskills van een struik broccoli, dat is duidelijk. Ajax moet inderdaad eerder en beter met talenten in overleg. Ze moeten er maar een afdeling voor oprichten want als je alle jeugdspeler optelt dan praat je denk al over 80 spelers....en hun ouders/begeleiders/zakenwaarnemers

07-02-2021 07:19

Ajax95Duivendrecht +24244

IJzersterk stuk, Thijs! Terecht ook dat je dit schrijft, want ik heb ook het gevoel dat er teveel misgaat in het transfer- en jeugdbeleid bij Ajax.

Ajax heeft veel te danken aan succesvolle aankopen van de laatste jaren zoals Sánchez, Ziyech, Neres, Tadic, Blind, Tagliafico en Antony, dat mogen we zeker niet onderschatten. Dit zijn allemaal geweldige toevoegingen aan het 1e elftal gebleken en hebben Ajax qua niveau omhoog gestuwd. Maar in the end is en blijft Ajax in de kern toch een opleidingsclub, dat is het verdienmodel waarmee Ajax door de jaren heen veruit het meeste succes mee heeft behaald. De jeugdopleiding hoort tevens ook bij de identiteit van de club.

Buiten alle zeer geslaagde aankopen die ik hierboven heb genoemd, krijgen jeugdtalenten van Ajax de laatste jaren steeds vaker te maken met peperdure breedte-aankopen die hun ontwikkeling in de weg zitten. Ik snap dat niet. De voorbeelden van jeugdspelers die op het moment van de breedte-aankopen eigenlijk al beter waren, heeft geDaante een aantal posts hieronder al genoemd dus die ga niet herhalen. Maar het is toch schrijnend. Op die manier denken jeugdspelers er ook sneller over om te vertrekken bij Ajax, simpelweg omdat er geen perspectief meer voor ze is (de breedte-aankopen krijgen immers toch voorrang).

Nou kan het mij bij Brobbey niet zoveel schelen dat hij vertrokken is. Ik vond Brobbey namelijk toch niet van het niveau spits dat Ajax moet nastreven. Maar het verhaal Rijkhoff is eeuwig zonde, want dat was veruit het grootste spitsentalent in vele jaren. Financiële belangen zullen een rol hebben gespeeld bij dat knulletje, maar met een beter toekomstperspectief vanuit Ajax zou hij misschien wel binnenboord kunnen zijn gebleven.

07-02-2021 03:14

BokkieBokstra +11372

Het is volkomen onduidelijk waar het nu allemaal in zit. Er wordt op die jongens ingepraat, er lopen mensen om die spelers die ook weer belangen hebben. Wel eens met de schrijver, wil je wat, dan moet je goed communiceren en er bovenop zitten met die spelers. Niet laten sloffen. Maar ook dat weet je niet.

Wat dat betreft dat kopen, als je alles alleen uit de jeugdopleiding haalt dan word je niet zomaar kampioen en kost het tijd. En die tijd is er ook niet. Denk aan de eigen jeugd de Ligt, De Jong, Dest. De laatste heeft amper gespeeld en was al weg, de Jong iets meer net een seizen en de Ligt nog wat meer jaren. Maar heeft Ajax echt goed jeugd dan zijn die ook zo weer verdwenen. VInd het wel goed dat Blind, Tadic, Klaassen gehaald zijn. Of zoals nu Haller.

06-02-2021 22:18

Jeugd +24929

Dit is niet te voorkomen. Zaakwaarnemers, het 1e team dat sterker is geworden. Ajax extra in de picture afgelopen jaren.

06-02-2021 21:35

trainerdv +2

Allemaal gelul. Ga je naar Dortmund (of een andere rijke club), dan is het perspectief helemaal niet op jouw gericht. Dat is wel het verhaal wat je te horen krijgt, maar die kopen gewoon een jaar later een spits van 60 miljoen en laten je verder rotten als talent.

06-02-2021 21:22

dennisindoor +127

de lat ligt inderdaad hoger nu... maar bij de manchesters barcelonas, etc ligt de lat nog veel hoger, en zullen ze nog minder kans krijgen.... ja barcelona moet nu wel zonder geld in eigen jeugd investeren, maar normaal gesproken krijgen deze ook geen kans tegen de hoogbetaalde eerste elftal spelers

06-02-2021 21:04

MPAjax +8467

media maand geleden: jeugdspeler slaap in ajax pijama en heeft hele kamer vol hangen met posters
media maand later: jeugdspeler wil dolgraag naar andere club

06-02-2021 18:44

MPAjax +8467

ajax wil gewoon niet de hoge bedragen betalen die de jeugd verlangt ookal hebben ze nog niks gepresteerd, dat buitenlandse clubs uit grotere landen wel willen betalen ookal hebben ze niets gepresteert, dat is het enige

06-02-2021 18:41

ARUCAMBA +1

ik denk wel dat er ook enige zelfreflectie van speler en de ouders gevraagd kan worden, als je bij ajax in de jeugd speelt hebt je talent maar dat wil nog niet zeggen dat je van europees nivo bent, als je op de universiteit studeert, hebt je talent maar je wordt pas beloond als je daadwerkelijk afgestuurd bent en een baan hebt gevonden, de jeugdspelers bij ajax worden goed beloond voor hetgeen ze nog maar hebben gepresteerd, uiteindelijk hebben ze nog niets gepresteerd maar worden ze beloond voor hun talent. Om ook daadwerkelijk profvoetballer te worden is ajax gewoon een ideale werkgever, misschien niet perfect, maar volgens mij ben je op zestienjarige leeftijd toch beter af in je eigen omgeving dan bij een gastgezin ergens in duitsland of waar dan ook

06-02-2021 17:08

Ajaciedsince85 +2

Iedereen kan de “schuld” bij de vertrekkende topjeugd leggen, maar er gaat management-wise gewoon echt veel mis. Die Oalie moet ervoor zorgen dat juist deze spelers blijven. Dat dit hem zo tergend slecht lukt, is een reden om juist hem de hand te schudden en succes te wensen. Vraag me af hoeveel topclubs dan voor hem op de stoep staan....

06-02-2021 17:02

fanforeffer +4

Wat wil Men. Zwagerman nu eigenlijk zeggen ?Dat de opleiding niet goed is ? Dat we liever met middelmaat uit eigen jeugd gaan spelen dan met geroutineerde cracks ? Dat we ze elke dag moeten pamperen en een fantastische toekomst moet beloven bij Ajax ? Als onbetrouwbare jongens als Brobbey je een jaar lang aan het lijntje houden met loze beloftes ,mag je blij zijn dat ze vertrekken .dat is wel een foutje van de jeugd opleiding ,ze hadden hem er veel eerder uit moeten gooien ! Dat Geld ook voor Rijkhoff als die nu al geen perspectief meer zien bij Ajax dan zien ze dat over 3 jaar ook niet bij Dortmund want daar is nog veel meer concurrentie. Als je 16 jaar bent ga je huis en haard verlaten om bij een duitse club te spelen ?

06-02-2021 16:37

F Janssen +2193

Het gaat maar om drie dingen: geld, geld en geld. Je bent 18 en je krijgt een financieel aantrekkelijke aanbieding uit het buitenland dan is de afweging: daarvoor kiezen (veel geld is veel geld) of blijven met het risico op een mislukte carriere eindigend met een modaal salaris bij PEC of RKC...
Opleidingsvergoeding moet sowieso fors omhoog en de macht van de wolven (spelersmakelaars) moet verminderd worden..

06-02-2021 14:23

Schwalbino +11

De oplossing is heel simpel. Je moet talenten pas op latere leeftijd bij de selectie halen. Als ze twee of drie jaar verder in hun ontwikkeling zijn. Dat is beter voor de talenten en beter voor de selectie.

Zodra ze in de KKD zijn uitgeleerd moeten ze naar een eredivisionist toe om door te ontwikkelen. Pas als ze daar ook laten zien de volgende stappen te hebben gezet kun je ze terughalen. Dan hebben ze ook een eerlijke kans tegenover die 13 spelers die het meest spelen.

06-02-2021 13:31

Schwalbino +11

Goed verhaal.

Wat niet helpt is dat jeugdspelers zien dat de ontwikkeling van talenten die bij het eerste gehaald worden opeens in een veel lagere versnelling terecht komt omdat ze niet genoeg speeltijd krijgen.

In het seizoen 2011/12 was de gemiddelde leeftijd van de dertien spelers met de meeste minuten in de eredivisie 23,38 jaar. In het seizoen 2019/2020 was dat 25,08 jaar.

In 20111/12 had ieder van die 13 spelers gemiddeld op dat moment 12 interlands gespeeld. In 2019/20 bedroeg dat aantal 30,85.

Talenten die nu bij het eerste komen hebben veel zwaardere concurrentie. Bijna elke speler die een jonkie voor zich heeft is een ervaren international.

06-02-2021 13:27

Hollister +12628

Mooi lang verhaal van Thijs, maar allemaal leuke bespiegelingen, maar zolang de concurrenten 3 a 4 x zoveel betalen dan Ajax dat doet, zijn al die mooie toekomstperspectieven en al die zgn plannen gewoon bijzaak voor vele jonge talenten en dan met name hun zaakwaarnemers en of ouders.
Je denkt toch niet dat zoals meneer Derksen stelt Overmars nog nooit een Rijkhoff heeft zien spelen en of Quaali niet dan eventueel het behouden van deze spelers zal hebben benadrukt.... ?
gewoon allemaal bullshit... tegenwoordig is geld de belangrijkste drijfveer voor dit soort talenten, daardoor halen ze het uiteindelijk vaak niet, ook niet bij die andere clubs. De intrinsieke motivatie ontbreekt vaak.
Wat ik wel vind is dat Ajax idd moet overwegen om voor de jeugd een extra TD aan te trekken die alle contracten mbt de jeugd onder hoede neemt... Ik geloof dat Ajax inmidde3ls in de 90 spelers contracten heeft... dat wordt wel heel veel om alles tijdig en goed te begeleiden ......
Daarnaast hoop ik (en dat zal in het Corona jaar natuurlijk lastig worden) uiteindelijk het budget voor de jeugdafdeling snel van 11 naar de 15 miljoen zal worden verhoogd.... Een Brobbey en Rijkhoff verlies je nu door een verschil van misschien 1 a 1,5 miljoen euro .... zo n Brobbey had natuurlijk straks met grote kans minimaal op 20 jarige leeftijd voor 10 miljoen plus verkocht kunnen worden.... want deze mkove gaat zeker een groot vervolg krijgen als je ziet dat in een tijdsbestek van nog geen jaar Hogewerf, Noa Lang, Botman, Brobbey, Rijkhof en oo bij Van Axel Dongen vertrokken zijn voor een schijntje en waar toekomstig Ajax zeker 10tallen miljoen is misgelopen... waar trek je de grens (met name voor de exceptionele talenten?)

06-02-2021 11:43

vdhaas +1

Ik vind het juist prima, 'dan houdt het op'. Er zullen altijd spelers zijn die bij het beoordelen van een contract alleen kijken naar het cijfer onder de streep. Met perspectief (of het 'totaalplaatje') heeft het weinig te maken. Of moeten we nu ineens Brobbey op zijn woord geloven als hij dat als reden geeft voor zijn vertrek?

Andersom haalt Ajax natuurlijk ook jeugdspelers bij kleinere clubs in binnen en buitenland. Dus ik vind alle geklaag ook een beetje hypocriet.

06-02-2021 11:12

Babangida83 +23995

Helemaal eens. Dat is van cruciaal belang, wat Thijs zegt.

Haller heeft natuurlijk invloed, omdat Ajax die jeugdspelers geen contract geeft en wel 22 miljoen, de duurste transfer in de geschiedenis, uitgeeft op datzelfde moment. En daarmee ook een topsalaris.

Veel geld aan gerichte aankopen zullen de jeugdspelers ook wel begrijpen. Dat helpt ze alleen maar en toont ambitie. Alhoewel je af kunt vragen of Haller je verder gaat helpen. In de EL wel, denk ik, maar in de CL zeker niet.

Daarnaast is het wel echt een groot probleem dat Ajax spelers aantrekt niveau Labyad, Kristenen, Babel, Kaliber, Marin, Siem en Alvarez. Dan lijkt het net alsof je er alles aan doet om die jeugd niet op te hoeven stellen. Die jeugdspelers zien ook dat die aankopen er niks van kunnen. Die talenten dan iedere keer maar 4-5 minuutjes geven of helemaal niks (Scherpen moet ook denken), bevestigt talenten in de gedachte dat er geen plan is met ze. Ze worden niet gebracht. Bovendien zal het ze pijn doen om te zien. Ze dachten dat ze bij een club zaten die jeugdspelers kansen gaf. En dat geldt ook voor Brobbey. Hoe vaak heeft Traore vorig jaar niet mogen falen voordat Brobbey überhaupt een invalbeurt kreeg? En dan is Traore nog tot daar aan toe. Dat geldt ook voor Ekkelenkamp. Alvarez heeft vorig jaar kans op kans gehad en compleet gefaald (Dit jaar kun je over discussiëren). Ekkelenkamp bijna nooit. Dat valt niet uit te leggen.

06-02-2021 10:38

ajaxxcied4life +2

Bij Ajax zeggen sommige jeugdspelers dat ze onvoldoende perspectief zouden zien, om na een contract bij Dortmund te roepen: "Wie wilt nou niet dagelijks trainen met Jadon Sancho, Haaland en Reus?"

Iemand schreef onlangs dat Ajaxshowtime geen ingang heeft bij Ajax en binnen de club een beetje als een hobbygebeuren wordt gezien. Gelet op de professionele stappen die de afgelopen jaren zijn gezet vind ik die gedachte bij de media-afdeling van Ajax onterecht. Er gaat al heel wat beter ten opzichte van pak 'm beet vijf jaar geleden en het niveau van de artikel wordt steeds hoger. Kweekvijver is bijvoorbeeld een geweldige rubriek. Maar omdat je minder bronnen hebt betekent dat niet dat je dan maar als doorgeefluik moet fungeren van enkele zaakwaarnemers, ouders en spelers die gewoon een verhaaltje hebben opgetuigd dat ze de wereld in geslingerd willen zien worden om hun financiële keuzes te maskeren . Dat is geen journalistiek in mijn optiek. Ook op zo een jonge leeftijd als die van Rijkhoff, is kiezen voor een hoog salaris een goed recht. Ons recht (als fans en lezers van deze site) is om grote vraagtekens te zetten bij achterafpraatjes als : "We hoorden niets van Ajax" of "Mijn gevoel werd anders door de komst van Haller" terwijl uitlekt dat je 150k p/j kon verdienen, of je wekelijks inviel en na 11 jaar bij de club te hebben gezeten transfervrij vertrekt.

06-02-2021 10:29

AFCA-pride +17525

Volgens mij was de hoofdreden dat er uit het voorstel (150K) niet genoeg waardering sprak... als je zo'n Ajax fan bent, ga je niet al gelijk weg. In het buitenland wordt altijd beter betaald, zij hebben jouw opleiding ook niet hoeven bekostigen. Ajax kan talenten (die nog alles moeten bewijzen) niet zomaar 100K meer gaan geven. Je trekt het hele opgebouwde salarishuis omver en de totale kosten lopen ook te fors op. Liever 1 talent (hoe zonde ook) verliezen dan je bedrijfsvoering op de schop te gooien. Jammer dat Ajax niet reageert, maar nu blijft her een vrij eenzijdig verhaal door connectie van AS met bepaalde talenten.

06-02-2021 10:11

ajax4altijdamsterdam +329

Het blijft altijd de keus van de ouders om te blijven of niet . Een puberbrein is nog helemaal ontwikkelt om de juiste keus te maken voor op de langere termijn. Ajax biedt alle faciliteiten om je optimaal te kunnen ontwikkelen. Een beetje geduld en zelf reflectie bij de ouders en spelers is denk ik niet teveel gevraagd.

06-02-2021 08:52

Dennis129 +11893

Zo naïef dat je nog steeds denkt dat het om iets anders dan geld gaat dat ze vertrekken. En dat er nu topspelers als Blind, Tadic en Haller aangetrokken worden zorgt ervoor dat de talenten op CL niveau kunnen ontwikkelen. Er werden hiervoor ook aankopen gedaan. Misschien nog wel meer. En die werden ook gehaald met het idee dat ze voor de basis kwamen. Alleen maar een extra reden om te blijven Dat je op een hoger niveau traint en speelt. De lijst met talenten, die de laatste jaren sinds we duurdere aankopen doen, is Doorgebroken is enorm. Ik ben het dan ook totaal niet eens met de strekking van dit artikel dat de indruk wekt dat Ajax verantwoordelijk is voor het vertrek van Rijkhof. Het was gewoon de keuze tussen 1,5 of 5 ton per jaar. Zeker in coronatijd kies echt niet om een ander reden als (Ouders van een ) 15 jarige om naar een kuststad als Dortmund weg van je familie en vrienden te gaan.

06-02-2021 08:31

JohnnyD +1

Als, als, als. Uiteindelijk weten we nog niets waarom genoemde talenten niet bij willen tekenen.

06-02-2021 08:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.