'Kroes merkt dat het moeilijk is: sturing geven aan de meest complexe voetbalclub van Nederland'

door Bart Veenstra 226

Bron Algemeen Dagblad

'Kroes merkt dat het moeilijk is: sturing geven aan de meest complexe voetbalclub van Nederland'

door Bart Veenstra 226

Bron Algemeen Dagblad

Sjoerd Mossou heeft in zijn column in het Algemeen Dagblad zijn licht laten schijnen op de werkzaamheden van technisch directeur Alex Kroes bij Ajax. De huidig beleidsbepaler van Ajax was ongeveer een jaar geleden in het boek 'Ajax in crisis' nog kritisch op het beleid van een van zijn voorgangers Sven Mislintat.

In dat boek werd Mislintat door Kroes onder meer een 'meesteroplichter' genoemd. 'Vier linksbacks?! Ik had de mensen een klap in hun nek gegeven als ik er als algemeen directeur weet van had gehad. Vier linkerverdedigers en geen enkele rechtsbuiten. Het is echt verschrikkelijk', zei Kroes destijds in het boek.

Mossou noemt het in het licht van het heden nu 'grappige citaten'. 'Kroes is van een boze supporter alsnog zélf achter het stuur beland bij Ajax. Dat blijkt toch ietsje ingewikkelder dan gedacht: het transferbeleid van de nieuwe technisch directeur houdt, laten we het voorzichtig stellen, nog niet echt over', schrijft de columnist.

Op dit moment heeft Ajax er nog altijd moeite mee om overbodige spelers te verkopen. Wel zijn er enkele spelers verhuurd. Van aankopen is op Youri Regeer na nog geen sprake. 'De club heeft drie spitsen, maar nog altijd amper fatsoenlijke buitenspelers. Uit arren moede overweegt het nu maar om de verhuurde Carlos Forbs terug te halen', vervolgt Mossou zijn verhaal.

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli alex kroes ajax
Als we de berichten in de media moeten geloven, liggen Kroes en Farioli op het moment niet helemaal op één lijn.

De journalist zag dat Kroes onlangs de terugkoopoptie in het contract van Regeer - 'een constructie die door "meesteroplichter" Mislintat was bedongen' - lichtte. Trainer Francesco Farioli liet meermaals weten een goede middenvelder in Regeer te zien. 'De geschiedenis herhaalt zich een beetje: waar destijds Maurice Steijn en Mislintat botsten, ruziënd op de ruïnes van de transferzomer daarvoor, tekent zich nu alweer een nieuwe prestigestrijd af tussen de trainer en diens baas. Zo gaan die dingen bij Ajax, zelfs nu ze wonderbaarlijk tweede staan onder Farioli, op één verliespuntje achter PSV.'

Mossou geeft aan dat Kroes eerder nog werd gezien als de geniale verlosser bij Ajax. 'Al snel bleek dat wat overdreven. Kroes bleek eerst een cowboy te zijn die roekeloos in aandelen handelde, daarna kwam hij er zelf achter dat het best wel moeilijk is: sturing geven aan de meest complexe voetbalclub van Nederland, en tegelijk een team renoveren op de transfermarkt, zonder veel vet op de botten. Aan wal hoorde Kroes duidelijk tot de beste stuurlui. Nu nog op zee.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Rock69 +8411

Even voor de duidelijkheid. Praag moest zonodig Kroes aanvallen in zijn nieuwe functie. Met als gevolg dat Kroes werd geschorst. De uitkomst werd uiteindelijk een andere functie aan Kroes te geven. Omdat de andere job al was vergeven! Maar ik weet ook nog precies toen Overmars bij Ajax begon. Maar dat weten de meesten niet! Of niet meer! Hahahahaha

30-01-2025 15:07

Michiel Kapteijns +5372

Ach ja, durf te wedden dat dat voor de meesten van ons geldt die het vanachter het toetsenbord beter weten. Overigens heeft Kroes wel degelijk ervaring, hij heeft van Eagles, een club die na elke promotie weer net zo hard degradeerde, een financieel gezonde middenmotor gemaakt. Hij was daar de drijvende kracht achter de uitbreiding van het stadion. Natuurlijk wat anders dan leidinggeven aan Ajax, maar toch.

30-01-2025 07:41

NW23 +5055

Tsja. Weinig aan gelogen dit stuk.

30-01-2025 00:37

JoeBlow +8181

Peter's Principle. Mensen worden net zo lang gepromoveerd tot ze het niveau van hun eigen incompetentie hebben bereikt.

Je zou hopen dat Kroes intern al heeft aangegeven dat dit niet de baan voor hem is - en dat Ajax al aan het zoeken is naar een echte TD. Maar gezien het ego van Kroes en de naïviteit van Ajax is dat ijdele hoop.

29-01-2025 23:54

Robocop5 +2065

Technisch directeur is een vak. Bij kleinere clubs als Eagles en AZ krijgen ex-voetballers de tijd om zich te ontwikkelen en door te groeien. Na enige jaren kunnen ze kijken naar een grotere club.

Bij Ajax daarentegen moet je er als TD gelijk staan.
Kroes staat er duidelijk (nog?) niet. Heeft zichzelf schromelijk overschat. Weet niet wat te kopen en is ook niet in staat om te verkopen. Geen netwerk, geen zwaargewicht, internationaal gezien. Welke Europese club neemt hem serieus?

Ik vrees dat we er nog even mee opgescheept zitten.

29-01-2025 23:38

PH2BOT +40269

Onze rookie TD blijkt een ordinaire blaaskaak en een grote charlatan..Weg met diie TD mislukkeling.

29-01-2025 22:38

Juichtoon +32480

Als je iets moeilijk vindt, ben je niet goed genoeg...

29-01-2025 22:32

JoeBlow +8181

Dat is inderdaad meestal de juiste conclusie.

29-01-2025 23:55

Professor +11134

Volgens mij is het echt niet zo moeilijk om TD bij Ajax te zijn. Maar je moet wel verstand hebben van welke spelers een versterking voor Ajax zullen zijn en voor welke positie is versterking nodig. En ook de scouting sturen laat hij dit nou net niet kunnen.

29-01-2025 21:49

Bensco +7168

Wanneer rond het AFM en het OM hun onderzoeken eigenlijk af mbt de aandelen zaak van kroes ? Zijn daar datums voor genoemd? Kan nog weleens gunstig uitpakken voor ons.

29-01-2025 21:39

EinSteijn +4772

9 middenvelders en 1 linksbuiten. En dan Mislintat een meesteroplichter noemen.😭

29-01-2025 19:59

rpolleke +43

Niet echt een eerlijk vergelijk. Mislintat jaagde er 100 miljoen doorheen

29-01-2025 19:48

mvdk +43937 moderator

Wie zou de TD volgens mensen hier moeten worden?

29-01-2025 19:10

Ajacider +4914

Ted van Leeuwen. Heeft ook eerder de Hunter gescout bij AGOVV. Misschien kan hij ook nog wel wat betekenen in het re-intergratie project van KJH ;)

29-01-2025 19:42

OwenStevenDalberg +27486

Ted van Leeuwen zou misschien Kroes het vak wel kunnen leren. Net zoals Bruggink nu bij Twente bij een ouwe rot in de leer is.

29-01-2025 19:47

Ajacider +4914

Sta ik alleen voor open als Ted een knuppel meeneemt. Dan hoop ik alleen niet op Bundy praktijken.

29-01-2025 19:49

wijzijndebeste123 +163632

Alles is werkelijk een enorme vooruitgang tov Kroes.

Als je een Nederlander wil zou ik voor Paul Bosvelt gaan. Doet t geweldig bij Eagles.

Anders Vivell wiens contract bij Man Utd afloopt. En je kan ook Arnesen bij PSV proberen weg te halen.

29-01-2025 19:47

Juichtoon +32480

Overmars..

29-01-2025 22:33

superajax +11451

Moeilijk????Dan ga je toch lekker bij Top Oss werken.Krijgen wij mss eens een fatsoenlijke TD.

29-01-2025 18:23

Mitchjo +6179

Probleem is dat ik deze charlatan niet zo snel uit zichzelf zie opstappen.

29-01-2025 18:16

Steffenhagen +37822

Kroes heeft een ding geweldig gedaan deze periode en dat is zijn vrienden van De T. inschakelen om karaktermoord te plegen op Farioli . Dat is ook een reden om deze patjepeeer eruit te schoppen . Liefst vanavond nog

29-01-2025 17:24

stefanwillem +12112

Zag de volgens velen afgebrande “plucheplakker” van Praag het toch best goed.

29-01-2025 17:24

RobinhoV410 +568

Een grote bek maar weinig actie. We hadden precies het omgekeerde nodig binnen de directie afgelopen zomer. Helaas lopen er bij Ajax te veel Kroesjes rond. Ik ben altijd erg te spreken geweest over Geelen, maar hij mag de komende maanden laten zien ook harde beslissingen te kunnen nemen. Snel opzoek naar een waardige TD. Desnoods halen we Overmars terug en zetten we er iemand naast die ervoor zorgt dat er meer wordt vastgelegd en Overmars zijn leuter in zijn broek houdt.

29-01-2025 17:23

wijzijndebeste123 +163632

Volkomen eens. Geelen is een commercieel genie maar als AD moet je ook n sterke leider zijn die harde beslissingen durft te nemen. Hopelijk heeft hij dat in zich.

29-01-2025 17:40

Artemio +31961

Het zou kroes sieren wanneer hij de eer aan zichzelf houdt en opstapt.

29-01-2025 16:56

Spielmacher +10715

Maar Alex kent wel alle trucs.

29-01-2025 16:52

willem1958 +8758

Als Alex die al een half jaar weet welke versterkingen er bij moesten komen zich niet blind gestaard had op Moro maar gewoon snel had doorgeschakeld voor een backup via koop, huur met koopoptie of alleen huur en had gezorgd dat rechts achterin beter afgehandeld was met een echte back dan was iedereen redelijk revreden geweest.

Maar door eigenwijsheid, door willen drammen en uiteindelijk nergens goed uitkomen ipv creatief winkelen waarbij ook naar opties gekeken wordt in Nederland is deze transferwindow een complete mislukking geworden.

Kroes en de Lang mogen zich wel 'ns afvragen waarom de rest van de top zes wel in staat is om spelers binnen te halen en hun blijven aanklooien, het wordt tijd dat we weer echte scouting krijgen ipv een TD die denkt dat ie het allemaal wel in de vingers heeft.

Ik denk dat de meesten zich door de snelle babbel en z'n verleden bij SEG zich meer hadden voorgesteld, dit is een td die zo ongeveer in niets doortastend is. en de tweede plek staat op de tocht als we niet uitkijken, met wat pech is 40 miljoen weg.

Ik gun 't Ajax niet maar ik gun 't die gasten die verantwoordelijk zijn dat Ajax wegzakt naar plek 5 of 6 en dat er niets anders overblijft dan op te stappen anders gaan ze nog denken dat ze het geweldig hebben gedaan deze transferwindow.

29-01-2025 15:57

NIO +3014

Misschien helpt het om mensen een klap in de nek te geven kroes.
Hoor dat je daar fan van bent.

29-01-2025 15:10

barry1988 +24013

Alex "Carlos Kaiser" Kroes is gewoon een net zo en misschien zelfs een nog grotere "oplichter" dan Mislintat gebleken.

Of was Mislintat misschien toch niet zn oplichter dan genoemd?
Heeft hij fouten gemaakt en was het een rare? Absoluut maar wanneer de juiste randvoorwaarden er zijn is hij wel goed gebleken in het verleden. Alleen kreeg hij te veel ruimte en te weinig kaders om hem af te remmen. Nu hielp het ook niet mee dat hij zijn kop liet hangen en akkoord ging met de slechtste Ajax trainer allertijden.

Dus iedereen die nu nog om tijd en begrip voor de situatie van Kroes vraagt, had dat ook moeten doen met Mislintat. Maar Kroes onderdeel van de ossenworst clan krijgt onredelijk veel crediet.

29-01-2025 15:00

wijzijndebeste123 +163632

Sturing geven? Hij is geen AD. Hij als TD moet louter zorgen voor een fatsoenlijk transferbeleid. Niks meer, niks minder. En daar faalt hij vanaf dag 1 hopeloos in. De eerste TD in de voetbalgeschiedenis die nauwelijks overbodige spelers weet kwijt te raken en die het presteert om een selectie samen te stellen die nog meer in disbalans is dan bij zijn voorganger en dat 2 transferperiodes op rij.

29-01-2025 14:52

NW23 +5055

Nou niet overdrijven. Meer in disbalans dan bij Mislintat is absoluut niet waar. Weghorst, Klaassen en Traore zorgen zeker wel voor meer balans in de selectie. Qua instelling, ervaring, nationaliteit en ook kwaliteit. Nu is het wle zo dat Klaassen kwam aanwaaien en Weghorst niet logisch was als 3e spits, maar de selectie is er zeker beter en gebalanceerder van geworden. Mislintat leverde gewoon een vreemdenlingenlegioen af, met allemaal spelers die Nederland niet kende en ook teveel jonge spelers met beperkte ervaring.

Verder heeft Kroes er ook een potje van gemaakt tot dusver. Maar als hij in de komende dagen, naast Edvardssen contracteren, nog een fatsoenlijke back haalt en Brobbey binnenboord houdt, dan is het resultaat alsnog oke. Dan heeft het alleen veel te lang geduurd allemaal. Ik ga er ook niet vanuit dat we nog een fatsoenlijke back gaan krijgen. Ben bang dat we het daar met Gaaei en Regeer gaan doen, wat natuurlijk zwaar onder de maat is.

30-01-2025 00:46

ajaxfan1972 +2473

Deze man had nooit ook maar een functie binnen de club moeten krijgen echt geen enkele
Was vantevoren al heel duidelijk
En met hem zullen ook beuker en de lange en z'n vriendjes in de bestuursraad zsm moeten vertrekken

29-01-2025 14:27

Robbie78 +3792

Benieuwd of hij nu ook weer hijgend bij ieder medium gaat lopen verkondigen dat het echt niet om Alex gaat..

29-01-2025 14:22

Pakschaal40 +2722

Ik hoop echt dat die Forbs ons kampioen gaat maken, en opeens de pannen van het dak gaat spelen.

Kroes out!

29-01-2025 14:09

OuweDibbes +11855

Wie is toch die man, die op links makkelijk passeren kan? Dat is die snelle uit Portugal..
Jajajaa Forbsie

29-01-2025 14:27

WillemvH +1618

Het lijkt me per definitie ingewikkelder om met bijna niets toch iets voor elkaar te krijgen dan onbekommerd zo maar 100 miljoen uit te geven inclusief enorme salarissen. Dat betekent toch niet dat je een cowboy bent als je daar kritiek op hebt?

29-01-2025 13:52

afcas +3770

En toch is het makkelijker om prioriteiten te stellen met niets dan met veel geld. als je geen geld hebt voor een zak croissants, maar wel voor een heel brood koop je het brood.

Kroes koopt echter 3 croissants en heeft dan geen geld meer over voor brood of beleg.

Een 3e/4e spits halen en een 6e (9e/10e als je spelers als hlynsson, mannsverk en tahirovic bijv meetelt) middenvelder terwijl je maar 1 buitenspeler per flank hebt en maar 1 rechtsback nadat je je basis rechtsback verkoopt.

29-01-2025 19:45

Ajax95Duivendrecht +24107

Het is eigenlijk een gotspe dat onze hele organisatiestructuur binnen de club zo ongelofelijk sektarisch is, dat we ons bestuurlijk in een permanente stammenstrijd bevinden waarbij emotie boven verstand gaat, en waarbij het nu ook nog eens kiezen is tussen twee kwaden.

Want laten we eerlijk zijn: Kroes is op zijn huidige positie/functie beland door toedoen van zijn vriendjes in de bestuursraad. Alleen, stel dat de bestuursraad überhaupt ooit al besluit we ontslaan Kroes... Dan komt iemand uit de Van Praag en zijn enge backstabber kliek weer aan de macht op 1 van de technische functies, honderd procent dat dat gaat gebeuren. Dus wat schiet je daarmee op?... Het is bij Ajax kiezen tussen 2 beide rampzalige alternatieven.

Ajax moet zijn hele Noord-Koreaanse organisatiestructuur door alle lagen van de club heen door de shredder flikkeren, een nieuwe structuur implementeren en van begin af aan weer gaan bouwen. Zolang dat niet gebeurt, blijf je op de lange termijn altijd vervallen in door emotie gedreven wanbeleid, zullen verstand en visie ver te zoeken blijven en zullen korte succesperioden bij de club altijd weer opgevolgd worden door perioden met wanbeleid.

29-01-2025 13:40

Danielson +50314

De Bestuursraad gaat niet over het ontslaan van Kroes. De Ledenraad (waarboven de Bestuursraad ressorteert) is een residu uit het verleden toen Ajax enkel een vereniging was.
In een professionele structuurvennootschap past het niet dat zo'n archaïsch orgaan zo'n invloed kan uitoefenen. Begrijp niet waarom dat niet eens veranderd wordt. Zal met de vijfde colonne te maken hebben die haar machtspositie niet kwijt willen raken

29-01-2025 13:54

AjaxDUde123hk +595

Omdat de vereniging van Ajax (de Leden) over een groot deel van de aandelen van Ajax beschikt ze zijn dus eigenaren van Ajax om vanaf te komen is om die leden allemaal uit te kopen! Of ze dat allemaal gaan doen is zeer de vraag! Of moet je een suikeroom ergens vandaan toveren maar de knvb zit niet op zo suikeroom constructie te wachten!

29-01-2025 14:06

Danielson +50314

Dat snap ik, maar dat zou ook op een andere manier kunnen bijvoorbeeld via een STAK waardoor deze aandeelhouders in ieder geval geen stemrecht meer hebben.

29-01-2025 14:13

ErikAjax1983 +717

Kroes valt mij ook enorm tegen, toch best een grote praatjesmaker gebleken. Maar je kan hem ook niet van alles de schuld geven. Het rotten begint vaak aan de onderkant en ik denk dat we nog steeds niet helemaal schoon schip hebben in de gehele organisatie. Scouting bijvoorbeeld; lijkt ook nog steeds niet goed te werken, anders hadden er toch voor iedereen die er weg gaat wel een schaduwlijst gelegen. Waar zijn de verrassingen uit allerlei landen en competities? Waar zijn de buitenkansjes? Waar of wie heeft dat overzicht. Tuurlijk Kroes moet dat aansturen als TD maar de achterstand was ook wel echt enorm.

Los van het feit dat het gewoon echt een aansluiting is dat we met Regeer en Forbs komen aanzetten en dat, dikke kans, Brobbey of Akpom nog op deadline day zullen vertrekken....

29-01-2025 13:37

RadheAjax2021 +17874

Kroes en Mislintat zijn het zelfde niveau meer is het ook niet. Een bagger beleid dat wordt voortgezet met totaal geen idee wat voor spelers er nodig zijn om de selectie een flinke kwaliteit boost te geven.

29-01-2025 13:35

Danielson +50314

Mislintat is in aanleg veel meer een TD dan Kroes ooit zal worden. Echter: hij had in toom gehouden moeten worden.

29-01-2025 13:41

GeorgeAdamski +3546

Precies. Mislintat had meer middelen om er een puinhoop van de maken.

29-01-2025 13:42

4Ever14 +6609

Die hij heeft bemachtigd door spelers te verkopen, iets wat Kroes niet eens fatsoenlijk lukt.

29-01-2025 13:45

AINIESTA +44615

Mislintat kon oa Timber, Kudus en Alvarez verkopen. Dat gaat een stuk makkelijker dan het brandhout wat Mislintat gehaald heeft.

29-01-2025 20:24

PaulEast +7873

Kroes is net zo slecht zo niet slechter dan Mislintat. Aangetrokken voor de rol van voorzitter en om duistere praktijken maar weggepromoveerd als TD. Is er nu niemand bij Ajax die zo iets heeft van, laten we eens op zoek gaan naar een echt sterke TD met goede internationale contacten.

29-01-2025 13:34

Rob1976 +9472

Binnenkort ajax in crisis deel 2 over meesterpraatjesmaker Kroes.

29-01-2025 13:21

BeterVanafDeZijlijn +1009

Aah gosh moeten we alweer medelijden hebben met Kroes. "Ik heb geen hulp nodig" "die eerste transfer periode doe ik zelf" hoor het hem nog zo zeggen. Deze man leeft op praatjes

29-01-2025 13:17

Rob1976 +9472

Copycat uitspraak van vd Sar.... het gevolg weten we 😉

29-01-2025 13:21

Hersenspinsel +8014

Tekent zich nu alweer een nieuwe prestigestrijd af tussen de trainer en diens baas?
Als Brobbey blijft, Forbes terug komt en er een nieuwe rechtsback komt die Farioli ook ziet zitten denk ik dat Kroes en Farioli best nog goed door een deur kunnen.
Verdwijnt er nog iemand uit de basis en/of worden de 2 zwakke posities niet beter bezet denk ik echt dat Farioli teleurgesteld is in Kroes en misschien zelfs in Ajax.

29-01-2025 13:16

JohnnyHeitinga3 +8007

Gelukkig staan de boys van de FSide achter Alex Kroes, de verlosser, de Messias.

ALEX!!! ALEX!!

Kom op jongens met zijn allen!

29-01-2025 13:15

mokum410 +3269

net zoals ze veel te lang achter Schreuder en Steijn stonden. echt waardeloos

29-01-2025 13:16

Danielson +50314

De F Side laat zich lenen als vehikel van De Telegraaf resp. de bestuursraad.
De hetze tegen de RvC, waaronder Van Praag, ging alle perken te buiten. Ondertussen kan praatjesmaker Alex ongestoord z'n sloopwerkzaamheden voortzetten en worden de pijlen (via De Telegraaf) al weer op Farioli gericht.

29-01-2025 13:34

GeorgeAdamski +3546

Volgens mij voelt het type 'narcist' zich prima thuis in de voetbalwereld. Je hoeft niet bewezen bekwaam te zijn; en als je niet bevoegd bent dan valt er altijd wel een mouw aan te passen. Je kunt er gemakkelijk het mannetje uithangen. Tegenvallende resultaten? Een ongelukkige trainer? Een spelerscarrière knakken? Morrende fans op de socials? 'What the fuck man, ik heb een horloge van 50k en jullie aandacht, zielepootjes!'

29-01-2025 13:15

FelixGassenlicht +8954

Snap zijn punt niet. Inderdaad 4 linksbacks en nog veel meer bagger die wij aan de straatstenen niet kwijt reken. Is Kroes toch niet aan te rekenen?

29-01-2025 13:12

BeterVanafDeZijlijn +1009

Die overdosis middenvelders, het gebrek aan een linksbuiten wel en dan laat ik voor het gemak een rechtsbuiten en een specialist op rechtsback nog even achterwege net als de creatieve middenvelder

29-01-2025 13:19

Hersenspinsel +8014

Na anderhalf jaar begin ik ook te denken dat Mislintat's data waardeloze data was en dat hij ook niet naar de samenhang van spelers gekeken heeft.
Kroes lijkt het dus goed gezien te hebben.

29-01-2025 13:20

GeorgeAdamski +3546

Praatjesmakers herkennen de praatjesmakerij van anderen🙂

29-01-2025 13:44

Koekie87 +20979

Hoe zit dat met die drie spitsen en als je Rijkhoff zou meetelen zelfs vier!!! De komst van Weghorst was totaal onnodig net zoals het aantrekken van een transfervrije Klaassen terwijl we toen ook al op zoek waren naar een creatieve middenvelder en nu wil diezelfde Kroes ook nog eens doodleuk Forbs gaan terughalen terwijl hij een half jaar de tijd heeft gehad om een aantal opvolgers voor Bergwijn in kaart te brengen of stond alleen die Moro op dat lijstje en was er helemaal geen plan B of C dat ze nu opeens weer bij Forbs uitkomen.

29-01-2025 13:29

SiegiEd14 +2248

Ok, maar toch doet Kroes dit niet alleen. Wil het niet voor Kroes opnemen en heb dit al eerder gezegd, het is een heel team wat faalt bij Ajax betreft de aan en verkopen!

29-01-2025 13:09

Danielson +50314

Een team onder leiding van Kroes wel te verstaan.

29-01-2025 13:37

Mitchjo +6179

Het wachten is op een groot interview in de Telegraaf waarin hij aangeeft wat een bende Mislintat er van gemaakt heeft, er is geen geld, zijn secretaresse is overspannen, de grasmat is niet goed, dat de zon wekenlang niet scheen heeft ook niet geholpen want nu zit hij met een winterdepressie, hij heeft al wekenlang last van zijn grote teen, zijn buurman heeft de heg schuin geknipt etc etc

29-01-2025 13:07

slumpf +4563

Hij heeft de functie dusdanig onderschat, dat hij in eerste instantie dacht dat hij het er 'wel ff bij zou doen' naast zijn AD functie.

29-01-2025 13:06

Amp +37643

Zal die Menno de Galan al aan zijn tweede deel van zn reeks bezig zijn?

29-01-2025 12:59

Magic1963 +422

Ik geef hier even een rijtje met spelers, die nu n de eredivisie spelen en misschien wel iets voor Ajax zouden zijn: Olij, Roefs, Sandler, zagaritis, Hilgers, Deijl, Ihattaren, Proper, Meerveld, Breum, Hansen, Cathline, Engels, Kulenovic, Mbayo, Krastev, Negli, Dahlhaus, Valente, Ouaissa......

29-01-2025 12:54

Haarlemmer +20591

Balard in de gaten houden. Echt goed voetballende zes. Echte Ajax speler, veel meer dan Henderson branco en alle anderen

29-01-2025 13:02

PeterLarsson +13285

Een groot gedeelte van je lijst is niet goed genoeg, kunnen eendagsvliegen zijn of spelen op een positie waarvoor we nu al teveel (niet kwalitatief goede) spelers hebben

29-01-2025 13:31

ajax4ever001 +18433

Kroes is gewoon ongeschikt. Snel inpakken en wegwezen bij Ajax met die vent

29-01-2025 12:52

Redrum +96080

Een paar weken geleden stelde ik nog voor hem een andere functie te geven. Nu moet hij gewoon echt zo ver mogelijk bij onze mooie club vandaan gegooid worden. Het liefst met een grote katapult vanaf het dak van de Arena.

29-01-2025 13:07

Danielson +50314

Met of zonder parachute?

29-01-2025 13:09

ZlatDen +1972

Kroes je blijkt geen haar beter, oh nee wacht hij is kaal!

29-01-2025 12:51

Oxxer +163915 moderator

Alex Kroes oprichter SEG , itt partner Kees Vos, niet de zaakwaarnemer, Kroes deed boekhouding en financiën. Is linksback bij Ajax 5 amateurs , geen goed netwerk in de voetballerij. Kroes was 4 jaar grootaandeelhouder en directielid bij Kowet, na zijn afwijzing als TD Ajax, dat had Sar wel goed gezien, ging hij naar AZ waar hij directeur internationale Mambo Jambo werd.

Bij Ajax dachten zij hij is the Next Best Thing , dusdanig dat er 6 maanen oid gewacht is tot zijn contract afliep. Eerst afwijzen als TD, dan binnenhalen als CEO, aandelen-gate, weer TD, jojo ,flipperkast beleid. Geen enkele relevante werkervaring om te verwachten dat hij als rookie TD Ajax in deze moeilijke periode gaat redden.

29-01-2025 12:48

Amp +37643

Gelukkig was ie keigoed met Teams

29-01-2025 13:03

Maarten111 +1221

Off; Weet iemand waarom de persco zometeen niet gewoon live wordt uitgezonden? https://www.ajax.nl/artikelen/farioli-en-hato-aanwezig-bij-persconferentie/

Is toch gek? Wat zou hierachter zitten?

29-01-2025 12:47

trodat4030 +96589

Ik denk dat de livestream-apparatuur bij o16-Barcelona o16 staat die om 14 uur begint.

29-01-2025 12:50

Maarten111 +1221

Klinkt plausibel

29-01-2025 12:54

trodat4030 +96589

Óf ze willen eerst de vervélende vragen eruit knippen, dat kan ook ;-)

29-01-2025 12:51

ajax4ever001 +18433

Om transfervragen te kunnen ontwijken

29-01-2025 12:51

Okocha078 +13782

Dus in de winter Unuvar weg, Rensch verkocht, Mannsverk verhuurd, Hlysson verhuurd. Banel wss naar Burnley en Verschuren wss naar RKC. Plus voor Akpom en Ramaj is interesse.

Terug Regeer en Forbs.
Is het dan teveel gevraagd nog een basiswaardige rechtsback aan te trekken???

29-01-2025 12:29

Babangida83 +23893

Ja, dat is erg duur. Moet je niet willen. Dat is een investering over 5 jaar van ongeveer 16-17 miljoen. Als je Alders doorschuift, is dat een investering van 1-2 miljoen over 5 jaar. Iedere CEO van elk willekeurig bedrijf, zou je voor gek verklaren als je voor optie 1 zou gaan.

En dan heb ik het nog niet over de winst bij een volgende transfer.

29-01-2025 13:01

OuweDibbes +11855

Investering van 1 , 2 miljoen per jaar?
Hoe zie je dat dan? Vermoedelijk salaris, die je sowieso had moeten betalen aan een rechtsback.

29-01-2025 13:12

Babangida83 +23893

Nee, 1-2 miljoen over 5 jaar tijd verspreid.

Een Alders zal nu niet meer verdienen dan 200k per jaar. Hij is voor nul euro gehaald. Contract voor 5 seizoenen: 200k x 5 + 0 = 1 miljoen euro.

Nu die Griek:
Salaris 1-1.5 miljoen per jaar. Transferkosten 8 miljoen euro. Contract voor 5 jaar. Makelaarskosten zitten vaak in de transferkosten. In totaal dus: 1.5 x 5 + 8 = 15,5 miljoen euro.

We verkopen na 2 jaar:
Bij verkoop, moet je dus een rechtsback verkopen die 25 jaar is en al 11 miljoen heeft gekost. Stel dat hij niet wordt ingehaald door Alders, wat de afgelopen 5 jaar wel steeds is gebeurd met de rechtsbacks die we gehaald hebben. Dan heb je wellicht 4 miljoen euro winst, als je hem voor 15 miljoen verkoopt.

Alders verkoop je als hij een jaar of 20 is en al 0.5-1 miljoen heeft gekost aan verhoogd salaris, voor een bedrag van 20 miljoen, vanwege zijn potentie/leeftijd. 19 miljoen winst. Waarbij de kans groter is, dat hij inderdaad een interessant verkoopobject wordt, dan die Griek. Gebaseerd op het verleden.

Dat is een heel beknopt business plan. Eigenlijk zou je twee scenario's uit moeten werken. Namelijk, wat is ons risico als de speler het slecht doet en wat zijn de winsten als de speler het goed doet.

29-01-2025 13:46

Tommyshelby +128783

Verschuren —> RKC trouwens

29-01-2025 12:23

Okocha078 +13782

Lijkt me prima, als er maar wel een terugkoopclausule bij zit. Kan zich zomaar binnen 2 jaar ontwikkelen tot bruikbare speler voor ons

29-01-2025 12:26

Nr.10 +111040

Verhuur?

29-01-2025 12:36

Amp +37643

Verkoop of verhuur?

29-01-2025 12:37

fan36 +219

Geeft ook mooi wat ruimte voor Bouwman en Ugwu om minuten te maken in Jong

29-01-2025 12:54

Epiret +4391

Kroes is een macho charmeur, lijkt een beetje op Jason Statham als hij zich een paar dagen niet scheert. Neemt veel mensen voor zich in met zijn stoere praat, maar uiteindelijk moet hij het wel waarmaken. Of dat gaat lukken is maar zeer de vraag…..

29-01-2025 12:22

VichoWazig +3452

Er zijn zelfs mensen die dit zouden omschrijven als “een meesteroplichter”, of “een charlatan”. 😉

29-01-2025 12:29

Koekie87 +20979

Surfdude!!!

29-01-2025 12:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.