Kieft gaat niet mee in Ajax-euforie: 'Ajax blijft in balbezit armoedig'

door Jesse ter Haar 82

Bron De Telegraaf

Kieft gaat niet mee in Ajax-euforie: 'Ajax blijft in balbezit armoedig'

door Jesse ter Haar 82

Bron De Telegraaf

Wim Kieft weigert mee te staan in de ontstane euforie rond Ajax na de zege op Feyenoord. De Amsterdammers lieten de Rotterdammers kansloos, maar de columnist van De Telegraaf sluit zijn ogen niet voor de defensieve speelwijze die hij Ajax zag hanteren.

'Een kinderhand is snel gevuld', begint hij zijn column in de genoemde krant. 'De blijdschap aan Amsterdamse zijde over de zege op Feyenoord in De Kuip viel heus te begrijpen, maar was tegelijkertijd overdreven. Zeker na het magere aanvalsspel eerder dit seizoen en de wanvertoning zondag tegen Willem II.'

'Na de snelle voorsprong door twee blunders van Feyenoord-keeper Timon Wellenreuther heeft Ajax voornamelijk verdedigd, zeker in de tweede helft', stelt Kieft, voormalig speler van Ajax en het Nederlands elftal, verder vast. 'Wout Weghorst kreeg vlak na rust een grote kopkans, maar verder heeft hij misschien tien ballen geraakt omdat Ajax zich vooral bekommerde om het verdedigen.'

Volgens de oud-spits zei de inbreng van Weghorst als 'sta-in-de-weg' alles over de manier waarop Ajax voor de dag kwam in De Kuip. 'Zo’n defensieve speelwijze valt in deze fase te tolereren. Zelfs bij Ajax, als je weet waar Ajax vandaan komt na twee dramatische seizoenen. Alleen zal trainer-coach Francesco Farioli voetballend stappen moeten maken met zijn ploeg. Ajax is het aan zijn stand verplicht zich in balbezit verder te ontwikkelen, want dat blijft armoedig.'

Aanvalsspel Ajax

'Alleen rond die twee doelpunten speelde Ajax zoals je Ajax wilt zien', is Kieft van mening. 'Als een ploeg die zich gemakkelijk onder de druk uitspeelt, de vrije man weet te vinden en de tegenstander vastzet op eigen helft. Over de hele wedstrijd zag je dat spel te weinig. Vandaar was alle opwinding over het spel en de overwinning op Feyenoord wat overdreven. Al begrijp ik tegelijk de opluchting aan Amsterdamse zijde, want vooraf werd voor het ergste gevreesd na de goede serie van Feyenoord.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Evil-phantoom +888

En hoe denkt kieft na de zege op PSV?

03-11-2024 21:27

Juichtoon +32555

Ach Willem vond in 95 nog dat we eerst maar eens van Milan in Wenen moesten winnen...
Hij gunt ons eigelijk helemaal niks...

03-11-2024 15:26

Sunny_Boy +851

Hiermee geeft hij indirect aan hoe slecht Feyenoord was. Stel Ajax zou nog meer zijn gaan voetballen, was het zeker 5-0 voor Ajax geweest.

03-11-2024 12:50

Kingoffdatoilet +17191

Tegen psv zag je wel een enorme verbetering. Ajax was veel sterker in het veldspel dan tegen feyenoord.

03-11-2024 11:19

pietvanvliet +4425

Rustig Wim. Eerst maar eens iedere week de nul houden (Heracles was leuk hoor, maar dat kan natuurlijk niet zo), dan steeds met eentje verschil winnen, daarna met twee of drie en dàn kunnen we wel weer kijken naar galery play.

De dagen dat Vertonghen ijskoud met de bal aan z'n voet overstak en na een meter of zeventig 'nu ben ik hier, dan kan ik hem er net zo goed inschieten' dacht, zie ik dit jaar nog niet terugkomen..

03-11-2024 08:30

Ferd +38535

mij benieuwen wat Snuifje nu te zeggen heeft.

03-11-2024 05:51

Juichtoon +32555

Derksen vroeg zich 6 weken terug nog af wat Ajax nu met een keeperstrainer moest..

03-11-2024 15:28

Ferd +38535

ik vraag me al jaren af wat John de Mol met een geestelijk beperkte boomer als blikvanger moet.

04-11-2024 04:10

tmvde +2870

🎶 Willempie roepen ze me na
Willempie waar ik ga of sta
Ik heet Wim meer niet
Maar wie me ziet roept toch steeds weer Willempie🎶

02-11-2024 21:40

Jegaathetpaszienalsjehetdoorhebt +1806

Zou ‘ie vanavond gekeken hebben?

02-11-2024 21:22

JohnSnow +2942

Wimpie is een fijne vent.

Heeft ook een punt dat het nog beter moet in balbezit en zegt daar niets geks.

Neemt niet weg dat in de huidige omstandigheden het een goede pot was, maar er is inderdaad ruimte voor verbetering.

02-11-2024 18:34

vanreenen +10279

Waarvan akte. Op naar de volgende druiloor.

02-11-2024 18:24

BakkalBijter +11661

Eens hiermee. Het kan nog veel beter en zolang we niet dominant zijn tegen ploegen als W2 en Qarabag ga je PSV niet inhalen. Neemt niet weg dat we met een hele stijle weg omhoog aan het klimmen zijn.

02-11-2024 16:26

Kingoffdatoilet +17191

Als we dat soort potten winnen is alles gewoon mogelijk

03-11-2024 11:20

henkie58 +2052

Wat een eikel zeg. Zit weer in die poederpot zeker??????

02-11-2024 11:33

RuudVH +330

Kritiek is lastig he?

02-11-2024 17:42

Babangida83 +23930

Dit soort kritieken moet je in mijn ogen koesteren. De kritische blik op het beter worden, komt ook van de buitenwacht. Waar het bij Feyenoord en psv vrij snel goed is, wordt van Ajax meer verwacht. En terecht, want wij willen de beste van de wereld zijn.

Kieft nuanceert daarbij ook dat we niet moeten vergeten waar Ajax vandaan komt, maar dat we ook niet zo euforisch moeten zijn. Het is een stapje in het proces.

02-11-2024 11:19

AINIESTA +44907

Precies. Onze lat ligt gewoon hoog. En terecht, zijn niet zomaar een cluppie!

02-11-2024 14:57

Schip +23491

Precies, probeer ons maar klein te maken en te houden Wim. Zaag het op zijn calvinistisch maar weer lekker af.

Want Ajax meet je tegen de lat van de dure, getalenteerde ploegen uit het verleden. Waar of jaren aan gebouwd is, of in geïnvesteerd is. Het zijn altijd weer die oudjes met hun vergelijkingsmateriaal uit de vroege middeleeuwen.

Ajax komt van veel te diep voor dergelijke eisen. Ajax hoeft helemaal N-I-E-T-S, behalve voor elkaar te knokken in het veld en stap voor stap stappen te zeggen.

Dan komt het geraamte van een nieuw topteam vanzelf dichterbij. En sneller dan wanneer je jezelf constant neersabelt omdat je te hoge eisen stelt. Wim.

02-11-2024 11:16

willem1958 +8781

Ja, klopt dat het spel aan de bal nog niet is wat je bij Ajax gewend bent, daar hebben ze op dit moment de selectie niet voor.
Maar als je ziet waar Ajax vandaan komt en gewoon resultaten haalt en nu tweede staat dan kan je niet anders dan tevreden zijn.
Ik ben er van overtuigd dat als Ajax qua transfers nog een paar spelers heeft aangetrokken die beter aan de bal zijn dat het spel aan de bal ook beter wordt.
Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd en dat weet Kieft ook wel, hopelijk gaan we volgend seizoen weer meer het Ajax spel zien maar voorlopig ben ik tevreden na 2 slechte jaren.

02-11-2024 10:44

Heimwee +6746

Wimpie Wimpie daar moet je wel de spelers voor hebben. Dat kan je zelf toch ook wel bedenken? Farioli haalt gewoon het maximale uit deze (matige) selectie. Een mens vergeet snel gezien het vorige seizoen.

02-11-2024 10:27

Craain +4968

Dan heeft Kieft er echt geen verstand van en boekt daarmee geen resultaat uit. Kieft, waar lag het afgelopen seizoen aan?

Waarom presteert Marco van Basten, Danny Blind, Jan Wouters, Ronald Koeman (die nam de tactiek van Co over) etc niet zo goed bij Ajax. Oorzaak is simpel: ze bleven 433 voetballen terwijl ze helemaal geen geschikte spelers hebben oa flankspelers en middenvelders. Ze stellen te veel echte verdedigende middenvelders met weinig drang naar voren.

Suljemani, Sikora, Soaters, Fischer, Bergwijn, Rosenberg, Forbs, etc zijn helemaal geen verfijnde voetballer. Het zijn een linker counter aanvaller die van het ruimte moet hebben.

Dan kan je mooit Ajax voetbal voetballen. Dat kan alleen als ke goed en verfijnde voetballers hebben die sterk is in een kleine ruimte.

We hebben nu alleen Godts en Traore die sterk zijn in een kleine ruimte en verfijnde voetballers zijn. Wat als een van hen wegvalt? Verder hebben we geen spelers die sterk zijn in een kleine ruimte dan kan je nooit 433 Ajax voetbal voetballen.

Wat we wel kunnen doen is scoren want we hebben genoeg scorende spelers. Maar als team domineren voetballen kunnen we nog niet. Afgelopen seizoen hebben we gezien waar het aan lag: verdedigende werk en uithoudingsvermogen. Daar moeten we gaan werken en van daaruit verdee groeien inclusief de komende twee transferperiodes.

Ajax voetbal kunnen we even vergeten, het gaat om het resultaat.

02-11-2024 09:20

AINIESTA +44907

Eens. Hopelijk de volgende stap onder Farioli. Qarabag en Willem 2 waren natuurlijk om te janken, de wedstrijden daarvoor waren ook niet veel. Laatste echt goede wedstrijd in balbezit was Besiktas. Tegen Feyenoord waren we verdedigend en in de organisatie gewoon heel goed en waren we effectief maar het heeft weinig met Ajax voetbal te maken natuurlijk.

02-11-2024 09:14

Cruijffthebest +13419

Kieft is een azijnzeiker wat Ajax betreft, maar hier heeft hij wel gelijk.
Dit Ajax mist creativiteit en kwaliteit, daar moeten we het mee doen.
Dat de resultaten tot nu toe behoorlijk zijn is meegenomen, maar er zullen betere spelers bij moeten om het echte Ajaxspel weer te zien!

02-11-2024 08:26

Flaco +19583

Willem heeft natuurlijk wel een punt, alleen moet Farioli het doen met het beschikbare materiaal waar je met name op middenveld creativiteit mist. Met een middenveld Henderson, Taylor en met name Klaassen kom je niet aan voetballen toe. Het is te hopen dat Fitz-Jim zijn vorm weer gaat pakken en Berghuis fit wordt en blijft.

02-11-2024 08:21

paulis +10258

Fitz Jim moet echt aan zijn fysiek gaan werken (zonder een De Ligt te worden), anders wordt het niets. Hij wordt weggezet als een pupil.

02-11-2024 08:57

95 +2169

Ik kan me wel vinden in de woorden van Kieft. Farioli speelt heel realistisch voetbal met dit team. Weet wat ze kunnen en wat niet en vooral, hij weet waat het ontbrak; geloof, fitheid en de wil om te winnen. Hij haalt er alles uit maar er moet nog heel veel gebeuren. Eerst maar eens tweede worden en dan verder bouwen.

02-11-2024 08:07

Betuwe85 +20687

Van stront kan je geen goud maken

02-11-2024 07:52

Sunny +9553

Eens met de strekking van dit artikel want feiten laten zien dat we sinds de start competitie voornamelijk slechte matches speelden en met het nodige geluk punten pakten.

We zijn er dus nog lang niet maar het begin is er en dat besef leeft gelukkig ook in de selectie.

We spelen tegen "sterkere" tegenstanders een soort van catenaccio wat eenvoudiger is uit te voeren dan sprankelend aanvallend voetbal en daarom wonnen we woensdag omdat Feijenoord nooit in het eigen spel kwam.

Andersom zie je dat wij zelfs tegen mindere tegenstanders die ook catenaccio spelen moeite hebben met het spel te maken en is Wout tot 2 x toe ons breekijzer gebleken.

Tegen PSV ook absoluut niet het spel gaan maken maar ervoor zorgen dat zij het ook niet meer weten en niet in hun ritme komen. Luuk MOET uitgeschakeld worden zodat ook die optie wegvalt en voila.

Ik zal tevreden zijn met een gelijkspel en beide teams mogelijk ook dus zal me niet verbazen als het saai wordt

02-11-2024 07:19

KKoossiiee +3062

Stop gewoon met kijken naar voor- en nabeschouwingen.
En al helemaal met voetbal praat programma's, dat is echt iets van de jaren 80-90.
Toen was er opeens de noodzaak om alles uit te leggen, toen het NL voetbal goede spelers had.
Dat gel*l over voetbal is compleet subjectief en de huidige generatie spelers van bedenkelijk niveau.
Kieft, Gullit en Rijkaard waren de spelers die tijdens hun carriere een graf hekel hadden aan die betweterige l*l programma's.
Hadden daarom ook een afkeer van Cruijff en alles wat met Ajax had te maken.
Ironisch genoeg doen Kieft en Gullit het nu zelf, alleen compleet subjectief.
Kieft natuurlijk omdat hij verder ook echt niets anders kan, en zijn verslavingen moet bekostigen.
Rijkaard is de enige die echt bij zijn principes blijft.

02-11-2024 07:09

Dennis129 +11883

Om te zeggen dat Kieft zijn verslavingen moet bekostigen is zo ontzettend laag. Iedereen weet dat die man al 10+ jaar van zijn cokeverslaving af is. Je kan het niet eens zijn met zijn subjectieve oordeel maar na die onnodige opmerking neemt ook niemand jouw verhaal meer serieus.

02-11-2024 08:27

31xAjax +7950

We zijn nu in het totaal ruim 15 wedstrijden onderweg dus voldoende om een tussenbalans op te maken. 1 goede wedstrijd tegen een erg matig Besiktas, 1 redelijk goede wedstrijd tegen Fortuna en een redelijke 1e helft tegen Feijenoord waar we ook nog eens in het zadel zijn geholpen door hun keeper Voor de rest was het allemaal! niet-om-aan-te-gluren.

Dus waar de euforie vandaan komt is mij een volledig raadsel en verder dan opluchting dat we niet opnieuw door Feijenoord zijn afgestraft kom ik niet De spelopvatting van de babbel zieke Farioli vloekt met alles waar Ajax voor staat, of eigenlijk moet ik stond zeggen.

En uitgerekend in de wedstrijd, waar vooraf Johan Neeskens werd herdacht, 10 wijzigingen doorvoeren met als reden "de spelers zijn moe" was vloeken in de kerk.

Johan, Johan, en Piet kijken hoofdschuddend naar beneden....

02-11-2024 06:10

AjaxDordt +14049

Mijn tussenbalans, 18 officiële wedstrijden gespeeld, 14x winst, 2x gelijk en 2x verlies

02-11-2024 08:09

Kijker +3397

@AjaxDordt: En dat is heel knap voor een team van het niveau Excelsior.
We zijn de revelatie van het seizoen.

02-11-2024 08:29

31xAjax +7950

ik hoop dat we zo'n balans ook nog hebben nu we aan het linkerrijtje tegenstanders beginnen...

02-11-2024 08:54

Kijker +3397

Kijk even naar de ranglijst en wie we al gehad hebben?
Of begint het rechterrijtje na plek 6?

02-11-2024 09:47

31xAjax +7950

Kijk eens waar ze stonden toen we tegen hen speelden

02-11-2024 12:43

BakkalBijter +11661

Na de top 6 is het natuurlijk wel armoedig dat snap je zelf ook wel. We hebben pas 1 van de 5 echt lastige wedstrijden gespeeld deze seizoenshelft.

02-11-2024 16:31

dp92 +11258

Kieft blijft natuurlijk zeer negatief over Ajax en Farioli. Hij gaat zijn vriend van het Schip natuurlijk niet afvallen.

Al wordt Farioli kampioen vind Kief wel wat om over te zeiken.

02-11-2024 05:05

Robertini +39402

Tja, ik heb er gemixt gevoel bij. Qua punten doen we het vrij goed, maar qua spel laat het nog veel te wensen over. Ik zie Farioli graag het hele seizoen de tijd krijgen, maar ben nog niet overtuigd.

02-11-2024 03:06

HJC +8033

Kieft moet toch blijven meepraten in het Feyenoord straatje om zijn salaris bij VI te blijven krijgen

02-11-2024 00:11

Johan1 +2936

Wat mij betreft is er nog absoluut geen sprake van euforie, maar wel van enige opluchting. Hoe kun je van deze selectie hoogstaand, technisch voetbal verwachten, Wim? Niet dus. Totaal verkeerde opmerking dus van Kieft.

01-11-2024 23:53

JanBiesbos +29078

Ik zeg:”lieve mensen de gifbeker is eindelijk leeg!”. De flessen azijn bij de telegraaf echter zijn nog voller dan vol!

01-11-2024 23:53

OwenStevenDalberg +27504

Die mannen weten precies wat ze moeten zeggen om hoge kijkcijfers te scoren. Ben je positief over Ajax, dan scoor je minder, want het grootste deel van Nederland is niet voor Ajax.

01-11-2024 23:52

Eurysaces +29528

Het is aanvallend op het middenveld ook gewoon armoedig, het is niet voor niets dat al tijden om een creatieve aanvallende middenvelder geroepen wordt. Berghuis zit er weer aan te komen, dat zal echt wel wat gaan schelen, maar er moet absoluut nog iets bij deze winter!

01-11-2024 23:44

Dapperestrijders +4603

Ik denk dat Kieft nog steeds aan het afkikken is🤢

01-11-2024 23:28

MokumsParadijs +2331

Lijkt me toch vermoeiend: heb je een afwijkende mening krijg je alleen maar reacties dat hebt gesnoven of daar weer mee moet beginnen.

01-11-2024 23:28

JanBiesbos +29078

Hij heeft geen afwijkende mening dat is hem nou juist

01-11-2024 23:54

Henkjanklaas +20643

Kieft vergeet hier even dat we van heel ver komen en iedereen weet het door wanbeleid van de leiding, mislintat en de RvC.
Bovenin rommelt het trouwens al weer ! Dat moet meteen stoppen. Kunnen we er niet bij hebben. Ja het is allemaal nog zeer breekbaar en we hebben nagenoeg dezelfde selectie als vorig seizoen maar dan met een Klaassen, Bertje en Weghorst. Het scheelt wel maar nog verre van ideaal.

01-11-2024 23:20

Kijker +3397

Eens. Ik ben erg tevreden met de komst van Klaassen, Traoré en Weghorst. Dat pakt qua doelpunten en punten goed uit.

Maar niet vergeten dat oa Bergwijn weg is en Berghuis door blessures ook niets heeft gespeeld.

02-11-2024 08:36

Henkjanklaas +20643

De euforie begrijp ik wel maar ik denk “ nu laten zien over een lange reeks van wedstrijden “ dan praten we verder.
Alleen al vanwege onze slechte financiële huishouding moeten we tweede zien te worden.

02-11-2024 10:09

linksbinnen +8171

We moeten het nu ff anders doen Wim! We hebben nu niet de selectie voor dominant aanvallend voetbal.

01-11-2024 23:11

AFCACruijff14 +161787

Ik vind het ergens wel mooi, de lat wordt weer hoog gelegd voor Ajax. Winnen door Feyenoord volledig kansloos te laten met 0-2 in de Kuip wordt alweer gezien als middelmatig.

Ajax is terug en ze vrezen ons weer.

01-11-2024 22:55

Robertini +39402

Volledig kansloos is erg overdreven. Ze hadden een hogere Expected Goals dan wij. Het was een gelijk opgaande wedstrijd, waarin we geluk hadden dat Wellenreuther een off-day had en Pasveer juist een geweldige dag had.

02-11-2024 03:09

JanBiesbos +29078

We waren gewoon super staan tweede en nunis iedereen zuur 😂😂😂❌❌❌ WZAWZDB !!

01-11-2024 22:52

Been +12508

Ik snap zn punt, maar dan met name aanvallend. Van achteruit combineren we er aardig doorheen de laatste weken. Voorin is t armoe en hopen op een bevlieging van Godts of Bertje.

01-11-2024 22:51

AINIESTA +44907

Van achteruit combineren? We speelden de bal achterin rond en we gaven daarna vaak de lange bal. Weinig combinaties gezien verder.

02-11-2024 09:18

AFCA1996L +15925

Van mij mag Kieft weer aan de snuif. Toch wel een leuker persoon om naar te luisteren dan als Kieft volledig nuchter is.

01-11-2024 22:50

ajax4ever001 +18564

Kieft is PSV'r dus totaal niet verrassend die uitspraken

01-11-2024 22:28

MarcelS16 +1701

Kieft zal misschien wel weer aan de (zij) lijn gesnoven hebben.

01-11-2024 22:14

Jeugd +24816

Ajax deed 2 dingen heel erg goed.
Speelveld verticaal zeer compact houden.
Doordekken.
Niet mooi om te zien, geen prachtig aanvalsspel maar wel zeer effectief.

01-11-2024 22:09

ajax4ever001 +18564

Dat mooie voetbal komt wel weer zodra Ajax zich in de winterstop weet te versterken

01-11-2024 22:26

Patrick78 +52279

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1235778/driessen-beticht-farioli-van-liegen-een-groot-toneelstuk-dat-kan-toch-niet.html

Kieft, Driessen….wie is de volgende?

01-11-2024 22:08

daslogisch1 +10199

Nou al die andere holmaatjes, Gijp, Derksen scharen zich allemaal onder de zuurlingen en verenigen allemaal eensgezind als ware anti-Ajax schapen.

01-11-2024 22:13

Breuk +25231

Verweij, ESPN

01-11-2024 22:22

YugoVik +33242

Beetje toneel hoort bij het voetbal..

01-11-2024 22:23

ajax4ever001 +18564

Ach al die lui hebben altijd wel een woordje klaar als ze over niets te zeiken hebben gaan ze wel dingen zoeken om over te zeiken. Lekker laten gaan. Dat ze al die aandacht geven zegt veel hoe groot de club Ajax is. ;)

01-11-2024 22:27

Danielson +50468

Driessen is echt een enorme hufter.

01-11-2024 22:41

JanBiesbos +29078

Hij bedoelde niet huilen maar emotioneel maar die driessen is een grote lul

01-11-2024 22:51

rpolleke +43

1e helft is het tactisch plan bijna perfect uitgevoerd. Over de 2e helft heeft hij gelijk.

We mogen blij zijn met de overwinning en het geeft vertrouwen.aar we zijn er nog lang niet.
Het is wel goed dat Frioli eerst zorgt dat de verdediging staat en dan verder uitbouwen . Dat hadden ze vorig jaar al moeten doen .

Waar hij wel de plank volledig mis slaat is dat hij stelt dat bijna iedereen denkt dat het lek boven is. Die indruk heb ik iig niet dat veel mensen dat denken, maar je mag wel ff genieten ja .

01-11-2024 22:04

behangdelul +32798

Kieft vergeet alleen even dat Ajax juist de tweede helft ging doen waar ze goed in zijn geworden: op de 0 spelen, lokken en lange bal spelen om vandaar uit de tweede bal te spelen. Daarom vond ik zelfs in de tweede helft Ajax gevaarlijker. Maar je moet het wel willen zien natuurlijk.

01-11-2024 22:02

Altijdindestraat +40174

Met zo'n selectie kan je ook geen 2018/2019 voetbal spelen.
Wat Farioli eruit haalt is zeer bijzonder.

01-11-2024 22:01

JanBiesbos +29078

Tweede plek KIEFT met Excelsior materiaal RAFFIE 😂

01-11-2024 21:58

JoshuaSmits +9491

Kieft zijn euforie komt enkel via zijn neusgat. Daarom begrijpt hij de supporters niet.

01-11-2024 21:56

Patrick78 +52279

Kieft? Next….

01-11-2024 21:50
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.