Kieft adviseert Ajax over Šutalo: 'Je hebt niks aan zo'n gozer'

door Jesse ter Haar 162

Bron Veronica Offside

Kieft adviseert Ajax over Šutalo: 'Je hebt niks aan zo'n gozer'

door Jesse ter Haar 162

Bron Veronica Offside

Laatst geüpdatet

Wim Kieft gelooft niet dat Josip Šutalo in de toekomst nog iets kan betekenen voor Ajax, zo laat hij blijken bij Veronica Offside. De centrumverdediger kent moeite sinds zijn komst van Dinamo Zagreb en als het aan Kieft ligt, wordt Šutalo weer verkocht.

'Het is het hele jaar lang al zo', oordeelt Kieft over de Ajacied, die vroeg in de tweede helft van FC Volendam - Ajax in de fout ging. De thuisploeg raakte de paal en profiteerde zodoende niet, maar dat doet volgens Kieft niets af aan de fout die de Kroaat maakte. 'Dan haal je hem toch gewoon neer of je gooit je lichaam erin?'

'Het is allemaal zo passief en gemakzuchtig. Geen persoonlijkheid centraal in de verdediging', gaat de voormalig topschutter verder. 'Dan kun je zeiken over Henderson, maar die gaat er wel voor. Hij pakt de verantwoordelijkheid, hoewel hij bij wijze van spreken ook geen Toni Kroos is. Je moet blij zijn als Sutalo gaat spelen voor Kroatië, zodat je hem kunt verkopen. Je hebt niks aan zo’n gozer.'

Een speler die het beter doet sinds zijn komst naar Ajax, is Chuba Akpom. Hoewel hij geen vaste basisplaats heeft weten af te dwingen, ziet Kieft een toegevoegde waarde in de aanvaller. 'Als hij er tevreden mee is en je hebt hem achter de hand voor Brobbey, waarom zou je hem dan niet houden? Hij is niet een hele goede voetballer, maar hij staat over het algemeen op de juiste plek.'

Andy van der Meijde legt zijn vergrootglas op Sparta Rotterdam-speler Metinho. Hij blonk zondag uit tegen PSV en de oud-Ajacied zou het wel weten als hij het voor het zeggen zou hebben bij Ajax. 'Ik vind hem een fantastische speler, misschien ook wel iets voor Ajax op het middenveld. Hij is atletisch, sterk en heeft scorend vermogen. Dat kan Ajax wel gebruiken op dit moment. Ik denk ook niet dat ze heel veel geld hebben om spelers uit het buitenland te halen. Ik zou hem halen, zeker.'

'Een van de minste Ajax-teams waar ik tegen heb gespeeld'

Tot slot maakt Bram van Polen zijn debuut als analist op de Nederlandse televisie. Dit seizoen is hij nog speler van PEC Zwolle en in negatieve zin trof hij een historisch Ajax-team in de Eredivisie. 'Het was een van de minste Ajax-teams waar ik ooit tegen heb gespeeld. Ze hebben uiteindelijk genoeg talent. Als ze vier, vijf toppers halen… Godts is een goede voetballer.'

Ajax Showtime stelt community-regels op: bekijk het hier!

Lees meer over:
Plaats reactie

michaellaudrup +4660

Ik zie het ook niet, wat de meerwaarde van Sutalo is?

11-05-2024 12:05

Hansvz +790

Kan ik ook analist worden? Dit had ik namelijk ook geadviseerd

11-05-2024 09:02

pietvanvliet +4423

Als er nou iemand zou moeten weten hoe druk en stress je spel kunnen vergallen...

Daar zeg ik wel meteen achteraan dat ik eigenlijk nog nooit ècht rust bij Sutalo heb gezien. Of een idee wat ie met de bal moet als ie 'm heeft. Hoeft niet erg te zijn, maar dan moet er iemand met een plan redelijk dicht bij 'm in de buurt lopen. Das bij Ajax nou ook niet het geval.

10-05-2024 23:40

Hijosdedioses +6673

Alleen dankzij een Modric, Kovacic, Rakitic, Brozovic etcetera lijkt die Sutalo goed. Zal je zien dat ie op het EK wel top speelt!

10-05-2024 12:08

pietvanvliet +4423

Nou graag... Derde in de poule worden en dan Portugal uitschakelen omdat Ronaldo in de zak van Sutalo zit...

Ik geloof het zelf ook niet, maar stel dat... Dan is ie gewoon 50 miljoen waard. Ben ik wel de eerste die 'inpakken hoeft niet, ik breng 'm wel op de fiets' zegt.

10-05-2024 23:35

Hijosdedioses +6673

Ajax en Sutalo is een totale mismatch. Gewoon weg ermee per direct!

Wat denkt Andy nou? Omdat die Metinho een goaltje scoort tegen pisvee is het meteen wat voor Ajax. Heel kortzichtig en een duidelijk signaal dat Ajax van der Meijde ook niet zomaar in dienst zou moeten nemen!

10-05-2024 12:02

Ajacied1981 +17412

Je hebt ook niks aan Kieft. Misschien een goed adresje voor een snuif maar verder ook niets
Loopt iedereen af te zeiken maar kan zelf geen enkele vorm van kritiek verdragen
Komt geen normale volzin uit. Weg ermee

08-05-2024 10:07

Lazell +16989

Kieft neemt zichzelf niet zo serieus en kan alles hebben van iedereen. Goede vent. Maar als analist niet zo spannend.

08-05-2024 18:23

Ferd +38491

ik neem Kieft ook niet zo serieus, die man kan alleen maar negatief doen. Een trucje dat hij heeft afgekeken van Borst en Derksen

10-05-2024 07:56

Hijosdedioses +6673

Hij heeft toch wel 1000% gelijk over Sutalo. En waarom richt je je alleen op de persoon Kieft en niet inhoudelijk over wat ie zegt?

10-05-2024 12:04

WeirdAJAX +12243

Wimpie, de spijker op de kop.

07-05-2024 23:11

LukaLitmanen +82082

Kortzichtige en populistische uitspraak. Het zal vast goed scoren bij de conservatieve en xenofobe achterban

07-05-2024 20:27

WeirdAJAX +12243

Huh, hoe bedoel je die?

07-05-2024 23:12

Mijnclub33x +9890

Vind je Sutalo goed dan?

08-05-2024 00:10

Mijnclub33x +9890

Die had ik als trainer zelfs ontslagen. Maar omdat Schip niet zoveel voetbal gochme heeft staat hij er nog. Twee blunders tegen Volendam.

08-05-2024 00:13

Strawb Choco +1643

Is er nog een andere Sutalo?

08-05-2024 07:23

Lazell +16989

Boska Sutalo. Ook van Zagreb. En ook centrale verdediger. Misschien hebben ze de verkeerde gestuurd

08-05-2024 18:26

Capocapo +12001

Xenofobisch, wat een onzin. Als die Nederlands was, mochten we hem wel slecht vinden?

08-05-2024 18:33

AjaxSoCal +2005

Je ben zelf een xenofoob @LukaLitmanen. Buitenlanders zijn niet minder dan autochtonen en kunnen best tegen een beetje kritiek. Mensen zoals jij denken altijd dat we zielig zijn en dat we een speciale behandeling nodig hebben.

10-05-2024 05:39

michaellaudrup +4660

Tja, moet je er dan meer woorden aan vuil maken?

11-05-2024 12:08

ajaxmastery +1439

Als seizoen afgesloten is meteen een transferlijst bekendmaken.

Sutalo moet erop staan met hoofdletters.

07-05-2024 20:05

Mijnclub33x +9890

Hij staat al op Marktplaats maar...... nog geen bod🤬

08-05-2024 00:17

linksbinnen +8160

Kieft en Bram van Polen hebben gelijk.

07-05-2024 19:57

MVG +16473

Hopen op een goed EK van Stuntalo, dan vangen we nog wat voor hem.
Lang gehoopt dat het wat beter zou gaan met hem maar ik zie echt weinig tot geen progressie bij die jongen.

07-05-2024 19:36

JanBiesbos +29059

Werd toch door iedereen als versterking gezien

07-05-2024 19:40

MVG +16473

Ik had die hoop ook wel bij zijn aankondiging. Maar hij speelt zo ongelofelijk geforceerd en ongelukkig. Je kan iemand geen kansen blijven geven.

07-05-2024 19:46

JanBiesbos +29059

Lekker EK afwachten en kijken wat er langs komt voor 30 of 40 miljoen

07-05-2024 19:34

PH2BOT +40306

Van groot belang om komend seizoen weer eens met een solide verdediging te kunnen spelen.... met 3 goals maken en er zelf 4 om de oren krijgen ga je tenslotte weinig prijzen pakken.

07-05-2024 19:43

PetrusKeizer +10739

Ajax is een beursgenoteerd bedrijf. In de beurshandel geldt de volgende ijzeren wet: tijdig je verlies nemen. Geldt ook voor Sutalo: meteen wegdoen, naar verwachting met verlies. Niet tegen beter weten in aan blijven hangen.

07-05-2024 19:32

PetrusKeizer +10739

Sutalo: veni, vidi, foetsie

07-05-2024 18:18

Artemio +31991

Dat Sutalo nog steeds moeite heeft met Engels verstaan geeft toch ook wel te denken. Er is vrij weinig werkethiek en professionaliteit te bespeuren bij hem en zijn entourage.

07-05-2024 16:20

Japie27 +1723

Ook binnen Ajax, hier moet je op hameren vanaf moment 1

07-05-2024 16:38

Artemio +31991

Ik vind dat het vanuit je zelf moet komen en anders je zaakwaarnemer..
Van de club uit zal er ook beleid gemaakt moeten worden mbt dit soort zaken.

07-05-2024 17:03

Japie27 +1723

Niet eens, begrijp mij niet verkeerd het moet ook uit jezelf moet komen. Maar binnen een club als Ajax moet je een klimaat verzorgen dat er asap iedereen kan functioneren en daardoor presteren. Geldt op het gebied van huisvesting, taalbeheersing etc.

07-05-2024 17:09

Enoh25 +1824

Ik heb het nog geen een keer echt gezien, dat hij die 10 mln waard is.. als je dat een heel seizoen lang niet lukt, dan is het toch duidelijk.

07-05-2024 16:08

FissaDeGekste +3374

Hij kostte alleen 23 miljoen..

07-05-2024 16:37

Enoh25 +1824

Fak, dat is waar ook

07-05-2024 17:13

Aeneas +1202

Dat is wat hij kostte inderdaad, maar 10 miljoen is wat hij maximaal waard is.

08-05-2024 09:03

Artemio +31991

Naja er zit een kern van waarheid in. Alleen heeft Ajax de luxe niet om hem te verkopen. Je moet hem nog een kans geven.

07-05-2024 14:45

Mitchjo +6191

Natuurlijk heeft Ajax wel de luxe hem te verkopen. Sterker, waarschijnlijk is er ook de noodzaak om hem te verkopen om geld te genereren.

07-05-2024 16:22

Artemio +31991

Dat denk ik niet. Hij zal vast niet als eerst aan de beurt komen. Dan denk ik eerder aan Akpom.

07-05-2024 17:02

Mitchjo +6191

Akpom, Sutalo, Medic, Tahirovic, Gaaei, Berwijn, Berghuis, Sosa allemaal zullen ze vertrekken bij een redelijk bod.

07-05-2024 18:05

Myriad +7089

Ajax zal dit verlies moeten nemen, omdat hij zoveel goals weg geeft dat het de transfersom van andere spelers verlaagt.

07-05-2024 23:12

LukaLitmanen +82082

Wat ging het fantastisch zonder Sutalo tegen Feyenoord uit hè

07-05-2024 14:12

PetrusKeizer +10739

Je wil toch niet beweren dat met die zoutzak erbij de uitslag draaglijker was geweest?

07-05-2024 18:14

Zuid2 +2523

Met die kluns was het 8-0 geworden.

07-05-2024 18:22

Bastiaan +100

Staat vaak verkeerd gepositioneerd, heeft geen grinta, geen actie, en passt alleen maar safe

07-05-2024 13:59

HJC +8024

Kieft en van der Meijde zeggen wat iedere voetbal liefhebber ziet

07-05-2024 13:03

musicradio +3893

zo al die ajax haters hebben weer alle podia gekregen op AS fantastisch

07-05-2024 12:55

NIO +3027

Hoe vaak hebben we dit jaar in een vast elftal gespeeld of überhaupt in een vaste defensie?
Stel gewoon een trainer aan die zijn spelers beter maakt en sutalo vertrekt voor het dubbele

Jongens uit het buitenland hebben ook tijd nodig he.. als neres martinez Alvarez die kregen dan verdiende Bassey dat ook en nu een sutalo ook na 1 seizoen exit is pas echt wanbeleid.

07-05-2024 12:47

Ans B +19832

Ik heb geen zin vanavond om al die mensen die Sutalo afschrijven van weerwoord te voorzien. Als zo vaak gedaan. Nu even niet, maar fijn dat er anderen zijn die dat wel doen, dank!
Ik ga een filmpje pakken.....

07-05-2024 19:55

Dondy +1877

Bedankt Wim precies wat ik ook denk. Verkopen die slappe goulash

07-05-2024 12:34

MosesD +14662

Een keertie eens met Kieft. Verkopen de beste man.

07-05-2024 12:03

trodat4030 +96810

De Ligt debuteerde naast Sanchez en kreeg vervolgens Blind naast zich, Timber mocht naast Blind debuteren waarna direct de competitie werd afgebroken en in het seizoen erop kreeg hij Martinez naast zich, Hato debuteert naast Timber en krijgt vervolgens Sutalo naast zich.. Zie het verschil. Sutalo speelt als het jonge talentje dat door een ervaren collega bij de hand genomen moet worden ipv dat hij de rots in de branding is die een jonge knaap van 17 (nu 18) bij de hand neemt. Sutalo zoekt om zich hen naar leiding ipv dat hij die geeft. Hij is geen rots in de branding, hij is een stuk poreus puimsteen dat zelfs een dreumes met zn handjes kan verkruimelen.

In een team dat zoekt naar vastigheden is rust van achteruit zó belangrijk voor de groei van het héle team.. Vertrouwen hebben dat men daar iig weet wat er moet gebeuren.. Nu staat daar een angstig vogeltje die smeekt om leiding van een broekie (of het nou Hato of Kaplan is, om het even). De mismatch kan amper groter zijn dan deze.. Hato/Kaplan hebben een de Vrij naast zich nodig gehad ipv deze gozer die fout op fout stapelt. Wist die gozer uberhaupt wel dat hij naast een 17 jarig broekie kwam te spelen? Dat hij de ervaren, zelfverzekerde leider van de achterhoede moest zijn? Zelfvertrouwen is deze gozer totaal vreemd, dat interview met NOS was ook in het Kroatisch want meneer 'begrijpt wel Engels en spreekt voldoende om een gesprek te voeren, maar is niet zo goed dat hij het aandurft (komt dat gebrek aan vertrouwen weer naar voren) om een interview in het Engels te doen'... De angst spát er vanaf, zowel binnen als buiten het veld.. Wat een teleurstelling is deze man.. 20 milj excl bonussen......

Post ik het gewoon opnieuw, hoeft Ox ook niet steeds mijn reacties te verwijderen waar hij in den beginne al die eerste 'koop een hond en blaf zelf-reactie' had moeten verwijderen, híj begon met provoceren, niet ik! Jij draait het nu om Ox! ALs je de regels tot in de puntjes strak wilt houden, moet je echt daar beginnen! Moderaten kan je ook overdrijven, niet je persoonlijke gevoelens laten meewegen! Als je mij een lul vind en dat mee laat wegen, dan moet je stoppen als moderator.

07-05-2024 12:01

Ajaxsoul +3349

Je maakt het je zelf wel heel erg makkelijk en vliegt wel heel erg kort door de bocht. Sutalo kwam naar Ajax als 23 jarige, de talentstatus amper ontgroeid, vanuit een heel andere (voetbal)cultuur en kwam vervolgens in een team terecht dat doorgaans meer op een kinderdagverblijf leek dan op het vlaggenschip van een topclub als Ajax. En dan verwacht jij van zo'n speler dat hij als 23 jarige zo'n elftal op sleeptouw gaat nemen terwijl dat werkelijk als los zand aan elkaar hangt en waarin er zelfs als je een privé detective zou inhuren om dat uit te zoeken helemaal niets is te vinden dat zelfs maar op cohesie lijkt. Dan is er toch echt iets grondig mis met je realiteitsbesef en heb je last van een volstrekt onrealistisch verwachtingspatroon. Als Sutalo de enige zou zijn die uit de toon valt, zou je wellicht nog een punt hebben, maar in de praktijk is het tegendeel waar en is er geen één speler die de grauwe middelmaat ontstijgt. Zelfs de spelers die onder Ten Hag wel uitstekend presteerden, zijn de afgelopen seizoenen zonder uitzondering door de ondergrens gezakt. Ik zou je eens willen adviseren om naar Sutalo te lijken als hij in zijn nationale elftal speelt, daar doet hij het nl. altijd uitstekend en is altijd verzekerd van een basisplaats. Maar daar speelt hij uitsluitend met mannen om zich heen terwijl hij zich bij Ajax af en toe meer een kleuterleidster moet voelen dan een voetballer. En dan kan je je natuurlijk afvragen of het wel aan hem ligt dat hij bij Ajax niet uit de verf komt en of het toeval is dat al de spelers die Ajax de afgelopen 2 jaar voor een andere club hebben moeten verlaten zonder uitzondering in hun nieuwe omgeving ineens wel gedijen. De vraag stellen is hem tegelijk beantwoorden.

Sutalo is niet het probleem bij Ajax en dat is geen enkele individuele speler. Het is de compositie die niet deugt, de huidige selectie is totaal uit evenwicht en mist vrijwel alle competenties die absoluut noodzakelijk zijn om mee te kunnen doen om de prijzen. Taylor is ook gewoon een uitstekende speler met heel veel mogelijkheden en ook hij heeft het net als Sutalo heel moeilijk gehad om dat van hem zaken werden verwacht waar hij gewoon nog niet aan toe was. Ajax moet gewoon op zoek gaan naar 3 of 4 ervaren spelers met competenties die niet in de selectie aanwezig zijn en die de andere spelers kunnen sturen en begeleiden. Het is geen toeval dat voorheen jonge spelers als De Ligt, Gravenberch, Mazraoui, Timber, etc zonder problemen konden instromen, dat was omdat zij wel de sturing en begeleiding kregen die je als nieuwkomer of talent nodig hebt om te kunnen functioneren in een collectief. Hato is nog steeds niet meer dan een talent en kan prima als linksback uit de voeten. En dus zou het verstandig van Ajax zijn om een goede linksbenige centrale verdediger aan te trekken naast Sutalo en Hato voorlopig even als LB te laten functioneren. Los je in 1 keer twee problemen op. Sutalo is gewoon een voortreffelijke en betrouwbare verdediger, dat blijkt genoegzaam uit zijn optredens bij zijn nationale elftal. Dat hij bij Ajax niet uit de verf komt ligt vooral aan Ajax omdat er werkelijk niets deugt van de samenstelling van de selectie. Zet er een paar ervaren krachten bij met leidinggevende capaciteiten en je zult meteen al een heel ander Ajax zien. Wellicht nog steeds niet goed genoeg om mee te spelen om de prijzen, maar in ieder geval goed genoeg om mee te doen om de andere CL tickets.

07-05-2024 12:38

trodat4030 +96810

Misschien moet je eerst eens mijn tekst goed lezen en interpreteren. Ik zeg toch amper iets anders dan jij?? Ik val die gozer nergens persoonlijk aan, ik constateer gewoon dat het een enorme mismatch is, exact wat jij zelf ook aanhaalt.....

Verder is het halen van een LCV waanzin met Hato (is geen back en moet je daar ook niet dumpen om er maar vanaf te zijn), Kaplan en mettertijd Dies Janse. Verkoop Sutalo nu er nog wat knaken te krijgen zijn (zeker met een stabiel EK straks in de benen), haal een réchter CV met ervaring en leidinggevende capaciteiten die 4-5 jaar lang die 3 gasten kan sturen. Buiten Verschuren (die nog best flink wat stappen heeft te zetten en best een achterstand heeft opgelopen door blessures) en misschien Ugwu (ik ben nog niet overtuigd), zitten we daar een stuk minder ruim in het aanstormende talent. Verder moet je stoppen met het opnieuw willen uitvinden van spelers, Rensch is een sprekend voorbeeld van hoe je toptalent (als CV) kunt verkwanselen door hem jarenlang als back in te zetten. Dat kost hem al jaren aan ontwikkeling als CV, een totáál andere discipline dan back spelen.. Dat had bij Riedewald al een rode vlag moeten zijn, maar TH maakte doodleuk dezelfde fout met Rensch en jij stelt voor om van Hato de volgende te maken? Waarom? Dat een FdB in de 90's als knijpende back speelde (in feite nam hij juist (deels) de LCV over als Blind of Rijkaard inschoof) is een heel ander soort ontwikkeling dan hoe backs anno 2024 spelen, niet te vergelijken. Backs zijn tegenwoordig specialisten, geen veredelde CV's bij de zijlijn. Die vlieger gaat al jaren niet meer op. Jetten moet mettertijd je volgende topback worden, maar die heeft nog een paar forse stappen te zetten voor het zover is. Nee, ik zou geen LCV halen, ik zou Sutalo vervangen met een ervaren RCV die die jonge gasten kan laten gedijen, dát is logica imo.. Neem je verlies op Sutalo en gooi het over een andere boeg, is mijn devies.

07-05-2024 13:59

Ajax4proud +10860

Ajax heeft dubbele bezetting nodig. Het is waanzin om alles van Hato af te laten hangen. Sutalo is niet goed genoeg voor Ajax. Rensch is gewogen en te licht bevonden. Beide laten vaak hun man lopen..

07-05-2024 14:24

Ajaxsoul +3349

"Misschien moet je eerst eens mijn tekst goed lezen en interpreteren. Ik zeg toch amper iets anders dan jij?? Ik val die gozer nergens persoonlijk aan, ik constateer gewoon dat het een enorme mismatch is, exact wat jij zelf ook aanhaalt....."

Misschien moet je je eigen raad opvolgen en mijn tekst goed lezen, daarin beweer ik nergens dat je Sutalo zou aanvallen en hoe je er bij komt dat ik Sutalo een mismatch zou vinden, is me al helemaal een raadsel. Wat ik wel zeg is dat Sutalo dit seizoen niet uit de verf komt maar dat dat volstrekt begrijpelijk is met uitsluitend kleuters om hem heen. Daar zijn dus duidelijke aanwijsbare redenen voor. In zijn nationale elftal speelt hij wel goed en blijkt het een uitstekende verdediger te zijn. Zo iemand voor een paar knaken verkopen als jij voorstaat terwijl hij over een paar jaar misschien wel een veelvoud kan opbrengen van wat er voor hem betaald is, vind ik niet zo verstandig en dat is een understatement.

Wat er achterin staat bij Ajax, kan gewoon niet het is veel te jong en onervaren. Zet Hato LB, waar hij prima uit de voeten kan en zet er een ervaren LCV bij en een echte ervaren RB en je hebt een stabiele verdediging waar je de komende jaren mee vooruit kan. Laat je Hato centraal achterin staan, hou je het probleem gewoon (deels) in stand. Het is werkelijk totale onzin dat je het talent van een speler zou verkwanselen door hem op een andere positie. In de jeugdopleiding doet men niet anders omdat er op andere posities andere competenties vereist zijn en de ontwikkeling van een talent alleen maar ten goede komt als hij ook leert wat er op andere posities wordt gevraagd. Op een normale school leer je ook dingen die je later wellicht niet meteen nodig hebt maar die wel goed zijn voor je algemene ontwikkeling.

Het feit dat hij een tijd lang linksback heeft gespeeld heeft van Frank de Boer een betere LCV gemaakt zoals dat ook gold voor Ruud Krol. Mazraoui was ook geen echte RB maar een middenvelder. En heeft die positie altijd op zijn eigen manier prima ingevuld. Zo zwart wit als jij het stelt is het in werkelijkheid niet, zo werkt het niet hoe een club speelt hangt af van de omstandigheden en het beschikbare materiaal. Dat kan afhankelijk van hoe de tegenstander speelt zelfs per wedstrijd verschillen. En het komt zowel een ploeg als een individuele speler alleen maar ten goede als die kunnen varieren in hun spel. Zo zwart wit als jij het stelt werkt alleen maar voorspelbaarheid in de hand en daar kan een tegenstander zich op instellen en tegen wapenen.

Bij Jong Ajax staan CV's als Gooijer en Aartsen ook regelmatig back, wordt Martha als aanvaller op LB gezet en is Silvano Vos af en toe centraal in de verdediging te vinden. Dat is niet iemands talent verkwanselen maar dat talent juist breder ontwikkelen. Als Rensch en Hato uitontwikkeld zouden zijn, zou je misschien een punt hebben, maar dat is natuurlijk niet zo die zitten nog midden in hun ontwikkeling en staan nog aan het begin van hun carrière. Als Rensch over een paar jaar als hij wat meer ervaring heeft centraal achterin komt te spelen, gaat die alleen maar profijt trekken van wat hij als back heeft geleerd en zal dat van hem alleen maar een betere CV maken. Zoals dat ook is gebleken bij o.a. Frank de Boer en Ruud Krol. Dat dat nu anders zou zijn omdat er anders gespeeld wordt, is een aanname die niet klopt omdat iedere wedstrijd op zich staat en je in de ene wedstrijd een andersoortige back nodig kan hebben dan in de andere. En als een linksback zijn positie op meerdere wijzen kan invullen, trekt die daar alleen maar profijt van.

07-05-2024 14:44

PetrusKeizer +10739

Doorscrollen maar weer . pffft

07-05-2024 18:15

trodat4030 +96810

'Wat ik wel zeg is dat Sutalo dit seizoen niet uit de verf komt maar dat dat volstrekt begrijpelijk is met uitsluitend kleuters om hem heen.'

Dat is toch juist waarom het een mismatch is? Jij bent je nu in bochten aan het wringen om Sutalo maar te laten slagen ten koste van 3 toptalenten, terwijl je ook kan denken: hoe zorgen we ervoor dat die toptalenten het best tot hun recht komen en zich doorontwikkelen tot topspelers? Nou, door 1x je verlies te nemen op Sutalo (en met een redelijk EK en een 4 jarig contract gaat dat verlies echt niet de volle 20 milj worden hoor) en 3x proberen dat verlies ruimschoots te compenseren met die talenten. Uiteindelijk denk ik dat ook Sutalo daar gelukkiger van wordt, mits hij een club vind die wél bij hem past..
En Hato ala Rensch ombouwen tot mediocre back is zonde als hij wel de top kan halen als CV. Net zoals het zonde was dat ze dat met Riedewald deden en nu met Rensch doen. Waarom zou je hen dat willen onthouden, om Sutalo?? We zien toch aan Riedewald en Rensch hoe de buitenwereld nu tegen hen aankijkt? Als backs.. En zo gaan andere clubs ze ook halen, als backs. Allemaal omdat eigenwijze trainers iets wilden bereiken dat er overduidelijk niet in zit.

'zo werkt het niet hoe een club speelt hangt af van de omstandigheden en het beschikbare materiaal'

We hebben het nu over het samenstellen van het materiaal, dus je kan alle kanten nog op, maar jij kiest er dus voor om spelers uít hun comfortzone te halen ipv ze vooral te laten gedijen ín hun comfortzone. Dat Gooijer back speelt is omdat hij een back wíl zijn..

' 'Ik ben een technische verdediger, die op meerdere posities uit de voeten kan', stelt hij zich voor. 'Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar rechtsback, maar bij Jong Ajax speel ik meestal centraal.'
https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/gooijer-blij-met-waardering-van-ajax-ik-ben-een-complete-voetballer
(en hij speelt centraal omdat er blessures zijn bij met name Milovanovic en inmiddels ook Aertssen, die overigens ook niet meer dan 6 potjes back speelde)

Waar Hato juist heeft aangegeven liever CV te spelen.
https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/hato-ziet-zichzelf-meer-als-centrale-verdediger

Ik ben ervan overtuigd dat je spelers, zéker jonge talenten, moet laten spelen op de positie waar ze het best uit de voeten kunnen, waar ze zich comfortabel voelen en zoveel mogelijk op routine die ze door de jaren heen hebben opgebouwd kunnen spelen, dan is de kans op slagen véruit het grootst. Zodra spelers uit de comfortzone gehaald worden, moeten ze gaan nadenken en nadenken kost tijd. Dat is ook 1 vd redenen waarom Riedewald zo'n moeite had, die moest steeds nadenken: o ja, ik moet aanvallen langs de lijn, en dan was het momentum weg, ging de bal nét 30 cm voor m over de zijlijn of stond ie nét verkeerd te dekken en meer van dat soort dingen die je niet hebt op een positie waar je al jaren gewend bent om te spelen, dan doe je 90% al vanzelf goed.
En ja, er is imo een onwijs verschil tussen een LCV die als knijpende linksback speelt en daarna LCV wordt, dan als vooruitgeschoven aanvallende back die een héél ander spelletje moet spelen dan een CV. Een back moet tegenwoordig de achterlijn kunnen halen en aanvallend van waarde zijn, een CV moet vooral bezig zijn met opbouwen en het uitschakelen van zijn tegenstander, ik zie niet wat een CV heeft aan en jaar of wat de achterlijn vd tegenstander halen en voorzetten te geven. Spelen we nou met een inschuivende CV en knijpende backs, zoals in de 90's, dan heb je er idd wat aan, nu heb je veel meer aan ex-buitenspelers die je omschoolt, zoals duidelijk met Martha gebeurt en dat doen ze omdat hij als buitenspeler mogelijk helemaal het betaalde voetbal niet gaat halen. Dat is afgesproken en is hij zelf mee akkoord gegaan, want hij wil prof worden.. Maar een Hato tegen zn zin in op linksback zetten omdat je per se Sutalo wilt blijven opstellen in de hoop dat het nog wat wordt, dat is nou zonde.. Net als het zonde is als je een LCV gaat halen die op de positie komt van die 3 toptalenten. Je hébt al 3 LCV's voor de aankomende pakweg 4-5 jaar en jij wil er 1 bij halen om ze doodleuk in de weg te laten staan.... Ik zie het nut totaal niet, zeker niet omdat Sutalo bij Ajax(!) nog niet heeft laten zien het in zich te hebben om wél te slagen, al zijn potjes bij Kroatie (wel 13!) ten spijt.

Hato heeft minstens 20x een betere wedstrijd op de mat gelegd dan Sutalo, alleen dit seizoen al, zelfs Kaplan heeft er meer in die handvol wedstrijden dat hij speelt, en jij wil die 2 slachtofferen voor Sutalo... Ik snap er echt niks van....

07-05-2024 18:58

Ajaxsoul +3349

"Dat is toch juist waarom het een mismatch is? Jij bent je nu in bochten aan het wringen om Sutalo maar te laten slagen ten koste van 3 toptalenten, terwijl je ook kan denken: hoe zorgen we ervoor dat die toptalenten het best tot hun recht komen en zich doorontwikkelen tot topspelers? ".

Wat een onzin hier. Natuurlijk is dat geen mismatch. Het zou een mismatch zijn als hij niet bij Ajax zou passen en dat is niet zo. Je reactie staat bol van de naïviteit. Hato is een talent van de buitencategorie, het is kinderlijk naïef om te verwachten dat die nog jaren gaat blijven. Die gaat gewoon de De Ligt route volgen en is binnen de kortste keren weg. Wellicht zelfs al aan het einde van komend seizoen. De voornaamste reden waarom Ajax er zoveel aan gelegen was om zijn contract te verlengen was om zijn transferwaarde te verhogen, daar weet men drommels goed dat hij onhoudbaar is voor de lange(re) termijn. Hij staat bovenaan in het boekje van praktisch iedere scout en zijn transferwaarde wordt door Cies Football Observatory al op 78 miljoen gewaardeerd. Natuurlijk gaat hij Ajax niet zoveel opleveren, maar het geeft wel aan hooe hoog hij wordt ingeschat. En als er eenmaal grote clubs aan hem gaan trekken, wat kan nu hij 18 is, is hij niet meer te houden.

Het is totale waanzin om een speler waar Ajax nog jaren plezier aan kan beleven en die op termijn een fantastische transfersom op kan leveren met verlies te verkopen terwijl dat volstrekt onnodig is. Al helemaal als dat is om een talent centraal achterin te houden waarvan je weet dat het niet lang zal duren tot hij onhoudbaar is. Ik vind je uitspraak ("Jij bent je nu in bochten aan het wringen om Sutalo maar te laten slagen ten koste van 3 toptalenten") ronduit kinderlijk en bovendien ben ik niet degene die zich in allerlei bochten aan het wringen is, maar doe je dat vooral zelf. Ik heb Sutalo bij zijn vorige club en bij zijn nationale elftal aan het werk gezien en het is gewoon een zeer goede talentvolle verdediger. Dat kan hij bij Ajax ook worden met wat meer ervaring om hem heen en Beukers en De Lang laten er geen enkel misverstand over bestaan dat die er ook gaat komen. En dan zou ik het compleet gestoord vinden om een verdediger waar Ajax nog jaren plezier aan kan beleven en de club in de toekomst flink aan kan verdienen, niet alleen te verkwanselen ten faveure van een talent dat prima op LB kan spelen maar daarbij ook nog genoegen te nemen met verlies. Terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Dat is gewoon bewuste en volstrekt overbodige kapitaalvernietiging.

Op de rest van je verhaal ga ik niet in omdat ik dan moet herhalen wat ik al eerder heb gememoreerd en daar zie ik het nut niet van in. Het enige wat ik er nog aan wil toevoegen is dat het dodelijk voor de ontwikkeling van een talent is om hem voortdurend in zijn comfortzone te laten zoals jij voorstaat. Het is een uitermate belangrijk onderdeel van de opleiding is om spelers uit hun comfortzone te halen, bijv. door ze op andere posities te laten spelen, alleen al omdat het bevorderlijk is voor hun creativiteit als ze met situaties worden geconfronteerd die ze niet gewend zijn en ze hun creativiteit moeten aanspreken om tot oplossingen te komen. Spelers uit hun comfortzone laten stappen zorgt voor persoonlijke groei, is bevorderlijk voor het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden, helpt een talent om meer veerkracht en aanpassingsvermogen te ontwikkelen en bevordert de creativiteit. Met spelers die niet gewend zijn nom uit hun comfortzone te stappen kan een coach nooit variëren en bijv. meerdere systemen spelen. De manier waarop jij over voetbal denkt is zwart-wit, star, voorspelbaar en niet meer van deze tijd. Op de manier waarop jij over voetbal denkt kan je geen topvoetbal spelen, ook in topwedstrijden wordt er van spelers gevraagd, nee zelfs geëist dat ze uit hun veilige omgeving durven te stappen en hun creativiteit aanspreken om ook in moeilijke omstandigheden die ze niet gewend zijn tot oplossingen te komen.


https://football-observatory.com/WeeklyPost456

https://unfolding.be/comfortzone/

https://chapteryou.nl/persoonlijkeontwikkeling/7-redenen-waarom-je-juist-wel-uit-je-comfort-zone-moet-stappen/

08-05-2024 11:11

mvdk +44020 moderator

Beste Trodat,

Als ex moderator zou het fijn zijn als je een persoonlijk bericht stuurt in plaats dat je mensen publiekelijk noemt zonder dat je er zeker van bent wie jouw reactie verwijderd heeft. Dat is wel zo netjes. Voor zo ver ik heb kunnen verifiëren is jouw reactie niet door een moderator verwijderd. Kan het zijn dat je hem zelf per ongeluk verwijderd hebt?

07-05-2024 15:29

trodat4030 +96810

Ik bespreek dat wel met Ox als hij dat wil. Ik ga niet aan jou het hele verhaal uitleggen als dat met Ox niet hoeft. Het ging niet om bovenstaande post, maar wat daarna gebeurde.

07-05-2024 19:00

Aram +18065

Wat een gelul.
Sutalo is al maanden onze beste verdediger. Dat heeft even tijd gekost en nu is ie er. En dan juist nu verkopen? Zo dom.

07-05-2024 11:44

Heimwee +6727

Deze speler is gewoon 1 groot drama, hij komt op verdedigend gebied ernstig te kort. Opbouwend heb je totaal niets van hem gezien. Aub verkopen deze speler, lukt dat niet geef hem kado bij de aankoop van een krijger gelijk Martinez.

07-05-2024 11:23

RuffRhythim +24837

Ik heb die gozer echt nog nooit een ander gezicht zien trekken als hierboven op die foto he?

07-05-2024 11:15

VichoWazig +3453

Het gaat af en toe beter met Sutalo en dan grijpt ie een paar keer echt wel sterk in en denk ik weer: “hij komt erdoor, nu gaan we de echte Sutalo zien.” En dan maakt hij weer een fout zoals afgelopen zondag. Het was inderdaad aarzelend en zwak. Zo ontzettend jammer.

Overigens denk ik wel dat bijv Aertssen echt nog wel minder is en ook Rensch maakt nog vaak fouten. Sutalo is dus niet best, maar de rest is niet beter vrees ik.

07-05-2024 11:12

Myriad +7089

Aertssen is inderdaad nog heel ver van Ajax 1 niveau verwijderd.

07-05-2024 23:15

Japie27 +1723

Hele verdediging moet echt op de schop, Rensch, Sutalo, Kaplan en Hato zijn allemaal introverte jongens. Los van de kwaliteit helpt dat niet echt aangezien communicatie vrij belangrijk is in het veld.

07-05-2024 11:00

tijssenajax +13945

Ja, je hebt gelijk dat ze geen van allen leidinggeven. Kaplan is wel de enige die enige fysieke hardheid toont. Ik pleit ook voor een ervaren CV die de boel op scherp zet daar.

07-05-2024 11:42

Japie27 +1723

Ja valt mij ook op in het veld plus persoonlijk interviews waar de jongens dat over zichzelf zeggen. Tijd van Timber en Martinez hielden we zo vaak de nul omdat die twee altijd aan het praten waren.

07-05-2024 11:51

Sjaakie +5812

Hato en Kaplan zijn jongens met potentie, Rensch en Sutalo niet.

07-05-2024 12:21

Asociaal +2793

Laat ik maar weer eens lekker naïef zijn, Ibrahimovic was tijdens zijn 1e seizoen bij Ajax ook dramatisch (ondanks dat hij af en toe toch wel liet zien dat hij wel degelijk skills had) en kotsten de meesten hem ook uit. Pas daarna werd hij de Zlatan Ibrahimovic die wij ons herinneren. Hopen maar dat Sutalo ook zo'n ontwikkeling doormaakt.

07-05-2024 10:52

Rockanje23 +37064

Bij Ibrahimovic kon je wel zien dat hij goed kon voetballen ook al kwam dat er in het begin niet veel uit. Bij Sutalo zie je daar helemaal niets van. 100% eens met Kieft. Sutalo verkopen en hopen dat het financiële verlies meevalt.

07-05-2024 11:05

hoolimike +2455

Appels met peren verhaal.

07-05-2024 11:09

TheSpecialOne +8906

Ik niet hoor. De meeste mensen zijn schaapjes en blaten elkaar gedachteloos zonder enige kennis van zaken.
Iedereen met een beetje voetbalinzicht kon meteen zien dat Ibrahimovic een enorme potentie had. Dat is later inderdaad ook dubbel en dwars gebleken.

07-05-2024 11:59

RijkdeGooier +2875

Ik meer progressie gezien bij Sosa dan bij Sutalo en dat zegt al genoeg...

07-05-2024 10:24

Heimwee +6727

Dat zegt alles.

07-05-2024 11:25

Myriad +7089

Gewoon uit interesse, welke progressie zag je bij Sosa?

07-05-2024 23:15

RijkdeGooier +2875

Ik zag hem soms aardige voorzetten geven, maar al met al veel te weinig ook gebracht

09-05-2024 19:53

stopperspil +11176

Verkopen, nergens goed in

07-05-2024 10:21

Myriad +7089

Sutalo communiceert niet met zijn omgeving en maakt elke wedstrijd meerdere beslissende fouten. Dan ben je niet te handhaven als RCV.

Toen hij geblesseerd was kregen we minder tegengoals (totdat Gooier door de ondergrens zakte)

07-05-2024 10:18

TeringHenkie +28389

Volgens Marco heeft Kieft een triest leven !!

07-05-2024 10:14

Sampaoli +39201

Makkelijk geld verdienen als analist. Metinho is van City Group, geen makkelijk transfertarget.

07-05-2024 10:12

Johan1 +2932

Helemaal mee eens.

07-05-2024 09:37

S.Ajacied +5193

Valt echt vies tegen deze beste man. Heb het gevoel dat we hem alsnog voor een groot bedrag kunnen verkopen in de zomer. Geen idee waarom, maar doen in ieder geval.

07-05-2024 09:30

driehoekjes +3347

Sutalo komt er wel en over 2 jaar verkoop je die met winst. Nu beter investeren in technische buitenspelers!

07-05-2024 09:30

Ajaxsoul +3349

"Sutalo komt er wel en over 2 jaar verkoop je die met winst".

Ik zou er helemaal niet gek van opkijken als BvB zich voor hem meldt. En hem voor een schijntje vastlegt en hem over een paar jaar met dikke winst verkoopt. En dan krijg je de grappige bijkomstigheid dat Kroes met Mislintat moet gaan onderhandelen terwijl hij hem van oplichterij heeft beschuldigd. Natuurlijk heeft Sutalo het niet goed gedaan bij Ajax en natuurlijk heeft hij niet zoveel zelfvertrouwen, maar als je er voor open staat zijn er genoeg argumenten voor handen om dat begrijpelijk te kunnen vinden. Daarvoor hoef je alleen maar naar de statistieken te kijken en in het bijzonder naar het aantal schoten en schoten op doel. Zelfs in de we wedstrijden tegen de laagvliegers in de eredivisie liepen de tegenstanders met kinderlijk eenvoud door de linies van Ajax en zagen de verdedigers continu de ene na de andere aanvaller op zich afkomen, het enorme aantal tegendoelpunten is daar het rechtstreeks gevolg van. En natuurlijk heeft dat niet uitsluitend met de verdediging te maken, dat was meer nog het gevolg van het gebrek aan controle dat Ajax in praktische iedere wedstrijd over het middenveld heeft. Kijk eens naar de kleuterschool waarmee Sutalo de aanvallers van de tegenpartij in toom moet houden, ik vind het dan volkomen begrijpelijk dat hij tot nu toe behoorlijk tegenvalt en geen enkel zelfvertrouwen heefdt. Maar hij is er ook een aantal wedstrijden niet bij geweest en in die wedstrijden kreeg Ajax zelfs nog meer schoten op doel te verwerken en doelpunten tegen.

Je ziet dat alle "miskopen" die Ajax de afgelopen 2 jaar heeft uitgezwaaid bij hun nieuwe club basis- of zelfs sleutelspeler zijn geworden of zelfs meer dan dat. Wijndal doet hij na een moeizaam begin inmiddels prima bij Antwerp en dat zelfde kan gezegd worden van Bassey bij Fulham, Daramy bij Kopenhagen, Lucca bij Udinese (is inmiddels zelfs international voor Italië), Conceição bij Porto. Mikautadze is inmiddels zelfs de smaakmaker en meest belangrijke speler bij Metz. En niemand die zich afvraagt of het misschien niet aan die spelers maar aan Ajax heeft gelegen dat ze niet uit de verf zijn gekomen, zoals ook niemand afvraagt of het misschien aan de kleuters ligt waarmee hij Ajax voor tegendoelpunten moet behoeden dat ook Sutalo niet uit de verf komt terwijl hij bij zijn nationale elftal wel uitstekend presteert. Net zoals Sosa overigens, maar dat terzijde. De kans dat hij verkocht gaat worden is best groot omdat hij een flinke transfersom heeft gekost en de afschrijvings"kosten" flink omlaag moeten. Dan is de kans groot dat Philippe Sandler zijn plaats gaat innemen, maar de kans dat hij het beter gaat doen met dezelfde kleuterklas naast zich, lijkt mij niet heel erg groot. In de verdediging hoort voldoende ervaring aanwezig te zijn, een verdediging met Hato, Kaplan en Rensch is gewoon veel te licht. Het zou Hato of Kaplan moeten zijn en niet beiden. En wat mij betreft moeten er in het centrum bij voorkeur 2 ervaren krachten staan, al helemaal met zulke zwakke backs op de zijkanten. Ajax heeft het afgelopen seizoen extreem veel tegendoelpunten moeten incasseren, de teller staat 2 wedstrijden voor het einde al op 59. En een doelsaldo van +10 is ook heel erg veelzeggend. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de club daar niet mee aan de slag gaat voor het volgend seizoen en dat zou best nog eens lastig kunnen gaan worden met beperkte middelen.

07-05-2024 10:06

Nr.10 +111145

Gestopt na ‘Kieft adviseert’.

07-05-2024 09:28

eenAjaxfan +20344

Dan kun je net zo goed stoppen met alle andere "opiniestukken" te lezen...

07-05-2024 10:21

Asverslaafd +1065

metinho goeie speler

07-05-2024 09:23

Louis.K +2117

kieft heb je niks aan

07-05-2024 09:16

AlexIbarra +19270

Ik heb het moment waar Kieft over praat gemist door wat technisch gezeik maar de afgelopen 5–10 wedstrijden kreeg ik het idee dat Sutalo er net een beetje in begint te komen.

Niet dat ik tevreden over hem ben dit seizoen of die 22 miljoen een schijntje vind, maar de timing van deze opmerking is wel wat raar. Past meer bij oktober of februari.

07-05-2024 09:04

Steffenhagen +37834

Welnee , die gozer kan totaal niet verdedigen

07-05-2024 09:11

Louis.K +2117

wat een onzin .dat kan hij wel , elke keer maakt hij een foutje .

07-05-2024 09:18

Henk de Vries +11133

Timing is logisch, hij speelde als een drol in Volendam

07-05-2024 09:18

mulder83 +181

Hij was bagger, ging 2 keer grof in de fout tegen een Volendam… ik zie het niet goed komen met deze man

07-05-2024 09:32

Ajaxsoul +3349

Sutalo mist gewoon zelfvertrouwen en dat is volkomen begrijpelijk als je in ogenschouw neemt wat hij ziet als hij links of rechts naast zich kijkt. Natuurlijk is het niet vreemd dat het je aan zelfvertrouwen ontbreekt als je zoveel doelpunten om je oren krijgt en jij daar ondanks de kleuterklas om je heen als enige verantwoordelijk voor wordt gehouden omdat er een forse transfersom voor je is betaald. Als Sutalo goede verdedigers om zich heen had staan en in een elftal had gespeeld met een goede organisatie zoals de jaren daarvoor, was de kritiek op hem volkomen terecht geweest als hij zo had gespeeld als hij nu doet. Nu dat niet zo is en de verdediging van Ajax meestal meer op kinderdagverblijf lijkt dan de verdediging van een absolute topclub in NL, kan je daar vraagtekens bij zetten en moet je dat misschien wel doen om de juiste keuzes te kunnen maken en de juiste beslissingen te kunnen nemen.

07-05-2024 10:17

BlikOpAjax +610

Natuurlijk is die jongen één van de voornaamste redenen. Hij heeft 25 miljoen gekost! Voor dat geld had je aan de haal kunnen gaan met spelers die uiteindelijk naar een recordbrekend PSV zijn gegaan

07-05-2024 09:01

Ajaxsoul +3349

"Natuurlijk is die jongen één van de voornaamste redenen. Hij heeft 25 miljoen gekost! Voor dat geld had je aan de haal kunnen gaan met spelers die uiteindelijk naar een recordbrekend PSV zijn gegaan".

Onderbuikretoriek die op volstrekt gespannen voet staan met de feiten. Mislintat moest eerst spelers verkopen voor hij de markt op kon en had pas wat geld te besteden nadat hij er in was geslaagd om Daramy en Bassey te verkopen. Dat was echter volstrekt onvoldoende om de spelers waar jij op doelt te kunnen betalen. Mislintat kon pas echt spijkers met koppen slaan nadat hij Kudus en Alvarez had verkocht en toen was het al half resp. medio augustus en hadden de spelers waar jij het over hebt al lang bij PSV getekend. Dus wat jij beweert is gewoon niet waar zoals heel veel van de kritiek die er op Mislintat is (geweest) op gespannen voet staat met de feiten. Je kunt vinden dat Mislintat niet de juiste spelers voor Ajax heeft gehaald, daar zijn genoeg argumenten voor te bedenken, maar dat hij niet de spelers heeft gehaald die mensen graag bij Ajax hadden gezien, is voor het overgrote deel totale onzin omdat hij toen die spelers nog beschikbaar waren simpelweg de middelen niet had om ze vast te leggen.

Dat kan je ook duidelijk zien aan het moment waarop Ajax de meeste aankopen heeft gedaan, alleen Van de Boomen en Tahirovic zijn aan het begin van de transferperiode gehaald, Forbs, Medic en Ramaj begin augustus, Mansverk, Sosa, Mikautadze, Sutalo, Avilla, Gaaei, Akpom zijn allemaal in de laatste 2 weken van augustus vastgelegd. Had allemaal te maken met de late verkoop van Daramy, Kudus en Alvarez, ook in de laatste weken van augustus en de verkoop van Bassey die in de laatste week van juli is gerealiseerd. Toen Mislintat eindelijk wat geld had om te investeren waren de meeste spelers die Ajax beter hadden kunnen maken al lang niet meer beschikbaar en om die reden is de kritiek die Mislintat krijgt te verwerken veelal onterecht en wordt daarbij nauwelijks rekening gehouden met de omstandigheden. Ook dit seizoen ligt dat gevaar op de loer omdat er een EK zit aan te komen dat pas half juli is afgelopen en de transfermarkt in het jaar dat er een groot toernooi is doorgaans laat echt op gang komt. En ook volgend seizoen moet Ajax eerst verkopen om te kunnen kopen, die urgentie is volgend seizoen zelfs nog veel hoger en dus ligt ook voor volgend seizoen een vergelijkbaar scenario op de loer.

07-05-2024 10:48

Betuwe85 +20654

Kieft ! Dan leg je hem neer ? En dan heb je rood en het stond pas 0-1 . Dat het bij sutalo niet klopt eens ik zie hem ook nooit praten of coachen . Dat ging op het moment met de bal op de paal ook mis hij communiceerde niet met rench.

07-05-2024 08:55

MarcHogervorst +35302

Precies, net zoals Bergwijn tegen Excelsior.

07-05-2024 10:24

Runnerlex +1734

Denk dat de communicatie onderling een probleem is. Taal is belangrijk in deze

07-05-2024 08:52

Pingelaar +13293

Aan kieft heb je niks als analist.

07-05-2024 08:04

mvdk +44020 moderator

Bram van Polen nu ook al analist? sjee...

07-05-2024 07:50

Merrick +6754

Het feit dat Sutalo nog altijd geen of nauwelijks Engels spreekt zegt in ieder geval iets over zijn professionele instelling.

07-05-2024 07:42

mvdk +44020 moderator

Al kan het zo zijn dat hij het inmiddels wel verstaat. Ik zie wel vaker mensen die een taal leren en het dan op een gegeven moment wel een beetje verstaan, maar nog niet het lef hebben om te spreken. Ik hoor nu een paar jaar de Estische taal aan en ik kan je vertellen dat ik het enorm lastig vind! Woorden herken je op een gegeven moment wel, maar het echt spreken is flink over de tong struikelen!

07-05-2024 07:54

chriseverhard +3559

Dan moet je zijn interview even kijken via nos

07-05-2024 09:00

AlexIbarra +19270

Ik ben gek op taal maar Fins en Estisch daar moet je gewoon niet aan beginnen.. ;)

07-05-2024 09:06

Henk de Vries +11133

De man komt uit een EU land, heeft ambities in het Europese voetbal, als je dan geen Engels spreekt vind ik dat vrij bedroevend.. Nederlands zou ik ook niet aan beginnen als buitenlandse speler, maar Engels is toch gewoon een vereiste..

07-05-2024 09:24

TheSpecialOne +8906

Bij Spaanse clubs wordt bijvoorbeeld van je verwacht dat je uiteindelijk ''hun'' taal gaat spreken. Alleen in Nederland hoef je de taal niet te leren want iedereen spreekt toch wel Engels. Nu moet je als Nederlander bijna overal Engels spreken want bijna al het personeel komt inmiddels uit het buitenland en weigert domweg Nederlands te leren. Binnenkort gaan ze wellicht zelfs eisen dat je hun moedertaal gaat leren. Lol!

07-05-2024 12:14

Betuwe85 +20654

Is toch te gek voor woorden . Ajax moet dit gewoon verplichtingen chten en desnoods faciliteren

07-05-2024 08:57

trodat4030 +96810

Dat doet Ajax ook, maar die gozer begint blijkbaar pas net en is blijkbaar pas op het niveau waar ik was in groep 7..

07-05-2024 10:04
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.