Janssen oordeelt: 'Dan had je een stap moeten maken'

door Jesse ter Haar 45

Janssen oordeelt: 'Dan had je een stap moeten maken'

door Jesse ter Haar 45

Laatst geüpdatet

Theo Janssen is van mening dat Hakim Ziyech had moeten vertrekken als hij geen uitdaging meer voor zichzelf weggelegd ziet in de Eredivisie. Rafael van der Vaart kan zich daar niet volledig in vinden en begrijpt dat hij een club als Sevilla naast zich neerlegt.

Vanuit de studio van Studio Voetbal wordt er geluisterd naar Ziyech, die in een interview met de NOS vertelt de uitdaging in de nationale competitie verliest. Desondanks vertelt de Marokkaans international ook er alsnog alles uit te halen. 'Als je zo goed bent en je vindt jezelf te goed voor de Nederlands competitie, dan had je een stap moeten maken', oordeelt Janssen vervolgens. 'Dan heeft hij in de competitie twintig in plaats van vier of zes goede wedstrijden.'

Van der Vaart gaat ertegenin. 'Hij zegt nee tegen Sevilla, omdat je bij Ajax hetzelfde of meer kunt verdienen. Dan vindt hij Sevilla geen stap vooruit en dat begrijp ik. Hij vindt zichzelf beter dan het niveau Sevilla.' De oud-Ajacied is sowieso een groot fan van dé creatieveling van het huidige Ajax. 'Voor hem kom je naar het stadion. Wat Tadic en Ziyech aan het doen zijn met z’n tweeën is zó bijzonder. Ik heb ook het idee dat ze elkaar leuk vinden. Er zit zoveel beweging in.'

Ondertussen is Willem Vissers blij dat Ziyech nog in het rood-wit van Ajax speelt. 'Hij zegt erbij dat hij probeert er voor zichzelf alles uit te halen. Dat doet hij vandaag (zondag, red.) ook weer. wij moeten als liefhebbers van voetbal blij zijn dat hij er is. Als je hem tegen APOEL Nicosia zag, hoe hij dan speelt op de tien positie als ouderwetse spelverdeler… Hij heeft die hele wedstrijd gemaakt.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Gecko +3

Eerst minder balverlies. Dsn praten over uitdagingen

03-09-2019 13:21

FreddyAX +0

De uitspraak van Ziyech is helemaal niet vreemd als je hem in zijn geheel neemt.
Je hoort hem ook duidelijk zeggen dat hij zeker het maximale eruit wil halen ook in de eredivisie.
Hij benoemt gewoon iets wat vorig jaar ook al door de Ligt was benoemd, hij geeft daarbij wel aan dat men het als een plicht ziet om ook in de eredivisie het beste eruit te halen, niets aan de hand.

Als Valentijn het maar goed vindt.

02-09-2019 17:53

Cupmetgroteoren +5

Men is overgevoelig voor alles geworden.

02-09-2019 18:18

Babangida83 +23928

Die verslaggever stelde de vraag ook als een voldongen feit. Je wilt als journalistiek zoiets ook gewoon horen, zodat je een verhaal hebt. Niet meer, niet minder.

Daarnaast is onze competitie weer een stukje sterker geworden dit jaar. Dus opzich is het nu nog moeilijk te zeggen.

02-09-2019 15:43

Cupmetgroteoren +5

En so what als Ziyech dat zegt? Hij steekt duidelijk met kop en schouders boven de rest uit. Die back was helemaal nergens gisteren. Mensen kunnen gewoon niet tegen de waarheid.

02-09-2019 16:51

Daneman +1387

Ik ben nog giga blij dat ie bij ons balt.

02-09-2019 13:22

f.m.d. +926

Geen handige uitspraak van Ziyech. Zo versterk je toch weer het oude image van ajax als arrogante club. De gunfactor in het land voor Ajax was juist gegroeid door hele normale, bescheiden en nuchterige jongens als F. De Jong, V.d Beek en De Ligt. Dat doe je met dit soort uitspraken snel weer teniet.

02-09-2019 12:51

Schwalbino +11

Ik denk niet dat dit zo veel effect heeft.

02-09-2019 13:20

Spectre +2302

Dat imago kom je nooit vanaf, wat je ook doet, wij blijven "die arrogante amsterdammers" onder analisten en media hebben wij mischien de gunfactor maar voor de rest echt niet hoor

02-09-2019 14:29

Koekepeer +1460

De Ligt zei vorig jaar bij Excelsior exact hetzelfde.

02-09-2019 16:54

HStorm +3155

Als je niets meer kunt zeggen dan kun je beter interviews niet meer uitzenden.

Vond Janssen overigens vrij zwak aan tafel en leek een beetje een stempel te willen drukken desondanks.

02-09-2019 19:21

Stone020island +8

Boeit mij 0,0 wat ze van ons vinden hoor. They hate us cause they aint us

02-09-2019 22:28

Aad82 +1688

Wat een onzin weer. Hakim heeft al tig keer aangegeven dat hij zeer prettig voelt bij Ajax. Wat hij alleen aangeeft is dit: Sparta uit op kunstgras = niet meer uitdagend voor mij.

Daarom is het maar goed ook dat Ajax weer lekker CL speelt dit seizoen.

02-09-2019 12:24

ram +7283

Jij praat onzin.

Hij doelde niet op Sparta maar op de hele competitie. Eerlijk en begrijpelijk hoor. Maar Theo heeft natuurlijk wel een punt dat het voor hem wel lekker zou zijn om ergens anders iets nieuws te proberen. Dat zou sportief beter zijn. Maar Hakim zal zijn redenen hebben en daar ben ik alleen maar blij mee.

02-09-2019 13:50

Remark +602

Het is aandoenlijk, al die verontwaardigde reacties van Ziyech-fans op AS, maar Theo Janssen heeft natuurlijk gewoon gelijk. Opportunisme bij sportpers en voetbalsupporters is een mondiaal verschijnsel, maar nergens tiert het zo welig als hier in Nederland. Ziyech scoort eindelijk eens een paar wedstrijden op rij een voldoende, en meteen wordt er gesuggereert dat de Eredivisie geen uitdaging meer vormt voor hem en Ajax. Flikker op zeg! Onze tank Matthijs de Ligt, de 'beste verdediger ter wereld', wordt momenteel in Turijn volledig platgewalst door zowel tegenstanders als sportpers, en zelfs mijn persoonlijke favoriet, het supertalent Frenkie de Jong, heeft 't effe moeilijk in Barcelona. Geeft niks, daar worden het allebei grote jongens van en ze gaan de uitdaging tenminste aan. Ziyech niet, en gelijk heeft ie, want er blijft letterlijk en figuurlijk geen spaan van 'm heel in het keiharde, meedogenloze buitenlandse topvoetbal. Hakim beseft dat als geen ander, vandaar zijn keuze voor het veilige Nederland. Geeft niks, maar geef 't dan gewoon toe en wees niet zo dom en ijdel om mee te gaan in die inderdaad suggestieve vraag van zo'n flutjournalist.

02-09-2019 11:27

ETM +3

Je haalt volgens mij allerlei zaken door elkaar.
Kritiek op de journalist. Dat kun je hebben. Ik heb dat. Ik hoop dat ze wat anders leren op de school van journalistiek.
Ziyech's antwoord. Kun je geen goed antwoord vinden. Ik denk idd niet zo handig, maar kan er ook niet mee zitten.
Of Ziyech goed genoeg is voor een topclub. Kun je over discussieren. Waar Ziyech wilt voetballen? Zijn zaak. Wat moet Ziyech dan toegeven?
Theo Janssen vind dat Ziyech zus en zo moet. Hoe kan hij daar gelijk in hebben?

02-09-2019 12:25

Schip +23463

Ziyech levert bijna altijd, dus echt geen flauw idee waar je het over hebt.

02-09-2019 12:37

FreddyAX +0

Wat een onzin !

02-09-2019 17:55

noppenkoning +41319

Dat boek over hem is zo tenenkrommend slecht.

02-09-2019 10:29

Danos +0

Zegt de gene die al heimwee kreeg als hij Arnhem uitreed!
Die heeft echt zo weinig uit zijn loopbaan gehaald

02-09-2019 09:18

Schip +23463

Dit was echt zo'n kul opmerking van Theo. Niemand was het er ook mee eens. Ik moet wel zeggen dat mijn tenen ook even kromden toen Ziyech dit uitsprak, maar hij werd er letterlijk naar gevraagd en nam de vraagstelling over.

Vond het eigenlijk een behoorlijk naief van Ziyech en had een meer diplomatiek antwoord verwacht, maar ok, hij is eerlijk.

02-09-2019 09:10

Rentokill +4607

Daarom is hij ook voetballer geworden en geen diplomaat.

02-09-2019 10:01

Schip +23463

Nah, hij zei het net anders. Omdat hij ook wel aanvoelde dat hij niet ronduit kon zeggen dat de eredivisie niet boeide.

02-09-2019 12:36

Henkjanklaas +20639

Ziyech’s reactie is weer koren op de molen van Derksen en consorten. Ben benieuwd of gijp in zijn eigen uitzending nog geconfronteerd wordt met “ die Zuid Amerikanen op het middenveld is niks”.
Dal viel anders erg mee gisteren. Al die zwart wit uitspraken van deze heren, je hebt er totaal niets aan.
Fascinerend om te zien hoe het team van Ajax zich nu verder gaat ontwikkelen, hoe alles vorm gaat krijgen. Daar concentreer ik me op.

02-09-2019 08:02

Rentokill +4607

Je hebt helemaal gelijk. Maar denk maar niet dat ze het gaan lopen toegeven. Sterker nog, hun verdediging bestaat uit het nog harder en persoonlijker aanvallen. Dat hebben ze het hele jaar al gedaan.

Erge is dat er hier ook een paar fans van hun rondlopen die er als de papaegaaien bij zijn.

02-09-2019 08:10

ETM +3

Aanvullend: ik zag zojuist pas de interviews van de NOS. Wat een waanzinnig slechte interviewer was dat zeg. Een amateur! Wat heb je er aan om spelers zo te irriteren? Wie heeft daar wat aan?
En nog erger, de man is alleen maar bezig met afdwingen dat zn eigen stellingen bevestigd worden door degene die hij 'vragen' stelt. Het zijn eigenlijk geen vragen.
Dergelijke kwaliteit wordt dus gewoon geaccepteerd door landelijke media? Ontzettend vermoeiend dat dit soort figuren een baan krijgen en houden.

02-09-2019 07:37

Cupmetgroteoren +5

Tegenwoordig worden stagiairs van 19 ingehuurd voor interviews in het kader van de kosten drukken.

02-09-2019 08:09

ETM +3

Even als begin vorig seizoen en in latere fases vormen Tadic en Ziyech weer een fascinerend duo. Ze zijn zo verschillend (in sommige opzichten zelfs tegenpolen), maar kennen elkaar heel goed. Ze maken alletwee vaak het verschil, maar als ze samen het verschil maken dan dan tillen ze Ajax naar een hoger niveau. Dat weten ze, en daarom zijn ze zo vrolijk. Dan kunnen ze de hele wereld aan.

En Ziyech moet helemaal niets. Hij mag zichzelf te goed vinden. Hij mag Sevilla niet goed genoeg vinden. De man doet wat hij wil. Volgens mij is Ziyech zich er erg bewust van dat er bij Ajax heel veel voorwaarden goed voor hem zijn. En het lijkt erop dat Ajax ook op sociaal niveau goed met hem bezig is. Veel waardering (dus ook via salaris). Maar meewerkend aan een transfer als hij die wil maken.

02-09-2019 07:07

Bocarra +14

Zo werkt het in de media. De interviewer van NOS stelt Ziyech de vraag of hij het nog wel leuk vind. Voetballen in de eredivisie. De interviewer kon zich voorstellen dat hij dat niet leuk vond. Ziyech geeft eerlijk antwoord en zegt dat het niet meer uitdagend is maar dat hij zijn uiterste best doet om goed te presteren. Iets wat hij vorig seizoen ook al heeft gemeld. Vervolgens is het een item en vind Jansen er wat van. Het zou mij niet verbazen als dit de komende week weer helemaal uitgenut gaat worden in de media.

02-09-2019 06:57

ETM +3

Klopt, zie nu pas je reactie.

02-09-2019 07:38

Welja +716

Of je nou in Nederland 6 wedstrijden plus 14 europesche wedstrijden maakt niet zoveel verschil met 20 wedstrijden zonder europees. Aantal topwedstrijden blijft het zelfde. Tenzij je in de absolute europesche top speelt. Maar dan zul je meer wedstrijden nationaal makkelijker afkunnen.

Er is niet een compititie waar elke wedstrijd van europesche kwalitieitsniveau is. Alleen in Engeland ligt het tempo wel hoger. Als in, je moet meer meters sprintemd afleggen.

02-09-2019 00:23

Rentokill +4607

Eerst vraagt de interviewer: vind je ook niet dat je hiervniks meer te zoeken hebt? Das nogal suggestief toch? Vervolgens gaan ze hier met het bijna opgelegde antwoord aan de haal. Journalistiek van de hoogste plank hoor.

02-09-2019 00:08

AlexIbarra +19282

Zo gaat dat hier, de vraag zo stellen dat je alleen maar bevestigend kunt antwoorden of totaal onlogisch kunt ontkennen: "Jawel hoor, super veel uitdaging!"
Of politiek correct antwoorden dat je elke week moet winnen, = uitdaging.

Na Apoel ook, Helene: "Erik, hoe groot is de opluchting in de kleedkamer?"
Moet je weer heel aargant / omslachtig gaan uitleggen dat er niet zozeer opluchting is maar wel blijdschap / tevredenheid, of braaf zeggen: "Groot Helene."

Wat is er mis met een paar open vragen om mee te beginnen?
'Hoe voel jij je nu?' 'Hoe is de sfeer in de kleedkamer?' 'Blij met je opstelling?'

02-09-2019 02:09

Schwalbino +11

'Dan had je maar zus of zo' vind ik altijd een dooddoener en zeker in dit geval want hij geeft aan dat hij juist in dit soort wedstrijden het beste uit zich zelf wil halen.

02-09-2019 00:04

tyzinho +1309

Moet Messi dan maar stoppen met voetballen omdat er voor hem geen uitdaging meer zit in La Liga die hij elk jaar overhoop schiet. Volgens mij bepalen spelers zelf waar ze willen spelen en Ziyech heeft naar z'n zin bij Ajax, zit bij familie/ vrienden en verdient ook nog meer dan prima. Waarom moet hij dan weer weg.....

01-09-2019 23:43

Henkjanklaas +20639

Inderdaad, zeer goeie opmerking. We hebben trouwens inmiddels een veel te grote bak met zogenaamde analisten . Ze staan aan de zijlijn, hebben geen verantwoordelijkheid te dragen en babbelen wat met een ongetwijfeld riante vergoeding.

02-09-2019 08:05

Cupmetgroteoren +5

Als je lelijke tattoos neemt en een pakje per dag rookt word je blijkbaar een cultfiguur in Nederland. Janssen is een misselijkmakend joch.

01-09-2019 23:43

Cupmetgroteoren +5

Overal wordt een probleem achter gezocht. Janssen vind ik één van de meest vervelende figuren in de voetballerij. Een rasopportunist. Nooit begrepen dat ie zo populair was bij zijn clubs, want hij hield werkelijk met niemand rekening en dacht alleen aan zichzelf, met als dieptepunt iemand doodrijden.

01-09-2019 23:41

Cupmetgroteoren +5

Verlamd en nooit meer kunnen voetballen. 'Maar hij is altijd zichzelf gebleven...'

02-09-2019 00:00

Ferd +38496

Niet verlamd en hij heeft na het ongeluk nog gevoetbald.

02-09-2019 01:49

JohnnyD +1

Als je niet weet wat je zegt, zeg dan niets. Eerst iemand beschuldigen van doodrijden, vervolgens bijstellen naar verlamd om dan vervolgens moeten toegeven dat de betreffende persoon nog gewoon functioneert. Je bent nog erger, veel erger, dan Driessen.

02-09-2019 08:53

Labrador +10

Theo janssen neem ik niet serieus maar iemand doodrijden? Die heb ik even gemist

01-09-2019 23:46

3*stars*3 +23456

Persoonlijk heb ik geen problemen met Theo.
Hij is altijd zichzelf gebleven, al vond ik hem destijds bij de huldiging van Ajax wel respectloos.
Stond daar maar droog, alsof hij er niet bij wou zijn.
Was ook een speler die qua karakter en speler, niet past bij Ajax maar eerder bij Fey.

Hij heeft trouwens niemand doodgereden.
Die maat van hem zat bij hem in de auto en is volgens mij wel verlamd geraakt.
Domme keus an Theo om met slok op te gaan rijden.

01-09-2019 23:47

Cupmetgroteoren +5

Daarom vind ik hem een totale lul. Hij heeft nooit een flikker gegeven om andere mensen. Een eikel.

01-09-2019 23:55

gwn_rj +3057

ziyech is een held. baalde zelfs van zijn wissel, ik vermoed, omdat hij een hattrick had willen maken.

01-09-2019 23:40
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.