Hiddink neemt het op voor Henderson: 'Als hij simpel speelt, kunnen anderen voor voortgang zorgen'

door NielsOpdam 124

Bron Goedemorgen Eredivisie

Hiddink neemt het op voor Henderson: 'Als hij simpel speelt, kunnen anderen voor voortgang zorgen'

door NielsOpdam 124

Bron Goedemorgen Eredivisie

Laatst geüpdatet

Mario Been vindt dat Jordan Henderson in geen enkele wedstrijd heeft laten zien dat hij een meerwaarde is voor Ajax, zo vertelt de oud-trainer van Feyenoord in Goedemorgen Eredivisie. Voormalig bondscoach Guus Hiddink vindt dat Henderson zeker nog belangrijk is voor de ploeg van Francesco Farioli.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop

'Is hij een absolute meerwaarde voor dit Ajax? Dat zie ik niet. Dat zie ik in geen enkele wedstrijd', begint Been zijn verhaal over de Engelse middenvelder. De oud-trainer weet dat Henderson geen creatieve middenvelder is. 'Het is wat je ziet, maar ik vind dat voor een club als Ajax veel te weinig. Hij verdient veel geld, dan denk ik dat het bij Ajax tijd is dat je jongere spelers de kans geeft. Silvano Vos moet nu ineens weg, dan denk ik: geef dat soort gasten maar de kans en ga weer op je gemak bouwen.'

Hiddink vindt dat Henderson - in zijn eenvoud - de andere middenvelders nog steeds heel goed kan bedienen. 'Dat klinkt allemaal niet spectaculair, maar in het Ajax van nu zitten heel veel jonge jongens, die vaak nog onzeker zijn. Een oude routinier kan daar best een grote waarde in hebben', vertelt de voormalig oefenmeester.

'Als Henderson simpel speelt, kunnen anderen voor de voortgang zorgen'

Bij Ajax speelt de Engelsman als nummer zes en dat is een belangrijke rol, weet Hiddink. 'Als je met twee centrale verdedigers speelt, dan is die achterste middenvelder cruciaal in combinatie met die andere twee middenvelders. Die driehoek is zo belangrijk om de voortzetting in de opbouw goed te krijgen', vertelt de oud-trainer, die ook weet dat er kritiek is op Henderson. 'Mensen zeggen: Hij creëert verder helemaal niks. Maar als hij simpel speelt, kunnen die andere twee middenvelders voor de voortgang zorgen.'

Jürgen Klopp, die bij Liverpool met Henderson samenwerkte, was zaterdag nog lovend over zijn oud-aanvoerder. 'Een fantastische gast, een geweldige leider en een topspeler', vertelde Klopp in een interview met ESPN. 'Hendo is voor mij een van de belangrijkste spelers die ik ooit gecoacht heb. Ik hoop dat hij het goed doet bij Ajax. Ik denk niet dat de Nederlandse competitie gemakkelijk is. Als je bij Ajax speelt en je wint niet, zullen de media hun mening niet verbergen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

ajaxmastery +1439

Moet meteen denken aan Galasek, de stille topper.
Voetbalde zo simpel en liet anderen shinen.

Henderson begint steeds beter op 6 te spelen.
Hij moet nog wennen omdat het niet zijn echte positie is.

Doet me beetje denken aan Gerard in zn laatste jaren.

27-08-2024 16:47

Deligt1986 +646

Laat Been zich ff lekker druk gaan maken over zerrouki en ivanusec zeg ...

26-08-2024 16:54

C14 +22341

Maar hij haalt juist die opbouw, als de tegenstander hoger staat, laat staan druk zet, onderuit. In die weinige tijd en ruimte kan hij niks aan de bal, handelt hij zodoende ook vaak te traag, kan hij niet wegdraaien, niet vlot opendraaien, even van zijn man weg versnellen.

Dan is het snel balverlies, en de bal gaat dan veel moeizamer over de grond naar voren, de lange bal wordt dan sneller gespeeld.

26-08-2024 14:03

DankzijCruijff +48682

Waarheid als een koe.

26-08-2024 17:59

inhatowetrust +1700

Van Been kunnen we toch ook niets anders verwachten dan dat hij ons een rustige bouw gunt toch

26-08-2024 08:40

Ajax27 +19110

Jongens toch... we hebben toch allemaal kunnen zien hoe belangrijk iemand als Henderson is afgelopen donderdag. Alleen je moet er dan wel 2 voetballers voor zetten. Farioli deed dit donderdag met Berghuis en die speelde direct misschien wel z'n beste wedstrijd in ons shirt. Henderson heeft daar toen erg veel vuil werk gedaan hoe ze dat dan mooi noemen. Dat in combi met z'n coachend vermogen is hij gewoon een enorme meerwaarde.

26-08-2024 08:23

C14 +22341

Afgelopen donderdag had hij zeeën van ruimte en tijd, dan zie wij er ook heel goed uit in Ajax 1.

26-08-2024 14:04

Ajax27 +19110

Je ziet gewoon hoeveel verschil het uitmaakt wanneer een speler als Berghuis op de positie staat waar anders iemand als Hlynsson bijv staat. Hlynsson is een aardig talent, maar in Berghuis schuilt toch simpelweg 10 x meer voetbal.

We moeten niet verwachten van Henderson dat ie ineens aan het einde van z'n carrière de verbindingsman wordt die de vernuftige balletjes geeft en enorm veel voetbaluntellect heeft. Maar als we m inzetten op wat ie wel goed kan, dan heb je gewoon erg veel aan m.

26-08-2024 14:18

C14 +22341

'We moeten niet verwachten van Henderson dat ie ineens aan het einde van z'n carrière de verbindingsman wordt die de vernuftige balletjes geeft en enorm veel voetbaluntellect heeft.'

Dat doe ik dan ook niet ;), en gezien zijn andere gebreken zeg ik dus niet opstellen.

Het enige wat hij voor heeft op andere spelers voor die positie, is die coaching, verder is hij in alles (veel) slechter. Dan is dat veel te weinig in mijn ogen.

Het voetballende aspect moet natuurlijk de basis zijn, wat heb je aan coaching als je je beoogde spel niet eens kan spelen tegen ook betere tegenstanders die hoger op het veld spelen of druk zetten? Pas als dat in orde is, en je hebt twee spelers die daar goed in zijn, in dat spel in de kleine ruimte, dan kan ervaring/coaching een flinke pré zijn.

26-08-2024 14:32

Ajax27 +19110

Kijk, ik zie ook 100 x liever iemand als Frenkie op 6. Iemand die de bal kan afpakken én er iets geniaals mee doet waardoor ie het spel versnelt of juist vertraagd, balletjes strak in het voetje passt of lekker achter een verdediging legt.

De realiteit is echter dat je een dergelijk talent eens in de 20-30 jaar in je selectie hebt. Dit soort voetballers zijn erg schaars.

Veel vaker zul je de combinatie op het middenveld zien waarbij er 1 opruimt en de andere 2 voor voetbal zorgen. Die ene die opruimt kan in veel gevallen een stuk minder voetballen, maar doet wel erg veel nuttig werk. Henderson hoort bij die laatste categorie. Dat hij naast dat nuttige (vuile) werk ook nog een leider is die ontzettend goed coacht is in dit jonge elftal een enorme plus.

26-08-2024 15:48

C14 +22341

Schöne heeft toch ook op 6 gespeeld? Was niet eens een balafpakker, en daarvoor was NEC zijn hoogste niveau.

Waarom zo zwart-wit? Tussen Frenkie en Henderson zitten nog heel wat grijstinten.

Die combinatie waar je het over hebt geldt voor standaard voetbal, niet voor Ajaxvoetbal. Ajax wil als geen ander opbouwen, spelmaken en spelverdelen van achteruit, onder druk uit voetballen, etc. Dan moet je je spelers daar ook bij laten aansluiten. Spelers die dat kunnen.

Ajax hoort niet een breker of slot op de deur te hebben. Ajax hoort compact hoog te staan (wat vooral lukt juist met veel voetballend vermogen want bal in de ploeg en tijd voor de linies om aan te sluiten) en dan druk te zetten en vooruit te verdedigen. En dus compact te staan als team. Dan heb je totaal geen breker of wat dan ook nodig. Zie ook Schöne, later Frenkie en Schöne, al was Frenkie verdedigend ook wel goed.

Je noemt een enkel pluspunt van Henderson, maar dat is allemaal leuk en aardig, maar zodra een betere tegenstander wat hoger speelt, laat staan druk zet, is hij veruit de zwakste schakel en zal het geregeld misgaan bij hem. Niet alleen qua balverlies, maar met hem krijg je dan ook steeds balletjes breed en terug, of een lange peer naar voren.

Dan houdt het al op, dan moet je niet verder gaan met zo'n speler.

Ten Hag deed het wel met Alvarez, maar het spel werd daar ook volledig op aangepast, en was niet meer des Ajax.

26-08-2024 21:33

Ajax27 +19110

Ajax speelde toen met een dubbele 6, waarbij je zelfs kunt zeggen dat Schone veel meer een 8 was, dan een 6. Frenkie was de nummer 6.

En nee ik ben het er niet mee eens. Tussen types als Frenkie en Busquets en aan de andere kant de Nigel de Jong en van Bommel types zit niet veel.

Als je zowel voetballend als verdedigend erg veel inlevert is het gewoon een speler die niet goed genoeg is voor Ajax. Zeker als je zoals Farioli met een enkele 6 wilt spelen. Dan moet die 6 een echte stopper zijn om de druk op je centrale duo te verlichten. 2 goeie voetballers ervoor en we gaan nog heel veel goals zien. Met Berghuis staat er al 1 hele goeie voetballer, ik zou daar graag nog iemand als Eriksen naast zien.

26-08-2024 21:46

C14 +22341

Dat klopt, maar Schöne heeft ook alleen op 6 gespeeld, onder Bosz. NEC heeft ook goed gespeeld en succesvol met Proper, die kleine voetballende 6. Twente met kleine, voetballend goede 6-en.

De hele jeugdopleiding van Ajax speelt ook met voetballende 6-en, ook als men met de punt naar achter speelt.

Ik vind het een misvatting dat twee aanvallendere halven gesteund moeten worden door een breker daarachter. Dan zit er veel teveel verschil tussen die types, en klopt de aansluiting ook niet. Een breker blijft vaak lager staan en spelen. Je ziet dan vaak dat er een gat tussen de 6 en de halven ontstaat, en geen verbinding en aansluiting.

Ajax gaat ook vooral uit van spel bij balbezit, dus sowieso geen verdedigende middenvelder op 6, maar een opbouwend en voetballend sterke controlerende.

Spel bij balbezit is verdedigend gezien bij Ajax belangrijker dan het puur verdedigende. Hoe beter aan de bal en in balbezit, hoe minder balverlies, dus minder omschakelen en verdedigen, hoe minder linke breedteballetjes achterin en gepriegel achterin. Hoe meer tijd je de linies ook verschaft om aan te sluiten, zodat je hoger op het veld compact komt te staan. Compact staan als team is dé manier van verdedigen. Van daaruit kan je ook goed drukzetten en vooruit verdedigen. Door compact te staan, krijg je geen flitsende tegenaanvallen tegen.

Een opbouwend sterke 6 helpt ook nogal met de bal sneller en vaker over de grond naar voren te krijgen, op een veiligere plek, en ook bij de creatieve spelers, waardoor je ook meer gaat creëren en scoren. Daarbij wil je onder druk uit voetballen.

Men heeft het vaak over overlopen worden met fysiek mindere middenvelders of met een middenveld zonder verdedigend type. Dat is niet zo. Je wordt overlopen als je positioneel verkeert staat, niet compact staat, en/of bij het opbouwen steeds balverlies lijdt, waardoor je linies niet tot aansluiten komen, en je steeds moet omschakelen.

Idealiter heb je natuurlijk wel een 6 die opbouwend en voetballend sterk is, én verdedigend goed is, maar die kom je niet heel vaak tegen. Verdedigend goed is dan een pré, en opbouwend en voetballend goed wat mijn betreft een vereiste, en niet andersom. Druk op je centrale duo haal je in mijn ogen vooral weg door opbouwend sterk te zijn, en balvast te zijn, zodat je minder balverlies lijdt op het middenveld, en je niet steeds tegenaanvallen inluidt, terwijl je niet goed/compact staat.

De kracht van het Ajax met Frenkie en co. dat de CL halve finale haalde en meer had moeten behalen, was het voetballende blok met Frenkie en Schöne.

Met Berghuis en Eriksen heb je denk ik teveel van hetzelfde type. Beide creatieve passers die op één tempo spelen. Zij zijn beiden juist gebaat bij een type dat goed kort met hen kan combineren, maar ook geregeld diepgang zonder bal heeft. Taylor heeft dat.

Ik zie liever een heel handige, vlotte, versnellende, zeer technische creatieve half erbij die goed tussen de linies speelt en de bal opeist, ruimte voor zichzelf kan creëren, beweeglijk is. Beetje een type Faberski en dan op de half. Dan heb je tactisch ook mogelijkheden. Ik mis vernuft, versnelling, spel tussen de linies voorin bij Ajax.

26-08-2024 22:25

Ajax27 +19110

True, maar daar speelde Bosz ook meer met een echte 10, met Ziyech. Je speelde dan met een dubbele 6, waarvan het waar is dat Klaassen meer een 8 was en Schone je meest verdedigende middenvelder.

Je had toen echter met Sanchez en de Ligt ook wel een wereldduo als centraal duo staan waar sowieso niets doorheen kwam. Zowel Sanchez als de Ligt waren geen voetballers, maar pure stoppers. Dat is nu wel anders. En na zo'n rampzalig seizoen wil je daar als Farioli zijnde meer zekerheid. Dus ik snap wel dat je een extra stopper neerzet. Henderson zakt nu vaak terug zodat je achterin een extra verdediger erbij hebt. Die extra man

Jeugdopleiding dat kan, maar waarom komt er dan al jaren geen goede 6 uit de opleiding? Van Silvano Vos dacht ik eindelijk dat we er weer eens eentje gingen krijgen, maar die brengt blijkbaar qua mentaliteit/inzet niet voldoende.

De kracht van Ajax dat de halve finale CL haalde was alle facetten bij elkaar gewoon. Je beschikte over 2 wereldtalenten met Frenkie en de Ligt, Je had creatieve genieen met Schone en Ziyech, je had enorm veel scorend vermogen, een ontketende Tadic, ontzettend veel voetbal vanuit die eerste linie met Blind en Nous. Die samenstelling van unieke individuen die allemaal in 1 jaar piekte, elkaar naar een hoger niveau tilde.... dat zie je eens in de 20-30 jaar. Dat kun je simpelweg met niets vergelijken. Geen enkel talent uit die lichting heeft daarna nog het niveau aangetikt wat ze dat jaar behaalde.

Met het overlopen verhaal helemaal eens. Als je positioneel gewoon goed staat heb je fysiek niet iemand als Alvarez daar nodig. Maar ik vind Henderson toch echt wel veel meer in huis hebben als Alvarez.

Eriksen en Berghuis, ik denk juist enorm waardevol samen. Eriksen speelt toch veel meer als een 8, bijna als een dubbele 6 met wat meer intentie naar voren. Berghuis is een 10 die net als Ziyech gewoon heel comfortabel is met ineens een sprint naar de buitenkant te maken, vanuit daar weer naar binnen te trekken... etc. Eriksen zal veel meer ie persoon zijn die in de as blijft staan. Taylor... tjah, ik ben gewoon geen fan van Taylor. Ik kan die bril niet meer afzetten, vind 'm gewoon in alles te min.

27-08-2024 12:40

Standby +9900

Henderson had niet aangetrokken moeten worden, hij is over de top en heeft een hoog salaris. Maar ik vind ook dat hij verkeerd gebruikt wordt. Als 6 komt hij tekort met zijn passing, maar als 8 kan hij wel wat toevoegen. Hij is wel een speler die de balans weet de bewaken door ruimtes dicht te lopen, waardoor hij bijvoorbeeld Berghuis kan complimenteren.

Mannsverk als 6, Henderson + Berghuis op 8 zou daarom een middenveld kunnen zijn waarbij de balans in ieder geval zou kloppen.

26-08-2024 01:07

Adt +1650

Mannsverk is gewoon een hele matige speler. Juist die had nooit gekocht mogen worden omdat je net verlengd had met Vos. Aankopen moeten iets extra’s toevoegen ten opzichte van eigen jeugd en dat doet Mannsverk niet, hij is een speler voor de breedte en die moet je niet kopen

26-08-2024 03:17

Standby +9900

Vos en Mannsverk spelen in mijn ogen op verschillende posities dus ik ga die vergelijking niet eens maken.

In Mannsverk zie ik een echte 6 in de manier waarop het bij ons ingevuld zou moeten worden. Vos is een 8, alleen bij een 4-2-3-1 opstelling zou ik Vos als 1 van de 2 zessen opstellen.

Over Mannsverk zelf zou ik zeggen dat ik het wel in hem zie zitten, in de minuten die hij dit seizoen heeft gemaakt kwam hij beter over dan Henderson op 6, vooral als je kijkt naar de type speler die wij op 6 willen zien. Geen jeugdspeler kan dat op die manier invullen.

26-08-2024 11:53

C14 +22341

Daar zit toch geen enkel vernuft, versnelling, vlot voetenwerk, creativiteit in?

Henderson speelde bij Liverpool ook op 8, maar Liverpool speelde dan ook gegenpress, dat is totaal anders dan Ajax speelt. Bij Ajax wordt er voetballend en creatief vele malen meer verwacht dan bij dat Liverpool op 8.

Echt een verschrikking zo'n voetballend heel beperkte speler op 8 bij Ajax.

26-08-2024 14:07

Standby +9900

Zoals ik aangeef, ik had Henderson niet aangetrokken. Maar als je hem opstelt, zou ik hem op 8 zetten voor de balans op het middenveld. Op 6 vind ik een voetballer nog belangrijker, voor de opbouw van achteruit. Op 8 zie ik Henderson nog wel een toevoegende waarde hebben voor de balans op het middenveld, want dat deed hij ook bij Liverpool door de ruimtes dekken wanneer TAA naar voren ging. Maar ik zou liever een middenvelder hebben die voor de balans zou kunnen zorgen én een goede voetballer is.

26-08-2024 15:09

C14 +22341

Ja dat begrijp ik goed, dat je voetbal op de 6 nog belangrijker vindt, en dat vind ik ook, maar met Henderson op 8 moet je dan wel enorm veel voetbal en creativiteit om hem heen hebben, en ook heel veel beweging, zodat hij steeds die bal kwijt kan.

Dat zou dan betekenen Fitz-Jim op 6, wat ik sowieso wil zien, en een top creatieve half naast Henderson.

Dan nog vind ik het niks hoor, jij ziet ook hoe lastig dit Ajax het heeft om door compacte defensies te spelen. Dat wordt dan alleen nog meer veel erger want Henderson kan helemaal niks aan de bal in die kleine ruimte, en heeft ook niet de secure en zeker niet creatieve pass.

De situatie bij Liverpool was ook wel heel anders, ten eerste spelen zij gegenpress, dat is veel meer lopen en bikkelen. TAA kwam continue en hoog op volgens mij, Farioli speelt meer met inverted backs, dus die ruimtes hoeven niet gedicht te worden.

Ik vind balans altijd wat vaag. Ik zie vooral graag types die bij elkaar passen maar toch wat verschillend zijn. Dus drie middenvelders die allemaal de basis delen van techniek, handelingssnelheid, (kort) combinerend vermogen, waarbij de een dan meer controlerend denkt, de ander heel handig en vlot aan de bal is met een versnelling en creatieve pass/goed schot, en de ander net wat meer ook diepgang zonder bal heeft. Dan is het aan de bal denk ik aardig in balans. Verdedigend moet men gewoon goed compact gaan staan, afspraken nakomen en drukzetten en vooruit verdedigen.

26-08-2024 22:32

Danielson +50258

Huus Giddink

25-08-2024 23:44

RijkdeGooier +2875

Ik neem Hiddink toch echt meer serieus dan die flapdrol van een Been

25-08-2024 23:38

C14 +22341

Je kan ook gewoon naar de uitspraken kijken en niet naar degene die ze uit, daar gaat het namelijk om, de inhoud.

26-08-2024 14:07

Mokum10 +763

Mr Been, op je gemak opbouwen, is helemaal geen tijd voor aap. Wel zonde dat Vos weggaat, van mij mag hij blijven

25-08-2024 22:17

B2tob4 +12078

Wie neemt Been als analist nou serieus! Gelukkig zit de wijze Hiddink er dan bij om de nuance aan te brengen. Jammer overigens dat Hiddink nooit een functie in Amsterdam wilde oppakken! Nog een van de oud trainers die zelden in een kramp schiet, en veelal verstandige dingen zegt!

25-08-2024 21:22

Adt +1650

Zeer belangrijke speler voor dit Ajax zowel in als buiten het veld een leider en voorbeeld prof. Zonder dit soort spelers kun je geen jonge talenten laten instromen . Mario Been valt als analist volledig door de mand met deze opmerking

25-08-2024 21:15

vanreenen +10236

Daar gaan ze weer. Misschien, stel dat, als, als, als......om moe van te worden bij het lezen van zoveel onzin.
Als de hemel naar beneden valt, lopen we allemaal met blauw haar.

25-08-2024 20:59

Nr.10 +111025

Iedereen die denkt dat Ajax aan een elftal kan ‘bouwen’ met jeugdspelers die heeft niet opgelet sinds de jaren ‘90. De grote talenten blijven twee seizoenen, niet meer. Als we nu een wat beter seizoen hebben met een paar goede Europese wedstrijden, gaat Hato komende zomer al een transfer maken. Brobbey gaat sowieso komende zomer. Je kan niet langzaam bouwen. Daarom is het ook belangrijk om elk seizoen opnieuw scherp te reageren in de transferwindow.

25-08-2024 20:52

C14 +22341

Als je zorgt dat je CL voetbal gaat spelen, zijn talenten vaak geneigd nog een extra seizoen te blijven.

Als Ajax dit seizoen plaatsing CL behaalt, zie ik Hato nog wel een seizoen blijven. Baas sowieso, Taylor, Fitz-Jim, Godts, Faberski die er dan bij zit neem ik aan.

Minder geld steken in aankopen en dure salarissen, meer jeugd inzetten, ook voor de breedte. Laat de breedte waar het kan puur bestaan uit jeugd en jeugd die is blijven hangen.

Bespaarde geld besteden voor minder maar écht goede topaankopen, en om contracten van talenten die er goed op staan open te breken.

CL voetbal (mooie ervaring/écht in de kijker spelen/beter binnen komen bij volgende club) + goede teamgeest en vertrouwen in de trainer + veel meer salaris kan menig talent overhalen denk ik.

26-08-2024 14:15

Nr.10 +111025

Nee hoor. Timber en Gravenberch gingen ook gewoon na twee seizoenen weg terwijl we toen CL speelden. Ik had het over de grote talenten, de meesten die jij noemt vallen daar niet onder. Baas, Taylor, Fitz-Jim zijn jongens voor wie het plafond bij Ajax ligt, type Veltman of Schöne, die kan je langer houden.

26-08-2024 14:58

C14 +22341

Je moet dan normaliter ook wel in het tweede seizoen pieken. Lichting toptalent inpassen, jaar laten wennen aangevuld met enkele topaankopen, en dan het seizoen erop meteen zien te pieken.

Hato en anderen hebben nu al een jaar bij Ajax in de basis gespeeld, maar wel in een absolute bende. Ik hoop dat dit seizoen een frisse start is en er een behoorlijk niveau gehaald kan worden, en dat jongens als Hato dan nog een jaartje blijven.

Baas, Taylor en Fitz-Jim zie ik na Ajax zeker nog een stap maken. Gravenberch speelt ook bij Liverpool, die vind ik niet bepaald beter dan Fitz-Jim. Alleen kickt men, vooral in de PL, op fysiek, en dan heb je al een flinke streep voor. Ook was Taylor in dat jaar dat hij Ajax in een paar wedstrijden naar het kampioenschap speelde, een verademing ten opzichte van Gravenberch.

26-08-2024 15:06

Nr.10 +111025

Het gaat nooit zo dat je een lichting toptalent tegelijkertijd inpast. De een dit jaar, de ander heeft langer nodig en het jaar daarop pas, etc. Tegen de tijd dat Sjakie top is, is Pietje alweer weg. In succesvolle perioden hadden we een goede mix tussen enkele toptalenten uit eigen opleiding (Nous, de Ligt, Frenkie, van de Beek), een paar spelers die hun plafond bij Ajax hadden en langer bij de club bleven (Veltman, Nico, Schöne), een paar teruggekeerde routiniers (Blind, Tadic, Huntelaar), een paar aankopen die heel goed uitpakken (Neres, Ziyech, Onana)…
Dat moet dan allemaal samen komen, met alleen een succesvolle jeugdlichting ben je nog nergens.

26-08-2024 15:19

Nr.10 +111025

Haha ik zie nu pas dat jij zegt dat je Gravenberch niet beter vindt dan Fitz-Jim.
Wtf gast… dit is weer eentje in het rijtje Warmerdam is beter dan Alvarez. Mooi geweest weer met jou, doei!

26-08-2024 15:21

C14 +22341

@Nr.10

In potentie! Ik acht Fitz-Jim de completere en betere voetballer op termijn. Totaal geen gekke gedachte.

Ik heb toen gezegd dat Warmerdam de betere VOETBALLER is inderdaad, en veel meer bij Ajax past. Daar is niks aan gelogen, dat is een feit natuurlijk. Als je Alvarez vind kunnen voetballen, en een Ajaxtype vindt, dan moet je zelf eens bij jezelf ten rade gaan of je wel weet wat Ajaxvoetbal inhoudt.

Alvarez is de slechtste voetballer ooit bij Ajax. Dat Ten Hag zijn hele speelwijze aanpaste aan hem om zijn vele gebreken te verhullen, en zijn krachten naar voren te halen, is een ander verhaal.

Bij Warmerdam is het ook vooral gebrek aan fysiek dat hem nekt. Helaas zijn de meeste trainer gefixeerd op fysiek.

26-08-2024 21:37

C14 +22341

@Nr.10

Hier zal ik niet meer op reageren, aangezien je het mooi geweest vindt.

26-08-2024 21:38

Rinus M. +900

Verklaart maar weer waarom Been als trainer bepaald geen succes was, waarschijnlijk zit die historische nederlaag tegen Ajax hem ook nog dwars.

25-08-2024 20:23

NipeB +15790

Die historische nederlaag was tegen PSV, niet Ajax.

25-08-2024 21:20

jeffrey_van_der_sluis +30372

Mario fcking Been. Ik walg als die diklip over onze club of spelers praat. Een trainertje die ooit 10-0 bij PSV verloor. Een tokkie die vroeger bij de harde kern van Feyenoord zat.

Bah

25-08-2024 19:42

Michael 1974 +21985

Neem hiddink toch iets serieuzer dan ongeveer alle anderen op televisie en hier 😀. Een vd beste Nederlandse trainers ooit.

25-08-2024 18:17

C14 +22341

Hier gaat hij toch echt voorbij aan zijn zwaktes en hoe deze eigenlijk niet kunnen bij Ajax.

Hiddink denkt hier teveel vanuit algemeenheid, bij standaardvoetbal. Ajax wil opbouwen, ook als de tegenstander hoger staat, laat staan druk zet. Dan is Henderson een extreem zwakke schakel. Ook bij het onder druk uit voetballen.

26-08-2024 14:17

Michael 1974 +21985

Hoe vaak moest Liverpool onder de druk uit spelen tegen alle topploegen….nooit heeft iemand toen gezegd dat henderson er niet hoorde te staan….

26-08-2024 22:41

C14 +22341

Liverpool zet zelf vooral druk, voetbalt niet veel onder druk uit, niet in de mate dat Ajax wil. Liverpool gaat veel op en neer, veel geren, veel bikkelen, in spel dat vaak langer en met meer ruimtes is.

Henderson is al geregeld in de problemen gekomen bij Ajax met ook balverlies door wat drukzetten van matige ploegjes. Dat kan gewoon niet.

Ik begrijp het niet, waarom zou je zo'n aan de bal matige en beperkte voetballer op zo'n belangrijke positie voor de opbouw en het spelverdelen willen hebben?

26-08-2024 23:30

Marcw1972 +16561

Simpel spelen is het moeilijkste wat er is, zo zei een wijs man ooit.

25-08-2024 18:05

JohnDylan +21928

Ajax betaalt 4.5 miljoen euro per seizoen voor Poulsen 2.0.

25-08-2024 17:38

Marcw1972 +16561

Nou, Poulsen had ook zeker zijn waarde bij ons.

25-08-2024 18:06

C14 +22341

En dat zegt meer over het spel van dat Ajax.

26-08-2024 14:18

YugoVik +33114

Ok poulsen vergelijken met henderson is wel heel uniek

25-08-2024 18:20

NIO +2998

Beide Liverpool op hun cv. . Blond... middenvelder.. vergeet ik nog wat?

25-08-2024 18:42

Marcw1972 +16561

Beiden geen Nederlander

25-08-2024 19:40

Cosey2 +6993

Allebei een moeder en kicksen aan.

25-08-2024 20:52

C14 +22341

Beide die niet kunnen voetballen, totaal niet geschikt om bij Ajax op te bouwen, tussen de linies te spelen, onder druk uit te voetballen, bal over de grond naar voren te krijgen, ook als het compact staat en de tegenstander hoger speelt, laat staan druk zet.

26-08-2024 14:19

YugoVik +33114

Henderson is nog altijd beter dan fitz jim.

26-08-2024 14:25

Ajaxfan31183 +16391

🤣🤣🤣🤣🤣 komiek zeker

25-08-2024 20:56

31xAjax +7904

Hiddink ziet er een stuk beter uit dan een aantal jaren geleden en lijkt ook een stuk helderder.

Maar nu even niet en Mario ziet wat wij allemaal zien....

25-08-2024 17:30

eenAjaxfan +20314

Spreek voor jezelf...
Hiddink zegt het precies goed.

25-08-2024 18:10

Elayais +5067

Vond Henderson donderdag erg sterk spelen. Sprintte einde van de wedstrijd nog even het hele veld over, dus ook topfit.

Ik zie hem dit seizoen wel een meerwaarde hebben. Eigenlijk de Galasek rol, viel ook niet op, maar wanneer die ontbrak was het direct merkbaar.

25-08-2024 17:26

C14 +22341

In die wedstrijd kreeg hij ook alle tijd en ruimte, tegen een zeer zwakke tegenstander.

26-08-2024 14:20

daslogisch1 +10139

Hiddink woont toch ook in Amsterdam tegenwoordig, klein beetje Ajacied moet hij dus wel zijn.

25-08-2024 17:26

Cosey2 +6993

Rembrandttoren volgens mij

25-08-2024 20:53

Bruno04 +15740

Hiddink zegt altijd wel zinnige dingen. No nonsense trainer.

25-08-2024 17:07

debetweter +10062

Hiddink of Been? Wie zal het beter weten?

25-08-2024 17:05

daslogisch1 +10139

Geen lastige keuze.

25-08-2024 17:25

C14 +22341

Ofgewoon eens voor de inhoud gaan

26-08-2024 14:21

MauriceSmeets +105

Henderson is precies de speler die we nodig hebben in de huidige situatie waarin we inzitten.

25-08-2024 17:03

C14 +22341

Totaal niet. Je gaat nu bouwen op een verkeerd fundament, een fundament dat opbouwen van achteruit, onder druk uit spelen, etc. op een hoger niveau en ook tegen tegenstanders die hoog staan of drukzetten vrijwel onmogelijk maakt.

26-08-2024 14:22

MauriceSmeets +105

Mario Been hahahaha.

25-08-2024 16:58

afca1985 +21247

Mario 10-0 Been zijn mening doet er niet toe zodra het over Ajax gaat🤮🤮

25-08-2024 16:05

Francesco +5498

ga lekker klagen over Bergwijn zijn salaris...

Henderson doet naast zijn bijdrage op het veld nog veel meer dan dat, buiten de officiele speeltijd...

> nieuwe sport topcultuur creëren in de Ajax selectie die totaal verdwenen was
> klankbord zijn voor jonge spelers
> bemoedigen, coachen
> Er zijn voor de anderen, indien nodig
> spelsysteem van de coach implenteren in het veld
> Jonge spelers beter maken ( de helft is mentaal namelijk in de topsport)
Zlatan had het zonder Litmanen nooit gered bij Ajax kan ik je zeggen....

en nog zoveel meer waar ik geen weet van heb.

Bergwijn presteert niks op het veld en levert juist geen bijdrage buiten de officlele speeltijd.
Sterker nog, laatst weer gapend en ongeïnteresseerd op de bank gezeten wat juist negativiteit en irritatie heeft gecreerd.

25-08-2024 16:01

31xAjax +7904

Francesco, lees ff het comment van Turbo in het topic over Klopp gisteren, spot on.....

25-08-2024 17:35

Francesco +5498

Ja vind ik dus niet ( effe opgezocht)...ik vind zo'n comment zwart/wit.

Het is gewoon volledig negatief over Henderson.

Kritisch zijn mag. Ik vind hem soms ook matig in duels.
Maar ik vind hem ook echt een zegen voor dit team en de huidige selectie.
Ze zochten een leider/aanvoerder in de winter.
En ze hebben Henderson kunnen strikken. Nou luister maar eens naar Klopp.

25-08-2024 21:00

31xAjax +7904

Ja maar Klopp praat vanuit de Henderson die hij in z'n team had. In z'n prime en in een elftal boordevol kwaliteit. Haal je die kwaliteit weg blijft er heel weinig van Henderson over en daar zitten wij nu mee....

25-08-2024 21:13

C14 +22341

En in een team dat gegenpress speelde, totaal anders dan Ajaxvoetbal.

26-08-2024 14:23

Escapers +369

Mario Been is een eikel.

25-08-2024 15:25

AFCACruijff14 +161156

Guus snapt het. Henderson zorgt voor balans, voor balbezit, voor coaching. Niet iemand die 5 goals in een seizoen voor je maakt.

En Mario 10-0 Been, die man moet je gewoon een glimlach geven en hard uitlachen. Wat een zeldzaam domme analist is dat altijd.

25-08-2024 15:09

Simpelishetmoeilijkst +25155

AFCACruijff14,
Wat heb je dit mooi gezegd. Gefeliciteerd en dank.

25-08-2024 15:18

TheSpecialOne +8874

Mario Been vertelt gewoon wat hij ziet, maar de vinger op de zere plek leggen is zwaar verboden hier op AS. Je wordt dan meteen belachelijk gemaakt.
Hiddink speelt de diplomaat terwijl hij dondersgoed weet dat Henderson niet veel in zijn mars heeft. Niet voor niets zegt hij dat Henderson''simpel'' moet spelen opdat anderen voor voortgang kunnen zorgen. Nou beste Guus, De andere middenvelders zijn ook niet veel dus veel voortgang zal er niet zijn.
Henderson krijgt premium betaald, maar hij levert zeer weinig premium.

26-08-2024 13:33

JanBiesbos +29042

Hij brengt meer dan brobbey en bergwijn samen , amen.

25-08-2024 14:51

YugoVik +33114

Henderson samen met berghuis en Sutalo de belangrijkste mannen

25-08-2024 14:48

Okocha078 +13761

Mario Been hoopt dat wij met allemaal jongens van onder de 20 gaan spelen in de hoop dat Ajax ook eens met 10-0 gaat verliezen

25-08-2024 14:42

gaalmeister +952

Waren er dichtbij vorig seizoen

25-08-2024 16:38

FysioPat020 +25658

Is Henderson een creatieve speler? Nee, nooit geweest.
Was Henderson sinds zijn komst een meerwaarde voor Ajax? Nee.
Gaat Ajax zijn doelen bereiken met alleen creatieve spelers? Nee.
Zien we sinds de komst van Farioli een andere, betere Henderson? Ja.
Gaat hij onder Farioli een meerwaarde voor Ajax zijn? Ja.
Valt er nog meer over Henderson te zeggen? Nee.

25-08-2024 14:41

Michael 1974 +21985

Mag dat niet? Nee

25-08-2024 18:19

FelixGassenlicht +8948

Daarom dus is Hiddink een grote trainer geworden en Been een geflopte trainer

25-08-2024 14:23

ElSandrini +18095

Grootverdiener bij Ajax en dan moeten anderen voor voortgang zorgen? Henderson kan er niks aan doen dat hij veel verdient maar een Ajax speler met zon salaris moet meer brengen vind ik.

25-08-2024 14:15

YugoVik +33114

Hij brengt toch meer als hij anderen beter laat spelen

25-08-2024 14:47

Rockpotje +9552

Mario Been is mogelijk de slechtste analist op TV en dan is hij ook nog eens een echte Feyenoorder. Elk woord dat hij over Ajax zegt kunnen we bij voorbaat afdoen als totaal onzinnig. Vos kan bij Jong Ajax het voortouw al niet nemen. Henderson doet dat duidelijk wel bij Ajax 1. Als je dat niet ziet let je echt niet op. Of je zoekt bewust naar dingen die je niet moet verwachten van een ondersteunende speler. Henderson heeft bovendien echt wel een goede pass en voorzet. Dus de opmerking dat hij niets creëert is ook kul.

25-08-2024 14:13

Johanveertien +538

Zo een speler heeft ieder elftal nodig mits hij goede spelers om hem heen staan

25-08-2024 14:07

Aram +17902

De angel zit hem in het woordje “nog” van Hiddink. Over een paar maanden hebben we hem niet meer nodig. En dat is ook goed zo.

25-08-2024 13:55

Bruno04 +15740

Correct. Alleen het zal meer 1,5 jaar zijn. Dat zelfde geld voor weghorst. Sommige supporters snappen niet dat een bepaalde transfer heel nuttig kan zijn om een bepaalde periode te overbruggen. Mensen koppelen het gelijk aan dat het lange termijn beleid meteen veranderd terwijl dit gerichte korte termijn oplossingen zijn die noodzakelijk zijn.

25-08-2024 17:12

Aram +17902

Dat is op zoch zo. Het probleem is dat korte-termijn-oplossingen de neiging hebben om langduriger te worden. Ik geloof er daarom niet zo in. Bovendien blokkeren oude spelers je jonge spelers, die zich niet kunnen ontwikkelen of zelfs eerder weggaan, en dan kun je opnieuw beginnen met nieuwe korte-termijn-oplossingen.

25-08-2024 17:36

NIO +2998

En toch heb je veteranen nodig die op het allerhoogste niveau hebben gevoetbald om de talenten het juiste voorbeeld te geven. Henderson voetbalt simpel maar hij laat ook veel van wat hij doet makkelijk uitzien dan weet b je dat met een goede speler te maken hebt. Denk dat de jeugd echt wel opkijkt van het niveau wat hij brengt op de trainingen samen met de staff die een andere intensiteit level brengt bij Ajax.

25-08-2024 18:49

Kryptonite +76739

Maat, AjaxHoorn en ik hebben een Ajax Telegram groepje aangemaakt. Als je interesse hebt, ben je van harte welkom.

Zie link: https://t.me/+1BRiA9fz1vA4MDY0

Graag ff hierop reageren als je erin zit, en in de Telegram groep je AS username kenbaar maken, dan kan ik deze reactie erna verwijderen om trolls in de groep te voorkomen.

26-08-2024 22:23

GAjax31 +16064

Ik dacht ook altijd zo over Henderson, maar juist het laatste potje vond ik dat hij zijn waarde wel liet zien.

25-08-2024 13:54

Bergkam +4655

Had misschien toch wel gescheeld als hij er bij geweest was toen trainer Been destijds met 10-0 verloor in Philips City.

25-08-2024 13:53

Thedude +22

Soms is eenvoud juist de schoonheid van het spelletje.
Henderson heeft dat ook en in dit elftal heb je juist zo'n mannetje nodig.
Hij speelde vorige week donderdag ook een ijzersterke wedstrijd en daarmee werd voor mij direct de meerwaarde vsn Henderson zichtbaar.

25-08-2024 13:49

Simpelishetmoeilijkst +25155

The dude, goed geschreven,,en dat herinnert me aan Gerrie Muhren vroeger. Die was technisch misschien wel de beste, maar speelde meestal heel erg eenvoudig, en 100% in dienst vsn het geheel, en zulke spelers heb je zeker nodig.

25-08-2024 15:21

ajaxcied4life +26045

Henderson is nooit een speler geweest van de dubbele schaar en lichaamsschijnbewegingen, dat zou Been dondersgoed moeten weten, maar Mario is gewoon stikjaloers op Henderson. Hiddink zegt het goed, door hem durven jonge spelers meer. Henderson wordt overigens wel extreem overbetaald, maar dat is een andere discussie

25-08-2024 13:45

Kryptonite +76739

Die knellende skinny jeans zorgen voor een slechte doorbloeding naar je hersens, Mario. Dat je meer van hem had verwacht a la, maar als je in "geen enkele wedstrijd" zijn meerwaarde ziet, zou ik je aanraden om een ander beroep te kiezen (zou ik je ook los hiervan aanraden, want je hebt er totaal geen kijk op, maar goed). Hou het gewoon bij heeeeeeeel biased Feyenoord wedstrijden "analyseren".

25-08-2024 13:44

willem1958 +8749

Been heeft voor een deel wel gelijk natuurlijk.
Henderson is belangrijk in het coachen en organiseren en heeft de ervaring maar als het om voetbalkwaliteit gaat dan is ie z'n salaris niet waard natuurlijk.
Is hij belangrijk; jazeker maar is hij 5 miljoen of meer waard; ik denk van niet want ervaring is mooi maar het middenveld moet ook goed voetbal laten zien en als hij samen met van den Boomen er in staat dan zie ik niet waar dat salaris naartoe gaat.

25-08-2024 13:44

WouterB +915

je kan het niet doen met 11 speler die kunnen voetballen

25-08-2024 13:49

willem1958 +8749

Maar voor 5 miljoen of meer mag je wel verwachten dat een speler bovengemiddelde voetbalkwaliteiten heeft lijkt me?
En juist op het middenveld waar de lijnen uitgezet worden moet je een goede voetballer hebben staan.
Waar hij qua coaching bovengemiddeld is schiet hij qua voetbal tekort, dwz hij voetbal niet slecht maar zal ook niet het verschil maken dus ik vind hem duurbetaald voor wat hij levert.

25-08-2024 13:57

FdJMdL +4505

spuit 11 heeft voor de verandering gelijk, verkoop Henderson aub

25-08-2024 13:43

Hamstelaar +14987

Henderson is ook niet een speler die zichtbaar het verschil maakt. Je gaat hem missen als hij er niet staat. Hij staat er voor de organisatie, bal naar de juiste kleur spelen en de bal afpakken.

25-08-2024 13:43

Antonny +640

Mario Been, de Dr. Clavan van het Nederlandse voetbal.

25-08-2024 13:42

rooie fred +275

Hou je nu bezig met die kakkerlakken kerel

25-08-2024 13:42

Baco123 +6183

Been hahah, speelt gewoon goed en is belangrijk voor ons aller Ajax
Ben er blij mee

25-08-2024 13:40

Jaap.D +312

A.u.b. geen verhalen van Mario Been hier op Showtime…

25-08-2024 13:39
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.