Derksen over voordracht Baboeram Panday: 'Geweldige aanklacht tegen zijn voorgangster'

door Jesse ter Haar 51

Bron Vandaag Inside

Derksen over voordracht Baboeram Panday: 'Geweldige aanklacht tegen zijn voorgangster'

door Jesse ter Haar 51

Bron Vandaag Inside

Johan Derksen ziet de voordracht van Shashi Baboeram Panday als nieuwe financieel directeur van Ajax als een aanklacht tegen Susan Lenderink. De afzwaaiend financieel directeur heeft volgens de analist van Vandaag Inside geen bijster goed werk geleverd namens Ajax.

Het is de bedoeling dat Baboeram Panday wordt aangesteld tot de aandeelhoudersvergadering van 2028. Daarbij geldt 1 februari 2025 als de beoogde startdatum voor de bestuurder. Ajax zal binnenkort een Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) uitschrijven, zodat de aandeelhouders op de hoogte kunnen worden gebracht en de aanstelling van Baboeram Panday - nu nog actief bij Talpa Holding en Talpa Network - definitief kan worden gemaakt.

In de uitzending van vrijdagavond gaat Derksen, die aangeeft de directeur nog niet te kennen, in op de voordracht van Baboeram Panday. 'Het is een geweldige aanklacht tegen zijn voorgangster', luidt zijn mening. 'Zij heeft een chaos achtergelaten en samen met Jan van Halst toegestaan dat alle technische mensen de verkeerde spelers kochten. Hoe is het mogelijk binnen een beursgenoteerd bedrijf?'

Tekst gaat verder onder de foto.

lenderink ajax
Susan Lendrink is al sinds de zomer van 2019 actief als financieel directeur van Ajax. Vanaf 1 februari 2025 moet Shashi Baboeram Panday het stokje van haar overnemen.

Ook de wedstrijd van Ajax tegen Real Sociedad komt aan bod. De Amsterdammers gingen met 2-0 onderuit en hoewel de uitgevallen Brian Brobbey het grootste gedeelte van de wedstrijd niet meedeed, krijgt hij de aandacht van René van der Gijp. De oud-voetballer wijst op de kans die de Ajacied tegen de paal schoot. 'Dit is echt een vreselijk grote kans. Die moet je er gewoon in schieten. Hij is zo wild en heeft totaal geen rust in het afwerken. Ook dat tegen die mensen aan hangen de hele tijd…'

Derksen: 'Dan ben je geen goede spits'

Derksen zag donderdagavond eveneens toe hoe de spits de kans naliet te benutten. 'Dan ben je geen goede spits', reageert de voormalig hoofdredacteur van Voetbal International, die een vergelijking maakt met een spits uit het verleden. 'Klaas-Jan Huntelaar was zó beheerst in het strafschopgebied. Hij behield de rust.' Overigens is Derksen het ermee eens dat Brobbey te veel met zijn rug naar de tegenstander speelt. 'Als je zo speelt, kun je alleen maar kaatsen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Louis.K +2115

Hadden we anders verwacht van deze bananen man. Daarom zingen we in koor klein klein kleutertje wat doe je in mijn hof

02-12-2024 16:31

HStorm +3147

Leg ik het ook nog een keer uit, Derksen doet dit soort opmerkingen niet omdat hij een achterstand heeft maar omdat het goed cashen is (en hij anders toch ook niets toe te voegen heeft in positieve zin).

Hij dankt ons in ieder geval hartelijk en succesvol voor onze reacties na zijn geslaagde missie.

01-12-2024 15:47

Amp +37643

Krijgt hj geld voor reacties op AS ja?

01-12-2024 16:21

HStorm +3147

Nee, maar alle aandacht die hij krijgt helpt zijn naambekendheid. Het gaat om meer dan geld alleen. Hij is succesvol omdat hij provoceert (en men daar gewillig een reactie op wil geven) en is zijn strategie maw. Wij zijn oa gewillige slachtoffers.

01-12-2024 17:45

Juichtoon +32480

Hoe dat mogelijk is? Go woke go broke..
Vrouw zijn ging voor kwaliteit. Tja.
Ze liet bij de Bijenkord al een puinhoop achter. Toen dacht Ajax die moeten we hebben. Hoe dan?

01-12-2024 14:26

Ajax4proud +10845

'Zij heeft een chaos achtergelaten en samen met Jan van Halst toegestaan dat alle technische mensen de verkeerde spelers kochten. Hoe is het mogelijk binnen een beursgenoteerd bedrijf?'

Derksen heeft hier gewoon weer 100% gelijk.

01-12-2024 10:50

Stuyvesant +1442

Derksen kletst hier gewoon weer uit zijn nek. De CFO gaat helemaal niet over de beoordeling van de technische kwaliteiten van een aankoop. Die gaat alleen over de financiële kant van het verhaal.

01-12-2024 11:52

Aabd +443

Deugt de financiële kant van het verhaal dan wel 😂

01-12-2024 11:58

JohnDylan +22021

Ja, het financiele beleid klopte gewoon. Ze namen geen financiele risico's. Als net als onder Overmars 50% van de aankopen van afgelopen twee seizoenen was geslaagd had Ajax nu ook geen bezuinigingen nodig.

01-12-2024 14:24

Mijnclub33x +9856

Nog even oefenen op die naam maar zijn afkomst lijkt me India

30-11-2024 23:53

Amp +37643

Surinaams-hindoestaans. En in Nederland geboren

01-12-2024 16:24

Mijnclub33x +9856

Nog even oefenen op die naam maar zijn afkomst lijkt me India

30-11-2024 23:53

Mijnclub33x +9856

Nog even oefenen op die naam maar zijn afkomst lijkt me India

30-11-2024 23:53

Babangida83 +23889

Ik zie de relatie niet. Iemand?

30-11-2024 23:21

Aabd +443

Had de hele aflevering van dit programma op de achtergrond aanstaan, toen klonk het logisch. In zo’n artikel als hierboven komt het denk ik toch anders over en mis je context/duiding

01-12-2024 12:20

twynestar +28302

Huh...? Maar dan is iedere opvolger toch een aanklacht tegen de voorganger?

30-11-2024 21:39

profoff +8380

Dus een opvolger aanstellen is een aanklacht tegen de voorganger? Je moet toch altijd een opvolger aanstellen, ook als ze het goed doen?

30-11-2024 18:55

Mijnclub33x +9856

Seniele ouwe klap sigaar die snor

30-11-2024 23:57

Aabd +443

Zoiets zeggen over ouderen mag… kan alleen niet bij andere minderheden 👍🥴

01-12-2024 11:59

Torcida +5655

Dus alleen als Ajax geen nieuwe financieel directeur aanstelt, is het geen aanklacht tegen Lenderink?

30-11-2024 15:12

willem1958 +8757

Lenderink bemoeide zich niet met spelers aantrekken maar wel of het verantwoord was om zoveel spelers langdurige contracten met hoge salarissen te geven.
Je moet als financiëel directeur ook verder kijken dan dit jaar en je afvragen wat voor effect zo'n salarishuishouding heeft over een termijn van meerdere jaren, ook als je bijv geen CL speelt of een jaar wat minder transferinkomsten hebt zoals afgelopen zomer.

Als je deze dingen tegen elkaar afzet zijn er te hoge risico's genomen lijkt me.
Maar goed; het is makkelijk terugkijken want als de bomen tot in de hemel groeien en het niet op kan dan worden mensen soms overmoedig, er is toch geld zat.

Nu gebeurt het omgekeerde; Rensch gratis weg laten lopen terwijl je die met een salarisverhoging weer voor een paar jaar vastlegt en dan later voor bijv 15 miljoen kan verkopen, tel uit je winst.
Het is iedere keer zo korte termijn gericht alsof men niets er van leert.

30-11-2024 15:03

Nr.10 +111040

Zoals altijd slaat het weer nergens op wat Derksen uitkraamt. Negeer die man toch eens. Totaal overbodig voor AS.

30-11-2024 11:17

Wobbo +11294

Ik vind het belangrijk dat dit soort figuren wel een beetje 'savvy' zijn in de voetbalwereld. En daar bedoel ik niet bij dat ze het voetbal intellect moeten hebben van Cruijff maar wel een beetje weten uit ervaring hoe het reilt en zeilt in de voetbalwereld, weten wat buitenspel is, interesse in het voetbal zelf. Die Lenderink was gewoon een gender quota hire. Bewijs dat het bij Ajax helemaal mis zit en er geen mentaliteit meer is om de beste te zijn. Linkse hobbies zijn dan belangrijker dan de club. Een mentaliteit ingezet door Slappe Flap en Co. Ajax is geen frisdrank fabriek waar je gewoon ieder financieel figuur neer kan plempen "omdat het alleen maar om de cijfertjes" gaat. Het zou ook iemand kunnen zijn die zich heeft bewezen bij een andere club en daar dus een berg ervaring heeft opgedaan.

30-11-2024 11:01

Kijker +3384

'Geweldige aanklacht tegen zijn voorgangster'
eerste nominatie voor de Cup DD

30-11-2024 11:01

JanBiesbos +29045

Hadden ze het niet over boos en schandaal bij Feyenoord of durfden ze dat niet?

30-11-2024 10:33

ajaxfan83 +3445

Ja daar hebben ze het wel even over gehad maar die kale brillemans zat alles weer goed te praten zoals dat het bij andere clubs wel erger is en noem maar op

30-11-2024 10:49

AFCAjax_1988 +3773

Derksen niet. Hij zei dat Feyenoord de ergste zijn

30-11-2024 17:34

Rob1976 +9472

Brobbey is inderdaad compleet doorgeslagen in het tegenstanders gehang en blijft een adhd'er in het afronden. Koppen zal hij eveneens nooit top in worden, dus een wereldspits zal het nooit worden.

30-11-2024 09:59

vandenhaas4 +15080

Een aanklacht? Omdat de vertrekkend financieel directeur vervangen wordt? Het zou eerder een aanklacht zijn als men bij Ajax zou besluiten dat ze helemaal geen financieel directeur nodig hadden.

30-11-2024 09:52

pietvanvliet +4416

Je bent niet de enige die moeite heeft om hier het aantrekken van een nieuwe CFO ter vervanging van eentje die zelf weggaat als 'aanklacht' te zien. Ik heb het ook (nog) niet voor elkaar.

30-11-2024 10:47

BakkalBijter +11629

Lenderink heeft gefaald maar niet om de reden die zij hier geven. We hadden nooit al onze bizar hoge transferinkomsten in 1 zomer uit mogen geven. Dat is de reden waarom we nu elk dubbeltje moeten omdraaien en dat kan je deels Lenderink toewijzen. Dat bijna alle spelers zijn mislukt is natuurlijk de fout van de voetbaltechnische mensen.

30-11-2024 09:12

superajax +11451

Over Brobbey hebben ze natuurlijk wel gelijk.

30-11-2024 09:09

Ajax2024 +2117

De hele directie is verantwoordelijk. Lenderink had wel eerder op kunnen stappen. Hier op deze site zitten zoveel zieltjes dieper weinig van begrijpen. Ja, ik zal wel kritiek krijgen. Maar het is zo. Begrijpen weinig van Financiën. Ajax staat er financieel slecht voor. Heeft EV maar teert in. Er moet fors bezuinigd worden. Hato of Brobbey zal van de zomer weggaan. Misschien wel allebei. En over Brobbey hebben ze gelijk. Ik ben ook fan maar hetviscgeen topspits.

30-11-2024 09:04

slumpf +4563

Ik ken hem niet, maar het is een geweldige aanklacht...
Dus wss zou iedere opvolger een aanklacht zijn geweest, volgens Derksen de Dorpsidioot

30-11-2024 08:40

Dolblij +45044

Dit soort uitspraken van Derksen zijn een aanklacht tegen zichzelf. Wat een lulkoek kraamt hij hier uit.

30-11-2024 02:06

Dutch Schaefer +6107

Hoe ouder deze man wordt, hoe meer onzin hij uitkraamt. Er komt echt geen zinnig woord meer uit.

30-11-2024 06:01

JohnDylan +22021

Lenderink had misschien aan de noodrem moeten trekken maar dat doet een CFO normaliter alleen als er risco’s worden genomen die de toekomst van het bedrijf in gevaar brengen en dat was bij Ajax niet het geval. Ajax moet bezuinigen maar het is niet alsof Ajax financieel ongezond is, alleen te dik. Ik ben oud genoeg om te herinneren dat Lenderink kritiek kreeg van De Telegraaf en Derksen omdat ze de hand te veel op de knip hield en de technisch directeuren dwong eerst spelers te verkopen. Ook hier op AS kreeg ze van mensen die kritiek en vreemd genoeg zijn dat nu ook veel van de mensen die vinden dat ze Ajax te veel geld heeft laten uitgeven. Sexisme speelt duidelijk een rol in de kritiek die Lenderink krijgt.

30-11-2024 00:28

DikDukdalf +344

Je bent al heel genuanceerd maar alsnog denk ik dat je Lenderink in je eerste zin tekort doet.

Lenderink zal uitgebreid aan de rest van de directie hebben voorgerekend wat de consequenties zouden zijn bij verkeerde investeringen (en daaruit voortvloeiend een negatief transferresultaat én mislopen CL). Dat aan het einde van dat scenario de noodrem hing en wat dat zou betekenen. Daar heeft ze afgelopen zomer wel degelijk aan getrokken.

Ik denk dat Van der Sar en Hendriks (mijn vermoeden is dat Hendriks de zwakke Van der Sar sterk beïnvloedde) zeer overtuigd waren van Mislintat. Uiteindelijk is het de AD die de koers van het bedrijf bepaalt, en die heeft - ondanks de waarschuwingen van Lenderink - gekozen om in de zomer van '23 alles op rood te zetten. Met alle gevolgen van dien.

30-11-2024 07:24

Amp +37643

Dus eigenlijk moeten we de TD afschaffen en een CF&TD werven? Scheelt wel weer in de centen aangezien we moesten bezuinigen.

Overigens: heeft die derksen zich ook ooit zo geuit over de voorganger van lenderink? Die heeft ook lang in een puinzooi gezeten. En is uiteindelijk ook maar gered doordat overmars en ten hag een aantal heel goede reeksen neerzetten, na ook miljoenen te hebben gesprokkeld door frank de boer. Slop liet ook gewoon aankopen door als magallan, orejuela, etc. Zijn geluk was dat de technische mensen het "op t veld" wél lieten zien

29-11-2024 23:27

Elayais +5069

"Ik ken die kerel helemaal niet, maar de voordracht van juist hij is een enorme aanklacht tegen diegene die hij vervangt"

Oftewel dat Ajax een nieuw financieel directeur haalt om de huidige haar baan heeft opgezegd geeft aan dat ze het slecht heeft gedaan? Als ze het wel goed had gedaan hadden ze voortaan zonder CFO verder gegaan?

29-11-2024 23:25

papflapjes +7097

Ik leg het nog één keer uit, speciaal voor Derksen. Het is niet de taak van de financieel directeur om in te schatten of Ajax de juiste spelers koopt.

29-11-2024 22:58

AjaxDordt +14037

Het probleem was inderdaad het totale gebrek aan controle vanuit de RvC in combinatie met een TD die zich nergens wat van aantrok met daarbij nog eens de slechtste trainer die we ooit hebben gehad

29-11-2024 23:10

JohnDylan +22021

Inderdaad, stel je voor dat de CFO een transfer tegen zou houden omdat die speler volgens de CFO niet goed genoeg is. Denkt Derksen soms dat de CFO de tijd heeft om spelers te scouten?

29-11-2024 23:25

HetBeest +163

Ja het was haar taak om de financiële gezondheid van Ajax te borgen. De uitgaven moeten verantwoord zijn. Dit kan dmv een scoutingsrapport. Je kan het vergelijken met de aankoop van een huis kopen met bouwtechnische keuring. Zonder een bouwtechnische keuring wordt een een groter risico genomen.

30-11-2024 21:15

Ajax4proud +10845

Ik kan het ook nog één keer uitleggen, zij als financieel directeur was mede verantwoordelijk en heeft gewoon gefaald.

01-12-2024 11:08

MosesD +14651

Het is niet de taak spelers op waarde te schatten, wat wel de taak van de financieel directeur is om een transferbudget, lees maximum te bepalen. Dat er meer dan 100 mio kon worden uitgegeven is haar wel degelijk aan te rekenen.

01-12-2024 15:13

papflapjes +7097

Ja, maar daar heb ik het nu niet over.

02-12-2024 14:49

MosesD +14651

Waar dan wel?

02-12-2024 17:21

papflapjes +7097

Gewoon over wat Derksen zegt

02-12-2024 17:41

MosesD +14651

Wat hij zegt is natuurlijk deels waar. Niet dat de cfo over de aankopen gaat, maar wel over het budget wat daarvoor vrij wordt gemaakt. Daar is ze enorm uit de bocht gevlogen en had ze voor een veel zuiniger en verantwoord beleid moeten staan.

02-12-2024 23:59

Cello +52937 moderator

@MosesD

Mee eens hoor, maar ik wil niet uitsluiten dat ze wellicht flink onder druk is gezet. Zo kan ik me herinneren, dat Overmars het voor elkaar kreeg dat ie oa voor het salarishuis extra gelden vrijgemaakt kreeg èn dat dat bekostigd moest gaan worden door de eerste 50mio van transfersommen over te hevelen naar een mank lopende begroting (het gat dus in de jaarlijks terugkerende begroting. En wanneer dit zou kloppen had ze eigenlijk destijds al de eer aan haarzelf moeten houden en moeten zeggen dat ze dit niet kon verdedigen en hier dus niet achter zou kunnen staan. Immers zij wist ook al dat het hebben van uitgaande toptransfers ooit nwel eens zou stoppen èn net zo belangrijk, dat de CL gelden ook geen jaarlijkse garantie zouden blijven, omdat je namelijk bij het missen daarvan via de EL dan we de ConfL je inkomsten ook al zouden gaan kelderen.
Toen dat speelde had ze eigenlijk al moeten zeggen: dit beleid kan ik niet voor mijn rekening nemen en dus treed ik af!.

03-12-2024 00:25

MosesD +14651

Een hele incapabele cfo dus.

03-12-2024 07:58

Juichtoon +32480

Voor jou dan nog een keer: maar Lenderink bemoeide zich via haar positie wél met inkomende transfers.

01-12-2024 15:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.