AFCA Supportersclub wil Kroes behouden: 'Gaat om de strafmaat die erbij hoort'

door Brent Tomassen 91

Bron AFCA Supportersclub

AFCA Supportersclub wil Kroes behouden: 'Gaat om de strafmaat die erbij hoort'

door Brent Tomassen 91

Bron AFCA Supportersclub

Laatst geüpdatet

De AFCA Supportersclub heeft zaterdag een statement naar buiten gebracht waarin het stelt dat Alex Kroes aan moet blijven als algemeen directeur van Ajax. De Raad van Commissarissen is voornemens om de schorsing van Kroes vanwege handelen met voorwetenschap om te zetten in een ontslag.

‘De afgelopen twee weken is er voldoende gezegd en geschreven over de situatie rondom Alex Kroes. Uiteindelijk gaat het niet meer om de schuldvraag, maar om de strafmaat die daarbij hoort', opent het statement op de website van de AFCA Supportersclub. 'Dit hebben wij ook aangegeven tijdens de gesprekken die wij met Michael van Praag en de Ajaxdirectie hebben gevoerd. De snelheid, de stelligheid en de wijze waarop Van Praag aangeeft dat ontslag de enige optie is, heeft ons enorm gestoord. Er zijn meerdere wegen die naar Amsterdam leiden. Elke situatie en omstandigheid is anders en er moet per geval beoordeeld worden.'

De AFCA Supportersclub hoopt, tegen de woorden van Van Praag in, dat Kroes kan aanblijven in de functie die hij sinds 15 maart 2024 zou bekleden. 'Wij geloven immers in zijn visie en kwaliteiten. De afgelopen weken doen wij er dagelijks achter de schermen alles aan om Kroes in zijn functie te houden. Wel blijven wij afhankelijk van de deskundigheid van juristen.' Van Praag zelf gaf meerdere keren aan dat het advies van de juristen die hij sprak was om Kroes te schorsen.

'Uit werkelijk niets blijkt dat dit een kwalitatief goed onderzoek is geweest'

Aan de andere kant staat in het statement dat de AFCA Supportersclub vindt dat de aankondiging van de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) geen goede weergave geeft van zowel de redenen waarom Kroes geschorst is als de resultaten van het KPMG-rapport over mogelijk belangenverstrengeling van Sven Mislintat. 'Uit werkelijk niets blijkt dat dit een kwalitatief goed onderzoek is geweest. Het lijkt wat ons betreft op een rapport waarvan van tevoren bekend was wat de uitkomst zou zijn.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Sjaakvaak +26576

Hahaha, zelfs al is de strafmaat te fors: deze gozer heeft sinds hij bij Ajax betrokken is enkel laten zien:
- Graag zijn voorgangers voor de bus te gooien
- Steijn te steunen
- Schip te steunen
- Regelgeving van de KNVB te overtreden
- Wetgeving te overtreden

Daar staan weinig tot geen positieve dingen tegenover. Laat je allemaal niet zo idolaat lullen door wat geopinieerde berichtgeving. Er moet flink wat veranderen bij Ajax maar er zijn tientallen, dan niet honderden anderen die meer gekwalificeerd zijn dan Kroes. Die denkt vooral aan zichzelf en zijn eigen clique.

15-04-2024 10:42

PJS +4991

Pro Kroes. Laat die man snel beginnen met puinruimen.

15-04-2024 08:51

Sjaakvaak +26576

Genoeg betere opties die ook puin kunnen ruimen. Laat je niet hersenspoelen door de eenzijdige berichtgeving.

15-04-2024 10:41

AFCACBS1900 +2489

Noem eens wat dan?

15-04-2024 11:00

Michael 1974 +21966

Eens.

En drie vd rvc leden hoor ik net. Mooi zo, opdonderen.

14-04-2024 19:00

PetrusKeizer +10739

over dat rapport valt niks zinnigs te zeggen, juist omdat het niet ter inzage is. En dat laatste is nou juist het hele eieren eten. Dat kan zo niet.

14-04-2024 12:07

AFCA020! +6083

👏🏻👏🏻👏🏻

Prima statement

14-04-2024 10:39

Torcida +5539

Ongeacht de kwaliteit van dat KPMG-rapport en wat er wel of niet in staat of zou moeten staan, dit is een feit: Dat gelul van belangenverstrengeling was alleen maar een smoes om Mislintat te kunnen schorsen/ontslaan. Normaliter kan een TD namelijk pas ontslagen worden als er een evaluatie is geweest, en die evaluatie kan er pas na minimaal 1 seizoen zijn.

Er waren krachten binnen Ajax (waarschijnlijk aangevoerd door zaakwaarnemers en journalisten) die hem zsm weg wilden hebben. Nu kun je denken: Terecht, hij moest ook zo snel mogelijk weg. Maar is het wenselijk dat er krachten binnen Ajax zijn die alle protocol aan hun laars lappen en dit soort dingen kunnen flikken? Misschien gebeurt het volgende keer met een TD waar je wel achter staat.

14-04-2024 09:47

inhatowetrust +1673

Ik ben geen jurist, dus corrigeer me vooral als ik mis zit, maar volgens mij is nu het probleem dat Kroes pas weer kan gaan werken als hij wordt vrijgesproken van handelen met voorkennis. Dat kan nog lang duren en daar kunnen we niet op wachten. Stel we laten hem nu doorwerken en hij wordt veroordeeld, dat zou bijzonder slecht zijn voor Ajax

14-04-2024 09:28

FysioPat020 +25581

Not guilty until proven guilty.

14-04-2024 11:58

paulis +10214

Schijnt dat dat KPMG onderzoek binnen 10 minuten is gemaakt met ChatGPT

14-04-2024 09:10

kampioenenjood +5043

Mooie reactie die denk ik het onderbuikgevoel van veel supporters samenvat. Uiteindelijk is niet elke wetovertreding reden voor ontslag op staande voet. Ook vind ik dat de ernst van de situatie groter is gemaakt door het falen van de RvC. Hadden zij gewoon in augustus hun werk gedaan, had deze kwestie toen besproken kunnen worden en had Kroes gewoon zijn net gekochte aandelen direct weer kunnen verkopen. Ik denk dat de problemen dan een stuk minder waren geweest.

14-04-2024 08:25

95 +2164

Dat KPMG rapport lijkt verdomd veel op een werkstuk van mij op de lagere school toen ik het letterlijk ergens van had overgeschreven.

14-04-2024 07:39

sanderven +747

Hopelijk komen ze vandaag ook met een statement in het stadion

14-04-2024 06:57

chriseverhard +3547

Ja met de text KROES TERUG RVC OUT

14-04-2024 08:36

Amp +37351

Neem aan dat hij zelfs impact van niveau cruijff zal kunnen overvleugeld, als je ziet hoe ze allemaal gewillig op de k ietjes gaan voor kroes. Hij gaat ajax naar top-cl-niveau leiden

14-04-2024 01:10

Aram +17835

Even voor de duidelijkheid:

Kroes schorsen is niet een straf voor Kroes.
Het is het beschermen van Ajax tegen een mogelijke AD die denkt dat regels voor hem niet gelden.

Het gaat niet om Alex, het gaat om Ajax.

14-04-2024 00:05

AFCAHoorn +22598

Dat dus.

14-04-2024 01:01

chriseverhard +3547

Ik denk werkelijk waar dat kroes het goede voor heeft met onze club meer dan de mensen die er nu zitten en dan bedoel ik niet de lang en beuker.
Kroes gaat ons er weer bovenop helpen daar ben ik heilig van overtuigd

14-04-2024 08:38

Koekie87 +20962

Waar is dat op gebasseerd dat gevoel dat Kroes Ajax er wel weer bovenop gaat helpen. Al die zogenaamde mooie praatjes ken ik ondertussen wel van hem in dat boekje en bij Kale en Kokkie, kom eens met concrete voorbeelden.

14-04-2024 09:01

chriseverhard +3547

Ik denk omdat er eindelijk weer een AD is aangenomen toch wel de verhalen die je over hem leest.
Het interview dat hij heeft gegeven kwam heel duidelijk en verfrissend over hij heeft duidelijk een doel samen met de lang en beuker en dat moet hij gewoon voortzetten

14-04-2024 09:06

Koekie87 +20962

Al die mooie verhaaltjes hadden ten Have, v.d. Boog, Jaakke, Fontein en noem ze allemaal maar op ook.

14-04-2024 09:36

chriseverhard +3547

Ik merk het alweer jij bent ook zo'n negatieveling

14-04-2024 09:45

Koekie87 +20962

Nee hoor, maar zegt al genoeg dat Kroes het zichzelf in een hele korte tijd onmogelijk heeft gemaakt en zichzelf met zijn domme acties boven het belang van Ajax heeft gesteld.

14-04-2024 09:50

patrick37 +1746

En wanneer worden de rvc leden dan ontslagen naar 2 jaar wanbeleid?
Van Praag is gewoon een eerste klas huichelaar oprotten die leugenaar

14-04-2024 08:51

musicradio +3893

precies oprotten met die v praag en die 3 dames

14-04-2024 09:59

AFCACBS1900 +2489

Wat is de consequentie als je hem gewoon laat zitten dan? Geldboete? Want dat moet je er dan gewoon voor over hebben.

14-04-2024 09:43

Koekie87 +20962

Daar maak je als club totaal ongeloofwaardig mee als je mensen laat zitten waar onderzoeken naar lopen die misschien wel een strafbaar feit hebben gepleegd. Kan je ook nog eens sponsors kosten en allerlei andere gelden.

14-04-2024 09:51

AFCACBS1900 +2489

Denk dat je als Ajax zijnde een verkort versneld onderzoek naar de daadwerkelijke consequenties moet doen. Hoeveel geld gaat het kosten etc. Ajax is al jaren niet geloofwaardig meer, dus dat aspect kan mij persoonlijk aan mijn reet roesten. We moeten kost wat het kost hier zo snel mogelijk bovenop komen.

14-04-2024 09:56

musicradio +3893

en die rvc dan die hebben al jaren gefaald wegwezen met die lui behalve blind

14-04-2024 10:01

Koekie87 +20962

Waarom mag Blind wel blijven, die heeft dan toch ook gewoon verzuimd en verzaakt.

14-04-2024 10:03

DamskoStrijderss +9598

90% van de supporters lijkt kroes terug te willen zien op basis van hoop, of artikelen geschreven door televaag. Die een hoofdrol hebben in het creëren van verschillende kampen binnen Ajax.

14-04-2024 00:03

Mitchjo +6143

Heeft er bij een hoop fans ook mee te maken dat Kroes de enige was/is die op korte termijn schoon schip kan maken.

14-04-2024 00:12

Koekie87 +20962

Messias effect.

14-04-2024 09:01

godlike +3806

Van Praag out. Zolang die er zit, blijft ook de slappe hap zitten. Door met frisse mensen zonder vriendjespolitiek.

13-04-2024 23:06

Myriad +7015

Goed verwoord door deze supportersclub.
Ze hebben geluisterd naar van Praag en hebben een andere mening die ze netjes onderbouwen.

Ik ben inmiddels wel benieuwd naar het verhaal van die juristen die bij van Praag zouden hebben aangedrongen op de schorsing van Kroes.
Wie waren die juristen eigenlijk? (En hoezo bepalen zij het RvC beleid?)

Als ze al bestonden zullen ze niet met naam en toenaam in de krant willen, want ze hebben juridisch helemaal niks.
Geen rechter zal Kroes veroordelen voor handelen met voorkennis, wegens ontbreken van koersgevoelige informatie.
Een goede jurist weet dat.

Wanneer vraagt er iemand door over deze zaak?
Keizer van Praag heeft geen kleren aan.

13-04-2024 23:03

Sies +4467

Vind wel dat als Kroes weer in genade aan word genomen dat ie zijn haar moet laten groeien

13-04-2024 22:51

RonaldMcDonald +5072

Hij schijnt kroeshaar te hebben.

13-04-2024 23:04

4xEC1 +7711

Net als RonaldMcDonald.

14-04-2024 09:33

Tommyshelby +128392

Deze figuren weten ook niet wat ze willen hé. Twee weken terug stonden ze er nog heel anders in.

Lachwekkend al die kampen binnen Ajax.

13-04-2024 22:43

HertogH +15836

Dat statement van 2 weken geleden kwam iets te snel mijns inziens. Ingepakt door de praatjes van Michael van Praag.

13-04-2024 22:50

AjaxCitizen +2163

En nu zijn ze ingepakt door praatjes van Kroes en zijn vriendjes.

14-04-2024 08:40

HertogH +15836

Het gaat de kant van Kroes op! Heerlijk nieuws op de zaterdagavond!

13-04-2024 22:29

jeffrey_van_der_sluis +30320

Bring Back Kroes!

13-04-2024 22:25

JanBiesbos +28947

Onze club staat net zo in de fik als de rest van de wereld, wat een klerezooi overal….

13-04-2024 22:21

JanTa +15823

Zolang de bestuursraad blijft bestaan zullen er keer op keer rotzooi onstaan. Het zijn amateurs die keer op keer bewijzen dat ze niet om kunnen gaan dat Ajax beursgenoteerd is en daarom telkens weer de verkeerde besluiten nemen. De oplossing is heel simpel, als de vereniging wil blijven voortbestaan dan moet Ajax afscheid nemen van de beurs maar maar willen ze op de beurs blijven dan moet de vereniging als grootaandeelhouder verdwijnen, samen gaat niet.

13-04-2024 22:13

Alexander40 +6093

Wie denk jij dan dat de aandeelhouder wordt van Ajax NV als Ajax van de beurs gaat? Juist, de vereniging. En het bestuur van de vereniging is de bestuursraad. Capiche?

13-04-2024 22:28

JanTa +15823

Of je maakt van Ajax een holding onder de paraplu van de BV Ajax die de aandelen gaat beheren en voor de vereniging is bestuurlijk geen plaats meer. De huidige constructie is niet werkbaar dat heeft het verleden maar ook nu bewezen, die amateur laag moet verdwijnen.

13-04-2024 23:43

Alexander40 +6093

Tuurlijk, maar wie houdt dan de aandelen in Ajax BV en wie is het bestuur van Ajax BV? Wat ik maar wil zeggen is dat als Ajax van de beurs gaat de aandelen binnen Ajax gehouden worden. Natuurlijk kan je dan andere poppetjes neerzetten maar dat kan nu ook

14-04-2024 08:21

RadheAjax2021 +17845

Dat van Praag en de rest van de commissarissen veel energie steken in het ontslag van Kroes is wel duidelijk.

Stel je voor dat ze net zoveel energie zouden steken in het wederopbouw van Ajax. Nee het eergevoel en geen imago schade lijden is natuurlijk het allerbelangrijkste….engnekken brigade die als toezichthouders 2 jaar lang niets hebben toegevoegd.

13-04-2024 22:07

NipeB +15786

Volgens mij zijn zij drukker met het herstel van Ajax dan de zielige brigade die een leugenaar als Kroes in dienst wil houden. Gepasseerd station, helemaal niet iemand die verbindt. Een splijtzwam die de club alleen maar schade berokkent. Tijd voor een competente AD, technisch manager is er nu. Trainer nog en dan kan het weer over voetbal gaan. Veel belangrijker dan dat sektarische gedoe over Alex Kroes. Totaal niet te begrijpen dat mensen achter een nobody als hij aanlopen.

13-04-2024 22:11

RadheAjax2021 +17845

Uiteraard ben ik het met je eens dat stil staan bij het gebeuren van Kroes alles behalve prettig is. Maar je kunt niet ontkennen dat de RvC de leden die er als zaten een gigantische rotzooi van hebben gemaakt.

13-04-2024 22:50

NipeB +15786

Het gaat om 3 RvC’s, niet 1. En deze is nu nodig om een AD te benoemen. Dat is veel belangrijker dan gezeur over iemand die heel terecht om veel meer dan alleen aandelen weg is. Achtereenvolgende directies maken er overigens een puinhoop van. Daardoor krijgt iedere RvC hier een rol die ze niet kunnen invullen. Het is een nevenfunctie en je controleert. Absurd gewoon hoe zoveel maar niet snappen dat de directies falen: Overmars, Sar, Mislintat en Kroes. Allemaal niet goed genoeg, ook Overmars niet, met gedrag en werkwijze. Zij leiden de club, niet de RvC. Je hebt nu een competente AD nodig, dat is Kroes absoluut niet. Die splijt de club in tweeën louter en alleen voor zijn eigen ego. Daarna zie ik ook liever een RvC van onafhankelijke leden met 0 Ajacieden erin. Dat veroorzaakt al deze ellende. We hebben niet te weinig maar veel te veel Ajacieden in de organisatie zodat er geen professioneel klimaat heerst. Weg ermee. Kliek Van Praag, kliek Kroes en de hele bestuursraad.

13-04-2024 23:03

Artemio +31630

Dat zelfde geval was met Mislintat aan de hand.

13-04-2024 23:40

AFCAVenezuela +1822

Bring Back Kroes! Dismiss Praag!

13-04-2024 22:01

daslogisch1 +10033

Lekker man! Bam, let's get this show on the road!

13-04-2024 21:59

Mocrodammerr +22964

Ik snap er niks meer van. Bestuursraad wilt een heroverweging. Waaaaaaaaarom geen punten en stemming ingebracht als agendapunten???

13-04-2024 21:53

ajaxminimax +5351

Bestuursraad wil niet wachten tot BAVA

13-04-2024 21:56

Mocrodammerr +22964

Maar dat is toch juiste plek en moment om RvC aan het wankelen te brengen?

13-04-2024 21:57

ajaxminimax +5351

Klopt, maar bestuursraad wil niet wachten omdat nu de belangrijkste weken komen

13-04-2024 22:08

Siemjo +7838

Het rapport is zo in elkaar geflanst dat de betaler bepaald wat er in komt te staan. Het rapport is van het zelfde niveau als de RVC knudde.. Kroes wilde het rapport al niet tekenen en nam er afstand van. Dat is hem kwalijk genomen.

13-04-2024 21:52

AiasMaximus +6024

Bestuursraad vraagt RVC om ontslag Kroes te herzien.

13-04-2024 21:52

ajaxminimax +5351

De brief van de bestuursraad... tis tenminste nooit saai in Amsterdam

13-04-2024 21:50

bollejan1 +2597

Op basis van wat. Heeft vooral nog fouten laten zien

13-04-2024 21:49

eenAjaxfan +20253

Omdat daar de focus nu op ligt misschien ??? Op basis van 'niet weer een lange zoektocht naar een AD willen' misschien. Of voordeel van de twijfel?
Maar dat bestaat niet meer onder veel supporters geloof ik.

13-04-2024 21:54

eenAjaxfan +20253

Het gaat mij niet om blind vertrouwen in Kroes. Het gaat mij er om dat Ajax door moet. Dus daarom wil ik Kroes laten zitten. Nu weer op zoek naar een nieuwe AD kost veel te veel tijd.

13-04-2024 23:35

YugoVik +33028

Ze lullen ook maar wat ze willen kroes terug maar ze zijn afhankelijk van juristen..

13-04-2024 21:48

jollie18 +9827

Denk dat de supporters weinig te vertellen hebben.

13-04-2024 21:48

fluwelenlinker +11607

Dan vergis je je schromelijk

13-04-2024 21:54

BlueDuke +4463

En de verdeeldheid duurt voort...rest van nederland lacht zich rot

13-04-2024 21:45

Mv9494 +16610

bring back Kroes

13-04-2024 21:44

noppenkoning +41096

Hoe groot is deze supportersvereniging eigenlijk? En hoeveel verschillende verenigingen zijn er?

13-04-2024 21:44

AFCAViper +4651

Zeer goed, netjes en genuanceerd statement van AFCA supportersclub. De strafmaat is inderdaad veel te fors. BBK. Bring Back Kroes. Misschien kunnen we hier een mooie # van maken op X.

13-04-2024 21:44

Sportvolgert +40132

In het artikel van 3 april geven ze nog aan, na overleg, zich neer te leggen bij het besluit. Wat is het nou.

13-04-2024 21:40

YugoVik +33028

Is dit niet een andere supporters vereniging

13-04-2024 21:42

Sportvolgert +40132

Nee ook deze vereniging word in dat artikel van 3 april genoemd, naast de supportersvereniging.

13-04-2024 21:44

YugoVik +33028

Misschien kroes ze wel een paar aandelen gegeven.. 😜 Hij heeft er toch genoeg..

13-04-2024 21:46

ajaciedje90 +59695

🔥🔥🔥🔥🔥

13-04-2024 21:38

YugoVik +33028

Elke supporters vereniging wil wat anders.. Complete chaos..

13-04-2024 21:34

Danielson +50059

Ze snappen er weinig van. Populistisch gedoe.

13-04-2024 21:34

YugoVik +33028

Hoeveel supporters vereniging heeft ajax eigenlijk..

Kroes komt toch niet terug..

13-04-2024 21:35

Moonlight +2225

Ga fietsen pik

13-04-2024 21:45

Ajaxsupporter02 +13814

Ze kunnen beter naar YugoVik, Danielson en Michael van Praag luisteren. Dan is de club binnen no-time weer aan de top.

13-04-2024 22:05

YugoVik +33028

Zo naïef..

13-04-2024 22:07

Ajaxsupporter02 +13814

Jij inderdaad.

13-04-2024 22:32

YugoVik +33028

Nee hoor, ik wil het beste voor ajax en dat is kroes niet..

13-04-2024 22:33

Ajaxsupporter02 +13814

Ik wil het beste voor Ajax en dat is exit RVC en Van Praag, Kroes terug.

13-04-2024 22:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.