Ajax kondigt BAVA aan op 21 mei; voorgenomen ontslag Kroes op de agenda

door Jesse ter Haar 335

Bron Ajax.nl

Ajax kondigt BAVA aan op 21 mei; voorgenomen ontslag Kroes op de agenda

door Jesse ter Haar 335

Bron Ajax.nl

Laatst geüpdatet

Ajax belegt op dinsdag 21 mei van dit jaar een Buitengewone Algemene Vergadering Aandeelhouders, zo maakt de club bekend via Ajax.nl. Tijdens deze bijeenkomst staan er twee hoofdpunten op de agenda, namelijk de uitkomsten van het KPMG-onderzoek naar Sven Mislintat, maar ook het voorgenomen ontslag van de geschorste algemeen directeur Alex Kroes.

'Op 2 april 2024 heeft de Raad van Commissarissen algemeen directeur en directievoorzitter Alex Kroes geschorst, en aangekondigd voornemens te zijn de samenwerking met hem permanent te beëindigen', zo valt te lezen over de situatie rond de bestuurder. 'Dit besluit is genomen nadat de RvC vernam dat Kroes, een week voor de publicatie van zijn voorgenomen benoeming op 2 augustus 2023, ruim 17.000 aandelen Ajax heeft gekocht.'

Verder wordt aangegeven dat de Raad van Commissarissen van Ajax extern juridisch advies heeft ingewonnen. Hieruit is geconcludeerd dat het meer dan aannemelijk is dat Kroes 'het strafbare feit van handel met voorwetenschap' heeft gepleegd. 'Na zorgvuldige beraadslaging heeft de RvC besloten dat dergelijk handelen van een CEO niet getolereerd kan worden, en dat de positie van Kroes onhoudbaar is.'

De RvC heeft Kroes gevraagd om 'in het belang van Ajax' de eer aan zichzelf te houden en terug te treden, maar hierin is de directeur niet meegegaan. De commissarissen zetten daarom in op zijn ontslag. Dat kan echter niet voordat de aandeelhouders worden gehoord op de BAVA van 21 mei.

Het onderwerp wordt aangehaald tijdens de vergadering en aan de aandeelhouders voorgelegd. Na de BAVA kan én zal de RvC een definitief besluit nemen. Het kan er nog om gaan spannen, want via De Telegraaf kwam naar buiten dat de bestuursraad - die 73 procent van de aandelen bezit - denkt aan het wegsturen van commissarissen én een tweede kans voor Kroes.

Uitkomsten onderzoek naar Mislintat

Naast het rond Kroes lopende proces zullen ook de uitkomsten van het KPMG-rapport over het door Sven Mislintat bij Ajax gevoerde beleid worden besproken. De club bracht de belangrijkste conclusies alvast naar buiten, namelijk dat er geen concrete aanwijzingen zijn voor belangenverstrengeling van de Duitser met AKA Global, het zaakwaarnemerskantoor dat onder meer de belangen van Borna Sosa behartigt. Er is dan ook geen sprake van aansprakelijkheid voor Mislintat en hoewel hij in enkele gevallen tegen de arbeidsvoorwaarden in heeft gehandeld, gaat de RvC van Ajax niet over op het uitdelen van boetes.

Lees meer over:
Plaats reactie

Frank410 +605

Ik kan me niet herinneren dat er zo'n groot bedrijf is geweest waar het al zo lang zo'n teringzooi is en het ook nog is alleen maar erger wordt

10-04-2024 21:00

Errie.L +50

Graag nog 2 agendapuntjes toevoegen;
1. Functioneren RVC
2. Ontnemen titel erevoorzitter Van Praag

09-04-2024 20:52

Oempaloempa +1475

Waarom 6 weken terwijl het met 8 dagen kan?

09-04-2024 08:52

Rockanje23 +36940

21 mei… dan heeft van Praag ondertussen wel een paar paladijnen aangesteld als AD, TD en waarschijnlijk ook een trainer. Is zijn coupe toch gelukt !

09-04-2024 06:45

chriseverhard +3551

Van Praag doet helemaal niks meer geloof mij

09-04-2024 12:16

Rockanje23 +36940

Ik hoop dat je gelijk hebt. Toen van Praag in november terugkwam als voorzitter van de RvC was ik daar best blij mee. Van Praag is een ervaren bestuurder, een diplomaat en een verbinder. De ideale man om weer rust in de tent te krijgen. Tenminste, dat dacht ik. Van Praag blijkt nu het tegenovergestelde te zijn, geen diplomaat en verbinder maar een intrigant en machtswellusteling. Zo iemand mag geen rol meer hebben in de wederopbouw van Ajax.

09-04-2024 14:47

chriseverhard +3551

Ik heb het al eerder gezegd echt jodestreken heeft die van Praag.
Laat kroes de boel maar eens aanpakken ja hij heeft een fout gemaakt maar niet om de club expres schade aan te brengen.
Deze man heeft juist het goede voor met onze club

09-04-2024 14:55

Suavimani +11859

Voor degenen die zich afvragen waarom de BAVA pas op 21 mei kan plaatsvinden:

"In Nederland genoteerde beursvennootschappen zijn verplicht om de oproeping uiterlijk 42 dagen voor de dag van de vergadering te publiceren."

Tel eens 42 dagen op bij vandaag? Het is vandaag exact 42 dagen vóór 21 mei (waarbij je 21 mei zelf dus niet meetelt). Vroeger dan dit kon het niet.

Bron: VEB

08-04-2024 23:27

PvdB +873

Een deja vu van Cruijff..
Weet niet of hij al geplaatst was maar het vertoond wel weer enge gelijkenissen.

"Dit is Ajax niet meer
ma 20 sep 2010, 06:00

AMSTERDAM - De afgelopen week heb ik Ajax tegen een zwakkere (Willem II) en een sterkere (Real Madrid) tegenstander gezien. Laat ik er maar niet omheen draaien: dit Ajax is nog slechter dan de ploeg uit de periode voordat Rinus Michels in 1965 bij de club kwam.

Tweeënhalf jaar geleden verscheen het rapport Coronel, met daarin allerlei conclusies en suggesties voor de toekomst. Als je ziet wat daar van terechtgekomen is, dan is het één groot drama. Qua financiën, qua opleiding, qua scouting, qua aankoopbeleid en qua voetbal. Wat Ajax tegen zowel Willem II als Real liet zien, had helemaal niets meer met de normen en waarden te maken waar de club altijd voor gestaan heeft.

Vooraf werd Real-Ajax overal nog aangekondigd als een unieke wedstrijd tussen twee historische clubs. Twee ploegen die het internationale voetbal met hun spel hebben verrijkt. In plaats daarvan ontkwam Ajax aan de grootste verschutting uit de clubgeschiedenis. Iedereen was na afloop blij dat het ‘maar’ 2-0 was geworden, terwijl het zomaar 8- of 9-0 had kunnen zijn. Dan dat gezwam over jongens en mannen, terwijl er qua leeftijd tussen de beide teams totaal geen verschil was. Het voetbal en de instelling van Ajax leken gewoon nergens op. Ik geef eerlijk toe, dat er nu veel kwaadheid in me zit. Omdat dit Ajax niet meer is. Deze ploeg is niet in staat om meer dan drie keer de bal naar elkaar toe te spelen en leverde in Madrid één schot op doel af. Met zo’n zes spelers uit de eigen opleiding, die bijna allemaal onder zouden sneeuwen.

Dat de club nu bovenaan de eredivisie staat zegt me daarom weinig, want met mijn ogen is niets mis. Intussen blijft directeur Rik van den Boog roepen dat de opleiding prima is, worden drie dezelfde type spitsen gekocht en zijn er geen buitenspelers. Zoals tweeënhalf jaar na zijn rapport ook voorzitter Uri Coronel een beleid heeft gevoerd dat op geen enkel gebied tot een verbetering heeft geleid.

Net als tweeënhalf jaar geleden kom ik tot dezelfde conclusie: er moet een grote bezem door Ajax. Toen wilde ik zelf nog de jeugdopleiding rigoureus aanpakken, alleen wilden de mensen op wie ik rekende dat uiteindelijk niet uitvoeren. Met alle gevolgen van dien.

Daar komt bij dat de club veranderd is in één grote vijfde colonne. Het begint al bij de ledenraad, waar normaal gesproken specialisten voor ieder facet binnen de club zouden moeten zitten. Nu bestaat het voornamelijk uit vriendjes en kennissen, die elkaar dekken. Uit deze ledenraad is weer het bestuur samengesteld, dat ook een meerderheid heeft in de Raad van Commissarissen, die uiteindelijk de directeuren benoemt.

Vanuit de ledenraad tot de directie is het dus één rode draad van mensen die elkaar dekken, terwijl de club steeds verder wegzakt. Allemaal zijn ze aan de haal gegaan met het paradepaardje.

In het belang van de club zou daarom iedereen moeten vertrekken. En dan helemaal opnieuw beginnen, net zoals in 1965. Toen nam Ajax de twee beste beslissingen ooit, door Rinus Michels als hoofdtrainer aan te stellen en Jany van der Veen nog nadrukkelijker bij de opleiding en scouting te betrekken. Twee mensen die niet alleen met Ajax waren opgegroeid, maar ook wisten waar de club voor stond en wat er nodig was om Ajax weer Ajax te laten zijn.

Van hun levenswerk is weinig meer over. Voor een Ajacied als ik, doet dat heel veel pijn."

https://afcajax.fandom.com/nl/wiki/Column:_Dit_is_Ajax_niet_meer

08-04-2024 23:26

rondewaart +1838

Bijltjesdag? Mijn hoop is gevestigd op de Bestuursraad die Mosman, Schlick, van Oefelen en Susan Lenderink de wacht aan moet zeggen

08-04-2024 22:56

NipeB +15786

Dat kan helemaal niet. Die kunnen alleen de hele RvC wegsturen en dan komt er een RvC zonder welk Ajax kliekje dan ook. Wat zo langzamerhand ook wel mijn voorkeur heeft, gezien de kleuters in beide kampen.

08-04-2024 23:43

Ferd +38310

de bestuursraad kan Mosman, Schlick en Van Oefelen de wacht aanzeggen maar de bestuursraad kan Lenderink niet ontslaan. Dus je hoop kan doorgespoeld worden.

10-04-2024 06:16

Suavimani +11859

Ben benieuwd wat als puntje 1 op de agenda staat en wat als puntje 2. Als het KPMG rapport als eerste aan bod komt - en de RvC sneuvelt hierop - dan is puntje twee inzake Kroes ineens een stuk minder relevant.

Als RvC en Bestuursraad slim zijn, dan doen ze een handje klap. In ruil voor het aanblijven van Kroes - als AD of hoofd transfers afhankelijk van het oordeel van de AFM - krijgt de RvC een gefaseerde aftocht zonder nog meer gezichtsverlies.

Als de RvC het voornemen inzake Kroes doorzet, zet het de verhoudingen nóg verder op scherp en tekent het sowieso haar eigen doodsvonnis. Daarmee spelen ze Kroes ironisch genoeg alleen maar in de kaart.

In mijn optiek is er geen scenario waarin de RvC kan aanblijven, maar Kroes weg moet.

08-04-2024 22:47

NipeB +15786

Tja en de schorsing die de KNVB gaat doen van Kroes? Dat is niet relevant? Kroes is uitgespeeld. Blijkt er ook helemaal niks van te kunnen. Leugenachtig ego. Kroes is al weg. Dat is het scenario. Op naar een betere AD en TD. RvC moet die eerst aanstellen en zwaait daarna ook af. Beste lijkt me een volledig onafhankelijke RvC waar niemand van de club in zit.

08-04-2024 23:45

SwissAjaxFan +3972

Duurt veel te lang tot 21 mei.
Koppen moeten nu rollen. Niemand is groter en belangrijker dan Ajax.
Bestuursraad, actie en nu aub!!!

08-04-2024 21:40

Aldek +5080

Van Basten zegt sinds tijden weer zinnige dingen over situatie Ajax

08-04-2024 21:40

Rockanje23 +36940

Op 21 mei zitten we 5 weken voor de start van de voorbereiding. Dan hebben we dus geen AD, geen TD, geen trainer, geen hoofd jeugdopleiding, geen oefenprogramma, geen kwaliteit in de selectie en geen geld. Maar van Praag maakt zich absoluut geen zorgen. Bizar en belachelijk tegelijk.

08-04-2024 21:36

Artemio +31676

Van Praag zal vast een groot ego hebben. Die wil zich onsterfelijk maken door Ajax opnieuw naar prijzen te loodsen.

08-04-2024 22:35

MarcoB1971 +4761

Eigenlijk is het schandalig dat een AvA wordt ingeroepen omdat de RvC Kroes wil ontslaan. Maar je leest nergens dat ze ook zichzelf tegen het licht willen houden. Ik word echt kotsmisselijk van dat het pluche maar wil blijven zitten. Als er een moment is om schoon schip te maken dat is de hele RvC naar huisstijlen, behalve Blind en dan Ajax van de grond af opbouwen. Je zou bijna denken dat de RvC de club leidt ipv de directie. Zij moeten alleen toezicht houden en als ze iets niet goed hebben gedaan is dat het laatste wel.

08-04-2024 21:34

Lekkerhoor +3372

21 mei?! Eerder konden ze geen tijd in de agenda vinden? Het mag allemaal wel iets sneller hoor. Het is niet alsof de club in de fik staat.

08-04-2024 21:30

Ferd +38310

leuk he, dingen roepen zonder kennis.

10-04-2024 06:17

Lekkerhoor +3372

Ik begrijp best dat je dit een X periode van tevoren moet uitschrijven zodat iedereen akkoord kan geven op de datum of in elk geval de gelegenheid heeft om te komen. Wil niet zeggen dat ik het eens ben met de opzet.

10-04-2024 09:31

Ajax14AMS +25205

RvC verkloot alles, Kroes moet terug!

08-04-2024 21:24

Professor +11120

Bestuursraad staat achter Kroes dus tegen de rvc
Bestuursraad hoort dat rvc Mislintat nooit gecontroleerd heeft dus tegen rvc

Jammer dat de vergadering zo laat pas is is echt te laat

08-04-2024 21:15

laling +2322

Naast alle al genoemde feiten: Beseft men niet wat zo'n ontslag van Kroes kost?
Een ontslag op staande voet houdt bij de rechter geen stand, daar moet je veel ergere dingen voor doen
Dat betekent het 3 jarig contract volledig uitbetalen plus een billijke vergoeding vanwege reputatieschade.
Tel uit je winst!
Dit komt nog boven op de ontslagvergoedingen voor Steijn en Mislintat en alle juridische (onderzoeks) kosten.
Ik had wel een betere bestemming geweten voor al di geld.
Maar ja, het is makkelijk geld uitgeven als het niet je eigen geld is.

08-04-2024 21:12

Dirk +7001

Deze noodzakelijke vergadering kan echt niet vroeger, eind mei zit de voorbereidingen eraan te komen ..waar gaan we staan op dat moment

08-04-2024 20:55

Aldek +5080

Aan RVC leden:

Als RVC deze week uit zich zelf opstapt… hoef je geen 6 weken te wachten!

DAT is in het belang van Ajax ❌❌❌

08-04-2024 20:41

Superzeeuw. +2

Dus we gaan nog 6 weken wachten? Echt bizar, helemaal stuurloos dit.

08-04-2024 20:41

Jp777 +8728

Meest kwalijke is dat van Praag al Kroes veroordeeld heeft en heeft geconcludeerd dat hij een strafbaar feit heeft gepleegd.

Rechter gaat hierover, niet van Praag. Echt zeer kwalijk dat iedereen dit heeft overgenomen

08-04-2024 20:39

Koekie87 +20966

Doen ze toch allemaal aangezien diezelfde Kroes ook gewoon doodleuk zonder gedegen onderzoek wist te beweren in een boek dat Mislintat een oplichter en zwendelaar was.

08-04-2024 20:52

Jp777 +8728

Ja ook fout, maar als hij het niet van een strafbaar feit heeft beschuldigd vind ik het een verschil

08-04-2024 21:01

Indurain +852

Want oplichting is geen strafbaar feit ….

08-04-2024 21:22

Jp777 +8728

Ik heb het niet gelezen eerlijk gezegd, maar het feit dat van Praag letterlijk zegt dat hij een strafbaar feit heeft gepleegd vind ik anders dan iemand een oplichter noemen. Als Kroes heeft gezegd dat Muslintat strafbare feiten heeft gepleegd vind ik het net zo fout

08-04-2024 22:05

Koekie87 +20966

Mislintat zou altijd nog een zaak tegen Kroes kunnen beginnen vanwege laster en smaad.

08-04-2024 22:17

Jp777 +8728

Ja je kan zeggen wat je wil maar Mislintat heeft zich inderdaad eigenlijk netjes gedragen naar buiten toe als je ziet wat hij over zich heen kreeg. Heeft gefaald met zijn aankopen maar goed

08-04-2024 22:21

Ferd +38310

zoals Kroes Mislintat al veroordeelde.

10-04-2024 06:18

wijzijndebeste123 +163058

Zelfs in t beste geval (over 6 weken bij de BAVA wordt de RvC weggestuurd en Kroes blijft) ben je de klos. Immers heb je weken verspild en hebben Vivell en Potter allang eieren voor hun geld gekozen.

08-04-2024 20:31

Aldek +5080

Ja dus er is geen goed verhaal van te maken?? Zeg jij het dan maar

08-04-2024 20:38

wijzijndebeste123 +163058

In mijn ogen is t idd n verloren zaak.

T enige zeer onrealistische hypothetische scenario waar ik blij van kan worden: Kroes houdt ondertussen contact met Potter en Vivell en informeert hen over dat hij sowieso blijft (id wetenschap dat de bestuursraad hem steunt en de RvC weg stuurt over 6 weken). Maar dit is wishful thinking in t kwadraat.

08-04-2024 20:42

Aldek +5080

Tja… dat zou fijn zijn…

Maar daar heb ik Ajax nog nooii goed in gevonden…

08-04-2024 21:13

Kuningast +5079

Nu al zin in 21 mei. Bijltjesdag!

08-04-2024 20:23

Spectre +2269

Oh dan al....

08-04-2024 20:22

RichardWitschge8 +5194

Dus als ik het goed begrijp is er voordat de vergadering plaats vindt nog geen nieuwe directeur of weten we dat Kroes al dan niet terug komt. Weer allemaal kostbare tijd verloren....

08-04-2024 20:11

Kale +1172

Kolere, ik vond Kroes redelijk dom, maar als ik nu lees hoe KEIHARD de rvc heeft zitten klunzen. Het is echt om te janken, dit was totaal onnodig.

08-04-2024 19:55

Aldek +5080

Nu maar hopen dat het bestuur voet bij stuk houdt en niet weer de keutel intrekt!

RVC out!! En heel rap!

Kroes terug ( wel of niet in een andere rol)

Het moet ophouden om Ajax van binnen uit kapot te maken.

Bouwen aan een gezond en top Ajax

08-04-2024 19:40

FanAB +1039

Schrijf volgend seizoen ook maar af. Dit gaat veel te lang duren deze machtstrijd. Je moet de selectie voor eind juni al compleet hebben.

08-04-2024 19:33

nightgoat +30833

Kweenie hoor maar het lijkt erop dat de RvC er een beetje een rommeltje van heeft gemaakt.

08-04-2024 19:27

Oempaloempa +1475

Mislintat valt dus weinig anders te verwijten dan onkunde. RvC heeft over hem gelogen.
Opgemerkt dient te worden dat Mislintat van de RvC de opdracht mee kreeg eerst geld te genereren door te verkopen. Dat heeft hij niet slecht gedaan, maar het was wel een grote handicap want daardoor kon hij pas laat de markt op en kreeg Ajax en dus ook Steyn ( ook niet de 1e keuze van Mislintat) veel te laat de selectie compleet, ook omdat de RvC voor de komst van Spertysan ging liggen.
Er moest al gespeeld worden voordat er getraind was. Daarbij was alle ervaring verkocht.
Dat is vragen om problemen.
Steyn stond voor een onmogelijke opdracht, met dank aan de RvC.
Niet vergeten.

08-04-2024 19:18

maikelklaassen +738

Klopt helemaal, en omdat ie goed verkocht heeft en de competitie op beginnen stond kreeg ie carte blanche om spelers te halen. Die zijn helaas stuk voor stuk bedroevend gebleken. Dit jaar zal de selectie eerder op orde moeten zijn

08-04-2024 19:40

Kuningast +5079

Flikker die rvc er uit! Zolang dat zooitje er zit zie ik het niet goedkomen met de chaos.

Danny en Louis mogen blijven al is de laatste geen rvc lid

08-04-2024 19:15

Gewoon Gijs +18319

als je 1 aandeel koopt, heb je dan toegang tot deze vergadering?

08-04-2024 19:08

peter3 +2199

Goede vraag, vroeg ik me ook al af:)

08-04-2024 19:11

emieltjuhh +17745

Dus allemaal nu 5 euro in zetten !.
@jaap beheer jij de tikkies?😅

08-04-2024 19:14

JoeBlow +8157

Ja. En je wordt er ook meteen uitgepleurd als je je niet gedraagt.

08-04-2024 19:16

Rodedraad +180

Belachelijk dat dit zo lang duurt , wat denk je dat Kroes nog wel zou willen werken bij Ajax dit is een verstoorde werk situatie.

08-04-2024 19:07

Geus +4739

Laten we het deze transferzomer eens zonder AD en TD doen.

08-04-2024 19:05

Simpelishetmoeilijkst +25096

Dat lijkt inderdaad te gebeuren. Zo een zooitje heb ik nog nooit gezien.

08-04-2024 20:53

MarcelvTol1971 +15285

Ja joh doe maar rustig aan, 21 mei is vroeg zat.
Ongelooflijk, waar zijn we in godsnaam in beland.

08-04-2024 19:04

GiiaAfca +9064

Ab-so-luut geen zorgen maken, tijd zat…..

08-04-2024 19:59

rood-wit-hart +2275

Volgens mij is de minimale termijn in de statuten voor het uitschrijven van een AVA 14 dagen. Geen idee of dat ook geldt voor een BAVA, maar ik denk het wel. Dan is 21 mei in mijn ogen rijkelijk laat voor iets dat je zsm wilt afhandelen, ruim vier weken later dan noodzakelijk.

08-04-2024 19:03

JoeBlow +8157

Ik dacht dat het een maand was, maar ik kan er naast zitten.

08-04-2024 19:28

Ferd +38310

BAVA is 6 weken, 42 dagen, 21 mei is precies 42 dagen.

10-04-2024 06:19

rood-wit-hart +2275

Thanks. Waar heb je het gevonden?

10-04-2024 07:38

Ferd +38310

Een link elders in de comments hier

10-04-2024 07:57

A-west +5695

Van Praag heeft Kroes zwaár onderuit gehaald tijdens zijn interview in de arena. Meteen ook naar de media. De rancune lag er lagendik bovenop. Met zijn uitgestreken hoofd. Hij moet per direct ophoepelen. Kroes moet zo snel mogelijk zijn werk hervatten.

08-04-2024 19:01

Polifinario +2095

Ik zou als ik Van Praag was ook pislink op die Kroes zijn met z’n domme gestuntel. Ze hebben een half jaar op hem gewacht, hem eerder proberen binnen te halen en dan zet hij je zo in de zeik.

08-04-2024 19:39

RichardWitschge8 +5194

Ik ben niet perse pro Kroes, maar hier heb je wel een punt.

08-04-2024 20:15

Mosquito +4263

Ach gelukkig worden we Europees Kampioen dit jaar!

Hebben we tenminste nog een mooi voetbaljaar.

08-04-2024 18:56

NipeB +15786

En zonder dat er ook maar 1 Ajacied in de selectie zit. Ook een unicum.

08-04-2024 23:48

Mosquito +4263

De beste spelers moeten spelen. Dat zijn geen Ajacieden momenteel.

Al hebben ‘we’ met De Ligt, Frenkie, Daley en Brian wel iets om naar te kijken.

09-04-2024 07:30

NipeB +15786

Vrees dat Brobbey het ook niet redt. Is geblesseerd nu en heeft stevige concurrentie van Zirkzee die in een betere competitie speelt.

09-04-2024 08:56

Mosquito +4263

Als Brobbey fit is, speelt hij. Meer ervaring met het team dan Zirkzee.

Ga ik van uit tenminste.

09-04-2024 14:12

Ozhan +1528

Man man man, alsof het niet erg genoeg is, zijn de supporters nu ook in twee kampen verdeeld. Kamp RvC en Kamp Kroes.

Echt....

08-04-2024 18:56

rood-wit-hart +2275

Ik ben gewoon voor kamp Ajax, en vind ze allebei ongeschikt gebleken voor hun functie.

08-04-2024 18:59

Intec2.0 +12395

Beide eruit

08-04-2024 19:00

Simpelishetmoeilijkst +25096

Beide er uit, en wat dan?

08-04-2024 20:55

Intec2.0 +12395

Opzoek zoals het hoort.

08-04-2024 21:12

JoeBlow +8157

Ik ben vooral kamp rood-wit maar ik heb wel echt een enorme hekel aan sjoemelende praatjesmakers als CEO.

08-04-2024 19:29

NipeB +15786

De meeste supporters zijn gewoon voor Ajax. Die hele kliek rond Kroes en Van Praag inclusief bestuursraad mogen weg. Die zijn niet met de club bezig maar met elkaar.

08-04-2024 23:49

Betuwe85 +20428

Phoe hopelijk komt er voor die tijd nog goed nieuws als men pas na die dag kan starten met 24/25 kunnen we hem al afschrijven

08-04-2024 18:50

036AFCA97 +146646

Volgens Verweij is er een kans dat Kroes terugkomt als TD. Ben heel benieuwd.

En Driessen zegt dat Kroes pas “ja” heeft gekregen dat hij directeur van Ajax zou worden nadat hij aandelen had gekocht.

Ben heel benieuwd. Zeker omdat in het FD ookal een specialist zei dat Kroes niks fout had gedaan.

08-04-2024 18:50

wijzijndebeste123 +163058

Al zou hij als TD terugkomen (wat ik zeer onwaarschijnlijk acht) dan moeten we toch alsnog tot 21 mei wachten. Dan is Potter allang gevlogen.

08-04-2024 19:06

b.hulshof +3733

Potter is gezien zijn prestaties ook geen zekerheid. De juiste spelers halen is het belangrijkste, 5 spelers met ballen en rond de 26 jaar.

08-04-2024 19:19

wijzijndebeste123 +163058

Geen enkele trainer is n zekerheid. Potter is echter veel meer n zekerheid dan De Boer of Jansen.

08-04-2024 19:22

HendrikAjax +16830

Dat de Telegraaf de kant van Kroes heeft gekozen was al duidelijk. Dan is het wel belangrijk om dat in het achterhoofd te houden bij wat zij over deze kwestie schrijven.

08-04-2024 19:24

036AFCA97 +146646

Kan de RvC er een nieuwe AD doordrukken nu? Kan je zomaar iemand vervangen die op non-actief staat? Of moet zo iemand terug kunnen keren in z’n oude functie?

08-04-2024 18:49

trodat4030 +96403

Ze moeten hem zelfs vervangen, das n regel vd KNVB volgens mij. Binnen 30 dagen moet er minstens een interim zijn.. Ik denk dat dat een kaal, oud mannetje met een brilletje wordt die al jaaaaaaaaren in het voetbalpluche zit ;-)

08-04-2024 18:51

036AFCA97 +146646

Ik bespeur in je comment een bepaalde “toon” ;)

Of bedoel je MvP zelf?

08-04-2024 18:53

Ajacider +4882

Ja. Die ziet zichzelf ook als MVP.

08-04-2024 19:19

Simpelishetmoeilijkst +25096

Hopelijk Menno Geelen als tijdelijke AD, en uiteindelijk permanente AD.

08-04-2024 20:56

NipeB +15786

Natuurlijk kan dat. Zij zijn de enige die een AD aanstellen. Kroes is geschorst en wordt ontslagen. Kun je prima mee verder gaan. Snel een nieuwe AD die wel goed is en een TD aanstellen en trainer is waar het om gaat, het is niet AFC Kroes tenslotte. Dat was een passant die 2 weken voor Ajax heeft gewerkt en zich toen al onmogelijk had gemaakt.

08-04-2024 23:51

Pocrap +955

Ik denk dat het zo zal gaan: op bava wordt schorsing teruggedraaid door Vereniging Ajax, vervolgens stapt hele RvC op. Dan zorgt KNVB en of AFM dat Kroes onder druk van sponsors alsnog moet stoppen. Het is dan eind juni, ondertussen is er nog nieuwe interim AD want die stapt de komende weken niet in vanwege het bovenstaande bava risico. Uitkomst geen RvC geen AD geen TD geen trainer, dus geen plan volgend seizoen. Eind volgend seizoen staan we onder curatele bij de banken en KNVB omdat het geld op is.

08-04-2024 18:49

Sterspeler93 +275

Mocht onderstaande tekst ook op ons van sprake zijn, dan verklaart het wellicht waarom de bava pas zo laat is. Zie de 30 dagen voorwaarde ( laatste alinea )


De algemene vergadering van aandeelhouders heeft de bevoegdheid tot het collectief ontslaan van de raad van commissarissen van een structuurvennootschap (2:271a BW voor een BV 2:161a BW voor een NV)

De algemene vergadering kan bij volstrekte meerderheid (minimaal de helft plus één) van de uitgebrachte stemmen, vertegenwoordigend ten minste een derde van het geplaatste kapitaal, het vertrouwen in de raad van commissarissen opzeggen.

Het bestuur dient de ondernemingsraad van het voorstel voor het besluit en de gronden daartoe ten minste 30 dagen voor de algemene vergadering van aandeelhouders in kennis hebben gesteld. De ondernemingsraad kan een standpunt innemen en deze tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders toelichten.

08-04-2024 18:48

JesperDeVlo +5412

Alex Kroes is serieus in beeld om de nieuwe directeur transfers te worden bij Ajax, weet Mike Verweij. De beleidsman werd op 15 maart aangesteld als algemeen directeur van de Amsterdamse club, maar werd ruim twee weken later geschorst op verdenking van handel met voorkennis in aandelen van Ajax. Binnen de bestuursraad is er echter nog veel steun voor Kroes.

"De bestuursraad wil niet over een nacht ijs en heeft een soort ledenraadpleging uitgeschreven", vertelt Verweij in de podcast Kick-off van De Telegraaf. "De leden hebben een brief ontvangen van Christian Visser, de leden van de bestuursraad en een advocaat. De leden mogen zeggen wat ze van een terugkeer van Kroes vinden."

Daarbij wordt eraan gedacht om Kroes te benoemen als titulair bestuurder in plaats van statutair bestuurder. Daarmee zou Kroes minder bevoegdheden hebben en in feite een 'gewone' werknemer zijn. "Dan heb je ook een goed verhaal naar je stakeholders, je sponsors voorop", vertelt Verweij. "Want ik denk dat sommige sponsoren het niet heel prettig vinden als hij alsnog algemeen directeur wordt alsof er niets gebeurd is. Want er is natuurlijk wel iets gebeurd: hij is oliedom geweest."

08-04-2024 18:45

trodat4030 +96403

Grappig genoeg is Visser (nog) helemaal geen lid vd bestuursraad, slechts een aspirant-lid die nog niet officieel is toegetreden.....

'Verder is de Vereniging voornemens op korte termijn twee extra bestuursleden aan de Bestuursraad toe te voegen: Edo Ophof en Christian Visser. Zij zullen tot die tijd al als adviseur bij de Bestuursraad betrokken zijn.'

https://www.ajax.nl/artikelen/vereniging-ajax-kiest-nieuwe-bestuursraad/

08-04-2024 18:47

JoeBlow +8157

Nog even los van de stekeligheid van een terugkeer: Kroes is 200% meer een TD dan CEO.

Wel iemand waar je behoorlijk wat controle processen omheen moet bouwen.

08-04-2024 19:33

vandenhaas4 +15034

Lessen uit het verleden: telefoon zonder camera, afspraken op papier, echte controle rvc.

08-04-2024 21:05

NipeB +15786

Hij is nooit zaakwaarnemer geweest of TD. Ook al afgewezen eerder als TD bij Ajax. Hij heeft SEG opgericht met Kees Vos en die laatste is de zaakwaarnemer. Meneer Kroes deed financiën en interne zaken. Grootste deal waar hij zelf bij betrokken was betrof een NL speler van 1 miljoen. Volkomen ongeschikt en dat heeft Ajax al eerder vastgesteld. Vandaar dat rancuneuze boekje Ajax in crisis. Daar staat dit ook allemaal in. Kansloos verhaal van de TH en Kroes lobby. Hij wordt geschorst door de KNVB ook en dan is zijn rol wel uitgespeeld in Nederland.

08-04-2024 23:55

Simpelishetmoeilijkst +25096

Is Falentijntje nu de grote baas bij Ajax? Die vent moet oprotten.

08-04-2024 20:58

Rentokill +4602

Ik ben benieuwd ook naar de timing. Dit was allang bekend. Dat het nieuws werd en daarom besloten werd is onzin. Quote heeft ook bronnen nodig.

08-04-2024 18:45

Hamstelaar +14824

Belangrijk feitje; De RVC moet binnen 30 dagen volgens KNVB regels een interim directeur vaststellen. Dat is dus al voor 21 mei dus ben benieuwd wie dat gaat worden! Of zal de RVC sneaky een nieuwe AD doordrukken voor 21 mei zodat Kroes niet terug kan komen?

08-04-2024 18:44

Sterspeler93 +275

Okee je was me voor haha

08-04-2024 18:49

Intec2.0 +12395

De RvC kan volgens mij helemaal niks doordrukken want moet de bestuursraad niet de algemeen directeur aanstellen ?

08-04-2024 19:12

NipeB +15786

Nee dat mag alleen de RvC. De bestuursraad is niks meer dan de vertegenwoordiger van de vereniging. Die gaan nog lekker op de vingers getikt worden. Alsof daar ook maar iets van competente mensen zitten. Gewoon wat oud voetballers en types met een enorm ego. Geholpen aan hun baantjes door Van Praag nota bene.

08-04-2024 23:57

vandenhaas4 +15034

Ene Michael schijnt het te gaan doen

08-04-2024 21:06

JanTa +15823

De vereniging Ajax heeft ruim 70% van de aandelen in handen en weet daarom nu al de uitkomst. Het word voorlopig nog aanmodderen met een stelletje amateurs die er niets van snappen.

08-04-2024 18:43

trodat4030 +96403

Ik heb zo'n vermoeden dat de agenda van deze BAVA nog wel uitgebreid gaat worden in de aankomende weken/dagen.. Een puntje vanuit de bestuursraad bijv...... ;-)

08-04-2024 18:43

peter3 +2199

Deze crisis zie ik nog minimaal 1 heel seizoen duren, we hadden een AD maar die maakte de achterlijke beslissing om aandelen met voorkennis te kopen. Vervolgens besloot de RvC en vooral Van Praag om precies zoals bij Overmars meteen een beslissing te nemen, had denk ik beter eerst even de kat uit de boom kunnen kijken. Ik weet nog niet of ik voor of tegen een terugkeer ben, maar ik denk dat een AD met een visie op korte termijn belangrijker is dan een moreel kompas

08-04-2024 18:42

emieltjuhh +17745

De vvd’ers maken onze mooie club kapot

08-04-2024 18:42

trodat4030 +96403

Ze gillen anders allemaal geheel in PVV stijl....... ;-)

08-04-2024 18:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.