Westerveld nieuwe Hoofd Ontwikkeling Ajax; helpt mee in zoektocht naar nieuwe Hoofd Jeugdopleiding

door Bart Veenstra 161

Bron Ajax Showtime

Westerveld nieuwe Hoofd Ontwikkeling Ajax; helpt mee in zoektocht naar nieuwe Hoofd Jeugdopleiding

door Bart Veenstra 161

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Casimir Westerveld mag zich vanaf 1 juli de nieuwe Hoofd Ontwikkeling van Ajax noemen. Deze functie is nieuw bij Ajax en zal na een gedegen voorbereidingsperiode over enkele weken worden ingevuld door de huidig Hoofd Jeugdscouting van de Amsterdamse club. Ajax heeft ook de functies van Hoofd Voetbal Operations en Hoofd Finance weten in te vullen.

Westerveld (op de foto rechts naast Frank de Boer) zal in zijn nieuwe rol verantwoordelijk worden voor de afdelingen jeugdopleiding, jeugdscouting en studie, waarbij het doel is om de doorstroom van jeugdspelers binnen Ajax te optimaliseren. In het verleden speelde Westerveld in de jeugdopleiding van Ajax en later, tussen 2006 en 2015, was hij jeugdtrainer bij de Amsterdamse club. Na een periode bij Almere City keerde hij in 2015 terug bij Ajax. Voor de club ging hij aan de slag bij de Ajax Coaching Academy en sinds de zomer van 2018 is hij Hoofd Jeugdscouting bij Ajax.

De invulling van de functie Hoofd Jeugdopleiding heeft na het vertrek van Saïd Ouaali hoge prioriteit bij Ajax. Westerveld zal vanuit zijn nieuwe rol nauw betrokken zijn bij dit proces. Wie de nieuwe Hoofd Jeugdopleiding wordt, zal zodoende in een later stadium bekendgemaakt worden. Door de benoeming van Westerveld ontstaat er bovendien een nieuwe vacature.

Nieuwe Hoofd Voetbal Operations

Ajax heeft met Richard Wilhelm een nieuwe Hoofd Voetbal Operations - voorheen Manager de Toekomst genoemd - aangesteld. Hij zal deze rol vanaf 1 juni op zich nemen. In zijn functie is Wilhelm straks verantwoordelijk voor meerdere afdelingen, zoals: Horeca, Velden & Terreinen, Planning & Coördinatie, Voetbal Faciliteiten en Huisvesting. Wilhelm is al lang verbonden aan Ajax. Hij kwam in 1994 bij Ajax in dienst als conciërge van Stadion de Meer en in de laatste jaren was hij werkzaam als Manager Huisvesting & Voetbal Faciliteiten. Vanwege de nieuwe functie van Wilhelm is er bij Ajax een nieuwe vacature ontstaan.

Nieuwe Hoofd Finance

Met Annemarie Reynolds heeft Ajax een nieuwe Hoofd Finance gevonden. Zij vult deze rol vanaf dinsdag 30 mei in. In deze rol is Reynolds verantwoordelijk voor de afdelingen Accounting, Financial Control en Business Control. Reynolds werkte eerder als senior financial manager bij onder meer Bank of America, Atradius, Philips en Dunamere Onderwijsgroep Haarlem.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

LukaLitmanen +81999

Off;

Peter Bosz én Marcel Keizer staan bij Feyenoord op een shortlist bij een vertrek van Arne Slot volgens VI

Ik zie wispelturige Sar ervoor aan om Sjon aan te stellen want ‘ekte Ajacied’ volgend jaar en dan mogen wij weer een jaar naar beton kijken om vervolgens onze aartsrivaal wéér met Ajax-voetbal te zien spelen...


(Bosz is niet mijn favoriet maar wel 3x beter dan Heitinga)

23-05-2023 23:49

AgeM +939

Mark van Bommel nieuwe trainer van Ajax

23-05-2023 23:03

BackInBlack +14490

De rillingen lopen over mijn rug wanneer ik Frank de Boer bij Ajax zie .... brrrrrrr... pure angst

23-05-2023 22:19

twynestar +28303

wat een rare opmerking.

23-05-2023 22:31

Ferd +38470

ik begrijp de opmerking wel, het FdB voetbal levert me nog steeds nachtmerries op

24-05-2023 04:58

RN +14719

Ik denk dat Pascal Jansen een goede trainer voor Ajax zou zijn

23-05-2023 21:14

AFCAjax +17839

wat een flauwekul, wat heeft die dan laten zien? haal dan Peter Bosz!!!

23-05-2023 21:15

RN +14719

wat heeft die laten zien?

23-05-2023 21:34

fluwelenlinker +11728

Niet dat ik persé voor Pascal Jansen ben maar wat had Ten Hag laten zien? Of Slot?

23-05-2023 21:35

RN +14719

Precies, Jansen laat zijn team prima spelen. Bosz valt al jaren door de mand.

23-05-2023 21:40

AFCAjax +17839

aanvallend attractief voetbal met een EL finale als gevolg, jammer genoeg 1 puntje te weinig voor het kampioensschap, destijds.
Als ie dat puntje wel had gepakt hadden jullie nou ook om Bosz geroepen, ongeacht wat hij daarna gedaan heeft.

23-05-2023 21:42

DrFootball +15141

Lees net op Twitter dat C Setford en Vos in onderhandeling zijn met Ajax over een nieuw contract. Zou goed nieuws zijn.

23-05-2023 19:56

Freddy +11402

Ook noodzakelijk. Setford contract tot '23 dacht ik en Vos '24

23-05-2023 22:06

ajaxcied4life +26046

Trainer Vos, of speler Vos?

23-05-2023 22:50

AlexLitmanen10 +14371

Ik hoop beide

23-05-2023 23:07

3sterren +20205

De periode van Ajax met een Technisch Hart die verantwoordelijk was voor de doorstroming van de jeugd en eventuele- en noodzakelijke aankopen, was in theorie ook al een perfect model, en bovendien volgens de visie van Johan Cruijff.

Maar wat later bleek, één met een enorme weeffout.
De trainer had een assistent, die tevens een prominent lid was van datzelfde TH.
En dat gaf in de praktijk wrijving.

Daarbovenop steeg het succes van het behalen van de EL finale, de trainer naar de kop en stelde hij eisen, waarvan hij wist dat die nooit ingewilligd zouden worden en vertrok. Terwijl weer een ander lid zich tekort gedaan voelde enz. enz.
Een spannende tv soap was het gevolg, zonder happy end.

Mijn punt, een prachtig artikel over een nieuwe model dat Ajax uit de stinkende shit moet helpen, chapeau !
Op het tekenbord klopt het helemaal, maar het is eigenlijk niets nieuw onder de zon.
Alleen de poppetjes zullen anders worden ingevuld en veel functies krijgen nieuwe, aansprekende titels (het gebruik van eufemismen zal volgens mij echter geen garantie bieden voor aanhoudend succes).

Ajax zal altijd een magneet blijven voor fortuin jagers en allerlei lieden die graag de macht naar zich toe willen trekken, dus het zal mij benieuwen wat het ons deze keer zal brengen.
Hopelijk zal de op handen zijnde herstructurering weer voor rust gaan zorgen op ’De Toekomst’ en voor de toekomst.

Het doet mij deugd dat er eindelijk is begonnen met het communiceren van de plannen naar de buitenwacht.

Nu nog de allerbelangrijkste functie bekend maken; die van hoofdtrainer ...

23-05-2023 18:49

IRBaboon +6852

Technisch hart was totaal onwerkbaar. Meerdere kapiteins op één schip, die nota bene ook nog eens elkaar overzien/controleren. Dat slaat helemaal nergens op en zul je in het bedrijfsleven ook nooit tegenkomen.

23-05-2023 19:39

DrFootball +15141

Het grote gebrek van het plan Cruijff vond ik altijd dat de posities ingevuld moesten worden door ex-voetballers. We hebben gezien waar dat toe heeft geleid. Ze vochten elkaar de tent uit. Ajax zou altijd voor de beste kandidaat moeten gaan. En als dat een voetballer is, is dat mooi meegenomen. Echter dat zou bij mij nooit een voorwaarde zijn.

23-05-2023 19:47

Veli +1991

Ajax zal het berouwen wanneer Keizer volgend seizoen Feijenoord kampioen maakt en Heitinga trainer bij Ajax blijft!

23-05-2023 18:06

AiasMaximus +6027

Keizer? Waar komt dit ineens vandaan?

23-05-2023 19:21

DrFootball +15141

Van een journalist die Keizer opperde als opvolger van Slot.

23-05-2023 19:47

Capocapo +12001

Ja want het ging geweldig onder Keizer

23-05-2023 20:08

Ajax14AMS +25205

Zat een stijgende lijn in, winst tegen PSV ook.

Kreeg de situatie rondom Nouri erbij, dus was niet een makkelijke periode voor hem of de selectie.

24-05-2023 02:32

JordyAjacied +19197

Off: Tadic is dus zo goed als zeker wel de MVP van de eredivisie en als 2e Simone, maar Simone word elke week opgehemeld en Tadic mag vertrekken, bizar eigenlijk Tadic laat zoveel ‘toppers’ achter zich, de lat bij Ajax ligt gewoon zo hoog dat MVP zijn nog niet eens genoeg is het moet ook mooi en elegant, en dat is Ajax.

23-05-2023 17:29

Slang3 +45858

Je snapt het zelf toch ook wel? De een draait zijn 1e prof seizoen en bij de ander zijn er nou eenmaal hogere verwachtingen en wordt vergeleken met Tadic van eerder. Tadic doet het statistisch prima, maar zijn spel in grotere wedstrijden is dit seizoen veel minder dan voorheen

23-05-2023 17:59

LukaLitmanen +81999

Vergeet ook niet dat Tadic alle penalty’s, vrije trappen en alle speeltijd krijgt dan heb je meer kans op goals, assists etc ook

23-05-2023 19:11

Slang3 +45858

Dat is meer iets voor de mensen die blind naar die lijstjes van aantal kansen gecreëerd wijzen, ja omdat hij 10 standaard situaties per wedstrijd trapt. Maar het rendement daaruit...

23-05-2023 19:13

JTajax +10718

Met als kanttekening dat Tadic ook altijd mag blijven staan en alle standdaardsituaties (inclusief penalties) neemt, en dus ook de meeste mogelijkheid heeft tot het verzamelen van deze statistieken

23-05-2023 23:06

Ferd +38470

Jankmuil Simons neemt ook de penalties, dus dat maakt geen verschil

24-05-2023 05:03

Dolblij +45046

Dit lijkt allemaal een beetje het handschrift van Eringa. Die weet hoe je een professionele organisatie neerzet.

23-05-2023 16:36

debetweter +10062

Even respect voor van der Sar. Want ze zijn eindelijk lekker druk bezig de boel weer op de rails te krijgen.

23-05-2023 16:17

VoorAltijdNummer14 +25346

Lees op twitter dat Veldman waarschijnlijk naar Ajax komt. Kindermans mogelijk in een consultancy rol.

Zou verdikkeme wat zijn hee!

23-05-2023 15:28

ajaxcied4life +26046

Ik las het inderdaad ook. Een Belgisch account meldt het met 1883 volgers.

23-05-2023 15:42

VoorAltijdNummer14 +25346

En vriend Klerry reageert met: Sven🏄🏼‍♂️

Zijn nieuwe trademark als 'ie iets rondom Ajax en Mislintat in het bijzonder wil bevestigen. Blijf toch zo benieuwd wie hij en/of zijn bron is...

23-05-2023 15:44

ajaxcied4life +26046

In de rol van consultant. Ik heb al veel functiebenamingen voorbij zien komen maar ik heb geen idee wat consultant moet inhouden.

23-05-2023 15:47

BungTahamata +1964

Ik dacht echt dat het allemaal van Schreuder kwam maar blijkbaar is het toch iemand anders. Ook erg nieuwsgierig.

23-05-2023 16:14

ajaxcied4life +26046

Naja, hij plaatst slechts een icoontje met Sven. Ik lees dat nog niet perse als een bevestiging van het nieuws.

23-05-2023 16:15

wolterx +6310

Kristian is -zeer- goed ingevoerd maar is geen journalist oid die nieuws brengt. Als hij zo stellig is dan durf ik aan te nemen dat die aanbieding er ligt.

23-05-2023 17:02

wolterx +6310

Ik vermoed (!) dat consultant in dit geval meer gezien moet worden als de oude functie van Haesaert. Die werd door Ajax toen op de site aangekondigd met: "Samen met het hoofd jeugdopleiding en hoofd scouting analyseert Haesaert alle teams, van de O13 tot en met Jong Ajax, om te kijken op welke posities we kunnen verbeteren." Kindermans lijkt mij voor zo'n rol echte topper.

23-05-2023 17:08

ajaxcied4life +26046

Typisch een functie die broodnodig is.

23-05-2023 17:12

AjaxHoorn +32989

Dat zou heerlijk zijn.

23-05-2023 18:44

AjaxHoorn +32989

Heb je misschien een linkje?

23-05-2023 15:52

VoorAltijdNummer14 +25346

https://twitter.com/PurpleStarsBE/status/1660979869667274755

Kijkt u eens

23-05-2023 15:53

barry1988 +24013

Ajax is in hoog tempo de organisatie compleet aan het maken.
Benieuwd wanneer ze iets over de nieuwe trainer bekend maken? Omdat je natuurlijk ook met de beurs zit en maandag tweede Pinksterdag is dan zullen ze haast al voor de wedstrijd van zondag bekend moeten maken of Heitinga blijft of niet.

23-05-2023 15:26

BillSplate +9695

Ik denk juist erna, want het is noodzakelijk dat Ajax zich volledig kan focussen op de wedstrijd van zondag.

23-05-2023 17:59

behangdelul +32621

Maandag weten we wie de nieuwe trainer wordt, 100%

23-05-2023 18:08

C14 +22377

Allemaal leuk en aardig, maar hiermee wordt veruit het grootste probleem niet aangepakt, namelijk de macht van de TD, zoals Overmars deze naar zich toe had getrokken. En wat men ook liet gebeuren.

Zo kwam alle technische macht en beleidsbepaling en -voering bij één man te liggen, die dat dan weer voor een groot deel uitbesteedde aan zijn bevriende trainer, een passant. En de TD is uiteindelijk ook een passant.

Met als gevolg een totaal logische en te voorspellen (waarschuwde er al jaren voor) crisis na het vertrek van deze TD en ook trainer, die veel teveel invloed had. Er was geen sprake meer van een lange termijn clubbeleid en visie; Ajax was overgeleverd aan de grillen van Overmars, en na zijn vertrek een enorm technisch gat. Waar incompetente mensen dan maar indoken, en probeerden na te doen wat Overmars deed, dus kopen, kopen en nog eens kopen. Het beleid onder Overmars was ook al een schande voor Ajax, en puur gericht op de korte termijn.

Met een extreem slappe AD heeft dit kunnen gebeuren, en met een RvC die niet weet wat het clubbeleid en visie is, en weet waar het op moet letten bij het controleren van de directie, ging daar ook niks vanuit, want geen voetbalknow-how, en geen weet van visie Cruijff.

Oplossing:

Hoofd Jeugdopleiding > Directeur Jeugdopleiding
Hoofd Scouting > Directeur Scouting
Chief Sports Officer (Hendriks) > Eruit

Dan heb je samen met de Technische Directeur voor iedere drie technische pijlers een directeur met evenveel bevoegdheid en macht, en dus een zwaar Technisch Hart waarin geen van de drie genegeerd of overruled kan worden, en waarbij de verantwoordelijkheden dit keer goed afgebakend worden, waardoor onenigheid makkelijk van bovenaf beslecht kan worden. Dit vraagt dan wel om een sterkere AD, en het liefst een RvC die weet waar het op moet letten.

Op deze manier voeren drie man het technische beleid aan. Valt er één weg, kunnen de overgebleven twee het beleid doorzetten tot men weer is aangevuld. Die nieuweling moet dan weer mee in het bestaande lange termijnbeleid en visie, en kan zo niet zijn eigen dingetje gaan doen.
Dus beleid wordt doorgezet, én de nieuweling kan de koers vanuit ego niet zomaar veranderen.

Doordat iedere directeur groen licht moet geven voor een aankoop, wordt er niet meer of veel minder voorbij gegaan aan jeugd, kan er niet meer voorbij gegaan worden aan de scouting, en heb je 6 ogen in plaats van 2, dus veel minder kans op miskopen en overbodige spelers.

Dit is in mijn ogen de enige manier om lange termijnbeleid en visie bij Ajax te bewaken, de focus op jeugd te bewaken, en om de succesrate qua aankopen sterk te verbeteren. Daarnaast moet je visie Cruijff op een of andere manier zien vast te leggen, als eeuwig setje basisprincipes waarop al het toekomstige beleid en visie gebaseerd zou moeten zijn.

23-05-2023 14:51

MosesD +14651

Veel te zware directie zo. Overmars had wel neusje voor zaken, maar was geen TD die structuur aanbracht, overleg pleegde (behalve met ten Hag). Je moet dus iemand hebben die dat wel kan en doet. Goed dat ze trouwens 2 man aan het hoofd vd opleiding zetten, want dat kan een iemand niet behappen.

23-05-2023 15:13

C14 +22377

@Moses

Maar die ene iemand die dat kan moet dan wel aangesteld worden, wie zegt dat toekomstige AD's en RvC's dat inzicht hebben? Dat hadden ze de afgelopen jaren ook niet. Daarom moet er een structuur zijn die bewaakt, die ervoor zorgt dat een of een paar verkeerde keuzes niet meteen funest zijn, en ook zorgt dat de kans op verkeerde keuzes, veel mindert wordt.

Met Hendriks weer weg, komt er een plek vrij voor een extra technische directiefunctie, dus ten opzichte van de huidige situatie, zou er één directiefunctie bijkomen. Misschien iets minder snelle besluitvorming, maar wel vele malen beter, en met de lange termijn gewaarborgd.

Bij goede periodes van Ajax, voel ik graag dat het ook op de lange termijn goed zit, dat succes en spel en beleid dat des Ajax is, niet afhankelijk is van een enkel persoon, die dan een keer opstapt, en het daarna weer volledig anders kan zijn.

Ik wil graag continuïteit zien.

Ja, een extra man voor de opleiding om taken te verdelen is prima inderdaad, kan men zich meer focussen op hun taken en zo wellicht beter uitvoeren en ontwikkelen. Al draait het ook daar weer om kwaliteit en visie en inzicht.

23-05-2023 18:40

Maxwell_5 +6977

Gaat Wilhelm ook over de camera’s langs de velden op de toekomst? Mijn eerste verzoek aan hem is dan om kapjes voor de camera’s te bestellen en als dat niet mogelijk is, voldoende vochtabsorberende doekjes, ook goed. Ben de moeilijkste niet.

23-05-2023 14:41

Ajax The Best +16513

Ik hoop dat ze allemaal helder hebben wie waarvoor verantwoordelijk is en waarvoor niet. Mijn ervaring is dat meer management niet per definitie betekent dat het beter gaat...

23-05-2023 14:33

ArnoAjax +1680

Manager zus, manager zo, lekker allemaal maar ik lees liever wie de nieuwe trainer wordt en welke nieuwe spelers er in de picture staan

23-05-2023 14:33

BillSplate +9695

Dan klik je toch gewoon niet op dit bericht en zet je je push melding aan van de Ajax app. Is het probleem opgelost en lees je liever wie de nieuwe trainer is.

23-05-2023 18:00

ArnoAjax +1680

Ik zeg niet dat ik het niet wil lezen!

23-05-2023 18:34

C14 +22377

Eerst Jonk en Jongkind eruit werken, en jaren later weer datgene herintroduceren waarvoor Jonk en Jongkind weggewerkt zijn.

Jongkind was Hoofd Ontwikkeling en deed daar methodologie bij, waar overigens niks meer van over is. En wat heel erg belangrijk is.

Men wil ook meer bezig met fysiek, precies ook wat Jongkind en co. deden, en dat op een heel logische manier. Ik zie deze mensen dat niet op een soortgelijke, logische manier doen. Ik ben bang dat men weer meer op fysiek gaat scouten, in plaats van op puur voetbaltalent.

Er was toentertijd onvrede over het feit dat de performance afdeling onder leiding van Jongkind teveel invloed had; er zou jeugdtrainers gezegd worden welk talent wel moest spelen en welke niet, vanwege de fysieke ontwikkeling (rust en optimaal herstel en dergelijke). Trainers trekken dat over het algemeen niet zo, hun ego's maken dat ze het liefst hun eigen stempeltje kunnen drukken, en het liefst een beetje kunnen pochen met prestaties onder hen.

Maar in de praktijk was daar vrijwel geen sprake van; men speelde in vrij vaste samenstellingen, en talenten, met name de beste, ontbraken vrijwel nooit, minder dan de laatste jaren.

Dus ging helemaal nergens over, puur een ego dingetje van jeugdtrainers. En onzin dat het ten koste zou gaan van het voetbal. De uren training met de bal waren al verdubbeld(!), de individuele en fysieke begeleiding (dit laatste aan het einde van de rit pas) kwam er bovenop. En had als doel aan het einde van de rit ook de geregeld wat ieler talenten (gescout op puur voetbaltalent) fysiek even goed aan te pakken om sneller door te kunnen stromen naar het betaald voetbal en Ajax 1. En om blessureleed zoveel mogelijk te voorkomen, door beter te leren lopen en dergelijke.

23-05-2023 14:27

DannyAdam2 +3386

100% eens met je!

Die mannen waren echt goed bezig. Ik zeg nog wel eens tegen vrienden, zei konden van spelers van 30-40 miljoen echt spelers van 70-80 miljoen maken. Denk aan de Ligt, Frenkie, Nouri :( , Donny toch ook 40 mil.

Zo'n jongkind heeft bij volendam ook team van onder 4 jaar. Omdat onderzoek laat zien dat je wanneer je kan lopen al je balgevoel kan trainen. Om die extra meters al te maken. Dat soort zaken vind ik persoonlijk mooie innovaties.

Die methodologie was ook wel fijn hoor. Iedereen werd continu uitgedaagd, moest op zijn tenen lopen. Maar ze lieten je niet over je grens gaan, want iedereen zat er bovenop. Met al die topsporters uit allemaal verschillende sporten, marathon, judo, etc. Alleen al elke dag met die lui omgaan maakt je een betere prof.

23-05-2023 18:40

Thor +4042

Lekker overzichtelijk allemaal.

23-05-2023 14:03

jeffrey_van_der_sluis +30389

Invullen die handel en dooorrrr!

23-05-2023 12:42

Hwb +1460

Wordt het op deze manier niet wat veel management? In de directie heb je behalve een technisch directeur ook een chief sports officer. In de opleiding krijg je dan een hoofd ontwikkeling, met daaronder (?) een hoofd jeugdopleiding, hoofd jeugdscouting en een hoofd studie.
Ik kan mij voorstellen dat mensen elkaar daar voor de voeten gaan lopen.
Ik zou zeggen, maak een hoofd jeugdopleiding (eventueel zelfs als directeur, zoals Ozymandias al een opperde) met daaronder het hoofd jeugdscouting en het hoofd studie.

23-05-2023 12:38

Ajax27 +19138

Nee ik denk juist andersom.
Hoofd Ontwikkeling kun je denk ik bijna zien als 'Directeur Ontwikkeling'. Met daaronder de hoofden Scouting, Jeugdopleiding en Studie. Die 3 zaken heb je namelijk nodig om spelers op de beste manier te ontwikkelen. Ik denk dat Ajax vanuit die gedachte denkt.

Scouting: de juiste spelers selecteren
Jeugdopleiding: ze technisch/tactisch/mentaal trainen/voorbereiden
Studie: Intelligentie is belangrijk. Niet alleen als voetballer, maar ook als je het profvoetbal niet haalt.

Die 3 vormen dus een eenheid om de beste spelers te ontwikkelen. Ajax heeft nu, zoals ik het begrijp daar een hoofd boven gezet zonder 'm 'Directeur Ontwikkeling' te noemen.

23-05-2023 13:53

Hwb +1460

Zo kun je het bijna zien, maar dat is het niet. Een directeur ontwikkeling zou ik toejuichen. Maar hij zit niet in de directie, dus praat en beslist niet op dat niveau mee. Wel klinkt het als een extra managementlaag tussen de TD en de uitvoering op De Toekomst. Of dat ook het geval is, ligt aan de feitelijke werkwijze. Het gevaar daarop bestaat imo.

24-05-2023 14:55

Nr.10 +111041

Ik hou het allemaal niet meer bij jongens… is dit hoofd finance nu speciaal voor de jeugdopleiding?

23-05-2023 12:36

Ozymandias +159568

Nee, heeft daar niets specifieks mee te maken. Het is ook geen nieuwe rol. De rol hete eerst alleen ‘head financial control’ of zoiets.

23-05-2023 13:08

Nr.10 +111041

Wat vind jij van de aanstellingen van Westerveld en de Lang?

23-05-2023 14:11

fluwelenlinker +11728

"Westerveld (op de foto rechts naast Frank de Boer) zal in zijn nieuwe rol verantwoordelijk worden voor de afdelingen jeugdopleiding, jeugdscouting en studie"... wat gaat de rol van de nog in te vullen vacature Hoofd Jeugdopleiding dan precies zijn en welke toegevoegde waarde heeft hij dan precies t.o.v. hetgeen Westerveld allemaal op zijn bord krijgt (o.a. "verantwoordelijk voor de afdelingen jeugdopleiding" lijkt mij te overlappen)?

23-05-2023 12:11

C14 +22377

@Fluwelen

Ik had gelezen dat de Hoofd Jeugdopleiding vooral verantwoordelijk is voor de hoofdlijnen zoals trainers en methodologie, en de Hoofd Ontwikkeling meer voor individuele begeleiding en ontwikkeling van talenten.

23-05-2023 14:02

thomba +171

Nu alleen nog een linksbuiten en een centrale verdediger. Dan zijn we er wel toch?

23-05-2023 12:09

Babangida83 +23894

En een keeper, want daar hebben we er ook genoeg van.

23-05-2023 16:20

PJS +4991

Een trainer en 8 versterkingen gehaald en afscheid genomen van een aantal spelers waaronder Sanchez, Bassey, Wijndal, luka etc.... dat wil ik lezen.

23-05-2023 12:07

trodat4030 +96590

Dan moet je lekker uitloggen tot 1 september. En zelfs dan ga je hoogstwaarschijnlijk niet precies dat lezen wat je wilt. Tot dan!

23-05-2023 12:38

Hwb +1460

Het is natuurlijk ook al 23 mei. Mislintat is al 4 dagen in dienst en de transfermarkt gaat al over 6 weken open. Waar blijven die versterkingen?!?!?

23-05-2023 12:39

Libero +19121

"Sven, was ist mit den Kanonen??!!"

23-05-2023 13:39

Rockanje23 +37037

Sven, wir brauchen “ein Bomber der Nation”

23-05-2023 14:05

LukaLitmanen +81999

Pff, ik wil gewoon weten wie de nieuwe trainer van volgend jaar wordt.

23-05-2023 12:06

mokum007 +6522

Ik denk dat Heitinga het wordt,

23-05-2023 12:15

Dutch Schaefer +6107

Off: Onder meer Luuk de Jong heeft geklaagd bij de leiding van PSV over het functioneren van Ruud van Nistelrooij. Je verwacht het niet....

23-05-2023 12:05

Aldek +5085

Luuk de hond

23-05-2023 12:12

BillSplate +9695

Met zo'n jankhoofd verbaast het me niks.

23-05-2023 12:19

trodat4030 +96590

Who cares?

23-05-2023 12:39

AFCACruijff14 +161348

Who cares? Nou eh, wij. Komende zondag is nogal vrij cruciaal voor de toekomst van Ajax en PSV.

23-05-2023 12:59

trodat4030 +96590

Het interesseert me werkelijk geen kutklote, het enige dat voor mij telt is dat Ajax wint van Twente en dan zien we wel hoe ver we gekomen zijn. Of het nou wel of niet hommeles is in Eindje, het maakt 0,0 verschil voor de opdracht van Ajax, toch? Het is niet dat we er invloed op hebben, het ons raakt of onze opdracht veranderd.

23-05-2023 13:11

GdlT +1004

Als onze selectie spelers met onze huidige AD een gesprek willen hebben, wordt hen dat geweigerd. Blijkbaar luisteren ze bij PSV wel naar wat er leeft bij de selectie.

23-05-2023 20:50

Cesc88 +6189

Perfect moment ook om Kelvin de Lang te benaderen. Heeft 2 kleine kinderen en Ellen is ook best druk. Die loopt regelmatig bij House of Sports want die heeft met Naomi van As daar hun magazijn.
Topmoment om voor hem hier in te stappen, klasse AJAX!

23-05-2023 12:04

Altijdindestraat +40036

Denk dat ze veel geleerd hebben van de einzelgänger werkwijze van Overmars

23-05-2023 11:44

Pointer1 +115

Is dat zo? Mislintat is net Zo'n type...😉

23-05-2023 11:50

Ajax The Best +16513

Ja, hij krijgt ook een nieuwe telefoon met goede camera

23-05-2023 14:37

Babangida83 +23894

Klopt, maar die krijgt dan ook niet alle taken van Overmars op zijn bordje. Dat is precies waarvoor ze het hebben gedaan. Als je goed in scouten bent, dan wil je ook stil houden met wie je bezig bent. Dat begrijp ik wel. Maar natuurlijk zal hij zijn team gebruiken. Echter heeft Mislintat niks over de jeugdopleiding te zeggen, als ik het goed begrijp.

23-05-2023 16:18

C14 +22377

@Altijd

Als dat zo zou zijn zou Van der Sar inmiddels ontslagen moeten zijn, en de RvC ook volledig vervangen, en de bestuursraad, want die hebben dat allemaal laten gebeuren, en organisatorische veranderingen hebben hier nog niks aan gedaan, niets weerhoudt Mislintat in principe vooralsnog hetzelfde als Overmars te doen, tenzij men daar nu tegen optreedt.

Wil je dat voorkomen, ook in de toekomst, had je van de Hoofd Jeugdopleiding een Directeur Jeugdopleiding moeten maken. Dan kan er ook niet zomaar aan jeugd voorbij gegaan worden, en zit er veel meer een idee en meer ogen achter een aankoop.

23-05-2023 14:07

debarbaar +8245

Ik zou weleens willen weten wat dit gaat doen met de loonkosten. Als je bij de BoA hebt gewerkt dan loopt het salaris voor de bonus in de vele tonnen. Maurits de Hockeyer zit daar vast ook niet voor een modaal of mediaal salaris en de nieuwe scout zal toch ook niet gezegd hebben "doe mij maar de helft van het salaris van City". In elk geval worden de functies ingevuld en je kunt er vrij zeker van zijn dat die trainersbeslissing ook al lang is genomen. Ik denk dat de nieuwe voorzitter van de RvC gewoon wat meer peper in zijn achterste heeft dan de gevulde Meijaard die alles op zijn beloop liet.

23-05-2023 11:41

Ozymandias +159568

Ik denk dat de hoofd scouting bij Ajax wel meer verdient dan De Lang in zijn huidige rol bij City verdient.

23-05-2023 11:47

Henkjanklaas +20619

Het is allemaal een beetje gissen want we zitten er niet bij.

23-05-2023 12:47

fluwelenlinker +11728

Ik heb niks tegen verdere professionalisering maar waarom toch altijd die lastige (vaak Engelstalige) termen gebruiken om een functie te benoemen? Dat kan toch veel simpeler zodat iedereen weet welke lading een functie precies dekt?
Op deze manier zie je door de bomen het bos niet meer wat weer aanleiding kan geven tot misverstanden en misbruik. Immers, als niemand nog weet hoe het precies in mekaar zit en wie wat precies doet dan open je de deur voor praktijken die niet koosjer zijn.
Nogmaals, ik ben niet tegen professionalisering maar keep it simple en transparant! Ajax blijft immers wel nog in hoofdzaak een voetbalclub.

23-05-2023 11:29

Ozymandias +159568

Zelfs in het Nederlands zou 'hoofd voetbalzaken' een absurde titel zijn voor iemand die verantwoordelijk is voor de "horeca, Velden & Terreinen, Planning & Coördinatie, Voetbal Faciliteiten en Huisvesting". In het buitenland zal iedereen denken dat hij als 'head of football operations' een technisch manager is.

23-05-2023 11:36

C14 +22377

@Ozy

Nee toch? Operations staat voor operationele zaken lijkt me? Dus vooral bezigheden om de afdeling(en) draaiende te houden.

Maar verder mee eens.

23-05-2023 14:10

Babangida83 +23894

@c14, Precies

23-05-2023 16:15

Ozymandias +159568

Dat is toch precies wat een technisch directeur voor het grootste gedeelte van zijn tijd doet? Het aansturen van verschillende technische afdelingen?

23-05-2023 16:52

debarbaar +8245

Tja Van der Sar wordt ook gewoon liever Chief Executive Officer genoemd dan "Chef lege Dozen"

23-05-2023 11:37

Odysseus +14279

Keep it simple = hou het simpel…

23-05-2023 11:37

Pointer1 +115

Een paar functies vind ik wel interessant. De rest vind ik t vermelden niet waard. Ik hoef ook niet te weten wie er verantwoordelijk is voor t legen van de prullenbakken en t wassen van de shirts.

23-05-2023 11:46

nightgoat +30952

Engelstalige zijn sowieso best stom; ze zeggen striet, ze schrijven street maar ze bedoelen straat!

23-05-2023 12:12

NeeI +107700

Bassie en Adriaan!

23-05-2023 13:23

nightgoat +30952

Het circus is niet dood, het leeft!

23-05-2023 19:19

Slang3 +45858

Als concierge opgewerkt tot hoofd operations is best knap. Wie neemt de taak van westerveld als hoofd jeugdscouting over?

23-05-2023 11:29

Ozymandias +159568

Met het vinden van een nieuwe hoofdtrainer, een nieuwe hoofd jeugdopleiding/jeugdcoaching en een nieuwe hoofd scouting heeft Ajax nog veel te doen de komende weken.

23-05-2023 11:32

FlorisStempel +510

Annemarie Reynolds, waarschijnlijk geen familie van, maar wat een prachtige achternaam om als Ajacied te hebben!

23-05-2023 11:28

Bennyben +13708

1000 baantjes erbij verzinnen en als het dan fout gaat met zijn allen naar elkaar wijzen, waar is die goeie ouwe tijd dat je gewoon 11 spelers 6 wissels 1 trainer 1 assistent trainer 1 materiaal man en voorzitter had.

Straks krijgen we weer een nieuwe trainer die alleen de persconferentie doet en de spelers laten trainen laten ze dan weer iemand anders doen voetbal gaat echt kapot zo.

23-05-2023 11:26

Ozymandias +159568

Welke baantjes worden erbij verzonnen? Een van de twee "nieuwe" rollen is de terugkeer van de rol die Jongkind had (die van hoofd ontwikkeling). De andere "nieuwe" rol is een samenvoeging van twee rollen (die van Daphne Koster en die van Richard Wilhelm). Tot slot lijkt Annemarie Reynolds de opvolger te worden van Isabelle de Graaf.

23-05-2023 11:28

NoPants +7489

We hebben juist afgelopen jaar gezien hoe gevaarlijk het is als je het hele technische beleid in de handen van 1-2 personen legt. Ze vertrekken en je hebt een gapend gat in je organisatie.

Door het nu meer op te splitsen heb je niet meer zo’n grote terugval als Mislintat ineens weg moet omdat die de toilet juffrouw geneukt heeft.

23-05-2023 11:30

Babangida83 +23894

Ah, mag de toiletjuffrouw ook al niet meer? ...

23-05-2023 16:10

GVR +3626

Van der Sar is met behulp van Hendriks de boel aan het professionaliseren, zodat het minder afhankelijk is van een paar poppetjes. Dat lijkt mij heel verstandig. Natuurlijk zullen er oud-voetballers zijn die zich niet thuisvoelen in een echte organisatie, maar als je mee wilt met de top, dan zul je wel moeten. De romantiek behouden op de velden en verder een professionele organisatie in topsportklimaat. Ik denk dat Hendriks vanuit de NOC*NSF daar een goede kijk op heeft en hoop dat hij dit kan neerzetten en daarna vertrekt. Het wordt voor de directie daarmee een stuk eenvoudiger om leiding te geven aan de gehele organisatie.

De vraag is overigens wel hoe nieuwswaardig het is om
over de komst van alle Hoofden te berichten. Heel eerlijk, het Hoofd Facilitair en Hoofd Horeca zijn voor mij iets minder van belang als de Hoofd Opleidingen en Hoofd Scouting.

23-05-2023 11:26

Slang3 +45858

het zou dom zijn als oud voetballer hier tegen te zijn eerlijk gezegd, dit zorgt er juist voor dat zij meer op het voetbal kunnen focussen en minder op de management kant

23-05-2023 11:31

GVR +3626

Ik denk dat het type Vanenburg dat anders ziet, omdat die de charme van een voetbalclub een beetje ziet verdwijnen. Ik ben het met jou eens hoor, ze moeten alles rond het voetbal gewoon uitstekend regelen, zolang er niet teveel verslaglegging van de trainers wordt gevraagd voor de 360 graden analyse van spelers.

23-05-2023 11:35

Henkjanklaas +20619

We hebben niet in detail een kijkje in de keuken. Nooit uitgebreid Vanenburg gehoord. Sar is nu allerlei poppen aan t verzamelen opdat hij niet meer al die verantwoordelijkheden draagt die hij trouwens helemaal niet aan kon. Hoe minder Sar zich met aankoop- en technisch beleid bemoeit hoe beter het is.

23-05-2023 12:53

Slang3 +45858

Die klaagde vooral dat het niet meer was zo als 50 jaar geleden. Het is allemaal zou kortzichtig en geeft hun eigen gebrek aan ontwikkeling aan

23-05-2023 12:57

Koekie87 +20979

We leven nu in een hele andere tijd en het voetbal is helaas niet meer hetzelfde als pak hem beet 50 jaar geleden. Tuurlijk is dat ook wel ergens jammer en verlies je een bepaalde charme, maar zou ook mooi zijn als mensen zoals Vanenburg nieuwe ontwikkelingen zouden willen omarmen en dat dan zouden kunnen weten te mixen met de zaken waar hun heel goed in zijn.

23-05-2023 13:55

GVR +3626

Ik had Vanenburg altijd als techniektrainer proberen te behouden. Laat hem dan maar niet meegaan in verslaglegging en dergelijke, maar gewoon met een Bassey alsmaar trainen trainen trainen

23-05-2023 14:53

Babangida83 +23894

@Koekie, ik denk wel dat mensen als Vanenburg dit kunnen omarmen. Maar dan moeten ze eerst zien hoe het werkt. Vanenburg overziet het eindstadium van de transitie niet. Net als met een verbouwing. De ene kan er goed mee omgaan, omdat hij kan zien waar de verbouwing toe gaat leiden. De ander ziet alleen maar troep.

23-05-2023 16:08

Babangida83 +23894

Voor degenen die dachten dat Overmars dit er vroeger ook bij deed, dit is meer Van der Sar zijn werk. Hoewel de betreffende directeur de leiding zal nemen over het proces.

23-05-2023 11:08

Steffenhagen +37822

Dit is wat je noemt een reorganisatie. Dat zal tijd vragen . Bijna iedereen is nieuw … ik vermoed dat Heitenga en Van der Sar de oude vertrouwde gezichten blijven

23-05-2023 11:08

freak31 +5676

Dat denk ik niet....

23-05-2023 11:32

Geus +4759

Ok, de hele organisatie is opgefrist. Nu de selectie nog...!

23-05-2023 11:01

ElSalvador +1698

Uuh. Komen ze dan niet teveel in elkaars vaarwater, want Hendriks heeft toch ook jeugdontwikkeling onder zijn portefeuille?

23-05-2023 10:37

Ozymandias +159568

Ik geloof dat Hendriks zich specifiek richt op de ondersteunende afdelingen. Ik neem aan dat de performance en medische afdelingen daarvan de belangrijkste zijn in hun relatie tot het technische beleid.

23-05-2023 10:40

Koekie87 +20979

Hendriks houd zich tevens ook meer bezig met projecten zoals de toekomst maar ook het nieuw te bouwen sportcomplex voor de jeugd, vrouwen en noem het allemaal maar op. Denk dat Hendriks zich niet specifiek richt op zaken zoals jeugd ontwikkeling en noem het allemaal maar op en dat Ajax daarom Westerveld heeft aangesteld die dit takenpakket op zich gaat nemen. Hendriks zijn functie ligt volgens mij ook niet zo zeer op het voetballende gedeelte maar meer op de zaken buiten het voetbal om.

23-05-2023 10:43

Libero +19121

Artikel in AjaxLife begin april:
"Het takenpakket van Hendriks bestaat uit het project De Nieuwe Toekomst, de jeugdopleiding, het vrouwenvoetbal, de aan alle voetbalselecties ondersteunende specialistische afdelingen en het cultuurprogramma voor een veilig werk- en sportklimaat binnen de club.

Een grote portefeuille dus, maar wat heeft de prioriteit? “Het verder ontwikkelen van de jeugdopleiding. Dat is de levensader van de club. De voorwaarden waaraan je moet voldoen om het in de mondiale topsport te halen, worden steeds stringenter. Dat vraagt meer van het opleidtraject dan alleen goed kunnen voetballen. De andere zaken in mijn portefeuille zijn niet minder belangrijk, maar zitten in een andere fase.”"

23-05-2023 13:10

Libero +19121

Deze nieuwe functie komt juist uit de koker van Hendriks.

23-05-2023 13:06

Koekie87 +20979

Ergens ook wel logisch lijkt mij dat een Hendriks mensen zoekt die van bepaalde zaken verstand hebben zodat hij zich op andere dingen kan focussen die uiteindelijk ook weer in het belang van Ajax zijn.

23-05-2023 13:52

Psychevore +21186

Alweer een vrouw aangesteld. Valentijn zit vast al met het schuim op z'n bek een woedend stuk tekst te schrijven.

Even zonder gekheid: na bijna 1,5 jaar stil te hebben gestaan lijkt Ajax de professionalisering van de organisatie verder door te zetten. Lijkt me uitstekend.

23-05-2023 10:32

Henkjanklaas +20619

Op financiën een vrouw daar is natuurlijk niks mis mee.

23-05-2023 12:54

Psychevore +21186

AD, TD, trainer, er is allemaal niks mis mee.

Er zijn tegenwoordig hordes vrouwen die als 4 jarig meisje al op de voetbalvelden te vinden waren. Het is ridicuul om te denken dat ze per definitie ongeschikt zouden zijn voor bepaalde functies.

23-05-2023 12:57

YRGI +32928

Als TD zie ik wel graag iemand die ervaring heeft in het mannenvoetbal a la Overmars. Maar voor de rest maakt die achtergrond inderdaad een stuk minder uit.

23-05-2023 17:36

Stamhoofd +11533

Flinke reorganisatie gaande.

23-05-2023 10:31

roodwit007 +14204

Geld moet rollen !! kort maar krachtig

23-05-2023 10:25

Psychevore +21186

Lukt niet met briefjes.

23-05-2023 10:33

Breuk +25136

En met bitcoins

23-05-2023 10:50

BlueDuke +4473

Heeft iemand een organogram van Ajax? Ik ben het helemaal kwijt in de jeugdopleiding.

23-05-2023 10:22

DankzijCruijff +48712

Lastig he, een paar extra functies? Nou, nou. Poeh, poeh. Het zal je maar overkomen.

23-05-2023 10:48

AFCACruijff14 +161348

Hij heeft gewoon een goed punt. Het is vrij onoverzichtelijk nu. Ik zou ook wel eens een organogram willen zien.

23-05-2023 10:56

NoPants +7489

Een internationaal beursgenoteerd miljoenenbedrijf waar je een organogram nodig hebt om de organisatie te snappen. Hoe bedenk je het.

23-05-2023 11:34

twynestar +28303

wat een vriendelijke reactie

23-05-2023 11:44

Ozymandias +159568

In effect komt er in de jeugd maar één rol bij, die van hoofd ontwikkeling. Wat eigenlijk de terugkeer is van de rol die Jongkind had. Het hoofd voetbal operations (waarom niet gewoon voetbalzaken?) is een samengevoeging van de rol die Daphne Koster momenteel heeft met die Wilhelm al had en val niet onder de jeugdopleiding (voor de komst van Hendriks viel de rol van Koster onder Vd Sar en sindsdien valt deze rol onder Hendriks).

23-05-2023 10:59

Le Canard +1258

2029 is het vermoedelijke jaar dat de hoofdenstructuur weer wordt losgelaten. Oud-hockeyer Jack-Sjaak van Putten, de nieuwe CHO van Ajax NV zegt daar dan over: 'We hadden op een gegeven moment een hoofd belijningsverf en een hoofd watercloset. Heel vak 420 was tijdens thuiswedstrijden gevuld met hoofden en hun familie. Wildgroei wil ik het niet noemen, maar we hadden ruim 250 hoofden. Gezellig, maar teveel.'

23-05-2023 10:21

Soccerskins v2 +43286

De functie hoofd jeugdopleiding is met de aanstellingen van Hendriks en Westerveld ongetwijfeld een stuk minder breed geworden. Ik ben benieuwd wat er precies nog van over is en natuurlijk wie er komt te zitten.

23-05-2023 10:12

DrFootball +15141

Ik denk dat deze functie juist heel breed is en dat er genoeg is te doen voor 2 mensen, zodat zij zich nog meer kunnen concentreren op hun specifieke taak. Heel begrijpelijk dat Westerveld gaat meedenken over het hoofd jeugdopleiding, want zij gaan zeer nauw samenwerken. Hendriks zal slechts controleren.

23-05-2023 10:30

afcasven1995 +6981

Dus nog steeds kans dat Kindermans de nieuwe Hoofd Jeugdopleiding wordt

23-05-2023 10:01

Duggoutdennis +6334

Ook in gesprek met Royal Antwerp lees ik hier..

23-05-2023 10:13

afcasven1995 +6981

Antwerp (Marcie) gaat Belgie overnemen.

23-05-2023 11:02

Dutch Schaefer +6107

Het begint vrij onoverzichtelijk te worden met alle nieuwe functies.

23-05-2023 10:01

afcasven1995 +6981

Als het intern maar allemaal duidelijk is haha

23-05-2023 10:01

ProperFootball +14588

"Westerveld (op de foto rechts naast Frank de Boer) "

Op de computer in de Chrome browser zie ik op de foto alleen maar de grote koeienletters van de titel over een stel schimmen heen op de achtergrond, hoe moet ik de persoon in kwestie ontwaren? Op de telefoon gaat het wel goed, daar zie ik de foto BOVEN de tekst. Maar lang niet iedereen leest Ajaxshowtime alleen nog op zijn telefoon toch?

Dus tip aan de redactie voor de layout van de artikelen in de webbrowser: plaats de tekst beter op de foto, kies betere foto's met ruimte voor tekst, of kies ervoor de tekst niet op de foto te zetten maar erboven.

23-05-2023 09:59

VoorAltijdNummer14 +25346

Goed bezig Ajax! Is dit nou Maurits Hendriks zijn pakkie-an?

23-05-2023 09:57

Altijdindestraat +40036

Ajax is flink bezig met de poppetjes overal neer te zetten.

23-05-2023 09:54

smerter +2049

Het is eigenlijk te get voor woorden dat er bij een club als Ajax zoveel poppetjes moeten worden neergezet.

23-05-2023 10:13

Duggoutdennis +6334

Het is minder gek als je had geweten dat ze een hele nieuwe structuur aan het opbouwen zijn waardoor de plekken er voorheen niet waren en er dus geen poppetjes neergezet konden worden.

23-05-2023 10:14

xerr +2509

Is het gek dat er mensen op bepaalde positie neer gezet moeten worden om het process te bewaken? Het is immers een "bedrijf/club" met een omzet van 120 miljoen. Dat ga je niet redden met 50 man.

23-05-2023 11:37

Altijdindestraat +40036

Leuk om de naam iconische naam (Jack) Reynolds weer te zien.

23-05-2023 09:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.