Wat verdiende Ajax dit seizoen in het Champions League-toernooi?

door Bart Veenstra 70

Bron Ajax Showtime

Wat verdiende Ajax dit seizoen in het Champions League-toernooi?

door Bart Veenstra 70

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax kan de financiële balans opmaken nu het is uitgespeeld in de Champions League. De Amsterdammers eindigden de groepsfase als nummer drie en dus wacht na de winterstop de - financieel minder lucratieve - Europa League. Wat vergaarde Ajax tot nu toe dit Europese seizoen?

Voordat het Champions League-seizoen van start ging, wist Ajax dat het al bijna 45 miljoen euro zou verdienen aan de Champions League. Hoe zit dat ook alweer? Iedere deelnemende club - dat zijn er 32 - krijgt een startpremie van 15,64 miljoen euro. Van dat bedrag wordt 840.000 euro aan de balans toegevoegd, waardoor er uiteindelijk 14,8 miljoen euro overblijft.

Daarnaast werkt de UEFA sinds enkele jaren ook met een coëfficiëntenpremie. Deze premie is gebaseerd op de plek van een club op basis van een Europese ranglijst over de afgelopen tien jaar. Op de ranglijst van de afgelopen tien jaar - gebaseerd op de Europese prestaties - staat Ajax op plek zestien. Boven de Amsterdammers staan twee clubs - Manchester United en Arsenal - die dit seizoen niet meededen aan de Champions League.

De UEFA verdeelt op basis van de UEFA-ranking van de afgelopen tien jaar in totaal 600,6 miljoen euro, verdeeld over 528 aandelen. De club die bovenaan de UEFA-ranking staat krijgt 32 aandelen, de nummer twee krijgt 31 aandelen, enzovoorts. Ajax krijgt als (vermoedelijke) nummer veertien dus negentien aandelen. Elk aandeel is 1,137 miljoen euro waard. Als nummer veertien krijg je dus 21,603 miljoen euro. Een jaar eerder kreeg Ajax als nummer vijftien nog 20,46 miljoen euro.

In de Champions League krijgen de clubs ook premies uitgereikt bij goede prestaties. Ajax won in de groepsfase tweemaal en dat betekent dat de club tweemaal 2,8 miljoen euro ontvangt. Bij elkaar is dat 5,6 miljoen euro. Ajax ontvangt echter nog een iets hoger bedrag, aangezien bij een gelijkspel in de groepsfase de UEFA niet de volle 2,8 miljoen euro uitkeert (een gelijkspel levert beide clubs namelijk 0,93 miljoen euro op). Er blijft dan 0,93 miljoen euro per gelijkspel over. Dat wordt in een pot gestopt en uitgekeerd aan clubs evenredig aan het aantal zeges in de groepsfase.

Vorig seizoen ontving Ajax - toen alles groepsduels werden gewonnen - nog 1,2 miljoen euro. Dit keer werden slechts twee wedstrijden gewonnen. Als de verhoudingen hetzelfde blijven als vorig seizoen, zou Ajax nu zo'n 0,4 miljoen euro bij kunnen schrijven. Bij elkaar opgeteld is dat dus 6,0 miljoen euro. Daarnaast krijgt Ajax 0,5 miljoen euro voor het bereiken van de tussenronde in de Europa League, waardoor de teller wat betreft UEFA-premies nu op 6,5 miljoen euro staat.

Ajax is daarnaast ook zeker van zo'n 2,7 tot 3 miljoen euro (schatting) aan tv-gelden (marketpool) en per thuiswedstrijd ontvangt Ajax gemiddeld twee miljoen euro aan recettes, wat neerkomt op zes miljoen euro aan inkomsten. Bij elkaar opgeteld vergaarde Ajax tot nu toe 51,6 miljoen euro aan inkomsten uit het Europese voetbal. Let wel: dit is een omzet en geen winst.

Inkomsten in het huidige Europese seizoen

Startpremie 14,8 miljoen euro
UEFA-coëfficiëntenpremie 21,6 miljoen euro
UEFA-premies 6,5 miljoen euro
Marketpool 2,7 miljoen euro (schatting)
Recettes (kaartverkoop) 6 miljoen euro (schatting)
Totaal 51,6 miljoen euro

Wat kan Ajax nog verdienen in de Europa League?

Dat de verschillen tussen de premies in de Champions League en Europa League enorm zijn, bleek al uit het vorige artikel over dit onderwerp dat op deze site verscheen. Een plek in de achtste finales had Ajax in één klap 9,6 miljoen euro opgeleverd. Het is een groot verschil met de Europa League, waar de premies beduidend lager liggen.

Een plekje in de tussenronde van de Europa League levert 0,5 miljoen euro aan inkomsten op. Wanneer die ronde wordt overleeft en Ajax bij de laatste zestien van de Europa League weet te komen, ontvangt de club 1,2 miljoen euro. Zie hieronder de mogelijke inkomsten in de Europa League:

Zestiende finales 0,5 miljoen euro
Achtste finales 1,2 miljoen euro
Kwartfinales 1,8 miljoen euro
Halve finales 2,8 miljoen euro
Verliezend finalist 4,6 miljoen euro
Winnaar 8,6 miljoen euro

Europees voetbal brengt ook kosten met zich mee

Bovengenoemde bedragen zijn inkomsten voor Ajax en dus geen winst. Ajax heeft namelijk ook enkele kosten die deelname aan de Champions League met zich meebrachten. Zo staat Ajax enkele miljoenen euro's af aan de Eredivisie voor de veranderagenda. Vorig jaar ging het nog om zo'n 2,5 miljoen euro.

Daarnaast voert de UEFA tot 2025 een korting van ruim drie procent op alle premies door. Dit is ontstaan nadat de UEFA te hoge bedragen heeft betaald in het seizoen 2019/2020. In dat seizoen werden de competities door de coronacrisis stilgelegd. In feite was het te veel betaalde deel een renteloze lening en de UEFA vordert dat nu terug door te korten op de premies.

Bovendien dient Ajax premies te betalen aan zijn spelers en daarnaast zijn er ook kosten voor thuis- en uitwedstrijden. Denk bijvoorbeeld aan de kosten die Ajax moet betalen voor de huur van vliegtuigen (op dit moment erg hoog) en hotels in het buitenland. Verder gaat 25 procent van de ticketverkoop naar de Johan Cruijff ArenA. Daarnaast: de inkomsten uit de catering in het stadion zijn volledig voor het stadion, terwijl de parkeerinkomsten volledig voor de gemeente Amsterdam zijn.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Jake the Snake +17336

Het antwoord is heel simpel eigenlijk. Ajax verdiende op sportieve gronden helemaal niets.

04-11-2022 06:04

Nr.10 +110990

Karig. Benieuwd hoeveel meer we hadden verdiend als we Martinez en Antony niet hadden verkocht.

03-11-2022 22:56

Oldstar +5268

Een aardig bedrag voor zo'n matige prestatie. En inderdaad bizar dat Rangers met z'n wanprestatie meer heeft verdiend dan met de finaleplaats in de EL van vorig seizoen.

03-11-2022 19:59

Squadron11 +2402

Wat zijn de bedragen dan van Rangers vorig seizoen en dit seizoen?

03-11-2022 21:49

NeeI +107652

Bekijk deze statistiek: Ajax de traagst voetballende ploeg naar voren toe uit de gehele Champions League. Tikkie Breed Alfred.

https://mobile.twitter.com/AllAboutAjax/status/1588164119672532994

03-11-2022 15:14

Mauro34 +12844

Frank de Boer tijden, dit..

03-11-2022 18:46

Dirigent +6854

51 miljoen maar en dat is alleen maar de omzet...

Kijk hoeveel geld we hebben uitgegeven aan spelers, en daar staan de salariskosten niet eens bij. Waarschijnlijk hebben we vorig jaar kwa aankopen plus salaris en tekengeld bijna 125-175 miljoen uitgegeven!!

Er zijn hele grote fouten gemaakt, hopelijk valt dit nog te repareren...

03-11-2022 13:40

Berghuis +14311

Ga alsjeblieft eerst ff je huiswerk doen voor je met deze onzin aankomt. Ajax begroot op CL groepsfase, dus er word rekening gehouden met een 4e plaats in de groep. De inkomsten zijn dus sowieso al hoger dan aanvankelijk word verwacht. Daarbij verwacht ik niet, maar is het wel mogelijk dat Ajax ver komt in de EL. Dat levert ook weer geld op. Als Ajax uiteindelijk rond de 60 miljoen omzet, is dat een prima bedrag. Mits we ons weer kwalificeren voor de CL.

03-11-2022 14:50

Dirigent +6854

Je geeft me een preek waarna je zelf zegt. Als we ver komen, Als we ons plaatsen voor de CL.... dan weet je al dat het niet klopt.

Het is een erg gevaarlijk spelletje wat we spelen ( veel te hoge transferuitgaven en salarissen)

Niet zo slim in mijn ogen...

03-11-2022 14:53

Berghuis +14311

Ik zeg als omdat we niet weten hoe ver we in de EL komen. Als je goed leest zie je duidelijk dat ik zeg dat Ajax begroot op groepsfase CL en dus niet op overwintering in de CL en zelfs niet op EL overwintering (na de CL). Het is wel het doel, maar word niet op begroot. Ajax weet dat het CL voetbal moet halen omdat het daar op begroot, daarom de "als". Als we geen CL halen komend seizoen kost het Ajax indd geld, maar er is ook voldoende geld om z'n klap op te vangen. Dus nee we spelen geen kamikaze spelletje zoals jij omschrijft. We kunnen er alleen geen 5 jaar op gokken de CL niet te halen. Maar Ajax is daarnaast commercieel heel hard bezig meer sponsor inkomsten binnen te halen zo dat Ajax niet meer afhankelijk is van groepsfase CL. Daar zijn we nog niet, maar werkt Ajax hard aan. Daarbij hoef je mij geen woorden op te leggen die niet gezegd worden. T is een mening van jou, maar t is wel een mening die nergens op gebasseerd is.

03-11-2022 17:46

Libero +19070

Waar heb je het in godsnaam over man, de transferbalans van afgelopen zomer is 110 mio positief.

03-11-2022 18:37

Squadron11 +2402

We hebben ongeveer 1 Antony uitgegeven aan spelers. Als je transferuitgaves benoemt moet je minstens ook de transferinkomsten benoemen. Daarnaast werkt Ajax met afschrijvingen op spelers waardoor je een hele andere balans moet opmaken.

03-11-2022 21:51

jerryisthename +31712

Het had zoveel meer kunnen zijn zonder - je raadt het al - Schreuder. 🙄
Had hem dan meteen ontslagen na Napoli thuis, dan had je wel een ontslagpremie moeten betalen, maar dat weer aardig kunnen compenseren met minimaal een gelijkspel uit in Napoli en een winst thuis tegen het dit seizoen zwakkere Liverpool. 😉
Hadden we nu ook ruimer bovenaan gestaan in de Eredivisie en nog kans gemaakt om in de CL door te gaan en daardoor dus nog veel meer kunnen gaan verdienen.

03-11-2022 10:06

31xAjax +7890

Zonder Schreuder te wiĺlen verdedigen hadden we met elke andere trainer niet meer punten gehaald, hooguit minder grote nederlagen. Er is gewoon zéér matig ingekocht door H2....

03-11-2022 10:31

BaasBaas +8306

Onzin vind ik. Want de laatste wedstrijd tegen Liverpool thuis was Liverpool echt heeeeeeeeeeeeeel zwak. Ze miste spelers als Thiago en Jota en speelde super slecht. Het "oude" ajax van afgelopen 3 jaar had Liverpool die avond opgerold. De uitwedstijd hadden we wel verloren ja. Thiago was de meester van het middenveld.

Schrueder zet steevast de verkeerde spelers op verkeerde plek. Ook een wijndal is gewoon veel beter dan Blind en had nu al veel meer waard geweest door CL ervaring en vaste basis plek, maar nee.

03-11-2022 13:45

jerryisthename +31712

@ 31xAjax
Wat een onzin, hahaha! 😂
Kolere...geloof je het zelf, Alfred? 😉
Elke andere trainer zelfs...whuahahahahaha! 👍🏼

03-11-2022 14:46

31xAjax +7890

Daarmee zeg je precies hetzelfde als ik....

04-11-2022 07:20

jerryisthename +31712

Ik denk het niet...🙄

05-11-2022 13:41

31xAjax +7890

@ jerry, ik reageerde op BaasBaas

05-11-2022 15:13

Telamon +9192

@Jerry

Onder Ten Hag was Ajax net zo kansloos onderuit gegaan tegen Liverpool en Napoli, en was het ook derde geworden.

Maar Ten Hag was dan ook niks.

03-11-2022 13:59

jerryisthename +31712

@ Telamon
Wat een onzin, hahaha! 😂
Kolere...geloof je het zelf, Alfred? 😉
Ten Hag > Schreuder. 100%

03-11-2022 14:47

BillSplate +9683

We verdienden bijna de walk of shame. Alleen Juventus was nog slechter dan wij waren.

03-11-2022 08:31

Squadron11 +2402

En Rangers?

03-11-2022 21:51

BillSplate +9683

Rangers is Europees gezien niet zo'n grote club als Juventus en wij zijn.

04-11-2022 07:45

RadheAjax2021 +17874

Verschillen zijn groot qua inkomsten. Maar dat weten we al langere tijd. Het gaat er meer om dat er 100 miljoen is geïnvesteerd door schreuder en Hamstra. In de CL is gebleken dat Schreuder te licht is als trainer van Ajax. De keuzes die hij gemaakt heeft hebben er naar toe geleid dat we de CL niet overleefd hebben. Nu naar de Europa League waar ook pittige teams spelen. Zou zeggen als Ajax kosten moet maken dan moeten ze voor de Europa League goedkopere hotels regelen en mindere faciliteiten. Bespaar je daar ook kosten op. In iedergeval is het een mooi bedrag wat er tot nu toe aan inkomsten is binnen gekomen. Nu kijken hoe ver dit Ajax kan komen onder schreuder en z’n domme keuzes.

03-11-2022 07:40

Qifesh +24917

"Zou zeggen als Ajax kosten moet maken dan moeten ze voor de Europa League goedkopere hotels regelen en mindere faciliteiten. Bespaar je daar ook kosten op. "


😆

03-11-2022 09:35

Robertini +39100

Bizar bedrag voor een slechte campagne. Wat dat betreft zou die zesde plek wel fijn zijn, dan stroomt er zoveel extra geld naar de eredivisie.

03-11-2022 02:40

ST +23068

Je hoeft voor de inkomsten niet mee te doen aan de Europa League. Wel goed voor ons coefficiënt.

02-11-2022 23:41

Ajax_026 +3049

wat indirect weer impact heeft op de inkomsten

02-11-2022 23:50

ck69 +13062

Het huidige Ajax vliegt ook gewoon snel de EL uit hoor

03-11-2022 08:01

Oxxer +163874 moderator

Precies, het Ajax onder Schreuder is Conference League niveau.

03-11-2022 10:29

4bier +31367

Alle wedstrijden in de Champions League weer gespeeld. Balans opmakend hebben Schreuder en onze best betaalde spelers (Bergwijn, Blind, Klaassen, Tadic) enorm gefaald. We gaan naar de Europa League om uitgeschakeld te worden door een b-ploeg zoals Getafe of Atalanta.
Ook al verliest Schreuder van PSV, hij blijft koploper en blijft zodoende in het zadel.

02-11-2022 23:07

Sportvolgert +40272

Wij hebben nu helaas ook een b-ploeg, we blijven wel een a club uiteraard. En we hebben een c trainer.

02-11-2022 23:19

ST +23068

Ik vind dat we niet echt een b-ploeg hebben als je individueel naar de spelers kijkt, maar Schreuder maakt er zelf een b-ploeg van doordat hij geen idee heeft wat hij met ze moet doen.

02-11-2022 23:41

RJB1979 +25548

Mijns inziens is door de confetti-league de EL opeens een heel stuk interessanter geworden. Kijk naar de clubs die erin zijn gestart en wat er nu instroomt. Ik vind het na de winterstop zelfs een interessantere competitie om te volgen en nee niet alleen omdat wij er nu verder in moeten.

Dat gezegd hebbende vind ik dat er echt geld van de CL naar de EL moet en ik vermoed dat dit ook op termijn gaat gebeuren.

02-11-2022 20:11

JariJari +15184

Vanaf 2024 gaan er geen clubs meer van de CL naar de EL dus zal het niveau wat lager worden.

03-11-2022 02:15

KingOfTheMatch +7000

In die zin heeft Rangers dus dit jaar meer verdient dan vorig jaar met het behalen van de EL finale?

02-11-2022 16:55

Oxxer +163874 moderator

Wie bij Ajax vond het een goed idee om Schreuder binnen te halen als opvolger van ETH?

02-11-2022 16:08

MarcHogervorst +35302

Wie zoiets beslist? Edwin van de Sar denk ik?

02-11-2022 16:13

Oxxer +163874 moderator

Hij is eindverantwoordelijk maar is hij degene die als eerste met Schreuder kwam?

02-11-2022 16:17

Dolblij +44984

Geen idee, maar het klinkt alsof je het weet?

02-11-2022 16:23

Oxxer +163874 moderator

Regeer jij op mij of Marc H?

02-11-2022 16:25

MarcHogervorst +35302

@oxxer
Ga je me vertellen dat het Marc Overmars is, die we nu eigenlijk terug willen hebben nu het een zooitje is?

02-11-2022 16:25

Oxxer +163874 moderator

@ Marc H

Reageer jij op mij? Ik suggereer niks, stel een open vraag waar normaal vanuit Ajax waarschijnlijk nooit een antwoord op gaat komen.

Wordt tijd dat AS users duidelijk laat zien wie en op wat gereageerd wordt

02-11-2022 16:27

MarcHogervorst +35302

Ah, okay. Verbeterd! Maar wat natuurlijk wel zo is, is dat veel mensen maar al te blij waren dat ten Hag wegging. Want, raar accent, hese stem, ziet er niet uit. Nee dan Schreuder! Wat een opluchting was dat.

02-11-2022 16:37

Oxxer +163874 moderator

@Marc Hogervorst

Ik hoorde niet bij kamp anti ETH en zeker niet bij kamp Schreuder naar Ajax.

02-11-2022 16:43

Dolblij +44984

@Oxxer, ik reageerde op jou. Je vertelde gisteren van een database, dus ik dacht, misschien weet je dit.

02-11-2022 16:46

Oxxer +163874 moderator

@Dolblij

Informatie hierover ligt niet op straat, ik ben heel benieuwd hoe de besluitvorming tot stand is gekomen, onder Overmars was dat helder, hij bepaalde alles.

02-11-2022 16:50

Dolblij +44984

@oxxer, wellicht kom je er ooit achter. Inderdaad, op internet vindt je zo goed als niets over dit besluitproces. Als ik mag tippen, dan Hamstra.

02-11-2022 16:54

Oxxer +163874 moderator

Zou wel amateuristisch zijn, de belangrijkste functie binnen de club door een rookie bij een topclub te laten invullen.

02-11-2022 17:31

Ajax The Best +16459

Ik vond het vooral ook opvallend hoeveel mensen hier op AS er heel positief over waren. Hij zou ook voor de successen in de CL 2019 hebben gezorgd...

02-11-2022 16:34

Oxxer +163874 moderator

😂😂😂😂 de grootste grap van 2022

02-11-2022 16:45

Moooo +3962

Daarvoor moet je bij het overleg zijn geweest over de toekomstige trainer.
Iedereen heeft zijn inbreng gehad en uiteindelijk kiezen ze een haalbare kaart.

Mogelijk zal de RvC met een andere naam zijn gekomen, Pep Guardiola?
En bleek die niet te vangen?

Volgens mij zijn veel supporters ook boos, niet vanwege de afstraffing in Europa, maar (onder andere ik) met het wisselbeleid.

Kudus liet in de voorbereiding al mooie dingen zien, elke wedstrijd levert hij maar hoevaak zat meneer niet op de bank?
Ik ben er nog altijd van overtuigd dat Kudus één van de beste van de selectie is, waar je hem opstelt hij laat zich zien.

Ik erger me dan ook aan het getrut met een Klaassen.

02-11-2022 19:20

jeffrey_van_der_sluis +30363

Wat zijn ongeveer de kosten dan voor de vliegtuigen etc mbt 1 uitwedstrijd? ''Op dit moment erg hoog'' is wel heel algemeen beschreven haha...

02-11-2022 16:00

RJB1979 +25548

Een privejet kost ongeveer rond de 20K dit is wel een groter toestel maar TUI is ook sponsor dus ik denk dat het reuze meevalt. Grootste kosten zijn volgens mij ieder jaar weer een paar miljoen spelerspremies als de spelers CL deelname afdwingen door kampioen te worden of de voorrondes te overleven. In 2010 onder Jol en de jaren daarna onder FdB waren die kosten iets van 3 miljoen als ik me niet vergis. Maar goed dat was met een salarisplafond van 1 miljoen dus kijk niet gek op als die premies ondertussen ook 10 miljoen per jaar zijn.

02-11-2022 20:15

MarcHogervorst +35302

Tja, 't gaat alleen om geld binnen harken die CL. Ik word liever kampioen. Maar de club wil CL voor de penningmeester en de spelers willen CL om contracten in het buitenland en weer geld voor hunzelf te verdienen.

02-11-2022 15:52

AJAX020ADAM +6924

Precies goedzo, als je de selectie bekijkt 👀

02-11-2022 15:47

noppenkoning +41140

Dacht dat huur van vliegtuigen door de sponsor TUI werd betaald.

02-11-2022 15:46

cantharel +3523

Ik vraag mij al jaren af wat er met het geld wat Ajax geeft aan de veranderagenda gedaan gaat worden. Elk jaar ruim 2 mln waar blijft dat? Kan iemand uitleggen waar dat geld heen gaat.

02-11-2022 15:43

Oxxer +163874 moderator

Gaat in 'nieuwe spelers uit Verwegistan pot voor clubs die waardeloos beleid voeren.

02-11-2022 16:10

AlexIbarra +19238

Exclusief recettes dus 45 miljoen, en alleen als we echt vlammen in de EL halen we de 50.
Daar gaat nog een percentage vanaf voor KNVB en voor de UEFA.
Weliswaar lopen we daarmee uit op de NL clubs maar we lopen niet in op de EU-subtop.

Maar goed, dat is ook logisch als je behalve tegen Rangers elke pot verliest. Voor wat we hebben gepresteerd is 45 miljoen eigenlijk nog belachelijk veel.
En door de transfers van Antony en Martinez moet Ajax zich wel zorgen maken om het spel maar voorlopig gelukkig niet om geld.

Hopelijk kunnen we na de winterstop nog een acceptabel rijtje Europese wedstrijden spelen. Het levert dan wel niet veel geld op maar de spelers en het team moeten groeien, en voor je Europese ranking en aanzien is het ook belangrijk.

02-11-2022 15:35

MarcHogervorst +35302

Ik kijk toch liever naar een potje waarbij Ajax tegen een gelijkwaardige tegenstander speelt en wint in de EL, dan naar een vernederend inmaak pot je in de CL wat dan toch meer geld oplevert.

Liefst natuurlijk een wedstrijd in de CL waarbij ze kans maken op de overwinning en de cup, maar gezien de financiele verhoudingen tussen de Eredivsie en de andere grote competities is dat vrijwel onmogelijk. Heb je een goed 11tal wordt het de volgende transfer periode wel weggekocht.

02-11-2022 15:55

AlexIbarra +19238

Echt? Ik zie liever hoe we van de mat worden gespeeld.. ;)
Natuurlijk hebben we op het veld laten zien voorlopig niet in de KO-fase CL thuis te horen, kwartfinale EL halen lijkt me voor nu meer dan genoeg uitdaging.

Maar met je 2e alinea ben ik het toch niet eens, ik vind dat we de laatste jaren juist prachtige wedstrijden in de CL hebben gespeeld. Uiteraard in 18/19 maar ook toen we tegen Chelsea tot 2x toe keihard genaaid moesten worden door Var en scheids, vorig jaar 18 uit 6 in de poule met doelcijfers 20-5, etc.

Ik vind dat CL-overwintering normaal gesproken ons doel moet zijn, niet EL-winst.

02-11-2022 16:33

AFCAMARK +362

Denken jullie dat Blind het er mee eens was dat hij op de bank zat?

02-11-2022 15:33

Sampaoli +39158

Laten we dat geld vooral in onze eigen groep steken. Probeer het contract van Kudus maar te verlengen, net als het contract van Rensch. Ook zou ik Gorter met 2 jaar verlengen en volgend seizoen voor 1 (of 2) jaar uitlenen.

Uit Jong Ajax lopen er ook weer een sloot spelers uit contract: Hansen móét verlengen, koste wat het kost. Aertssen, Setford, Kjaer en Van Axel Dongen ook. Daarnaast moet Ajax in mijn ogen al beginnen aan tweede ronde voor veel talenten. Gooijer, Milovanovic, Vos, Fitz-Jim, Misehouy en Rasmussen moeten langlopende contracten krijgen. Dan kun je altijd nog aan verhuur denken mocht de aansluiting richting Ajax 1 niet lukken.

02-11-2022 14:58

KudusDream +12972

Kudus gaat natuurlijk nooit bijtekenen.

02-11-2022 14:59

Qifesh +24917

Mijn hoop: Schreuder krijgt een ingeving (Kudus op 10 Brobbey op 9) en het loopt geweldig lekker.. het stadion schreeuwt KUDUSKUDUSKUDUSKUDUS.. Misschien wil ie dan wel blijven.. Maar ik denk dat Kudus na 1 of 2 mindere wedstrijden meteen weer moet plaatsnemen op de bank. Sommige spelers krijgen gewoon minder kans dan anderen.. Die Schreuder heeft teveel complimentjes vernomen over Klaassen van andere trainers.. Daarom voelt hij zich verplicht hem een zekerheidje te noemen. Pas de laatste tijd hoor je analysten praten over Kudus op 10.. heel laat.

03-11-2022 09:55

Rikkie66 +22812

Mooi hebben we Zyech bijelkaar gebald......Zo gauw mogelijk halen.

02-11-2022 14:48

wendoo9 +8108

Nee man nooit aan beginnen, Kan niet koppen, is niet snel, veel balverlies, te oud , te duur en Ajax heeft al genoeg spelers die geen arbeid verrichten bij balverlies waar het probleem zit.

02-11-2022 16:41

Turbo +41847

Leef jij in het upside-down of was dit een serieuze reactie? Bij Ziyech denk jij aan "die kan niet koppen en werkt niet hard genoeg"?

02-11-2022 16:47

Tommyshelby +128516

Hou heel snel op met die veranderagenda. Wij moeten lekker op onszelf focussen en niet die andere, bloedzuigende clubjes.

02-11-2022 14:47

afct +8937

Mooi haal een absolute top keeper. En probeer zoveel mogelijk goede jeugd een contract te geven. Dan kunnen we toch weer heerlijk bouwen aan een nieuw elftal voor de komende jaren.

02-11-2022 14:43

Jariiii +21848

Niet gek natuurlijk, ruim 50 miljoen euro voor zo'n dramaseizoen.
'Je koopt er alleen helemaal niks voor' wou ik nog zeggen, maar dát is toch niet helemaal waar.

02-11-2022 14:42
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.