Ajax ziet inkomsten met bijna 45 miljoen stijgen vanwege deelname aan Champions League

door Bart Veenstra 125

Bron Ajax Showtime

Ajax ziet inkomsten met bijna 45 miljoen stijgen vanwege deelname aan Champions League

door Bart Veenstra 125

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax is ook dit jaar verzekerd van een hoge startpremie vanwege zijn deelname aan de groepsfase van de Champions League. De Amsterdammers kunnen, zonder ook maar één wedstrijd gespeeld te hebben, al rekenen op zo'n veertig miljoen euro. Met recettes - gemiddeld zo'n twee miljoen euro per wedstrijd - kunnen de inkomsten stijgen naar bijna 45 miljoen euro.

Net als vorig jaar bedraagt de startpremie voor iedere club in de groepsfase van de Champions League 15,64 miljoen euro. In totaal keert de UEFA 500,5 miljoen euro uit aan alle 32 clubs die meedoen aan het miljardenbal. Iedere club die deelneemt aan het hoofdtoernooi van de Champions League is dus verzekerd van dit bedrag.

Coëfficiëntenpremie UEFA

Iedere deelnemende club ontvangt ook een coëfficiëntenpremie, gebaseerd op de UEFA-ranking van de afgelopen tien jaar. Op de ranglijst van de afgelopen tien jaar - gebaseerd op de Europese prestaties - staat Ajax op plek zestien. Boven de Amsterdammers staan twee clubs - Manchester United en Arsenal - die dit seizoen niet meedoen aan het miljardenbal.

Om die reden staat Ajax op de ranglijst van deelnemende teams op plek veertien. In theorie kan Ajax nog een plekje stijgen, maar dan moet Benfica wel uitgeschakeld worden door Dinamo Kiev. Die kans lijkt klein, aangezien Benfica woensdagavond de heenwedstrijd met de Oekraïners al met 0-2 won.

De UEFA verdeelt op basis van de UEFA-ranking van de afgelopen tien jaar in totaal 600,6 miljoen euro, verdeeld over 528 aandelen. De club die bovenaan de UEFA-ranking staat krijgt 32 aandelen, de nummer twee krijgt 31 aandelen, enzovoorts. Ajax krijgt als (vermoedelijke) nummer veertien dus negentien aandelen. Elk aandeel is 1,137 miljoen euro waard. Als nummer veertien krijg je dus 21,603 miljoen euro. Een jaar eerder kreeg Ajax als nummer vijftien nog 20,46 miljoen euro.

Marketpool en recettes

Daarnaast kan Ajax rekenen op inkomsten uit de marketpool. Nederland heeft vermoedelijk drie miljoen euro te verdelen. De Amsterdammers zijn nog wel in afwachting van PSV hoe hoog de definitieve inkomsten uit de marketpool zijn. Als PSV zich plaatst voor de groepsfase van de Champions League krijgt Ajax 55 procent van de marketpool, wat neerkomt op 1,65 miljoen euro. Plaatst PSV zich niet, dan ontvangt Ajax negentig procent van de marketpool. Dat komt neer op 2,7 miljoen euro. De exacte bedragen zullen gedurende het seizoen bekend worden.

In de afgelopen jaren ontving Ajax gemiddeld twee miljoen euro per thuiswedstrijd in de Champions League als het gaat om de kaartverkoop. In totaal zullen de recettes in de groepsfase vermoedelijk zo'n zes miljoen euro bedragen. Ajax is op dit moment bezig met de verkoop van passe-partouts en binnen 24 uur had de club al 21.500 passe-partouts verkocht.

Inkomsten huidig Champions League-seizoen

Startpremie 15,64 miljoen euro
Coëfficiëntenpremie 21,60 miljoen euro
UEFA-premies -
Marketpool 1,65/2,7 miljoen euro (schatting)
Recettes 6 miljoen euro (schatting)
Totaal 44,89 miljoen euro

UEFA-premies tijdens de Champions League

Tijdens de Champions League kan Ajax nog de zogeheten UEFA-premies verdienen. Dat begint al in de groepsfase, waar een zege goed is voor 2,8 miljoen euro. Daarnaast levert een gelijkspel 930.000 euro op. Niet verdeelde bedragen (930.000 euro per trekking) worden aan het einde van de groepsfase onder de clubs op basis van hun aantal overwinningen herverdeeld. Ajax vergaarde, dankzij de zes groepszeges vorig seizoen, op die manier nog eens zo'n 1,2 miljoen euro.

Voor het bereiken van de volgende rondes wacht Ajax ook een hoge UEFA-premie. Wanneer Ajax overwintert in de Champions League en daarmee een plek in de achtste finales bereikt, ontvangt Ajax 9,6 miljoen euro. Een plek in de kwartfinale levert een club 10,6 miljoen euro op, terwijl tegenover een plek in de halve finale 12,5 miljoen euro staat. Een finalist ontvangt 15,5 miljoen euro en de winnaar krijgt nog eens 4,5 miljoen euro.

Champions League brengt ook kosten met zich mee

Bovengenoemde bedragen zijn inkomsten voor Ajax en dus geen winst. Ajax heeft namelijk ook enkele kosten die deelname aan de Champions League met zich meebrengen. Zo staat Ajax enkele miljoenen euro's af aan de Eredivisie voor de veranderagenda. Vorig jaar ging het nog om zo'n 2,5 miljoen euro.

Daarnaast voert de UEFA tot 2025 een korting van ruim drie procent op alle premies door. Dit is ontstaan nadat de UEFA te hoge bedragen heeft betaald in het seizoen 2019/2020. In dat seizoen werden de competities door de coronacrisis stilgelegd. In feite was het te veel betaalde deel een renteloze lening en de UEFA vordert dat nu terug door te korten op de premies.

Bovendien dient Ajax premies te betalen aan zijn spelers en daarnaast zijn er ook kosten voor thuis- en uitwedstrijden. Denk bijvoorbeeld aan de kosten die Ajax moet betalen voor de huur van vliegtuigen (op dit moment erg hoog) en hotels in het buitenland. Verder gaat 25 procent van de ticketverkoop naar de Johan Cruijff ArenA. Daarnaast: de inkomsten uit de catering in het stadion zijn volledig voor het stadion, terwijl de parkeerinkomsten volledig voor de gemeente Amsterdam zijn.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Bestel het nieuwe Ajax-uittenue nu in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

PowNed +839

Bedankt psv, + € 1.050.000!

25-08-2022 00:02

vanreenen +10195

Dus dit zou betekenen dat Ajax t.b.v. de financieel veel mindere clubs €2.250.000,00 in het potje moet storten als dat belachelijke idee van die gestoorde voorman van die club uit Leeuwarden, Kakbuur, doorgang zou vinden.
Dat is toch te gek voor woorden en ik hoop ook dat het niet doorgaat. Het betekent ook dat er alleen bij Ajax en Feijenoord bekwame bestuurders zitten.

20-08-2022 13:05

Hollister +12558

En wat denk jij dat ze nu al jaren doen dan?..

20-08-2022 19:18

pietvanvliet +4413

Even uit nieuwsgierigheid: Hoeveel van die 528 aandelen hebben ze bij Cambuur?

20-08-2022 08:12

PH2BOT +39916

Wanneer PSV zich naar verwachting ook voor de poulefase CL zal gaan plaatsen ten koste van dat hotseknotsen Schotse café elftal wordt de financiële spoeling dus meteen significant dunner en vangt Ajax meteen al een stuk minder aan startgelden.

20-08-2022 01:23

ajax1roy +106

Sorry maar het is toch triest dat Ajax geen eigen stadion heeft waarbij alle winst voor Ajax is

Laten we de arena eens loslaten en echt een goed stadion neerzetten. Waar Ajax zelf de baas is

20-08-2022 00:33

Aldinho_nl +1061

Ook met een eigen stadion heb je kosten. Zoveel winst maakt de JCA nou ook weer niet.

20-08-2022 01:26

Slang +14994

Als het voetbal zoveel opleverde zou de JC geen artiesten shows houden

20-08-2022 14:28

ajax1roy +106

Nee omdat de gemeente weer geld krijgt van parkeergelegenheid en dergelijke

Ajax stopt miljoenen per jaar in dat stadion en dat geld is kwijt zie je niks meer van terug

21-08-2022 00:14

Hollister +12558

Dit is het meest idiote idee en het slechtste wat Ajax met haar geld kan doen... een nieuw stadion bouwen... verdiep je eerst eens in de materie voordat je maar weer wat roeptoetert en papegaai gedrag gaat tentoonspreiden

20-08-2022 19:21

ajax1roy +106

Idioot is de beurs
Idioot is dat je een stadion juurd

Dit heeft niks met papegaaien gedrag te maken
Die materie hoef ik me niet in te verdiepen want die ken ik

Met de toekomst zou dat het ideale plan zijn

Want we kunnen wel roepen dat Eindhoven zelfs de (lucht) boven dat stadion gekocht heeft

Wij hebben officiëel niet eens een stadion Want we huren

21-08-2022 00:13

Hollister +12558

Pffff, jij hebt gelijk....je hebt geen idee waar je he iver hebt

21-08-2022 10:57

Aurelius1 +19690

Paramount betaalt 1,5 miljard euro voor de uitzendrechten van de Champions League in de VS:

https://nos.nl/artikel/2441325-paramount-betaalt-1-5-miljard-dollar-voor-champions-league-in-vs

Het vorige contract was 100 miljoen. Dus reken maar dat die startgelden voor de CL de komende jaren gaan exploderen. Het zou me niet verbazen als over 10 jaar de startpremie 150-200 miljoen zal zijn. Sowieso wordt het een competitie vanaf volgend jaar en gaan daardoor de recettes en startpremies ook omhoog.

Als Nederland drie CL plaatsen krijgt, dan weet ik wel wat ik als rijke zakenman of sponsor zou doen: een Nederlandse club overnemen of een club sponsoren.

20-08-2022 00:01

Mofson +8143

Die bedragen gaan toch een keer instorten of wat?

20-08-2022 00:49

Aurelius1 +19690

Ik denk het niet. Denk dat ze alleen maar gaan stijgen. Als je niet in de CL zit, heb je een probleem. Stel dat de startpremie straks 100 miljoen is, en je eindigt als AZ zijnde een keer tweede, dan kun je plots van een omzet van 34 miljoen naar een omzet van 134 miljoen gaan in één klap. Je krijgt echt bizarre taferelen, waarbij de top 2 of 3 in Nederland een gigantisch gat slaat naar de rest van de teams. Het wordt helemaal uit elkaar getrokken. Zeker als Nederland twee vast plekken + één voorrondeplek krijgt.

20-08-2022 01:17

PH2BOT +39916

....live sport is nog het enige waarnee forse reclamegelden kunnen worden binnengesleept maar ook daar komt een einde aan. En ook het publiek zal zich meer en meer gaan afkeren van dergelijke topclubs waar geen landsman meer in speelt en er geen enkele binding meer bestast tussen spelers en publiek. Dan kun je beger over de gehel wereld topwedstrijden gaan organiseren waarvan de TV rechten sky high gaan. MC tegen Real in Dubai bv. Dat is geen voetbal ter vermaak meer masr puur winstbejag in verkeerde handen. En zodra het ( kijkers)publiek wegblijft blijven ook de reklameinkomsten weg. Waarom gaat formule 1 sky high in NL? Niet voor Hamilton of Leqlerc....alkeen omdat Max meedoet voor de prijzen. Valt Max weg...zeg maar dubbele doei voor de hoge reklameinkomsten....dan us get neteen weer gedaan met die hoge kijkcijfers.

20-08-2022 01:32

Sneijdertje +2379

Ken je ook een schatting geven wat w over 10 jaar betalen voor, een kilo kipfilet, een pot pindakaas, een pak melk, een liter benzine en de zorgverzekering?

20-08-2022 01:33

Aurelius1 +19690

Hij kijkerspubliek van de CL is volledig veranderd de afgelopen jaren. Het is aan het verschuiven/uitbreiden naar de VS en Azië/Midden Oosten. Die hebben helemaal geen binding met clubs, die willen gewoon de beste spelers tegenover elkaar zien.

20-08-2022 02:11

Psychevore +21186

Als iedereen stops met voetbal kijken. En dan ook echt iedereen, ook Azië Afrika en de Amerikas.

Vooralsnog kijken bijna een half miljard mensen naar de CL finale en het merendeel komt niet uit Europa.

21-08-2022 04:39

gwn_rj +3053

Ik kan de woorden geld/inkomsten niet meer zien... ik wil gewoon een fantastische selectie waar heel Europa jaloers op is en we waar we weer mee kunnen shinen in Europa.. die paar extra centen op de bank interesseren me geen reet... transfers zouden verboden moeten worden vanaf moment dat competitie gestart is!

19-08-2022 23:34

Aurelius1 +19690

Mee eens. Als de competitie begint moet het klaar zijn met transfers. Het is pure competitievervalsing dat er nog een rits van miljoenentransfers gedaan worden. Zodra de competitie begint, moet je elftal gewoon klaar zijn. De koopzucht van Engelse clubs loopt ook de spuigaten uit. Ze romen als vikingen heel het continent leeg en noemen het dan 'de premier league'. Alles is bij elkaar gekocht.

19-08-2022 23:42

PetrusKeizer +10739

Dat niet alleen, op zich nee eens. Maar met t verkopen van je beste spelers heb je ook nog na kans dat je CL inkomsten op termijn kwijtspeelt

20-08-2022 05:56

DrFootball +15141

Die 40 mio is een druppel op de gloeiende transferplaat deze zomer.

19-08-2022 23:14

Gwoon_Paul +286

'Daarnaast kan Ajax rekenen op inkomsten uit de marketpool. Nederland heeft vermoedelijk drie miljoen euro te verdelen. Plaatst PSV zich niet, dan ontvangt Ajax negentig procent van de marketpool. Dat komt neer op 2,7 miljoen euro.'

Waar gaat die andere 10%/3 ton naar toe dan?

Ik snap dat er in Nederland minder kijkers zullen zijn dan in tal van andere landen, omdat die veel meer inwoners hebben. Maar wat kan Ajax er aan doen dat landen als Engeland, Duitsland en Frankrijk veel meer inwoners, en dus kijkers heeft?

19-08-2022 22:28

Mnr Hendriks +694

Stap 1 koop of bouw een eigen stadion!

19-08-2022 21:26

Juan62 +46067

Dit is dus 1 van de redenen dat PSV zich hoop ik niet plaats.
Veel te veel geld en we weten dat ze daar niet mee om kunnen gaan
De 2de reden is dat ze de punten die oa wij in de CL,
en de mindere goden in de mindere Europese competities bij elkaar speelden, weer gaan verspelen.
Dat gebeurde de vorige keren ook
Ze hebben gewoonweg niet genoeg kwaliteit voor het elite bal

19-08-2022 15:02

Bounce77 +2468

@Ajaxshowtime, foutje in dit artikel geen 45 maar 145

19-08-2022 14:46

DieNase +7162

Welkom Kaplan!!

19-08-2022 14:34

JOHANisGOD +18498

Manchester United are not giving up on Antony. Ajax turned down new bid but Man Utd plan to try again - they feel Antony really wants the move. 🚨🔴🇧🇷 #MUFC

Been told it’s not sure that Antony starts on Sunday yet, still discussed internally.

Gakpo, cheaper option for Man Utd. https://t.co/eAkUvbRxjL

19-08-2022 14:14

b.hulshof +3733

Absurde bedragen die er voor zorgen dat landen ieder jaar dezelfde kampioen hebben. 80 miljoen voor een voetballer het is krankzinnig.

19-08-2022 14:14

Ajaciedbrad +8812

120 miljoen niets minder en krankzinnig of niet. Voor ons alleen Ajax alleen maar fijn. Al zie ik hem liever blijven. Stel hij blijft en draait een top seizoen ook in de CL... dan ben ik zeer benieuwd hoeveel die dan kost. 80 miljoen kan je dan niet weer mee aankomen als kopende club

19-08-2022 14:16

Aurelius1 +19690

Het is niet fijn, dat is een illusie. Remember de jaren 90? Toen kreeg Ajax bijna niets voor spelers en won het de CL en Uefacup. De transferdraaimolen heeft het voetbal vernietigd.

19-08-2022 21:33

twynestar +28183

Wat een onzinnige kop boven het artikel. De inkomsten stijgen niet we deden vorig jaar ook mee aan de Champions League en volgens mij begroot Ajax er ook op.

Maar 'de champions league is weer een belangrijke inkomstenbron dit jaar' is natuurlijk geen nieuws, dus toch even wat klikjes verzamelen.

19-08-2022 14:06

Ajaciedbrad +8812

En jij en ik zijn 1 van die klikjes

19-08-2022 14:14

twynestar +28183

Ja, erg he. Je denkt dat als een nieuwssite een artikel plaatst dat er oprecht nieuws in kan staan. Je verwacht beter dan clickbait.

19-08-2022 14:15

rondewaart +1838

Als je in het artikel leest hoe hoog de premies zijn zou je wel gek zijn om Antony te verkopen waardoor de kansen op overwinningen en overwintering mogelijk kelderen en je de winst weer voor een deel kwijt zult zijn

19-08-2022 14:01

Concrete +3125

PSV op plek 24 . Scheelt toch aardig wat inkomsten extra mochten ze zich plaatsen.

19-08-2022 13:51

HStorm +3135

Ajax 25% kaartverkoop, horeca en parkeren afstaan aan de gemeente gaat je op langere termijn opbreken!

19-08-2022 13:44

Noahdepoah2021 +4843

Met de Arena is een bepaalde recette mogelijk. Zonder de financiële inbreng van de gemeente was de Arena er nooit gekomen.

20-08-2022 07:03

HStorm +3135

En dit was de enige manier? Anders had Ajax een stadion in Duitsland moeten huren want de Meer kon niet meer? Of samen met AZ in Alkmaar spelen?

Zonder de gemeente kan voetbal niet bestaan? Zonder gemeentes in de wereld, geen stadions?

In Nederland weet de overheid perfect hoe ze je uit kunnen knijpen.

20-08-2022 09:29

Libero +19037

Dan had er ws een kleiner stadion gekomen en grote schulden voor Ajax of andere stakeholder(s) dan de gemeente.

20-08-2022 19:23

JaapStam +136517

Off-topic; Hierbij promoot ik een Ajax stickers site waar je van alles en nog wat kan kopen!!! Doet het nu, want OP=OP!!! Hij staat sinds gisteren online!!! Moest ik delen, vandaar!!!

Link; https://www.stickersajax.nl/

Bestel ze en ga stickeren!!! ❌❌❌

19-08-2022 13:35

ajax_janneman +281

Sticker maar in!

19-08-2022 15:05

De3mos +12082

Offtopic: het wordt wel eens tijd dat we ihattaren nieuws krijgen. Aangezien hij het afgelopen weekend in de arena aanwezig was lijkt het mij heel raar als hij volgende week niet weer op de toekomst kan gaan trainen in ieder geval. Of zou het definitief einde hoofdstuk zijn? Dat zou echt gigantisch jammer zijn.

19-08-2022 13:28

soewares +2502

Denk dat Ajax hem even flink wil laten schrikken zo van we hebben het beste met je voor maar dit soort dingen tolereren we echt niet

19-08-2022 13:50

De3mos +12082

Zou ik niet erg vinden, maar met het vertrek van antony aankomende zou ik hem toch een kans geven. Had dit weekend eigenlijk gewoon moeten spelen.

19-08-2022 14:34

BaasBaas +8301

Hieruit blijkt maar weer dat het voor ons eigen geld niet mega veel uitmaakt of PSV zich nu plaatst of niet. Het gaat dus om zo'n 1,5m dat je kwijt bent als PSV deelneemt vanuit de marketing pool. Lijkt me beter als NL gewoon 2 CL waardige ploegen heeft zolang we ook 2 CL vaste plekken krijgen. Dan kan je altijd keer 2e worden en zelfde begroting aanhouden. Als we echt 5e of 6e competitie van Europa willen worden kan je dat als Ajax niet alleen doen.

PSV, Feyenoord en liefst ook AZ/Vitesse/Utrecht/Twente moeten daar ook aan bijdrage.

Als je een sterke competitie hebt worden je spelers meer waard ook + je kan betere talenten aantrekken. Bijvoorbeeld het talent dat we bij Porto hebben weggehaald was denk ik niet mogelijk als ajax (en daar door NL) het zo goed deed in Europa.

19-08-2022 13:21

Omar +17158

Is er ook een solidariteitsbijdrage voor supporters? Ben blut amigo

19-08-2022 13:20

ajaciedje90 +59695

Werken voor je geld amigo.

19-08-2022 13:24

Red Devil +3604

Er zijn maanden dat dit niet op me bankrekening staat.

19-08-2022 13:14

eros +4777

Ik ben echt heel benieuwd naar Lucca. Als hij wordt verkozen boven bijv. Gnotto en Zirkzee mag hij wel wat kunnen.

19-08-2022 12:29

Ozymandias +159568

Zirkzee en Gnonto waren toch geen alternatieven voor Lucca? Ajax zocht specifiek naar het type spits wat Lucca is.

19-08-2022 13:07

NoPants +7451

Waren zirkzee en gnotto te huur?

19-08-2022 13:10

FlyingDutchMan +17310

Mooi hoe Gnonto steeds weer van naam veranderd, het is net een chameleon!

19-08-2022 13:41

Manov +8581

Kameleon

19-08-2022 22:10

Hetzijnmaar +5453

Ajax betaald belachelijke hoge huur en verdient geen cent aan de catering
Koop nu snel dat stadion of bouw nieuw
Als iedereen gemiddeld tijdens een CL wedstrijd 1 biertje of cola drinkt
Heb je al een omzet van 371 duizend euro bij de huidige prijs van 7 euro voor 1 biertje
Volgen mijn ging een simpel blikje warme baco, een blokje ijs kan er niet vanaf! van 5% 25cl al voor 9 euro afgelopen wedstrijd tegen Groningen

19-08-2022 12:26

aschja +20588

Wat onderhoud en personeel kost niets?

19-08-2022 12:31

Omar +17158

Zijn een stelletje oplichters daar met 7 euro voor 1 pilsje, ik breng wel gewoon zelf wat mee het stadion in

19-08-2022 13:17

NoPants +7451

Omzet maakt natuurlijk niks uit in deze. Het gaat om winst. Het lijkt mij ook dat ze beter de arena kunnen kopen, maar wellicht hebben de mensen met zicht pp de financiele cijfers besloten dat er meer groei behaald kan worden met andere investeringen?

19-08-2022 13:20

Lazell +16973

Vervelende kop. Die inkomsten waren er vorig jaar ook en het jaar ervoor idem dit. De CL inkomsten blijven nagenoeg gelijk, ze stijgen helemaal niet met 45 miljoen.

19-08-2022 12:06

PJS +4991

Hoe ver zijn we met Kaplan?

19-08-2022 12:03

Goldenlastra +1725

Ik snap dat gehaat over de inkomsten van PSV niet zo. Je wilt toch ook dat we in de competitie een beetje tegenstand krijgen. Wordt het tenminste nog eens spannend. Daarnaast komen er dan meer goede spelers en profiteren er indirect ook de kleinere clubs hier van. Daarnaast voelt dat klagen op een andere ploeg een beetje klein zerig. Laat dat maar over aan PSV. Wij staan hierboven want wij zijn de beste.

19-08-2022 12:01

AlexIbarra +19214

Psv heeft 3 vd 4 laatste NL prijzen tegen ons gepakt. Dat is wel spannend genoeg..
Laar AZ en Fey maar dichter bij Psv komen, niet Psv dichter bij Ajax.

19-08-2022 12:10

Henkjanklaas +20595

Ligt er natuurlijk aan welke prijs . Dé prijs is natuurlijk het kampioenschap van het land. De andere prijzen zijn volstrekt ondergeschikt daaraan.

19-08-2022 12:21

Jariking +5445

20-19 deze eeuw. Dus waar de fabel vandaan komt dat het spannender moet worden is een raadsel.

19-08-2022 13:24

AlexIbarra +19214

@Jariking Ik kan me de 'Ajax meer dan 1000 dagen niet bovenaan' headlines nog goed herinneren. Dat is dan ook minder dan 5 jaar geleden. ;)
7 jaar zonder titel (eigenlijk 6, maar 7 klinkt dramatischer) was ook geen pretje.

Dus doorpakken nu. Hoe groter het gat dat we slaan, hoe moeilijker te dichten.

19-08-2022 13:45

AlexIbarra +19214

@Henk Dat klopt, maar toch is het opvallend dat Psv 3x op rij een troostprijs van het oppermachtige Ajax afpakt. Onze titelrace was ook lang en moeizaam.

Zo'n Feyenoord in de Conference League finale vind ik wel leuk voor het NL voetbal.
Psv mag van mij lekker in de stront zakken.

19-08-2022 13:52

Hans Verhagen +14049

Omdat deze club met al hun constructies nog in leven is en straks net gaat doen of ze het goed voor elkaar hebben. Met al die hulp zijn er een aantal kampioenschappen gestolen. Ik gun deze club gewoon niets. Van mij mag elke club de CL in behalve Psv.

19-08-2022 12:39

Brian.B +9

Ajax moet een eigen stadion in beheer krijgen de catering kan je leuk op verdienen

19-08-2022 11:58

Qifesh +24917

Yep en dan een leuker aanbod aan catering graag.. iets meer lokale shit aub

19-08-2022 12:04

Jariking +5445

Goedkoper aanbod. Catering is duuder dan je seiz kaart pj

19-08-2022 13:24

1991 +7787

Nieuw stadion is lucratiever op de langere termijn ;)

19-08-2022 12:57

Andronixos.c +8126

Kortom: CL is essentieel voor Ajax.
Blijven aanhaken bij Europees (sub)top

19-08-2022 11:51

jeffrey_van_der_sluis +30320

Kan iemand mij uitleggen wat die veranderagenda binnen de Eredivisie inhoudt? En waarom dat afgelopen jaar 2,5 miljoen kostte?

19-08-2022 11:49

Ricoteb +53174

Dat ging over vijf onderwerpen: jeugdopleiding, competitie opzet, kunstgras, commerciële groei en solidariteit. Jeugdopleiding is er dus een verplichting gekomen hoeveel er geïnvesteerd moest worden door elke club, om opleidingsvergoedingen, en om de jeugd teams in de KKD. Competitie opzet was voor onderzoeken naar bijvoorbeeld Beneliga of een play off systeem zoals in België. Ook het verplaatsen van wedstrijden voor Europees spelende clubs valt hieronder. Commerciële groei gaat dus om het verkopen van tv-rechten en het vermarkten aan sponsoren en in het buitenland. Solidariteit ging over het eerlijker verdelen van de tv-inkomsten en de “solidariteit” van Europees spelende clubs. Waarom dit zoveel moest kosten en wat Ajax eraan heeft, is me ook niet erg duidelijk. Het lijkt me namelijk vooral een manier voor kleine clubs om de club op orde te krijgen met het geld van de topclubs

19-08-2022 11:59

Henkjanklaas +20595

Er moet betere nacontrole komen of dat geld dat Ajax afdraagt ook werkelijk goed en efficiënt wordt besteed

19-08-2022 12:22

jeffrey_van_der_sluis +30320

Van die 2,5 miljoen zou het toch fijn zijn als alle kunstgrasvelden in de Eredivisie eruit worden gehaald

19-08-2022 12:32

Masz +3731

Ik ben meer geïnteresseerd in of PSV die ook moet betalen bij plaatsing of dat we dan maar de helft moeten betalen.
Jammer dat we Benfica verleden jaar niet hebben uitgeschakeld.
Nu moeten we voor de ruim 1 miljoen extra hopen op uitschakeling van Benfica.
Dit alles i.v.m. Geld op het veld.

19-08-2022 12:00

AlexIbarra +19214

Iedere club die Europees speelt betaalt 5% voor zover ik weet.
Wat Psv doet is dus niet echt van invloed op ons.

19-08-2022 12:12

Sense of.H +5432

25% van ticketverkoop afstaan en daarnaast de catering en de parking volledig afstaan , dan heb ik de concerten en evenementen die worden gehouden niet meegerekend ,Ajax loopt hier serieuze miljoenen mis.


Hoog tijd dat Ajax 100% eigenaar wordt van de Arena , heb begrepen dat er plannen waren om de stadion te kopen van de gemeente, maar dat 2 jaar Corona roet in het eten gooide.

19-08-2022 11:41

donkerblauw +2822

Ik hoorde (ambtenaren van de gemeente) dat ze (Ajax) twijfelen tussen kopen+verbouwen of geheel nieuw. Maar niet eerder uitvoeren in 2028/2029

19-08-2022 11:52

DeHeerVanDeMeer +25164

Klinkt allemaal leuk die extra inkomsten maar je vergeet dat er ook veel kosten zijn verbonden aan een eigen stadion. Plus verzekeringen die je dan moet afsluiten voor o.a. brand etc. Ik meen ergens gelezen te hebben dat Edwin en Marc er wat jaren geleden ook mee bezig waren voor aankoop van de Arena, maar dat de kosten niet opwogen tegen de baten en risico..

Ps. en dan ben ik ook nog personeel vergeten wat je moet aannemen voor verkoop etc..

19-08-2022 12:23

Henkjanklaas +20595

Toentertijd waren de bouwkosten al 140 miljoen. De huidige waarde incl grond is nu vele malen hoger. Ajax zou hier voor moeten lenen en of aandelen uitgeven. Dat eerste is minder lucratief geworden vanwege de oplopende rente.

19-08-2022 12:24

RadheAjax2021 +17845

Belachelijk om dat geld aan andere clubs te moeten geven. Spelers van Ajax hebben er hard voor gewerkt en de andere clubs maar profiteren en hun supporters ons maar haten. Kansloos.

19-08-2022 11:38

lexy88 +8816

Inderdaad, bovendien was dat geld bedoeld voor clubs die op kunstgras spelen en trainen (omdat ze geen geld hebben voor een kunstgras-trainingsveld). Maar als dat niet daarvoor wordt aangewend, dan moet die kraan lekker dichtgedraaid worden. Wachten op de dag dat de KNVB besluit dat spelen op gras een licentie-vereiste is voor de eredivisie..

19-08-2022 11:40

Lars93 +899

Dat gebeurt ook deels hoor. In seizoen 16/17 waren er 22 profclubs die op kunstgras speelden. Nu nog 11. Toevallig promoveerden er dit seizoen 3 kunstgrasclubs naar de eredivisie en steeg het aantal kunstgrasvelden in de eredivisie dus met 1 (Heracles degradeerde en Sparta ging weer over op gras), maar over het algemeen wordt het alleen maar minder plastic.
Bedenk daarbij ook nog dat sommige clubs al eerder over hadden gewild maar dat er door een vervelend virusje een tijdje minder inkomsten waren voor clubs, dus de overgang nog wat vertraagd werd. Sparta had het geld daardoor bijvoorbeeld eerder nog niet. Inmiddels dus wel. En ook Emmen en Den Bosch schijnen nog over te willen. Het gaat dus wat dat betreft wel de goede kant op.

19-08-2022 12:27

lexy88 +8816

Het gaat zeker de goede kant op, maar het gaat traag als droge stront.. 16/17.. we zitten nu in 22/23 en het is pas gehalveerd. Het is echt bespottelijk, eigenlijk moet men gewoon aangeven dat je vanaf 23/24 op gras speelt anders geen licentie. Hebben ze nog 1 seizoen clementie. Maar goed, thanks voor de toelichting, het is idd verbeterd maar er is nog een hoop te doen! En zonder licentie-vereiste gaat Heracles nooit om.

19-08-2022 13:52

Ian.M +91

Heel eerlijk we stijgen toch niet met de inkomsten ? We staan al 4-5 jaar in de champions League. Was altijd rond de 40 miljoen. Ze hebben toch gewoon hier allang geregeld :)

19-08-2022 11:35

Ian.M +91

Op gerekend *

19-08-2022 11:36

Pietsnot +15019

Laat PSV maar uitgeschakeld worden, hebben ze weer 40 miljoen minder te besteden aankomende zomer.

19-08-2022 11:32

ajaxcied4life +26020

Rangers is helaas te zwak om iets klaar te spelen. Tegen Monaco had het moeten gebeuren.

19-08-2022 11:37

AFCACruijff14 +160781

PSV is door Rangers heus nog wel te pakken. PSV krijgt zo makkelijk goals tegen. 3 voorrondepotjes, 5 tegengoals. Uit bij Ajax ook 3 tegen. PSV is alleen voorin gewoon effectief, dus ze zijn wel favoriet aankomende week ja.

19-08-2022 11:41

neutraaltje +366

Gelukkig krijgt ajax geen tegengoals.

19-08-2022 11:49

Lazell +16973

Idd, in 3 nationale potjes 7 tegengoals...

19-08-2022 12:13

AINIESTA +44283

Het is geen 40 miljoen extra, het is eerder iets van 20-25 miljoen extra.

19-08-2022 12:54

Pietsnot +15019

Klopt denk ik wel ja.
Maar neem ook mee dat structureel in de CL spelen betekent dat je structureel internationale exposure hebt. Op termijn betekent dit ook dat je sponsoren een groter bereik hebben en meer kunnen afstaan

19-08-2022 13:24

Pietsnot +15019

Hoe slechter het PSV gaat hoe beter.

19-08-2022 13:48

AINIESTA +44283

Startpremie voor de EL is toch geen 9 miljoen?

19-08-2022 14:12

JaapStam +136517

Met al dat geld kan je een hele mooie bos bloemen mee kopen!!!

19-08-2022 11:26

Kaatje +4789

Nou, dat vind ik nog eens lief van je 😊

19-08-2022 12:08

Maikel +6862

Of de scheids volgende week omkopen Rode Ster - Maccabi 😂😂😁😁

19-08-2022 12:12

Maikel +6862

Doen!
Voor een miljoentje staat het na 10 minuten 4:0 door 2 strafschoppen, 1 buitenspel goal en 1 x hands niet gezien 😁😂🤪

19-08-2022 12:36

RJB1979 +25485

Dus als PSV zich plaatst "kost" dit Ajax amper 1,5 miljoen? Ik dacht dat dit veel meer was joh.

19-08-2022 11:20

Koningtoto +59928

Ik ook, ik dacht de helft van de startpremie.

Dan gun ik ze wel dat ze door gaan. Of toch niet!

19-08-2022 11:34

AFCACruijff14 +160781

Het gaat niet om die paar centen, maar wel dat PSV die 40 miljoen ook binnen harkt...

19-08-2022 11:41

RJB1979 +25485

Klopt maar dat gaat niet in mindering op wat Ajax krijgt.

19-08-2022 12:08

Lazell +16973

Niet om pietluttig te doen want ik ben het met je eens, maar PSV krijgt volgens mij maar iets in de regio van 30-35 miljoen voor CL deelnamen door de coefficienten.

19-08-2022 12:14

Nr.10 +110893

Lekker hoor. Nu nog hopen dat die lampen eraf gaan, en dan kunnen we binnenkort toch eindelijk wel gaan beginnen met het wegkopen van hun beste spelers.

19-08-2022 11:12

Berghuis +14287

Ik hoef een Gapko echt niet bij Ajax te zien... Iedereen ziet hem als de ideale schoonzoon maar het is maar een misselijk mannetje. Constant die volslagen verontwaardigde blik van hem als iets niet lukt, het ligt natuurlijk nooit aan hem. Hij scoort misschien wel, maar is buiten dat in alles minder dan een Antony.

19-08-2022 11:19

Hakim22 +7429

Dat zei je vast ook over Bergwijn, Berghuis en Mo vroeger, maar nu sta je (getuige je gebruikersnaam) vooraan in de rij om ze te supporten.
Los daarvan zie ik gakpo over een paar jaar graag komen, geweldige speler

19-08-2022 12:27

hartvoorajax1 +1930

Ideale schoonzoon? Van iemand uit de PSV-entourage begreep ik dat het een erg arrogant mannetje is.

19-08-2022 13:04

Nr.10 +110893

Gakpo scoort niet alleen, hij geeft ook een boel assists. Het is gewoon een speler met een heel hoog rendement in de Eredivisie. Ik vind Antony ook veel beter, maar Gakpo is na Tadic, Bergwijn en Antony op dit moment denk ik de beste aanvaller in de Eredivisie.
Sangaré zou ook een aardige aanwinst zijn. En je kan die jongens ook kopen als breedte versterking hè, het gaat er ook om PSV te vernietigen.

19-08-2022 13:17

Berghuis +14287

Er zijn natuurlijk ook niet véél goede aanvallers in de Eredivisie, dus die conclusie is snel getrokken. Verder vond ik afgelopen seizoen ook Sinistera gewoon beter. Gakpo kan leuk ballen in de Eredivisie, daar is alles op gebasseerd. PSV vraagt 50+ voor een speler die alleen in de Eredivisie kan scoren en een assist kan geven, bizar. Verder zou ik Sangaré ook zeker een aanwinst vinden, maar voetballend vind ik hem nog weer minder dan Alvarez en die is al niet best.. Verder denk ik dat Sangaré ook volslagen onhaalbaar is voor ons. Wij zullen PSV nooit kunnen vernietigen zoals Bayern dat wel kan met Dortmund. PSV constant weer ergens geld weg om bij te blijven. Ze hebben nu 4? Jaar geen CL gespeeld, ze staan nu op t punt dat wel weer te doen en ze staan alweer naast ons. Ajax heeft Feyenoord een KO klap gegeven de laatste jaren, maar van PSV komen wij nooit los, of ze moeten de komende 5 jaar alsnog de CL mislopen, dan zie ik een kansje.

19-08-2022 13:54

Nr.10 +110893

Hoe kom je erbij dat Gakpo alleen in de Eredivisie goals maakt en assists geeft? Dat is feitelijk onjuist. Vorig jaar heeft hij 6 wedstrijden CL kwalificatie gespeeld, 2 goals, 4 wedstrijden Europa League, 2 goals, 5 wedstrijden Conference League, 3 goals en een assist. Jaar daarvoor: 2 wedstrijden Europa League kwalificatie, 3 goals, 3 wedstrijden Europa League, een goal en een assist.
Ik vind 50 miljoen veel te veel voor Gakpo, en denk niet dat hij de absolute top zal halen, maar het is echt wel een goeie speler hoor.

En zo'n vernietiging is een kwestie van de lange adem. Het verschil in financiële slagkracht tussen ons en PSV is al gigantisch toegenomen in de afgelopen jaren.

19-08-2022 14:37

Pietsnot +15019

Als ze nu uitgeschakeld worden en dit jaar geen 2e in de competitie worden begint het water ze wel aan de lippen te stijgen. Ze hebben al 100 miljoen kort- en langlopende schulden en een salarishuis dat past bij een CL speler.

Ze moeten nu echt gaan aanhaken, anders wordt het echt het Borussia Dortmund van Nederland

19-08-2022 11:34

Nr.10 +110893

@pietsnot, het lastige is alleen wel dat het raar moet lopen als ze geen 2e worden. Ik zie Feyenoord of AZ momenteel niet boven PSV eindigen.

19-08-2022 14:41

S.Ajacied +5187

Wij zijn Ajax wij zijn de rijkste!

19-08-2022 11:10

AFCAjaxMidNineties +12620

Ik dacht dat het Ajax veel meer geld zou kosten uit die poule omdat PSV zich ook plaatst nu. Valt dus reuze mee!

19-08-2022 11:09

OpDeCounter +874

Komt goed uit want volgens VI (het blad en yt kanaal) waren we alweer bijna failliet

19-08-2022 11:04

insectenverdelg +23368

Exact. En dan alsnog 80M weigeren voor Antony ;)

Verder wordt er weer veel afgegeven op de RvC, maar die heeft nog nooit zo veel go's gegeven op investeren in spelers met de huidige bedragen.

19-08-2022 11:08
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.