Verslag AVA: Aandeelhouders van Ajax komen met prikkelende vragen

door Bart Veenstra 207

Bron Ajax Showtime

Verslag AVA: Aandeelhouders van Ajax komen met prikkelende vragen

door Bart Veenstra 207

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax verkeert op dit moment niet in zijn beste periode en voor de aandeelhouders van de Amsterdamse club was het vrijdag tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering dan ook de kans om kritische vragen te stellen. Kwamen die er? Jazeker. Een verslag.

Na jaren van voorspoed kent Ajax op dit moment mindere tijden. De Amsterdamse club staat op dit moment derde in de Eredivisie, terwijl het avontuur in de Champions League dit seizoen ook uitliep op een teleurstelling. Daarnaast kende Ajax eerder dit jaar met het plotselinge vertrek van directeur voetbalzaken Marc Overmars - die zich schuldig had gemaakt aan seksueel overschrijdend gedrag - nog een flinke dreun te verwerken.

President-commissaris Leen Meijaard trapt de aandeelhoudersvergadering dan ook af met de gebeurtenissen rondom Overmars. De voorzitter van de RvC legt uit dat Ajax - zoals de club ook meldde via de officiële kanalen - een extern onafhankelijk bureau onderzoek liet doen bij Ajax. Het doel: het creëren van een veilig werk- en sportklimaat. De eerste aanbevelingen zijn al gedaan en zodoende zijn de eerste stappen al gezet.

Meijaard spreekt namens de RvC ook zijn dank uit naar de vrouwen die het hebben aangedurfd om melding te maken van ongewenst gedrag. 'Dat is een flinke drempel die genomen moet worden. We willen de weg omhoog inzetten om de omgangscultuur te verbeteren.'

Was Ajax wel voorbereid op vertrek van bepaalde topspelers?

Na zijn introductie is het woord aan de directieleden van Ajax. Zo vertelt Edwin van der Sar dat hij blij is dat hij langer actief blijft als algemeen directeur van Ajax. De beleidsbepaler staat nu tot de zomer van 2025 onder contract en dat doet hem goed. Vooral met het oog op de 'nieuwe periode' die Ajax te wachten staat. Er komt vanaf 2024 namelijk een nieuwe opzet van de Champions League en daar kijkt Van der Sar enorm naar uit. Wel benadrukt hij dat meedoen aan dit toernooi nog belangrijker zal zijn dan meedoen aan de huidige opzet van de Champions League.

Wat ook opvalt is dat Van der Sar aangeeft dat men bij Ajax niet had gerekend op het vertrek van spelers als Sébastien Haller en Antony. Het zoeken naar adequate vervangers bleek ook niet eenvoudig, zo gaf Meijaard later aan: 'Ons scoutingsapparaat is niet gericht op spelers die direct Champions League-niveau hebben, maar op spelers met potentie', waarbij hij doelt op het traject dat Antony eerder aanging en nu geldt voor Francisco Conceição.

Commercieel gezien beste jaar ooit voor Ajax

Na Van der Sar komen ook financieel directeur Susan Lenderink en commercieel directeur Menno Geelen aan het woord. Lenderink bespreekt de financiële cijfers, waaruit blijkt dat het verlies vooral een gevolg is van de gevolgen van de coronamaatregelen. Het goede nieuws is dat er over het huidige boekjaar wel een positief resultaat wordt verwacht.

Geelen is vooral blij dat alle sponsoren - ondanks de coronacrisis en de affaire rondom Overmars - zijn gebleven. Sterker nog: er zijn sponsoren bijgekomen en dat stemt tot tevredenheid bij Geelen. Het mooiste nieuws is dat Ajax commercieel gezien zijn beste boekjaar ooit kende. Qua merchandising was er een omzet van 35,6 miljoen euro - vooral te danken aan het Bob Marley-shirt - terwijl er qua partnerships een omzet was van 39,2 miljoen euro.

De Johan Cruijff ArenA is op dit moment volledig uitverkocht - de club kent 44.862 verkochte jaarkaarten - en ook qua zakelijke plaatsen is er geen ruimte meer voor groei. Ook qua boarding, backdrop en het shirt is het: vol = vol. Zodoende moet er nu commerciële groei komen door creatieve ideeën. Denk bijvoorbeeld aan het omsmelten van de schaal, waardoor Ajax in contact kwam met andere partijen. Zo is Sandals op die manier een partner geworden. Ook qua digitalisering zet Ajax stappen. Denk aan het resaleplatform, waar seizoenkaarthouders hun kaartje te koop kunnen zetten en een niet-seizoenkaarthouder een ticket kan kopen. Omdat Ajax ook nog winst maakt, is er sprake van een win-win-situatie.

'Zonder scoutingsrapporten worden bij Ajax geen spelers aangekocht'

Tijdens de welbekende vragenronde sloegen enkele aandeelhouders hun kans. Zo waren er vragen of er - net als in de Formule 1 - een budgetplafond kan komen in het Europese voetbal. Antwoord: hoe mooi dat ook klinkt, het is niet mogelijk.

Ook werd er gevraagd naar de eerdere contractverlenging van Overmars. Een aandeelhouder vraagt zich af of Ajax op dat moment niet al wist van het grensoverschrijdende gedrag van de toenmalig Ajax-directeur. Meijaard reageert daar geïrriteerd op: 'Ajax wist op dat moment niets af van het gedrag van Overmars! Dat hebben we ook al uitgelegd in het mailcontact dat we met u hadden. Wij denken zeer juist gehandeld te hebben.'

Daarnaast vraagt een aandeelhouder hoe het kan dat sommige spelers zijn gehaald zonder gescout te zijn. Meijaard doet die verhalen af als onzin. 'Zonder scoutingsrapporten worden hier geen spelers aangekocht. Je moet niet alles geloven wat in de kranten staat. Wij weten wel wat waar en niet waar is.'

Geen haast met aanstellen nieuwe technisch directeur

Meijaard laat eveneens weten dat Ajax op dit moment geen haast heeft met het aanstellen van een nieuwe technisch directeur. 'Na het terugtrekken van Overmars hebben we gesprekken gehad met kandidaten uit binnen- en buitenland. Die kandidaten bleken of niet bij Ajax aan de slag te willen of wij wilden uiteindelijk geen samenwerking aangaan.'

'Daarna werden we geconfronteerd met een lastige situatie door het plotselinge vertrek van Ten Hag', aldus Meijaard, die vertelt dat de focus vervolgens ging op de zoektocht naar een nieuwe trainer. Die werd gevonden in de naam van Alfred Schreuder. 'Toen hebben we gezegd: voorlopig is het Van der Sar en Hamstra en Huntelaar. Hamstra en Huntelaar vullen het samen met de scouting in, terwijl er wordt gewacht op een nieuwe voetbalcommissaris met het oog op het aanstellen van een nieuwe technisch directeur. Zij moeten immers vier jaar samenwerken.'

Op de nieuwe voetbalcommissaris wordt nog altijd gewacht. De invulling van die functie kent de prioriteit, waarna vervolgens de blik op een nieuwe technisch directeur kan. Van die volgorde wordt in principe niet afgeweken. Danny Blind zal in ieder geval niet de nieuwe technisch directeur van Ajax worden. Hij is momenteel actief als assistent-bondscoach van Louis van Gaal en na het WK volgt de beslissing of hij terugkeert in zijn functie als voetbalcommissaris.

Raad van Commissarissen Ajax wees de directie niet terecht

Een aandeelhouder wil van de RvC weten waarom zij voor bepaalde transfers zijn gaan liggen. Meijaard ontkent dat dit gebeurd is, zoals in de media werd uitgelegd. 'Er is door de directie, de technische leiding en de Raad van Commissarissen veel tijd besteed aan transfers', aldus Meijaard. 'De vraag is daarbij wat de juiste prijs voor een speler is, bij zowel in- als uitgaande transfers. Bij afwezigheid van Blind als voetbalcommissaris geldt Koster als adviseur van de RvC. Transfers vormen een groot deel van de begroting van Ajax. We fluiten de directie soms ook terug', geeft Meijaard toe. 'Er zijn regelmatig discussies. Meestal blijft dat binnenskamers, maar deze zomer plots niet', doelt de president-commissaris op het feit dat in de afgelopen zomer in de media werd geschreven over het 'ingrijpen van de RvC bij transfers'.

Algemeen directeur Van der Sar geeft aan dat het een bijzondere transferperiode was. 'Het was een intensieve window. Soms kregen we hulp en tips', doelt de directeur op de invloed van zaakwaarnemers op de transfers van Ajax. 'Een aantal spelers komen voort uit de scouting en soms moesten we rekening houden met vertrekwensen, terwijl we ons daar in eerste instantie niet op hadden gericht. We hebben hard gewerkt om Antony te behouden, maar dat bleek heel moeilijk.'

Kan Ajax een seizoen zonder Champions League-inkomsten?

Haast ieder jaar wordt ook gevraagd of Ajax wel kan zonder de inkomsten uit de Champions League. De Amsterdamse club is in de afgelopen jaren meer geld gaan uitgeven aan spelerssalarissen en aan transfers. Maar wat als de club een keer niet meedoet aan de Champions League? Meijaard legt uit dat men bij Ajax een scenario-analyse heeft gedaan. Op basis daarvan blijkt dat Ajax best één of twee jaar zonder de inkomsten uit het miljoenenbal kan, al kleven er dus wel risico's aan.

Van der Sar geeft aan dat het belangrijk is om als Nederland goed te presteren in het Europese voetbal. Zodoende kan Nederland het zesde land van Europa worden en dat levert twee directe Champions League-tickets op. 'We moeten rekening houden met de risico's, maar we willen ook op een zo hoog mogelijk niveau succes hebben.'

Keuze voor goksponsor Unibet was weloverwogen

Met Unibet heeft Ajax sinds kort een gokbedrijf als sponsor. Een aandeelhouder vraagt zich af waarom Ajax met een dergelijk bedrijf in zee gaat, terwijl het ook maatschappelijk verantwoord wil ondernemen. Commercieel directeur Geelen legt uit dat veel Nederlandse clubs en de KNVB al gesponsord werden door gokbedrijven en zodoende is men ook bij Ajax gaan denken om de samenwerking met een gokbedrijf aan te gaan. 'Dit is een belangrijke inkomstenbron. Dit is geen louche partner, we hebben hier goed over nagedacht en gekozen voor de meest gerenommeerde partij', zei Geelen.

Met Unibet is bewust gekozen voor een bedrijf dat staat voor 'verantwoord gokken'. In de Ajax App is bovendien voor mensen onder achttien jaar de gokreclame niet te zien, zo laat Geelen weten. Daarnaast merkt Geelen op dat er meer partnerships zijn met bedrijven die kunnen zorgen voor een ongezonde levensstijl. Zo werkt Ajax samen met biermerk Budweiser, terwijl er ook een partnership met Coca-Cola is aangegaan. De keerzijde - Geelen geeft aan 'dat het schuurt' - is bekend bij Ajax, maar toch kiest men er weloverwogen voor om in zee te gaan met bepaalde bedrijven.

Verschuivingen in de RvC van Ajax

Van tevoren was al bekend dat Ernst Ligthart tijdens de aandeelhoudersvergadering afscheid zou gaan nemen van de RvC van Ajax. Ook was bekend dat Cees van Oevelen hem zou gaan opvolgen als commissaris. Laatstgenoemde stelde zichzelf kort voor: 'Ik ben 38 jaar lid van de vereniging Ajax. Ik voetbal op zaterdag met het vijfde van de amateurs van Ajax. Sinds 1996 was ik lid van de ledenraad. dat heb ik met plezier gedaan, maar de ledenraad is in 2011 opgeheven. Daarnaast ben ik lid van de bestuursraad. Dat heb ik lang met heel veel plezier gedaan, maar omdat ik nu tot de RvC toetreed, kan ik niet langer in de bestuursraad zitten. Ik heb kennis van Ajax, voetbal en juridische zaken. Met die combinatie denk en hoop ik van waarde te kunnen zijn voor de RvC.'

Wat niet iedereen zag aankomen, was dat president-commissaris Meijaard min of meer zijn vertrek aankondigde. Hij heeft nog een verbintenis van één jaar lopen, maar van een derde termijn gaat het niet komen, zo kondigde hij aan. 'Er moet een nieuwe voorzitter komen. Ik ben nog niet weg, maar ik vind acht jaar heel lang. Het is een goede termijn. Het is tijd voor een ander. Ik wens de huidige RvC en de andere mensen binnen Ajax succes met het vinden van een opvolger.'

Van der Sar ambitieus met Ajax

Van der Sar, die werd herbenoemd als bestuurder van Ajax en nu minimaal tot de zomer van 2025 werkzaam zal zijn bij de club, sprak zijn ambities uit met Ajax. 'Ik ben blij om Ajax op het juiste pad te houden. In de afgelopen tien jaar heb ik veel geleerd. Ik heb mooie, maar ook zware dossiers behandeld. Voetbal is een golfbeweging. Je wilt net als een surfer lang op een hoge golf zitten en als je naar beneden gaat wil je weer snel naar boven', doelt hij wellicht op de huidige toestand van Ajax.

De algemeen directeur legt uit wat Ajax tijdens de winterstop gaat doen. 'Sommige spelers trainen hier door en wij als beleidsbepalers gaan de eerste seizoenshelft evalueren, zoals we altijd doen. We waren graag doorgegaan in de Champions League, maar we kijken nu uit naar een succesvolle campagne in de Europa League.'

Nieuw bij Ajax is Maurits Hendriks. De voormalig technisch directeur van het NOC*NSF. Hendriks is benoemd tot Chief Sports Officer van Ajax. Hij gaat voor een periode van minstens twee jaar aan de slag bij de club en gaat een nieuwe directiefunctie vervullen. Hij gaat zich bezighouden met onder meer Sportpark de Toekomst en het vrouwenvoetbal. 'Het is een nieuwe functie binnen Ajax en op basis van de gesprekken voelde het direct goed. Ajax is de meest ambitieuze club in Nederland. Mijn werk doe ik op De Toekomst en ik kwam er al snel achter dat er veel enorm gemotiveerde mensen werken bij Ajax.'

Nieuwtje aan einde van aandeelhoudersvergadering

Rond 16.30 uur loopt de aandeelhoudersvergadering tegen zijn einde als financieel directeur Lenderink besluit met een 'mooi nieuwtje'. Lenderink vertelt dat Ajax al langer met de Johan Cruijff ArenA in een mediation-traject zit en dat die gesprekken goed zijn verlopen. 'We kijken positief naar de toekomst en de samenwerking. We hebben goede afspraken gemaakt met de ArenA en we hebben onze punten duidelijk gemaakt.' Eerder was het Ajax een doorn in het oog dat er tijdens het seizoen evenementen en concerten plaatsvonden in het stadion.

Na tweeënhalf uur kwam er volgens een einde aan de aandeelhoudersvergadering. De aandeelhouders genoten daarna nog van een biertje, wijntje, colaatje en een hapje, waarbij zij ongetwijfeld de vergadering nog eens nabespraken. Meest opvallende van de middag volgens een aandeelhouder: Hoe kan het dat Ajax het vertrek van Ten Hag en sommige spelers niet zag aankomen? En hoe kan het dat de club/het scoutingsapparaat niet was voorbereid op het vertrek van spelers als Haller, Antony en Martínez?

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Weet Ajax tegen FC Emmen eindelijk weer eens te winnen met een clean sheet? Zet in en verdien 2,50 keer je inzet terug!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Lees meer over:
Plaats reactie

MPAjax +8437

Zie hier de reden dat we niet aanhaken bij de top van de champions League zelfzucht bedoel voetbal is een teamsport en zij vertegenwoordigen de sport niet zoals je kan zien

24-05-2023 23:05

VOETBALisOORLOG +1811

De aandeelhouders is 'dood gewicht'.

14-11-2022 05:28

Tommyshelby +129533

#schreuderout

13-11-2022 23:02

RobDAZ +2726

Vragen andere Ajacieden zich nooit af WAAROM een beursgenoteerd bedrijf X afhankelijk is van grootaandeelhouder AFC Ajax?
De omgekeerde wereld. Bizar. Nutteloos.

AFC Ajax kan restant 27% dood aandeel makkelijk opkopen, daarna #beursexit.
Dan kan de Club eindelijk zelf verdienen, veel leuker. De Club.. Dat zijn Wij.

13-11-2022 21:51

debarbaar +8250

Alsof dat soort lieden elkaar ooit kritische vragen stellen. Blijkbaar was er zelfs niemand die zich hardop afvroeg waarom de scouting en de directie het vertrek van topspelers en ten Hag niet hadden zien aankomen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat er nul vragen werden gesteld over de aankopen en de belangenverstrengeling met de zaakwaarnemer van Championshoofd Schreuder. De scouting is niet ingericht op spelers die direct in de Cl actief kunnen zijn. Schreuder en zijn zaakwaarnemer waren dat duidelijk wel van daar de keuze voor een Duitser, Bassey en Ocampos.

13-11-2022 10:09

debarbaar +8250

Meijaard lult uit zijn nek.
1. Hij zegt dat er geen spelers zijn aangetrokken zonder scoutingsrapport van der Sar zegt "een aantal spelers" zijn aangetrokken via de scouting. (Dus de meeste niet)

2. Het vertrek van ten Hag kwam onverwacht... woohaa wat een loser ben je dan meneer Meijaard.

3. Hij heeft een bureau ingeschakeld dat Overmars onderzocht. Dat bureau is niet onafhankelijk. Het wordt betaald door Ajax en de opdrachtgever bepaald. Dit zijn meestal aan advocatenkantoren of bedrijfsrecherche gelieerde clubjes. Als beschuldigde partij moet je verre blijven van dit soort onderzoeken> nooit meewerken dus.

4. Meijaard zegt dat de rvc nooit de leiding heeft teruggefloten om dan leuk te zeggen, meestal blijft het binnenskamers, maar nu even niet. Misschien dat Meijaard zijn vrouw kan bedonderen met een avontuurtje of een bijvrouw maar geen aandeelhouders.

Meijaard is een typische gladjakker die ongrijpbaar wil blijven voor de kritiek. Een hoop BS met zijn scenarioanalyses. Van der Sar kan met zijn Mavo nog geen boek lezen, laat staan dat hij een scenarioanalyse kan begrijpen.

13-11-2022 09:51

Koningkluts +0

Jouw reactie 😀

13-11-2022 00:30

Babangida83 +23933

Wat mij wel verbaast, is dat ik de nieuwe commissaris - amateur - hoor zeggen dat hij in de RvC komt zitten om onder andere zijn kennis van voetbal. Lijkt me duidelijk dat Blind daar over gaat straks en niet Cees van Oevelen.

12-11-2022 23:00

Hziyech15 +2197

Stel je voor als onze spelers niet zo snel zouden vertrekken: Onana, Tagliafico, Martinez, de Ligt, Mazraoui, Gravenberch, Frenkie, Ziyech, Bergwijn, Haller/Tadic, Antony.

12-11-2022 16:20

Harrie.S63 +1699

Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op
Schreuder rot op, schreuder rot op, schreuder rot op

12-11-2022 13:54

Hziyech15 +2197

Duidelijke omschrijving, lekker simpel en ik ben het er helemaal mee eens!

12-11-2022 16:07

vanreenen +10297

Schreuder is een "eigen naam", dus schrijf je met een hoofdletter. M.a.w. jou reactie staat boordevol spellingsfouten.
Volgens Edwin van der Sar op de AvA vrijdagmiddag 11 november 2022 blijft Schreuder trainer van Ajax.

12-11-2022 17:54

Aldek +5090

Mochten we winnen … doen we het toch wel erg goed tov Vitesse op woensdag…

Toen speelden we gelijk..

en maar 2-1 verloren tegen de nr 1….

Ja zo gaat het waarschijnlijk…

Hij ziet weer meer voetbal en patronen.. om gek van te worden ..

En iedereen in directie Ajax vind het prima… niemand die zich daar aan stoort…

En dan over jaar jammeren dat ze niet snappen waarom Ajax zo afgegleden is…

Ik hoop weer op Alvarez… Klaassen & Taylor op middenveld… NOT …pfff

Liever niet Kudus want die kan wel eens de bal kwijt raken in een aanvallende actie… —> veel te gevaarlijk… NOT…

Wat moet er gebeuren om deze trainer weg te krijgen??? Verliezen vandaag?

Of dan nog steeds niet?

Pffff

12-11-2022 13:31

champhead +14432

Brobbey staat vandaag in de spits en Kudus op de bank. Er zit echt geen enkele logica in Schreuders keuzes en als hij zo doorgaat gaat hij alle respect verliezen in de kleedkamer (als hij die niet al verloren is)

12-11-2022 12:09

Andronixos.c +8173

Als deze wedstrijd ook al misgaat, dan is Schreuder weg.

12-11-2022 12:33

JariJari +15260

Brobbey kan maar 1 keer per week basis want meer fitheid zit er niet in. Schreuder is hierin niet vreemd maar het feit dat we Brobbey voor zo veel geld gekocht hebben. Veel te veel.

Hetzelfde geldt voor Bassey en Bergwijn.

Ik vind het vreemd dat Ocampos nauwelijks speelt (DIE hadden we moeten kopen voor 15M ipv Bergwijn voor meer dan 30). Ook hadden we de Griekse keeper wiens naam ik niet juist kan spellen voor 12M (koopje) moeten halen.

12-11-2022 16:08

roodwit007 +14212

Ik las ergens dat de RvC alleen voor de beurs is !!! grapjassen niet alleen voor de beurs bijna alle clubs zoals pisvee ect hebben een RvC onze nr 14 had wel eens een conflict met deze , wegens het niet optreden en te laat optreden en ja ook voor de beurs maar de RvC gaat verder dan de beurs , zolas het tegen houden van een keeper !! en spelers die men te duur vindt , en deze RvC mag een directie weg stemmen alleen voor de beurs lolzzzzzz

12-11-2022 11:58

Babangida83 +23933

Dat klopt niet. Als een BV te groot wordt, dan word je automatisch een 'structuurvennootschap' en moet je een RvC hebben. Beurs of niet. En Ajax is te groot.

12-11-2022 23:04

ck69 +13121

En ondertussen is Alfred nog steeds de coach. Wat een teloorgang van onze club.

12-11-2022 11:49

DieNase +7172

Waar ik extreem vrolijk van word; Blind geen TD. Nu maar hopen dat ze hun woord houden.

12-11-2022 11:36

Dubbelvla +8476

ik lees een verlies-verlies scenario:

- de aangekochte spelers zijn niet (goed) gescout en dus vluchtig gekocht = kut
- de spelers zijn wel goed gescout, gekocht en zeer matig gebleken = wellicht nog kutter.

waar gaan al die miljoenen naartoe?

12-11-2022 11:21

michaellaudrup +4660

Niks nieuws dus deze vergadering, het blijft aanmodderen met grotendeels dezelfde zwakke broeders.

12-11-2022 11:19

Juichtoon +32643

Janssen kostte Overmars 1,5 mln en gaat naar het WK. Ajax kocht Brobbey voor 20 mln. Die blijft thuis..
In een notendop wat er allemaal mis is.

12-11-2022 10:54

Dubbelvla +8476

janssen is 28, brobbey 21. we willen geen team met senioren.

12-11-2022 11:16

DarkChild +3451

Desalniettemin spelen we wel met het oudste Ajax ooit in Europa. En ook in de Eredivisie zijn we bepaald geen jong team. (onder Ten Hag overigens ook niet)

12-11-2022 11:39

Juichtoon +32643

De gemiddelde leeftijd tegen Vitesse was 26,5 tegen 24 van Vitesse...
Jij wordt liever 3e.
Het gaat om de kans die er was en die niet benut is. En die kansen zijn er steeds. Maar je moet ze wel kunnen zien. Iets met kennis, gogme, inventiviteit, je zaken op orde hebben, afstemming.
Dat is geen van alle op orde Anders gaat het niet zoals het gaat.

12-11-2022 11:41

JariJari +15260

Brobbey kan niet eens 2 keer in de week spelen. Net een bejaarde.

Plus het communiceert dat we aasgieren die onze talented omlullel/omkopen om ons te naaien door ze er 20M voor te geven. Belachelijk!

12-11-2022 16:09

Babangida83 +23933

Mis met de supporters? ;-)

12-11-2022 23:05

goajaxgo +14157

Pfffoee.... Hier word ik om heel veel verschillende redenen niet vrolijk van.
Ik zal er twee uitlichten:
1. De scouting. OF Leen liegt glashard dat er gericht gescout is en dus hebben we onze oren laten hangen naar Alfie's zaakwaarnemer. OF Leen spreekt de waarheid en types als Sanchez en Mallejan worden daadwerkelijk als aanwinst gezien door ons scoutingsapparaat. In beide gevallen zit het goed fout.
2. Bij Ajax waren ze niet voorbereid op het vertrek van dragende spelers en ook niet op het vertrek van Ten Hag. Hoe is dat in vredesnaam mogelijk? Voor elke cruciale positie zou toch ten allen tijde een lijstje moeten liggen? Natuurlijk begrijp ik dat niet iedereen zomaar beschikbaar/haalbaar is, maar we zien hier toch met z'n allen dat er meer aan de hand is dan dat? Verschrikkelijk amateurisme dat al sinds ik Ajax volg (ruim 40 jaar) als een rode draad door de club loopt, maar het lijkt sinds de eeuwwisseling alleen maar erger geworden....
Het kan echt allemaal veel beter en strakker, met Bayern als goed voorbeeld daarvan.

12-11-2022 10:41

DarkChild +3451

voor wat betreft 1, je moet het denk ik zien als politiek. Wat zeggen ze nou daadwerkelijk ? (en wat dus ook niet)
Er is namelijk niet gezegd dat die spelers gericht gescout zijn. En ook niet dat de scoutingsrapporten positief zijn. Of moeten zijn.
Het is alleen 'Er komt geen speler binnen zonder scoutingsrapport'.
Nou ja, met zo'n uitspraak kan je heel veel kanten op, zonder dat je liegt.

12-11-2022 11:38

JariJari +15260

Sanchez is duidelijk beter op RB dan Rensch dus ik weet niet waar je het over hebt.

12-11-2022 16:10

Aurelius1 +19736

Men gaat me echt niet wijsmaken dat Ocampos gescout is.

12-11-2022 17:38

Hetzijnmaar +5453

Bergwijn Brobbey Bassey zijn spelers met potentie!! Daar betaal je dus 75 miljoen voor en je staat nu 3e in de eredivisie
We zij helemaal terug bij af. Conceição en Luca dat zijn pas spelers met potentie maar krijgen amper minuten
Die andere 3 hadden er toch gelijk moeten staan als je daar 75 miljoen aan uitgeeft
Ik hoop dat het aan het eind van het seizoen geen verrassing is dat Tadic Blind Pasveer Stekelenburg niet meer mee kunnen op EL of Conference league niveau
En Ajax al bezig is met de onderhandelingen met hun vervangers

12-11-2022 10:40

Hziyech15 +2197

Conceição is gehaald voor volgend jaar eigenlijk denk ik. De bedoeling was dat hij dit jaar overal aan kon wennen, zodat hij volgend jaar Antony zou kunnen opvolgen. Nu is ipv Antony Ocampos gehuurd voor 1 jaar, maar die bevalt niet.

12-11-2022 16:10

Juichtoon +32643

De club heeft enorme stappen gezet in het vergooien van haar positie in NL. Gelukkig zijn hierover prikkelende vragen gesteld...
Er lijken steeds meer personen binnen de club te zijn die er zitten voor zichzelf en niet met de wil om Ajax beter te maken.
En als iets kabbelt in topsport gaan de prestaties naar beneden.
Er zal vast een mooi verslag van deze bijeenkomst worden gemaakt. Voor in een la, dat zal helpen.

12-11-2022 10:40

DarkChild +3451

Kan ie mooi naast het Rapport Coronel ;)

12-11-2022 11:50

DarkChild +3451

Wat een lulverhaal dat ze verrast werden.

1. Budgettair MOET Ajax jaarlijks verkopen, anders komen ze in de problemen. Ik verwacht dat directie en RvC hun eigen situatie kent.

2. Er zijn mondelinge toezeggingen gedaan (Antony en Martinez) dat Ajax zou meewerken. Die springplank functie is wat Ajax is. Dat idee dat we een Europese topclub zijn die spelers kan vasthouden…zouden ze dat nou echt geloven? Of is het voor het bubbeltje dat naïeve supporters rustig blijven?

12-11-2022 09:53

LOCAmpos +10509

Aangaande punt 2 kan ik concluderen dat u de zaakwaarnemer van een van de twee was en deze toezeggingen op papier heeft?

12-11-2022 10:16

DarkChild +3451

Aah leuk, we gaan richting drogredenen. Maar het zijn van hun zaakwaarnemer is een vereiste begrijp ik om iets over een onderwerp af te kunnen weten? (ik laat "mondelingen toezeggingen" versus "op papier" maar even gaan ;)
Alle conclusies die u trekt zijn overigens uiteraard aan u.

12-11-2022 11:29

MichelAngelo66 +22258

Als ik het zo lees een hoop open deuren. Ik vind het allemaal weinig kritisch. Sowieso nergens echt uitleg en een hoop tegenstrijdigheden.

Die Meijaard praat een hoop maar zegt niks. Overbodig om te benoemen dat iemand al een mail heeft gehad. Hij moet gewoon de vragen beantwoorden en verantwoording afleggen. Verder niet bijdehand doen.

-De Ocampos soap is tegenstrijdig verhaal.
-Ten Hag verhaal lijkt me onzin. Wij wisten hier allemaal dat ie ging vertrekken.
-Antony vertrek was ook wel duidelijk en werd door Ajax naar toe gewerkt.
-Komst Schreuder niet belicht.
-Niks over de jeugdopleiding. De levensader van de club. Althans....
-Het waarom er een nieuwe functie voor Maurits “loservlucht” er komt is mij onduidelijk.
-De focus op een voetbalfunctionaris is ook vreemd. Koster heeft Blind zijn taak overgenomen. Die is toch tijdelijk weg?
-wat is het leuke nieuws nu eigenlijk mbt JC Arena? Dat ze met elkaar praten?
-van Oevelen uit de oude ledenraad.... need I say more...

12-11-2022 09:52

Hziyech15 +2197

Precies, hoe kan het dat er maar zo weinig bijzonders door breekt? Ik snap best dat er niet elk jaar een de Ligt of Gravenberch doorbreekt, maar alles wat doorbreekt lijkt veel minder dan een paar jaar geleden. Taylor doet het nu leuk, maar verder komt er niks door. Wie uit Jong zien jullie de komende jaren door breken die echt top zou kunnen worden? Waarom is er ook al jaren geen fatsoenlijke spits meer door gebroken? In de laatste 10 jaar volgensmij alleen Dolberg die het redelijk gedaan heeft.

12-11-2022 16:15

Nr.10 +111335

"We hebben te veel spelers verkocht", moet Van der Sar pijnlijk genoeg concluderen. Hij had met name het vertrek van Antony en Sébastien Haller niet ingecalculeerd. ‘’Dat is geen fijne start voor een nieuwe trainer"

‘’Ajax was niet voorbereid op de leegloop van zo veel bepalende spelers, vult Meijaard aan. "Ons scoutingsapparaat is niet gericht op spelers die direct Champions League-niveau hebben, maar op spelers met potentie."


Nou, precies wat ik al vanaf de zomer, voorafgaand aan dit seizoen zeg. De vraag is alleen waarom dit voor deze mensen ook duidelijk is, maar ze er NIETS aan hebben gedaan. Je moet nooit 5 van je beste spelers in één window verkopen, precies om de reden die Meijaard zegt: wij kunnen nooit direct hetzelfde niveau terughalen, maar hoogstens een speler die met een paar seizoenen spelen dat niveau haalt.

(dit staat los van het feit dat Schreuder ook met deze selectie een wanprestatie levert, en wat mij betreft ontslagen moet worden. Maar je ziet hier wel waarom hij nog niet ontslagen is: men heeft het gevoel dat hij genaaid is)

12-11-2022 09:48

Aurelius1 +19736

Het was onvermijdelijk dat ze weggingen. Er werden gigantische bedragen geboden die niet te weigeren waren. Het was twee seizoenen geleden ook al duidelijk dat er dit jaar veel spelers zouden vertrekken. Mede door toezeggingen van Overmars. Gaat erom dat de opvolgers genoeg kwaliteit hebben.

12-11-2022 17:45

Moooo +3975

Stelletje kneuzen bij elkaar.

Een beetje Ajacied snapt dat Ajax wel wat kan leiden qua financiële tegenslagen.
(Geen Champions League voor een aantal seizoenen en alle spelers gratis de deur uit zullen lopen.)
Als je de jaarcijfers bekijkt van afgelopen seizoenen en de cijfers die nu worden bijgeschreven dat zit Ajax er erg warmpjes bij, daarnaast gaan enkele spelers weer verkocht worden na het WK seizoen. Dan wordt er snel te veel betaalt als een Alvarez een geweldig WK speelt of een Berghuis/Bergwijn er een aantal ballen in schiet..

Ajax bezit een geweldige jeugd opleiding nagenoeg elke speler in dit team is op te leiden door een Ajax zelf

Jongens als van Axel Dongen, Misehouy, Vos, Hato ect die komen eraan, deze gasten hebben wat extra.

Het zal slim zijn om hele gerichte aankopen te doen in de toekomst, Ajax heeft genoeg top talent en expectioneel talent om de posities in te nemen.
Er zullen ook minder sterke posities ontstaan en die moet je weer invullen met top talent en die mogen wat kosten.
En inderdaad Ajax is een opleidingsploeg in combinatie met geactiveerde spelers die niet de jeugd in de weg moeten lopen.
(Tadic, Bergwijn, Blind, Klaassen, Berghuis, Pierie ect doen dit wel en zouden verkocht of een minder bepalende rol moeten spelen als ze geen echte toevoeging meer vormen, meer voor de training, leidersrol en wat minder minuten)
Zo zouden de echte talenten bij Jong Ajax hun opwachting kunnen maken en proberen in het eerste te komen.

12-11-2022 09:45

Nr.10 +111335

De jeugdspelers die goed genoeg zijn en doorbreken, blijven over het algemeen maar twee of maximaal drie jaar. Dat betekent dat je, als je bijvoorbeeld zou willen werken met een kern van 12 jeugdspelers op een selectie van bijvoorbeeld 20 man, je elke 2 a 3 jaar 12 nieuwe spelers voor Ajax 1 moet afleveren. Dus elk jaar 4 a 5 nieuwe spelers. Dat kan natuurlijk niet. Dus moet je aankopen doen.
Als die jeugdspelers 5 a 6 seizoenen zouden blijven, of zelfs langer, zoals in de jaren ‘90 nog zo was, dan wordt het een heel ander rekensommetje, en kan je het inderdaad met een paar gerichte aankopen af. Nu het verloop zo gigantisch groot is, zul je logischerwijs ook meer aankopen moeten doen.

12-11-2022 09:52

Moooo +3975

Wie zegt dat het verloop ook zo blijft, Ajax word sterker en rijker en jeugd dient zich weer opnieuw aan.
Een Barcelona idemdito jeugd pakt hun kans veel top talent, maar er wordt in mijn beleving ook te veel gekocht wat ten koste gaat van de jeugd.
Een Barcelona idemdito jeugd pakt hun kans veel top talent, maar er wordt in mijn beleving ook te veel gekocht wat ten koste gaat van de jeugd.

Voorbeeld Ajax heeft heel veel talent als linksbuiten Banel, van Axel Dongen, Unuvar, Kalokoh, Daramy wanneer krijgen ze speel minuten ook een Misehouy of Vos zou ik graag in Ajax 1 ervaring zien opdoen.

12-11-2022 10:41

Nr.10 +111335

Waarom zou dat veranderen?

Axel Dongen kreeg onder Ten Hag al speelminuten in januari maar is sindsdien van de ene in de andere blessure gevallen. Unuvar is verhuurd, Daramy ook. Banel gaat Ajax 1 nooit halen. Kalokoh, heeft die überhaupt al in Jong gespeeld?
Leuk, zo’n lijstje.

Bij Barcelona leiden ze een speler op, en die speelt vervolgens gewoon 12-15 jaar in het eerste. Als wij dat konden doen, dan hadden wij nu een elftal gehad met oa Mazraoui, de Ligt, Frenkie de Jong, Gravenberch, vd Beek, Kluivert, etc. Dan speelden we elk jaar om de Champions League. Onvergelijkbaar.

12-11-2022 11:17

Moooo +3975

Een Fati, Gavi, Pedri horen toch altijd te spelen?
Er loopt nog veel meer rond bij Barcelona aan top talent.
Alleen Barcelona koopt om het kopen en dit resulteert tot niks.
Je club verkopen.

Dat jij geen jeugdspelers kent en met Regeer en Fitz-Jim aan komt zetten zegt dat je niet wekelijks op de toekomst aanwezig bent.
Ik zie dagelijks de jeugd voetballen en zie grote talenten die geen kans krijgen..

Een Heitinga moet ophouden met een Pierie opstellen ik had het laatst nog met hem over gehad.
Alleen hij is net zo koppig als Schreuder die maar met Klaassen blijft spelen.
Misehouy is nu al beter dan een Klaassen, gaat veel meer dreiging vanuit, Mark my words en een Vos moet je zo snel mogelijk ik het eerste plaatsen.
Dit zijn diamantjes die jongens moet je laten spelen.

12-11-2022 12:00

Nr.10 +111335

‘Een Fati, Gavi, Pedri horen toch altijd te spelen?’
Geen idee hoe dit een reactie is op wat ik zeg…

Misehouy en Vos zijn spelers die je kan laten invallen ja, voor hun ontwikkeling. Niet omdat het elftal daar nu sterker van wordt. Trouwens, je ziet ook dat als ze vroeger doorbreken (bijvoorbeeld als ze 17 zijn) ze niet meer seizoenen bij Ajax spelen, maar gewoon ook jonger weggaan (als ze dan 19 zijn). Zie de Ligt, Kluivert, Gravenberch. Dan heeft Ajax dus de jaren 17-19 dat ze in het eerste spelen, ipv bijvoorbeeld de jaren 19-21. Daar wordt Ajax niet beter van, want die jaren 19-21 zijn die spelers beter. Het hysterische idee dat spelers van 16-17 die leuk spelen in de jeugd meteen in het eerste moeten, en al helemaal dat Ajax daar beter van gaat presteren, is bijna altijd overtrokken, de kwaliteiten van jeugdspelers worden heel vaak overdreven. Dat snap ik ook wel, want je vind ze sympathiek en je ziet ze uitblinken tegen jeugdelftallen of in de KKD, en dan denk je: wát een speler!

12-11-2022 13:38

Moooo +3975

Ajax vangt wel 2x zoveel geld voor de spelers aangezien je ze jonger verkoopt, ook zal de speler in kwestie neem een de Ligt een betere voetballer zijn geworden dan tot zijn 21ste bij Ajax te voetballen.

"Dit noemt men moderne bedrijfsvoering"
Opleiden en doorverkopen.

Tuurlijk iedereen hoopt dat de beste spelers ooit van een Ajax zo lang mogelijk zouden willen blijven.
Een de Ligt is over een aantal jaar de beste ter wereld.

12-11-2022 16:20

Nr.10 +111335

Ajax vangt niet meer voor een speler van 19 dan voor een van 21.

12-11-2022 16:28

Moooo +3975

Tuurlijk wel, een bv een de Ligt, Ajax vangt de jackpot voor toptalenten van 18/19 jaar die de wereldtop zouden kunnen halen helemaal als Ajax het in de Champions League laat zien.
Ajax heeft weinig tot geen super talenten in de selectie zitten.

Volgens mij zit de wereldtop achter wat zeer jonge Zuid Amerikanen aan die gaan voor mega bedragen weg..

12-11-2022 18:28

Moooo +3975

Als je 18,19 jaar bent en altijd een basisplaats hebt bij Ajax ga je voor de jackpot weg. Dan behoor je tot de grootste talenten.
Als je 21 bent ben je eigenlijk al een twijfel gevalletje voor een groot percentage.

12-11-2022 18:49

Amp +37843

Vallen twee dingen erg op bij mij.

1 - het scoutingsapparaat niet gericht op spelers die direct cl-niveau hebben. Mijn vraag is dan: hoe en waarom dan hoog van de toren blazen dat je mee wil met de top als je randvoorwaarden niet kloppen? En hoe betaal je dan meer dan 30 miljoen voor bergwijn die nooit iets bewees op dat niveau en 23 miljoen voor een bassey?

2 voorheen bleef alles binnenskamers en nu ineens niet. Is er san niemand die dan vraagt: gaan jullie niet aan de slag om t lek te vinden?

12-11-2022 09:43

DarkChild +3451

1. De vraag is ook: wat bedoelen ze hiermee? Kant en klare spelers van een bepaalde leeftijd en basis-kwaliteiten die 1 op 1 verkochte spelers kunnen opvolgen? Want dan is het nogal een open deur en eentje die nooit dicht gaat. Dat gaat Ajax nooit lukken (want er zijn er meer die dat soort spelers zoeken) Ajax moet zich juist onderscheiden met de Martinez, Sanchez (die nu bij Tottenham speelt) achtigen. En de eigen jeugd natuurlijk. Voor we weer eens in de koopclub reflex schieten

2. Goed punt, is de opstelling van vanavond al bekend of slapen ze uit ;)

12-11-2022 09:48

Nr.10 +111335

Ad 1
Het idee is: wij hebben Neres, die is CL niveau. We halen Antony erbij, die is in eerste instantie nummer 2 achter Neres, kan een jaartje groeien, en kan dan mee op
CL niveau. Nu hebben we Conceicao erbij, die heeft nu nog geen CL niveau, maar na een jaar ontwikkeling wel. Dus die is een jaar nummer 2 achter Antony, en dan staat hij er. Alleen ging dit voorbeeld natuurlijk fout omdat men niet de ballen had om Antony nog een seizoen te houden.
Ook is het niet zo erg als je twee spelers in je elftal hebt die nog wat moeite hebben met CL niveau, maar de rest er al staat. De problemen zijn pas groot als je 5 (!) van je beste spelers verkoopt en die posities allemaal opnieuw moet gaan invullen. Ja dan ga je er kansloos af, zoals dit jaar.

12-11-2022 09:57

Ajacied1981 +17412

Na de uitschakeling tegen Union Berlin en als we 5 punten achter staan in de competitie ga ik pas
weer Aandelen Ajax kopen. De bodem is nog niet in zicht helaas

12-11-2022 09:28

jerryisthename +31902

'Verrast door het plotselinge vertrek van Ten Hag'...de beste man zat hier al 3,5 jaar...🙄
Verder triest dat Ajax met een gokbedrijf in zee gaat, hoor. Omdat die waardeloze KNVB dat doet, moet Ajax dat ook maar doen...?! Kolere...
Ja, zo simpel kan iedereen redeneren natuurlijk.
Wij moeten hier boven staan en niet zo wanhopig doen, want we zijn wel Ajax, hè?
Ook mooi als je als grote club hierin een voorbeeld kan zijn in de wereld - hoe het ook kan.
Als je genoeg sponsoren hebt en er nog genoeg belangstelling is van potentiële sponsoren, dan mag je imo wel wat meer je best doen, zodat je juist níet met een gokbedrijf in zee hoeft te gaan.
Man, man, man. Waardeloos...👎🏼

12-11-2022 09:18

Hetzijnmaar +5453

Zelfs jan lul uit de biertent zag aankomen dat Antony Haller en Martinez niet te houden waren
Waarom is Schreuder aangesteld met zijn idiote Duitse assistent en is Bogarde ontslagen

12-11-2022 09:12

karlhof +4718

Ajax moet niet investeren in dure net niet spelers maar investeren in jonge talentvolle spelers. Het is een illusie dat Ajax kan wedijveren met buitenlandse clubs.

Ajax moet tenminste er naar streven dat 50% van alle nederlandse jeugdelftallen ajacied is. De basis daar begint het mee.

12-11-2022 09:03

Bryan0712 +897

In het laatste uitgebreide interview Mei dit jaar in de VI gaf Ten Hag aan dat Ajax zeker een aantal sterkhouders zou verkopen. Dit strookt met het bovenstaande verhaal. Ajax zijnde moet je altijd rekening houden met het vertrek van bepalende spelers en/of een backuplijst hebben. Er gaat hier iets goed fout, ze houden elkaar een hand boven het hoofd.

12-11-2022 09:01

El Pistolero +4932

"Hoe kan het dat Ajax het vertrek van Ten Hag en sommige spelers niet zag aankomen? En hoe kan het dat de club/het scoutingsapparaat niet was voorbereid op het vertrek van spelers als Haller, Antony en Martínez?"

Typisch weer zo'n vraag waarvan niet van tevoren door de vraagsteller over het antwoord is nagedacht. En bovendien twee vragen die elkaar overbodig maken. Want hoe kan je je op iets voorbereiden zonder dat je het van te voren ziet aankomen? Je gaat de dijken toch ook niet verhogen terwijl het water er op het hoogste peil nog meters onder staat? Ik vraag me ook af wat voor een antwoord de vraagsteller op zijn vragen had verwacht. Het lijkt me vrij logisch dat je iets dat niet van te voren is aangekondigd niet direct ziet aankomen. Kudus en Alvarez en in mindere mate Timber wilden aan het begin van dit seizoen al een transfer maken en dat die Ajax de komende transferperioden zullen gaan verlaten, kan je dus zien aankomen. Datzelfde gold voor Tagliafico die heeft ook al heel lang een vertrekwens en dat die is vertrokken, kan dan ook nauwelijks een verrassing zijn. Martinez en Anthony lagen echter nog tot 2025 vast en hebben nooit laten doorschemeren dat ze een vertrekwens hadden. Hoe wil je dat dan zien aankomen zonder dat je in hun hoofd kan kijken of over de beschikking hebt over een glazen bol? Los daarvan wilde Ajax Martinez en Antony helemaal niet laten gaan en dan is het helemaal niet relevant of je iets wel of niet ziet aankomen? Wat niemand had zien aankomen, waarschijnlijk ook de vraagsteller niet, is dat ze bereid zouden zijn de kont tegen de krib te gooien om een vertrek af te dwingen. Op werkweigering kun je je als club natuurlijk onmogelijk voorbereiden.

Dat voorbereiden is bovendien ook een geweldige dooddoener tenzij je van de scouting verwacht dat die direct een nieuwe spits uit de hoge hoed kunnen toveren als de oude vertrekt. Zo werkt het natuurlijk niet. De scouting is er om potentiële aanwinsten voor Ajax in kaart te brengen en een rapport over ze te maken. Daarna zit het werk van de scouting er op en kan ze niet anders dan hopen dat betreffende spelers nog beschikbaar zijn als de club ze nodig heeft. En zelfs als ze nog beschikbaar zijn zou je er in dit geval uitsluitend wat aan hebben gehad als ze direct inzetbaar waren geweest en als het spelers zijn die uit Verwegistan moeten worden gehaald, is dat eerder uitzondering dan regel. Zelfs als Ajax op het vertrek van betreffende spelers zou zijn voorbereid, zou de club daar alleen iets aan hebben gehad als ze in staat was geweest om strategische aankopen te doen en de vervangers alvast te halen voordat voornoemde spelers ook daadwerkelijk waren vertrokken. En dat kan natuurlijk niet met een verlies van 25 miljoen in het vooruitzicht, daar had de rvc de directie nooit toestemming voor gegeven. De vragen die zijn gesteld dragen een versluierde kritiek in zich die niet terecht is. Omdat ze verwachtingen scheppen die onmogelijk kunnen waar gemaakt met de beperkte financiële en sportieve middelen die Ajax tot haar beschikking heeft en het korte tijdsbestek waarbinnen er gehandeld diende te worden. Over Antony is een half jaar onderhandeld en die kon worden aangetrokken voordat hij nodig was. Nu had Ajax vervangers nodig die er direct zouden staan, terwijl de tijd om te onderhandelen beperkt was. Dat is ook de reden dat Ajax diep in de buidel heeft moeten tasten om Bassey te kunnen halen, als die tijd er wel was geweest had men eerst nog verder kunnen afspeuren naar een goedkoper alternatief. Wat ook niet mag worden vergeten is dat het vertrek van Antony en Martinez rechtstreeks verband houdt met dat van Ten Hag, er waren geen andere kapers op de kust die een bod voor betreffende spelers bij Ajax heeft uitgebracht, waardoor je er (vooral bij Antony) gevoeglijk van kunt uitgaan dat betreffende spelers nog gewoon bij Ajax onder contract zouden hebben gestaan als er niet zo nadrukkelijk door Ten Hag aan hen zou zijn getrokken.

12-11-2022 08:27

Odysseus +14327

De laatste 2 zinnen vind ik de kern van het probleem van ons technisch beleid: waarom hebben wij geen opvolging in kaart? Het getuigt van zulke onprofessionaliteit om pas te scouten/te zoeken als er mensen vertrekken.

Vergeef me mijn beroepsdeformatie (ik begeleid het bedrijfsleven oa op dit gebied), maar een professionele organisatie heeft voor iedere positie (en zeker de keyposities) een lijst met potentiële opvolgers. Waarbij je sowieso al je interne potentiële opvolgers in in kaart hebt. Valt er een positie vrij, dan bepaal je als directie of je vanuit intern gaat opvolgen of extern gaat zoeken. Dit laatste doe je als er a) geen geschikte opvolgers op dat moment zijn of b) het belangrijk is kwaliteit van buiten te halen om vers bloed of nieuwe invalshoeken te krijgen. Dit laatste is bijvoorbeeld gebeurd door destijds Martinez, Tadic aan te trekken.
Op deze manier kun je ook mensen rustig klaarstomen, begeleiden om er te staan als er een positie vrijkomt. Dit past in het straatje zoals van @Telamon of @Ozy om de jeugd veel meer een kans te geven. Het zou op bestuurlijk niveau nu eigenlijk moeten gebeuren met Huntelaar, alleen heeft hij nu niemand om zich aan op te trekken.

Eigenlijk schandalig, schrijnend, dit gebrek aan beleid.

12-11-2022 08:21

ProfessorX +19827

Ze hebben die opvolging wel in kaart , maar waren eo zijn niet haalbaar op korte termijn .

Vergeet niet dat Antony op het laatst ging tegen een absurd 100 miljoen .

Wie haal je dan zonder de hoofdprijs te betalen ?

Voor martinez Hadden ze Bassey gehaald helaas niet geworden tot nu toe en van Blind hadden ze nog verwachtingen toen !

Later valt alles anders dan gehoopt en hierin heeft wel degelijk Schreuder schuld aan .

12-11-2022 08:34

Odysseus +14327

Ben ik niet met je eens. Blijkt ook niet uit de antwoorden van de directie en de RvC. Ze hebben zich laten leiden door connecties van Schreuder, er zat geen opvolgingsbeleid achter.
Als je een goede opvolgingsplanning hebt, dan heb je -behalve misschien in het geval van Antony - voldoend tijd om te schakelen. Want als optie 1 nog niet voldoet (jeugd) of niet haalbaar is (extern), dan schakel je over naar optie 2. Wat betreft Antony zou je dit principe ook gewoon kunnen volgen, maar als niemand voor handen zou zijn (wat niet zo is, want Conceicao is gehaald en Bergwijn was juist gehaald omdat hij op alle posities voorin zou kunnen spelen), dan doe je het met wat er is (Berghuis, Bergwijn, Hansen, AvAD).

12-11-2022 10:23

ProfessorX +19827

Klopt maar Conceicao komt uit de scoutingslijst .

Antony ging op het laatst dus wat je er ook bijhaalde dat zou klauwe met gel de kosten .

Maar wij speculeren achteraf en rvolueren nu .

Conclusie klaar met Schreuder .

12-11-2022 11:47

roodwit007 +14212

De hele RvC heeft verzaakt het is hun plicht om de cultuur bij Ajax te bewaken ,het enige wat men bewaakt is hun bonus , schaam julie

12-11-2022 07:36

RobDAZ +2726

Deze RvC bewaakt 'beursfonds', dood geld vereniging, waardeloos.
Bestuursraad AFC Ajax zou clubcultuur moeten bewaken, maar verzaakt.

Wat De Ajax Ziel betreft duikt gewone Ajax-supporter in dat mega gat #BottomTop
Slechts aanpassing mindset :-)
Een nieuwe beweging..

'Geef Ajax z'n gezicht terug'
#éénAjax

12-11-2022 07:53

El Pistolero +4932

"De hele RvC heeft verzaakt het is hun plicht om de cultuur bij Ajax te bewaken ,het enige wat men bewaakt is hun bonus , schaam julie".

Je zou jezelf moeten schamen door mensen te belasteren die geen enkele blaam treft, de RvC werkt pro bono en krijgt voor het verrichten van haar taken uitsluitend een onkostenvergoeding en niet eens een salaris, laat staan een bonus. Die mensen stellen zich beschikbaar voor Ajax zonder er iets voor terug te verlangen en het enige dat jij daar tegenover weet te stellen, is het bevuilen van het eigen nest.

12-11-2022 08:32

Jellie +420

Ik lees NUL prikkelende vragen.

12-11-2022 07:00

Talentje020 +20043

Daarnaast vraagt een aandeelhouder hoe het kan dat sommige spelers zijn gehaald zonder gescout te zijn. Meijaard doet die verhalen af als onzin. 'Zonder scoutingsrapporten worden hier geen spelers aangekocht. Je moet niet alles geloven wat in de kranten staat. Wij weten wel wat waar en niet waar is.'

Dan mag Ajax de scouting weleens onder de loep gaan nemen!, hoe kunnen ze in hemelsnaam met Sanchez en Bassey komen aanzetten? En dat er dan ook nog goedkeuring is gegeven, ik had dan nog liever gehad dat ze op voorspraak en dus zonder aanbeveling gehaald waren,

12-11-2022 01:03

NeeI +107887

Scouting: lees bevriende zaakwaarnemers.

12-11-2022 01:10

DeKenner +9362

Bij Sanchez heb ik ergens het idee dat de samenwerking met Pachuca hier iets mee te maken heeft. Met Alvarez en Sanchez lopen er nu twee Mexicanen bij Ajax rond, wat de stap makkelijker maakt voor talentvolle Mexicaanse spelers van Pachuca.

12-11-2022 01:14

TheRiviera +5478

''Ons scoutingsapparaat is niet gericht op spelers die direct Champions League-niveau hebben, maar op spelers met potentie''

Lijkt me duidelijk of niet? Dat het momenteel niet even loopt is gewoon een kwestie van aanpassen. Niet iedereen speler is voelt zichzelf 1,2,3 op zijn gemak bij een nieuwe club in een ander land en cultuur. Als beide spelers volgend jaar veel beter speler dan hoor je niemand meer klagen.

Soortgelijke commentaar werd jaren geleden al gesproken toen mensen liepen te klagen waarom Alvarez werd gehaald. Maar toen Chelsea met 50 miljoen afgelopen zomer kwam was iedereen ineens fan van Alvarez en wouden ze hem absoluut niet weg hebben.

Het is echt een typische houding van ''success'' supporters die janken wanneer het minder gaat en juichen wanneer het gaat zoals ze willen.

12-11-2022 04:00

Talentje020 +20043

Het is echt een typische houding van ''success'' supporters die janken wanneer het minder gaat en juichen wanneer het gaat zoals ze willen?

Uhm het is gewoon mijn mening, heeft niks met succes supporters te maken, vind dat ook altijd wat goedkoop scoren, maargoed, maar bij dit soort aankopen plaats ik gewoon mijn vraagtekens, Sanchez heeft misschien nog last van acclimatisatie problemen, maar voetballend zie ik gewoon weinig potentie erin, verdedigend laat hij ook nog steken vallen, ik ben geen tegenstander van spelers uit andere continenten maar ze moeten wel enigzins in de manier van spelen passen, Martinez bijv is een schoolvoorbeeld, die moest zich ook nog ontwikkelen maar die had wel al basisfacetten die we graag bij Ajax zien, dan zeg ik ook gewoon uitstekend gescout! Sanchez is niet beter dan Regeer bijv en vind ik dus gewoon niet goed gescout, ook in Mexico hadden ze het gevoel al dat het geen typische Ajax back is, Martinez had de potentie en heeft die ook waargemaakt, komt naar mijn mening ook omdat hij met zijn manier van spelen bij Ajax past, dan kan je potentie optimaal eruit halen, Sanchez gaat vrees ik voor hem in het rijtje Orejuela, Kristensen etc terecht komen, maargoed hopelijk bewijst hij mijn ongelijk

12-11-2022 11:33

El Pistolero +4932

"Dan mag Ajax de scouting weleens onder de loep gaan nemen!".

Met de scouting van Ajax is niets mis, het werkelijke probleem is je eigen verwachtingspatroon en het gebrek aan realiteitsbesef. Als iedere speler die door de scouting wordt aangeprezen een voltreffer zou zijn geweest, waren de scouts al lang door een topclub weg gekocht. Wat je verwacht is, volstrekt onrealistisch. Als Ajax zich sportief en financieel spelers als Messi, Ronaldo of M'Bappé zou kunnen veroorloven, zouden de scouts het een stuk makkelijker hebben, maar dergelijke spelers zijnn volstrekt onhaalbaar voor de club omdat ze naar clubs toe kunnen, waar zelfs de eigen talenten al geen nee tegen kunnen zeggen als ze worden benaderd. Ajax kan zich, waar het spelers die direct inzetbaar moeten zijn betreft, alleen spelers permitteren die gebreken hebben die ze ongeschikt maakt voor de top. Bij zulke spelers moet je zelfs als ze langdurig bekeken zijn nog maar afwachten of ze een meerwaarde zijn voor Ajax niet in de laatste plaats omdat ze uit een andere (voetbal)cultuur komen die vaak haaks staat op hoe voetbal in een land als NL wordt gespeeld. Kijk alleen maar naar Bassey, die komt van een club en uit een voetbalcompetitie waar nog steeds kick and rush wordt gespeeld naar een club die samen met nog wat andere clubs het meest verzorgde voetbal in Europa speelt. En dan verwacht de voetbal goegemeente dat hij zich die totaal andere spelopvatting wel even in een achternamiddag eigen maakt. Dat is natuurlijk volstrekt onrealistisch en onmogelijk. Daar gaat hij tijd voor nodig hebben en iets dat Schreuder wel goed doet, is Bassey die tijd geven en hem veel aan spelen te laten toekomen. Hoe meer vlieguren hij zal maken, hoe eerder hij zich zal eigen maken wat bij Ajax van hem wordt verwacht. Als je geen last hebt van tunnelvisie en niet alleen kijkt naar wat hij doet, maar ook naar wat hij kan, zie je vanzelf dat hij voldoende potentie heeft om van waarde voor Ajax te kunnen zijn. Ik heb het al vaker gezegd, als je bolletjes in je tuin plant, komen er de volgende dag ook niet direct gewassen uit en de ene soort heeft nu eenmaal wat meer tijd nodig om te groeien dan de andere. En daar ga je alleen maar van profiteren door hem de tijd te geven om te groeien als je hem al gaat snoeien voordat dat het geval is, doe je daarmee vooral jezelf tekort.

12-11-2022 08:55

DarkChild +3451

Leuk algemeen verhaal, maar Bassey specifiek kostte 23 miljoen. Das een onnodig veel te duur bolletje…

12-11-2022 09:43

El Pistolero +4932

"Leuk algemeen verhaal, maar Bassey specifiek kostte 23 miljoen. Das een onnodig veel te duur bolletje…".

Dat kan jij op dit moment dat het niet goed gaat met Ajax te duur vinden, maar is natuurlijk geen objectief oordeel. Uiteindelijk zal pas achteraf blijken of Bassey het bedrag dat Ajax voor zijn komst heeft uitgetrokken waard is geweest, als duidelijk is welk rendement zijn komst heeft opgeleverd en voor wel bedrag hij weer de deur uitgaat. Als hij over 3 jaar voor minimaal hetzelfde bedrag dat er voor hem is betaald, weer de deur uit gaat kan jouw redenatie ongeacht zijn rendement regelrecht de prullenbak in.

12-11-2022 10:37

Talentje020 +20043

Hmm ik zeg niet dat het allemaal kommer en kwel is, maar tot dusverre vind ik Sanchez en ook Bassey erg ongelukkig gescout, natuurlijk kunnen wij geen Messi, Mbappe etc halen, maar dat zeg ik ook nergens,

Martinez blijft het voorbeeld van goed scoutingswerk, nou is het achteraf praten wellicht maar die had veel facetten die we graag bij Ajax zien, bij Ajax heeft hij zich goed kunnen doorontwikkelen maar de basis was al aanwezig, goed ingeschat van de scouting,

Bij Sanchez en Bassey ontbreekt die echter volledig, hun manier van spelen staat haaks op hoe Ajax probeert te spelen, dan plaats ik dus mijn vraagtekens, want Regeer deed het vorig jaar niet slecht onder Ten Hag bijv, is die nou zoveel minder dan Sanchez? Vind ik niet, in dat opzicht was ik het volkomen met Cruijff eens dat je alleen een aankoop moet doen als de positie niet opgevuld kan worden door eigen jeugd of als deze het niveau nog niet heeft,

12-11-2022 11:54

ProfessorX +19827

Als jij een speler als goed beoordeel ergens anders en met de wetenschap dat je Blind als alternatief hebt en Wijndal haalt plus Bergwijn wie faalt Trainer of scouting ?

12-11-2022 09:02

DarkChild +3451

Woordenspelletjes. Zolang je geen definitie stelt aan “scoutingsrapport”, kan je altijd zeggen dat ze er zijn geweest. Daarbij, als je ook niet zegt of een scoutingsrapport positief hoeft te zijn, ben je al helemaal klaar.

12-11-2022 09:37

DEELM +11891

Als er ooit de kans was om na 14 wedstrijden 42 punten te hebben was het dit jaar wel. Maar helaas wisten we precies dit jaar ALFRED SCHREUDER als trainer te strikken.

Ik wil eigenlijk niet online mensen afvallen want ik vind dat eigenlijk voor reagluurders, maar als er vanuit de club niet wordt geacteerd bij mensen die zoveel verdienen als deze gasten doen dan moeten we als pleps wel publiekelijk kritisch worden.

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat Schreuder onze trainer nog is? We staan na DIT programma 3e in de competitie, zijn afgeschminkt in de CL, hebben het publiek in de eigen JC Arena zo belachelijk vaak en hard teleurgesteld en zitten ook nog eens met een gefrustreerde selectie die ver onder hun kunnen voetbalt. Wtf heb je nog meer nodig om een trainer te ontslaan?

Als ik ook maar in de buurt zou komen van deze wanprestatie had mijn baas me al lang op straat gezet. Waarom deze overbetaalde gast niet? Gaat mij niet eens om Schreuder hoor, maar gewoon om 't feit dat iemand zoveel kan verdienen en dan met zulke erbarmelijke prestaties mag blijven zitten ook. Het is gewoon respectloos naar de supporters die sinds jaar en dag achter club staan. Schreuder is enkel een zakken, cv en ego vullende passant. Weg met die gast!

12-11-2022 00:44

mvdk +44152 moderator

Maxwell technisch directeur en Gallardo de nieuwe trainer.

12-11-2022 00:22

Sjaakvaak +26603

Wat zit iedereen opeens met de naam van Gallardo te strooien voor het trainerschap? Je gaat mij niet zeggen dat iedereen hier wekelijks de verrichtingen van River Plate volgt. River Plate dat overigens echt niet bijzonder presteert.

12-11-2022 00:49

AFCA1961 +3302

Ja dat vraag ik me ook al een hele tijd af Sjaak.....waar komt die naam Gallardo steeds vandaan en wie is dat?? Schijnbaar heeft die Fabrizio Romano die naam een keer laten vallen maar een heleboel zien hem ineens als de "messias"......vreemd

12-11-2022 01:19

zierikzee +179

Moet Ajax geen trainer zoeken die bij Ajax past, leiding kan geven aan de ego's van de spelers die er natuurlijk ook niet om liegen. Het blijkt toch wel dat de huidige trainer dat niet kan en zal dat het probleem niet zijn, en al die verschillende talen op het veld lijkt mij toch ook geen kleinigheid.

12-11-2022 05:48

Odysseus +14327

Snap je vraag. De reden dat ik hem noem, is niet omdat ik hem zelf direct heb gevolgd. Maar ik weet dat mensen als Ozymandias en Oxxer de argentijnse competitie wel goed volgen en ik hun mening hoog heb zitten.

12-11-2022 08:24

El Pistolero +4932

"Wat zit iedereen opeens met de naam van Gallardo te strooien voor het trainerschap?".

Dat komt omdat omdat sommige bij sommige mensen de waan van de dag de koers bepaalt en het gras voor hen vaak groener is aan de overkant. Het droppen van dergelijke namen is niets anders dan God zegene de greep, als het achteraf niet blijkt te werken staan ze ook weer vooraan om zijn scalp op te eisen, zonder zich er rekenschap van te geven dat ze de beste man zelf op het voetstuk hebben gehesen waar ze hem net zo makkelijk weer vanaf donderen. Voor dergelijk gedrag heeft men ook een begrip bedacht, dat noemt men ook wel opportunisme. Opportunisme is te vergelijken met onkruid, als het eenmaal begint te woekeren kom je er niet zomaar weer vanaf. En als je denkt dat je er vanaf bent, begint het ineens weer te woekeren als het even tegen zit. Je staat er soms van te kijken hoeveel onkruid er verdelgd moet worden om mooie bloemen te kunnen kweken.

12-11-2022 09:08

mvdk +44152 moderator

Ik volg hem nu 3 jaar. Waarom zou dat niet kunnen? Is echt een hele goede trainer die meerdere strategien in huis heeft en past goed bij Ajax. Met Maxwell erbij heb je direct toegang tot de Braziliaanse en Argentijnse markt, dus je slaat 3 vliegen in 1 klap.

12-11-2022 10:32

Omar +17186

Hoeft toch ook niet? Je kunt zelf ook onderzoeken wat Gallardo's spel opvattingen zijn en tot de conclusie komen dat het een goede Ajax coach zou zijn. Houd er van om met korte combinaties te spelen i.c.m. met verticale passes voorin en hoge druk bij balbezit van de tegenstander. Statistich gezien doet hij het op deze gebieden ook heel goed. Heeft i.t.t iemand als Bosz meerdere prijzen gewonnen, waaronder de EL en CL equivalent in Zuid-Amerika. Wordt volgens geruchten door bijna alle Europese topclubs gevolgd.Zou potentieel een hele goede vervanger zijn

12-11-2022 10:43

Omar +17186

Ah ja het is de waan van de dag weer, gaat dat nog steeds op na 8/12 laatste wedstrijden niet gewonnen te hebben? 12 wedstrijden geen clean sheet, inmiddels ook 3e staan achter, met alle respect, een matig vreemdelingenlegioen als Feyenoord. Maar noem het maar opportunisme dat mensen denken dat Schreuder zwaar incompetent is voor deze job, wat uit alles blijkt, totaal geen (Ajax-) filosofie, 0 jeugdspelers op de bank, na 3 maanden totaal geen stappen gemaakt op de opbouwende en verdedigende problemen, keuze bergwijn/tadic nog steeds niet opgelost, nog steeds een middenvelder in de spits, etcetera

12-11-2022 10:47

j0rnnn +5104

12 maanden zoeken naar een TD is toch niet zo lang? Je kan het beste geen overhaaste beslissing nemen. Aldus de RVC.
Stilstand is achteruitgang.

11-11-2022 23:49

Ajaxxx2021 +361

Verkeerde technische directeur aanstellen kan natuurlijk ook achteruitgang zijn

12-11-2022 00:07

El Pistolero +4932

"12 maanden zoeken naar een TD is toch niet zo lang? Je kan het beste geen overhaaste beslissing nemen. Aldus de RVC. ".

Er wordt niet meer naar een TD gezocht omdat men bezig is die zelf op te leiden. Helemaal in de geest van Johan Cruijff. Niet al zijn ideeën zijn met de ontmanteling van het TH ter ziele gegaan, wat goed is voor de club heeft men behouden en wat in de praktijk niet bleek te werken aangepast. Het benoemen en opleiden van de voetbalmensen en Ajax iconen in de directie is een succesnummer gebleken en dus is het even logisch als verstandig dat de club daar een traditie van wil maken. Men kan bovendien rustig de tijd nemen om KJH de fijne kneepjes van het vak bij te brengen omdat de portefeuille van Overmars voorlopig in prima handen is bij Van der Sar en het in het voordeel van KJH is dat hij in de praktijk op het directeurschap bij Ajax wordt voorbereid.

12-11-2022 09:22

RobDAZ +2726

Uit de tijd van Cruijffie, Pietje, Sjakie..
R.I.P.
https://youtu.be/DwD7ndA2URo

Even huiskamervraag..
Wat was de versie van the famous Ajax F-Side begin jaren 80 :-) Heel knap als je die weet, geen klassieker zogezegd.

11-11-2022 23:42

AFCAWormerveer +4451

Ajax 1 zal zegenvieren Diemenzijde Diemenzijde ?

12-11-2022 00:25

RobDAZ +2726

Ook leuk, maar morgen komt goeie antwoord

12-11-2022 00:36

AFCAWormerveer +4451

En wat is t antwoord ? Kan t niet terug vinden..

14-11-2022 11:56

Moooo +3975

Versie?
Philips Adc20678991

12-11-2022 08:49

Rust +1188

"Je moet niet alles geloven wat in de kranten staat. Wij weten wel wat waar en niet waar is." Misschien moet van de Sar meer gaan COMMUNICEREN met de achterban! Conclusie: alle prangende vragen zijn uit de weg gegaan en morgen gezond weer op!

11-11-2022 23:35

j0rnnn +5104

RvC geloof ik ook niet om eerlijk te zijn.

11-11-2022 23:43

XXXFCA +2687

Ze moeten helemaal niks! De media zorgt voor continue (niet gefundeerde) aantijgingen en ‘vragen namens het volk’, die eigenlijk gebaseerd zijn op populisme en clickbait. Door daar aandacht aan te geven voeden we dat monster en verwachten we dat daar antwoorden op komen vanuit de directie terwijl dat hen alleen maar afleid.

Hoe zou jij het vinden als iedereen maar wat roept over jou en dat jij jezelf dan iedere keer naar al je kennissen en relaties zou moeten verantwoorden? Week in week uit. Vertrouw er gewoon op dat er mensen zitten die meer capabel zijn dan jij en dat de media alleen maar bezig is met kijkcijfers en lezers.

11-11-2022 23:48

Rust +1188

Nou dat is weer het andere uiterste. Je hoeft natuurlijk niet op elk gerucht te reageren.
Maar zo nu en dan als de emoties hoog oplopen kan het geen kwaad om je te laten horen. De achterban, waar je het als ajax van moet hebben, heeft zo nu en dan recht op een verklaring waaron zaken gaan zoals ze gaan.

12-11-2022 09:45

XXXFCA +2687

Ajax is een voetbalclub en een NV en ik vertrouw er op dat men daar bezig is in beiden aspecten te groeien zonder zich te laten leiden door emoties of opinie. We zijn immers waar we nu zijn (financieel en sportief nummer 1) door dat beleid. Als het goed is voor het voetbal of het bedrijf zullen ze heus wel naar buiten treden zoals ze ook altijd wel hebben gedaan in het verleden.

12-11-2022 10:24

arufred +9816

Bij elk bedrijf staat resultaat voorop maar op dit moment bij AFC Ajax dus niet. Wij willen sportief resultaat zien maar dat hele zooitje van vanmiddag kijkt alleen maar naar de financieele kant. Er moet iets gebeuren want blijven we doorgaan met die kale dan ben ik bang dat we na de winterstop nog verder wegzakken en dus niet eens 2de worden en dus ook geen C.L. volgend jaar. Allemaal een logisch gevolg van wat er juist niet gebeurd.

11-11-2022 23:10

MrIvez +3515

Puntje bij paaltje worden ze daar ook op afgerekend

12-11-2022 02:51

Bruno04 +15796

Vd Sar is een prima AD en een boegbeeld voor de club. Verbeterpunten zijn er altijd. Laat zich ook internationaal overal zien en samen met Geelen duidelijk bezig aan het merk Ajax. Terwijl ondertussen de AD’s in Eindhoven of Rotterdam niet verder komen dan het trainingscomplex.

Iedereen die nu weer Sar out roept zijn waarschijnlijk dezelfde die constant ten Hag out riepen. En nu tot de conclusie komen dat t toch wel een aardige trainer was.

11-11-2022 23:03

DarkChild +3451

Noem eens een paar (of 1) moeilijke situaties, waaruit blijkt dat Van der Sar een prima Ad en boegbeeld is?

12-11-2022 09:39

RadheAjax2021 +17911

Visieloos daar komt het op neer. Financieel is het een topjaar geweest voor Ajax. Maar er lopen echt harken rond binnen de club die niks toevoegen. Belangrijkste zijn de prestaties van het 1e elftal. Met deze duffe trainer wordt het met de wedstrijd lastiger. De scoutingsapparaat wordt niet serieus genomen. Wat al deze mensen doen binnen Ajax met name de directie RvC ze zijn allemaal aan het overleven voor hun functie.

11-11-2022 22:48

Bruno04 +15796

Ajax is alles behalve visieloos. Wel kun concluderen dat er organisatorisch weer wat leerpunten zijn ontdekt.

Zoals een budget vrijmaken voor scouting van directe vervangers mbt vertrek van sterkhouders.

11-11-2022 23:01

Telamon +9192

Dan mag je de scouting wel volledig op de schop gooien, als spelers als Bassey, Wijndal, Sanchez, Ocampos worden gescout, en zóveel andere spelers in het verleden, zoals Magallan, Kristensen, Alvarez, Bandé, Marin, noem het maar op.

Maar het is bekend dat Overmars vaker niet naar scouts luisterde, en de trainer van Ajax 1 nog zijn zin gaf. Dus zal maar deels waar zijn.

Hoe dan ook, het moet op alle gebieden bij Ajax enorm veel beter, alles is middelmaat of minder; het bestuur, de directie, visie en (aankoop)beleid. Jeugd wordt volledig aan voorbij gegaan en niet meer klaargestoomd, kansloze aankopen worden gedaan, paniekerig weer, organisatiestructuur is weer kansloos. Het is weer volledig zoals pre-revolutie, los van een vele malen betere opleiding en veel meer geld.

Ik zie het dan ook allemaal somber in, want middelmaat stelt geen toppers aan, veelal ander middelmaat. Mensen zonder inzicht en visie, gaan niet iets moois neerzetten. En die mensen lopen er niet bij Ajax. Blind, Van der Sar, Hamstra en Huntelaar die het technische beleid moeten vormgeven? Zij hebben al van Ajax een koopclub gemaakt, aangetoond geen oog te hebben voor talent en het juiste talent, en laten Ajax ook al jaren niet des Ajax spelen.

11-11-2022 22:40

RobDAZ +2726

Zie ontwikkeling dat gewone Ajax-supporter in toekomst meer voeding geeft aan bestuursraad AFC Ajax, dit bestuursorgaan ook kan terugfluiten. Dan is Club structureel op de goede weg.

#BottomTop
Wij zijn AJAX Amsterdam

11-11-2022 22:12

RobDAZ +2726

Dank voor verslag.

Na 24 jaar nog geen enkel aanknopingspunt waarom AFC Ajax als grootinvesteerder...

Daarom restant uitstaande aandelen opkopen #beursexit Oprichting aan AFC Ajax gelieerd investeringsbedrijf voor juiste stroming.

AJAX Amsterdam
#corporate_identity
#BottomTop

11-11-2022 21:42

Sjaakie +5815

Geen afdoende antwoorden op de belangrijkste 'prikkelende' vragen dus. Niets over het getob van de afgelopen maanden. En Van der Sar blijft nog even zitten. ☹️

11-11-2022 21:38

Tommyshelby +129533

Wat een lieve aandeelhouders hebben wij zeg. Waarom lees ik niks over de trainer?

11-11-2022 21:25

Spielmacher +10763

Heb helemaal niks met die man, blij dat ie oprot.

11-11-2022 21:22
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.