'Van Gaal en Van Praag donderdag om de tafel met AZ over Kroes; eerder begin bij Ajax lijkt mogelijk'

door Wessel Kroon 239

Bron Vandaag Inside

'Van Gaal en Van Praag donderdag om de tafel met AZ over Kroes; eerder begin bij Ajax lijkt mogelijk'

door Wessel Kroon 239

Bron Vandaag Inside

Laatst geüpdatet

Louis van Gaal en Michael van Praag hebben donderdag een gesprek met AZ om te kijken of directeur Alex Kroes eerder aan het werk kan gaan in de Johan Cruijff Arena. Chris Woerts beweert bij Vandaag Inside dat de aanwezigheid van Van Gaal voor een extra opening heeft gezorgd tussen beide clubs.

Eerder werd al bekend dat afgevaardigden van Ajax om de tafel zouden gaan met AZ om een eventuele eerdere komst van Kroes te bespreken, maar Woerts weet daar dus aan toe te voegen dat het gesprek donderdag zal plaatsvinden. 'Laten we hopen dat het lukt. En uit respect voor Van Gaal, wat hij bij AZ heeft gedaan, lijkt er een opening te komen dat hij eerder kan beginnen bij Ajax. Louis staat er heel goed op bij AZ', weet Woerts eraan toe te voegen.

'Ze moeten zich nederig opstellen', klinkt het advies van Woerts aan Van Gaal en Van Praag. Özcan Akyol weet te vertellen dat Kroes begrijpt hoe AZ zich opstelt in zijn zaak, omdat de directeur het contract in volle verstand getekend heeft. 'Alex Kroes heeft alle begrip voor AZ. Die is helemaal niet verrast.'

Kroes wacht veel werk bij Ajax

De toekomstig algemeen directeur van Ajax zou in principe op 15 maart 2024 beginnen. Kroes heeft echter wel aangegeven dat hij graag eerder zou willen beginnen als Van Gaal erin slaagt om hem eerder vrij te spelen. Als Kroes eenmaal kan beginnen, staat hem een hoop werk te wachten.

Lees meer over:
Plaats reactie

Concrete +3256

Is die Louis nu nog steeds aan het oreren.....

20-10-2023 13:46

QueSera +1706

En? Waar blijft de witte rook?

20-10-2023 08:38

Aldert Boersma +401

Zijn de heren alweer terug met nieuws ?

19-10-2023 21:38

Concrete +3256

Nog geen grijze rook uit Alkmaar ?

19-10-2023 15:12

El22salvador +614

We zoeken naar witte rook toch?

Maar ik ben ook benieuwd hoor wat er uit komt vandaag

19-10-2023 16:46

Concrete +3256

Helaas ligt Alkmaar onder de rook van Tata-steel, wordt daar nooit meer wit.

19-10-2023 18:11

Henkjanklaas +20687

We duimen want we kunnen iedereen met verstand en een Ajax hart goed gebruiken

19-10-2023 11:57

Sportvolgert +41182

Ik weet 1 trainer waar we zonder kunnen!

18-10-2023 21:54

koenos1 +7978

https://www.ed.nl/psv/lang-voorlopig-eruit-bij-psv-door-hamstringklachten~a3e2c172/

18-10-2023 21:02

champhead +14552

Fijn 0-5 ipv 0-6

18-10-2023 21:24

jollie18 +10003

Kan er nu niet blij om zijn nu het slecht gaat met ons aller Ajax

18-10-2023 21:49

3sterren +20205

Men denkt onterecht dat Alex Kroes op verzoek van Van Gaal en Van Praag, eerder zal beginnen als AD, maar in werkelijkheid gaat Kroes op verzoek van Steijn de selectie versterken op het veld.

De zaterdag amateurtak van Ajax beloofd hard actie te voeren om deze overstap tegen te houden ...

18-10-2023 20:55

RichardWitschge8 +5253

Pfff ik merk dat ik elke dag dat Steijn er nog langer zit, ik steeds meer boos en gefrustreerd raak.

18-10-2023 19:28

Lapzwans +1557

Ja precies ook geen nieuws verder de laatste tijd hier. Zoek al dagen naar de headline 🤣

18-10-2023 19:34

Danny.S +2294

En die wereldreis die Mr. Kroes ging maken volgens VI....

18-10-2023 19:25

Drent +252

Waarom zouden ze Kroes eerder laten gaan? Enige wat ik kan bedenken is als er een zak geld.mee.wordt gemoeid

18-10-2023 17:39

AFCACruijff14 +163331

Omdat AZ Kroes gewoon maandelijks nu aan het betalen is om niks te doen voor AZ.

18-10-2023 18:02

TweeBenig2 +16443

Dat denk ik niet. Immers, hij heeft zelf opgezegd met een opzegtermijn van 1 maand. Hij moet zich alleen aan zijn concurrentiebeding houden. In de tussentijd betaalt AZ hem niet en Ajax ook niet.

18-10-2023 18:15

Balou +1830

Ja zo gaat het bij u en mij als we zelf opstappen, maar op dat niveau gelden andere regeltjes dus krijgt Kroes nu echt wel betaald hoor 😉😉

18-10-2023 18:18

BakkalBijter +11754

Nee hoor werkt gewoon precies hetzelfde, maar dan met meer geld. Denk je nou echt dat hij doorbetaald krijgt als hij zelf opzegt? Dat slaat echt nergens op.

18-10-2023 19:57

alvin01 +849

Ik zie het al helemaal voor me morgen : als ie de kamer instapt van Robbert Eenhoorn
v Gaal : Zo!, dus jij bent degene die Kroes liever niet eerder wil laten gaan, met zeer boze blik...en uiteraard stemverheffing....

18-10-2023 15:58

AFCACruijff14 +163331

Ben jij nu zo dom of ben ik zo slim, Robert Eenhoorn!

18-10-2023 18:03

LennartB +2940

OFF:

Zondag:

Bergwijn (C) - Mikautadze - Forbs
Berghuis
Taylor - Tahirovic
Sosa - Hato - Sutalo - Rensch
Ramaj

Zet er een goede trainer voor en dit elftal kan draaien.

#SteijnOut!

18-10-2023 15:38

champhead +14552

Dit. Middenveld. Kan. Niet.

Je ziet het echt niet als je denkt dat dit wel werkt. Taylor gaat naast Berghuis staan en Tahirovic staat weer op een eiland en lijkt de slechtste van t veld. > Middenveld is dan weer een gatenkaas en verliezen we zelfs van FCU.

18-10-2023 17:04

Ozymandias +159568

Inderdaad, de opbouw gaat dan weer gedwongen via Tahirović die je in de opbouw juist zo veel mogelijk wil ontlasten.

18-10-2023 18:54

BakkalBijter +11754

Eens. Avila voor Taylor en ik denk dat het de beste opstelling is zonder Vos. In ieder geval zolang we met Steijn een trainer hebben die geen organisatie kan neerzetten.

18-10-2023 19:59

champhead +14552

Avila op het middenveld?

18-10-2023 21:27

mokum007 +6530

Dus als Kroes eerder bij AJAX kan beginnen, dan gaat het elftal goed draaien?, nou denkt het niet hé....
Begin nu om Steijn eruit te trappen, en gasten die dit heeft veroorzaakt.

18-10-2023 15:32

GdlT +1005

Mee eens Mokum, maar ik zie JvHalst niet snel Steijn ontslaan. Wat dat betreft denk ik dat de snelste manier om van Steijn af te komen is om Kloes zo snel mogelijk officieel AD te maken.

18-10-2023 22:42

4bier +31367

Na 8 duels 19 punten achterstand op PSV, jezus.

18-10-2023 15:19

Opnaarde4eSter +1605

Voor een grote zak geld, kan ie morgen al starten. Maar dat gaan we lekker niet doen..
Echte boeren zijn het, daar in Alkmaar

18-10-2023 14:51

Berghuis +14475

Haha. Al begint die morgen. Ajax heeft een lichtjaren voorsprong op PSV en Feyenoord weten om te gooien tot een gigantische achterstand. De komende 3 jaar hoeft men echt geen titel in Amsterdam te verwachten en zelfs CL voetbal lijkt gewoonweg onhaalbaar de komende jaren. Ajax staat er echt absurd, maar dan ook absurd slecht voor. We zijn letterlijk afgedwaald naar het niveau Feyenoord van 3 jaar geleden.. Te bedroevend voor woorden. Bij ons zal het geen 20 jaar duren, maar Ajax zat in een goudenzetel om Feyenoord en PSV voor de komende 10 jaar de nek om te draaien, ze hebben letterlijk het tegenovergestelde bewerkstelligd. Ik denk dat er in de gehele Nederlandse geschiedenis van het voetbal een club nog nooit z'n verschild in uiteinden heeft gezien de laatste jaren dan Ajax... Te triest voor woorden.

18-10-2023 14:10

Thaschja +10242

Kan wel 3 seizoenen duren voor dat alles weer normaal is

18-10-2023 14:03

Ozymandias +159568

"eerder begin bij Ajax lijkt mogelijk"

Duh!! AZ heeft vele keren gezegd dat het mogelijk is mits Ajax aan hun eisen voldoet. Al dit gezeik over Kroes komt doordat Vd Sar en de RvC niet op een lijn zaten toen de RvC hem als technisch directeur wilde aanstellen. Ongelofelijk hoeveel schade de onkunde van Vd Sar in een jaar tijd heeft kunnen doen en ik schreef toen nog vol positieve hoop dat Vd Sar de kans kreeg om uit de schaduw van Overmars te stappen...

18-10-2023 13:51

Kryptonite +77107

Die verkeerde inschatting had ik ook bij Bergwijn toen Tadic nog bij ons speelde. Hij zal helemaal opbloeien op zijn eigen positie en zonder druk van vedette Tadic, hoor ik mezelf nog denken. I could not have been more wrong.

18-10-2023 14:50

Balgevoel +31631

Pfff, ik dacht exact hetzelfde en meende dat zelfs voorzichtig in de sterren te kunnen lezen. Heel even leek het er zelfs op, ook dat nog. Toen werd hij ook nog aanvoerder van 'het nieuwe Ajax'. We zijn zelfs 'zijn' spelletje gaan spelen: lekker op de counter, hard achter lange ballen aanrennen. En zelfs dat werkt allemaal niet... :-(

18-10-2023 15:38

LukaLitmanen +82622

Tegen PSV uit gaan we helemaal kapot trouwens.

Onze moeilijkste wedstrijd van het jaar steevast.

Ik ga uit van 5-0 nederlaag.

In succesjaar 2018/19 verloren we al met 3-0
Afgelopen seizoen met Kudus, Tadic, Alvarez en Timber

18-10-2023 13:14

Soccerskins v2 +43626

Verliezen van PSV vind ik geen ramp. Jarenlang won PSV met countervoetbal en vonden ze het niet erg om Ajax de wedstrijd in hun stadion te laten domineren omdat er altijd wel zo’n kans kwam. Zo laf als maar kan, maar zo zit PSV in elkaar. Nu met Steijn bij Ajax en Bosz bij PSV gaan wij gewoon gedomineerd worden en dat is het ergste.

18-10-2023 13:20

Balgevoel +31631

Het PSV van nu lijkt meer op Ajax dan wij zelf momenteel... Het gaat lijken op Nederland-Frankrijk. De ene ploeg kan niet, de andere ploeg voelt waarschijnlijk niet de behoefte zich bovenmatig in te spannen. Wij gaan straks lange ballen spelen tegen PSV, dat lang niet zo goed voetbalt als Feyenoord, maar vergelijkbaar is met AZ. Een walk in the park, met later geveinsde verbazing over zoveel ruimte en het ontbreken van ieder spoor van een middenveld bij Ajax. De schade blijft beperkt, gezien de omstandigheden: 4-0 maximaal...

18-10-2023 13:26

LukaLitmanen +82622

Psv heeft betere spelers dan Feyenoord hoor.

27 punten uit 9 wedstrijden.

2 tegengoals slechts

18-10-2023 13:38

Balgevoel +31631

We gaan het zien, maar ik schat Feyenoord hoger in. Die hebben een véél betere verdediging, minimaal een gelijkwaardig middenveld en eigenlijk ook gewoon een véél betere spits. Maar bovenal: een betere trainer, die z'n klauwen in de Eredivisie gezet heeft en voorlopig niet meer gaat loslaten, spelers beter maakt en over langere perioden constanter presteert dan z'n collega uit Eindhoven. Plus: ik vind Feyenoord momenteel de enige ploeg in Nederland die Champions League-waardig is en voetbal speelt dat daarbij hoort. PSV is wat beter dan vorig jaar, maar vind ik nog steeds een verkapte counterploeg, alleen nu met hoger druk zetten. Eigenlijk had ik veel liever nu Feyenoord-PSV op het programma gezien, haha...

18-10-2023 13:42

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25524

Dat was niet in het seizoen van 18 19 maar van 17 18 en toen riepen we allemaal ETH OUT.

18-10-2023 13:52

Babangida83 +24018

Je kunt veel zeggen over Van Praag en Van Gaal, maar er komt wel wat binnen met die 2.

18-10-2023 12:44

Web +178830

Precies
En ze steken de nek uit, terwijl van Gaal ook nog ziek is

18-10-2023 12:51

Balgevoel +31631

Absoluut, zeker met Van Gaal. Een (hopelijk nog lang in goede gezondheid) levende legende.

18-10-2023 13:06

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25524

Nu nog spelers dat we kunnen zeggen daar komt wel wat het veld op...

18-10-2023 13:53

Sense of.H +5484

Gaan ze nog een poging wagen voor Ward of gaan ze taken verdelen zoals bij H2

18-10-2023 12:38

Balgevoel +31631

Gezien z'n achtergrond als zaakwaarnemer, vorige rol bij AZ en het waarschijnlijke aantrekken van Beukers, verwacht ik inderdaad niet per definitie een nieuwe 'prominente' technisch directeur. Eerder een 'Te Kloese-achtige' rol met een ondersteunende technisch manager, of een minder aansprekende naam als technisch directeur die uitvoert wat (bijvoorbeeld) een soort technisch hart besluit, waar ik Kroes ook 'verdenk' van een lidmaatschap.

18-10-2023 13:08

Soccerskins v2 +43626

Ik hoop dat ze de taken die normaal gesproken de TD krijgt verdelen tussen Beukers, Kroes, De Lange en Huntelaar. Als dat goed werkt ben je in het vervolg niet meer afhankelijk van 1 persoon zoals we dat wel waren van Overmars. Ajax is compleet in elkaar gestort na het vertrek van Marc en dat moeten we in de toekomst zien te voorkomen. Het nadeel hiervan is wel dat de kans op interne onrust groter is met zoveel chefs in de keuken.

18-10-2023 13:16

Balgevoel +31631

Ja, van mij mag er ook best een ervaren (mag minder aansprekend zijn, Jan Streuer is prima) technisch directeur bij, maar het gaat mij ook om 1) breedgedragen besluiten, 2) dus ook breedgedragen verantwoordelijkheid en 3) dus geen individu naar voren schuiven als kanonnenvoer, zoals nu vrijwel doorlopend het geval is met eerst Mislintat, dan weer Eringa, Van Halst, Hendriks, Lenderink... Ajax moet veel robuuster worden en inderdaad ook qua het vervangen van 'weggevallen' poppetjes.

18-10-2023 13:18

j0rnnn +5111

Messias Kroes die even 2 functies doet.
Laten we hem niet groter maken dan hij is. En laten we hem 100% AD zijn ipv dat hij twee functies voor 50% uitvoert.
Als dat namelijk goed kan, hadden ze dat al veel eerder gedaan.

18-10-2023 14:01

Balgevoel +31631

Daar wil ik nog wel wat aan toevoegen: laat hem ook niet in z'n eentje allerlei hervormingen willen doorvoeren, maar ook over de daadwerkelijke inrichting en taak- en rolverdeling, moet consensus zijn. Ajax heeft 'gewoon' behoefte aan een sterk directieteam en doorslaggevende besluiten moeten niet door individuen worden genomen.

18-10-2023 14:05

Web +178830

Eerst de organisatie op orde en geen nieuwe trainer voor de komende 2 wedstrijden
Uit verliezen van PSV zal ook de nieuwe trainer gebeuren met deze spelers, en dan begin je niet fijn
Dat heeft van Gaal wel door
5 of 6 plek is toch het maximale voor dit seizoen

18-10-2023 12:32

LennartB +2940

Is het stilte voor de storm op AS ofzo?

18-10-2023 12:19

Rockanje23 +37238

Ja, maar pas op. Zondagmiddag om half 5 gaat het hier compleet los.

18-10-2023 12:33

Breuk +25574

Hoezo om half 5?

18-10-2023 12:49

MisterAFCA +6472

Wordt half 3 idd dat het losgaat. Vlak nadat we van het veld afgeveegd zijn door Utrecht.

18-10-2023 13:06

Rockanje23 +37238

Yep, en dan staan we gewoon 18e en laatste.

18-10-2023 13:10

Balgevoel +31631

Dan hebben we net met rennen, vliegen en net zoveel lange ballen als geluk een puntje weten te halen tegen een (mede-)degradatiekandidaat?

18-10-2023 13:10

Strawb Choco +1643

Toch wel kippenvel bij het lezen van deze twee namen.

18-10-2023 12:14

Omar +17193

Ajax GTST Aflevering 51

18-10-2023 12:09

Ajaxtrouw +6370

Kijk, eindelijk nuttige actie.

18-10-2023 12:04

GGXIII +6516

Ik ben benieuwd wat Kroes gaat kunnen bewerkstelligen bij Ajax.
Als hij binnen is, zal het ook tijd kosten voor we echt kunnen zien of zijn werkwijze de juiste is.
Ik hoop maar voor hem dat een aantal Ajacieden nu wel geduld daarvoor hebben. We hebben de laatste tijd kunnen zien dat, dat een groot probleem is.

18-10-2023 11:33

AlexIbarra +19354

Ze gaan om de tafel en een eerder begin ‘lijkt mogelijk’.
Als het niet mogelijk was dan hoefden ze toch ook niet om de tafel te gaan zitten?

18-10-2023 11:32

Bijgoochem +191

Die Kroes kent alle geheimen van AZ dus misschien willen ze wel een afspraak dat Ajax een max aantal spelers bij ze weg mag plukken ofzo.

18-10-2023 11:20

AFCACruijff14 +163331

Goh. Echt?

Dat was ook nog niet in het nieuws.

18-10-2023 11:24

Harrier Du Bois +39203

Misschien geen nieuwe messias, maar de plekken moeten gevuld worden met enige kwaliteit, vooordat we andere plekken kunnen vervangen, wat hard nodig is (Steijn). Hoe eerder we Kroes hebben, hoe beter

18-10-2023 11:18

AFCAjaxMidNineties +12856

Allemaal leuk voor RTL Boulevard.. Maar weet je wat ik pas echt shocking vind... Dat Maurice Steijn en de rest van die trainersstaf van de Action van hem nog steeds NIET ontslagen zijn!!!

Dat geeft mij het angstige gevoel dat we dus met deze clown aan gaan treden tegen Utrecht en psv. Als dat zo is... dan geeft Louis dus ook zijn fiat aan deze trojaanse paarden?? Dan begin ik toch flink aan zijn waarde te twijfelen. Bizar!!!!!!!

18-10-2023 11:15

Balgevoel +31631

En Brighton...

18-10-2023 11:22

Adam24 +39463

Het is heel logisch als je vanuit Van Gaal redeneert. Van Gaal wil altijd eerst zelf zien wat er aan de hand is en oordeelt nooit van buitenaf. Geef het nog een maand.

18-10-2023 11:34

AFCAjaxMidNineties +12856

Nog een maand?????? Wat wil je nog bevestigd zien dan? Wtf..

18-10-2023 12:23

The Class of 2019 +920

Ik denk dat ze nu zo lang gewacht hebben met het wegsturen van Steijn, dat ze nu voelen dat het aanstellen van een (tijdelijke) vervanger voor Steijn ook niet het juiste moment is.

Hoe graag ik Steijn ook weg wil hebben, zou ik het met pijn in m’n hart nog wel enigszins begrijpen. Als je nu vlak voor Utrecht, PSV en Brighton een nieuwe trainer neer zet en de resultaten zijn dan ook slecht vanwege het zeer weinige vertrouwen en gebrek aan automatismes in de selectie (geheel op het conto van Steijn en trainerstaf imo), dan komt een nieuwe trainer ook meteen onder inmense druk.

Ze hadden Steijn eigenlijk als 3-4 wedstrijden eerder eruit moeten gooien zodat de schade toen iets minder was. Dan was je hopelijk al minder ver weggezakt voor een tussenpaus het enigszins op de rit had kunnen krijgen. Nu sta je al volledig met je rug tegen de muur.

18-10-2023 11:37

Balgevoel +31631

Hoewel het misschien wel te begrijpen valt, vind ik dit dan ook ergens wel weer lullig voor Steijn. Ja, die mag van mij vandaag (of gister, nog beter) nog vertrekken, maar nu laten we hem bungelen als een soort levend schild, of zo... Je zou toch zeggen: laten we gewoon transparant zijn en dit wordt het niet, maar laten we in ieder geval alvast afscheid nemen. Dan zet je Maduro en Bakkati maar even op de bank, samen... Ik ben inmiddels zo ver dat ik oprecht denk dat het beter is géén hoofdcoach te hebben, dan Steijn. Die heeft gewoon te veel gespuugd in het water waaruit-ie uiteindelijk zelf moet drinken, dat komt nooit meer goed met die selectie.

18-10-2023 11:58

AFCAjaxMidNineties +12856

Onzin. F. de Boer debuteerde met AC Milan uit. Niemand zal een nieuwe trainer iets aanrekenen. Laat staan afrekenen die duels. Juist een voordeel.

18-10-2023 12:24

AFCAjaxMidNineties +12856

Selfnamed voetbalProfessor dr. Andus H. Maduro?? Laat mij niet lachen. Leuk voor assistent bij de hoofdklasse hooguit.

18-10-2023 12:26

AFCAjaxMidNineties +12856

Gelijk opsodemieteren met die vent. Iedere dag eerder is vooruitgang.

18-10-2023 13:35

The Class of 2019 +920

Ik ben het helemaal met je eens. Ik denk alleen dat dit de redenering is dat Steijn er nog zit. Er is echt 0,0 aanknopingspunt om nog te denken dat het met hem bij Ajax goed komt, dus kan oprecht niks anders bedenken dan deze reden.

Wat betreft F. de Boer heb je gelijk, maar toen stond Ajax er wel echt minder slecht voor.

19-10-2023 10:02

LukaLitmanen +82622

Kroes is geen nieuwe messias

18-10-2023 11:14

Aurora +4557

Van Gaal vragen als adviseur. Hij gaat meteen op de stoel van de AD zitten en zegt tegen van Halst dat hij ook naar Ibiza kan gaan. Prima dat van Gaal meteen stappen maakt.

18-10-2023 11:14

Jarikoning +7482

Kroes komt en alles is weer goed lijkt het wel.
We gaan niet ineens klimmen naar plek 1.

18-10-2023 11:13

FTS95 +16164

Kroes control aan en gaan!

18-10-2023 11:30

Slang3 +46268

Waarom zou AZ meewerken

18-10-2023 11:05

Kryptonite +77107

Omdat daar tegenover waarschijnlijk zal staan dat we AZ spelers en/of talenten en/of targets en/of werknemers niet zullen benaderen gedurende een bepaalde termijn.

AZ spelers en talenten kunnen me gestolen worden, maar ik hoop niet dat ze toezeggingen maken m.b.t. transfertargets of medewerkers, en zeker niet voor een lange periode.

18-10-2023 11:15

Slang3 +46268

dat zie ik niet als meewerken

18-10-2023 11:56

036AFCA97 +146688

Die Kroes moet wel iets kunnen, anders deed AZ niet zo lastig ;)

Maar serieus, ik snap ze wel. Die Kroes heeft een half jaartje bij AZ in de keuken kunnen kijken en vervolgens kan hij al deze informatie meenemen naar Ajax. Dat lijkt me wel vervelend voor ze.

Toch hoop ik dat hij snel begint en Marijn Beuker ook. Steeds meer poppetjes op hun plek. Snel een TD zoeken en dan vlammen. Ik mis die periode dat de Eredivisie tegenstander in de Arena standaard een 5-0 om de oren kreeg.

18-10-2023 11:00

Adam24 +39463

Marijn Beuker moet toch de TD worden, of wordt daar nog iemand anders voor gezocht?

18-10-2023 11:35

036AFCA97 +146688

Volgens mij wordt de TD een duo.

18-10-2023 13:27

Balgevoel +31631

Kroes kan Ajax alleen maar de goede kant op sturen met een compleet directieteam. Het is vooral zaak om dat zo snel mogelijk op orde te krijgen, zodat in alles dat de komende tijd met de club moet (en gaat) gebeuren, er eenheid (en hopelijk iets van visie) wordt uitgestraald. Kroes wordt de algemeen directeur, niet de technisch directeur.

De structuur zoals Beukers schijnt te prefereren, met een directeur voetbalzaken voor de lange termijn en een technisch directeur die zich met de scouting, contracten en het aan- en verkoopbeleid bezighoudt, klinkt mij als muziek in de oren. Met daarbij wel de kanttekening dat ik hoop op een 'nieuw technisch hart' waarin 'democratisch' (desnoods met stemrondes) besloten wordt over het aan- en verkoopbeleid.

Eigenlijk wil je die structuur al rond hebben per half december. Volgens mij zoeken we dus nog een technisch directeur en ik zou het helemaal niet gek vinden als Ajax alsnog bij Jan Streuer uitkomt, met Huntelaar als 'tovenaarsleerling'. De 'TD' moet vooral een uitvoerende kracht zijn van gezamenlijk ondersteund beleid, niet meer iemand die in z'n eentje de hele (of halve) club moet hervormen...

Zelf vind ik het nog steeds zonde dat het met Mislintat zo gelopen is. Met meer 'interne weerstand' had hij misschien wel een hele mooie aanvulling geweest in een dergelijke structuur, met Kroes, Beukers en De Lang.

18-10-2023 10:44

Kryptonite +77107

Maar wie moeten er dan in het Technisch Hart zitten volgens jou?

Ik vind het te link om het TH de bevoegdheid te geven om spelers goed- en af te keuren. Die beslissing zou een TD, in samenspraak met de scouting, moeten nemen. De trainer en een eventueel TH mogen daarin een adviserende rol spelen, maar meer niet. Ex-voetballers hebben echt niet allemaal per se een kijk op het talent van een speler. Zie als voorbeeld welke speler ons de zeer begaafde Van der Vaart aanraadde. Een tip: hij was half mens, half dier.

18-10-2023 11:20

Balgevoel +31631

Haha, in mijn optiek:
- De technisch directeur;
- De directeur voetbalzaken;
- De hoofdscout;
- De hoofdtrainer;
- De 'baas' van de jeugdopleiding (tenzij de directeur voetbalzaken deze belangen kan vertegenwoordigen, ligt beetje aan de structuur);
- Trainer Jong Ajax;
- En misschien, bij hele grote bedragen, ook de algemeen directeur.

Natuurlijk zou het 'stemrecht' van de trainer niet net zo zwaarwegend moeten zijn als dat van de technisch directeur, daar kun je wel wat voor verzinnen. Maar je wil dat er uiteindelijk een (en dat hoeft van mij niet unaniem) breed gedragen besluit genomen wordt, waarbij de belangen binnen alle lagen van de club worden meegewogen.

De boodschap mag ook wel eens zijn, richting hoofdtrainer: we hebben die en die, ga die eerst maar eens beter maken, want ook ik ben geen fan van coaches die hun 'eigen' aankopen mogen doen...

En Der Heiko... Wat een legende.

18-10-2023 11:28

Kryptonite +77107

Ik snap je punt. 20 ogen zien meer dan 2 en idealiter wil je dat iedereen (die hooggeplaatst is) in de organisatie achter een transfer staat. Ik ben alleen bang dat het een inefficiënte vergadercultuur en besluiteloosheid in de hand werkt. Verder vraag ik me af welke hoogaangeschreven TD bereid is om onder die omstandigheden te werken. Dan krijg je een nobody als Hamstra ipv Ward als TD en dat moeten we ook niet willen.

HW4life.

18-10-2023 11:36

Balgevoel +31631

Ik weet ook niet of we per se een hoog aangeschreven TD nodig hebben. Ik beschouw de TD in een 'correcte' structuur als de uitvoerder van gezamenlijk gedragen beleid, dat kan ook rustig Jan Streuer zijn. Het is de club die maakt dat mensen de telefoon toch wel opnemen. In mijn ogen had Mislintat in een dergelijke structuur gepast: hij kan lullen als Brugman en spelers overtuigen, echt 'op ze jagen', en heeft een visie die past binnen een mate van modernisering binnen Ajax. Met een soort 'Technisch Hart' had je tegelijkertijd z'n mindere kanten allicht onder bedwang kunnen houden en daarnaast niet alle verantwoordelijkheid op de schouders van één man geschoven en daarmee indirect kanonnenvoer van 'm gemaakt...

18-10-2023 11:53

Kryptonite +77107

Ik denk dat je de status en het netwerk van een TD ook niet moet onderschatten. We hebben weliswaar een mooie club en staan er bekend om dat we talenten de kans geven, maar we zijn daarin niet de enige. Zeker voor zeer hoog aangeschreven talenten als Sutalo of Güler moet je meer kunnen bieden dan alleen het imago van een club en speelminuten.

Bovendien: als de TD ruggengraatloos is, dan loop je het risico dat andere mensen in de organisatie, bijv. Blind in de RvC, over hem heen lopen.

Ik snap je punt over het TH, maar eigenlijk hoort de RvC dit te doen. Dat is het controlerende orgaan. Ik pleit er daarom voor om vooral de RvC uit te breiden met voetbaltechnici. Die zullen een soort Eerste Kamer-effect hebben, waarbij ze sec controleren en in zeer extreme gevallen kunnen tegenhouden (onder druk). Maar ze moeten niet op de stoel gaan zitten van de bestuurders, dus o.a. de TD. Want dan krijg je gewoon te veel kapiteins op één schip en dat werkt niet, zagen we ook bij het vorige TH.

18-10-2023 12:47

Balgevoel +31631

Er is mij, na de heksenjacht op Mislintat en de daarmee gecreëerde onrust, veel aan gelegen om als club een veel robuuster besluitmodel te hanteren en je hebt gelijk als je stelt dat een TD nog altijd over specifieke kwaliteiten én een netwerk moet beschikken, om juist dat verschil te maken. Maar we kunnen ook concluderen dat het met Overmars niet (altijd) ideaal was, met H2 sowieso niet en ook niet met Mislintat (zo goed als) in z'n eentje. Precies daarom wil ik dat Ajax zich met structuur indekt.

Dat Bassey ooit, een keer op z'n zestiende of zo, gescout was, maar voor hem wél met geld gesmeten is, wil je als club gewoon niet. Ocampos was ook een schande (die jongen zelf niet, natuurlijk) en ook nu vraag ik me af of Akpom en Avila harder nodig waren dan een creatieve middenvelder. Maar los daarvan, vind ik ook Mannsverk een goed voorbeeld. Mislintat heeft hem echt niet last minute opgepikt omdat hij dat helemaal zelf zo bedacht had. Steijn vond Vos niet goed genoeg. En wat zien we nu?

Ik denk dat je, zeker als groep, best van een coach mag vragen: maak eerst die maar eens beter, wij denken namelijk wél allemaal dat het kan. Maar een nieuw 'Technisch Hart' gaat natuurlijk ook weer voor meningsverschillen en allicht soms onnodige en eindeloze vergaderexercities zorgen, dat risico loop je er wel mee inderdaad.

18-10-2023 13:00

Rentokill +4616

Mooi. Hebben we straks een Algemeen Directeur en iemand die de jeugdopleiding terug gaat brengen op niveau...

Dankjewel AZ

18-10-2023 10:28

barry1988 +24106

Kroes zal het vast wel goed gaan doen maar ook hij gaat eerst tijd nodig hebben. Hij moet eerst ingewerkt worden en settelen bij de club dan ben je al gauw een halfjaar tot een jaar kwijt.
Al mogen we wel verwachten dat Steijn zsm ontslagen wordt en dat er een goede vervanger komt. Hopelijk spelen van Gaal en van Praag met hun ervaring daar ook een (bescheiden) rol in.

18-10-2023 10:22

Robertini +40163

Ik vraag me ten zeerste af of kroes wel direct de oplossing is. Hij heeft ook nul ervaring als algemeen directeur en zal dus minimaal even moeten wennen.

18-10-2023 10:14

Jayq +3396

Direct oplossing voor wat?

Het slechte veldspel en prestaties gaat hij inderdaad niet op korte termijn oplossen als AD.

Het probleem dat we nu een ronddwalende schip zijn zonder kapitein gaat hij wel oplossen. Hij gaat namelijk de vacante positie van AD invullen.

18-10-2023 11:10

Robertini +40163

Met een zwakke kapitein ben je nog steeds dwalende, dus ik vraag me af of hij dat tweede probleem direct kan oplossen.

18-10-2023 11:41

Jayq +3396

Dat is met iedereen die je als AD aanstelt afwachten.

Alleen als er iemand van binnen de organisatie doorgroeit tot directeur, kun je relatief zeker zijn dat hij capabel is om zijn taken goed uit te voeren en over een natuurlijk gezag beschikt binnen de organisatie.

18-10-2023 12:37

BakkalBijter +11754

Hij heeft een van de grootste sportmakelaarskantoren vanuit de grond opgebouwd, dus een zwakke kapitein zou ik hem niet noemen. Volgens mij komt de functie AD ook heel dicht in de buurt van wat hij bij SEG heeft gedaan. Dat betekent de goede mensen op de goede plek zetten en de organisatie neerzetten. Die Beuker heeft ook een goed CV en als het goed is komt er nog iemand die samen met Beuker het technische gedeelte oppakt. Als dat een goeie is heb je ‘op papier’ een sterke directie met de Lange en Geelen er nog bij. Blijft natuurlijk wel afwachten zodra het staat.

18-10-2023 13:38

Bensco +7191

Voor degene die nog twijfelden of Van Wijk, Van Praag en Louis aanstellen een slechte keuze was, zie hier het tegenbewijs. Sinds hun aankomst heeft dit drietal al laten zien beter in staat te zijn om voetbaltechnisch beleid te voeren dan die accountants die er eerst zaten.

18-10-2023 10:09

Robertini +40163

Over Louis en van Praag was geen twijfel hoor.

18-10-2023 10:12

Oxxer +165790 moderator

@Bensco

Wat hebben zijn laten zien? Er zijn 3 oude coryfeeën aangesteld, vooralsnog is er niks veranderd, het grootste pijnpunt, de trainer zit er nog. Jij en ik hadden net zo goed kunnen bedenken dat een CEO en nieuwe trainer prio is. Kroes nu losweken, als dat niet lukt op zoek naar een goed alternatief, bijv. Michael Kinsbergen, over hem waren er destijds alleen positieve geluiden, het andere, Steijn per gister eruit spreekt voor zich, degene die hem niet per direct willen vervangen hebben andere motieven of hebben geen verstand van voetbal.

18-10-2023 11:21

Bensco +7191

Er worden nu op voetbal technisch gebied gewoon sterke voetbal technische beslissingen genomen. Ze maken werk van Kroes, Beuker wordt al verrassende sterke naam aangenomen, John van T schip komt naar de club, de raad van commissarissen wordt schoongeveegd (verwacht nog een vertrek van van de commissarissen) en men is al op zoek naar een nieuwe vervanger voor Steijn.

En dat allemaal in 2 weken tijd. Het oude bestuur onder leiding van Pier kon al na een jaar nog geen eens fatsoenlijke mensen voor die functies. Ajax heeft nu wellicht een paar oude coryfeeën in dienst maar het zijn wel mannen die de voetbal wereld kennen en dat zie je gelijk terug in hun beslissingen. Dit in tegenstelling tot het vorige bestuur wat Ajax runde als een bedrijf ipv voetbal club.

Wat betreft Steijn ben ik met je eens. Dat is ook een aflopend verhaal maar er moet eerst nog een vervanger worden gezocht voordat hij weg kan. Je schiet er niks mee op om hem nu te ontslaan, een intern aan te stellen en dan 3 weken daarna je coach voor de langere termijn te presenteren.

18-10-2023 12:15

Oxxer +165790 moderator

Ik ben niet zo lyrisch over van Praag, van Wijk en LvG, zoals jij, er is niet heel veel voor nodig om ''sterke voetbal technische beslissingen'' te nemen vergeleken met de lichtgewichten / middelmaat hiervoor.

18-10-2023 12:28

RichardWitschge8 +5253

Per 1 januari, betekent dat dat we tot 1 januari met Steijn zitten opgescheept?

18-10-2023 10:05

Amsterdamnoord +6208

Woerts liegt alles bij elkaar, dus ik geloof er niets van

18-10-2023 09:52

AjaxDordt +14207

En als ie niet liegt versta je hem sowieso niet

18-10-2023 10:44

Sjaaakie +1129

Louis geniet ook bij Az een ongekende status als voormalig speler en trainer, nota bene de laatste trainer die Az kampioen heeft gemaakt. In niets hoeft hij zich nederig op te stellen, louter zakelijk.
Komedianten zoals Woerts zorgen in ieder geval dat we af een toe nog met een beetje humor vermaakt worden.

18-10-2023 09:39

Sentinel +9102

Van Gaal gaat AZ duidelijk uitleggen wat er gaat gebeuren. Verder, laat Chris Woerts het lekker bij de kakkerlakken houden.

18-10-2023 09:09

afca1985 +21622

Aldus Chris "de meester voorspeller" Woerts, eerst zien dan geloven, die Chris zal toch wel ooit iets goed hebben wat wel klopt.
Mocht het waar zijn is dit wel een stap in de goede richting, maar dan zijn we er nog lang niet. Zeker niet met Steijn bij Ajax 1.

18-10-2023 09:06

deeftherave +1048

Kijk, dat zijn tenminste weer namen om ergens op bezoek te gaan! Met zoveel onnodige poen verspild, kunnen we net zo goed wat extra uitgeven om Kroes op z'n plek te krijgen. Eindelijk orde op zaken stellen en weer een Ajax neerzetten, zoals de club en wij het verdienen.

18-10-2023 08:46

EuforischeRealist +15689

Kunnen Louis en Michael direct hun waarde bewijzen met een tastbaar resultaat.

Alles wat hij voor 1 Januari al mag gaan doen is een bonus.

18-10-2023 08:42
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.