Van der Sar verklaart timing ontslag Schreuder: 'Konden niet nog een dag wachten'

door Jesse ter Haar 78

Bron Ziggo Sport

Van der Sar verklaart timing ontslag Schreuder: 'Konden niet nog een dag wachten'

door Jesse ter Haar 78

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Edwin van der Sar heeft het gevoel het juiste te hebben gedaan door Alfred Schreuder op de avond van Ajax - FC Volendam (1-1) te ontslaan. De algemeen directeur van de club wilde de trainer de randzaken besparen en zo snel mogelijk duidelijkheid geven.

'Ik vond niet dat we nog een dag konden wachten', vertelt hij bij Rondo op Ziggo Sport. 'Dan moest je Alfred naar de pers toe laten gaan en krijgt hij vragen of hij er morgen (de dag na FC Volendam-thuis, red.) nog zou zitten. Ik vond het onnodig om daar nog een nacht over na te denken. Hij heeft hard gewerkt en het is niet gelukt, dat is spijtig. De kwaliteiten heeft hij. Bij Ajax heeft het niet gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat hij bij andere clubs niet kan presteren.'

Verder is de voormalig keeper van Ajax het niet eens met de geluiden dat Schreuder vanuit de Ajax-leiding te weinig steun heeft ontvangen. 'Je kunt veel in de pers roepen, maar het belangrijkst is de steun die je voelt van binnenuit. De acties die je onderneemt en de gesprekken die je hebt, ook voor het WK. In dat soort aspecten denk ik dat we hem voldoende hebben gesteund.'

In zijn beginperiode als hoofdtrainer van Ajax heeft Schreuder meermaals zijn onvrede geuit over het grote aantal vertrokken spelers. Van der Sar vertelt dat hem niet is beloofd dat er maar vier spelers zouden verkassen. 'Je maakt een compositie en daarin staan jongens die weg kunnen gaan en een paar die je misschien weg wílde hebben. En er gingen een aantal onverwacht weg, maar dat weet je bij een club als Ajax. Op het moment dat je oude trainer je vraagt om naar Manchester United te komen, dan is het heel lastig om die speler tegen te houden. Zeker als dit soort bedragen worden betaald.'

Onvrede van Schreuder

Dat het grote aantal vertrekkende spelers Schreuder stak, kan Van der Sar maar al te goed begrijpen. Toch is hij van mening dat - wat de situatie ook is - er op een zo goed mogelijke manier invulling aan moet worden gegeven. 'Als trainer wil je natuurlijk je beste spelers behouden. Dat Martínez en Antony tot de betere spelers van Ajax behoorden, is duidelijk. Uiteindelijk moet je omgaan met de situatie waarin je terechtkomt.'

Krijg 2,37 keer je inzet terug als Ajax dit seizoen de landstitel pakt!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax27 +19263

Haha en hier is het school voorbeeld van AS. Ik reageer net in een ander topic waar de 'topreactie' over van der Sar negatief is. En daaronder lees je bijna alleen maar zwaar negatieve dingen over Edwin.

Hier is de topreactie een positieve over Edwin en dan zie je dat de reacties eronder een stuk gematigder zijn.

De papegaaien die elkaar naschreeuwen blijven dan gedeeltelijk weg. Mooi hoe AS werkt.

08-02-2023 09:05

grapje +2335

Want een onzin weer vanuit van de Sar. Schreuder heeft geen kwaliteiten als hoofdtrainer, het is een omhoog gevallen pikkie die zich als assistent te groot waande.

07-02-2023 16:27

Babangida83 +24004

En dat weet jij natuurlijk als de beste, als iemand die dagelijks met hem werkt.

07-02-2023 17:26

grapje +2335

Ga terug de tijd in met Twente en Co Adriaanse of de Telegraaf tijdens het succesjaar.

07-02-2023 23:38

Jeremias +1661

Het is goed zo
Schreuder zal zijn weg wil vinden.
Ajax moet verder.

07-02-2023 15:19

Gewoon Gijs +18517

Sowieso al 75 dagen te lang gewacht

07-02-2023 14:03

MPAjax +8478

Wedstrijd tegen Napoli de oorwassing was al genoeg om hem te zeggen sorry maar dit gaat zo niet langer

07-02-2023 14:00

nightgoat +31443

Ajax kan niet wachten op het ontslag van Vd Sar.

07-02-2023 12:24

Drummer4ever +1372

Je bedoelt dat het veel eerder had moeten gebeuren, voor het WK bijvoorbeeld....

07-02-2023 08:07

Babangida83 +24004

Had gekund. Anderzijds wil je iemand ook de kans geven zich te herpakken. Ze hadden een duidelijk verbeterplan uitgestippeld. En zeker als er net een leegloop is geweest van de sterke selectie die je had. Dan weet je dat het een tijdje moeizaam wordt en dat dit niet aan de volgende trainer ligt. Plús, nu heeft Schreuder Blind al door kunnen selecteren en ligt niet ook nog eens bij de nieuwe trainer. Want dat was sowieso een lastig dossier geworden. Blind is volgens de kenners niet heel leuk als hij gewisseld wordt/staat.

07-02-2023 17:27

MarkP +21852

Ook al waren er geen spelers vertrokken dan had deze onbenul het elftal om zeep geholpen, wat een drogreden van clown schreuder om zijn eigen falen te camoufleren, met dit elftal moet je gewoon kampioen worden kijk hoe slecht psv en feyenoord zijn. Wat dat betreft lijken vd sar en schreuder op elkaar.

07-02-2023 08:03

cl=5! +5388

Als er geen spelers waren vertrokken had die alien het ook verkloot

07-02-2023 07:52

ratje +3524

En toch ben ik blij dat Ajax geen club is waar de directie visieloos in de waan van de dag leeft en direct een aangestelde trainer ontslaat. Ajax kiest voor een traject (trainer) en probeert vertrouwen en handvatten te geven.
Uiteraard was het geen gelukkig huwelijk met Schreuder, maar Sar is beter dan men hier doet geloven.
10 jaar lang goed gepresteerd ligt allemaal niet aan Sar. Een half jaar slecht ligt wèl aan Sar. Ik geloof het niet.

07-02-2023 01:11

Moooo +4010

Hij had na de beker duel tegen Psv al de laat uit moeten worden gestuurd.
Veelste licht zinnig, beviel me voor geen meter.
Oke zo'n wedstrijd kan je verliezen, maar in de voorbereiding was alleen Mo Ihattaren goed de rest was ook niet best en het spel al helemaal niet.

Ook het gedoe met Ihattaren, gewoon basis.
Antony was al weg, wilde al eerder weg..

Daarnaast moet Schreuder op houden te huilen dat hij slechts 105 miljoen euro kreeg om te besteden.
Een een zak talentvolle jeugd..
Niemand kreeg dat bij Ajax

07-02-2023 00:46

xstaniox +15329

Begrijp me niet verkeerd, Schreuder had veel eerder ontslagen moeten worden.

Maar hem na 1 wedstrijd ontslaan zou nog erger zijn geweest dan hoe het nu gegaan is

07-02-2023 11:50

OdjePils +6333

Van der Sar, wat een slappe lul ben je toch!

07-02-2023 00:19

Ozymandias +159568

De timing was maanden te laat. Het was voor het WK al overduidelijk dat Schreuder het niet ging redden bij Ajax. Nu moet Ajax het seizoen afmaken met een interim waarvan niemand weet of hij er klaar voor is.

06-02-2023 23:23

wladimir +3059

Een interim die misschien wel kampioen wordt. Dan zit je misschien wel aan vast aan Heitinga. Om in Europa te presteren is een ervaren hoofdcoach benodigd.

07-02-2023 00:20

xstaniox +15329

Als Heitinga het lukt om Ajax alsnog kampioen te maken, is hij ook goed genoeg voor Europees.

07-02-2023 11:51

Ozymandias +159568

@xstaniox
Met De Boer hebben we al ervaren dat jouw stelling niet klopt. Feyenoord is qua puntengemiddelde op weg naar 73 punten.

07-02-2023 11:53

wladimir +3059

Laten we donderdag FC Twente voor de beker even afwachten en een week erop Union Berlin. Sowieso geen punten verspelen aan RKC en Sparta thuis.

07-02-2023 11:57

mickey2602 +4804

Ik vind eigenlijk dat Sparta ook wel als graadmeter gezien mag worden. Het is na Twente voor de beker de eerste tegenstander uit het linkerrijtje voor John. En ook nog eens een elftal wat best goed presteert. Oke,Sparta wordt over het algemeen gezien als kleine club waar je op papier overheen moet walsen zoals Cambuur en Excelsior maar ze draaien wel erg goed nu.

07-02-2023 13:44

wladimir +3059

Sparta heeft in 2023 gelijkgespeeld tegen RKC, NEC en Fortuna. Zondag spelen ze tegen GAE. Ajax heeft uit 0-1 gewonnen door een doelpunt van Bergwijn (derde competitiewedstrijd). Sparta heeft zijn beste speler verkocht aan AZ. Het wordt wel een test. De donderdag ervoor hebben tegen Union Berlin gespeeld en de donderdag erna moeten we die kant op.

07-02-2023 13:54

***1900*** +4396

Edje maakt zichzelf wel een beetje onmogelijk. Schreuder was natuurlijk een misser, maar hoe vd Sar er nadien over spreekt zit me echt niet lekker

06-02-2023 23:21

wladimir +3059

Een vreselijke misser waar al afscheid van had moeten genomen toen Milos Malenovic (zijn zaakwaarnemer) Bassey, Lucca en Ocampos had binnengehaald.

07-02-2023 00:21

Artemio +32457

Schreuder had nooit aangesteld mogen worden!

06-02-2023 23:11

Kijker +3428

Mij is niet duidelijk geworden welke bijsturing is afgesproken in november.
Iemand?

06-02-2023 23:07

wladimir +3059

Smallere selectie (Blind eruit en Ocampos terug naar Spanje). Dat van die extra assistent speelde pas later. Als we hadden gewonnen van NEC en Volendam waren we nu koploper geweest en had Jodocus er nog gezeten. Van der Sar heeft Schreuder pas ontslagen toen er massaal witte zakdoekjes kwamen. Dat is het zwakke.

07-02-2023 00:23

Kijker +3428

Dank je, Wladimir.

07-02-2023 08:01

Keizer +30339

Makkelijk achteraf gelul hier jongens. Er was na Emmen nog niks verloren. En buiten dat kost het ook gewoon dik geld om iemand te ontslaan. Dus ik snap wel dat alfred een laatste kans kreeg.

06-02-2023 22:58

Rockanje23 +37236

Dat is niet achter lullen. Hoe vaak is hier na Napoli en zeker na Emmen al niet geroepen dat hij er uit moest ?
Zelfs tijdens het trainingskamp in Spanje en de oefenpotjes tegen Volendam en Telstar was gewoon zichtbaar dat het volkomen fout ging met Schreuder. Bijna iedereen hier zag dat.

06-02-2023 23:05

Keizer +30339

Tuurlijk is dat wel achteraf gelul. Dacht jij serieus dat Ajax ff vrolijk van Liverpool en Napoli ging winnen dan? Met een heel ontmanteld elftal? Oefenpotjes zonder wk gangers zeggen me ook niet zoveel. Tuurlijk er zaten een aantal flaters bij. Maar qua ranglijst was er niks aan de hand want we stonden zelfs lange tijd eerste. Ik zeg zeker niet dat Schreuder geschikt was maar het halve basisteam was vertrokken. Dan heb je gewoon tijd nodig om te bouwen.

06-02-2023 23:09

Rockanje23 +37236

Van Liverpool en Napoli kan je verliezen ja, hoewel Liverpool natuurlijk ook drama is dit seizoen. Maar 4x alle hoeken van het veld te zien krijgen en compleet vernederd worden is wel iets anders lijkt me.

06-02-2023 23:16

Keizer +30339

Napoli wint dik van iedereen momenteel. Liverpool blijft individueel veel beter dan Ajax. Kan niet zeggen dat ik dit niet aan zag komen. Maar misschien ben ik te veel pessimist.

06-02-2023 23:20

wladimir +3059

Zijn zaakwaarnemer heeft vier peperdure spelers binnengehaald. Het bod op Alvarez van 50 miljoen is afgewezen. Regeer is afgedankt en daarom is er een heel slechte rechtsback gekomen voor 5 miljoen op verzoek van Schreuder. JC schaal verloren.

07-02-2023 00:27

Talentje020 +20167

Er was nog niks verloren idd, maar toen waren er al breuken zichtbaar in de werkrelatie tussen de spelers en trainer, dat heeft de directie onderschat, was dat vertrouwen er nog wel geweest had ik het nog wel begrepen.

06-02-2023 23:15

Keizer +30339

Klopt. Daar had de directie iets moeten doen. Geloof dat ze dat nu zelf ook wel beseffen gezien de woorden van Sar.

06-02-2023 23:17

HendrikAjax +16920

Nee niks achteraf lullen. Het werd al veel eerder aangegeven dat Schreuder niet geschikt was. En dat was niet alleen op basis van de resultaten maar ook op bbasis van het spel en zijn tactische ingrijpingen

06-02-2023 23:16

wladimir +3059

Ik snap niet dat Alfred nog een laatste kans kreeg. Hij had al heel lang weg moeten zijn.

07-02-2023 00:24

RadheAjax2021 +18027

Hij is te laat ontslagen. Schreuder heeft er in de CL een potje van gemaakt met schandalige resultaten. Na de evaluatie in de winterstop had de beslissing genomen moeten worden.

06-02-2023 22:57

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Komen deze berichten rechtstreeks van voetbalprimeur of zo?

06-02-2023 22:50

Juichtoon +32974

Ontslag had al na Napoli 1-6 moeten volgen...en zeker na Emmen toen de selectie een gesprek met Sar wilde.
Maar Edwin besloot te wachten totdat het vrijwel zeker te laat was..

06-02-2023 22:47

Ajaxvooraltijdinmijnbloed +3701

Idd laffe sprinkhaan wilde zijn eigen hachje redden. Ook heeft hij niet gefaald met de aanstelling van waterhoofd volgens zijn eigen logica. Dan heeft hij het over zelfreflectie?
Het is gewoon een pathologische narcist die zijn eigen leugens gelooft.

06-02-2023 22:52

Ajaxfan31183 +16391

Had al na de wedstrijd tegen Emmen gemoeten. Maar Mexico was belangrijker voor die lange darm.

06-02-2023 22:45

Rockanje23 +37236

Hij is 3 maanden te laat ontslagen Edwin !
Als we op de één of andere manier toch nog kampioen worden is dat ondanks en niet dankzij jouw beleid !

06-02-2023 22:40

Vik86 +42397

Uiteindelijk wel.. verschillende wegen leiden naar Rome.. hehehe

06-02-2023 22:41

Rockanje23 +37236

Je kan inderdaad vanuit Amsterdam ook via de Noordpool naar Rome, maar ik zou gewoon de kortste weg nemen. Als je dan een verkeerde afslag neemt, ben je zo weer op de goeie weg.

06-02-2023 23:01

Vik86 +42397

Tja kleinigheidje hou je toch..

06-02-2023 23:02

Intec2.0 +12445

Als je conclusie op het moment is we gaan wat veranderen en we geven het nog een kans, Maar het blijkt dat de kans niet wordt gepakt . Achteraf is het heel simpel te zeggen dat het te laat was maar er zijn ook kosten aan verbonden. Vind hem sterk over komen.

06-02-2023 22:47

JaapStam +137939

AZ - Ajax (2-1) verlies had ie al ontslagen moeten worden!!! En anders helemaal Ajax - Napoli (1-6)!!!

06-02-2023 22:38

Ricoteb +53178

Het blijft een grote fout om hem niet na Emmen ontslagen te hebben. Dan had je nu al veel meer vaste patronen gehad, en was je na de winter nooit zoveel punten verloren. Maar verder is de uitleg hier prima. Wel vind ik dat als de directie besloot Schreuder te steunen, ze dat ook duidelijker hadden moeten doen. Ze wilden hem een assistent geven, maar iemand die hij zelf niet wilde. Daar help je hem dan toch niet mee? Na Emmen stond Schreuder onder vuur bij de fans en de media, waarom hem zo laten bungelen? Spreek dan duidelijk uit, in een persbericht, interview whatever, “Schreuder is onze man, wij hebben vertrouwen in hem”. De besluiteloosheid in de directie rond Schreuder was dezelfde als het selectiebeleid van Schreuder: iedereen maar tevreden houden en geen duidelijke keuzes maken

06-02-2023 22:37

eenAjaxfan +20425

Ik vond het een plausibele uitleg.

06-02-2023 22:36

Juichtoon +32974

Wat is er plausibel aan om een verzoek voor een gesprek met de selectie af te wijzen, na een reeks van 4 overwinningen in 15 duels?

06-02-2023 22:50

eenAjaxfan +20425

@Juichtoon, heb je dit verhaal uit eerste hand (een betrouwbare bron) of de krant...?

06-02-2023 23:04

Juichtoon +32974

Hebben de spelers zelf aangegeven ..

06-02-2023 23:05

eenAjaxfan +20425

... volgens een krant?

06-02-2023 23:07

Juichtoon +32974

In een interview.. Blind en Bergwijn hebben zich heel kritisch over Schreuder en de situatie uitgelaten. Openlijk..daar kwam geen krant aan te pas. Blind weigerde als reserve gewoon de warming up te doen. Openlijk..

06-02-2023 23:09

eenAjaxfan +20425

Sorry, Juichtoon, dat zijn nu precies twee spelers die reserve stonden. Die zullen altijd kritisch zijn...
En daar maakt de media en/of gefrustreerde supporters op social media dan een mooi smeuïg verhaal van. Ik kan me eerlijk gezegd geen interview herinneren waarin Bergwijn het over zo'n gesprek had. Alleen één direct na een wedstrijd waarin hij, logischerwijs gefrustreerd was en zei dat hij niet wist wat die moest doen.
En die interviews van Blind neem ik met een vrachtwagen zout.... Die man heeft zich (net als zijn vader overigens, die was ook niet eerlijk) heel treurig gedragen, vind ik.
Hun verhaal stinkt aan alle kanten...
Ik miste bij Daley de zelfreflectie en blijkbaar ging zijn pa daar in mee.
Jouw laatste zin is daar slechts een klein voorbeeld van.
Wat Blind achteraf deed was stroop om de mond van de supporters smeren. Damagecontrol...
In een goed blaadje proberen te blijven bij de supporters.
Weet ik hoe je het noemt.
Dat is hem blijkbaar gelukt bij velen. Maar voor mij heeft hij afgedaan

07-02-2023 07:10

Juichtoon +32974

Het beeld is wat mij betreft genuanceerder. Daley was ook een klokkenluider.

07-02-2023 09:04

eenAjaxfan +20425

Daar heb je misschien een punt. Maar de manier waarop, in ieder geval naar buiten toe, vind ik niet goed.

07-02-2023 10:32

Juichtoon +32974

Ja ms wel, maar Daley deed wel iets. Hij liet iedereen zien dat het goed fout zat.

07-02-2023 20:30

Intec2.0 +12445

Alles was plausibel. Er wordt ook een hoop bullshit geschreven dat blijkt met Kroes als TD bijvoorbeeld. Ik blijf het zeggen ze hebben gewacht met een TD totdat Danny weer terug zou keren in de RvC. Die liet Ajax in de steek door ook een plausibel verhaal met zijn zoon. Ook al zou hij dat nooit toegegeven.

06-02-2023 22:51

Bonno1978 +6549

‘Inderdaad’

06-02-2023 22:35

Flaco +19597

Goede en duidelijke reactie van Edwin. Je weet wat er kan gebeuren bij een club als Ajax en daar moet je maar mee omgaan. Schreuder kon dat niet en bleef maar zeuren over de spelers uiteindelijk weg zijn gegaan.

06-02-2023 22:34

Oxxer +165749 moderator

“ De kwaliteiten heeft hij. Bij Ajax heeft het niet gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat hij bij andere clubs niet kan presteren”

Vd Sar heeft de situatie van Schreuder bij FC Twente compleet genegeerd. Na Napoli thuis hadden zij al afscheid moeten nemen, de parodie heeft daarna zoveel schade aangericht, dat mag vd Sar zich aanrekenen, zeer slap en slecht gemanagend.

06-02-2023 22:33

Talentje020 +20167

Dat Schreuder na Volendam thuis direct werd ontslagen snap ik volkomen, zijn positie was simpelweg onhoudbaar, de supporters waren helemaal klaar ermee en het was goed dat ze hem niet hebben laten bungelen,

Maar het blijft een fout dat ze na Emmen niet dat besluit hebben genomen, ook toen waren er al te weinig aanknopingspunten om verder te gaan.

06-02-2023 22:32

eenAjaxfan +20425

Ik vind het wel netjes dat ze hem na Emmen toch de kans nog hebben gegeven. Achteraf een foute keuze gebleken, maar achteraf kijk je een koe in zijn kont.

06-02-2023 22:38

Talentje020 +20167

Achteraf is het altijd makkelijk praten dat klopt,

Maar los gezien van de sportieve resultaten, was het vooral de relatie met de spelers die de directie denk ik onderschat heeft, ook dat ze niet het gesprek wouden aangaan met de selectie/ spelersraad blijft apart, want zodra de spelers niet meer in de trainer geloven en achter hem staan is het kwaad al geschied.

06-02-2023 22:59

eenAjaxfan +20425

@Talentje, Dat gaf Van der Sar vanavond ook toe, toch?

06-02-2023 23:01

goajaxgo +14193

'Netjes dat ze hem na Emmen toch de kans hebben gegeven'...
Sorry, maar dit kun je toch niet menen?

06-02-2023 23:17

Talentje020 +20167

Klopt maar blijf dat opmerkelijk vinden, Huntelaar, Sar etc zijn zelf oud profs geweest bij niet de minste clubs, juist van hun had ik verwacht dan dat ze die signalen herkennen

06-02-2023 23:23

eenAjaxfan +20425

Ja, dat meen ik echt. Ze hebben "na Emmen" met elkaar gezeten en afgesproken dingen anders te doen.
Dan moet je dat ook de kans geven.
Dat het na Volendam echt klaar was, daar was ik het ook mee eens.

07-02-2023 06:56

henkie58 +2063

Goede en duidelijke verklaring! Laat de rest maar lullen. Iedereen weet het toch beter!!

06-02-2023 22:30

Luck76 +2963

Logische verklaring!

06-02-2023 22:27

AFCA-Driebergen +22429

Waarom niet? Uiteindelijk minstens 2 en halve maand te lang gewacht.

06-02-2023 22:26

Sterretje73 +5294

Zachte heelmeesters....

06-02-2023 22:28

Intec2.0 +12445

En hadden we inplaats van Magallan een andere speler gekocht had je misschien dit CL gewonnen zo simpel allemaal.

06-02-2023 22:55

AFCA-Driebergen +22429

Magallan achterwege gelaten, was al genoeg geweest ;)

06-02-2023 23:04
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.