Ten Hag: 'Toen zag je ook weer de oude Neres'

door Bart Veenstra 20

Bron De Telegraaf

Ten Hag: 'Toen zag je ook weer de oude Neres'

door Bart Veenstra 20

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Ajax-trainer Erik ten Hag is blij dat David Neres steeds meer 'de oude' wordt. De Braziliaanse aanvaller kampte met twee zware blessures, maar komt langzaam op zijn oude niveau, zo ziet zijn trainer.

'Hij groeide in de wedstrijd', zegt Ten Hag tegenover De Telegraaf over het duel van Neres met Lille OSC. 'In de eerste helft was hij wat anoniem. Ook in het samenspel. Het was niet altijd even goed met die andere drie voorin. Naarmate de wedstrijd vorderde werd hij steeds beter en steeds gevaarlijker.'

Ten Hag ziet dat Neres steeds dichterbij zijn normale niveau komt. 'Toen zag je ook weer de oude Neres. Daar heb ik glimpen van gezien en daar ben ik heel blij mee. Hij heeft dit nodig om een stap verder te komen.'

Wel is er nog genoeg ruimte voor verbetering, zo weet de trainer van Ajax. 'Hij kan vele malen beter dan hij, zeker in de eerste helft, liet zien. Hij heeft deze wedstrijd nodig om op dat niveau te komen. Ik ben erg blij met zijn prestatie van vanavond (donderdagavond, red.) en ik weet zeker dat hij dat gaat uitbouwen in de komende wedstrijden.'

Denk jij dat Ajax met 4-0 wint van Sparta Rotterdam? Zet in en krijg 9,10 keer je inzet terug!

Lees meer over:
Plaats reactie

Zlaat +2418

De oude Neres loopt wat vaker door tot de achterlijn om daarvandaan de voorzet te geven. Dát zie ik hem graag weer wat meer doen, dan kan iedereen aansluiten en Nicootje of Alvarez hem zelfs inkoppen.

19-02-2021 20:04

Kingoffdatoilet +17190

Er zit inderdaad een stijgende lijn in. Hopelijk gaat het niet lang duren voordat hij in vorm komt.

19-02-2021 17:05

Pauw +2226

Neres heeft eerder bewezen veel tijd nodig te hebben om weer in vorm te raken. Ik denk Antony zowel een hogere onder- als bovengrens heeft. Desalniettemin is Neres voor Ajax een goede buitenspeler als hij weer fit is.

19-02-2021 15:06

Nr.10 +111218

Als we Neres op zijn oude niveau terug krijgen, en Kudus komt er ook weer bij dan krijgen we echt een gestoord goede aanval.

19-02-2021 14:10

mokumnorth82 +2362

Ik vond neres de eerste 35 minuten echt slecht, alle ballen (in de buurt) van hem leverde balverlies op. Laatste 10 minuten herstelde hij zich een beetje. Van de 2e helft kan ik eigenlijk alleen die gigantische kans herinneren.
Het is bij neres het gebrek aan vertrouwen waarom hij zo ondermaats speelt, dat heeft niets met wedstrijdritme te maken in mijn ogen. Het verklaard ook waarom hij bij kansen/mogelijkheden veelal voor eigen geluk gaat. Hierdoor hoopt ie weer vertrouwen in eigen kunnen te krijgen, terwijl hij dit beter kan bereiken door eerst stabiel te zijn in makkelijke passen en voorzetten, de rest komt vanzelf.

Ik snap dat tadic naar links geplaatst werd, omdat tadic wederom onzichtbaar was in de spits. Ik vind het wel jammer dat we idrissi daardoor nog niet op zijn favoriete positie gezien hebben.

19-02-2021 13:42

trooop +3885

Iedereen zou eens goed op de connectie neres-tadic moeten letten. Hun gecombineerde klasse, hoe zij op elkaar reageren, dat is het beste wat er bij Ajax te zien is. En dan vooral als tadic de bal heeft. In dat CL-jaar waren zij samen de voornaamste reden dat we aanvallend niet te stoppen waren, samen met donny. Momenteel is neres nog veel te slap en te slordig, maar je ziet al wel weer flitsen van die connectie terug. Laatst in de competitie ook al. Ik ben dol op antony, ziet er lekker energiek uit ook, maar neres in vorm is de betere speler.

19-02-2021 13:33

mokumnorth82 +2362

Ben ik het echt niet mee eens.

19-02-2021 13:43

EenAjacied +192

Volledig mee eens, als Neres en Tadic met z'n 2e op links gaan combineren ben ik ouderwets aan het genieten. Nico en Daley waren daarin trouwens ook heel belangrijk gister.

Neres speelde de eerste helft heel slordig, maar ik vond hem in de 2e helft zich geweldig herpakken. Ik hoop dat hij snel weer volledig in vorm raakt want dan is het gewoon 1 van de beste op het veld. Het feit dat mensen hem nu na een paar mindere wedstrijden afschrijven na zo'n lange blessure vind ik erg kortzichtig.

19-02-2021 13:51

trooop +3885

Dat is blind ook al een paar keer overkomen. Mensen vergeten veel te snel.

19-02-2021 15:00

DonQ +6009

Is inderdaad een gruwelijke combinatie. Wat Neres zo goed en gevaarlijk maakt, is dat hij altijd onderweg is in de diepte op het moment dat hij een pass geeft. Tadic leest dat perfect en weet hem vaak te vinden. Antony heeft een heel andere speelstijl, maar dat maakt hem niet per sé de mindere speler. Hij is meer een speler die creëert met zijn gevoelige linkerbeen en dat ook koppelt aan een goed rendement voor de goal.

19-02-2021 13:53

trooop +3885

Precies. Tadic heeft een speciaal oog voor korte passjes in de diepte, neres heeft de timing (en timing = klasse) en de explosiviteit. Letterlijk niet te verdedigen.

Antony is jonger nog, in alles. 'Minder ver' is inderdaad misschien beter. Neres is naast een ander type vooralsnog ook slimmer en veelzijdiger, en heeft al een niveau gehaald waar antony nog niet bij in de buurt is geweest.
Wat een vleugels eigenlijk he. Wat een weelde.

19-02-2021 15:00

Verloren Godenzoon +5042

Zo is het maar net, troop. Het aantal reacties waarin Neres de afgelopen weken is afgemaakt is dan ook te misselijkmakend en kortzichtig voor woorden. Die jongen heeft een jaar lang amper wedstrijden gespeeld, man. Mensen vergeten idd heel snel. Niet alleen dat hij zo lang geen constante reeks heeft kunnen spelen, maar ook hoe belangrijk hij was in die CL-campagne. Hoe hij zich vol bravoure met speels gemak staande hield tegen de grootste tegenstanders in Europa en ze bij vlagen weg speelde. Dat mensen dat zo snel vergeten lachwekkend.

19-02-2021 15:36

Yeshyeshyall +10950

Eens, Neres is een geweldige speler. Heeft even tijd nodig natuurlijk na die blessure ellende. Heerlijke speler als ie fit is

19-02-2021 21:20

Eurysaces +29528

Dit is natuurlijk ook hartstikke logisch, die jongen heeft maanden langs de lijn gestaan, dan heb je echt niet zomaar dat ritme terug. Ben blij dat de stijgende lijn duidelijk zichtbaar is!

Het is wel echt een ongekend luxe probleem, want met Antony, Tadic, Neres en Haller heb je 4 jongens voor 3 posities die je eigenlijk allemaal in de basis wilt zien. Met Brobbey, heb je een perfecte pinch hitter en met Idrissi nog een extra bonus. Kan me niet herinneren dat we ooit zo'n goed gevulde aanval gehad hebben.

19-02-2021 12:58

karlhof +4711

Logische opstelling, logische tactiek. Echt, het is allemaal niet zo moeilijk. De wisselwerking tussen Blind en Martinez was ook goed.

19-02-2021 12:57

Mazraoui +823

Waarom staat er nergens op YouTube een samenvatting van de wedstrijd

19-02-2021 12:42

omdatiebasis +0

Op de website van RTL7 staat een samenvatting

19-02-2021 13:04

Mazraoui +823

Top dank je

19-02-2021 13:21

vanreenen +10278

Even terzijde: er keken bij RTL7 bijna 2,8 miljoen mensen naar de wedstrijd. Zou dit ook te maken hebben gehad met het feit dat behalve ik, de kijkers liever Jan Boskamp en Theo Janssen zien en horen dan bij espn Perez en een voor mij een onbekende analist?
Toch fantastisch dat de Franse pers Daley Blind de absolute uitblinker vond gisterenavond en dat was hij ook. Ik heb genoten van Ajax en in de 1e helft met 71% balbezit dacht ik aan JC. Als wij de bal hebben, kunnen zij niet scoren. Een ijzersterke uitspraak.

19-02-2021 12:40

Golden Boy +3919

Het was werkelijk waar genieten geblazen.

19-02-2021 13:22

sdjt01 +243

Jan Boskamp begint vaak een verhaal zonder dat hij zelf weet waar deze eindigt. Vind hem te warrig om echt zijn analyse te begrijpen.

19-02-2021 13:40

JariHeijden +5604

Ik heb ESPN gekeken. Dat is geen open kanaal, dus dat veel mensen dat niet naar kijken is logisch. Ik vind Jan Boskamp helemaal niks. Ik zie liever ESPN.

19-02-2021 14:31

Dusani +2276

zie toch liever Boskamp dan die Jan Troost.. negatieve zeiklul

19-02-2021 15:07

JSTWST +651

Ik vind Leo Driessen zoooo sssaaiii...plus het feit dat ik het liefst alle voetbal op een open kanaal zie.

19-02-2021 21:05

Robbie en de Kock +11211

Neres speelde erg ongelukkig gisteren. Maar dat kwam volgens mij ook omdat hij tactisch nogal wat instructies gekregen had. Hij moest de half space bezet houden, Fonte lokken, Nico de ruimte geven aan de zijkant etc. Sowieso speelt hij op rechts veel beter. Kan hij ook meer zijn intuïtie volgen. Daarbij vond ik Antony ook niet echt loskomen gisteren. Dus eenzijdig hakken op Neres vind ik niet terecht .

19-02-2021 12:10

mokumnorth82 +2362

Je weet dat neres in het CL droomjaar, de linksbuiten was?

19-02-2021 13:45

Jelephi +12306

Volgens mij heeft Ten Hag weer de amateurpsychologie-bril op. Neres speeld een uitermate zwakke wedstrijd. Eerste helft heel erg onzichtbaar en kwam de tweede helft alleen sporadisch in het spel voor omdat Blind en Klaassen veel dichter bij elkaar gingen spelen waardoor ze meer op de helft van Lille speelden en meer diepte in het spel hadden.

De keren dat Neres de bal kreeg verprutste hij het. Zoals eigenlijk bijna altijd de laatste tijd. Er gaat ook wel eens wat goed bij Neres maar dat valt in het niet met hetgeen er mis gaat. Hopeloos uit vorm.

Ik vind Antony, ondanks zijn druistigheid, een keer zo goed als Neres.

19-02-2021 11:46

DonQ +6009

Neres was in de tweede helft echt prima hoor. Stoomde een aantal keer goed op aan de linkerkant en had mooie combinaties met Tadic. Vergeleken met Antony heeft hij veel meer diepgang omdat hij altijd in beweging is na het geven van een pass.

19-02-2021 12:25

Nick14 +25889

Neres is vanaf links sowieso al minder dan op rechts.

19-02-2021 12:26

wendoo9 +8124

Dit was geen wedstrijd voor buitenspelers om uit te blinken. Continue een dubbele dekking en het zat
potdicht.

19-02-2021 12:28

Verloren Godenzoon +5042

Volgens mij heeft Jelephi weer de amateuranalisten-bril op. Tweede helft was Neres gewoon weer ouderwets goed. Die gaat alleen nog maar beter worden.

19-02-2021 12:44

AlexIbarra +19286

Men houdt vaak het principe aan dat je na een lange blessure nog eens net zoveel tijd nodig hebt als de blessure duurde, om weer in topvorm te komen.
Neres was inderdaad niet best, maar zal weer beter worden naarmate hij meer speelt. Dat is geen amateurpsychologie maar gewoon logica.

Als Neres en Kudus dit seizoen een paar wedstrijden echt top zijn en het team beter maken, zou het me positief verrassen. Verder wordt het vooral wedstrijdritme gunnen danwel deze jongens opstellen omdat ze in mindere vorm nog steeds beter zijn dan anderen (Labyad, Promes, Idrissi, Alvarez).

19-02-2021 12:59

Nr.10 +111218

@jelephi, ja hij mag hem best wat positief aanmoedigen als coach, kan geen kwaad.

19-02-2021 14:13

Soccerskins v2 +43348

Ajax heeft straks echt een luxeprobleem als Neres en Kudus 100% fit zijn. Dan heb je Tadic, Haller, Antony, Neres, Idrissi, Traoré en Brobbey voor 4 posities (linksbuiten, spits, rechtsbuiten en 10). En dan doet Klaassen het momenteel ook nog erg goed als aanvallende middenvelder.

19-02-2021 11:41

Dennis129 +11883

Ik snap niet zo goed dat jij Klaassen apart benoemd en (naar ik denk) niet als belangrijke optie voor de 10 positie ziet. Hij is elke wedstrijd beslissend met goals en assists sinds hij daar weer staat. Die gaat daar echt niet meer weg

19-02-2021 11:47

Soccerskins v2 +43348

Ik benoem Klaassen apart omdat je hem ook nog als controleur kunt gebruiken. Kudus eventueel ook al is dat met de aanwezigheid van Gravenberch een wat moeilijker verhaal.

19-02-2021 11:54

Nick14 +25889

Klaassen doet het helemaal niet goed.
Was weer onzichtbaar en afwezig.
Maargoed iedereen laat zich weer betoveren vanwege een balletje dat hij direct doorspeelde.

19-02-2021 11:59

Soccerskins v2 +43348

Dat balletje die hij direct doorspeelde is wel weer de reden dat je de wedstrijd wint. Klaassen mag van mij zo ruk spelen als hij wil, maar als hij toch belangrijke wedstrijden op deze manier blijft beslissen vind ik het prima. 3 goals en 3 assist in zijn laatste 5 wedstrijden zijn fantastische cijfers. Toevallig is hij toen ook begonnen met op 10 spelen.

19-02-2021 12:16

Nick14 +25889

Dat is jouw goed recht natuurlijk.

Ik vind het een beetje armoedig wanneer een middenvelder bediend moet worden.
Ik zie liever middenvelders die de aanvallers in stelling brengen en zelf kort combineren.
Gravenberch Blind(6) Kudus zou waarschijnlijk genieten worden.

19-02-2021 12:53

Soccerskins v2 +43348

Ik snap wat je bedoeld, en als iedereen fit is zou ik waarschijnlijk ook voor een middenveld met Gravenberch, Blind en Kudus kiezen. Maar dat neemt niet weg dat Klaassen de afgelopen wedstrijden (zonder hoogstaand voetbal te spelen) ontzettend belangrijk is geweest voor Ajax.

19-02-2021 13:13

Rogrando Kelly Veldman +816

Ik heb denk ik een andere wedstrijd gekeken ik vond neres een zware onvoldoende halen

19-02-2021 11:30

Ajax27 +19200

Nee hoor. Op bepaalde vlakken was het zwaar onvoldoende, dat heb je goed gezien. Maar ik heb ook gezien hoe hij zich in piepkleine ruimtes aan de zijkant tussen een paar mensen door wringt en aan de bal blijft. Het zal tijd nodig hebben en vooral veel minuten.

In de competitie zal dit stuivertje wisselen worden met Antony, die ik overigens ook lang niet meer zo sterk vind als in de beginfase van de competitie. Vanaf volgend seizoen weer vlammen.

19-02-2021 12:05

SambaNeres +2300

Ik ben het wel met Erik eens. Eerste helft was hij onzichtbaar, maar in de tweede helft zag je glimpen van de oude Neres. Hoe hij de bal bij zich hield aan de zijlijn en tussen 3 man toch nog eruit wist te komen was gewoon erg knap. De automatismen moeten er weer is slijpen en dat kan alleen door minuten te maken. Stap voor stap komt hij weer dichter bij zijn oude niveau. Geef die jongen ff de tijd in plaats van 'm meteen af te schrijven.. Zo kortzichtig.

19-02-2021 11:29

Ajax95Duivendrecht +24131

Ik vond hem wel weer wat bedrijviger ogen dan tegen PSV en Heracles, maar je ziet wel dat hij nog even te gaan heeft voordat hij echt weer op zijn oude niveau is. Hij mag nog vaker zijn man passeren en vooral het diepgaan moet echt nog beter. De kracht van Neres was altijd: korte combinatie met middenvelder, dan gelijk de diepte in sprinten en daarna een lage voorzet of schot lossen. Maar heb er vertrouwen in dat dat wel weer gaat komen. Ritme opdoen en vertrouwen terugkrijgen in zijn eigen lichaam is voor hem nu heel belangrijk.

19-02-2021 11:27

DonQ +6009

Die touch and go combinaties waar jij het over hebt, zag ik toch weer een aantal keer in de tweede helft.

19-02-2021 12:26

ajaxmastery +1439

Ik zie berichten dubbel hieronder.

19-02-2021 11:24

PowNed +843

Gezopen?

19-02-2021 11:25

ajaxhoogwoud +16

Dit ben ik helaas niet met Erik eens. Neres was gisteren onzichtbaar en in de acties die hij maakte erg ongelukkig. Op dit moment lijkt de creativiteit van de flanken alleen van Antony af te moeten komen en ook hij laat het nog weleens af weten. Ik zou aanstaande zondag Idrissi graag eens wat langer willen zien. Als hij zijn oude AZ-vorm weet te behalen dan is dat een erg goede toevoeging voor de flanken. Man man man wat is onze selectie toch breed nu als je bedenkt dat we deze optie ook nog hebben.

19-02-2021 11:23

Aysero Kalypzo +300

Zoals vanouds ook gisteren weer de grote dissonant! Verkopen voordat hij je niks meer oplevert!

19-02-2021 11:23

Dennis129 +11883

Heeft jouw cluppie ook gespeeld gisteren? Maak je nou meer niet wat onze spelers ons opleveren, maar om wat je eigen spelers jouw club opleveren

19-02-2021 11:48

Verloren Godenzoon +5042

Er zijn hier idd al jarenlang een aantal trollen actief die het maar blijven proberen, niet wetende dat het gros van de bezoekers het heel goed door heeft. Te triest voor woorden eigenlijk.

19-02-2021 12:41

The "O" +784

Ook jouw clupie was gister weer de grote dissonant.

19-02-2021 16:45

Jobjuhh +13

Neres groeide steeds meer in de wedstrijd, was goed om te zien!

19-02-2021 11:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.