Preseason: Tadić en Kudus tonen zich succesvol als valse spitsen

door Thijs Zwagerman 167

Preseason: Tadić en Kudus tonen zich succesvol als valse spitsen

door Thijs Zwagerman 167

Laatst geüpdatet

In de serie Preseason observeert Ajax Showtime de voorbereiding van Ajax op het seizoen 2022/2023. In de vijfde aflevering onder meer aandacht voor het officieuze debuut van Steven Bergwijn en Owen Wijndal en de valse spitsen Dusan Tadić en Mohammed Kudus.

In de vierde oefenwedstrijd van deze voorbereiding kwam Ajax niet overtuigend voor de dag tegen KAS Eupen. De Belgen, die al langer in training zijn en daardoor zichtbaar veel fitter waren, wisten Ajax goed onder druk te zetten. Een gezapige oefenwedstrijd eindigde in 1-1, waarbij de rollen van Dusan Tadić en Mohammed Kudus als lichtpuntjes gezien kunnen worden.

Dat KAS Eupen, de nummer 15 van het afgelopen seizoen in België, het Ajax zo lastig wist te maken, was gezien het onderlinge verschil in wedstrijdfitheid niet eens heel verwonderlijk. KAS Eupen begint volgende week aan de competitie, terwijl de internationals van Ajax vrijdag pas hun eerste officieuze minuten van het nieuwe seizoen maakten. Aan het gelijke spel tegen de Belgische laagvlieger kunnen in dit stadium van de Ajax-voorbereiding dan ook niet al te grote conclusies worden verbonden.

Speltechnisch werd er door trainer Alfred Schreuder wel geconcludeerd dat zijn middenveld met name in de eerste helft onvoldoende aanwezig was. In de opbouw waren Edson Álvarez, Kenneth Taylor en Davy Klaassen meestal niet of te laat aanspeelbaar, waardoor Ajax er nauwelijks in slaagde om onder de hoge druk van KAS Eupen uit te spelen. Dit is ongetwijfeld wel iets wat Schreuder zal meenemen in zijn analyse om tot de ideale samenstelling van zijn Ajax-elftal te komen. Zeker gezien zijn voorliefde voor het voetballen door de as van het veld. Met Álvarez, Taylor en Klaassen in de middenlinie kwamen de Amsterdammers daar veel te mondjesmaat aan toe. Gelukkig waren er elders op het veld wel lichtpuntjes.

Dusan Tadić

Met de aanstelling van Schreuder en het aantrekken van Bergwijn is de kans behoorlijk groot dat Tadić dit seizoen veel minder dan voorheen als linksbuiten zal spelen. Schreuder is de uitvinder van de in 2019 zo succesvolle ‘Tadić-variant’ in de Champions League en Bergwijn speelde in zijn carrière tot dusver zijn beste duels vanaf de linkerflank. Bovendien zal Schreuder hebben gezien hoe Tadić aan het einde van het afgelopen seizoen, in de geïmproviseerde 4-4-2-formatie waarin Ajax het seizoen uitspeelde, ontzettend invloedrijk was vanuit een vrije rol in de as van het veld.

Tegen KAS Eupen maakte Tadić zijn eerste speelminuten van deze voorbereiding en dat deed de Ajax-captain in de punt van de aanval. Geflankeerd door Steven Berghuis en recordaankoop Bergwijn speelde Tadić een sterke eerste helft. Waar het middenveld telkens onvoldoende bereikbaar was, was Tadić dat als beweeglijke spits juist wél. De Serviër was ontzettend balvast en werd dan ook voortdurend gezocht door zijn ploeggenoten, waaronder zelfs regelmatig doelman Jay Gorter, die zijn aanvoerder met strakke passes veelal in balbezit bracht.

Vanuit de spitspositie had Tadić duidelijk de vrijheid gekregen om zich uit te laten zakken en elders op het veld op te duiken. De afstemming met flankspelers Bergwijn en Berghuis en aanvallende middenvelder Klaassen was hierbij goed. Dankbaar doken zij op in de gaten die Tadić in de as van het veld trok, om vervolgens in relatieve vrijheid in balbezit te komen. Het vervolg was hierna lang niet altijd goed, maar in zijn eerste oefenwedstrijd van dit nieuwe seizoen toonde Tadić aan dat er op de destijds zo geliefde en succesvolle ‘Tadić-variant’ nog geen enkele roest zit en dat het afstoffen van de variant voor Ajax weleens heel waardevol zou kunnen zijn.

Mohammed Kudus

Na de rust loste Mohammed Kudus de sterk spelende Tadić af in de punt van de aanval. Dit experiment van Schreuder leek niet op zichzelf te staan, want ook na het inbrengen van Christian Rasmussen - deze voorbereiding tot dusver voornamelijk de spits van Ajax - als vervanger van Klaassen handhaafde de Ajax-trainer Kudus in de spitspositie. De Ghanees - die door Erik ten Hag ook al eens als valse spits werd opgesteld tegen Liverpool, maar toen na zes minuten onfortuinlijk geblesseerd raakte - toonde aan goed uit de voeten te kunnen op de nummer 9-positie.

Evenals Tadić was Kudus veelvuldig aanspeelbaar en bracht hij menig Ajax-aanval in een stroomversnelling met een handige kaats of technisch hoogwaardige wegdraaien. Kudus was veel in beweging, zowel in de bal als in de diepte, en was ook voor het doel ontzettend bedrijvig. De linkspoot schoot vanuit een lastige hoek op de paal en maakte vlak voor tijd op aangeven van Nicolás Tagliafico alsnog het enige Ajax-doelpunt van de wedstrijd. Met Kudus heeft Schreuder een speler tot zijn beschikking die past in het profiel zoals Tadić de spitspositie invult. De Serviër is weliswaar iets balvaster dan Kudus, maar die stelt daar dan weer meer snelheid en diepgang tegenover.

Steven Bergwijn

Naar het debuut van Steven Bergwijn werd reikhalzend uitgekeken. Na meerdere mislukte pogingen slaagde Ajax er deze zomer voor een recordbedrag eindelijk in om Bergwijn vast te leggen. Zijn officieuze Ajax-debuut bestempelde Bergwijn voor de camera’s van Ziggo Sport zelf als ‘oké’. Hij stelde dat het ‘aftasten’ was en toonde zich tegen KAS Eupen inderdaad nog zoekende tussen zijn nieuwe teamgenoten. Naarmate de eerste helft vorderde werd de afstemming met spits Tadić en het Ajax-middenveld zichtbaar beter en Bergwijn toonde ook wel degelijk flitsen van de kwaliteiten waarvoor Ajax zo veel geld heeft neergelegd, maar spetterend was het debuut van de nieuwe Ajacied nu ook weer niet. Met meer fitheid zal ook de meerwaarde van Bergwijn duidelijker worden.

Owen Wijndal

Wat voor Bergwijn geldt, geldt eigenlijk ook voor Owen Wijndal. De linksback, die overkwam van AZ, trainde voor het duel met KAS Eupen pas één keer mee bij Ajax en was evenals Bergwijn nog zoekende. Toch beleefde ook Wijndal een degelijk debuut, waarin hij zich in verdedigend opzicht op felle wijze vastbeet in zijn directe tegenstander en aan de bal onder druk een aantal keer op knappe wijze een middenvelder vrijspeelde. Naarmate Wijndal en Bergwijn op de linkerflank meer gaan samenspelen, heeft dit tandem de potentie om uit te groeien tot een zeer waardevol duo voor Ajax.

Amourricho van Axel Dongen

Het zit Amourricho van Axel Dongen niet mee. Het toptalent, dat zich de afgelopen jaren op De Toekomst zo stormachtig ontwikkelde, kwakkelt inmiddels al bijna een jaar met blessures. Soms is Van Axel Dongen weer een tijdje fit, maar sinds vorige zomer speelde hij nooit een serieuze serie wedstrijden achter elkaar. Dat is zonde, want in de minuten die de linksbuiten wel maakt druipt zijn klasse ervan af, zowel in de Youth League bij Ajax O18 als in Jong Ajax. Van Axel Dongen is razendsnel, heeft diepgang en beschikt over scorend vermogen en een goede techniek. Schreuder lijkt de jonge aanvaller dit seizoen als optie te zien voor de A-selectie van Ajax, maar dan is het wel te hopen dat de nieuwe kwetsuur die Van Axel Dongen tegen KAS Eupen opliep meevalt. Nu bleef zijn invalbeurt noodgedwongen beperkt tot ruim twintig minuten en staat deelname aan het trainingskamp in Oostenrijk op de tocht.

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Lees meer Preseason:

#1 - De visie van Schreuder, transferontwikkelingen en aanstormende talenten

Lees meer over:
Plaats reactie

3sterren +20205

In de onderlinge confrontatie met PSV kunnen ze laten zien hoe vals ze kunnen zijn.
Ze zullen vast hun scherpe tanden zetten in het behalen van een goed resultaat ...

17-07-2022 14:16

OuweDibbes +11830

Tadic heeft het onder Ten Hag prima gedaan, maar tegen Eupen leek het nergens naar..
Kudus beviel wel prima..

17-07-2022 10:29

tijssenajax +13925

Als ik alle reacties zo lees lijkt het me duidelijk dat we weer een goede/geweldige selectie zullen krijgen. Gaat er dan weer vooral om om de poppetjes op de goede plaatsen te zetten. Laat me graag aangenaam verrassen door Schreuder hierin. Hoop op het middenveld veel voetbal te zien, veel meer dan vorig seizoen.

17-07-2022 10:24

Henkjanklaas +20617

Ben erg benieuwd wie zich in de basis gaan vechten en hoe de trainer alle kikkers vervolgens in december houdt

17-07-2022 10:01

GekkeGerrit +1725

Ik hoor er niemand over alleen mij viel het wel op de laatste 2 oefenwedstrijden, waar is ihatarren? Hij zat niet eens op de bank.. heb ik iets gemist?

17-07-2022 09:04

Erik20 +7365

Ik neem aan dat hij rust krijgt? Misschien last van een kleine blessure, anders is het inderdaad vreemd. Hij was juist de meest opvallende speler in de andere oefenwedstrijden.

17-07-2022 11:56

AjaxfanRuben +223

Eredivisie:
Daramy Brobbey Conceição
Ihattaren
Klaassen Kudus
Salah-Eddine Blind Schuurs Regeer
Gorter

Champions League:
Bergwijn Tadic Antony
Berghuis
Taylor Alvarez
Wijndal Bassey Timber Rensch
Pasveer

16-07-2022 21:24

TD-Ajacied +3731

Wil je alleen Europees succes?

18-07-2022 19:07

Wouter.H +11156

1

Yq, u, v

16-07-2022 21:11

Wouter.H +11156

1

Yq, u, v

16-07-2022 21:11

Wouter.H +11156

Haha tering ik zie het nu pas. Mijn dochter van 2 had ook even een mening zie ik.

18-07-2022 11:33

kesselcity +1287

Wat is er met Ihattaren aan de hand en waarom speelde Timber nog niet mee? Blessure of heel rustig brengen?

16-07-2022 15:33

YRGI +32921

Blessures.

16-07-2022 15:41

Jojo.14 +3658

Ziekte in het geval van Ihattaren, al had hij sinds de wedstrijd tegen Paderborn ook nog wat last van zijn enkel.

16-07-2022 20:13

Flipper33 +6826

Kudus zie ik best als nr 9 is snel goede techniek en kan scoren

16-07-2022 14:42

nigel_brouwer +264

nog 7 andere clubs geintreseerd in bassey

16-07-2022 14:35

nigel_brouwer +264

wanneer bassey binnen? of kiest die brighton boven Ajax. spelen die in europa?😂

16-07-2022 14:30

Rasmussen +25823

Brobbey is ook binnen. Zie timeline cavinksy en Brobbey zelf.

16-07-2022 14:03

Rasmussen +25823

Account van Cavinsky is afgesloten maar dit staat er.

🔜✍️🦍9️⃣ En Brobbey ook op Twitter likete dit zojuist.

16-07-2022 14:06

Hollister +12576

OFF... Ik hoop dat PSV dit seizoen weer loot tegen Benfica... daar krijgen ze dan weer een hele harde dobber tegen ... zou ik zelfs voor het eerst van mijn leven voor Schmidt zijn team zijn.. haha

16-07-2022 13:39

Blazehaze +2845

Super leuk dat jij dat hoopt.. verder nog dingen die je kwijt wil?

16-07-2022 13:58

Hollister +12576

Bijdehandje.... heb ik je een keertje te kakken gezet omdat je weer eens iets heel doms hebt gezegd? Stumperd

16-07-2022 14:02

nuff-said +1644

Europees ben ik voor alle Nederlandse clubs. Als wij de Frankrijk van Europa kunnen gaan worden dan gaan we een veel betere competitie hebben waar nu de grote talenten ons serieus gaan nemen en hier naartoe komen. Daarom doet Blazehaze zo tegen jou ;)

16-07-2022 14:16

Blazehaze +2845

Nee vind je gewoon een idioot

16-07-2022 14:17

Hollister +12576

Ik ben Europees ook voor Nederlandse clubs, maar voor PSv maak ik graag een uitzondering... gun die club helemaal niets

16-07-2022 14:24

Pinky +3194

PSV is een Duitse club.

16-07-2022 14:46

AFCAPolarBear +542

Leuke en goede analyse, Thijs!

Ik vond Davey gisteren de beste op het veld. Hij was bijna altijd aanspeelbaar en zijn vervolg was vaak voorwaarts en goed ingespeeld. Ik vrees dat Taylor nog moet knokken om in de basis te komen. Een middenveld met Alvarez, Klaassen en Berghuis lijkt mij de beste.

16-07-2022 12:22

Danish_dynamite +1581

Een middenveld met Klaassen en Alvarez is geen optie. Dan heb je maar 1 middenvelder die de opbouw moet verzorgen.

16-07-2022 13:23

nuff-said +1644

Alvarez bergwijn en kudus wil ik geprobeerd zien worden. Denk dat dit kudus zijn jaar gaat worden. Het moet ook zijn jaar worden

16-07-2022 14:19

rodnet +10267

Elk middenveld met Klaassen en Alvarez is voetballend volkomen Ajax-onwaardig. Een van de twee kan op basis van zijn specifieke kwaliteiten (Klaassen diepgang, Alvarez drukzetten en balafpakken) maar om iets vanuit het middenveld te creëren heb je een betere voetballer nodig dan deze twee.

16-07-2022 13:49

Flipper33 +6826

Alvarez is gewoon lomp

16-07-2022 14:44

YRGI +32921

Davy Klaassen vond jij de beste? Is dat sarcasme?

16-07-2022 15:43

Qifesh +24917

Onomstreden assistenkoning

16-07-2022 17:05

BackInBlack +14475

Je bent niet goed bij je paasei

17-07-2022 00:27

12eman +5882

Als kudus wat rustiger kan worden aan de bal dan is het een topper. Vind hem vaak nog wat druistig, maar heeft echt fantastische acties. 8 potjes basis, dan kunnen we hem echt beoordelen, maar denk dat hij menigeen positief zal verrassen.

16-07-2022 12:20

Flipper33 +6826

Inderdaad Kudus is gewoon een topper hoop dat ze die ook behouden

16-07-2022 14:44

DeWijsneus +25689

Prima analyse hoor, maar ben meer benieuwd naar de opstelling van Ruben.

16-07-2022 11:38

vandenhaas4 +15065

Aangezien dit het topic voor de fantasieopstellingen is, uitgaande van de spelers die daadwerkelijk onder contract staan:

Pasveer; Regeer, Timber, Blind, Tagliafico; Alvarez, Berghuis, Kudus; Antony, Bergwijn, Tadic

16-07-2022 11:26

willem1958 +8749

Gewoon Tadic in de spits en Kudus er achter, dan heb je veel techniek en voetbal in de kleine ruimte.
Tadic als aanspeel punt en Kudus die met z'n snelheid als een duveltje uit een doosje achter de spits opduikt en daarmee de verdediging in de zestien verrast.
Je zag gisteren hoeveel gevaar hij stichtte in de zestien en als hij die versnelling inzet vanaf het middenveld dan zit ik op het puntje van de bank, dan gebeurt er wat, da's toch genieten als liefhebber en wat we allemaal willen zien?

16-07-2022 11:12

Red Devil +3604

Kudus hoort gewoon in de basis te staan.
Voelt zich eindelijk weer goed na die klotenblessure dus ik hoop dat we de Kudus van voor zijn blessure weer gaan zien.

16-07-2022 11:09

036AFCA97 +146646

Kudus is een prachtige speler. Zet die jongen er 5 potjes op rij in en je haalt hem er nooit meer uit. Ben ik van overtuigd.

Ik denk dat hij zowel onze nieuwe Frenkie kan worden als onze nieuwe Tadic van 18/19.

16-07-2022 11:00

ST +23068

Dat gaat wel erg ver :) maar ik ben met je eens dat hij eens 5 wedstrijden achter elkaar in de basis mag.

16-07-2022 11:02

036AFCA97 +146646

Ik bedoel qua rol, niet meteen qua niveau natuurlijk hahaha

16-07-2022 11:03

Robertini +39141

Op links kan Tadic het niet meer belopen. Als inzakkende spits hoeft hij minder te rennen en wordt hij meer bij het spel betrokken. Dan kunnen Antony, Bergwijn, Klaassen en Berghuis mooi overlappen. Met Tadic als spits gaan we een mooi seizoen tegemoet, hopelijk ziet Schreuder dat ook.

16-07-2022 10:49

The Class of 2019 +897

En ik denk dat wanneer de wedstrijd daar om vraagt je met een type spits als Brobbey en op links Tadic/Bergwijn of op 10 met Tadic/Bergwijn je ook meerdere varianten hebt maar mee je het verschillende tegenstanders moeilijk kunt maken.

Waar eerder verweten werd dat Ajax alleen een plan A had, heb je nu wel een plan B en zelfs C met Bergwijn die ook nog in de spits kan spelen!

16-07-2022 11:56

Robertini +39141

Wat dat betreft maakt het niet eens veel uit of Tadic of Bergwijn op papier als spits staat natuurlijk. Samen zullen ze lekker vaak positie wisselen en de tegenstander gek maken.

16-07-2022 12:56

Flipper33 +6826

Alleen als er een counter mogelijkheid zou ontstaan en Tadic zou alleen op de keeper afkunnen dan wordt die binnen 1 sec ingehaald

16-07-2022 14:46

Ans B +19823

Toch wel weer erg leuk al die meningen over opstellingen e.d.
Ik hoop dat er nog middenvelders vertrekken, zoals Alvarez en Klaassen (maar die laatste zal wel niet), zodat Kudus op z'n minst een vaste nr 12 wordt (lange tijd de rol van Klaassen vorig seizoen), evt. samen met Ihattaren. Beiden zie ik bij voorkeur in de basis qua voetballend vermogen, maar het is echt dringen geblazen voor alle creatievelingen op het middenveld- tenzij Ihattaren vooral op de vleugel wordt ingezet, en Kudus als eerste spits.

Ik doe ook maar eens een poging tot een favoriete basiself (ik neem Antony niet mee vanwege zijn langdurige blessure (en toekomstig vertrek?):

Pasveer
Rensch - Timber - Bassey (?) - Wijndal
Ihatteren - Blind - Berghuis
Bergwijn - Kudus - Tadic

Met veel positiewisselingen dan tussen Ihattaren, Bergwijn en Kudus.

16-07-2022 10:43

Flipper33 +6826

Best goede openstelling maar waar is Antony ? En Rensch vind ik te matig dan liever Klaiber

16-07-2022 14:47

Ans B +19823

Zie de laatste zin vóór de opstelling.
Even geduld met Rensch. Hij had een slecht seizoen, maar dat was ook best begrijpelijk na zoveel wedstrijden in 1 het jaar daarvóór.
Die jongen heeft voetballend alles in huis. Ik heb veel vertrouwen in hem.

16-07-2022 15:29

Nieuwmarkt +2987

Het is gewoon tijd voor de oudere garde om wat meer plaats te gaan maken.
Waarom zouden een Blind, Klaassen en zelfs Tadic niet gewoon kunnen gaan banken? Als het niet meer gaat gaat het niet meer toch?

16-07-2022 10:42

Robertini +39141

Waarom zou je Tadic laten banken? Nog steeds je beste voetballer.

16-07-2022 10:52

frenkiedejong53 +9792

Tadic hoort nog lang niet op de bank, maar op de juiste plek.
Dus 9 of 10.

16-07-2022 10:56

Harrier Du Bois +38746

Ik deel trouwens de mening dat Kudus een goede spits zou zijn voor ons. Hij kan afmaken, bal vasthouden, actie met en zonder bal, snel, krachtig en onvoorspelbaar met dat korte gedraai. Ideaal. Als middenvelder vind ik hem overzicht missen, dat minpuntje haal je ook weg daarmee. Leuke oplossing

16-07-2022 10:37

frenkiedejong53 +9792

Off-topic

Lewandowski naar Barcelona.
45 plus 5.

16-07-2022 10:37

Meridian +1122

'' maar spetterend was het debuut van de nieuwe Ajacied nu ook weer niet''

Doppen open doen. Hij was ijzersterk in balbezit, sterk en niet van de bal te krijgen en zocht ook veel de combinatie. Zo blij met Bergwijn.

16-07-2022 10:27

AINIESTA +44609

Is echt een geweldig aanspeelpunt. Enorm sterk aan de bal met een man in z'n rug.

16-07-2022 11:29

Slang +14994

Vond Tadic nog wat tegenvallen, verloor veel duels met rug naar de goal. Kudus was daarin beter, die was enorm balvast gisteren

16-07-2022 10:24

Harrier Du Bois +38746

Vond Tadic ook niet best nee, vooral in vergelijking met wat hij voorgaande jaren liet zien, maar ik denk dat het beste er nu af is, idem Blind. Nu zie ik nog plek, maar met een nieuwe lcb en spits van formaat neig ik wel om Tadic en Blind te vervangen (het typen van deze zin was al pijnlijk). Liefst zie ik Alvarez vertrekken zodat Blind op 6 kan.

16-07-2022 10:30

Omar +17166

Haha je beste speler van de afgelopen 4 jaar afschrijven op basis van 1 oefenwedstrijd. Tadic heeft nog steeds bizar goede statistieken

16-07-2022 10:41

Harrier Du Bois +38746

Ja, maar er komt een tijd dat het minder wordt, dat is denk ik aan het beginnen. Ik vind Tadic geweldig voor ons, schrijf hem niet af, maar hij heeft het eeuwige leven ook niet.

16-07-2022 10:45

Harrier Du Bois +38746

Kudus op 6 vind ik juist niet handig, onnodig balverlies door juist gebrek aan overzicht. Dat heeft hij meermaals laten zien, dus ik snap echt niet wat daar ideaal aan is, hetgene wat hij goed doet maakt hem idd interessant voor de 6 positie, maar dan krijg je dus meerdere veltmannetjes per wedstrijd, handig hoor. Geweldige speler, echt geen 6 vind ik alleen. 8, 10 of spits zoals ik al zei

16-07-2022 14:16

Oxxer +163880 moderator

Tadic leek vooral erg traag, wat misschien komt net begonnen met de voorbereiding.

16-07-2022 10:31

ST +23068

Dit wordt denk ik de basis waar schreuder het seizoen mee gaat beginnen.

Bergwijn - Brobbey - Antony
————— Tadic —————
Taylor —————— Klaassen
Wijndal - Blind - Timber - Rensch
————— Pasveer ————-

Ik hoop echter op:

— Bergwijn - Brobbey - Antony —
————-—— Tadic —————
——— Taylor ———— Kudus ———
Wijndal - Bassey - Timber - Regeer
———-——— Pasveer ——————

16-07-2022 10:15

AINIESTA +44609

Waarom Tadic op 10 terwijl we Berghuis, Kudus en Ihattaren ook hebben voor die positie? Onnodig schuiven om Brobbey in te passen. Brobbey lekker in Duitsland laten en een talentvolle spits(die geen 20+ miljoen hoeft te kosten) halen achter Tadic.

16-07-2022 10:28

Melvin Melvin +496

#Iniesta concreet wie?

16-07-2022 10:31

AINIESTA +44609

Ik heb geen flauw idee Melvin Melvin, dat laat ik aan de scouting van Ajax over maar die blijven een beetje hangen bij Brobbey.

16-07-2022 10:41

ST +23068

Omdat Brobbey in mijn ogen een betere spits is en wordt dan Tadic. Ajax gaat toch Brobbey halen, wil je die dan op de bank zetten? Zet ik liever Berghuis en Ihattaren op de bank voor Tadic en Antony.

16-07-2022 10:59

ST +23068

Zo makkelijk. Die en die moet je niet halen, maar dan niet met een alternatief komen. Kritiek leveren is makkelijk, met oplossingen komen niet.

16-07-2022 11:01

AINIESTA +44609

Ik werk toch niet bij de scouting van Ajax? Ook heb ik geen invloed op het transferbeleid van Ajax. Dus dat heeft niet zoveel nut. Als Ajax geen talentvolle spits kan vinden voor max 15 miljoen is er serieus wat mis met onze scouting.

16-07-2022 11:09

AINIESTA +44609

Brobbey beter dan Tadic in de spits? Dat duurt nog wel even. Mocht ie ooit op het niveau Tadic komen. Ik kies duizend keer liever voor Ihattaren op 10 met Tadic als spits dan 20+ miljoen uitgeven aan Brobbey. Een speler die vorig jaar nog gratis was en voor hetzelfde geldt weer gratis uit z'n contract zal lopen mochten we hem gaan halen.

16-07-2022 11:11

Melvin Melvin +496

Bassey mag weg voor 23miljoen inclusief bonussen..
Komt net naar buiten, dat lijkt mij niet zo'n probleem..

16-07-2022 10:30

frenkiedejong53 +9792

Het probleem is niet het 💰, maar onze ED.

16-07-2022 10:40

Nr.10 +111028

Het zou mij ook niet verbazen als Taylor en Klaassen meer naast elkaar op het middenveld uit komen. Er zijn niet veel andere opties, en Klaassen liet zich gisteren al veel meer uitzakken om zich aanspeelbaar te maken, waardoor hij veel meer in het spel betrokken was dan afgelopen seizoen.

16-07-2022 10:32

willem1958 +8749

@Nr.10; Klaassen zou heel goed op de plek van Alvarez kunnen spelen want hij beheerst het één keer raken en doorspelen als geen ander, ideaal om de bal door te spelen en de snelheid er in te houden, Taylor ernaast en Kudus op de plek van Klaassen achter de spits.

16-07-2022 11:23

Nr.10 +111028

In het begin zag ik ook een geweldige 6 in spe in Kudus. Maar na 2 jaar is hij in sommige opzichten weinig opgeschoten. Ik zag hem bijvoorbeeld gisteren ook regelmatig pas rondkijken nadat hij de bal had gekregen. Daar komt hij natuurlijk vaak mee weg, omdat hij een geweldige techniek heeft, en ook sterk is en moeilijk van de bal te krijgen. Maar dat zou wel beter kunnen. Ook vond ik hem afgelopen seizoen vaak totaal verkeerde keuzes maken aan de bal, en verdedigend uit positie lopen. Maar goed, qua ruw talent is hij volgens mij nog steeds een parel, iemand moet gewoon even flink met die jongen aan de slag, en er een topmiddenvelder van maken. Maar zoals het er nu naar uit ziet, zie ik hem eerder op 8 dan 6.

16-07-2022 16:28

Robuust +2068

Heerlijke opstelling! Ja verdedigend misschien een beetje licht, maar fuck it. Dan maar een doelpuntje meer maken.

16-07-2022 10:33

Turg +1163

Wat is dat gedweep met Regeer toch? We hebben met Rensch een goede rechtsachter. Verder zou ik zeker geen Taylor én Klaassen neerzetten, lijken te veel op elkaar. Zou fijn zijn als Kudus dit seizoen doorbreekt, hij heeft het in zich. Brobbey moet ook terugkomen. Ziek elftal, alleen hoop ik dat het middenveld niet wordt overlopen zonder Alvarez.

16-07-2022 12:57

Therealist2021 +2698

Manman haal gewoon een fatsoenlijke spits van 30 miljoen die er 25/30 goals in schiet. Stuur een ploeg naar suarez om ze familie te overtuigen bewijzen van. We gaan champions league spelen leuk al die alternatieven, maar tadic is niet meer de speler van 4 jaar terug.

16-07-2022 10:11

sucre +15132

Aldus de realist....

16-07-2022 10:13

Melvin Melvin +496

Het wordt tijd dat Klaassen een transfer maakt, ook een Berghuis zal weer eens het buitenland kunnen proberen.
Ze lopen wat andere spelers die geblesseerd zijn of erg jong zijn een Ihatarren bv als Antony zal blijven in de weg.
Het WK zal heilig zijn voor beide.

Lijstje CAM (10)

Berghuis
Klaassen
Kudus
Ihattaren
Unuvar
"Tadic"
DeBruyneLookALike Hlynsson
In de toekomst wil je Misehouy ook eens op deze positie zien..

Dan komt er nog een 9,5 of een 9 bij. (2 spitsen, waarschijnlijk 2 diepe spitsen echte 9's)

16-07-2022 10:11

Harrier Du Bois +38746

We moeten ons minder druk maken om de keuzes gister tegen Eupen. Schreuder kiest voor vrijwel dezelfde spelers die onder ten Hag speelden, dat heet een eerlijke kans en ook kijken en een voorbeeld creëren waarbij hij kan zeggen 'ik heb het geprobeerd maar ik ga het anders doen'. Op dit niveau kan je niet als nieuwe coach het oude systeem/opstelling veranderen anders gaan spelers klagen dat ze zonder reden opeens niet erin staan. Schreuder ziet ook wel dat er een andere invulling nodig is met name bij het Alvarez-Klaassen duo, maar kans geven moet hij, dat is nu gedaan. Ik denk dat je het misschien nog 1x ziet, daarna zal het anders gaan

16-07-2022 10:10

Nr.10 +111028

Hehe eindelijk iemand die het wat realistischer bekijkt. Je begint vanuit die basis die er al was, en vandaar uit ga je het naar je eigen zin aanpassen, daar is die oefenperiode ook voor. Het zit hier vol met mensen die blijkbaar hadden verwacht dat Schreuder op basis van drie trainingen Alvarez en Klaassen op de bank zou zetten.

16-07-2022 10:17

AINIESTA +44609

Laten we het hopen. Het is al jaren duidelijk dat die 2 niet kunnen voetballen en niks op een Ajax middenveld te zoeken hebben. Snap niet waarom dit nog eens geprobeerd moet worden. Al die lange ballen gisteren waren ook echt een grof schandaal.

16-07-2022 10:31

Oxxer +163880 moderator

Iets wat FdB had moeten doen bij zijn clubs na Ajax, ipv alles omgooien geleidelijk doen of niks veranderden. Atlanta Utd was het seizoen ervoor kampioen geworden met aanvallend voetbal.

16-07-2022 10:35

aschja +20588

Wat gaat in godsnaam de opstelling zijn voorin als er ook nog spitsen bijkomen?

Je hebt:
Tadic/Bergwijn/Daramy/Hansen/Kudus
Berghuis/Unuvar/Klaassen/Ihattaren/Antony

Dan ga je A-spelers op de bank zetten.

Want waar ga je Tadic neerzetten met een spits en Bergwijn op links? Veel te veel spelers op maar een paar posities.

Terwijl de verdedigende posities onderbezet zijn.

16-07-2022 09:57

Nr.10 +111028

‘Dan ga je A-spelers op de bank zetten.’

Dat zou echt ideaal zijn, als we inderdaad in de situatie komen waarin spelers af en toe op de bank moeten plaatsnemen bij het begin van een wedstrijd, die eigenlijk goed genoeg zijn om als basisspeler te functioneren. Perfect. Precies wat wij nodig hebben, en precies wat wij in de afgelopen jaren in Europa vaak tekort kwamen.
Werkelijk géén idee waarom jij dat als een probleem lijkt te zien.

16-07-2022 10:01

aschja +20588

Omdat je met rouleren andere gewoonten moet inbouwen. Andere types spelers. En ontevreden gezichten omdat het geen talenten meer zijn.

16-07-2022 10:03

Nr.10 +111028

Wat je in de eerste twee zinnen bedoelt te zeggen is mij niet helemaal duidelijk (?).
Maar als iemand ontevreden is omdat die op de bank moet plaatsnemen, en eigenlijk goed genoeg is om te spelen, dan is mijn reactie exact hetzelfde: perfect. Hij moet ook ontevreden zijn, en zich willen bewijzen, en zich dan laten zien als hij het veld op kan. Als hij het dan heel goed doet, komt een ander op de bank, en dan heeft die misschien even een chagrijnige kop.
Lekker boeiend allemaal. We hebben hier te maken met een professionele voetbalclub, die op Champions League niveau wil acteren, geen kinderopvang.

16-07-2022 10:06

Stoffel +18543

We wisten natuurlijk al dat een middenveld met Alvarez en Klaassen geen succes was maar gister was het echt bedroevend slecht.
Als je straks de keuze zou hebben uit Blind, Taylor, Berghuis, Kudus, Ihattaren, Alvarez, Klaassen en eventueel Tadic en je komt als trainer nog steeds met een middenveld op de proppen met zowel Alvarez als Klaassen dan gaat er behoorlijk wat mis hoor.

16-07-2022 09:49

Laudrup10 +17054

Als we zo de competitie beginnen dan gaan we protesteren op het Malieveld.

16-07-2022 09:56

burwatti +14220

Liever gewoon op de Dam dan

16-07-2022 10:09

oudzuid2 +7292

hoop echt op een basisplaats voor Kudus, in welke rol dan ook

16-07-2022 09:49

willem1958 +8749

Waarom Kudus in de tweede helft als de reserves en jonkies spelen mag opdraven is mij een raadsel?
Waarom speelt ie niet in de eerste helft tussen de A selektie want je zag dat die elkaar makkelijker vinden en er minder slordigheden zijn dan bij de jonkies in de tweede helft.
Je zag gisteren weer z'n kwaliteiten met zo nu en dan goede acties en hij zorgde voor meer gevaar dan de hele vaste voorhoede in de eerste helft.
Hij zou ipv Klaassen achter Tadic als valse spits kunnen spelen met die versnelling van hem, dan kan ie mooi voor diepgang zorgen naar de zestien als ie dan ook beter aangespeeld wordt door de basisspelers ipv dat de jonkies om hem heen staan die toch slordiger waren in de wedstrijd.

16-07-2022 09:47

wijzijndebeste123 +163597

haal dan ook absoluut geen 2 spitsen.

16-07-2022 09:30

Ans B +19823

Wat mij misschien nog wel het meest opviel was dat Schreuder zoveel coachte, of moest coachen?
Het was erg hoorbaar, dus vertekent misschien. Met name Taylor en Wijndal kregen vaak te horen dat ze hoger/lager moesten staan, of zich moesten aanbieden. Voor Wijndal was dat te begrijpen, maar bij Taylor ging ik me afvragen of hij moeite heeft met positionering. Op tv is dat moeilijk om te zien.

Wat Kudus betreft hoop ik dat hij het echt af gaat dwingen om in de basis te starten. Qua persoonlijkheid moet hij groeien, meer opeisen e.d. maar voetballend kun je een stuk moeilijker om hem heen. Hij heeft zó veel in huis: bijna net zo wendbaar als Frenkie de Jong (die heeft wel meer souplesse), heel veel loopvermogen en snelheid in zijn spel, veel scorend vermogen en prima passeerbewegingen, multifunctioneel. Ik weet niet wat zijn beste positie is, maar in godsnaam: stel hem op! Als hij nu niet de kans krijgt om door te breken, wanneer dan wel?
Ik vind het eerlijk gezegd niet meer om aan te zien dat Klaassen en Alvarez basisplekken krijgen toebedeeld ten koste van Kudus.

16-07-2022 09:28

Ferd +38436

Taylor stond hoger dan normaal, dus het is niet verrassend dat hij extra gecoacht moest worden

16-07-2022 09:54

Ans B +19823

Oké dan, dank!

16-07-2022 10:14

Robuust +2068

Was mij ook opgevallen, zou persoonlijk helemaal gek worden ervan. Elke keer als Taylor aan de bal kwam was het spelen! Niet te lang vasthouden! Opendraaien! Andere kant!

Ik zou als Taylor zijnde er juist extreem onzeker van worden. Nog daargelaten dat ik het juist heerlijk vind als een middenvelder wat langer aan de bal is ipv direct doorspelen zoals Klaassen vaak doet.

16-07-2022 10:28

Ans B +19823

Ja, ik vond het ook storend en onzekermakend.

16-07-2022 10:45

DrFootball +15141

Eindelijk een trainer die mijn wens in vervulling laat gaan... Kudus in de spits. Dat wordt op lange termijn een sensatie. Daar ben ik van overtuigd. Hij is zo enorm technisch in de kleine ruimte en heeft ook dat hele korte wegdraaien van zijn tegenstander. Daarnaast beschikt hij over de kracht om tegen sterker centrale verdedigers te spelen.

16-07-2022 09:28

Qifesh +24917

Compleet mee eens!

16-07-2022 09:32

Nr.10 +111028

Ik denk niet dat we dat vaak gaan zien straks hoor, het was een beetje uit nood, omdat we nog geen spitsen hebben, maar een of twee spitsen is de topprioriteit voor Schreuder op transfergebied.

16-07-2022 09:36

Qifesh +24917

Vond het jammer dat te horen, want nu speelt kudus zoals zovaak dan weer in de minst ideale situatie zonder de juiste mannen om hem heen..(bergwijn/tadic op 10/Antony..)

wel begrijpelijk wat Alfred zegt hoor maar ik denk ook dat het te weinig geprobeerd is om te kunnen concluderen dat kudus daar niet net zo goed of misschien wel bèter als brobbey is.. maar dan nog moet je nog een spits hebben idd.. :(

16-07-2022 09:55

Nr.10 +111028

Hij ziet natuurlijk meer dan wij, omdat hij ook met hem traint. Maar ik zie Kudus ook het liefst op het middenveld. Juist daar is het ook fijn om een speler te hebben die een dribbel heeft, en een demarrage. Zoals Frenkie en Gravenberch dat ook konden. En hij kan natuurlijk ook op 10.
Om het om te draaien: ik zie ook geen aanleiding om te denken dat hij misschien een betere spits voor ons is dan Brobbey. Het enige nadeel van Brobbey is dat hij vaak geblesseerd is, maar hij was direct van toegevoegde waarde daar bij ons afgelopen halfjaar.

16-07-2022 09:59

ProfessorX +19827

Aangezien hier een positie item is stel ik ook hier de vraag puur omdat ik nieuwschierig bent .

maar wat zouden jullie vinden van Schuurs op rechtsback ?

Hij is sterk snel goede pass goede crospas en schot kracht.

16-07-2022 09:20

Qifesh +24917

Zijn wendbaarheid is alleen wel echt een dingetje

16-07-2022 09:30

frenkiedejong53 +9792

😂😂
Niet alleen dat.

16-07-2022 09:37

ProfessorX +19827

Voor centrum klopt maar op de vleugels heb je iets meer tijd gezien de rugdekking

16-07-2022 09:47

Qifesh +24917

Ja maar als vleugelverdediger moet je snel opstaan en de volgende duels op kunnen volgen.. bij onze speelstijl heb je spelers nodig die je als het ware twee keer voorbij moet komen.. gasten die meteen weer opstaan erachteraan gaan en dan weer een sliding kunnen maken.. nous en trabelsi zijn daar de perfecte voorbeelden van.. weet ook niet of hij die longen heeft met zo'n lichaam.. hij is wel snel aan de bal als ie geen mannetjes tegenkomt, maar dan heb je een dumfries scenario voor ogen, ik weet niet of hij daar die onverzettelijkheid voor heeft

16-07-2022 10:04

ProfessorX +19827

Ik ook niet vandaar me gedachten erover .

Ik zou zeggen proberen op de trainingen t.o. Bergwijn 🤗.

Klaiber en Rensch hebben dat ook niet echt dat snelle opstaan dat wat trabelsie en Mazraoui hadden
Een fijne normale reactie dank hier voor .

16-07-2022 10:08

Laudrup10 +17054

Die wordt er door snelle buitenspelers vierkant uitgelopen op de eerste meters helaas.

16-07-2022 09:37

ProfessorX +19827

Hij is ook snel en gebruikt zijn lichaam goed .

16-07-2022 09:46

frenkiedejong53 +9792

Dat kun je niet serieus menen. Dus neem ik het met een vrachtwagen zout en een grote portie sarcasme omdat jij hem perse in de basis wil zien.

16-07-2022 09:39

ProfessorX +19827

Nee niet perse was puur een gedachte en dat hij niet snel is is niet waar gezien hij de snelste is van de selectie .

Hij bezit toch vaardigheden als een tackel zijn probleem bij Ajax is nu Timber dus ritme en vertrouwen.

Je zei in een andere reactie dat hij te groot is 1.93 waarop ik zei kijk eens door de lengte heen , want wat ieder persoonlijk vind mag maar zo slecht is hij echt niet .

16-07-2022 09:45

Nr.10 +111028

Beetje overdreven verhaal dit als je het mij vraagt. Beiden waren zeker niet de slechtste spelers op het veld, maar ook niet zo opvallend goed. In de eerste helft stond Bergwijn trouwens zeker net zo veel in de spits als Tadic, en kwam Tadic ook veel vanaf links. En volgens mij ging Kudus wel naar 10 nadat Rasmussen kwam, maar speelde hij gewoon als een hele hoge 10 (Schreuder riep dat ook een paar keer naar hem, ‘stay high Kudus’), net als Klaassen dat vaak doet, waardoor het misschien leek alsof hij in de spits bleef staan..?

16-07-2022 09:06

JaapStam +136742

Rasmussen kan er niet veel van moet ik zeggen!!! Beter verhuren/verkopen!!! Ik zie geen potentie in die jongen!!! El Sierd zei ook telkens wanneer valt die bal er in van Rasmussen!!!

16-07-2022 09:11

Nr.10 +111028

Misschien is een verhuur inderdaad een goed idee, als er tenminste een andere spits in JA loopt dan (?). Anders nog een jaartje JA, hij heeft momenteel niet veel te bieden aan het eerste elftal inderdaad.

16-07-2022 09:24

JaapStam +136742

Lekker laten rijpen bij een andere Eredivisie club!!!

16-07-2022 09:33

aschja +20588

Meen je dat nou??? Echt waar??? Weet je het zeker???

16-07-2022 09:53

JaapStam +136742

Kudus was echt geweldig!!! Hopelijk gaat hij starten samen met Taylor!!!

16-07-2022 09:05

El Pistolero +4932

Ik vond Tadic in de spits geen onverdeeld succes. Hetzelfde gold voor Berghuis op de rechterflank. Ik had persoonlijk een andere keuze gemaakt en Tadic gewoon op links geposteerd, Bergwijn op rechts (zolang Antony niet beschikbaar is) en Berghuis op 10. Ik denk dat Kudus als valse spits een veel betere keuze is, terwijl Rasmussen daar ook uitstekend uit de voeten kan. Aan de andere kant zegt zo'n oefenwedstrijd me helemaal niets, aangezien de meeste spelers die in het veld stonden amper een week geleden de training pas weer hebben hervat. Zag je ook duidelijk terug in het spel dat oogde bij vlagen heel erg onwennig. Ik trek dus feitelijk conclusies die ik niet zou moeten trekken.

16-07-2022 08:53

JaapStam +136742

''Ik vond Tadic in de spits geen onverdeeld succes.''

Kijk!!! Daarom pleit ik al maanden voor een ECHTE spits bij ons aller Ajax!!! Gewoon een spits halen, want met zonder spits komen we nergens!!! H2 kan aan de bak!!! #PaybackTime!!!

16-07-2022 09:07

Robuust +2068

Hoe kan je Kudus een veel betere keuze vinden als Tadic vrijwel exact dezelfde invulling aan de spits positie heeft gegeven? Tadic was fysiek nog sterker en een nog betere aanspeelpunt dan Kudus zelfs. Tadic heeft gisteren wederom aangetoond een ideale spits te zijn voor dit Ajax net zoals in 18/19.

16-07-2022 10:18

GarciaDeLaTorre +22894

Mag vooral hopen dat ome Alfred gezien heeft dat dit middenveld nooit meer opgesteld kan worden

16-07-2022 08:47

JaapStam +136742

Tsjah, het was maar een oefenpotje joh!!! Maak je niet zo druk!!! Ga genieten van het weer!!! Achter de schermen zijn H2 volop bezig met versterkingen halen!!! Als straks iedereen er bij (mits fit ook zie Ihattaren), dan zijn we gewoon weer draaiende olie machine die niet te stoppen valt!!! Beetje vertrouwen mag best wel hoor!!! Komt goed tijger!!!

16-07-2022 09:09

GarciaDeLaTorre +22894

Je hoort mij niet zeggen dat ik geen vertrouwen heb, Jaap!!! Ik vind het alleen niet kunnen dat ie met zo’n beton middenveld speelde!!!

16-07-2022 09:33

JaapStam +136742

Ik zou een belletje doen naar Alfred Schreuder, om je advies en raad!!!

16-07-2022 09:51

GarciaDeLaTorre +22894

Denk dat ie beter naar jou luistert!!! Jij praat met zoveel overtuiging!!!

16-07-2022 11:37

JaapStam +136742

😂😂😂!!!

16-07-2022 14:08

Rasmussen +25823

Kudus altijd leuk in de voorbereiding, goede hoop, dan na 2 volledige wedstrijden weer 3 maanden in de lappenmand. Zou een broertje van Brobbey kunnen zijn.

16-07-2022 08:37

JaapStam +136742

Brothers in arms!!!

16-07-2022 09:06

Bowie +2377

Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst vriend, ga er lekker open in en hoop dat een Ajax speler het goed doet. Als hij dan toch geblesseerd raakt hoef je ook niet verbaasd te zijn, maar dat kan lekker dan pas ipv nu al te mokken

16-07-2022 09:08

JaapStam +136742

Kudus is geen Robben!!! Trust me!!!

16-07-2022 09:10

Goldenlastra +1725

Vind dat rv niet de positie is voor Berghuis. Speelt daar heel voorspelbaar. Was wel een gekke pot. Bijna iedereen matig. Vond eigenlijk Klaassen de beste speler omdat hij nog de enige was met overzicht. Hoop heel erg dat blind op de plek van Alvarez komt. Kudus viel ook positief op imo.

16-07-2022 08:29

PetervanAmsterdam +2086

Berghuis was gisteren als rechtsbuiten van een bedroevend en inderdaad voorspelbaar niveau.

16-07-2022 08:30

JaapStam +136742

Binnen rennen, kappen en schieten!!! Erg voorspelbaar ja van Berghuis!!!

16-07-2022 09:09

Laudrup10 +17054

Hmm denk dat op basis van deze wedstrijd Eupen Klaassen nog niet gratis zou willen overnemen.

16-07-2022 09:42

Goldenlastra +1725

Denk het ook niet, maar toch was hij de beste de 1e helft. Zegt ook meer over de rest..

16-07-2022 09:51

donkerblauw +2848

Sorry maar in mijn ogen is Dusan beter op links

16-07-2022 08:27

PetervanAmsterdam +2086

Dat is zeker!

16-07-2022 08:29

kanye.w +4151

Hurr durr, gebrek aan snelheid... Maar ik ben het met je eens, Tadic gaat niet dezelfde statistieken halen in de spits als op links

16-07-2022 08:49

JaapStam +136742

Goh, kom je nu pas achter!!! Is nooit een ECHTE spits geweest!!! Dat slappe gelul van 2018/19 moet is afgelopen zijn!!! Nu in het heden past hij beter op de linksbuiten positie!!!

16-07-2022 09:12

Laudrup10 +17054

Hoe vaak wordt hij betrokken in een combinatie met Klaassen en Alvarez op het middenveld? Zet er voetballers neer en Tadic komt veel beter tot zijn recht.

16-07-2022 09:44

Dirigent +6860

Ik heb me eigenlijk meer verbaasd over het spel van de nummer 15 van belgie??

1 op 1 de hele wedstrijd, goed uitgekozen tegenstander dit.

Zie dit de nummer 15 van Nederland niet doen, als ik Eupen zo zie spelen gaan die dit seizoen hoger eindigen dat nummer 15.

16-07-2022 08:14

PetervanAmsterdam +2086

Verkijk je niet op de conditionele voorsprong van meerdere weken!

16-07-2022 08:15

wendoo9 +8110

Allemaal excuses, normaliter moet je zo een Eupen gewoon oprollen met een week training in de benen door de kwaliteit die je hebt. Dit Ajax heeft gewoon een jasje uitgedaan. Automatismen en kwaliteit zijn vertrokken. Wen er vast maar aan dat je aankomend seizoen vaker van zulke wedstrijden zal gaan krijgen waar je het niet meer gemaakt krijgt. Is ook geen schande als je ziet wat allemaal weg is gegaan om zo een twee drie weer op poten te krijgen.

16-07-2022 09:39

Meridian +1122

Al had Zwolle een conditionele voorsprong van 15 weken hadden ze niet gespeeld als Eupen.

16-07-2022 10:30

El Pistolero +4932

"Ik heb me eigenlijk meer verbaasd over het spel van de nummer 15 van belgie".

Dat was onder een andere coach en met veel andere spelers. Bovendien gaat de Belgische competitie volgende week alweer beginnen en zijn de meeste Ajax (basis)spelers net aan de voorbereiding begonnen. Dat is een wereld van verschil. Ik vond Gorter bovendien zwaar onder de maat, die vertraagde het spel mateloos en dan is het voor de tegenstander een stuk makkelijker te verdedigen. Op dat onderdeel komt Gorter nog hopeloos tekort, dat beheersen zijn senioren concurrenten een heel stuk beter.

16-07-2022 09:12

Laudrup10 +17054

Dat was erg effectief inderdaad maar dat kwam mede omdat er tussen de linies niemand aanspeelbaar was (Alvarez en Klaassen). Tegen een voetballend middenveld was deze tactiek zelfmoord geweest.

16-07-2022 09:50

AINIESTA +44609

Ze zagen dat Alvarez en Klaassen op het middenveld stonden dus ik snap de tactiek wel.

16-07-2022 10:38

Adam24 +39089

Het was een zeer gezapige pot en over het A-team valt nog niet al te veel te zeggen omdat ze pas net in training zijn. Een paar dingen die mij wel zijn opgevallen:
Regeer valt tot nog toe tegen
Klaiber maakt op rechtsback de beste indruk.
Magallan speelde weer zeer behoorlijk (ongelooflijk dat geen enkele club voor hem aanklopt, hij zal wel een supersalaris krijgen)
Daramy vond ik, na een wat betere periode bij Jong, weer als vanouds matig. Hij zet de hele tijd acties in zonder een plan te hebben. Op rechts was hij wat beter maar dan moet hij voorzetten op een spits geven die we niet hebben.
Gorter valt opbouwend erg tegen.
Unuvar lijkt nog wat verdwaald bij het eerste rond te lopen. Hij haalt nog helemaal niet zijn niveau van JA.
Taylor is echt klaar voor een basisplaats hoewel Kudus een fantastische concurrent (of collega) is.
Ik vond Klaassen overigens zeer aardig spelen, hoewel hij 2x een simpele steekbal verprutste maar zoals al vaker aangegeven is er met Alvarez erachter te weinig combinerend vermogen op het middenveld.

16-07-2022 08:05

Daniel Rep +675

https://www.telegraaf.nl/sport/1428736903/na-transferklucht-in-vier-bedrijven-voelt-steven-bergwijn-zich-onmiddellijk-thuis-bij-ajax

NA TRANSFERKLUCHT IN VIER BEDRIJVEN VOELT STEVEN BERGWIJN ZICH ONMIDDELLIJK THUIS BIJ AJAX

Door MIKE VERWEIJ

Het was een transferklucht in vier bedrijven, met voor hoofdrolspeler Steven Bergwijn (24) een bevredigend einde. Na drie eerdere pogingen heeft de Amsterdammer eindelijk zijn transfer naar Ajax te pakken. „Hier heb ik anderhalf jaar naar uitgekeken”, zegt de aanvaller, die na uitstapjes naar PSV en Tottenham Hotspur terugkeert op het oude nest. „Ik ben blij dat alles achter de rug is en ik van de onzekerheid af ben. Nu heb ik rust in mijn hoofd.”

Steven Bergwijn omschrijft het lange wachten als ’niet prettig’. „Ikzelf was er al weken uit met Ajax over mijn contract, maar vervolgens moesten de clubs er nog uitkomen. Dat was niet aan mij. Op vakantie ben je er toch wel mee bezig wat er precies zal gebeuren. Ik was wel weg, maar het lukte niet om helemaal te ontspannen. Ik keek veel op mijn telefoon en belde vaak met mijn zaakwaarnemers Fulco en Nathan van Kooperen. Toch heb ik wel van mijn vakantie kunnen genieten, hoor.”

Voor Bergwijn kwam van uitstel uiteindelijk dus toch geen afstel. „Ik ben altijd blijven openstaan voor Ajax, omdat dit voor mij de beste keuze is. Het goede gevoel werd versterkt door de gesprekken met de trainer (Alfred Schreuder, red.), die zijn vertrouwen in me uitsprak. Het mooie en verzorgde voetbal ligt mij wel.”

Flashbacks

Het betreden van sportpark De Toekomst voelde volgens de international als thuiskomen. „Ik ben hier als 6-jarige jongen begonnen en veel – van de kleedkamers tot de trap – is hetzelfde gebleven. Het zorgde voor flashbacks. De helling om tegenop te sprinten is nieuw.” Grappend: „Ik heb voor de zekerheid gevraagd of die ook door het eerste wordt gebruikt, maar dat bleek gelukkig niet het geval.”

Het onthaal door zijn ploeggenoten bij Oranje (Daley Blind, Davy Klaassen en Steven Berghuis) plus aanvoerder Dusan Tadic was hartelijk. „Ze lieten op grappige wijze blijken heel blij te zijn met mijn komst. Ze zeiden: ’Eindelijk’ en ’Welkom bij de beste club van Nederland’. Mooi toch?”

16-07-2022 08:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.