Pover Ajax komt niet verder dan een gelijkspel tegen Fortuna Sittard

door Jon van Dam 5571

Pover Ajax komt niet verder dan een gelijkspel tegen Fortuna Sittard

door Jon van Dam 5571

Laatst geüpdatet

Ajax heeft in eigen huis dure punten verspeeld in de Eredivisie. Tegen Fortuna Sittard kwamen de Amsterdammers niet verder dan een 2-2 gelijkspel. Kenneth Taylor en invaller Brian Brobbey zorgden voor de doelpunten namens de thuisploeg.

Ajax hoopte tegen de Limburgers meer te kunnen uitrichten in aanvallend opzicht en de ploeg van John van ’t Schip liet dat al snel zien. In de zevende minuut dribbelde Taylor richting het strafschopgebied van Fortuna Sittard en kreeg hij de tijd om uit te halen. De middenvelder prikte de bal daarna met links in het doel: 1-0. Enkele minuten later kreeg Ajax een grote kans om de score te verdubbelen. Kristian Hlynsson legde de bal op een presenteerblaadje voor Chuba Akpom, maar de spits schoot tegen keeper Michael Verrips op.

De Ajax-storm ging in de twintig minuten hierna weer wat liggen. Het duurde dan ook tot de 37e minuut voordat de thuisploeg weer gevaarlijk wist te worden. Doelpuntenmaker Taylor veroverde de bal en zette daarna een counter op namens Ajax. De daaropvolgende combinatie met Jordan Henderson leverde hem een grote kans op, maar Verrips liet zich wederom niet verrassen.

Ajax komt slecht uit de startblokken in tweede bedrijf

Aan het begin van de tweede helft was Ajax nog niet helemaal wakker. Dat bleek al na vier minuten toen Fortuna Sittard op gelijke hoogte kwam. Middenvelder Deroy Duarte werd de diepte ingestuurd en verraste Ajax-keeper Diant Ramaj in de korte hoek: 1-1. Niet veel later kreeg de uitploeg weer een kans. Knullig balverlies van Borna Sosa leverde uiteindelijk een kans op voor Kaj Sierhuis. De spits van de bezoekers schoot uiteindelijk net over.

Na ruim een half uur wisselde Ajax drie keer. Brian Brobbey, Branco van den Boomen en Carlos Forbs kwamen in de ploeg voor Hlynsson, Sivert Mannsverk en Sosa. De driedubbele substitutie had niet het gewenste effect, aangezien Fortuna Sittard een minuut later op 1-2 kwam. Nadat Taylor weer een kans had gemist door goed optreden van Dimitris Siovas, wist Kaj Sierhuis aan de andere kant wel het net te vinden. De oud-Ajacied was scherp na een rebound en kon de bal voor een leeg doel intikken.

Zo’n vijf minuten na de 1-2 had de wedstrijd ook bijna in het slot gegooid kunnen worden door de ploeg van Danny Buijs. Tristan Gooijer ging in de fout door zomaar de bal in te leveren. Fortuna ging al snel met een overtalsituatie richting het doel van Ajax, ware het niet dat Inigo Córdoba de één-op-één met Ramaj om zeep hielp. In de 79e minuut werd de thuisploeg eindelijk weer eens gevaarlijk. Van den Boomen bediende Brobbey goed met een indraaiende voorzet. De spits kon de bal met zijn hoofd verlengen, maar keeper Verrips bleek weer een sta-in-de-weg.

Brobbey behoedt Ajax voor nederlaag

In de 88e minuut kwam Ajax dan toch op gelijke hoogte. Uit een corner kwam de bal voor de voeten van Josip Šutalo, die uithaalde. Het schot van de Kroaat kwam via een been van Fortuna op de borst van Brobbey, die de bal daarna in het doel tikte. Ajax drong in de extra tijd nog stevig aan, maar wist geen kansen meer te creëeren. Daardoor verliest het dure punten in de strijd om plek 4 en 5.

Zie hier de stand van de Eredivisie!

Opstelling Ajax:

Ramaj; Gooijer (Gaaei 80'), Šutalo, Kaplan, Hato, Sosa (Forbs 62'); Henderson, Mannsverk (van den Boomen 62'), Taylor; Hlynsson (Brobbey 62'), Akpom.

Wissels Ajax:

Rulli, Pasveer, Gaaei, Brobbey, Forbs, Medić, Rijkhoff, van den Boomen, Fitz-Jim, Tahirović, Martha.

Opstelling Fortuna Sittard:

Verrips; Pinto, Guth, Siovas, Dijks; Özyakup (Voet 76'), Duarte; Lonwijk (Da Cruz 76'), Oratmangoen (Rosier 67'), Córdoba (Griffith 86'), Sierhuis (Peterson 86').

Wissels Fortuna Sittard:

Koopmans, Voet, Fofana, Peterson, Halilović, Griffith, Hendriks, Da Cruz, Markelo, Braaf, Rosier.

Doelpunten:

1-0 Kenneth Taylor (8')

1-1 Deroy Duarte (49')
1-2 Kaj Sierhuis (66')
2-2 Brian Brobbey (88')

Bijzonderheden:

- Kaj Sierhuis en Mitchell Dijks keren voor even terug bij de club waar ze hun jeugdopleiding genoten;
- Devyne Rensch mist deze wedstrijd door een schorsing na zijn rode kaart tegen FC Utrecht;
- Ajax kan voor het derde duel op rij de nul houden, na de wedstrijden tegen FC Utrecht (2-0) en Aston Villa (0-0).

Live Blog
Loading...

10/03/2024 16:25
Afgelopen

Ajax verspeelt dure punten door thuis gelijk te spelen tegen Fortuna Sittard.

10/03/2024 16:18
88. Doelpunt Ajax

Brobbey zet Ajax op gelijke hoogte: 2-2!

10/03/2024 16:09
80. Wissel bij Ajax

Gaaei vervangt Gooijer.

10/03/2024 16:08
79. Kans Ajax

Van den Boomen bedient Brobbey goed met een indraaiende voorzet. De spits kan de bal met zijn hoofd verlengen, maar keeper Verrips blijkt weer een sta-in-de-weg.

10/03/2024 16:01
71. Kans Fortuna Sittard

Gooijer gaat in de fout en levert zomaar de bal in. Fortuna staat al snel met een overtalsituatie voor het doel van Ajax, ware het niet dat Córdoba de één-op-één met Ramaj om zeep helpt.

10/03/2024 15:55
66. Doelpunt Fortuna Sittard

Kaj Sierhuis doet zijn oude club pijn: 1-2.

10/03/2024 15:52
63. Kans Ajax

Taylor krijgt weer een kans om zijn tweede treffer te maken, maar dit keer ligt Siovas in de weg.

10/03/2024 15:51
62. Ajax wisselt drie keer

Brobbey, van den Boomen en Forbs komen in de ploeg voor Hlynsson, Mannsverk en Sosa.

10/03/2024 15:45
56. Kans Fortuna Sittard

Knullig balverlies van Sosa levert uiteindelijk een kans op voor Sierhuis. De spits van de bezoekers schiet uiteindelijk net over.

10/03/2024 15:38
49. Doelpunt Fortuna Sittard

Duarte verrast Ramaj in de korte hoek: 1-1.

Lees meer over:
Plaats reactie

slot +2046

schip kan koffers al inpakken

10-03-2024 23:48

Jarikoning +7481

Als Schip zo een Ajax man is dan gooi je toch Rijkhoff erin ipvAkpom. Dat is Ajax. Akpom weet je dat die niet veel kan. Bedankt duitse data gek

10-03-2024 23:32

OdjePils +6330

Zonder Sutalo en Akpom zijn we een klasse beter!!!

10-03-2024 23:31

danny006 +479

ach ja , een paar jaar geleden zeiden we ook die lange zweed kan er ook geen reet van .. verkopen ,, weg ermee kan niks..

https://www.transfermarkt.nl/zlatan-ibrahimovi%C4%87/erfolge/spieler/3455

beetje vertrouwen en groei en straks een goede trainner ..komt goed

10-03-2024 23:44

Danielson +50645

Ikwoudathetvoorbijwasikwoudathetvoorbijwasikwoudathetvoobijwasikwoudathetvoorbijwasikwoudathetvoorbijwasikwoudathetvoorbijwasikwoudathetvoorbijwasikwoudathetvoorbijwasikwoudathetvoorbijwasikwou..

10-03-2024 23:18

Jarikoning +7481

Van de gekke dat je 2 keer niet wint van Fortuna in 1 seizoen. Er moeten veel koppen gaan rollen.

10-03-2024 23:11

Sultan +645

Laat dit seizoen snel afgelopen zijn. Het boeit me al 3 seizoenen geen ene reet meer. Het wordt slechter en slechter en nog slechter. Er is geen idee op het veld, niet op de bank en ook niet bovenop. En ik vrees dat er gitzwarte jaren aanbreken op deze manier.

10-03-2024 23:07

emieltjuhh +18154

Rafael😂

10-03-2024 22:57

arufred +9869

Effectiviteit ontbreekt al het hele seizoen. Vandaag 010, 5 kansen 3 goals,AZ de eerste 3 kansen 3 goals en wij 7 kansen 2 goals.

10-03-2024 22:38

Jariiii +22443

Publiek trouwens ook waardeloos. Alleen eind tweede helft even sfeer.

10-03-2024 22:38

Jarikoning +7481

Tis al heel wat dat er mensen heen gaan. En dan verwacht jij nog gekkenhuis op de tribune?

10-03-2024 23:33

Jariiii +22443

Nee, geen gekkenhuis. Maar meer steun had wel gemogen. En het is toch ook een wisselwerking, meer sfeer zorgt voor beter spel. Of op z'n minst meer gretigheid. Maar ik ben het het ook wel weer met je eens hoor, steun moeten de spelers ook afdwingen.

11-03-2024 16:25

Jarikoning +7481

Ajax publiek staat daar niet bekend om.
Van Praag zei dat eens mooi. Publiek komt controleren of Ajax wint en goed speelt.
Denk dat wij minder supporters hebben die ook echt leven voor Ajax dan in vergelijking met sommige clubs. Meeste fans hebben wij dan weer wel.

11-03-2024 16:27

The Class of 2019 +920

Zat zoals gewoonlijk in het stadion en het viel mij uiteraard ook op. Het heeft bijna alles te maken met wat je op het veld ziet.

Donderdag vocht Ajax voor elke meter en zetten ze redelijk tot goed druk, was het tempo aan de bal redelijk hoog en zat er vooral beleving in de ploeg. Daarmee krijg je het publiek erachter.

Echter zat er tegen Sierhuis en co. weer 0 beleving in op Kaplan, Hato en Mannsverk na, was het baltempo tergend laag en amper druk op de bal. Zeer gezapig dus en dan krijg je dezelfde sfeer op de tribune.

11-03-2024 07:33

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25518

Ik gooi hem er toch even in.


NIEMAND KAN ONS STOPPEN ASTON VILLA GAAT ERAAN.


⬜️🟥⬜️

😅😅😅😅🤣🤣🤣🤣🤣


❌️❌️❌️

🇸🇻🇸🇻🇸🇻🇸🇻🇸🇻🇸🇻🇸🇻🇸🇻🇸🇻🇸🇻🇸🇻🇸🇻

10-03-2024 22:33

Henny +1886

Lijkt me beter dan Van ‘t Schip geen enkele functie bij Ajax gaat bekleden, deze man komt helaas op alle fronten te kort. Er écht eens een goede coach komen, helaas is het bestuur van Ajax kortzichtig en komen ze waarschijnlijk weer met Pascal Jansen naarvoren.

Overigens is het grappig om te zien dat de meningen hier op AS zo snel weer veranderen, als je dat vergelijkt met de reacties na het gelijkspel tegen Aston Villa.

10-03-2024 22:32

arufred +9869

Laat Klopp maar aankloppen bij Ajax.

10-03-2024 22:39

Ajax27 +19263

Als ze tegen Aston Villa spelen ligt het zeker niet aan van het Schip dat ze volledig geladen zijn, voor iedere bal willen gaan en daardoor ons als heel stadion 90 minuten erachter krijgen?

Gewoon een waardeloze groep die het niet belangrijk vind om Europees voetbal te willen halen. Mooi weer voetballers... terwijl er nog zoveel is om voor te strijden. Om van te kotsen gewoon deze selectie.

10-03-2024 22:54

PH2BOT +40642

Tja Henny...wanneer je alleen nog maar spelers kunt opstellen die geen 3 wedstrijden in 8 dgn kunnen spelen krijg je dit ...èn nog veel meer blessures.

10-03-2024 23:14

GiiaAfca +9089

Zou Vlap geen optie kunnen zijn voor ons op 10? Niet het niveau waar we de laatste jaren naar opzoek zijn geweest. Maar denk een prima speler met de juiste mentaliteit

10-03-2024 22:22

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25518

Is qua merchandising geen goede optie

Er is geen Ajax supporter die met Vlappie op zijn rug gaat lopen.

10-03-2024 22:35

Amp +38190

Ene Youp misschien

10-03-2024 23:23

arufred +9869

Yeison Guzman scoorde wederom dit weekend. Deze nummer 10 heeft een gemiddelde van 7.9 over de 1ste 11 wedstrijden. Zou nu onderhandelen want tegen de zomer is het te laat. Is voor zo'n 3 miljoen op te halen.

10-03-2024 22:44

BillSplate +9750

25 jaar en speelt nog in de nationale competitie. Is dit echt een hidden gem die laat doorbreekt? Of speelt hij gewoon goed op z’n niveau met de bijbehorende druk.

11-03-2024 07:04

Catenaccio +2767

Seizoen 2029/2020 hadden 16!!!!!! Clubs meer goals tegen dan Ajax.

10-03-2024 22:14

Daanafcak +3073

Tuurlijk ben je als Ajacied blij wanneer dit seizoen voorbij is. Echter is het qua verwachting management mijns inziens volgend jaar niet ineens anders…

10-03-2024 22:13

Dubbelvla +8549

Na afgelopen seizoen dacht iedereen ook ‘we kopen even wat nieuwe jongens en dan komt het wel goed’ waarop ik hen ook vroeg waar ze deze aanname vandaan halen behalve ijdele hoop. Het is juist dat alleen maar kopen zonder idee dat ons nu de kop kost. Er is geen enkele vastigheid waar keuzes op worden gebaseerd, dat lijkt me stap 1. En dat zal moeten inclusief veel jongens die nu op het veld staan, ben ik bang.

10-03-2024 22:27

widmfan7 +1896

Volgend seizoen verder bouwen met Ramaj, Hato, Kaplan, Mannsverk, Taylor, Henderson, Godts,Brobbey, Rijkhoff en eventueel Berghuis en Bergwijn erbij houden. De rest lekker afscheid van nemen en je verlies nemen. Als we niet grondig renoveren van de zomer wordt ook komend seizoen net zo ruk als deze en de vorige. En ook stoppen met jeugdspelers door laten stromen naar het 1e die absoluut niet het niveau hebben om in de top van Nederland mee te doen. Wat dat betreft hoop ik op een andere trainer als van het Schip.

10-03-2024 22:12

Catenaccio +2767

Maar 5 clubs die meer goals tegen hebben dan Ajax!!!

10-03-2024 22:11

jo1 +4584

Sven nog bedankt voor dit mooie seizoen he!

10-03-2024 21:27

Dave +5946

Ik zal blij zijn als dit seizoen voorbij is

10-03-2024 21:27

AjaxHato +4612

Was wel weer te verwachten na donderdag, dat er geen motivatie is voor fortuna op zondag.
Maar Schip meet wel met twee maten als hij niks over Gooijer zegt of hem snel wisselt zoals bij Gaaei.
De naam van Forbs niet weten.
Beter seizoen nu afsluiten en richten op volgend seizoen. Zinkend schip.

10-03-2024 21:26

Ajax1969 +4171

En donderdag staat er weer een team van vechters, want dan willen de heren zich laten zien.

10-03-2024 21:14

microfoonannabool +5849

Ja de diva's hadden er weer eens geen zin in. Hercules was ook zo'n geval.

10-03-2024 21:25

Henny +1886

Niet te geloven he. Ik vind het vrij bizar dat de spelers elkaar niet kunnen motiveren om het maximale eruit te halen tegen een tegenstand van dit kaliber. Tegen PSV en Aston Villa heb ik een totaal ander Ajax gezien, wat mij de impressie geeft dat de spelers zich alleen willen inzetten tegen de ‘grotere’ clubs.
De fout ligt ook bij de technische staf, die spelen met een zéér merkwaardige opstelling

10-03-2024 21:54

Jan60 +293

Nou dit is niet bizar, maar gebruikelijk. Dit seizoen zijn wij zelf niveau Fortuna en dan zetten wij ons extra in tegen clubs als PSV en Aston, zoals clubs als Fortuna dat doen tegen de naam Ajax. Zo werkt het blijkbaar gewoon. Tegen op papier sterkere tegenstanders kan men blijkbaar meer (op)brengen.

11-03-2024 16:17

123 +710

Toch wel weer wat dieptepuntjes vandaag:

- Akpom (op rechtsbuiten)
- Gooijer
- Interviewvragen van Hans Kraaij aan Henderson

10-03-2024 21:11

Dirk +7067

Waarom geen Gotds of Rijkhoff in brengen , eigen jongens minuten laten draaien , weg met die aangekochte matige spelers

10-03-2024 21:03

trodat4030 +97469

Godts heeft er 3 maanden uit gelegen en vrijdag een helft in Jong gespeeld. Die ga je dan niet op zondag meenemen, dat is vrij dom. Eerst nog even 2 basisplaatsen in Jong en een uur en 75 min spelen, dat is vroeg zat.

10-03-2024 21:05

Breuk +25523

Zij mogen morgenavond weer aan de bak tijdens een leerzaam pak slaag tegen de Graafschap .

10-03-2024 21:25

C14 +22525

Laat leren nou het doel zijn van opleiden.

10-03-2024 21:56

Tim.S +4003

Ja of weer geblesseerd raken

10-03-2024 21:59

Frank410 +611

Staat Sven M. al op de Nationale Opsporingslijst vanwege frauduleuze praktijken? De beste man beweerde namelijk voetballers te hebben gekocht maar die zijn nog steeds niet binnen gekomen!

10-03-2024 20:57

AFCAHoorn +22755

Wel hoor. 12 stuks.

10-03-2024 21:12

Breuk +25523

Helemaal klaar met Schip

10-03-2024 20:51

Ajax1114 +19393

Oh ja , ga er zelf staan dan. Als trainer kan hij kiezen uit Gooijer of Gaaei en op links Sosa of Martha. Daar gaat geen trainer iets van maken. Ja wellicht Arne Slot maar moet er niet aan denken dat ze Pascal Janssen gaan aanstellen.

10-03-2024 20:53

mdm89 +1526

Want Fortuna, NEC etc hebben veel betere spelers?

10-03-2024 21:00

LukaLitmanen +82519

Lul niet zo dom man

10-03-2024 21:23

Danish_dynamite +1595

Maar hij probeert het ook niet met een Fitz-Jim bijvoorbeeld (die ook nooit minuten mag maken). En er staan echt 0 creatieve spelers in de basis, Taylor is nog de meest creatieve. Opportunistisch kut voetbal spelen we het hele seizoen al dat terecht niet werkt.

10-03-2024 22:34

dennisb123 +100

Het is te gek voor woorden dat je misschien nog wel 6e of lager kan eindigen en dan nog in de play-offs door moet. Duurt dat waardeloze seizoen nog langer!

10-03-2024 20:47

StefanPettersson87 +1013

Hoe vaak zijn we dit seizoen en vorig seizoen de eerste 5 minuten na rust de fout in gegaan? Echt verschrikkelijk hoeveel tegendoelpunten en rode kaarten we vlak na rust pakken. Vandaag ook weer, het is om gek van te worden!

10-03-2024 20:45

Petterson +25300

14x

Werd vandaag als statistiek getoond tijdens de wedstrijd. Meeste van alle ED ploegen.

10-03-2024 21:20

Dubbelvla +8549

14?! Van de 25 potjes?? Dus bij meer dan de helft van de wedstrijden krijg je direct na rust een treffer om je oren.

Systematisch motivatieprobleem, me dunkt.

10-03-2024 22:31

OdjePils +6330

Nu 16 dan?

10-03-2024 23:16

FrancescosRavioli +15454

Fortuna begint onderhand onze angstgegner re worden. Gaat echt nergens over.

10-03-2024 20:34

dennisb123 +100

Gooijer was echt waardeloos gewoon vandaag. Die wil ik niet meer zien. Sutalo staat buitenkijf. Er moet wat anders verzonnen worden tot het einde van dit seizoen voor hem.

10-03-2024 20:30

Dirk +7067

Gewoon zo snel mogelijk naar einde seizoen...Europees voetbal , das een utopie .
Misschien IS niet slecht een jaar met enkel de Competitie en de Beker...voor de bouw van een nieuw team lijkt me dit al moeilijk genoeg

10-03-2024 20:14

trodat4030 +97469

Nee, om te bouwen zijn meer wedstrijden helemaal prima hoor..

10-03-2024 20:20

LuisSuarez01 +5445

Maar alles minder dan plek 5 eindigen ( moet 010 ook nog beker winnen) betkent dat dit k..seizoen nog langer gaat duren..

10-03-2024 20:20

Lapzwans +1557

Dit Ajax speelt geen mooi voetbal, dus verdient ook geen mooie wedstrijden. Eerst maar eens de basis op orde krijgen en in de ED komend jaar laten zien wat we kunnen onder een nieuwe coach!

10-03-2024 20:53

LuisSuarez01 +5445

We zijn afhankelijk van Brobbey en dus ook van zijn blessuregevoeligheid.
Een al gevoelige hamstring extra belasten ( zoals vanmiddag ) kan 'm zo maar meer wedstrijden kosten. Dus in dat opzicht begrijp ik de beslissing van John wel. Maar 2x onnodig balverlies resulteert in de tegendoelpunten. Laat hij daar nou s tot in herhaling de focus opleggen met de hele selectie. Vind t excuus dat 2 wedstr vlak achter elkaar kennelijk 2much zijn gewoon te kort door de bocht.

10-03-2024 20:12

Ajaxfan31183 +16391

Nou as donderdag klappen we er weer op, zodat we aankomende zondag weer geen meter vooruit komen en dat ze weer een draak van een wedstrijd op de mat leggen

10-03-2024 20:01

MichelBoerebach +29384

Als Villa er donderdag wat meer zin in heeft, en met het A-team aantreedt, kunnen we erop klappen wat we willen. Die wedstrijd gaan we gewoon verliezen.

10-03-2024 20:13

Ajaxfan31183 +16391

Ik heb het over het niveau wat we afgelopen donderdag aan deden tikken, en de heertjes waren er zo moe van dat er tegen Fortuna niets meer van terrecht kwam

10-03-2024 23:47

Mokum31 +6203

Weekend vergallers

10-03-2024 19:58

MichelBoerebach +29384

Nee, joh. Het is hier op AS altijd gezellig.

10-03-2024 19:59

Mokum31 +6203

Dat zeker 😂

10-03-2024 20:01

MichelBoerebach +29384

Dat gezeik is vaker leuker dan de wedstrijd zelf!

10-03-2024 20:10

Tizo +1884

Waar ik mij echt aan begin te irriteren is het feit dat de best betaalde spelers bij Ajax gewoon niets anders zijn dan een stelletje mietjes die zo vaak geblesseerd zijn! Dit terwijl je ze nu hard nodig hebt aan het eind van de competitie! Ja het gaat om Berghuis en Bergwijn, hoeveel wedstrijden hebben zij dit seizoen gespeeld, echt om te kotsen deze twee! Tadic werd zwaar betaald, maar was nooit geblesseerd en wat een winnaars mentaliteit, hij liet Kükcü als een geit de gras in de kuip eten!

Wat doet dit elk weekend pijn als je club zo verneukt is, door een driftkop van de Sar, die omwille van zijn ego en dwaasheid Schreuder na die dramatische wedstrijd tegen Emmen nog Ajax liet aanmodderen ook na die schijt WK!

Dit was het moment dat Ajax naar beneden gleed bedankt driftkop van de Sar!

10-03-2024 19:57

MichelBoerebach +29384

Laat het hem maar niet horen!

10-03-2024 19:58

trodat4030 +97469

Geblesseerd zijn en mietje zijn zijn echt 2 heel verschillende dingen en het maakt ook natuurlijk niet uit hoeveel je betaald krijgt, wat een domme post.. Snap best dat je je eraan irriteert, maar het hen ook daadwerkelijk kwalijk nemen is echt heel, heel dom.

10-03-2024 20:26

Tizo +1884

Waarom was Tadic nooit geblesseerd, omdat hij zijn lichaam goed trainde, dat zij hij zelf ook, dus je hebt veel in eigen hand!

10-03-2024 20:36

trodat4030 +97469

Ja deels, maar het is ook gewoon hoe je lichaam in elkaar steekt. Een Robben was ook heel vaak geblesseerd, maar denk je nou echt dat dat kwam omdat hij zichzelf niet heel goed verzorgde? Nee, dat was ondánks dat hij zichzelf heel goed verzorgde. Misschien doen Bergjes wel degelijk alles om fit te zijn, maar hebben ze gewoon pech.

Je kan jezelf niet in de gym blessurevrij houden.

10-03-2024 20:44

OdjePils +6330

Nou vind ik Sar niet echt een driftkop, meer een ongelooflijk slappe, angstige dildo! Maar verder met je eens!! Ik ben ook intens verdrietig over de huidige staat van onze club! Vreselijk!!!

10-03-2024 23:19

Assiemarakis +507

We zijn wel getuige van de implodering van de autoriteit van Schip. Volgens mij zijn de spelers er ook helemaal klaar mee. Dat maakte ik iig op aan de lichaamshouding + uitspraken van Brobbey na afloop. Treffende quote na een vraag van Hans Kraaij over dat hij volgens Schip 'overal pijntjes heeft'. Brobbey: "Nee, ik heb gewoon pijn aan mijn hamstring."

Schip wordt niet meer serieus genomen. Respect moeten we absoluut opbrengen voor de man, maar misschien had Ajax hem ook moeten beschermen hiervoor. De man is moegestreden. Dat merk je aan alles na afloop. Het is zaak om nu zsm een opvolger aan te stellen. Ik houd echt rekening met een seizoen zonder Europees voetbal. Of dat erg is? Het is wel jammer, maar ik zie Anderlecht bij onze zuiderburen weer helemaal opbloeien. Misschien hebben we dat nodig...

10-03-2024 19:51

Dirk +7067

En Anderlecht heeft geen 100 miljoen over de balk gegooid, staan mooi op 2e plek , al heeft het dit seizoen wel niet tegen gezeten. ..krijgen dit weekend weer een penalty op Vertongen cado, ook al zie Jan tegen de scheids dat het er GEEN was , maar coda in het netje en 3 puntjes er bij ..

10-03-2024 20:22

trodat4030 +97469

Hansie overdrijft altijd, dat heeft Schip namelijk niet zo gezegd, die zei hetzelfde als wat Brobbey zei, dat kan je ook teruglezen in het artikel van vlak voor de wedstrijd. Zodoende klopt er van je hele conclusie dan ook helemaal niets.

10-03-2024 20:31

Voetbalfan2002 +5597

Qua systeem stond het echt niet slecht we hadden meer af moeten maken en beide tegendoelpunten kwamen uit persoonlijke fouten daar kun je niet tegen voetballen!!

10-03-2024 19:48

Jariiii +22443

O kom op. Het was DRAMATISCH.

10-03-2024 19:52

Bobje99 +7305

Als Akpom die bal er in schiet had het zomaar een wedstrijd zoals tegen Utrecht kunnen worden en had je er verder niemand meer over gehoord. Vond het eerste deel van de eerste helft ook niet zo slecht.

10-03-2024 20:24

Hebbendiekip +4863

Daar begint het al, Akpom kan niet voetballen, jezus man

10-03-2024 21:42

Jariiii +22443

Eerste kwartier was aardig. Daarna prut.

10-03-2024 22:37

VakM +2201

Ben ik nou de enige die helemaal gek wordt van Ramalj die lijkt tijd te rekken in iedere wedstrijd? Ook bij 1-0 tegen Fortuna , ook bij een achterstand hij lijkt wel niet goed wijs. Bovendien is hij net zo klein als ik 182cm en ik weet uit eigen ervaring dat je met die lengte niet bij de lat kunt. Rulli er in en zeker in Londen as donderdag

10-03-2024 19:38

shota99 +1083

Ik vind het ook niks, maar hij heeft een grote gunfactor hier.

10-03-2024 19:40

AFCAHoorn +22755

Ja man, laten we Ramaj nu lekker gaan afzeiken. Een van de weinige zekerheidjes.

10-03-2024 19:43

MichelBoerebach +29384

Ik vond hem er bij dat eerste doelpunt er niet best uitzien. Het is een beetje een klein mannetje met af en toe goede reflexen. Toch vind ik Rulli een betere keeper.

10-03-2024 19:48

AFCAHoorn +22755

Laten we even wel wezen: niemand was heel best vandaag.

10-03-2024 19:50

trodat4030 +97469

Volgens mij is hij helemaal niet zo klein, maar gewoon niet ontzettend atletisch. Moet flink gaan trainen op sprongkracht, ook uit stand vooral. Denk dat dat al een hoop zal schelen.

10-03-2024 20:40

MichelBoerebach +29384

Zoals ik al eerder heb gezegd: Rulli is een betere keeper. Ramaj een betere voetballer.

10-03-2024 19:46

LuisSuarez01 +5445

Ramaij heeft al heel wat wedstrijdjes punten voor ons gepakt. Eh n.e.c thuis bijv vergeten?

10-03-2024 20:14

VakM +2201

Ach je weet niet wat Rulli gepakt zou hebben maar zo’n engnek als Martinez van Villa op goal zou wel veel schelen

11-03-2024 08:40

Flaco +19597

Dit laffe systeem moet snel worden begraven. 1 winst in 4 wedstrijden is het resultaat. Gewoon terug naar 433 en ophouden met dat afbraakvoetbal.

10-03-2024 19:38

MelleAfca +14348

Wel een komische conclusie dat het niet de 5 verdedigers waren die Ajax defensieve zekerheid gaven, maar het gebrek aan Sutalo. Vanaf heden gewoon naar een 433 met Sutalo op t bankie. Ongeacht wie je beschikbaar hebt op de vleugels, van mij part zet je Chourak er neer.
Van den Boomen overigens ook een parodie op een spelverdeler, daar word ik langzaam ook wel een beetje gek van.
Maargoed, hoe het publiek Gaaei “begroette” vind ik ook wel puntverlies waard. Beneden alle pijl, dan moet je je echt kapot schamen; sukkels.

10-03-2024 19:31

nevs11 +1147

Je gaat op deze manier echt amper nog wedstrijden winnen. Kijk ook naar het programma. Je hebt nog 5 uitwedstrijden. Elke uitwedstrijd is momenteel heel moeilijk. Ik verwacht daar dus niet veel punten of driepunters uit.

Thuis krijg je nog Excelsior, Twente, GAE en Almere. Excelsior heb ik nog wel vertrouwen in. Twente is gewoon een veel beter team dan Ajax. De andere twee zijn slimme ploegen met een plan en het vermogen om zich aan te passen aan een tegenstander.

In de huidige vorm mag je blij zijn als die 4 thuiswedstrijden bij elkaar 6 punten opleveren.

10-03-2024 19:30

MichelBoerebach +29384

Ach, een seizoen zonder Europees voetbal kan toch geen kwaad? Mooi vroeg naar bed op de donderdag.

10-03-2024 19:51

nevs11 +1147

Maar dan heb ik ook geen excuus meer om mijn eigen trainingen over te slaan, haha

10-03-2024 19:52

Dubbelvla +8549

Ik zei een tijdje geleden nog dat ik het eerder zie gebeuren dat we 8e zouden worden dan 4e. Het was een vleugje overdreven, maar kijkend naar vandaag ga je ook niet opeens winnen van GAE en Almere thuis…

10-03-2024 22:43

nevs11 +1147

Dat zeg ik toch ook?

11-03-2024 13:47

MarkP +21836

3 vrije dagen en we zijn weer gefocust.

10-03-2024 19:26

Joop Maria.D +375

Ajax had vanaf de aftrap met Brobby moeten starten en dan na 30 minuten gaan wisselen in die 30 minuten had Brobby misschien wel 2 doelpunten gemaakt en was het al beslist. Je moet altijd starten met je sterkste opstelling.

10-03-2024 19:18

trodat4030 +97469

En wat nou als hij niet had gescoord in die 30 min, wat dan?

10-03-2024 20:51

trodat4030 +97469

Overigens kwam hij er ook alleen in omdat het niet goed ging en hij nodig was. Was het 2-0 geweest had hij niet ingevallen en risico genomen.

10-03-2024 21:02

Henk de Vries +11143

Gooi dit hopeloze kutsysteem overboord. Hooguit in grote wedstrijden nog toepassen. Dit leek werkelijk helemaal nergens op vandaag...

10-03-2024 19:05

debetweter +10152

Ajax was gewoon slecht. Na Utrecht en Aston Villa leek het de goede kant op te gaan. Maar dat je zo defensief gaat spelen als je vroeg op voorsprong komt is jammer. De tactiek met de 5-4-1 formatie werkt goed als je direct kan schakelen vanuit de verdediging. Dat lukte totaal niet, dat zat vandaag niet in de ploeg. Waar dat door komt wil ik niet meteen op 1 man afschuiven dus die deel ik niet. Er gaan echter wel een aantal opties door mijn hoofd.

Pas in de laatste 10 min leek ajax wat dreiging te gaan creëren. Heel jammer dat die push pas zo laat komt, het tweede doelpunt van Ajax had in de eerste 45 min gemaakt moeten worden als je mij vraagt.

10-03-2024 19:04

Eriksen10 +4813

35 verliespunten. Dat zijn er bijna meer dan dat we punten hebben

10-03-2024 19:03

RichardWitschge8 +5248

Ik zie weer 'gifbeler moet leeg' opmerkingen maar dan vraag ik me af hoezo? De gifbeker moet alleen leeg als alles tegenzit terwijl je veel beter kunt. Maar ze kunnen gewoon niet beter. Bijna allemaal spelen ze op amateur niveau.

10-03-2024 19:00

kakhoofd3 +4173

Als ze het niet beter kunnen dan is het juist zo dat de gifbeker leeg moet toch?

10-03-2024 19:04

Dubbelvla +8549

Nee, de gifbeker die leeg moet betekent: ‘het zit allemaal niet mee, keer op keer’. Dit is geen kwestie van meezitten, dit IS het gewoon.

10-03-2024 22:45

debarbaar +8257

Ach, er loopt op het Ajax-kanaal op YouTube een wat dommige serie onder de naam "better prepared". Iemand met 1 werkende hersenhelft zou die campagne al maanden geleden hebben afgeblazen. Het is op zijn minst ridicuul en op zijn slechtst een jinx. "Better prepared for what?" voor de nacompetitie?

10-03-2024 19:00

WillyBrokamp +11117

Zo'n Ron Vlaar in een Pipo de Clown colbert, bij Viaplay! Daar knapt je hele zondag toch van op??

10-03-2024 18:57

Ans B +20045

Feitelijk hebben wij een wedstrijd gezien die Ajax ook in goede tijden veel heeft laten zien: ze starten goed, scoren (makkelijk) de 1-0 en er wordt (onbewust?) gas terug genomen. De bal wordt niet meer snel rondgespeeld, iedereen staat stil en het gaat steeds moeizamer en slordiger.
Ajax speelt zichzelf helemaal uit de wedstrijd en de tegenstander wordt steeds brutaler en beter.

De start was juist goed, omdat er compact gespeeld werd, er veel gelopen werd en telkens iemand aanspeelbaar was. Waardoor ook de bal snel rondging. Op die manier kan de tegenstander veel moeilijker verdedigen en heb je een soort vliegwiel te pakken: omdat de tegenstander bijna letterlijk op hun tenen moeten lopen om bij te blijven, komt er meer ruimte en vrijheid om in gaten te duiken, aanspeelbaar te zijn en de bal snel te laten gaan.

In plaats van dit door te trekken na de 1-0 gooi je zand in je eigen machine en kom je juist tot stilstand, met zeer moeizaam spel. als gevolg.

Ik snap werkelijk niet dat niemand bij Ajax dit patroon doorheeft m.n. tegen 'mindere' tegenstanders. Er is zoveel onkunde, zo weinig inzicht, om soms gek van te worden.
Reken maar dat mental coaches/psychologen dit signaleren en er iets mee kunnen.

10-03-2024 18:54

j0rnnn +5111

Als je bij Co Adriaanse gas terug nam als team, dan liet hij iedereen 1 op 1 spelen.

10-03-2024 19:44

Cello +52995 moderator

@Ans B

Helemaal mee eens. Het gas terugnemen maakt idd dat het spel moeizamer gaat en slordiger wordt. En dan gaan er teveel spelers ook stilstaan en balletje afwachten, dat klopt!. En juist de spelers, die het toch al vaak lastig hebben gaan dan als eersten door het ijs zakken als je gas gaat terugnemen. Sutalo is er één van en om een andere reden is Gooijer er ook één van (vooral zeer jong, onervaren, etc). Zelfs Hato zie je dan minder goed worden, terwijl ie als we gas blijven geven juist één van de beteren is. Zodra de tegenstander brutaler en beter de bal gaat rondspelen (vaak omdat ze dus door ons daarvoor de kans krijgen), dan zie je dat de jonge onervaren spelers heel snel 'het overzicht' kwijt raken en onder de voet gelopen dreigen te gaan worden. Dan is een fout snel gemaakt en ja ook vandaag lagen aan de treffers van Fortuna direct eigen fouten ten grondslag.

Dat er teveel spelers met te weinig inzicht zijn, spelers die ook nog eens dus niet de wedstrijd kunnen lezen, heeft ook te maken met gewoonweg het gebrek aan de kwaliteit die er bij veel spelers is. Deels ook weer omdat er teveel te jong zijn. Eigenlijk is er maar echt één die je de kwaliteit van inzicht hebben kan toeschrijven vandaag op het veld, maar die kan natuurlijk ook niet alles in zijn eentje: Henderson. Misschien heb je nog Mansverk, die daar een beetje bij in de buurt komt en laat in de wedstrijd een vdBoomen, maar dan heb je het wel gehad. Ik kan niet echt anderen opnoemen, die bijv. een wedstrijd kunnen lezen en dan samen met anderen op het veld, binnen de lijnen dus, wat accenten gaan verleggen tov wat eerder in de wedstrijdbespreking is besloten om een wedstrijd te kantelen òf iig het momentum weer aan je kant te krijgen. Nu gaan ze maar door en blijven in dezelfde valkuilen trappen. Lijken ook gewoonweg niet van hun fouten te leren, zelfs niet als ze daar week na week op gewezen worden. En me dunkt.... vhSchip heeft het al in heel veel verschillende formaties geprobeerd (we hebben sinds vGaal in seizoen 95-96 niet zoveel verschillende spelers binnen de lijnen gehad in één seizoen) en eigenlijk voldeden al die formaties niet!. Maar wat wil je dan ook, met zoveel gebrek aan echte kwaliteit..... er valt gewoonweg geen chocolade van te maken en dus zal de selectie weer, op een paar uitzonderingen na, geheel op de schop moeten. Het is niet anders.
En dan kan je er psychologen, etc op los gaan laten...., maar wat er niet in zit komt er wellicht ook niet meer in. Inzicht is gewoon heel moeilijk te trainen en aan te leren....vaak heb je het of heb je het niet!.

10-03-2024 20:08

Ans B +20045

Even een misverstand rechtzetten: met die onkunde en gebrek aan inzicht doelde ik op de club in alle geledingen. Het is iets waar ik steeds opnieuw tegenaan loop. Er is geen topsportvisie. Dat stuk is geheel verloren gegaan met eerst TH en vervolgens Hendriks, maar zelfs onder TH is in de organisatie nog niet doorgedrongen dat je spelers ook mentaal moet trainen. Het is bijna ongekend dat in een zo grote (doch zéér conservatieve) sport dit inzicht vrijwel niet bestaat. Men maakt (vrijwel) alleen gebruik van een mental coach als er hele duidelijke problemen ontstaan i.p.v. dat men inziet dat mentaliteit - in al zijn vele vele facetten - één van de meest bepalende factoren in presteren is, naast talent, fysieke fitheid, tactiek en gogme. Pastoor is volgens mij de enige die nauw samenwerkt met een psycholoog. In het buitenland is Knutsen een uithangbord op dit gebied.

Hendriks (voorstander van o.a. mentale, cognitieve en psychosociale 'leerlijnen') wordt weggehoond bij Ajax, Westerveld (een sociaal-psycholoog) wordt eveneens verweten te veel een generalist te zijn. Voor mij (ook psycholoog) zijn dit regelrechte gotspes - blauwdrukken van onwetendheid, kortzichtigheid, gebrek aan visie en ultra-conservatisme. En wellicht angst voor een verminderde invloed van het eigen vakgebied?

Ik vind dat er wel meer inzicht bij de spelers is, maar inderdaad niet zozeer wat betreft het lezen van een wedstrijd. Maar dat is mede te wijten aan de jonge leeftijd van de spelersgroep.
Inzicht is wel degelijk te ontwikkelen van buitenaf, maar ook daar heeft Ajax veel meer expertise bij nodig. Uiteraard zijn er grenzen bij wat je een speler kunt aanleren, maar die zijn wel veel rekbaarder dan menigeen geneigd is te denken.

Als je een vaardigheid van nature niet hebt, of - veel vaker - nooit hebt ontwikkeld, dan wil dat niet zeggen dat je dit op latere leeftijd niet alsnog kunt ontwikkelen. Het gaat om zaken als bewustwording, confrontatie, voordelen zien, handvatten aangereikt krijgen, zelf ontdekken, en dan komt er een proces van ervaringsleren op gang. Afhankelijk van iemands intelligentie en innerlijke motivatie (wat ook weer beïnvloed kan worden als je de expertise hebt) kunnen er grotere of kleinere stappen worden gemaakt. Hoe jonger je bent hoe sneller/soepeler, maar ook op latere leeftijd kun je bij iemand de schellen van de ogen laten vallen.

Overigens is Beukers hoogstwaarschijnlijk óók iemand die wel degelijk het nut inziet van mentale, cognitieve en tactische trainingen. Bij AZ zijn of waren dit n.l. normale onderdelen waar jeugdspelers op getraind worden. Ik ben er alleen nooit achter gekomen in welke mate daar belang aan wordt gehecht, en ik weet te weinig van hóe er op getraind wordt (er werden wel wat voorbeelden gegeven in het destijds uitgebreide artikel over de opleiding bij AZ in 2019 o.l.v. Paul Brandenburg).

Niet toevallig lopen/liepen daar veel mensen rond uit andere, niet zo conservatieve topsporten: honkbal (Eenhoorn), volleybal (Gerbrandts, Joop Alberda), hockey (Teun de Nooijer). Zij kijken sowieso overal rond waar iets van te leren valt, zoals van luchtvaartleider en Papendal. AZ is bij uitstek een club die altijd oog heeft voor innovatie, wetenschap en out of the box-denken. Dat mis ik enorm bij Ajax, dat zich m.i. te veel blindstaart op: 'Wij zijn de beste' oftewel 'wij weten (al) hoe het moet'. De wet van de remmende (want verstikkende, verblindende) voorsprong.
AZ selecteert en traint ook heel gericht op het ontwikkelen van passie, nieuwsgierigheid, zelfeffectiviteit en aanpassingsvermogen.
Begin je in te zien hoe ver Ajax achterloopt?

11-03-2024 09:15

Juichtoon +32943

Door gewoon basisspelers rust te geven begint alles in de hoofden al op 50%, al zo vaak gezien.
Enige manier is volle bak beginnen en na een uur kijken hoe het ervoor staat. Dan kun je misschien met het oog op de volgende wedstrijd wisselen .
John heeft denkbeelden uit de jaren 90.

10-03-2024 22:02

Ans B +20045

Dat kan maar hoeft niet het effect te zijn. Het zit m.i. veel dieper; je zou zelfs kunnen zeggen dat ook dit in het dna van de club zit. In mijn ogen is dit één van de voorbeelden van de schaduwzijde van succes.
Onder TH b.v. was men verzadigd geraakt in de ED en was de focus (te) veel gericht op Europese successen. Op zich is dit niet gek, integendeel, maar hier wreekt zich het gebrek aan inzicht en expertise op b.v. mentaal gebied.
Hierboven, in mijn reactie op Cello, heb ik het vrij uitgebreid hierover en ook over de inzichten en werkwijze die AZ hanteert. Dat geeft wellicht meer helderheid waar ik op doel.

To the point op dit gebrek aan scherpte: je moet het eerst signaleren en vervolgens inzetten op gerichte training. Heel simpel voorbeeld: je kunt er op trainen om een tandje bij te zetten, juist áls er tijdens een onderling partijtje een doelpunt is gevallen. Dan moet de dynamiek omhoog, de passie, de energie die je erin legt - net zo lang tot dat een automatisme wordt.
Alleen maar iets erover zeggen helpt echt niet.

11-03-2024 09:29

Juichtoon +32943

Deel ik wel maar men had beter moeten weten...
Hoe te voorkomen deel ik ook ..

Het lijkt wel alsof niemand onder druk staat...geen urgentie, geen ambitie niks .geen veldbestorming ..:-).

En erger Ajax gaat ook voetbaltechnisch en - tactisch achterlopen.
Gezien de jeugdprestaties kan daar ook wel een tandje bij.
De gemakkelijkste oplossing is een hele goede trainer aanstellen (als het goed is neemt hij de vernieuwing dan mee).
Dus binnen 2 jaar is of Slot of Bosz trainer van Ajax ..dat zijn gamechangers..

11-03-2024 13:59

Ans B +20045

Ja, het zou enorm kunnen helpen als Ajax een uitstekende, moderne trainer weet te strikken. Slot en Bosz (ik heb lang twijfels over hem gehad, maar hij heeft bewezen dat dit ten onrechte was) horen zeker in dat rijtje.

Het is inderdaad onthutsend om te zien dat de spelers zelfs zo ver wegzakken in de context van nu al twee seizoenen vol zorgen. Dan zouden ze inderdaad beter moeten weten, maar kennelijk werkt het niet zo. Ze doen het niet met opzet of bewust, lijkt me. Het overkomt hen, zoals hen al twee seizoenen van alles 'overkomt'. Misschien zijn ze ook een beetje murw geworden en overstijgt de draaglast de (mentale) draagkracht.

Ik ben zelf ook een beetje murw aan het worden soms. Murw en lijdzaam van de almaar voortdurende, steeds weer terugkerende ellende waarmee we geconfronteerd worden - kijkend naar en lezend over Ajax. Soms voelt het als een straf, en het heeft nog steeds iets onvoorstelbaars, deze vrije val van ons aller Ajax.

11-03-2024 23:49

Juichtoon +32943

Eens hoor. De huidige mensen weten het uiteindelijk niet ..ze zitten er wel maar hebben niet de kennis die nodig is voor topvoetbal ..(en ze lijken dit ook niet voldoende te beseffen).

Wellicht is Alex Kroes de juiste man. We moeten maar even afwachten..maar als hij de juiste man is, zien we snel resultaat...(ik denk dan aan september).

Ik heb hele zwakke Ajax elftallen gezien die in mum van tijd veel beter werden (maar toen was steeds Cruijff de motor).

12-03-2024 10:08

Ans B +20045

Het gebrek aan leiding heeft ook veel te lang geduurd. Ik hoop dat Kroes de juiste man op de juiste plaats op het juiste moment is. Ik ben het met je eens dat 1-2 mensen het verschil kunnen maken als zij de juiste visie hebben, voldoende draagvlak weten te creëren, en de juiste mensen aanstellen. In principe zouden Kroes en Beuker, samen met o.a. De Lange én een goede trainer die juiste mannen kunnen zijn. Zeker Beuker heeft de rugdekking van Kroes nodig - gezien de ervaringen van Hendriks, want hoogstwaarschijnlijk wil ook Beuker breed opleiden (mentaal, cognitief, tactisch), zoals hij dat gewend was bij AZ.

We moeten het afwachten Ik ben erg benieuwd of de Telegraaf het goed heeft wat betreft Pascal Jansen als nieuwe trainer. Normaal gesproken zou ik niet (snel) voor hem kiezen, maar hij heeft - mogelijk - één voordeel: dat hij het volste vertrouwen heeft van Beuker, Kroes, Van Gaal. Dat kan een voordeel zijn omdat overeenstemming in de manier van werken en denkwijze (gekoppeld aan dat eventuele vertrouwen) eenheid en helderheid brengt. En dat kan Ajax wel gebruiken. Maar of het allemaal zo uitpakt?

13-03-2024 01:45

Juichtoon +32943

Ik hoop eigenlijk op een bullebak als trainer met een goede sociale antenne..Er mag wel een schepje of 3 bovenop..
De hele club moet het uiteindelijk doen...daarom nam Slot ook 16 man van AZ mee.

13-03-2024 11:55

Ans B +20045

😂
Ja, er mag zeker een schepje bovenop, maar je hoeft m.i. geen bullebak te zijn om de boel op scherp te zetten. Zelfs een trainer met een zachtaardig karakter kan keihard zijn als het moet, mits degene inderdaad aanvoelt wanneer wel/niet en bij wie. Ik heb zelf het liefst een trainer die héél duidelijk is, héél goed weet wat hij doet (op alle, dus ook dit soort vlakken) en qua visie en tactisch vermogen aansluit bij het moderne voetbal en het Ajax-voetbal in het bijzonder. Daarnaast hoop ik op een trainer die - net als b.v. Pastoors en Knutsen - het belang inziet van mental coaches/psychologen: júist bij een club als Ajax die graag zelf spelers opleidt, en dus met grote(re) talenten werkt, is dat van belang, omdat hoe groter het talent is des te groter de kans is dat hij mentaal onderontwikkeld blijft. Puur omdat het grote(re) talenten relatief makkelijk afgaat o.b.v. dat talent. Dat Ajax spelers op jongere leeftijd doorschuift is slechts één van de vele stappen die op dit vlak nodig zijn. Daar moet meer en gericht beleid op worden ontwikkeld. Spelers als Taylor en Rensch zijn daar mooie voorbeelden van: beiden zijn nog steeds niet in staat om zich elke wedstrijd weer volledig te focussen. Dat is niet hún schuld, omdat het in hun persoonlijkheid zit opgesloten, maar de schuld van Ajax. Een vaste mental coach/psycholoog bij Jong en één was hier al veel eerder mee aan de slag gegaan.
Zoals TH Alvarez optrainde, dat is wat je in principe met elke speler moet doen: optrainen op de punten waar hij tekort komt, of dat nou technisch, tactisch, mentaal, fysiek of cognitief is. Bij Jong en bij één, maar als je het breder in de organisatie toepast, toegespitst op elke specifieke leeftijdscategorie, dan zullen de talenten veel beter in staat zijn door te stromen, en heb je daarnaast de kans dat spelers zich individueel veel beter en sneller ontwikkelen. Talenten die het nu niet halen vanwege tekortkomingen op een specifiek gebied hebben dan ook meer kans om te slagen.

13-03-2024 13:25

Juichtoon +32943

Eens hoor ..

13-03-2024 15:15

koenos1 +7978

Akpom by far de slechtste. Man man, wat is hij slecht. Anders had je gewoon al 2-0 voor gestaan. Hoe kan je die kans missen..

10-03-2024 18:54

kakhoofd3 +4173

Pijn aan de ogen om die met nummer 10 over het veld te zien rennen.

10-03-2024 18:59

A-west +5768

5 man achterin. Twee tegengoals. Wat Sutalo laat zien is een circusgrap., Sosa is een gigantische non voetballer. Samen 30 miljoen gekost. Over de rest maar niet te spreken. Gooyer en Hlynnson zijn totaal nog niet toe aan ajax 1. Een trainer die maar wat schuift met spelers. Alsteblieft geen Pascal Jansen volgend seizoen. Niet nog zo'n rampjaar.

10-03-2024 18:53

The Future +5654

Ben bang dat het volgend jaar niet veel beter wordt. Zoals je zelf zegt zijn er veel (dure) spelers niet goed genoeg, er is al weinig geld en we gaan waarschijnlijk veel verlies lijden op spelers en wie de trainer ook wordt verwacht ik niet dat het een topper gaat worden.

10-03-2024 19:02

Ruud2010 +267

Sutalo bashen is prima, wanneer ie echt slecht speelt. Hou toch eens op die clichés erin te gooien. Sutalo speelde een prima pot. Het is een collectief falen waarbij iedereen wel steekjes liet vallen en in het bijzonder waren Sosa, Branco en Ramaj matig. Ramaj had de tweede goal gewoon moeten hebben, schoot veel ballen slecht uit, speelde verdedigers aan terwijl ze kort gedekt werden. Voorzetten van Sosa kwamen niet aan en toch schoot ie ze al veel te snel voor. Passing van Branco was ook om te janken. Verder dikke pech, Normaal win je deze pot met 3-1. Ik moet toch ook dat beeld eens terug zien dat Sutalo onderuit wordt getrokken.

10-03-2024 19:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.