Ophof noemt vraag of hij openstaat voor functie bij Ajax 'niet relevant'

door Bart Veenstra 55

Bron De Telegraaf

Ophof noemt vraag of hij openstaat voor functie bij Ajax 'niet relevant'

door Bart Veenstra 55

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Edo Ophof ziet de huidige situatie bij Ajax met lede ogen aan. De voormalig verdediger van de Amsterdamse club, die tijdens de Fluwelen Revolutie vanwege drukke werkzaamheden bij zijn eigen bedrijf en vanwege zijn toenmalige commissariaat bij NEC bedankte voor een directiefunctie bij Ajax, ziet Ajax het moeilijk hebben. 'Ajax is op dit moment aangeschoten wild', zegt hij in een interview met De Telegraaf.

Ajax begon het seizoen nog geweldig met zes opeenvolgende zeges, maar daarna kwam het elftal van Alfred Schreuder in een neerwaartse spiraal terecht. Van de laatste zestien officiële wedstrijden werden er slechts vier gewonnen. Het is dan ook niet gek dat er vraagtekens worden gesteld bij het functioneren van Schreuder, al ligt het probleem volgens Ophof dieper. 'Het is de complexiteit die ergens toe leidt. Bij Ajax kampt men ook met de naweeën van het trieste vertrek van Marc Overmars en het eerdere afscheid van Wim Jonk, want de aankopen zijn in mijn ogen weleens beter geweest en de doorstroming van de jeugd is ook niet meer wat die is geweest.'

Dat Schreuder minder presteert dan zijn voorganger Erik ten Hag is gezien de omstandigheden niet gek te noemen. Ophof beaamt dat de verwachtingen bij Ajax altijd torenhoog zijn en dat dat terecht is. 'Maar geen club, dus ook Ajax niet, kan ongestraft zo veel kwaliteitsspelers laten vertrekken als er niet hetzelfde niveau kan worden teruggehaald. Elke transitie – en het is duidelijk dat Ajax daar na het afscheid van Overmars en Erik ten Hag in zit – gaat gepaard met grote golfbewegingen. De consistentie dat je elk jaar kampioen wordt, is gewoon niet te krijgen.'

Ook intern zou het een 'rommeltje' zijn bij Ajax, al staat Ophof er te ver vanaf om daar een goed oordeel over te kunnen vormen, zo stelt hij. 'Johan wilde dat de club zou worden geleid door voetballers, omdat die de mentaliteit van de kleedkamer meenemen in de organisatie. Van alle oud-spelers is eigenlijk alleen Edwin van der Sar over. Ik hoop dat de voetbal- en clubvisie van Cruijff nog wordt gevolgd. Ook al besef ik ook wel dat die door de tijd aan kleine veranderingen onderhevig kan zijn.'

Ophof noemt vraag naar functie bij Ajax 'niet relevant'

Ajax is zoekende naar nieuwe mensen binnen de eigen organisatie. Zo moet er een nieuwe technisch commissaris komen, terwijl de club ook zoekt naar een nieuwe directeur voetbalzaken. Ophof noemt de vraag of hij openstaat voor een functie 'niet relevant'. 'Mijn telefoon staat altijd aan en iedereen weet dat Ajax een speciale plek in mijn hart heeft. Ik vind het voor Ajax veel relevanter hoe men op korte termijn het lek boven krijgt, want het is duidelijk dat dit zo niet kan doorgaan. Ik ben echt wel geschrokken van het spel tegen FC Twente, met name toen het nog elf-tegen-elf was.'

Lees meer over:
Plaats reactie

YRGI +32921

Daar hebben we onze commissaris.

17-01-2023 18:46

PH2BOT +40183

Het management bij Ajax is 100% Oost-Indisch doof...oftewel ze zijn doof voor alles wat ze niet graag willen horen. DEZE GEHELE SANTEKRAAM MOET PER DIRECT OP DE SCHOP!!!!

17-01-2023 16:27

erwtenpeller +2016

Ik roept dit al jaren.maar iedereen is zo doof als kwartel en zo gaat mijn mooie club naar de kloten ik zie dit met lede ogen aan zonder dat ik er wat aan kan doen.

17-01-2023 16:06

Sportvolgert +40322

Waanzin! Wat in jaren is opgebouwd word in enkele maanden afgebroken. Drama.

17-01-2023 13:29

mvdk +43846 moderator

Oftewel: Ja

17-01-2023 11:58

Schip +23401

Je kunt makkelijk zonder TH verder. Hier op AS klampt men zich vast aan de laatste goede periode en alles en iedereen die daarbij betrokken was krijgt een gehypte heldenstatus.

Als de kwaliteit van de groep zo goed is als toen, voetbalt een ploeg bijna vanzelf. Zeker de kwaliteit van het eerste en laatste jaar.

Dat je echter over die kwaliteit niet beschikt ondanks een record bedrag aan investeringen, daar zit een echt probleem. Dat beleid komt voort uit de technische mensen, directie en RvC. Dat staat even los van de trainer. Daar is knetterhard gefaald: te weinig naar de scouting geluisterd, te weinig vooruit gekeken en te laat spelers gehaald. Je moet de opvolger eigenlijk al in huis hebben.

Verder is veel te weinig talent doorgesluisd. Dat is wel rechtstreeks te danken aan de trainer. Conceicao, Regeer, Fitz Jim, Hansen, allen hadden veel meer en vaker ingepast moeten worden. In plaats daarvan worden matige spelers gehaald. Sanchez heeft hier niets te zoeken, Wijndal is erg licht, Bassey een prima gozer en verdienstelijke verdediger maar te beperkt, Ocampos totaal niet ons profiel voor een buitenspeler.

En daarin ontbreekt ook beleid om een trainer meer te dwingen tot doorstroming. H&H lieten hun oren hangen naar Schreuder, omdat ze zelf te weinig goede spelers wisten te halen. Dan moet je afgaan op een zaakwaarnemer kennelijk. Ajax onwaardig, en welke spelers zijn dat uiteindelijk geworden? SChreuder ging uit zijn plaat toen hij dit uitlegde dat de zaakwaarnemer H&H had gered? Maar wie zijn dan uit zijn koker gekomen? Kunnen enkel miskopen zijn neem ik aan.

Sar schiet tekort in het ontwikkelen van beleid en het kiezen van een trainer, de RvC schiet tekort in het aanstellen van een TD en de aanstelling van een hautaine snob als Hendriks en H&H hebben enkel extreem dure aankopen op hun naam en een paar jeugdcontracten. Ik zelf ben nog blij met Brobbey en Conceicao, maar de rest was zo matig en ondermaats.

Ik wil weten wie die Hendriks heeft aangesteld en wat Danny Blind ervan vond. Tijdens zijn RvC schap was ik betere besluiten en afstemming gewend.

En er is echt geen excuus voor het getalm bij het aanstellen van een TD. Deze RvC heeft gewoon geen enkel idee wie geschikt is en wie beschikbaar is. Omdat er geen voetbalman met kennis in zit.

17-01-2023 11:22

DarkChild +3451

Klopt, de RvC heeft een bizarre inschatting gemaakt dat Sar als verantwoordelijke en Huntelaar en Hamstra als loopjongens, wel even op de technische winkel konden passen. Dat is best shocking om heel veel redenen.

Verder grotendeels eens, maar ik vind Brobbey echt overbetaald. Niet alleen vanwege de voorgeschiedenis, maar ook omdat je voor dat geld prima een type kan halen die wel 90 minuten kan spelen.
Alleen ja. Dan moet je scouting en vooral je netwerk op orde zijn...en die zitten nu in Antwerpen (zonder dat ik Overmars wil verheerlijken overigens)

17-01-2023 11:42

Schip +23401

Eens, al is Overmars geen onderdeel van de scouting, maar stuurde hij ze aan. Hij moet hun rapporten analyseren en beslissingen nemen. Daar kwam meer uit dan wat we onder H&H zagen, terwijl Hamstra juist de continuïteit zou moeten dienen omdat hij al meeliep. Nog zo'n lichtgewicht.

Eens met de transfersom voor Brobbey. Idiote gang van zaken, maar qua type begreep ik het. Jammer dat hij zo matig belastbaar is. Misschien toch anders gaan trainen. Maar liever 19mj voor Brobbey dan het dubbele voor Bergwijn.

17-01-2023 13:16

DarkChild +3451

Klopt ik was iets te summier in mijn beschrijving. De scouting zit er natuurlijk nog en wordt nog massaler genegeerd dan onder Overmars. Het netwerk is dan wel weg. Want Hamstra was bij Heerenveen eigenlijk al helemaal niet zo succesvol toen hij daar TM was en aankopen onder zijn hoede viel.

Bergwijn is een idiote transfer als je hem laat concurreren met je onbetwiste aanvoerder en linksbuiten. Heb bij hem het idee dat het vooral een Overmars' transfer was, die afgemaakt moest en zou worden.
Qua type snap ik het bij Brobbey ook, maar Ajax kent hem als geen ander (ook fysiek) Dan zijn wij helemaal niet in de positie om zo maar even zo'n smak geld weg te gooien voor een spits die 1 volledige wedstrijd in de week eigenlijk al niet aankan.

17-01-2023 13:34

Aurelius1 +19703

Klopt helemaal. Je hebt de problemen helder en accuraat beschreven.

18-01-2023 06:30

myway25 +2446

Het valt mij eigenlijk vies tegen dat een organisatie als Ajax afhankelijk is geweest van een passant en een technisch directeur. Je zou toch zeggen dat je 10 jaar lang bezig bent geweest om niemand in de organisatie heel belangrijk te maken. Iedereen zou vervangbaar moeten zijn.

De organisatie van Ajax had centraal moeten worden gesteld. Daarmee bedoel ik dat werkwijze altijd boven personen gaat. Bijv net als afgelopen zomer wordt er op een andere manier de transfermarkt aangevallen dan Overmars dat deed, terwijl als je een werkwijze vaststelt blijf je constant hetzelfde doen. Je hebt ook bepaalde resultaten die wel en niet hebben gewerkt. Die kan je meenemen om je werkwijze en je uiteindelijke resultaat te verbeteren. Hoe kan in Godsnaam een miljoenen bedrijf/voetbalclub als Ajax dit aan zulke idioten overlaten en afhankelijk van worden. Een Schreuder en een makelaar. Ajax is super amateuristisch. Ook Overmars heeft gefaald om Ajax qua infrastructuur goed neer te zetten. Waarschijnlijk is Overmars een goede specialist, maar geen goede leidinggevende/directeur. Een goede directeur zorgt voor een solide organisatie. Wanneer hij/zij wegvalt zal niemand onmisbaar zijn.

17-01-2023 11:01

Balgevoel +30849

Tsja. Voetbalsucces is meestal het resultaat van personen, uitzonderingen daargelaten. Bayern komt, denk ik, het dichtst in de buurt van de visie-Cruijff, maar die zitten dan ook aan de top van de voedselketen en er zijn er weinig die het nodig achten een deurtje verder te gaan kijken. Misschien moet Ajax ook hierin wel een opleidingsclub worden: op bepalende functies is altijd een soort 'assistent' aanwezig die op termijn de boel kan overnemen. Misschien een illusie, geen idee.

17-01-2023 11:28

myway25 +2446

Ja je hebt een punt. Maar uiteindelijk lijkt het me vrij logisch als je structureel in de top wilt meedoen dat je net anders moet zijn dan andere. Johan Cruijf was een man met ongelofelijk inzichten en een fantastische voetballer. Maar qua business had die weinig verstand. Dat gaf hij zelf ook te kennen.

Je moet als organisatie ook per vacature en werkwijze normen toewijzen. Als je bijv nu ziet hoe Schreuder aan het ploeteren is en je hebt al een jaar geen TD, kan je duidelijk merken dat er gebrek is aan visie en infrastructuur. Want als je de juiste infrastructuur had wist je meteen welke TD's er vrij zijn en bij Ajax passen. Dit zelfde doe je als goed is met spelers. Je hebt altijd een lijst van spelers en trainers waarmee je snel een elftal op de been kan krijgen. Datzelfde moet met een TD, directeur, beleidsbepalers en bestuur.

Ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij dat er maar wat gedaan wordt vanuit mensen die denken er verstand van te hebben. Wanneer je het door mensen laat bepalen en niet door de werkwijze dan veranderd constant de lat van je organisatie. De persoon die bijv van zichzelf vindt dat die hard werkt hoeft niet perse zo te zijn. Ik heb momenteel zelf meerdere bedrijven. Ik kan mij niet voorstellen dat ik mijn personeel mijn lat laat bepalen hoe zij zich voelen. Ik vervang mensen met de juiste instelling en kwaliteit zodat mijn bedrijf juist vooruit gaat. Zo hoort het ook te gaan bij een organisatie als Ajax.

17-01-2023 13:47

Robbie en de Kock +11150

Leuk al die meningen van buiten af.
Uiteindelijk heb je het gewoon over jezelf afgeroepen allemaal.
Overmars en Ten Hag weg. Zes basisspelers laten gaan.
Niet zo raar dat het dan zo loopt.

Er is natuurlijk een reden dat er nog geen TD gevonden is. Er is moeilijk een capabel iemand te vinden met het juiste Ajax dna.
Ik zou gewoon vol voor Huntelaar gaan nu. Die heeft alles wat nodig is voor die functie. Op ervaring na.
Dat komt vanzelf. Overmars moest ook groeien.

17-01-2023 10:33

Nr.10 +111029

'Overmars en Ten Hag weg. Zes bassispelers laten gaan.'
Precies, dit is waar het om gaat. Eens wat betreft Huntelaar, hij is tenminste een winnaar en een Ajacied. Ik heb wel vertrouwen in hem. Er moet dan wel echt een zwaargewicht in de RvC, en misschien ook nog wel iemand, behalve Hamstra, die Huntelaar de komende twee jaar ofzo van advies kan voorzien. Overmars had er natuurlijk al wel een periode bij Go Ahead op zitten.

17-01-2023 10:58

thajax +7423

Precies! Je kunt niet zomaar je elftal laten leeglopen.
En inderdaad: In the Hunter we trust.
Hem kun je dit niet aanrekenen. Hij verwoordt zich elke keer fantastisch, heeft een goede connectie met spelers, maar denkt ook autonoom.
Nu alleen nog een handigere oude baas naast hem en een goede commissaris.
Misschien dat je met die Ophof er al bijna bent.

En even stoppen met alle hockeyers en tennissers. Behalve als zij zich op de vrouwentak of een nieuw hockeytak gaan richten.

17-01-2023 11:04

Nr.10 +111029

Haha 'de naweeën van het vertrek van Jonk'...
Die is begin 2016 al weggegaan man. Daarna hebben we juist de vetste jaren van de 21e eeuw meegemaakt onder Overmars en Ten Hag. Nu stort het zaakje in, omdat Overmars en Ten Hag weg zijn, en dan zou dat ineens komen door het vertrek van Jonk? Haha, ik gok dat Ophof het goed met Jonk kan vinden.

17-01-2023 10:30

MichelAngelo66 +22248

Die zat in de jeugdopleiding, dat herinner je je nog wel toch? Je weet wel, jonge jochies die na een wat jaren opleiding klaar moeten zijn voor het echte werk? Jeugd coordinator die druk uitoefent om geen idiote aankopen te doen, maar vooral ‘zijn’ jeugd kans op doorstromen te geven?

17-01-2023 10:41

Nr.10 +111029

Ik herinner mij dat allemaal heel goed ja. Wat mij vooral bijstaat, is dat Jonk niet meer wilde aanschuiven bij Overmars, Bergkamp en F. de Boer, omdat hij vond dat men niet voldoende naar hem luisterde. Haha, wat ben je dan voor klein kind, als je dan als volwassen man lekker niet meer naar die vergaderingen gaat? Goed dat ze hem eruit gewerkt hebben, zo iemand wil je niet in je club hebben. Beter blijft hij bij Volendam, daar is hij de grote man, en zal iedereen goed naar hem luisteren.

Wat de jeugdopleiding betreft, en die jonge spelers die na opleiding klaar zijn voor het echte werk... even denken hoor...
Wacht! Volgens mij snap ik wat jij bedoelt. Even checken of ik het goed heb (mag jij laten weten in reactie!): afgelopen zomer vertrokken Gravenberch en Mazraoui. Twee spelers die uit de opleiding kwamen. Na jaren opleiding klaar voor het echte werk. Paar jaartjes in Ajax 1, en daarna door naar Bayern. Wat gebeurde er toen daarna? Blind aankopen doen natuurlijk, want Jonk zat er niet meer.
Oh nee...
Wacht...
Er werd gezegd dat Rensch eerst de kans zou krijgen op rechtsback (pas nadat Rensch in de voorbereiding intens slecht speelde - een lijn die hij flink doorgetrokken heeft - werd er een aankoop gedaan, helaas een hele slechte), en er werd gezegd dat Taylor de plek van Gravenberch kon innemen.
Nou ja zeg!

Jonk zal wel gebeld hebben vanuit Volendam, om te zeggen dat Taylor en Rensch er klaar voor waren. Een andere verklaring hiervoor zie ik niet. Jij?

17-01-2023 10:55

MichelAngelo66 +22248

Ja hebt het bijna goed. Gravenberch en Mazraoui. Uit die opleiding. Wie zat er toen ook alweer? Vlak voor je "Oh nee… Wacht…" gaat het al een beetje mis. Inderdaad betrof het blind en in paniek aankopen. Of zijn ze goed, omdat Rensch af en toe een kans krijgt? Wanneer kwam hij eigenlijk de opleiding van Ajax binnen?

Kijk, jouw haat naar Jonk is al lang bekend, maar wel een beetje zielig. Dat hij niet naar die vergadering kwam kan je over twisten. Daar zijn we beide niet bij geweest. Ik had met mijn vuist op tafel geslagen in zijn positie, maar wellicht heeft hij dat ook wel gedaan en werd hij desondanks weggezet als een kleine jongen. Ik ben geen beschermheilige van Jonk, maar dan had ik er ook niet meer gaan zitten als je zo geloofd in het ongelijk van een ander en er voor spek en bonen bij zit.

Ontegenzeggelijk zijn we na de dood van Cruijff inmiddels weer in een neerwaartse spiraal beland en ogenschijnlijk inmiddels weer terug bij af. We hebben wat jaartjes terug even een mooie opleving gehad door een spelers/geld injectie en de geest van Cruijff nog wel wat rondwaarde qua voetbal opvatting. Nu zijn weer in de tijd van het aantrekken van tweederangs spelers. Cruijff kan ons helaas niet meer leiden, maar ik heb niet e indruk dat we onze opleiding ook nog op waarde schatten binnen Ajax en dat die echt gepushed worden. Je kan Jonk blijven wegzetten als een kleuter, maar dat was onder zijn bewind wel anders. Hoe je het ook draait en keert dat is en blijft wel de levensader van Ajax.

17-01-2023 11:55

Nr.10 +111029

Mijn haat naar Jonk? Ik wist niet dat jij aantekeningen maakte. Maar goed, ik heb helemaal geen haat jegens Jonk. Net als dat ik dat ook niet jegens Bergkamp heb. Of jegens Andy van der Meijde. Maar ik vind ze gewoon allemaal ongeschikt om een belangrijke functie in onze club uit te oefenen, om verschillende redenen. Jonk omdat hij dogmatisch is en niet kan samenwerken. Waarom denk je dat hij bij een provincieclubje zit waar hij in z'n eentje de dienst uitmaakt?
En dan reageer ik vaak op dat overdreven gedweep met hem, wat je soms ziet.
Er zit trouwens met Ouaali een prima hoofd opleidingen, daar is niets aan de hand.

17-01-2023 12:20

MichelAngelo66 +22248

Hahaha ik maak overal aantekeningen van. Mijn hele muur hangt er vol mee. ;)
Je hebt een flinke antipathie jegens Jonk. Dat laat je te pas en te onpas graag weten. Ongegrond vind ik. Zijn voetbalkennis mis ik in Ajax. Zogenaamd niet goed genoeg voor onze club, alsof het allemaal crescendo gaat bij Ajax. Het is een puinhoop. Hij zit gewoon in zijn geboortedorp, niks vreemds aan. Dat denigrerende “provincieclubje”.... tja ik weet niet of je het ziet, maar iedereen lacht Ajax momenteel uit.

Maar goed, blijf jij maar volhouden dat er niets aan de hand is. Ook niet met de opleiding.

17-01-2023 14:17

Nr.10 +111029

Als je aantekeningen maakt, dan had je wel geweten dat er volgens mij genoeg aan de hand is op de club. Maar dat heeft geen reet met Wim Jonk te maken.

17-01-2023 22:14

Web +178830

Vooral het laatste toen het nog 11 tegen 11 was
Dat gaf ik gisteren ook al aan
Niet het spel naar je toe kunnen trekken, het initiatief nemen. Man wat een armoede
Dat heeft te maken met te weinig voetbal achterin en op het middenveld

Zondag
Rulli, Regeer, Alvarez, Timber, Taylor, Fritz -Jim, Berghuis, Kudus, Conceicao. Brobbey/Bergwijn/ Tadic

Zo zou ik zondag spelen, het voetballen begint achterin, niet ideaal kwa opbouwen met Alvarez, maar ik zie geen andere mogelijkheid. Zaterdag was hij erg resoluut met het verdedigen

En voor mij even Bergwijn of Traore in de spits
Beide niet in vorm, en dan zeg ik het nog netjes

Taylor maar eens back zetten, heeft ook de energie om op te komen

Aub geen Bassey, Sanchez en Wijndal

Ik zou van afstand niet zeggen dat er minder door komt
Misschien zeggen
Ze krijgen de kansen niet meer

17-01-2023 10:27

Nr.10 +111029

Wat is dat ineens met Taylor als linksback? Heeft hij daar ooit gespeeld? Ik vind Taylor nou juist de enige echte middenvelder die we hebben. Berghuis, Kudus, Alvarez - zijn ofwel halve aanvallers of een halve verdediger, en Klaassen loopt altijd maar in de spits. Taylor moet je gewoon op het middenveld hebben.

17-01-2023 10:32

Web +178830

Omdat het een veelzijdige speler is, en Ajax een groot probleem heeft op de back posities, en er staat er eentje te popelen om op het middenveld te spelen
Fritz- Jim
Hij kan het nooit minder doen dan wat er nu staat

17-01-2023 10:34

Nr.10 +111029

Fritz-Jim?

17-01-2023 10:37

Web +178830

Ik bedoel dat Taylor het nooit minder zal doen dan wat er nu speelt

Fritz-Jim op de positie van Alvarez

17-01-2023 10:58

Koekie87 +20967

Misschien anders ook eens Kudus als linksback laten spelen aangezien die ook heel erg veelzijdig schijnt te zijn. Kan het namelijk ook nooit slechter doen dan de spelers die daar nu al staan.

17-01-2023 11:52

TeringHenkie +28282

Ja, AlpenFritz

17-01-2023 12:07

ProfessorX +19827

Jammer dat een zakenman als Ophoff niet verteld dat Schreuder dit afroept over zich zelf !

Ondanks wat er gehaald is dan nog kan je een goed voetballend team neerzetten iets wat Schreuder maar niet lukt ondanks zijn DIPLOMA.

Rare opstellingen , systematisch spelers mijden , zich niet laat zien op de toekomst om de jeugd te bekijken , halsstarrig zich vastgrijpt aan spelers als Tadic , Klaassen om ze dan verkeerd te gebruiken of te wisselen .

Nee Ophoff als je zie dat een Regeer niet 1 kans als rb te spelen , Conceição \ Lucca laatste minuten speeltijd geeft dan ben je simpel weg niet geschikt .

17-01-2023 10:17

Oxxer +163880 moderator

Er is te weinig Ajax dna in de club, uit de groep ex spelers zijn er vast een paar beschikbaar die iets willen doen. Daarmee bedoel ik geen TD, wel zitting nemen in de RVC en brainstormen hoe het beter kan. Op bestuursniveau geeft de Duitse recordkampioen al jaren het goede voorbeeld.

17-01-2023 10:14

afct +8942

Even iets anders Edwin iedere dag dat je langer wacht heeft de nieuwe interum trainer minder tijd om te trainer richting de klassieker

17-01-2023 09:15

Erik20 +7365

Ik verwacht nu dat Schreuder in ieder geval nog blijft tot na die wedstrijd. We hebben helemaal niets van Edwin gehoord alsof alles prima gaat...

17-01-2023 09:31

trodat4030 +96469

Er komt geen interim dit seizoen. Ga daar maar gewoon vanuit. Mocht het dan toch gebeuren is het een fijne en welkome verrassing, maar als je er op gaat zitten wachten ben ik bang dat je bedrogen uit komt.

17-01-2023 09:37

afct +8942

Denk het ook helaas. Als we er tegen de kakkies niet te hard afgaan blijft schreuder heel het seizoen. De kans hem weg te sturen en er nog iets van te maken is al geweest.

17-01-2023 10:12

Slang3 +45803

Klinkt realistisch maar populistisch, zonder concreet te worden

17-01-2023 09:01

DankzijCruijff +48699

Zoek even op wat de term populistisch inhoudt.

17-01-2023 10:14

Web +178830

@Slang
Is dit populistisch?
Hij zet de deur juist open, dat is heel verstandig
Als hij via de pers zijn idee geeft, daar hou ik dus niet van
Zeer verstandig van Ophof

17-01-2023 10:30

Altijdindestraat +39953

NEC periode:

Voor Ophof (54) was er na de degradatie uit de eredivisie al direct geen basis meer verder te gaan bij NEC. De voormalige international werd vanwege zijn slechte transferbeleid verantwoordelijk gehouden voor de aftocht van de Nijmeegse club.

Afkoopsom
​Ophof meldde zich enkele weken geleden ziek, nadat de druk op zijn functioneren groot werd. Daarna startten de onderhandelingen over de afkoopsom van zijn aflopende contract. Beide partijen kwamen deze week tot overeenstemming.

Falend beleid
​Ophof was tussen 1976 en 1980 actief als speler voor NEC. Hij groeide daarna bij Ajax uit tot international. Bij NEC werd hij later lid van de aandeelhoudersvergadering STAK en vervolgens bekleedde hij een functie als lid van de raad van commissarissen. Nadat de club in het najaar van 2013 brak met Carlos Aalbers als technisch directeur, schoof Ophof door in de organisatie. Zijn beleid faalde, waarna NEC degradeerde uit de eredivisie.

En volgende…aub

17-01-2023 09:01

Nr.10 +111029

‘…de doorstroming van de jeugd is ook niet meer wat die is geweest.'
Dit hoor je altijd elk jaar bij Ajax. Zeg dan ook wanneer de doorstroming van de jeugd beter was. Ik zie gewoon vier jonge zelfopgeleide spelers in de basis staan hoor, en er zijn er met Mazraoui en Gravenberch ook twee net vertrokken.
Maar ff serieus: wanneer braken er meer spelers door dan, en hoeveel en wie precies in welke jaren? Altijd maar dat zeikerige geleuter, zonder ook maar enigszins concreet te zijn, zo vermoeiend.

17-01-2023 08:53

Henkjanklaas +20617

Ik pleit wel voor helaas noodzaak een nieuwe paleisrevolutie a la Cruyff na het debacle Madrid. Twente was voor mij echt de druppel met een Ajax dat gewoon niet meer fatsoenlijk weet op te bouwen met 2 backs Ajax onwaardig met een flets middenveld en idem aanval m.u.v. conceiçao. Wanneer grijpt wie in ?

17-01-2023 09:29

Nr.10 +111029

Dit is totaal geen reactie op wat ik zeg. Maar goed, revolutie, jeej.

17-01-2023 10:11

Henkjanklaas +20617

Ik kom graag tot de kern van de zaak. Beleid van bovenaf deugt niet incl scouting en aankoopbeleid. Ja dan gaat het hard. Zijn totaal incompetent.

17-01-2023 12:35

Bensco +7167

@nr10. Ik betrap mezelf ook regelmatig op het geven van dit argument maar feitelijk gezien heb jij gewoon gelijk. Er breken nog steeds veel spelers door vanuit de jeugd ,die vervolgens ook weer doorstromen naar clubs in het hoge segment. Daarnaast heeft Ajax zelf haar prioriteit voor jeugd ook nog bevestigd door te kiezen voor een nieuw jeugdcomplex ipv te kiezen voor commerciële keuzes zoals van de beurs af te gaan of de arena op te kopen.

De invulling van de jeugdopleiding is echter wel een discussie puntje. Onder Jonk zag je het niveau van spelers wel enorm groeien. Jonk leunde hierbij zwaar op een methode van “performance coaches” en talent begeleiding. Ik weet niet wat de filosofie nu is qua opleiding maar ik ben er wel van overtuigd dat Jonk vooruitstrevend was op deze manier van opleiden. Als je dan echter gaat kijken naar resultaat moet je helaas wel de pijnlijke conclusie trekken dat uit de befaamde A1 lichting van jonk het er bijzonder weinig gehaald hebben :/

17-01-2023 10:28

Nr.10 +111029

Dank. Het wordt inderdaad héél vaak lukraak herhaald, maar het wordt NOOIT gestaafd. Laatst zei iemand (dacht Gullit, maar weet ff niet meer) dat wij geen goede verdedigers meer opleiden. Haha, er zijn op dit moment letterlijk twee hele verdedigingen van ons actief in onze eigen basis of bij Europese (sub)topclubs:
1. Mazraoui - de Ligt - Blind - Bakker (Bayern München heeft bijna een complete door ons opgeleide verdediging in huis)
2. Dest - Timber - Botman - Rensch
Behalve Blind zijn die ook nog allemaal onder de 25 jaar (en dan is Veltman er ook nog, bedenk ik me nu). Ik bedoel, hoeveel verdedigers moeten wij opleiden? Je hebt het letterlijk over 9 verdedigers die actief zijn in onze basis of in de Engelse, Duitse of Italiaanse (sub)top. Hoeveel andere clubs kunnen dit zeggen?
Het probleem is niet dat we er te weinig opleiden, maar dat ze te snel weggaan, daar moet je mee aan de slag.

En voor de kwaliteit van de jeugdopleiding:
Wat mij betreft is er maar één maatstaf: hoeveel spelers breken er door in de basis van Ajax 1, en op zo'n manier dat het eerste elftal sterker maken en vervolgens een transfer naar een topcompetitie maken (dus niet a la Ebecilio of Lucas Andersen)? Als je daar naar kijkt, en je bovendien bedenkt dat het niveau in de periode 2018-19-2021-22 heel hoog lag, veel hoger dan normaal, dan is de score over de laatste vijf jaar prima. Bovendien leiden wij ook héél veel spelers op voor de Eredivisie tegenwoordig, ik denk dat dit aantal hoger ligt dan pak 'm beet 10 of 20 jaar geleden.
Tot slot: wij staan de laatste jaren altijd bovenaan of in de top 3, als het gaat om spelers opgeleid die in de topcompetities actief zijn.

17-01-2023 10:48

Nr.10 +111029

PS
https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/ajax-voert-lijst-aan-van-clubs-met-meest-opgeleide-spelers-in-de-top-31-divisies

17-01-2023 11:03

Bensco +7167

Dat klopt, daar geef ik je helemaal gelijk. MAAR… om toch even in te haken op het verhaal van Gullit wil ik wel even aankaarten dat het wel opvalt hoe weinig goede aanvallers Ajax eigenlijk opleidt. Eigenlijk heel bizar als je nagaat dat wij de club van het aanvallende voetbal zijn. Daar had toch wel een goede stroom can buitenspelers en spitsen uit voort moeten komen? Ik irriteer mij bij oranje er echt aan dat daar allemaal (voormalig) Pisvee’ers staan en geen rasechte Ajacied.

17-01-2023 12:37

rodnet +10267

Edo Ophof: hard maar rechtvaardig als verdediger, volgens mij niet echt geslaagd als bestuurder.

17-01-2023 08:45

JaapStam +136742

#SchreuderOut!!! ❌️❌️❌️

17-01-2023 08:44

Bonno1978 +6461

Van ophef naar Ophof…

17-01-2023 08:43

RadheAjax2021 +17874

Natuurlijk is het een rommel binnen Ajax. Organisatorisch klopt het voor geen meter. Ik ben het echt spuugzat geworden dat Ajax geleid wordt door een stel garnalen en idioten die letterlijk alles binnen een jaar weer kapot hebben gemaakt.

17-01-2023 07:55

Jake the Snake +17347

Er wordt overal naarstig gezocht naar bestuurders voor Ajax, behalve door Ajax zelf. Daar wordt als vanouds stevig vastgehouden aan het pluche. Van der Sar zit (of ligt) zelfs lekker op twee stoelen tegelijk (AD en eindverantwoordelijke voor technisch beleid).

Of Ophof de juiste man is valt te betwijfelen. Hij werd als technisch directeur van NEC verantwoordelijk gehouden voor de degradatie in 2014 en de laan uitgestuurd. Zie https://www.bndestem.nl/overig/edo-ophof-weg-bij-nec~a2e45490/.

17-01-2023 07:48

4EVERAJAX +8381

Nou bestuur, doe er wat aan! Edo misschien nog even langs gaan met wat maten van je en het duidelijk maken.

17-01-2023 07:30

Biss +10007

Ah leuk! Iemand die ziet hoe belangrijk Jonk was.

17-01-2023 07:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.