NB: 'Je moet Brobbey laten staan als je echt met een slotoffensief wilt komen'

door Jon van Dam 191

Bron Ajax Showtime

NB: 'Je moet Brobbey laten staan als je echt met een slotoffensief wilt komen'

door Jon van Dam 191

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ook in de TOTO KNVB Beker weet Ajax op bezoek bij AZ niet te winnen. Ditmaal met hoofdredacteur Bart Veenstra. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: de uitschakeling in de KNVB Beker komt Ajax goed uit in de strijd om plek twee en het vervolg in Europa.

'Ik kan begrijpen waarom mensen dat denken, omdat Ajax misschien nog niet klaar is om op drie fronten te spelen. Aan de andere kant: als je vandaag wint, kom je bij de laatste acht en speel je nog 'maar' drie bekerwedstrijden. Afhankelijk van de loting hoeft dat misschien niet eens zo zwaar te zijn en als sporter streef je het maximale na en wil je voor elke prijs gaan. Dat gezegd hebbende: ik denk dat voor dit Ajax de grootste kans op een prijs de beker was. De competitie is echter het belangrijkste en daar moet wat mij betreft wel alles voor wijken. Je moet bij de bovenste twee eindigen, zodat je volgend seizoen in de Champions League speelt. Europees is in die zin vooral belangrijk zodat bepaalde spelers zich in de kijker kunnen spelen.'

Ajax begon met een sterke opstelling aan het duel met AZ. Geeft dit aan dat Francesco Farioli het bekertoernooi serieus nam?

'Dat zeker. Hij gaf ook aan dat er nog genoeg ruimte is richting Heerenveen. Als je op donderdag had gespeeld en zondag weer, had ik het nog wel willen zien. Maar eerder tegen Telstar bleek al dat Farioli het bekertoernooi serieus neemt. Eigenlijk rouleert hij vooral in de competitie en kiest hij in het bekertoernooi en in de Europa League vaak voor zijn beste spelers. De beker is de kortste route richting een prijs en Europees kan hij Ajax, maar ook zichzelf op de kaart zetten. Of dat echt een rol speelt, is speculeren, maar het valt wel op natuurlijk.'

Kian Fitz-Jim en Bertrand Traoré begonnen als basisspeler ten opzichte van de wedstrijd tegen RKC Waalwijk. Hoe vond jij het tweetal voor de dag komen?

'Ik vond het wisselvallig. Het zijn in principe wel twee spelers die ik hoog heb zitten, omdat ze beiden staan voor attractief voetbal. Ze brengen allebei creativiteit, kunnen een dribbel inzetten en hebben een passeeractie. Fitz-Jim vond ik in het eerste gedeelte van het veld goed, maar in de eindfase wat minder. Traoré was aan de bal redelijk, maar kon uiteindelijk niet écht doordrukken. Dat heeft ook met zijn teamgenoten te maken. Eén keer was hij wel los - na goed werk van Hlynsson (!) - en zie je meteen hoe gevaarlijk hij kan zijn.'

Wie vond jij de beste Ajacied tegen AZ?

'Na zo'n wedstrijd is dat lastig, omdat eigenlijk niemand écht goed was. Over elke speler kun je zeggen: het was bij lange na niet zijn beste wedstrijd. Elke speler maakte ook slordige fouten, dus een écht beste Ajacied was er niet. Toch wil ik hier Brobbey noemen, omdat ik wel heb gezien waarom hij in de spits moet staan. Ja, zijn rendement laat te wensen over, maar hij is wel een speler die het elftal beter laat spelen, een bal kan vasthouden, een actie/dribbel heeft en diepgang heeft. Wat ik daar nog aan wil toevoegen: het wordt echt tijd dat scheidsrechters hem meer in bescherming gaan nemen. Goes deed het goed, maar de scheidsrechter moet veel vaker fluiten voor een overtreding op Brobbey.'

Tekst gaat verder onder de foto.

brian brobbey wouter goes az ajax 24 25
Brobbey vocht een aantal fysieke duels uit met Goes. 

Welke speler(s) viel(en) er tegen?

'Ik denk dat het vooral als team tegenviel. Het is dan lullig om spelers als individu eruit te pikken, maar laten we het erop houden dat Godts niet echt in de wedstrijd zat en dat ook een speler als Henderson geregeld slordig was in de passing. Ik vond ook Rensch bij vlagen slap ingrijpen.'

Na driekwart wedstrijd bracht Farioli Wout Weghorst voor Brian Brobbey. Een goede wissel? Of had Weghorst mét Brobbey moeten spelen?

'Dat je Weghorst inbrengt, is denk ik meer dan logisch. Je moet namelijk iets forceren en met Weghorst in de ploeg kan je ook anders spelen. Dat gebeurde helaas niet, want ik heb amper goede voorzetten gezien op Weghorst. En ja: als je echt met een slotoffensief wil komen, dan had je Brobbey moeten laten staan en een verdediger of middenvelder af moeten halen. Dan forceer je denk ik meer en in een bekerwedstrijd is het toch al min of meer alles of niets.'

Jordan Henderson werd vervangen door Kristian Hlynsson. Nam Farioli veel risico met deze wissel?

'Dat vond ik niet. Je staat achter, dus je moet aanvallender gaan spelen. Taylor ging op zes spelen en hij heeft al vaker laten zien dat hij vanuit die positie prima kan voetballen. Bovendien vond ik Hlynsson prima invallen. Hij gaf een goede bal op Traoré en was zelf ook gevaarlijk nog met een kopbal. Hij bracht wel een bepaalde energie en overtuiging die ik juist miste bij de andere Ajax-spelers.'

Met het inbrengen van Steven Berghuis en Chuba Akpom leek Ajax wat opportunistischer te gaan spelen. Werkte dit strijdplan ook?

'Nee, eigenlijk niet. Ik heb niet echt een slotoffensief van Ajax gezien. Je hoopt dat Ajax in de slotfase nog wat kansen gaat creëren, maar dat lukte niet. Je wisselt op deze manier ook poppetje voor poppetje, het is niet dat het aanvallender wordt. Met spelers als Akpom en Weghorst in de voorhoede hoop je dat Ajax ballen de zestien in gaat pompen, maar dat gebeurde niet. Dat heeft ook met AZ - dat goed de zijkanten afdekte - te maken. Toch vind ik dat Ajax met veel meer overtuiging en urgentie moet spelen, zeker in zo'n slotfase. Op een gegeven moment kreeg ik het idee: als we nog 90 minuten doorspelen, gaat Ajax nog niet scoren.'

Wat zegt het jou dat Ajax binnen korte tijd twee keer van AZ verliest? En wat voor gevoel nemen de Amsterdammers aanstaande zondag mee naar sc Heerenveen?

'Het zegt dat AZ in een goede vorm verkeert, dat ze toch elke keer een plan hebben om het Ajax heel moeilijk te maken en dat Ajax daar ook niet echt een antwoord op heeft. Het is nu de zevende nederlaag in vijf jaar tegen AZ, dus het is al iets wat langer gaande is. AZ ziet Ajax volgens mij als de aartsrivaal en gaat zo'n wedstrijd ook elke keer vol overtuiging. Dat miste ik de vorige keer en ook deze keer bij Ajax. Richting Heerenveen hoeft het niet heel veel te zeggen. Dat is een andere wedstrijd en Heerenveen speelt ook weer op een andere manier. Een voordeel is dat Heerenveen wil voetballen, waardoor er voor Ajax in ieder geval ruimte moet zijn om ook zelf te voetballen. Dat Heerenveen laatst van PSV won, zegt in ieder geval wel dat het niet makkelijk gaat worden.'

Jon van Dam (Twitter: @DamVanJon | e-mail: j.dam@ajaxshowtime.com)

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort'

#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’
#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’
#rkcaja: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’
#slaaja: ‘Als Brobbey zijn kansen benut, win je deze wedstrijd gewoon'
#ajagro: 'Brobbey is ook zonder goals belangrijk voor het aanvalsspel van Ajax'
#heraja: 'Het karakter van Ajax is echt veranderd, ze zijn bereid om voor elkaar te vechten'
#qaraja: 'Met het oog op Ajax’ drukke speelschema valt het sparen van Brobbey goed uit te leggen'
#ajawil: 'Tegen Feyenoord en PSV wil je als Ajax wél met een zo sterk mogelijk team starten'
#feyaja: 'Farioli is veel meer dan een simpele Italiaanse trainer'
#ajapsv: 'Het zou gek zijn als Ajax geen rol gaat spelen in de titelrace'
#ajamac: 'De 2-0 van Taylor toont aan dat Ajax het geweldig kan doen tegen teams met een laag blok'
#tweaja: 'Henderson kreeg het tempo er niet in tegen FC Twente'
#ajapec: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte'
#rsoaja: 'De diepgang en het loopvermogen van Taylor en Klaassen werden gemist'
#necaja: 'NEC heeft tegen Ajax vanaf de eerste tot de laatste minuut de dienst uitgemaakt'
#ajautr: 'Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is'
#azaja: 'Berghuis voegt op rechtsbuiten niks toe aan het spel van Ajax'
#ajalaz: 'Aan de bal is Baas de laatste tijd behoorlijk slordig'
#ajaalm: 'Je ziet dat Taylor Farioli's vertrouwen graag wil uitbetalen'
#ajatel: ‘Veelzeggend dat Ajax via een kopbal uit een corner op 1-0 moet komen’
#spaaja: 'Taylor is voor mij de belichaming van Ajax in 2024'
#ajarkc: 'Fitz-Jim moet in de pikorde altijd boven Klaassen staan'

Lees meer over:
Plaats reactie

Mijnclub33x +9884

We hebben het dan over spitsen met een geregelde basisplaats. Daar valt Brobbey zeker onder maar er niets van kunnen.

17-01-2025 17:11

Simpelishetmoeilijkst +25228

Je moetbBrobbry, een erg aardigrvjongrn, snel b
Vsn de hsndcdoen, want hij scoort bijna nooit.

17-01-2025 15:04

Rock69 +8411

Ajax was zo idioot bezig door Brobbey en Bergwijn terug te halen. De verloren zonen. Vooral Bergwijn terug halen was een grote fiasco.RB Leipzig is in Duitsland een mooie club voor jonge spelers. Zelfs daar bakte Brobbey er niets van. Ik.had geen van beiden terug gehaald. Bergwijn is al vertrokken! Maar Brobbey is er nog en die schiet geen deuk in een pakje boter.

17-01-2025 15:01

Redrum +96117

Het allerergste van Brobbey blijft nog wel het feit dat we 20 miljoen hebben betaald om deze zelf opgeleide speler terug te kopen, nadat hij ons na jaren opleiding transfervrij had verlaten. Dat kan ik nog steeds niet bevatten.

16-01-2025 10:20

ck69 +13100

Brobbey en Bergwijn zijn misschien wel de slechtste aankopen in de historie van Ajax. Qua transfersom, salariskosten etc hebben de 2 bij elkaar zo'n 75 miljoen gekost en niet iets noemenswaardigs opgeleverd.

16-01-2025 13:56

Opperhoofd +12604

Sightsorson had nog een beter moyenne dan Brobbey.

16-01-2025 07:57

ck69 +13100

Danny Hoesen terughalen 😂

16-01-2025 13:57

Hunkelaars +3365

Sébastien Haller heeft woensdag opnieuw binnen mum van tijd zijn gigantische waarde voor FC Utrecht bewezen. De spits scoorde in de TOTO KNVB Beker-wedstrijd tegen RKC Waalwijk binnen 22 seconden na zijn entree.

Brobbey heeft hier 222 wedstrijden voor nodig.
Zo snel mogelijk weg met deze clown die ons 16 miljoen excl, salaris van 3 miljoen per jaar heeft gekost.
Frans van Seumeren en Jordy Zuidam zijn slimmer als Beuker en Kroes.

15-01-2025 23:11

nevs11 +1128

Pfoe als je dan nu de kwaliteit en het gemak waarmee hij speelt van Haller weer ziet, in twee invalbeurten.

Die is nog veel beter dan alle drie onze spitsen.

15-01-2025 22:13

JanMolby +1529

Ja, tuurlijk. Een slotoffensief met Brobbey, die zelf op slot zit.

15-01-2025 21:11

AFCAjaxMidNineties +12753

Brobbey verkopen ja. Wat een overschatte spits is dat zeg!!!

15-01-2025 20:32

Aabd +445

KNVB-beker “de grootste kans op een prijs”… Voor sommige mensen is de veterdiploma de grootste kans op een diploma. Dat verandert nog niet dat deze diploma waardeloos voor ze is

15-01-2025 18:11

nevs11 +1128

Ik wou dat ik ook een Europees ticket bij mijn veterstrikdiploma kreeg.

15-01-2025 22:14

Aabd +445

Richten op top 5, dan heb je meer kans op een Europese ticket en op CL (top 3). Je krijgt wel een aai over je bol van me bij je diploma 👊

15-01-2025 22:18

nevs11 +1128

Het hoogste Europa League ticket is voor de bekerwinnaar. Gezien de positie waar we vorig jaar stonden, vond ik de uitschakeling tegen Hercules nog schandaliger. Het bekertoernooi was toen eigenlijk van levensbelang voor Ajax.

15-01-2025 22:20

Aabd +445

Ja dat was bizar vorig jaar, wat een afgang. Wel jammer die wedstrijd tegen AZ. Ik hoop dat we die ticket niet nodig hebben van de KNVB-beker. CL zou fantastisch zijn

15-01-2025 22:25

Hunkelaars +3365

Wat moet het huidige Ajax in de CL??

15-01-2025 23:13

Aabd +445

Het geeft perspectief. Spelers komen eerder/blijven en CL geeft financieel een boost

15-01-2025 23:26

Simpelishetmoeilijkst +25228

Was dat niet de pot vsn Vulkanis,die mallloit?

17-01-2025 15:06

appiehappie +3049

Ik lees van alles maar wat ik heb gezien gi. avond is een goed begin ongeveer 15 minuten. Daarna zakt Ajax weg naar een zeer bedenkelijk niveau. AZ vind elkaar snel en soepel op het middenveld en dat is bij Ajax wel anders. Mika Godts had ook zijn avond niet. Brobbey krijgt geen fatsoenlijke bal en moet zich alles laten welgevallen van die Goes. De 2e helft had AZ toch geen kind meer aan Ajax. Was weer het niveau van RKC thuis.
Zeer spannend wordt het de komende weken. Ik vrees dat de GIFbeker weer aan de lippen gaat.
Mislintat wilde die sptis van VFB Stuttgart halen voor 11 miljoen. TOPspits, speelt nu bij Dortmund en gaat deze zomer weer verkassen voor 60 a 70 miljoen ri Italie.
Echter mevr Ellenderink en consorte gingen daar voor liggen met hun voetbal verstand.

15-01-2025 18:00

johanisajax +8836

Grootste kans is kampioen worden! Gewoon resultaat behalen tegen 90% van de ED en een goede dag tegen de toppers, dan ben je kampioen.

15-01-2025 16:52

vak114 +5538

Brobbey kan je met ge.al de volle 90 min. laten volmaken,hij ligt meet op de grond dan dat hij overeind staat.
Deze slappe zak moet Ajax zsm
afscheid van nemen,spits van niks,meer een domme kracht.

15-01-2025 16:15

NatteKrant +1776

Laten we eerlijk wezen.
Met het huidige spel (Brobbey als aanspeelpunt, en buitenspelers die naar binnen komen) komt de spits amper in stelling.

15-01-2025 15:26

Eurysaces +29527

Dat geldt niet alleen voor Brobbey, dat geldt voor meer spelers die in de basis horen. Brobbey is geen spits zoals Weghorst, daarvan maakt het niet uit of hij in een elftal staat dat aanvallend voetbal speelt. Brobbey is de spits die de bal vast houdt en zo aan het begin van een combinatie kan staan. Dan ben je erg afhankelijk van wat er om je heen staat en hoe dat is ingespeeld.

Ik ben er van overtuigd dat al het wisselen met FJ zijn niveau omlaag heeft gehaald, terwijl dat juist met Taylor, Godts en Brobbey een mooi tandem vormde. Ik hoop echt dat Farioli snel gaat werken aan automatismen en het vertrouwen bij spelers dat ze een basisplaats hebben, geen onzekerheid en frustratie meer bij deze jongens!

15-01-2025 15:05

tripleA +3895

Dit moet voor Brobbey zelf ook een drama zijn. Pas 1 goal. Hij moet naar een club die een tweespitsensysteem speelt, dan kan hij de goals door iemand anders laten maken en zelf het kapstokspelletje spelen. Wij hebben goals en dreiging nodig van een spits.

15-01-2025 14:32

vandenhaas4 +15082

Brobbey past inderdaad beter in een tweespitsensysteem. Hij kan schat iedere voorzit slecht in, en kan bovendien niet koppen dus aan voorzetten vanaf de zijkant heb je niets.

15-01-2025 17:47

Hebbendiekip +4777

Ajax hoort niet met voorzetten te spelen, maar met combinatie spel over de grond. Toch lekker dat je dan een hele sterke spits hebt die de bal voor je nummer 8,10,7 en 11 neer kan leggen. Dat Godts een trap heeft van een C pupil, traore m bijna altijd het stadion uit schiet en ook FJ niet echt lekker afrondt.. tja dan heb je niks aan zo’n kapstok.

15-01-2025 23:06

DamskoStrijderss +9668

Akpom graag een keer de kans geven in de spits. Beste en meest complete spits van de 3. Maar Farioli moet en zal hem misbruiken op de flanken. Waanzin.

15-01-2025 13:32

debarbaar +8250

Leuk, mijn idee is dat je de personen die brobbey terugkochten voor een godsvermogen een stadionverbod moet geven en je moet de zaakwaarnemer van brobbey zeggen dat hij weg mag voor het aankoopbedrag. Ik denk dat Brobbey zo maar dik 3 miljoen euro salaris op strijkt. Het sentiment dat Brobbey een aardige kerel is, zou moeten keren naar: deze peperdure man kan er niets van

15-01-2025 13:27

Thaschja55 +1665

Hij is in mijn ogen ook niet de spits die Ajax beter maakt ,
maar gisteren had ik ze beide ingezet Weghorst en Brobbey .

15-01-2025 13:23

SchipAhoy7 +1188

Hoe komt ie er nou bij om Brobbey als minst slechte speler te noemen. Hij deed alles fout - balaannames, passing, loop acties- het was helemaal niks gisteren met Brobbs.

15-01-2025 13:22

Ajax95Duivendrecht +24122

Nou ik drop hem: Ajax heeft een spitsenprobleem!

Met Brobbey voetbal je qua aanvalsspel best aardig en die creëert met zijn balvastheid kansen voor zichzelf en ploeggenoten, maar hij mist elke open doelkans die je maar kan bedenken. Weghorst is effectiever maar heeft last van een gebrek aan aanvoer vanaf de zijkanten (onze huidige buitenspelers geven niet op structurele basis ragfijne voorzetten), en is voor het overige een volkomen dood spel element. En Akpom, tja, need I say more over die vent...

Het is eigenlijk van de gekken dat we 3 spitsen hebben, waarvan geen één optimaal rendeert of de onbetwiste kwaliteiten heeft die je van een Ajax-spits zou mogen verwachten.

15-01-2025 13:16

Roy Derksen +1085

Speelde als een natte krant! Veel dingetjes met die Goes, en veel tijd nodig met alles!

15-01-2025 13:01

swelbaum +261

Brobbey mischien ff banken, geef Akpon is een kans.

15-01-2025 12:56

KarimB +11566

Echt genant hoeveel mensen het wel prima vinden om er uit te vliegen. Blijf er bij dat dit echt niks maar dan ook niks is waar Ajax voor staat. het zijn nog 3 wedstrijden naar een prijs.. Dit weg doen als tis niet erg is misschien nog wel het grootste dieptepunt van de afgelopen jaren. Niet het spel, niet de spelers maar deze instelling is echt t laagste hoe Ajax kon zakken

15-01-2025 11:43

Cosey2 +7033

Normaal gesproken heb je volkomen gelijk, maar we zitten in een uitzonderlijke periode

15-01-2025 12:14

stefanwillem +12124

Volledig mee eens. Je moet je kapot schamen.

15-01-2025 13:02

Hijosdedioses +6673

Ik gaf dat ook al een paar keer aan dat dat een trieste mentaliteit is. Ajax is recordhouder bekerwinsten en graag zie ik dat dit zo blijft.

15-01-2025 13:42

JoshuaSmits +9456

Brobbey laat het al een hele tijd afweten en Weghorst is niet goed genoeg. Zet Traore maar een keer in de spits en haal een ( goedkope) rechtsbuiten. Bijvoorbeeld Ihattaren of Halilovic.

15-01-2025 11:41

Marcw1972 +16598

Traore kun je inderdaad best een keer in de spits zetten. Maar Halilovic is geen rechtsbuiten en Ihattaren ook niet.

15-01-2025 11:44

JoshuaSmits +9456

Halilovic speelt vaker rechtsbuiten dan op het middenveld. Ook Ihattaren speelde bij Jong Ajax rechtsbuiten en bij PSV meestal ook.

15-01-2025 11:46

Rolo +13701

Schuif dan Faberski door en investeer in Bounida. Wanneer je Mo of Hallilovic op wil halen kun je beter investeren in het contract van Bounida.
Dan maak je meteen geld 'for the future'

15-01-2025 11:47

Asociaal +2792

Hoe slecht Ajax gister ook bezig was... Vind ik het ergens niet echt een ramp dat ze eruit liggen. Het was aan het begin van het seizoen al overduidelijk dat Ajax niet voor de prijzen strijd, en al helemaal niet op drie fronten.

Nu gewoon focussen op de competitie. En als ze resultaten weten te boeken in de EL, is het gewoon mooi meegenomen. Maakt Ajax misschien ook weer interessant voor de juiste spelers om naar Ajax te willen.

15-01-2025 11:36

KarimB +11566

Leg is uit waarom het geen ramp is? Je bent Ajacied toch? het zijn nog een kwart, halve en evt finale. 3 wedstrijden gaan echt totaal niks veranderen aan de fitheid met dit trage kont spel. En al het gewissel blijven ze ook wel fit.

Ajax speelt voor prijzen. Ajax is prijzen. Deze instelling van velen is miss nog wel het meest erge aan de teloorgang van Ajax

15-01-2025 11:42

Asociaal +2792

Persoonlijk vind ik de beker over 't algemeen niet zo interessant. KNVB beker heb ik zelf weinig mee, dus objectief ben ik er sowieso niet over. Een paar jaar geleden had ik echter wel anders gereageerd. Met de selectie die Ten Hag had, vond ik destijds wel dat ze gewoon voor de dubbel moesten gaan en sowieso CL groepsfase doorkomen. Maar met de huidige selectie is het in mijn ogen niet realistisch dat Ajax voor zowel de competitie als de beker gaat.

15-01-2025 13:26

Hijosdedioses +6673

Ajax heeft de laatste twee bekerfinales (2022 en 2023) verloren van psv. Dit vond je ook niet zo’n ramp? Topsportmentaliteit betekent dat je elke prijs wilt winnen hoe klein of groot. We verwachten die mentaliteit wel van de club, maar dan vind ik dat de supporters dat ook moeten hebben.

15-01-2025 13:46

Asociaal +2792

Als jij mijn reactie op KarimB gelezen hebt, dan weet je wat ik van de finale van 2022 vind. Die van 2023 heb je echter wel een punt. Destijds had ik geen verwachtingen vanwege de trammelant met Schreuder. Haalden ze de halve finale, moesten ze tegen Feyenoord. Velen gaven Ajax hier destijds ook geen enkele kans (niet dat ik vanwege de lage verwachtingen hier ook weinig verwachtte). Toen ze die wel wonnen, dacht ik, als ze dit konden tegen Feyenoord, geef dan ook alles maar tegen PSV, wie weet wat erin zit. Maar helaas, het mocht niet zo zijn.

15-01-2025 14:25

Baco123 +6461

Gewoon terecht verloren, voetbal is en blijft kut ook onder farioli, tis niet om aan te gluren
Kroes ga wat doen elftal mist echt van alles om top te zijn

15-01-2025 11:10

AjaxBigStars +995

Dat Haller nu bij Utreg voetbalt doet me wel pijn aan de ogen

15-01-2025 11:03

renemar +432

Ja, laten we die lompe boer vooral 90 minuten vrij worstelen. Heeft totaal geen balgevoel, speelt alsof hij klompen aan zijn voeten heeft. Waardeloze spits, snel voor 1 euro verkopen, spaar je in ieder geval zijn bezopen miljoenen salaris.

15-01-2025 10:52

BokkieBokstra +11312

Wat een onzin brobbey is een belangrijke schakel in het samenspel van ajax. Eens met de schrijver je had hem moeten laten staan en dan zet je weghorst erbij.

15-01-2025 11:26

Rolo +13701

Ik denk dat Brobbey voorlopig even (en dat zei ik vanmorgen ook al in een andere post) tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen.

Gisteren zag je in de tweede minuut de frustratie al van hem afdruipen toen hij de buitenspelkans mistte. De toon voor de rest van de wedstrijd van Brobbey was daar gezet.

Ballen springen van zijn lichaam als ongeleide projectielen op dit moment. Daardoor moet hij daarna iedere keer 2 a 3 meter herstellen en kan je aanval vooraan beginnen.

Hij ligt ontiegelijk onder een vergrootglas doordat doelpunten uitblijven. Dit komt en Brobbey en Ajax niet ten goede.

15-01-2025 11:39

TJHooker +3938

In bescherming nemen of extra veel vertrouwen geven? Zelf ben ik een voorstander voor het laatste! Ongeacht of je hem goed genoeg vindt voor Ajax, je hebt het er momenteel mee te doen. Er het beste uit halen lijkt mij dan het advies. Brobbey moet een keer een wedstrijd hebben waarin het loopt en hij er een paar, of een hele belangrijke maakt. Steeds maar wisselen is volgens mij niet de weg. Uiteindelijk heb je misschien een Brobbey die gaat scoren, levert het in de verkoop meer op en pakken we puntjes. Weghorst, Akpom of Betrand in de spits is niet op voorhand een betere keuze, Weghorst heeft gister helemaal geen knikker geraakt.
Gewoon extra veel vertrouwen geven is nu je beste optie.

15-01-2025 12:08

renemar +432

Welk samenspel? De lomperik kan niks met de bal. Hij hangt maar tegen zijn tegenstander. 1 goal tot nu toe. De spits van een derde klas amateur club doet het beter. Een gotspe dat hij bij AJAX speelt.

15-01-2025 12:33

KarimB +11566

Kijk is hoe Mo Meerdink die bal afmaakt. Vergelijk dat is met Brobbey die kans 1ste helft afwerkt. Gwn lomp je poot er tegen aan kletsen en maar zien.

15-01-2025 10:39

Orangesoul +5988

Is ook het verschil tussen een technisch spits en bonkige krachtige spits.. Een slimme spits ontbreekt bij Ajax. Een Akpom staat bovenin de pikorde op het gebied van een technische en overzichtelijke speler. Snap niet waarom Akpom de kans krijgt in de spits. Brobbey brengt t niet en Weghorst is de ideale supersub met momenten. Brobbey terugzetten naar Jong Ajax en daar zn vorm terugvinden..

15-01-2025 10:54

P.Russo +6350

Akpom heeft het begin van het seizoen in de punt van de aanval gestaan (Europese wedstrijden, oefenwedstrijden en tegen Heerenveen) en wist ook niet te overtuigen.

15-01-2025 10:56

KarimB +11566

Hatrick wel nog

15-01-2025 10:59

Myriad +7088

Godts nam veel verkeerde beslissingen en Traoré maakte helemaal weinig klaar. Dan houdt het snel op.

Als je de flanken van Ajax kan afstoppen, wat AZ met 2 man op Godts deed, dan zijn we al snel uitgevoetbald.

Waar is plan B?

15-01-2025 10:37

P.Russo +6350

Plan B zou Weghorst moeten zijn maar ik zie tot mijn verbazing steeds wanneer hij invalt, dat we gewoon geen voorzetten afleveren. Dan is ook plan B waardeloos helaas..

15-01-2025 10:57

BokkieBokstra +11312

Daar heeft brobbey ook mee te maken. Zag laatst ajax wedstrijd waar weghorst begon hij kreeg letterlijk geen enkele bal

15-01-2025 11:27

P.Russo +6350

Dat klopt inderdaad, al zie ik Brobbey nog wel eens betrokken worden bij een aanval. Je kunt hem ook met een diepe bal wegsteken en soms creëert hij nog eens wat voor zichzelf. Weghorst is compleet afhankelijk van aanvoer want anders heb je vrij weinig aan hem. Ik zie dan altijd met verbazing hoge ballen op Brobbey, waarbij hij mooie kopkansen krijgt. Die kansen zou Weghorst moeten krijgen als hij erin komt. Alleen komt er dan nooit een fatsoenlijke voorzet. Dat moet frustrerend zijn voor Weghorst.

15-01-2025 13:14

mokum410 +3292

Waar is plan B?
Waar zijn de goede spelers?
Oh wacht die hebben helemaal niet, wat verwacht je dan

15-01-2025 12:29

KarimB +11566

Gisteren letterlijk een moment met een bal van Godts (nu leek het een kut bal). Dat Brobbey zo t gat in kan duiken. Maar hij loopt amper meer diep. Hij speelt inmiddels zo dat hij bij zijn verdediger in de buurt blijft zodat die kan duelleren

15-01-2025 10:34

Cosey2 +7033

Die bal was te hard

15-01-2025 11:49

KarimB +11566

Zal best. Dat kan. Maar Brobbey doet 0 aanstalten. Daar lag echt alle ruimte namelijk. Maar hij blijft gwn bij zijn verdediger hangen

15-01-2025 11:51

3*stars*3 +23445

Zou mij niet verbazen als er privé iets speelt bij Brobbey.
Veel mensen zijn het al vergeten maar vorig jaar hielp hij Ajax met z’n 18 goals en 10 assists naar plek 4.
Zonder zijn inbreng was 23/24 helemaal in horror geëindigd.
Kan niet zo zijn dat hij nu zelfs de meeste 100% kansen mist.
Misschien dat een sport psycholoog kan helpen.

15-01-2025 10:21

KarimB +11566

En met.al zijn missers kostte hij plek 3. Tis maar net hoe je t wilt zien.

Een Ajax spits die er 18 maakt. Tja ik vind dat eigenlijk net een 6.5.

15-01-2025 10:27

Been +12501

Volgens mij deed hij dat min of meer in een half seizoen. Miste 1e seizoenshelft ook heel veel kansen, toen was er vrijwel dezelfde discussie als nu. Kortom, het zit er in maar de wisselvalligheid en doelpunten droogtes zitten net zo goed in die jongen. Kan vriezen kan dooien.

15-01-2025 10:52

mokum410 +3292

en wat vond je van Haller?
Die "fantastische spits" maakte er 19 + 2 penalties

15-01-2025 12:32

3*stars*3 +23445

KarimB, tja als je het wil bekijken met een halflege glas, prima.

Mokum410, Haller deed het in 1,5 seizoen prima en scoorde ook in de grotere duels.
Overigens blijft het gewoon knap wat Brobbey vorig jaar deed, in een dramatisch Ajax ploeg.
Maarja, zo zie ik het.

15-01-2025 15:05

Sunny +9553

Het ligt primair aan het idiote en domme spelsysteem van Farioli.
De behaalde punten zijn scorebord journalistiek want vaak genoeg gemazzeld.
Zelfs met deze middelmatige selectie kan je echt wel dominanter spelen en punten pakken .

Maar als je je team zelfs in kansrijke situaties voortdurend op safe / terugdraaien laat spelen, daarmee de tegenstander alle tijd geeft om weer goed te staan, je keeper de bal zo lang mogelijk onder de voet houdt en vervolgens of traag op gaat bouwen of de bal een peer naar voren en repeat, repeat, repeat, krijg je te zien waar we al een aantal maanden naar kijken; laf, traag als dikke-stront voetbal.

Nog wat; je speelt continue in een laag tempo en dynamiek waardoor het in principe heel lastig is om na balverlies om te schakelen naar maximum. Tegenstanders vliegen daarom maar al te vaak over je heen want staan wel ingesteld op max.

15-01-2025 09:49

mokum410 +3292

Zelfs met deze middelmatige selectie kan je echt wel dominanter spelen en punten pakken .

Incorrect

15-01-2025 12:33

afca95 +1301

Ik verwacht helemaal geen prijs dit seizoen enige prijs is plaatsing CL. Maar op deze manier zijn ze hard op weg om zich te plaatsen voor de voorronde Conference League. Wat een dramatische instelling en houding van de spelers van Ajax.

15-01-2025 09:45

Blava2 +153

Brobbey kan alleen bestreden worden door hem constant vast te pakken. Anders is de verdediger kansloos. Zie Goes gisterenavond. Nederlandse scheidsrechters hebben blijkbaar afgesproken dat zoiets mag, anders kan ik het niet verklaren. Meestal krijgt Brobbey een vrije trap tegen doordat de eerste overtreding van de verdediger niet wordt gezien. Het is te belachelijk voor woorden om Brobbey af te schrijven.

Het beter om de persoon te ontslaan die Traore en Weghorst heeft gehaald. Weghorst kan niet voetballen en Traore heeft geen power.

15-01-2025 09:30

nevs11 +1128

Het probleem is dat Brobbey zelf ook in elk duel allebei zijn armen nodig heeft. Wie maakt er dan de overtreding?

15-01-2025 09:32

Blava2 +153

Hij moet wel. Als hij wordt vastgepakt van achteren om zich los te maken. Niemand ziet de eerste overtreding van de verdediger omdat iedereen de bal volgt.

15-01-2025 09:37

nevs11 +1128

Niet mee eens. Een verdediger gaat vastpakken omdat de aanvaller dat doet. Anders zou toch elke spits continue vastgehouden worden?

15-01-2025 09:40

Blava2 +153

Brobbey heeft het vermogen om met zijn lichaam zijn tegenstander als draaischijf te gebruiken. Daar is niets mis mee. Dat wil iedere verdediger voorkomen. Meeste aanvallers hebben dat vermogen niet. Je kan het vergelijken met handbal. Daar wordt de centrum aanvaller ook altijd vastgehouden, geschopt en geslagen. In meeste gevallen krijgt die aanvaller dan een vrije worp. Brobbey speelt hetzelfde en is moeilijk te verdedigen zonder een overtreding te maken. .

15-01-2025 10:35

nevs11 +1128

Ik zie het anders en zie dat Brobbey met die manier van spelen juist zelf iedere keer een overtreding maakt. Daarnaast, techniek heeft hij niet, kan niet eens een bal normaal aannemen. Als je dan altijd het fysieke in een duel opzoekt wordt dat alleen maar moeilijker, om wel normaal met de bal om te gaan.

Zijn draaischijftactiek waar je over spreekt werkt daarom juist averechts.

15-01-2025 12:14

nevs11 +1128

Goed voorbeeld was gisteren de overtreding op Fitz Jim waar we op circa 25 meter een vrije trap voor kregen. De scheidsrechter floot eerst niet en toen leek er ook een overtreding op Brobbey gemaakt te worden. Kijk dat fragment eens terug en dan zie je dat Brobbey achterwaarts met zijn armen en handen zelf Goes vasthoudt.

15-01-2025 12:17

P.Russo +6350

Weghorst heeft tenminste wel zijn waarde bewezen met zeer belangrijke goals tegen o.a. Groningen, NEC en Heracles. Anders hadden we nu op plek 6 gestaan.

15-01-2025 10:26

Patje2011AJAX +2111

2e plek is een grote prijs.

15-01-2025 09:30

Bals +3766

-----Roep al meer dan 3 jaar dat........ En dat "ze" het daarna met sulletje Rijkhof nog eens dunnetjes overdeden, was helemaal onbegrijpelijk.

15-01-2025 09:29

Mijnclub33x +9884

Brobbey moet gewoon snel verkocht worden want hij heeft helemaal niets te zoeken bij Ajax. Hij hangt maar, valt, kan geen mannetje passeren, kan niet voetballen. Is de technische staf zo achterlijk dat ze dat zelf niet zien terwijl 50.000 toeschouwers dat wel zien??

15-01-2025 09:12

Mijnclub33x +9884

Geef gewoon Weghorst een vaste plaats en stem het spelbeeld op hem af.

15-01-2025 09:15

Mijnclub33x +9884

Ik behoor tot de oudere generatie maar Brobbey is gewoon de slechtste spits in 50 jaar die Ajax ooit gehad heeft. Kan me in die 50 jaar geen slechtere spits herinneringen die Ajax gehad heeft.

15-01-2025 09:24

Patje2011AJAX +2111

Cvitanich?

15-01-2025 09:30

nevs11 +1128

Dat was helemaal niet zo’n slechte spits.

15-01-2025 09:34

ajaxamsterdamajax +665

Als je geen slechtere spitsen kent heb je weinig voetbal gekeken ouwe

15-01-2025 09:34

KarimB +11566

Die was meer dan prima.

15-01-2025 10:28

KarimB +11566

Noem ze maar op.
Ik kijk sinds 1996. Maar erg bewust was t niet de eerste jaren. Ik kom op

Machlas
Mido
Zlatan
Charisteas
Rosenberg
Huntelaar
Cvitanich
El Hamdaoui
Sighthorson
Dolberg

Ik reken alle valse spitsen ff niet mee. Ik vind letterlijk iedereen in dit rijtje doelgerichter dan Brobbey

15-01-2025 10:32

John.B45 +150

Vergeet Milik niet😝

15-01-2025 11:36

Kreugerrand +784

42 wedstrijden en 13 goals

15-01-2025 11:51

Kreugerrand +784

Machlas 74 wedstrijden 38 goals
Mido 45 wedstrijden 23 goals
Zlatan 74 wedstrijden 35 goals
Charisteas 31 wedstrijden 12 goals
Rosenberg 40 wedstrijden 12 goals
Huntelaar 189 wedstrijden 125 goals
Cvitanich 42 wedstrijden 13 goals
El Hamdaoui 26 wedstrijden 13 goals
Sightorson 80 wedstrijden 31 goals
Dolberg 119 wedstrijden 45 goals
Milik 52 wedstrijden 32 goals
Anastasiou 32 wedstrijden 7 goals
Haller 50 wedstrijden 32 goals
Weghorst 5 wedstrijden 3 goals

Brobbey 78 wedstrijden 38 goals dus Jong Ajax niet mee gerekend

assist niet mee gerekend

15-01-2025 12:07

Kreugerrand +784

Dus als je gemiddeld zo kijkt is Anastasiuo de slechtste scorende spits

15-01-2025 12:08

Kreugerrand +784

gemiddelde van boven naar beneden
0.51
0.51
0.47
0.39
0.30
0.66
0.31
0.50
0.39
0.38
0.62
0.22
0.64
0.60

0.49

15-01-2025 12:24

mokum410 +3292

Sigthorsson was echt veeeeeeel slechter

15-01-2025 12:34

Koekie87 +20987

Soetears, Sonck!!!

15-01-2025 14:04

Mijnclub33x +9884

Zeker weten!!

15-01-2025 14:14

Mijnclub33x +9884

Maar niet de slechtste voetballer

15-01-2025 14:16

Hijosdedioses +6673

Brobbey is zo voorspelbaar voor verdedigers. Ze weten dat hij met zijn rug naar de goal speelt en het fysieke duel opzoekt met de verdediger. En verder geen creativiteit of verrassingen in zijn spel. Wat moeten we nou met hem? Verkopen wordt nog lastig ook, vooral omdat we dachten dat hij veel transferwaarde vertegenwoordigde.

15-01-2025 09:06

Hijosdedioses +6673

In 1 week won Ajax van fey en psv. Dit team heeft het dus echt wel in zich. Het is alleen vreemd dat daar gister totaal niets uitkwam!

15-01-2025 09:02

Mijnclub33x +9884

Ik denk dat het een toevalstreffer was. Feyenoord en PSV waren toen ook niet op hun best. De werkelijkheid dient zich aan door de armoede in de Ajax selectie en mag je hopen dat je nog derde wordt want Utrecht en AZ zijn gewoon beter.

15-01-2025 09:19

Cosey2 +7033

Een compleet Feyenoord ook helaas

15-01-2025 10:05

LukaLitmanen +82062

Brobbey heeft 18 miljoen gekost en is bijna 23 jaar, maar sommigen blijven hem beschouwen als een soort talent

Verbijsterend hoe laag de lat ligt voor aantal hier

15-01-2025 09:01

B2tob4 +12080

Het ergste is dat sommigen hier ook constant de hoop en verwachting uitspreken dat Brobbey straks/ooit wel beslissend voor dit Ajax gaat worden.
Brobbey is te beperkt en voorspelbaar in zijn acties, zie daar ook op termijn weinig of geen verbetering in komen.

15-01-2025 10:20

Dubbelvla +8460

fuck prijzen dit seizoen, je moet je plaatsen voor de CL, idealiter met een stijgende lijn in het spel, zodat je later meer kans hebt op prijzen.

15-01-2025 08:56

KarimB +11566

Hoe krijg je het als Ajacied uit je mond

15-01-2025 10:36

mokum410 +3292

Blijf de realiteit ontkennen. Deze selectie is gelijkwaardig aan FC Utrecht / FC Twente

15-01-2025 12:35

GAjax31 +16127

Dat je met deze uitgebalanceerde selectie niet wekelijks aantrekkelijk voetbal kan spelen begrijp ik. Maar ik mis wel echt de stijgende lijn bij Ajax. Het is sinds Maccabi thuis gewoon structureel slecht spel. En als dat door het overvolle programma kwam, wat steeds werd gezegd, dan verwacht je toch na de winterstop enige verbetering maar de eerste twee potjes zijn precies in de lijn met die van voor de winterstop.

Voor mijn gevoel scoren we ook gewoon weinig uit goed lopende aanvallen.. een penalty tegen RKC, een kopbal van Rugani tegen Telstar, een afstandschot van Gaaei.. Als je alle goals optelt van al onze aanvallers, Brobbey, Akpom, Weghorst, Berghuis, Traore en Godts, dan kom je misschien op een paar meer uit dan die Steijn bij Twente in zijn eentje doet..

15-01-2025 08:52

Rob1976 +9491

7x op rij niet winnen van az is best triest aan het worden. En Godts hadden ze gister nonstop 2 a 3 man op staan, erg slim gespeeld, daardoor kwam hij totaal niet in de wedstrijd kwam.

15-01-2025 08:50

Bensco +7170

Oefff, dat is wel een pijnlijke statistiek.

15-01-2025 08:52

Eriksen10 +4792

Brobbey is niveau Telstar. Geen techniek, slimmigheidjes en is alleen maar aan het worstelen.

15-01-2025 08:35

ZuenAFCA +2097

Brobbey heeft dit jaar 1 goal meer gemaakt dan wij supporters. Maar lekker laten staan hoor dat toptalent

15-01-2025 08:30

WZAWZDB33 +796

Zoveel mogelijk doorselecteren en dan ziet het er hopelijk vanaf volgend seizoen ongeveer zo uit nadat er een shitload aan brandhout en miljoenen is bespaard:

Ramaj, Gorter

Veltman, Alders,
Sutalo, Veltman, Ugwu
Hato, Kaplan
Baas, Mokio

Berg, Mannsverk
Regeer, Berghuis
Fitz Jim, Steur, Bounida

Traoré, Faberski
Dolberg, Weghorst, Konadu
Godts, Moro

Gaan/moeten weg: Pasveer, Rensch, Gaaei, Rugani, Wijndal, Henderson, Klaassen, vd Boomen, Tahirovic, Hlynsson(huur), Taylor, Brobbey, Akpom, VAD, Banel, Rasmussen, Rijkhoff(huur), Forbs, Gooijer(huur), Sosa, Medic, Unuvar.

15-01-2025 08:29

ajaxfan1972 +2476

Als farioli wil winnen moet ie beginnen met brobbey niet meer opstellen scoort nooit en ook meevoetballend niet goed
Gewoon snel afscheid van deze dure miskoop nemen

15-01-2025 08:09

JanBiesbos +29059

Hij schiet er toch niks in ongelofelijk

15-01-2025 08:08
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.