NB: 'Fitz-Jim liep te sjokken en leverde de ene na de andere bal in'

door Jesse ter Haar 298

Bron Ajax Showtime

NB: 'Fitz-Jim liep te sjokken en leverde de ene na de andere bal in'

door Jesse ter Haar 298

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax blameert zich op bezoek bij Rigas FS en gaat met 1-0 onderuit. Ditmaal met redacteur Brent Tomassen. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: Ajax moet zich diep schamen voor een nederlaag tegen een tegenstander van dit kaliber.

'Ik heb hier eigenlijk niks aan toe te voegen. Ajax zet zichzelf natuurlijk compleet voor schut. Ik dacht vorig seizoen met Hercules-uit het dieptepunt meegemaakt te hebben van een flink deel van deze selectie, maar die tegenstander had nog een paar aardige voetballers rondlopen. Vanavond zat er gewoon niks in. En zelfs dan had je nog kunnen ontsnappen als met name Fitz-Jim zijn kansen had benut.'

Speelden de omstandigheden in het stadion voor jou een rol?

'Het is een cliché om te zeggen dat dit geen excuus mag zijn, maar op dit veld laat je je hond nog niet uit. Aan de andere kant lagen er zeker voor rust echt wel de ruimtes om tot kansen te komen. Bij Ziggo Sport liet Youri Mulder zien dat de ruimtes er wel degelijk lagen achter de defensie van RFS, maar iemand als Taylor ging nauwelijks diep. Als je het daarvan moet hebben en het gebeurt niet, dan houdt het al gauw op en krijg je zo'n spelbeeld.'

Welke Ajacied(en) stelde jou het meest teleur?

'Dat was echt wel Fitz-Jim en niet alleen vanwege de fout in aanloop naar de 1-0. Hij leverde de ene na de andere bal in, liep te sjokken en miste daarnaast twee levensgrote kansen. Het is me een raadsel hoe je zulke hoge pieken - denk aan wedstrijden tegen PSV en Besiktas, maar zelfs zondag tegen sc Heerenveen - en diepe dalen kan hebben als hij dit seizoen. Als Fitz-Jim echt een vaste basisspeler wil worden, moet deze wisselvalligheid eruit. Anders blijft hij voor mij een beetje het type "ideale twaalfde man".

'Traoré vond ik ook vreselijk matig. Hij heeft een mooie aanname, maar lijkt vaak niet te snappen dat wanneer een tegenstander zich ingraaft het geen zin heeft om te gaan dribbelen uit stilstand. Op zulke momenten moet je proberen te versnellen door een korte combinatie aan te gaan. Hij heeft de techniek en snelheid hiervoor, maar het komt er de ene wedstrijd wel en de andere wedstrijd totaal niet uit.'

Tekst gaat verder onder de foto.

bertrand traore rigas ajax 24 25
Bertrand Traoré begon de wedstrijd tegen Rigas FS als rechtsbuiten van Ajax, maar wist het verschil niet te maken.

Ajax komt dit seizoen enkel goed voor de dag als het andere team de bal ook wil hebben. Waar ligt dat volgens jou aan?

'De kracht van Farioli ligt duidelijk in het zo moeilijk mogelijk maken voor de tegenstanders door ze in hun zwakte te lokken. Zo hebben ze in één week tijd gewonnen van Feyenoord en PSV. Als een tegenstander Ajax aan de bal laat, heb je spelers nodig die tegenstanders verwarren door middel van loopacties zonder bal. Normaal is een Taylor hier een voorloper in, maar juist hij was grote fases van de wedstrijd onzichtbaar. Als je dan weinig lopende mensen hebt, zul je het van je creativiteit op het middenveld of de flanken moeten hebben, maar dat ontbrak compleet. Op het middenveld ontbreekt die creativiteit overigens het hele seizoen al.'

Devyne Rensch vertrok donderdag bij Ajax en Jorrel Hato was geschorst. Hoe kijk jij naar de oplossing van Francesco Farioli in theorie en vervolgens in de praktijk?

'Het kwam Farioli slecht uit dat hij twee spelers miste die in zijn gewenste spel een sleutelrol spelen. Dat Gaaei liever aan de zijlijn speelt, weet iedereen, maar Baas zou aan de binnenkant moeten kunnen spelen. Ik heb alleen het gevoel dat Farioli de opdracht heeft gegeven aan Baas om wat meer achterin te blijven, omdat Gaaei vaak weg is. Ook stond Baas vaak aan de zijlijn geplakt, waar hij erg oncomfortabel oogde, omdat hij daar makkelijk ingesloten werd.'

Hoe kijk jij naar de pogingen van Ajax in de tweede helft om nog iets te forceren, zoals de ingebrachte wissels en het daaropvolgende spel?

'Ajax creëerde door iets directer spel meer kansen dan voor rust, maar in zo'n slechte wedstrijd heb je het geluk nodig dat de goal valt. Denk aan de bal die van de lijn wordt gehaald of de kans voor Fitz-Jim na goed werk van Akpom. Ik snapte wel heel goed dat Weghorst erin kwam voor Brobbey, want laatstgenoemde was alleen maar aan het worstelen en er kwam weinig uit voort. Je zag op enkele momenten dat Weghorst zich in de lucht kon meten met de verdedigers van RFS, maar hij werd te weinig in deze situaties gebracht. Hierdoor kwam hij uiteindelijk niet veel in het stuk voor.'

Hoe kijk jij nu naar Ajax’ uitgangspositie voor de laatste wedstrijd tegen Galatasaray?

'Ik mag hopen dat Ajax zich iets comfortabeler zal voelen in de eigen ArenA, maar je hebt jezelf enorm veel druk opgelegd voor de wedstrijd tegen Galatasaray. Voorafgaand aan RFS-uit voelde ik de druk voor de laatste wedstrijd totaal niet, maar ik ben benieuwd hoe Ajax nu met de druk van zo'n beslissende wedstrijd als die van volgende week omgaat. Top acht gaat nu niet meer lukken maar je wil wel in Europa actief blijven.'

Tot slot: wat moet Ajax volgens jou vooral nog doen in de slotfase van de winterse transferperiode?

'Dat is een open deur, want er moet gewoon een linksbuiten bij. Het liefst iemand met snelheid, maar vooral met diepte zonder bal. Zeker omdat Traoré en Godts de bal steeds in de voeten vragen en veelal vanuit stilstand opereren. Daarnaast geloof ik niet dat er ook nog een rechtsback bij komt, dus hopelijk komen Farioli en Regeer uiteindelijk samen tot de conclusie dat het voor het elftal misschien beter is om op die positie te gaan spelen. Anders hoop ik dat Gerald Alders zich op zeer korte termijn kan laten zien in Ajax 1.'

Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)
Brent Tomassen (X: @Brent_Tomassen | E-mail: brent.tomassen@gmail.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort'

#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’
#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’
#rkcaja: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’
#slaaja: ‘Als Brobbey zijn kansen benut, win je deze wedstrijd gewoon'
#ajagro: 'Brobbey is ook zonder goals belangrijk voor het aanvalsspel van Ajax'
#heraja: 'Het karakter van Ajax is echt veranderd, ze zijn bereid om voor elkaar te vechten'
#qaraja: 'Met het oog op Ajax’ drukke speelschema valt het sparen van Brobbey goed uit te leggen'
#ajawil: 'Tegen Feyenoord en PSV wil je als Ajax wél met een zo sterk mogelijk team starten'
#feyaja: 'Farioli is veel meer dan een simpele Italiaanse trainer'
#ajapsv: 'Het zou gek zijn als Ajax geen rol gaat spelen in de titelrace'
#ajamac: 'De 2-0 van Taylor toont aan dat Ajax het geweldig kan doen tegen teams met een laag blok'
#tweaja: 'Henderson kreeg het tempo er niet in tegen FC Twente'
#ajapec: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte'
#rsoaja: 'De diepgang en het loopvermogen van Taylor en Klaassen werden gemist'
#necaja: 'NEC heeft tegen Ajax vanaf de eerste tot de laatste minuut de dienst uitgemaakt'
#ajautr: 'Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is'
#azaja: 'Berghuis voegt op rechtsbuiten niks toe aan het spel van Ajax'
#ajalaz: 'Aan de bal is Baas de laatste tijd behoorlijk slordig'
#ajaalm: 'Je ziet dat Taylor Farioli's vertrouwen graag wil uitbetalen'
#ajatel: ‘Veelzeggend dat Ajax via een kopbal uit een corner op 1-0 moet komen’
#spaaja: 'Taylor is voor mij de belichaming van Ajax in 2024'
#ajarkc: 'Fitz-Jim moet in de pikorde altijd boven Klaassen staan'
#azaja: 'Je moet Brobbey laten staan als je echt met een slotoffensief wilt komen'
#heeaja: 'Ajax als titelkandidaat neerzetten is echt te vroeg’

Lees meer over:
Plaats reactie

jeroenbosman1986! +182

Niet doen alsof het alleen aan Frits-Jim lag. De rest van het elftal deed ook geen reet om te willen willen. Lekker makkelijk om alles hem te projecteren slappe gezeik altijd

25-01-2025 19:07

driehoekjes +3347

Het hele elftal speelde slecht. Laten we FJ niet de zondebok maken en zeker ook zijn goede acties benoemen. Op 6 zou hij beter uit de voeten kunnen, dan is duidelijker wat hij moet doen en komt er meer voetbal op die positie.

25-01-2025 05:08

DD +6399

Fitz Jim speelde slecht idd, 2 grote kansen gemist en was debet aan tegendoelpunt. Maar hij was wel de enige die de bal durfde te hebben, in beweging was en iets creëerde. Daar heb ik dan meer mee dan de met degene die verstoppertje speelde.... maargoed ik zal wel de enige zijn

24-01-2025 20:36

ajaxiscruijff +847

Mee eens. Hij was gisteren slecht, zeker als rechtsback. Maar zijn balbehandeling is echt goed. Slordigheden moeten uit zijn spel. Als dat lukt, kan hij echt goed worden. Wedstrijd zoals die van gisteren is zeer leerzaam voor hem geweest.

24-01-2025 21:27

Robertini +39307

Kan Ajax eigenlijk nog uitgeschakeld worden? Volgens mij alleen als we verliezen en Braga 11 doelsaldo goedmaakt, toch?

Fenerbahce en Midtjylland, Twente en Besiktas, Paok en Sociedad spelen nog tegen elkaar, dus volgens mij is de enige manier dat we meer dan 8 plaatsen kunnen zakken als Braga 11 doelsaldo goed maakt en alle andere concurrenten winnen, behalve Paok en Sociedad, die moeten gelijkspelen. Zelfs als we verliezen.

8 plaatsen is nog steeds 24, dus nog steeds door. Twente en/of Besiktas eindigt sowieso onder ons, Fenerbahce en/of Midtjylland eindigt onder ons, Sociedad of PAOK ook als ze niet gelijkspelen (alhoewel dat ongetwijfeld een salonremise wordt, maar ze zijn ook niet nodig volgens mij).

Heb ik gelijk of maak ik een denkfout?

24-01-2025 19:52

Spielmacher +10721

Fitz was met afstand de slechtste op het veld en gaf ook nog eens de goal kado. Maar eventjes banken wmb.

24-01-2025 19:23

Robertini +39307

Wie dan? We hebben geen alternatief. Klaassen is echt droevig niveau.

24-01-2025 19:58

Spielmacher +10721

Valt wel mee vind ik. Klaassen bashen is ´de rigeur´, maar ik zie hem altijd buffelen, afjagen en scoren. Heel Ajax is bovendien benieuwd naar Bounida. En je hebt ook Boomen en Regeer nu.

24-01-2025 22:17

Robertini +39307

Hij loopt altijd in de weg, dat buffelen doe je maar bij Feyenoord. Hij is de meest onzichtbare speler van Ajax, en voor een aanvallende middenvelder is dat echt een probleem. Ook al sinds 10 november niet meer gescoord overigens.

24-01-2025 22:22

jeroenbosman1986! +182

Hahaha van den boomen alsjeblieft zeg die raakt helemaal geen pepernoot en klaasen is niet speel gerechtigd na denken

25-01-2025 19:10

Robertini +39307

Sowieso, liever een wisselvallige Fitz-Jim dan een altijd slechte Vd Boomen of Klaassen

25-01-2025 21:58

jeroenbosman1986! +182

Niet alleen het hele team was belabberd maar makkelijk alles op hem af te projecteren hij durfde tenminste aan de bal te komen de andere wilde de bal zo snel mogelijk kwijt dus niet janken op hem alleen

25-01-2025 19:09

Gooseman +11884

Kyan is gewend om op Cruijff Courts te voetballen. Strak gemaaide veldjes, kunstgras. Zo'n omgeploegde akker is niks voor de voetjes van Kyan. Bal sprong gewoon 15 cm omhoog bij zijn laatste kans.

24-01-2025 19:07

gerdehaas2207 +77

Het was een triest zooitje. Leek wel of ze het met opzet deden. Zo’n Traoré met zijn ervaring is toch heel erg, om over Godts en Brobbey maar te zwijgen. Arme 2500 msn die er nog steeds naar gaan kijken voor een hoop geld. Ik was er na 35 minuten al helemaal klaar mee. Ben de teleurstellingen echt zat. Ajax vergoedt deze 2500 man hjn kosten. Nee we geven 4,5 miljoen uit voor een jongen, die helemaal niet weg gehoeven had. Ik word er echt onpasselijk van, wat een amateurisme. Coach hoort niet bij Ajax, wij houden niet van zijn catenaccio.

24-01-2025 19:06

Milan95 +3588

Wat een onzin. Speelde slecht maar komt wel als enige drie keer in scoringspositie, juist door loopacties. En zowel Henderson als Taylor hadden meer balverlies.

24-01-2025 18:42

Jopienr14 +416

Ja jij draait het om. Fitz Jim was gewoon de allerslechtste speler gisteravond

24-01-2025 19:05

Milan95 +3588

Goed onderbouwd.

24-01-2025 20:04

jeroenbosman1986! +182

Heb jij een andere wedstrijd gekeken dan. Henderson was nog slechter

25-01-2025 19:12

Robertini +39307

Mist twee gigantische kansen en geeft de assist op een tegengoal, dan speel je wel slecht hoor.

24-01-2025 19:56

Milan95 +3588

Zoals ik ook zei.

24-01-2025 20:04

4EVERAJAX +8401

FJ was iemand die wil tenminste nog aan de bal komen, ondanks zijn vele ongelukkig momenten. Hendo Taylor van de basis 11 stelden ook zwaar teleur. Traag voetbal en totaal geen pogingen om een man meer situatie te creëeren. Achterin onfortuinlij 2 nieuwe backs. Laten we het verder maar niet hebben over de gehele voorhoede, die waren echt slecht.

24-01-2025 20:08

jeroenbosman1986! +182

Idd vooral Henderson die leverde de bal nog baken in met zijn slappe balletjes

25-01-2025 19:11

Chalana1984 +4528

Speelt FJ eens een ongelukkige en slechte wedstrijd en ineens kan hij er helemaal niets meer van. Wat een onzin. Die jongen is nog jong. Een beetje clementie als iemand in de fout gaat, hebben we dat allemaal zo af en toe niet nodig?

24-01-2025 18:33

Cohiba +2227

Dat is ook zo maar hij laat structureel wisselvallig voetbal zien. En dat baart me wel zorgen.

24-01-2025 18:44

Robertini +39307

Het is helaas niet de eerste keer, vooralsnog kun je niet echt op hem bouwen, hopelijk komt dat nog.

24-01-2025 19:57

E5314 +1168

KFZ is te wisselvallig om een onbetwiste basisspeler te zijn ( mijn mening )
Op zich ook logisch , gezien hij dit seizoen pas z’n doorbraak heeft

Maar het is helaas niet constant bij hem >>📉📈, en ik heb eerlijk gezegd m’n twijfels. bij hem ..

24-01-2025 18:17

Gaza +4413

Blinkt nergens in uit. Slap schotje. Slordige passer. Totaal niet het Ajax niveau.

Heerenveen/AZ talent. Hoogst haalbare.

24-01-2025 18:30

wim_wenderson +1412

Mensen verliezen is niet leuk, maar dit is lekker, gewoon op de competitie richten want dat is al moeilijk genoeg.! die beker pak je toch niet met deze selectie!

24-01-2025 18:03

Robertini +39307

We zijn bijna zeker van de volgende ronde...

24-01-2025 19:57

WantAmsterdam +116147

Btw, Fitz Jim had de minste balverlies van alle middenvelders, by far. Hij sjokte veel minder dan de meeste andere spelers.
Je mag hem zijn gemiste kansen en zijn fout bij de 1:0 verwijzen. Maar ga geen dingen verzinnen.

24-01-2025 17:53

PaulEast +7883

Het is weer het oude liedje. Ajax is weer afhankelijker geworden van eigen jeugd die weer allerlei fouten mogen maken en verklaarbare vormdips hebben. Tegen de tijd dat ze stabiel gaan presteren vertrekken ze naar het buitenland. Dat we met dit team 2de staan in de eredivisie verbloemt huidige situatie.

24-01-2025 17:49

debarbaar +8250

Het zal allemaal wel. In mijn opinie is cruise een enorme domme zak. Er was geen enkele reden om die fijn grens te laten gaan voor deze wedstrijd was gespeeld. Ik moet helaas constateren dat Kroes verslagen incompetent is. Als hij zo graag Rensch had willen verkopen, dan had hij nog ruim een week de tijd gehad. Het is zoals van de zomer je verkoopt een capabele speler en je krijgt er niets voor terug. Wat mij betreft geven ze Kroes morgen nog de zak.

24-01-2025 17:41

Ajaxamsterdammmmm +1238

Fitz Jim is een kind! Niks te zoeken in het grote mannenvoetbal!

24-01-2025 17:41

jeroenbosman1986! +182

Noem jij dit grote mannen voetbal. Alsjeblieft zeg het hele team was slecht en Henderson had nog meer balverlies Ier janken en door naar de volgende je kan er toch niks meer aan veranderen

25-01-2025 19:14

El Mas Mejor +924

Ik heb nog nooit iets aan Fitz-Jim kunnen ontdekken waarom hij een toptalent zou moeten zijn. Je mag best een keer slecht spelen, maar die 2 ballen die hij geeft (de eerste had ook gewoon de 1-0 kunnen / moeten zijn), zou een échte topper in wording nooit van z'n levensdagen gegeven hebben.

24-01-2025 17:19

BasseyAdriaan33 +13664

Ach kan EEN KEER gebeuren, het is iedere speler wel eens overkomen. Spiegel voorhouden, en in de competitie 110% geven zodat de CL gehaald wordt. VEEL belangrijker dan die kut Europa Leaque

24-01-2025 17:15

MokumsParadijs +2287

Gebeurt helaas wel vaker dan EEN KEER. En met dit niveau haal je de CL niet hoor.

24-01-2025 17:53

xxxxopeenrij +1833

Ziet er uit als een wijf en voetbalt er naar.

24-01-2025 16:53

Jan60 +293

Ik vind het een fout van Farioli dat hij FJ niet al voor zijn fatale fout heeft gewisseld. In de tweede helft speelde FJ al eerder veel ballen naar de tegenstander. Ik begrijp ook niet dat als je Weghorst brengt je dan Gaai niet laat staan. Niet dat Gaai zo een geweldige voetballer is, maar hij kan de ballen wel goed voor slingeren. En dat is met Weghorst in de spits een wapen. Maar helaas zag ik ook in eerdere wedstrijden al dat Weghorst invalt en dat Gaai er dan uit moet.
Verder was het gisteren een bedroevende wedstrijd waaruit nog eens bleek dat wij veel kwaliteit tekort komen als we het spel moeten maken. Het enige positieve vind ik het spel van Sutalo. Die vond ik onze beste speler. Helaas zegt dat ook veel. Een verdediger de beste terwijl je tegen veredelde amateurs speelt.

24-01-2025 16:33

Aram +18063

Fitz speelde slecht.
Dat betekent niet dat hij er opeens niks meer van kan.
Ik zou hem gewoon opstellen tegen F. Rotterdam.
Hato erbij, Baas gewoon centraal.
Verder niks wijzigen, misschien Alders rechtsback.
En waar blijft Mannsverk?

24-01-2025 16:29

Marcw1972 +16598

Ik verwijt FJ niet zoveel. Hij speelde slecht ja, maar was wel betrokken bij de twee gevaarlijkste momenten. Ik verwijt Farioli dat hij hem niet wisselde en uit een soort van statement rechtsback zette. Daar had Farioli Alders moeten brengen.

24-01-2025 16:17

marrene +154

Een trainer die een speler laat staan die de ene na de andere bal inlevert is niet goed bij zijn hoofd.

24-01-2025 16:10

WantAmsterdam +116147

Farioli maakte er weer zooitje van.
Dat we starten met iemand als Rugani in zo een wedstrijd tegen zo een tegenstander, daar is aardig wat op aan te merken kwa spelopvatting.

Maar hoe we zijn geëindigd. We spelen lange bal met zowat letterlijk twee linies, en dan geven de achterste spelers niet eens fatsoenlijke hoge ballen. Dat uit een foute pass de 1:0 valt is tekenend.
Waarom zet je dan eigenlijk ook niet Branco diep achter de bal? De enige rechtvaardiging dat hij spelminuten krijgt zijn zijn lange ballen…

Oh ja, en Hendo was echt ondermaats. Een speler die aanvoerder was van een van de beste ploegen op de wereld komt zelfs tegen Rigas niet meer mee.

24-01-2025 16:09

YugoVik +33199

Er was 1 nog slechter dat was onze dansmarietje fitz jim

24-01-2025 16:11

WantAmsterdam +116147

Ja leuk, Hendo is een 34 jarige veteraan die minsten rond de 6 miljoen per jaar verdient en aanvoerder was bij een van de beste ploegen op de wereld, Fitz is 21 speelt zijn eerste seizoen op het hoogste niveau en moest op een totaal vreemde posities spelen.

Wat vind je erger?

24-01-2025 16:14

YugoVik +33199

Fitz jim omdat hij hier bestempeld word op AS als het grote talent..

Iedereen was bagger maar fitz jim spande de kroon.

24-01-2025 16:17

WantAmsterdam +116147

Ja natuurlijk. Omdat dat jij een stroman maakt van meningen hier op AS ligt de lat voor Fitz Jim hoger dan voor Hendo.
Je bent echt nul serieus te nemen.

24-01-2025 16:18

xxxxopeenrij +1833

Ziet het uit als een wijf en voetbalt als een wijf

24-01-2025 16:56

ajaxfan83 +3450

Dans Marietje🤣🤣🤣🤣 hoe verzin je het. Wel een mooie naam voor hem trouwens

24-01-2025 17:02

WantAmsterdam +116147

Wat een niveau ook weer. Onzekere en seksueel gefrustreerde boomers die er niet tegen kunnen dat mannen lang haar kunnen hebben en iets feminien uitzien.

24-01-2025 17:04

YugoVik +33199

Nee waarom gefrustreerd? Ik heb lang schaamhaar geld dat ook?.. 🤭

24-01-2025 17:05

YugoVik +33199

🤣🤣

24-01-2025 17:05

WantAmsterdam +116147

Als je er trots op bent.

24-01-2025 17:06

YugoVik +33199

Puur natuur

24-01-2025 17:06

WantAmsterdam +116147

Balkan beer. Beharing is mannelijk!

24-01-2025 17:08

YugoVik +33199

Sowiesoool

24-01-2025 17:38

Gaza +4413

Dat Fitz zo slordig is. En nergens echt in uit blinkt.

24-01-2025 18:32

WantAmsterdam +116147

Fitz had minder balverlies dan de andere twee middenvelders en won meer grondduels (relatief gezien als ook absoluut) dan Hendo.
Waar blinken de andere spelers dan in uit? Waarin blinkt Weghorst uit? Waarin blinkt Godts uit? Waarin blinkt Hendo uit? Waarin blinkt Rugani uit (buiten koppen)?

Fitz blinkt in deze selectie voetballend en creatief gewoon uit. Daarom had hij ook 4 beslissende passes tegen Heerenveen, en de andere middenvelders plus buitenspelers samenlijk 1 of 2.

24-01-2025 18:43

caspervans +5350

Toch ben ik ergens wel benieuwd hoe Klaassen het gisteren gedaan zou hebben. Niet positioneel de sterkste, maar wel een neusje voor de goal.

24-01-2025 15:46

Aegukka +699

Unpopular opinion, maar vermoed dat Klaassen een prima back-up spits zou zijn geweest - kiest goed positie voor de goal, kan koppen, kan plaatsen, kan kaatsen. Op 10 daarentegen vervloek ik hem vaak omdat hij te weinig (echt) aanspeelbaar is en door op loopacties in de zestien te loeren het middenveld te groot maakt.

24-01-2025 16:13

caspervans +5350

Mee eens. Enige nadeel is wel zijn lengte denk ik. Vind Akpom in dat opzicht vergelijkbaar. Weghorst misschien wel idem, had ook gisteren weer een nuttige voor-assist kunnen hebben. Heeft ook wel vaker fijne kaatsjes, met voet of borst.

24-01-2025 16:38

Lunsdale +6365

Is al eens geprobeerd, was niks.

24-01-2025 17:50

NouridolbergNeres34 +1906

Klaassen is sowieso niet speelgerechtigd in de EL.

25-01-2025 13:29

DonGuan1982 +195

Ajax is overigens al wel geplaatst voor de tussen ronde!

24-01-2025 15:35

caspervans +5350

Is dat echt zo?

24-01-2025 15:47

Jutter1 +4316

Schandalig slecht Ajax dat voor het oog van Europa af ging als een gieter tegen een nota bene hele beroerde club uit Letland. Ja, iets dergelijks doet natuurlijk enorm grote afbreuk aan de naam Ajax, toch een min of meer gerespecteerde club. Mijn vertouwen in de club Ajax is tot het nulpunt gezonken, men kan zonder overdrijving de complete, huidige, Ajax 1 ploeg en selectie vervangen, en dan doet de zeer negatieve financiele situatie van de club ook nog eens een forse aanslag op de sowieso al bijna lege kas!, een zeer beroerde situatie natuurlijk die erg weinig tot niets goeds beloofd voor de naaste toekomst. Voor een ouder iemand als ik is de teloorgang van dit Ajax een feit, heb iets dergelijks in de historie van Ajax nog nooit meegemaakt, zonder twijfel het minste Ajax in zijn geschiedenis, heb dat al vaker gezegd, maar het wordt met de dag duidelijker!

24-01-2025 15:09

Juan62 +46194

Jutter man man man de hele dag schrijf je het ene na het andere overlijdens bericht over Ajax ,
alleen maar negativiteit , overdrijven is ook een kunst

We hebben vaker een wedstrijd verloren tegen een in naam veel mindere club.
Heeft meestal met onderschatting te maken
Juist als oudere Ajacied moet je dit weten.
In heel Europa zijn er uitslagen waarvan je denkt; Hé hoe is het mogelijk?
en morgen is het weer vergeten

Ajax heeft zich altijd weer opgericht na mindere seizoenen , en dat zal nu weer gebeuren.

Herrinner je de gewonnen CL uit 95 nog?
Gebeurde ook in een tijd dat Ajax al helemaal afgeschreven was door alle ''kenners ''

24-01-2025 15:44

Jutter1 +4316

Ja,ja. wat moet je hier nou weer mee?

24-01-2025 15:47

Aspers73 +3225

Je speelde tegen een soort amateur team. Je kan best verliezen, maar we spelen zo een ongelooflijk slecht voetbal, daar lusten de honden geen brood van. Quick Boys hadden die gasten gisteren wel verslagen. En het erge is dat het allemaal zaken zijn die gewoon te trainen zijn. Druk zetten, diep gaan, A-B-C combinaties etc.

24-01-2025 15:50

Ajax27 +19177

Ik heb FJ al heel wat goede wedstrijden zien spelen en heel veel voetbal zien toevoegen aan Ajax 1. Een grote en terechte reden waarom op dit moment Klaassen amper speelt.

Maar gisteren had FJ een complete off-day. Man wat was hij slecht. Hij ging echt heel erg diep door de ondergrens heen.

Maar goed, meerdere gisteren gezien die werkelijk niets toevoegde. Gaaei kan gewoon niet voetballen, Traore stond weer slapend te voetballen, Godts is s8nds z'n blessure erg ver verwijderd van de vorm daarvoor, Brobbey was weer alleen maar aan het vallen, Henderson leverde veel te veel foute passes. Het was gewoon een @#€! wedstrijd.

24-01-2025 15:09

YugoVik +33199

3 a 4 wedstrijden van de 34 was hij goed.. 😉

24-01-2025 15:24

Ajax27 +19177

29 wedstrijden, waarvan 18 in de basis begonnen. En ja, van die 18 wedstrijden heb ik een heleboel goeie dingen gezien waar hij echt veel meer voetbal toevoegt aan het middenveld.

Aan de bal vind ie zeer regelmatig de goeie oplossing, geeft ie precies dat juiste balletje en in de kleine ruimte raakt ie niet in paniek door z'n balvaardigheid.

Wat ik nog steeds een enorme zwakte van 'm vind (ondanks dat ie fysiek al behoorlijk gegroeid is) zijn z'n verdedigende kwaliteiten. Dat vind ik gewoon ondermaats. Dus de paar tegenstanders die we tegenkomen die een sterke opbouw hebben via het middenved... dan vind ik 'm gewoon zwak. Daar moet ie aan werken. Maar is te trainen.

Techniek, spelinzicht, voetballend vermogen... dat heeft ie allemaal. En daar kan ie alleen maar in groeien door meer en meer wedstrijden in de benen te krijgen. Pas 21 dus als ie nog eens 2 seizoenen voor Ajax speelt kan ie alleen maar groeien en stabieler worden. Jawel, ik vind hem zeker Ajax waardig.

24-01-2025 19:09

YugoVik +33199

Ik heb weinig voetbal gezien.

24-01-2025 19:48

C14 +22411

Ik las later ook dat Fitz-Jim op rechtsback kwam te spelen, dus uit zijn rol en automatismen.

Ik reken Farioli veel meer aan dat hij die keuze maakte, in plaats van gewoon Alders voor de leeuwen te gooien.

Nu kwam Fitz-Jim rechtsback te spelen, en Van den Boomen op het middenveld. Kansloos.

24-01-2025 14:25

Breuk +25190

Alders had makkelijk gekund tegen die lui. Bovendien een lichtvoetig mannetje op de zware grasmat.

24-01-2025 14:29

C14 +22411

Precies

24-01-2025 14:30

MichelAngelo66 +22258

Daar heb je volledig gelijk in. Ik vind het redelijk schandalig wat Farioli hier heeft gedaan. Misschien onbewust, maar dan vind ik het oliedom. Ik vraag me echter sterk af of het onbewust was.

24-01-2025 14:29

C14 +22411

Trainers gaan vaak voor 'zekerheid', voor ervaring, etc. Dus denk wel bewust.

24-01-2025 19:51

Ajaxsupporter02 +14062

Inderdaad gewoon Alders. Ik word een beetje moe van die behoudende keuzes van Farioli. Moet een keer gebruik maken van talenten die op dat moment juist de logische keuzes zijn.

24-01-2025 16:54

C14 +22411

Moet wel zeggen dat er vrijwel geen trainers meer lijken te zijn die dat doen. Het is allemaal kicken op ervaring en fysiek,

24-01-2025 19:50

C14 +22411

Altijd weer diezelfde selectiviteit.

Ik heb ongeveer 40 minuten gezien en daarin speelde Fitz-Jim gewoon prima; spelverdelend, foutloos, overal aanbiedend. Maakt blijkbaar later een enkel foutje, en meteen weer pispaal.

Hoe anders bij Henderson, die in die 40 minuten meerdere, heel onhandige fouten maakte die ook tot veel gevaar hadden kunnen leiden, maar nee, die kan zich dat bijkbaar permiteren.

Als Fitz-Jim diezelfde fouten had gemaakt in die 40 minuten die ik gezien heb, was hij ook weer keihard aangepakt. Henderson niet.

Heel apart allemaal.

Sowieso één fout van Fitz-Jim kwam ook doordat hij heel beroerd werd aangespeeld, daar hebben mensen ook geen oog voor.

24-01-2025 14:22

YugoVik +33199

Fitz jim was slecht

24-01-2025 14:38

GNBL +89967 moderator

Jij bent niet objectief, C14.

24-01-2025 14:40

C14 +22411

Dat ben ik wel. Nogmaals, ik heb niet de hele wedstijd gezien, maar als je 40 minuten foutloos speelt, spelverdeelt en actief met het spel bezig bent, dan moet je het in die overige 50 minuten wel heel erg verprutst hebben.

Misschien is dat zo, dat weet ik niet, maar nogmaals, Farioli zette hem op rechtsback, en die foutieve pass van Fitz-Jim waar de tegengoal uit viel is ook wel een gevolg daarvan; hij denkt als middenvelder met aanvallende intenties.

Verder hoor ik niemand over Henderson, die veel meer fouten maakte, dát is pas niet objectief.

24-01-2025 19:54

Jutter1 +4316

Door het midden uitverdigen op eigen helft is natturlijk een doodzonde in het voetbal. Die Fitz-Jim speelde een hele droevige wedstrijd en moet eigenlijk terug naar Jong Ajax dat ook al heel matig presteert. Zie hier de algemene malaise bij een club die wel eens betere tijden heeft gekend. Daar was in het verleden ook wel eens kritiek op, terecht, maar nog nooit in die mate zoals nu! Het is met één woord af te doen, VERSCHRIKKELIJK!!

24-01-2025 15:35

C14 +22411

Moet je hem ook niet plots op rechtsback zetten! Gewoon Alders erin in plaats van dat laffe gedoe.

Haha terug naar Jong Ajax... Werd begin van het seizoen afgezeken, snoerde iedereens mond, bleef monden snoeren, en na een mindere pot is het meteen weer niet goed genoeg, terwijl Henderson veel meer fouten maakt.

Dat extreme opportunisme is echt zwaar vermoeiend.

24-01-2025 19:56

Heimwee +6709

Zo lang Ajax het van Fitz Jimmen moet hebben is succes een utopie. In niets is deze speler een moderne voetballer. Hij mist snelheid, hij mist defensief loopvermogen, hij schiet technisch te kort, handelingssnelheid is te traag, hij heeft een gebrek aan ruimtelijk inzicht, hij komt fysiek ernstig te kort. Hij mist lengte. Met zulke spelers win je geen prijzen in het huidige voetbal. Tegenstanders gaan er als een wals overheen.

24-01-2025 16:12

C14 +22411

In alles is deze speler een Ajaxspeler. Heeft snelheid voor een middenvelder, heeft loopvermogen en is fel verdedigen en altijd actief met het spel bezig, zowel bij balbezit als zonder. Heeft inzicht, overzicht, heel technisch, goed voetenwerk, goede handelingssnelheid, creativiteit, bepaald 'gogme', fysiek in orde (beweeglijkheid gekoppeld aan goed op de benen staan).

Niet kleiner dan de gemiddelde middenvelder, en lengte is zeker voor een Ajax-middenvelder totaal niet belangrijk, fysiek ook niet. Voetbal is geen rugby, zeker Ajaxvoetbal niet. Duels aangaan doe je ook met je voeten, en je wil ze zoveel mogelijk voorkomen, en dat doe je juist met vlotte, behendige, technische spelers.

Tegenstanders gaan pas over een tegenstander heen als de tegenstander niet goed staat, niet goed positioneert als team, en als dat team geregeld bij het opbouwen en op het middenveld de bal verliest. Heeft werkelijk niks met fysiek te maken.

24-01-2025 20:00

Heimwee +6709

Haha, ziende blind horende doof, nogmaals als fj de standaard is komen er echt geen successen meer.

24-01-2025 22:36

C14 +22411

Is nog jong, moet nog de schroom van zich afgooien. Heeft alles om heel goed te worden, tijd zal het leren of het mentale dit gaat toelaten.

Heeft ook al zoveel goede dingen laten zien, die vergeet iedereen lijkt wel.

24-01-2025 23:29

Rymesyt +7969

Ik heb veel vertrouwen in FJ en ben absoluut niet tegen hem. Sterker nog, ik heb me de afgelopen seizoenshelft sterk lopen maken om FJ in de basis te zetten. Gisteren was zijn minste pot voor Ajax 1. Dat kan gebeuren, ik reken dat een jong talentje inderdaad veel minder aan dan dat ik het de ervaren krachten aanreken. En het is zeker niet allemaal de schuld van Fitz, want het hele elftal speelde droevig. Dat neemt allemaal niet weg dat hij gisteren extreem slordig was in de passing, 2x perongeluk de spits van Riga weg heeft gestoken (1x kwam daar een goal uit en daarvoor had dat eigenlijk al gemoeten) en niet zo flegmatiek was als hij meestal is.

Nogmaals, ik maak daar geen drama van. Kerel is jong, dan sta je op een knollenveld in Riga in een team dat in zijn totaliteit totaal door de ondergrens zakt. Maar we kunnen er wel eerlijk over zijn.

24-01-2025 17:46

C14 +22411

Nogmaals, ik heb maar 40 minuten gezien, kan over die overige niet oordelen.
Maar het zal vast.

Gaat mij er vooral om dat iemand als Henderson, die ik in die 40 minuten wél meerdere sullige fouten heb zien maken, geen enkele kritiek krijgt.

Bizar is dat.

En Fitz-Jim maakte als ik het goed begrijp die fouten toen hij op rechtsback kwam te spelen. Dat reken ik Farioli veel meer aan. Breng gewoon een echte back in, in plaats van een middenvelder waarvan je weet dat ie het spel wil maken en verdelen, en risico in zijn spel legt.

24-01-2025 20:03

Tizo +1864

Fitz-Jim heeft ons gisteren echt punten gekost, jammer dat hij zulke domme fouten maakt, dit is niet de eerste keer. Deze jongeman moet ook echt fysiek sterker worden!

24-01-2025 14:17

C14 +22411

Onzin, één fout, wat deels kwam omdat hij rechtsback kwam te spelen, wat hij niet is, maakt niet dat je punten verliest. Ja, in dit geval wel, maar als dat al funest is tegen zo'n klein clubje, dan heb je heel wat meer fout gedaan, zoals geen enkele scoren!

En geen enkele aanleiding of reden voor Fitz-Jim of fysiek sterker te worden, geen enkele.

24-01-2025 14:27

Juan62 +46194

C14

Je zegt zelf dat je maar ongeveer 40 minuten hebt gezien ,dus hoe kom je tot de conclusie dat Fitz- Jim maar één fout in de wedstrijd heeft gemaakt?
Ik heb wel de hele wedstrijd gezien en heb FJ wel meer fouten zien maken.
( hij was niet de enige)

Is hij daarom verantwoordelijk voor het verlies? natuurlijk niet
die verantwoordelijkheid ligt bij het hele team ( dus ook de staf) ,
ondanks verzachtende omstandigheden

24-01-2025 15:51

Heimwee +6709

Als je van het middenveld naar rechtsback plaats gaat word het naar de zelfde kleur spelen toch niet moeilijker. Dat ging er fout terwijl hij niet eens onder druk werd gezet.

24-01-2025 16:16

MichelAngelo66 +22258

Fitz-Jim is een aardige jongen, maar speelt als een junior. Regelmatig raakt hij de bal kwijt en het valt me op dat hij dan altijd nog een paar meter door loopt. Alsof hij tijd nodig heeft om te beseffen dat er ook tegenspelers zijn en wat er eigenlijk gebeurt. Hij reageert nooit adequaat. Dan gaat hij er wel weer achteraan, maar nooit is hij op tijd om in te grijpen. Het allemaal zo slap. Het is jong Ajax niveau. Het enige is dat hij nog jong is en het zijn eerste seizoen op dit niveau is. Dat geeft hem nog respijt. Wordt die arme jongen ook nog eens geslachtofferd door zijn coach die zijn puntje wil maken naar de TD door hem op rechtsback te zetten.

Maar goed, er zijn nog veel meer slappelingen aan te wijzen. Zit in de huidige tijd en de opleiding. Dan heb je nog een zalvende coach en dan gaat de beuk er dus niet in wanneer het nodig is.

24-01-2025 14:16

C14 +22411

Fitz-Jim is normaliter met Taylor de meest felle, en die het meest actief met het spel bezig is, zowel bij balbezit Ajax, als balverlies Ajax.

Henderson heeft mee balverlies geleden, en dat als 6, wat erger is, en daar hoor ik niks over.

Fitz-Jim ging ook op rechtsback spelen, slaat ook nergens op.

24-01-2025 14:23

MichelAngelo66 +22258

Ja hoor, Henderson was erbarmelijk gisteren. Heeft ook een compleet verkeerde rol die hem helemaal niet past. Fitz-Jim geef ik ook nog wel even, maar hij moet echt veel beter dan dit. Af en toe een leuke actie is niet goed genoeg. Er gaat veel te veel fout.

24-01-2025 14:26

C14 +22411

Wat ik zei, ik heb 40 minuten gekeken en daarin was ie foutloos. Ook voorgaande wedstrijden gewoon sterke wedstrijden en over het hele seizoen gewoon veruit de beste met Taylor samen.

Dus ik vind de kritiek overdreven.

Henderson maakt geregeld fouten, ook in andere wedstrijden, en dat als 6, en daar hoor ik niemand over.

24-01-2025 14:32

YugoVik +33199

Fitz jim was de slechtste van allemaal.

24-01-2025 15:22

XXX +294

Gisteren nogmaals de bevestiging, Weghorst is een compleet nutteloze aankoop geweest. Wat doet het pijn om zo'n houthakker in ons mooie shirt te zien schutteren.
Ik durf zelfs te stellen dat zonder Weghorst, Brobbey nu beter had gespeeld.

Wat ook kenmerkend was gisteren, vd Boomen krijgt binnen een minuut nadat hij was ingevallen een bal niet onder controle en krijgt geel. Dat vatte de wedstrijd prima samen, klote veld, spelers zonder gogme en techniek in het veld en een scheids die prima zich aanpast aan het waardeloze niveau (was nauwelijks geel, en eerdere aanslagen liet hij vrolijk onbestraft).

24-01-2025 13:49

Heimwee +6709

Als Weghorst start met sprinten weet je gewoon niet wat je ziet.

24-01-2025 16:18

Rockanje23 +37061

Heeft fanboy Henk Spaan al laten weten wat hij van de wedstrijd van gisteren vond ? Waarschijnlijk lag het aan alles en iedereen behalve aan FJ

24-01-2025 13:48

C14 +22411

Het lag aan iedereen, en niet meer aan Fitz-Jim dan een ander.

Waarom hoor ik niks over het linke en geregelde balverlies van Henderson?
Waarom scoor je als team niet tegen zo'n halve amateurclub?

24-01-2025 14:28

Rockanje23 +37061

Het lag zeker niet alleen aan FJ maar dit artikel begint met een kop over hem, vandaar dat ik hem eruit pik. En ja, de rest was ook hopeloos. Brobbey zou bij Quick Boys op de bank zitten. Traore idem. Berghuis zou zelfs op de tribune zitten. Henderson is volkomen nutteloos in dit soort wedstrijden, Rugani idem. Godts is een jeugdspeler die nog veel te licht is voor een basisplaats enz. enz. En onze trainer is tactisch minder dan trainers uit de eerste en tweede divisie.

24-01-2025 16:31

TeringHenkie +28381

Jij hebt echt iets tegen Henderson. Die gast is 8 klassen beter dan dat meisje!

25-01-2025 18:57

C14 +22411

@Rock

Fair enough. Ik bemerk echter bij velen het meteen weer afschrijven van iemand als Fitz-Jim, terwijl menigeen na een goede reeks wedstrijden van hem helemaal om was, na vele maanden afzeiken, en nu is ie ineens wéér niet goed genoeg.

Dat stoort. Ik zeg dus niet dat jij dat doet, maar het gebeurt, en dat triggert mij een beetje.

Ik denk dat door het steeds wisselen om spelers fit te houden het niet volledig zichtbaar is in hoeverre Farioli tactisch sterk is, maar het is duidelijk dat hij sowieso ook slechte koppeltjes maakt en onlogische dingen doet. Zo krijgt hij het voor elkaar in dezelfde wedstrijd met twee elftallen te spelen die niet goed in elkaar steken, waarin spelers niet goed afgestemd zijn. Dus ben je de hele wedstrijd zwak. Dan kan je beter met één zwak elftal spelen, om de tegenstander moe te spelen, en dan later wisselen naar een zo sterk mogelijk elftal, om echt die spelmakende en aanvallende kracht te hebben. Om maar wat te noemen.

25-01-2025 19:57

C14 +22411

@Tering

Henderson is een ervaren rot he, bizar veel ervaring, en houdt het simpel, wat ook van hem gevraagd wordt. Lijdt desondanks geregeld simpel balverlies, door gebrek aan handelingssnelheid, balgevoel, gebrek handigheid, etc.

Fitz-Jim is 21, speelt net een paar maandjes in een moeizaam Ajax, en van hem wordt verwacht creatief te zijn, te creëren, openingen te zoeken. Daarin gaat automatisch meer fout, normaliter, want meer risico en pogingen. Toch zie ik Henderson meer fouten maken.

Henderson doet het verder niet verkeerd, al vind ik die vaak ook wat blinde ballen naar de flank erg opportunistisch, maar pakt soms goed uit.

Maar als je stappen wil gaan maken, je opbouw wil verbeteren en gevariëerder wil maken, beter onder druk uit wil voetballen, etc. moet je in mijn ogen daar straks een ander, vlotter en technischer type hebben staan.

Henderson wordt alleen maar minder, Fitz-Jim wordt alleen nog maar veel beter. Met name als hij de schroom van zich af weet te gooien, en dat combineert met een goed besef van wanneer wel of geen risico te nemen.

'Meisje' vind ik extreem flauw. Dat werd gezegd toen hij dat lange kapsel had, icm zijn wat zachte gezicht.

Dat 'Meisje' had in Jong Ajax betere stats dan Alvarez verdedigend, is met Taylor over het algemeen het meest fel en verdedigend fel van dit Ajax. Gaat de duels ook geregeld stevig aan.

25-01-2025 20:03

Myriad +7088

Fitz Jim was hoogst oncomfortabel als rechtsback. Dat is meer een verwijt naar Farioli.

24-01-2025 13:29

Ajaxsupporter02 +14062

Waarom durft hij Alders niet gewoon in te brengen?

24-01-2025 14:10

MichelAngelo66 +22258

Zogenaamd geen ervaring en omdat hij zijn puntje wil maken.

24-01-2025 14:18

C14 +22411

Precies!

24-01-2025 14:29

pafo +1131

Tot slot wat moet Ajax nog doen in deze winterse transfer periode;
De trainer op de transfer lijst zetten.

De spelers komen niet in hun kracht te spelen met zijn spel opvatting.

24-01-2025 13:27

Epiret +4401

Fitz Jim is regelmatig te laks (flegmatiek) waardoor fouten zoals gisteravond op de loer liggen. En verder speelt zijn tengere bouw ook een negatieve rol in het uitvechten van duels met een directe tegenstander. Daarom was het opstellen van FJ als rechtsback door Farioli een regelrechte misser. Misschien dacht hij dat de Letse aanvallers geen vuist konden maken tegen Ajax, maar dat werd een dure misrekening.

24-01-2025 13:23

C14 +22411

Waarom hoor ik je niet over Henderson? Die méér fouten maakte en maakt?

24-01-2025 14:29

Epiret +4401

FJ speelde gisteren een negatieve rol bij het tegendoelpunt en tevens verprutste hij enkele 100% kansen . Hij was dus -meer dan Henderson- bepalend voor de nederlaag gisteravond.

24-01-2025 15:32

ElFlaco +3651

FJ was niet best gisteren , klopt. Maar Henderson die iedere bal achterin gaat ophalen en dan vervolgens heel traag en voorspelbaar de opbouw start vind ik persoonlijk veel erger. Heeft meer ervaring , verdient verschrikkelijk veel en wordt gezien als een echte leider. Nou ik vind dat ie voetballend niks toevoegt en slechts vertragend werkt. Alleen als we tegen tegenstanders spelen die zelf initiatief nemen en aanvallen haalt ie een voldoende omdat er dan ruimtes zijn waar je de bal gemakkelijker kwijt kunt. Absolute noodzaak is een creatieve middenvelder aangezien Berghuis na zijn blessures zijn oude niveau helaas (nog?) niet haalt. Bounida zou ik zeker eens de kans geven. Prachtige speler die nog moet groeien maar zet hem er eens in ; wij zijn Ajax en moeten de talenten de kans geven. Zo’n Rasmussen dat doet toch pijn aan de ogen.

24-01-2025 13:17

MichelAngelo66 +22258

Die rol van Henderson is inderdaad ronduit belachelijk. Die man kan echt wel ballen, maar op deze manier voegt hij niets toe en staat hij zelfs in de weg. Al waag ik het te betwijfelen of de centralen achterin wel de ruimte gaan gebruiken als Henderson er niet zou staan. Die durfen niets en mogen wellicht ook niets.

24-01-2025 14:20

Juan62 +46194

Dit klinkt misschien maf ,maar ik heb zoiets van'' ach ja kan gebeuren''

Toen het gisteren gebeurde, wat je ook wel een beetje zag aankomen , vond ik het stiekum ook wel leuk voor de lakale mensen daar
Ik weet ( en velen hier met mij ) hoe fantastisch het voelt om tegen alle verwachting in een wedstrijd te winnen tegen een veel hoger staand team
Ik vermoed dat we bijna twee miljoen mensen de dag van hun leven hebben gegeven , mooi toch

Wat betreft evt punten voor Nederlandse club;

Laat de rest maar internationaal punten pakken, en nationaal verliezen
Pakken wij nationaal de punten, en dat zonder enige schaamte wij, hebben al zoveel voor het Nederlandse voetbal bijeengesprokkeld/betekend

Oh ja en het klopt dat FJ gisteren beroerd speelde maar dat kan gebeuren met een 21 jarige die dit seizoen voor het eerst week in week uit een topprestatie moet leveren

24-01-2025 13:12

Myriad +7088

Hahaha, je hebt helemaal gelijk.

Bayern verliest met 3-0 van Feyenoord dat maar 20% balbezit had. Dat gebeurt.

En inderdaad. Leuk voor die mensen in Letland. Beter dat dan laten liggen in Rotterdam bijvoorbeeld.

24-01-2025 13:28

Aeter +6615

Ik ga Fitz-Jim niet afbranden en afserveren op basis van een slechte wedstrijd en barre omstandigheden, terwijl hij normaalgesproken de enige creatieve dynamische speler is die we hebben. Het alternatief is Klaassen of Branco en daar heb je al helemaal niks aan en die kosten alleen maar geld.

24-01-2025 13:10

Robertini +39307

Fitz is echt veel te wisselvallig. Als hij goed is, is hij fantastisch, maar hij is zo vaak slecht. Ik vraag me af of dat eruit gaat komen.

24-01-2025 13:08

Ajaxsupporter02 +14062

Eens dat hij te wisselvallig is en dat het eruit moet. Maar daar mag hij van mij nog de tijd voor krijgen. Pas 21 en 1e seizoen Ajax 1. Stel dat hij dit over een jaar nog heeft, dan kan je er al grotere vraagtekens bij zetten.

24-01-2025 14:12

Robertini +39307

Ik vind het moeilijk om hem in te schatten, jonge spelers zijn vaak wisselvallig, maar dit is wel heel extreem.

24-01-2025 16:31

LingScharenKing +533

FJ bezorgt Klaassen basisplaats tegen Feyenoord.

24-01-2025 13:02

Jarikoning +7217

En terecht

24-01-2025 13:59

Marcw1972 +16598

En dan speelt Klaassen weer verstoppertje en roept iedereen hier weer om FJ.

24-01-2025 16:13

Jarikoning +7217

Nog nooit om een speler geroepen waar Excelsior zelfs vond dat het niet veel was.

24-01-2025 16:36

EdwinvanderSar +4383

Ja, Fitz-Jim leverde gister veel ballen in. Maar dat hij liep te sjokken is echt de grootst mogelijke onzin. Heeft Brent dezelfde wedstrijd gekeken? Trouwens: Fitz-Jim was gister ook een van de weinige spelers aan onze kant die betrokken was bij gevaarlijke momenten.

24-01-2025 13:02

Robertini +39307

Sjokken vind ik ook niet terecht, het lag niet aan z'n inzet.

24-01-2025 13:11

ProfessortjeHlynsson +4469

Fitz Jim was echt verschrikkelijk. Deed letterlijk niets goed.
Het is moeilijk om een zo een prestatie van hem goed te praten, maar sommigen proberen het toch. Wat hij liet zien was ver, ver onder het niveau dat je van een Ajax speler mag verwachten. Je kunt argumenteren dat de rest van het team ook onder de maat presteerde, maar Fitz-Jim was nog duidelijk een niveau slechter dan de rest. Shocking.

24-01-2025 12:59

Gonzalez75 +5875

Een pupil was hij.

24-01-2025 12:58

ajaxfan1972 +2475

Zelfs daar hadden ze al snel gezegt fitsie kom maar effe wisselen

24-01-2025 13:03

Heimwee +6709

Dit team gaat de tweede of derde plaats absoluut niet halen. Komende jaren gaat Ajax tegen degradatie voetballen.

24-01-2025 12:57

ajacieddieajaxziet +1223

Tegen degradatie nog wel 😂 neem je pilletjes

24-01-2025 13:04

Heimwee +6709

vertel jij maar eens hoezo niet dan.

24-01-2025 13:13

ajacieddieajaxziet +1223

Jij claimt het, jij bent verantwoordelijk voor de uitleg.

24-01-2025 13:23

Ajaxxx2021 +361

Omdat de rest in de Eredivisie net zo wisselvallig is

24-01-2025 13:25

Baco123 +6460

Degradatie lol

24-01-2025 13:55

Marcw1972 +16598

Rafael, ben jij dat?

24-01-2025 16:14

Sense of.H +5454

Verhuren aan Nac

24-01-2025 12:54

Ajax1inVuurenVlam +1233

Fitz Jim was slecht, maar dat waren ze allemaal. Hij geeft uitendelijk die kutbal, maar het was gisteren gewoon wachten op dit moment. Had Fitz het niet gedaan, dan wel een ander. Het heeft te maken met de kwaliteit van de selectie en de spelopvatting. Kroes schiet te kort in het samenstellen van een selectie, en Farioli moet ophouden met verdedigen tegen teans van KKD niveau. Tegen topploegen is er nog iets voor te zeggen gezien het algehele niveau van Ajax. Het wordt tijd dat er gewoon is normaal wordt nagedacht binnen de club. Gelul over zoo tigers is leuk als je met 15 punten voorsprong kampioen wordt. Maar volgens mij is het tijd om gewoon eens logisch na te denken.

24-01-2025 12:49

Aspers73 +3225

Ben hier dus onderhand wel helemaal klaar mee, en ook met Farioli met zijn kutvoetbal. Zouden ze wel eens trainen op combinaties maken? Of diep gaan?

24-01-2025 12:16

tijssenajax +13945

Onze hele aanval wil alles in de voetjes aangespeeld krijgen.

24-01-2025 12:49

Aspers73 +3225

Ja helemaal gelijk, maar daar kun je dan toch op trainen? Als je PSV, Feyenoord, Twente en AZ zag spelen, met echt niet allemaal betere spelers dan Ajax, dan weet je gewoon dat dit aan de coach ligt. Echt....dat halve druk zetten komt me ook de strot uit. Ook dat is trainbaar.

24-01-2025 12:52

tijssenajax +13945

Ja, volgens mij wel. Het is allemaal gebrei rond de 16 en geen diepgang.

24-01-2025 13:05

Invincibles +5209

Zelfs Jong Ajax speelt de laatste tijd met flink meer tempo ipv met het wandeltempo waarin 1 speelt. Snap ook niet waarom ze altijd naar achteren kijken, wanneer het doel aan de andere kant ligt.

Dit soort voetbal zie je in de Premier League echt niet. Daar zoeken ze allemaal de oplossing naar voren. Bij ons staan ze bijna aan de zestien en passen de bal daarna helemaal terug naar Pasveer. Beschamend slecht man.

24-01-2025 14:07

tijssenajax +13945

Ja, ik was verbaasd hoe leuk het is om naar Jong Ajax te kijken. Meer "Ajax" voetbal dan bij Ajax1. Lopen ook leuke talenten tussen, die je gewoon langzaam moet laten aansluiten bij Ajax1 zoals Steur, Bonida, Faberski en Alders om er een paar te noemen.

24-01-2025 17:41
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.