Jong Ajax-talenten mogen zich melden bij Ajax 1 en spelen mogelijk tegen Eintracht Frankfurt

door Joël Nijman 34

Jong Ajax-talenten mogen zich melden bij Ajax 1 en spelen mogelijk tegen Eintracht Frankfurt

door Joël Nijman 34

Laatst geüpdatet

Julian Rijkhoff en Lucas Jetten waren dinsdagavond afwezig bij Jong Ajax vanwege blessuregevallen bij Ajax 1, zo deelt Jong Ajax-coach Frank Peereboom met ESPN. Dit deed de oefenmeester na afloop van de verloren thuiswedstrijd tegen FC Emmen in de Keuken Kampioen Divisie. De belofteploeg ging met 0-2 onderuit.

Een speler die wel bij Jong Ajax speelde, is Rayane Bounida. Hij had het volgens Peereboom zwaar de afgelopen tijd en begon tegen FC Emmen op de bank. Peereboom legt uit waarom: 'We hebben een balans daarin gemaakt. We willen het niet opblazen. We zitten natuurlijk met een stukje ramadan, wat we met elkaar bespreken. Daarom hebben we nu gekozen om hem juist de tweede helft te brengen. Dan zakt het eten ook even wat beter bij die gasten.'

'Dat is dan een keuze die we met elkaar hebben gemaakt. Daar ben ik met hem ook in gesprek over. Dan denk ik: joh, de tweede helft kan jij dan het verschil maken. We wisten dat Kayden (Wolff, red.) 30/45 minuten mocht of kon spelen. Die heeft nog wat aan zijn knie. Dus daar hebben we gewoon keuzes in gemaakt. Je wil zowel de eerste helft als de tweede helft gewoon een goede ploeg hebben. Alleen het is helaas niet gelukt', concludeert de trainer van de beloften.

Rijkhoff en Jetten melden zich bij Ajax 1

Rijkhoff en Jetten waren dinsdagavond niet aanwezig bij Jong Ajax. Peereboom krijgt de vraag of dat komt doordat het duo zich moet melden bij Ajax 1 voor het treffen met Eintracht Frankfurt. 'Ja, klopt. Je vergeet Konadu nog. Er zijn daar gewoon wat blessures of twijfelgevalletjes. We nemen bij Ajax 1 nu natuurlijk geen enkel risico meer met de laatste week voor de interlandbreak.'

Hij vervolgt: 'Dan is dat gewoon even schrikken als Jong Ajax. Dat gaat ook in goed overleg weer met de O19, om dat met elkaar te bufferen. Maar goed, die lijn hou ik zelf kort en die zijn met zowel O19 als met Ajax 1 goed. Alleen je zit er wel een beetje tussen, dus het is weleens moeilijk om dan echt het team als een proces te benaderen. Want je traint gisteren (maandag, red.) met een aantal dat er dan niet bij is en dan komen er weer anderen', vertelt Peereboom.

Tekst gaat verder onder de foto.

julian rijkhoff jong ajax jong psv 24 25
Rijkhoff mag zich na lange tijd weer eens melden bij Ajax 1. Ook teamgenoot Jetten kreeg goed nieuws.

Speksnijder en Verkuijl maken indruk op Peereboom

Volgens de coach van Jong Ajax biedt het wegvallen van spelers wel weer kansen voor anderen. 'We hebben iedereen hard nodig. Iedereen traint ook hard. Ook de wissels hebben altijd wel geloof gehouden in wat we doen en hebben ook hard gewerkt. Die krijgen nu beloning met minuten.'

'Een aantal heeft dat gewoon behoorlijk goed ingevuld. Ik denk dat Rico (Speksnijder, red.) vandaag ook een behoorlijke eerst helft heeft gespeeld. Dus ik denk dat hij één van de jongens is die dat goed oppakt', klinkt Peereboom lovend over zijn pupil.

Tot slot komt de jeugdtrainer te spreken over de ontwikkeling van Mark Verkuijl, die naar alle waarschijnlijkheid binnenkort zijn contract gaat verlengen. 'We hadden er nu voor gekozen om hem een keer hoger op het veld te zetten omdat we Julian Brandes ook nodig hebben en willen laten spelen. Hij heeft ook goede benen, dus hij kon negentig minuten spelen.'

'Dan is het ook goed voor Mark om een keer een stapje hoger te gaan staan in het veld, andere ruimte. Dat vulde hij bij vlagen behoorlijk in. Qua contract hoop ik dat hij tekent, want het is gewoon een harde werker. Een goede jongen. Talentvol. Het is aan hem om de volgende stap daarin te zetten', sluit hij af.

Lees meer over:
Plaats reactie

OpaHooligan +4326

Nog hoop op Rijkhoff? Zit nu al een tijd bij Ajax en nog lang niet de aansluiting bij het eerste elftal.

12-03-2025 17:39

Musica Merlo +8228

Peereboom zegt: Dan zakt het eten ook even wat beter bij die gasten.' "Bij die gasten" Wat bedoelt hij met " die gasten" Het zijn gewoon gelovigen, bedoelt hij dat ze een minder volk zijn dan de blanke Nederlander of een katholiek, vind dat je dit niet kunt zeggen.

12-03-2025 13:05

Jariebombarie +1033

Ga overal even wat achter zoeken. Lekkere onruststoker dat je me bent. Wat hij dan moeten zeggen? "Dan zakt het eten ook bij onze moslimmedemens"? Of "Dan zakt het eten ook bij onze gelovige voetbalvrienden die aan de vastenmaand meedoen"? Dan had het in jouw ogen waarschijnlijk ook weer denigrerend en afstandelijk overgekomen. Maw, het is niet goed.

12-03-2025 14:10

AjaxAmsterdamnn +4198

"Gasten" ook wel "jongens" "mannen" "kerels". Hij zegt dus niets geks. Hoe je dit op een "minder volk" kan betrekken vind ik écht werkelijk waar waanzinnig haha.

12-03-2025 14:10

OpaHooligan +4326

En ik vind dat we politiek even buiten de voetbaldiscussie moeten houden.

12-03-2025 17:37

Squadron11 +2497

Misschien eerst even wat eten voordat je onzin gaat uitkramen

12-03-2025 18:18

Babangida83 +24011

Die gasten zijn die jongens. Dat is verder geen denigrerend woord. Zeker niet bij een jeugdtrainer die het over zijn eigen pupillen heeft.

12-03-2025 19:20

FelixGassenlicht +9040

Dan zakt t eten bij die gasten…… Die gasten zijn diegenen die meedoen aan de Ramadan vanwege hun geloof Peerenboom

12-03-2025 12:26

Squadron11 +2497

Gast, zeik niet zo

12-03-2025 18:19

ajax4ever001 +18774

Chuba nooit moeten laten gaan zo zie je maar weer.

12-03-2025 11:18

Adam24 +39463

Ik zou met Klaassen als vals 9 spelen en Edvardsen en Godts/Traore (beiden dramatisch in vorm) daaromheen zetten. In ieder geval Edvardsen voor de diepgang.

Ben benieuwd of er iets met Hato is, of misschien met Rosa?

12-03-2025 09:56

Sergei77 +504

Denk dat Klaassen op 6 gaat spelen ivm de schorsing van Henderson, misschien Berghuis als valse 9 met idd Evardsen en Godts daaromheen.

12-03-2025 11:43

Adam24 +39463

Maar Berghuis moet het spel voor zich hebben. Klaassen kan prima met de rug naar de goal spelen.

12-03-2025 12:18

Sergei77 +504

Klopt… zo speelde hij ook in de uitwedstrijd in Brussel

12-03-2025 18:33

noppenkoning +41678

Vroeger kregen spelers voor belangrijke wedstrijden een spuitje, wordt dat nog gedaan eigenlijk tegenwoordig?

12-03-2025 09:47

Dolblij +45842

Of Rijkhoff tegen de fysiek sterke verdedigers van Eintracht überhaupt kans maakt..........weet het niet. Dan toch liever een snelle flitser als Edvardsen.

12-03-2025 09:31

noppenkoning +41678

Toch bewijst elk jaar weer in slot van competitie dat je eigenlijk drie centrumspitsen nodig hebt. Maarja hoe houdt je die tevreden alledrie aan begin van het seizoen

12-03-2025 09:23

FTS95 +16164

Ik vind dit prima zo. Zovaak komt het niet voor dat alletwee je spitsen geblesseerd zijn. Als dat dan zo is, is het juist goed dat je de jeugd een kans geeft. Die zijn alleen niet zo goed momenteel, dat is jammer maar maakt voor het principe niet uit.

12-03-2025 09:41

Artemio +32489

Topclubs in Europa die 4-3-3 spelen hebben niet eens 3 spitsen in hun selectie die basis waardig zijn.

12-03-2025 09:59

Ajax27 +19263

Nee, dit bewijst gewoon weer hoe belangrijk het is dat je spelers scout die niet blessuregevoelig zijn voor een club als Ajax.

Kijk naar de jaren van Tadic bijvoorbeeld bij Ajax. Die speelde nagenoeg alles. Alles op hoge intensiteit... daar kon je op bouwen. In het verleden ook spelers als Suarez en Huntelaar. Gewoon voorhoedespelers die gewoon altijd fit waren, veel speelden, ritme hadden, daardoor ook veel/gemakkelijk scoorde.

12-03-2025 11:05

Lunsdale +6450

Je moet 2 goede spitsen hebben en daarachter een talentvolle spits (die voornamelijk bij jong Ajax speelt).
Dat heeft Ajax nu gewoon, maar ook de pech dat Weghorst langdurig geblesseerd, Brobbey een pijntje en de talenten niet in vorm.

Dat kun je van te voren niet voorspellen, laat staan rekening meehouden. Geen van de 3 spitsen (waaronder Akpom) zouden akkoord gaan om 3e in de hiërarchie te zijn. Logisch ook. Dat veroorzaakt wrijving wat ten koste van de sfeer gaat en dus prestaties op het veld. Verkoop van Akpom was onvermijdelijk.

Er zijn volgens mij weinig clubs met 3 gelijkwaardige spitsen.

12-03-2025 11:41

Marcw1972 +16912

Jetten bij 1? Is Hato dan een twijfelgeval? Wijndal dus ook nog steeds niet fit?

12-03-2025 09:20

bremovic +2268

Gooi konadu maar voor de leeuwen en anders edvarsson in de spits

12-03-2025 09:17

2bier +155

Van mij mag de focus op het kampioenschap. Ik zie de kans niet groot dat we veel verder komen in Europa. Laat dan Konadu maar ervaring op doen. Hij bekoort me eerlijk gezegd meer dan Rijkhoff. Ik denk dat Rijkhoff het niet gaat halen. Voor een laatste sprankje hoop misschien niet verkopen maar volgend jaar eens verhuren aan een club als Heerenveen ofzo?

12-03-2025 20:03

OpaHooligan +4326

Ik denk dat hij bij Heerenveen ook geen basisplaats af kan dwingen, eignelijk.

12-03-2025 20:16

Ajaxfanz +328

Gewoon 4-4-2 doen met Berghuis en Godts voorin. Dan heb je 1 extra aanvallende middenvelder erbij Klaassen.

12-03-2025 09:14

Rob1976 +9643

Edvardsen moet in de spits!
Balvast en doelgericht.

12-03-2025 09:01

kesselcity +1314

Misschien gaat Rijkhoff met betere spelers om zich heen wel verrassen. Soms hebben spelers gewoon een andere omgeving nodig en net dat extra beetje motivatie om het daar wel te laten zien ipv met alle respect op maandag avond bij Jong Ajax. Het is altijd moeilijk om als jonge jongen uit te blinken in een lager elftal wat niet goed draait dan in een hoger team meeliften en van daaruit mee te draaien. Ik laat me graag verrassen!

12-03-2025 08:58

Suavimani +12151

Hij zegt dus eigenlijk dat hij het moeilijk vindt om de flexibiliteit en creativiteit te tonen die van een Jong Ajax trainer gevraagd worden. Dat hij alleen uit de voeten kan, wanneer hij in geijkte kaders met een vaste selectie kan werken. En dat hij de situatie tussen 2 vuren wel probeert te beteugelen met korte lijntjes, maar dat hij het meer als een last dan als een kans om te groeien ervaart.

Volgens mij zit dan gewoon de verkeerde man op de verkeerde plek en moet je juist specifiek op zoek naar een trainer die wél met een dergelijke situatie kan omgaan, zowel richting de spelers als in zijn eigen hoofd.

12-03-2025 08:45

Marcw1972 +16912

Nou deze conclusie hoef je niet te trekken. Hij geeft gewoon aan hoe het zit en zo is het toch ook?

12-03-2025 09:23

Babangida83 +24011

Effectively, yes.

Hij heeft wel duidelijk schik in talenten ontwikkeling. Maar dat hij steeds met een verschillend team moet spelen, dat klinkt een beetje gefrustreerd op deze manier. Al kan het natuurlijk ook gewoon even het moment zijn.

Maar bij Ajax zou dit normaal moeten zijn en juist een goed teken. Inspireert die gasten ook.

12-03-2025 19:23

Yaeron +6382

Rijkhof hoeft het in ieder geval niet te laten zien in de spits bij Ajax.

12-03-2025 08:43

Jeroen90 +1768

Nou ja, ik denk dat Farioli zondag ook heeft ingezien dat Traore echt alles mist wat een centrumspits nodig heeft: balvastheid, duelkracht, overzicht, etc. Dan zal er achter Konadu toch echt een andere tweede spits aangewezen moeten worden en dan zie ik ook geen betere optie meer dan Rijkhoff.

12-03-2025 08:52

Rockanje23 +37238

Traore is inderdaad niks en ook nog zwaar uit vorm op dit moment, maar Rijkhoff heeft echt nog nul komma nul kwaliteit laten zien in Jong Ajax. Konadu lijkt meer potentie te hebben, maar ja die scoort niet of nauwelijks. En scoren is toch wel handig voor een spits

12-03-2025 09:10
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.