Inefficiënt Ajax wint bij sc Heerenveen en nadert koploper PSV tot op een punt

door Jon van Dam 6847

Inefficiënt Ajax wint bij sc Heerenveen en nadert koploper PSV tot op een punt

door Jon van Dam 6847

Laatst geüpdatet

Ajax heeft zondag een uiterst belangrijke overwinning geboekt in de Eredivisie. Op bezoek bij sc Heerenveen won de ploeg van Francesco Farioli met 0-2. Na de 0-1 van Josip Sutalo bleef het lang spannend omdat de Amsterdammers zichzelf niet beloonden, maar uiteindelijk gooide invaller Chuba Akpom het duel in het slot.

Nadat Espen van Ee ziet zijn lage schot via een Ajax-been net naast zag zeilen, kreeg Ajax in de elfde minuut een schietkans. Anton Gaaei veroverde de bal, speelde Brian Brobbey in en de spits gaf de bal mee aan Kenneth Taylor. Laatstgenoemde maakte vaart richting het Heerenveen-doel en besloot van ruim 25 meter te schieten. Zijn schot ging voorlangs.

De openingsfase bevatte speldenprikjes van Espen van Ee en Kenneth Taylor, maar na een kwartier spelen vond het eerste noemenswaardige moment plaats. Ajax hoopte een penalty te krijgen toen Mika Godts na een goede bal van Jordan Henderson gevloerd werd in de zestien door Mickey van der Hart. Na tussenkomst van de VAR bleek dat de Belg een fractie buitenspel stond, waardoor de uitploeg geen strafschop kreeg. Ajax verdiende na 19 minuten wel een hoekschop, toen Taylor Kian Fitz-Jim inspeelde. De dribbelaar bereikte vervolgens Brobbey met een balaanraking en de sterke spits schoot via een vijandig been naast.

Sutalo kopt Ajax op verdiende voorsprong

Uit de daaropvolgende corner van Anton Gaaei kopte Sutalo de bal in de rechteronderhoek en liet hij Van der Hart kansloos: 0-1. Zo’n zeven minuten later dribbelde Godts naar binnen en bleef hij zijn schot een tijdje uitstellen. Uiteindelijk produceerde de Belg een lage schuiver die Van der Hart makkelijk kon keren. Enkele seconden later weet ook Kenneth Taylor niet te scoren. Zijn poging gaat net naast. De wedstrijd was een half uur bezig toen Ajax weer opdook voor het doel van de Friezen. Godts kwam wederom dreigend naar binnen en speelde ditmaal Brobbey aan. De spits hield de bal bij zich en probeerde Bertrand Traoré te bereiken. Omdat zijn pass ietwat aan de korte kant was, stuiterde het schot van de Burkinees via een Heerenveen-been naast.

Kort daarna miste Traoré na een scherpe aanval op aangeven van Gaaei een grote kans. De rebound belandde voor de voeten van Fitz-Jim, die niet optimaal kon uithalen. Uiteindelijk kwam de bal bij Godts, die zijn volley gekeerd zag worden door Van der Hart. De afvallende bal werd door Brobbey binnengetikt, maar de spits stond buitenspel. Ajax kreeg tal van goede kansen, maar verzuimde om nog voor rust afstand te nemen van sc Heerenveen.

In het tweede bedrijf leek Ajax na een klein uur te spelen op 0-2 te komen. Traoré zag zijn schot gekeerd worden en de bal belandde bij Gaaei. De rechtsback gaf de bal goed voor op Taylor, die de bal kon intikken, maar hij werd door de VAR afgekeurd wegens buitenspel van Gaaei. Kort daarna wisselde Farioli tweemaal. Davy Klaassen en Steven Berghuis vervingen Fitz-Jim en Traoré. In de 68e minuut kon Remko Pasveer een schot van Jacob Trenskow maar matig verwerken en dat leverde een hachelijk moment op. Sutalo peerde de bal vervolgens over de achterlijn en daarmee was het gevaar voor even geweken.

Akpom geeft Ajax wat lucht

Farioli besloot na 73 minuten om de volgende wissels toe te passen. Wout Weghorst en Akpom kwamen in het veld voor Brobbey en Godts. Niet veel later werd een voorzet van Henderson door Weghorst op het dak van het doel gekopt. Twee minuten nadat Devyne Rensch Anton Gaaei had vervangen, kreeg Ajax in de 82e minuut alsnog loon naar werken. Een corner van Berghuis kwam via Weghorst bij Akpom terecht, die de bal achterwaarts over Van der Hart kopte. Daar was eindelijk de bevrijdende 0-2 voor Ajax.

Tekst gaat verder onder de foto.

sc heerenveen ajax 24 25
Akpom was de gevierde man na zijn belangrijke 0-2. 

In de slotfase probeerde sc Heerenveen nog iets te creëren, maar kwam het niet tot serieuze kansen. Ajax hield stand, miste via Taylor nog een grote kans en sleepte de drie punten over de streep, waardoor Farioli’s manschappen koploper PSV tot op een punt naderen in de Eredivisie. Donderdag gaat Ajax op bezoek in Letland, waar Rigas FS de tegenstander is in de Europa League.

Opstelling sc Heerenveen:

Van der Hart; Ali (Nunnely 80'), Kersten, Hopland, Köhlert; Smans, Van Ee, Conde; Trenskow, Rallis (Sebaoui 28'), Jahanbakhsh.

Wissels sc Heerenveen:

Gurbuz, Noppert, Klaverboer, Hall, Petrov, De Wijs, Ahmed, Milovanovic, Oostra, Woudstra, Nunnely, Sebaoui.

Opstelling Ajax:

Pasveer; Gaaei (Rensch 80'), Sutalo, Baas, Hato; Fitz-Jim (Klaassen 58'), Henderson, Taylor; Traoré (Berghuis 58'), Brobbey (Weghorst 73'), Godts (Akpom 73').

Wissels Ajax:

Gorter, Ramaj, Rensch, Akpom, Kaplan, Klaassen, Van den Boomen, Berghuis, Rugani, Weghorst, Rasmussen, Mokio.

Doelpunten:

0-1 Josip Sutalo (20')

0-2 Chuba Akpom (82')

Bijzonderheden:

- Ajax Showtime sprak in aanloop naar het duel met sc Heerenveen-doelman Mickey van der Hart. Hierin vertelt hij onder meer dat hij zich nog altijd supporter voelt van Ajax;
- Bij Ajax staan Jorrel Hato en Brian Brobbey op scherp. Bij een gele kaart tegen sc Heerenveen volgt een schorsing voor De Klassieker op zondag 2 februari.

Live Blog
Loading...

19/01/2025 16:27
Afgelopen in het Abe Lenstra Stadion

Na 95 minuten voetbal trekt Ajax aan het langste eind door goals van Sutalo en Akpom: 0-2. 

19/01/2025 16:14
82. Doelpunt Ajax!

Daar is de bevrijdende 0-2 voor Ajax. Een corner van Berghuis belandt via Weghorst bij Akpom, die de bal achterwaarts over Van der Hart kopt. 

19/01/2025 16:12
80. Ajax wisselt voor het laatst

Rensch komt in het veld voor Gaaei.

19/01/2025 16:09
77. Mogelijkheid Ajax

De voorzet van Henderson wordt door Weghorst op het dak van het doel gekopt. 

19/01/2025 16:05
73. Wederom wisselt Ajax dubbel

Weghorst en Akpom komen in het veld voor Brobbey en Godts. 

19/01/2025 16:00
68. Kans sc Heerenveen

Pasveer kan een schot van Trenskow maar matig verwerken en dat levert een hachelijk moment op. Sutalo peert de bal over de achterlijn en daarmee is het gevaar voor even geweken. 

19/01/2025 15:58
66. Schietkans Ajax

Berghuis komt naar binnen en probeert de verre hoek te bereiken. Echter heeft zijn schot te weinig richting, waardoor Van der Hart kan pareren. 

19/01/2025 15:51
58. Doelpunt Ajax afgekeurd

De VAR keurt het doelpunt van Taylor af omdat Gaaei net buitenspel stond. 

19/01/2025 15:50
58. Ajax gaat tweemaal wisselen

Klaassen en Berghuis brengen nieuwe energie in de ploeg van de bezoekers. Zij vervangen Fitz-Jim en Traoré.

19/01/2025 15:48
56. Doelpunt Ajax!

Nadat Traoré zijn schot gekeerd ziet worden, belandt de rebound bij Gaaei. De rechtsback geeft de bal goed voor op Taylor, die de bal kan intikken. 

Lees meer over:
Plaats reactie

Petterson +25308

Trots op Fransje en de boys!! Ondanks de eigen beperkte vorm gewoon weer een lastig potje met winst afgesloten. Niveau zakte wel weer ver weg toen Berghuis en Klaassen er in kwamen en nog verder nadat Wout zijn opwachting maakt. Rustig doorwerken komende weken en hopelijk vanaf februari met 1 of 2 versterkingen en relatief rustiger speelschema weer wat meer patronen en dreiging in de ploeg krijgen.

19-01-2025 23:09

Babangida83 +24004

Een efficiënt dagje geweest, mannen! 3 punten in de tas, terwijl de rest van de top 6 allemaal punten verspeelde. ALLEMAAL.

9 punten op nummer 4 Feyenoord en 5 punten op Utrecht. Met als bonus nog 1 puntje op PSV omhoog.
Twente en AZ gewoon op 11 punten.

Dat is een lekker begin van het jaar, zou ik zeggen. We kunnen wat lijden. Dat is een tijd geleden geweest, dat we dat konden zeggen.

19-01-2025 23:02

maxwellstyle10 +4774

Theo Janssen en de meningen van de mensen in de bocht: Het is ontzettend knap wat Farioli doet, we moeten van Ajax niet teveel verwachten, maar ondertussen zijn we kritisch omdat er niet gebeurt wat we verwachten..

Euhm.. say what now??

19-01-2025 22:52

Bobje99 +7310

Wat is dat studio voetbal toch een slecht programma. Redelijk uniek eredivisie weekend gehad en wat gaan we bespreken.. de fouten van de arbitrage.. man man

19-01-2025 22:47

maxwellstyle10 +4774

Er waren dan ook een paar blunders als je nu al kijkt naar die goal van PEC.. dat had pec de winst kunnen kosten..

19-01-2025 22:53

Bobje99 +7310

Ja dat is zo en prima om te bespreken. Maar er is zo veel voetbal inhoudelijk te bespreken en wat gaan ze doen? Inzoomen op de fouten van de scheids. En dan moet iemand zich verantwoorden die er helemaal niks aan kan doen en zijn uiterste best moet doen geloofwaardig te blijven zonder zijn collega’s voor de bus te gooien. Kansloos.

19-01-2025 22:59

Leo Valk +1368

Ik dacht hier Down-Under toen ik wakker werd, en zag dat Ajax won: "Ik ga lekker even op Ajax Shownieuws kijken hoe blij de supporters zijn na een weekend waarin alles meezat voor Ajax!"

En wat zie ik? Een enorm aantal pessimistische en zure verwachtingen t.a.v. de rest van het seizoen! Waar is gvd de blijdschap? En ook het optimisme, al is het maar (blind) supporters optimisme. Niks van dat alles, nou ja, bijna niks toch?

Geniet verdomme van dit weekend! Durf te dromen! Een puntje achter Pisvee, de kansen in eigen hand, dus zoveel slechter kunnen we toch niet zijn? Ik ga maar weer slapen! 😬

19-01-2025 22:36

UwSchipper +5704

Okay Rita, oprecht bedankt voor je positieve insteek!

19-01-2025 23:27

Mijnheer Jansen +198

Wat een slechte scheidsrechter! Slechte VAR, Gaaei staat niet buitenspel, Godts ook niet. Geen verantwoording van gezien tijdens de wedstrijd!.

19-01-2025 22:35

Petterson +25308

Echt hè. Niet eens een poging om lijntjes te laten zien. Gewoon doelpunt fluiten voortaan en als het geen duidelijk buitenspel is (10cm of meer) gewoon niet ingrijpen als VAR. Stelletje knuppels daar in Zeist!

19-01-2025 23:11

Bobje99 +7310

Hengel Ihataren ook maar vast binnen. Seizoen lekker af laten maken bij RKC en dan knallen. Zit zo veel voetbal in.

19-01-2025 21:20

Baco123 +7070

Ja ben ook voorstander om mo terug te halen
Geweldige speler

20-01-2025 09:34

Dapperestrijders +4741

Laat Halsema het museumplein in mei maar vast vrijhouden😃😆

19-01-2025 21:05

Rentokill +4614

Inefficiënt?
4x scoren is niet inefficiënt.

19-01-2025 20:53

niels1992 +848

Als het 10 minuten voor tijd nog onnodig billenknijpen is, lijkt me het antwoord wel duidelijk.

19-01-2025 21:08

AFCACruijff14 +163311

Los van dat een misplaatste titel. Dit was de beste pot van Ajax in een hele lange tijd.

''Volwassen en vastberaden Ajax pakt verdiende winst in Heerenveen'' had ook een goede titel kunnen zijn.

19-01-2025 21:16

Babangida83 +24004

Laten we zeggen dat het niet heel effectief is, als je 1 cm buitenspel gaat staan. En dat 2x. Dat kost je 2 doelpunten. Zonde. Want het had ook prima 1-1 kunnen worden met een beetje minder geluk en dan gaat dat hele stadion er ineens achter staan.

19-01-2025 23:05

Litmanen95 +1112

We hadden juist geen geluk vandaag. Met geluk was het 0-6 geworden, want ons spel was in de basis gewoon prima. Als we niet hadden gewonnen was dat enorme pech geweest.

19-01-2025 23:31

Rentokill +4614

2x 1 cm buitenspel en geen penalty wegens 1 cm buitenspel zegt mij niks. Hiervoor is de buitenspel regel niet bedacht en hierdoor heeft de var een verpestende rol voor voetbal. Daarom beoordeel ik dit als efficiënt.

20-01-2025 06:59

OwenStevenDalberg +27727

Jammer dat Brobbey nu we beter draaien als vorig seizoen juist minder is gaan scoren dan toen. Een spits die aan de lopende band doelpunten maakt zou het zo enorm veel gemakkelijker maken. Een Brobbey in vorm is door geen eredivisie verdediging te stoppen. Hopelijk komt hij alsnog los. Ik zou hem een paar keer 90 minuten laten staan om vertrouwen te tanken. Dan maar een boze Wout

19-01-2025 20:52

Babangida83 +24004

Hij speelde wel erg goed de eerste 50/55 minuten. Dan komen die goals vanzelf wel. Ik vind dat hij veel onbruikbare ballen krijg om af te ronden. Dat is niet lekker voor je ritme, omdat je iedere keer je afvraagt of die afstemming er nu wél is. En daar zie je een beetje het jeugdige bij FJ en Godts.

19-01-2025 23:07

Concrete +3252

Zou toch Ihataren even voor 5 ton ophalen bij onze vrienden uit Waalwijk

19-01-2025 20:24

maikelklaassen +775

Bij farioli hoef je toch geen 90 minuten te ballen

19-01-2025 20:32

niels1992 +848

Waarom zou je voor transfervrije spelers geld neertellen?

19-01-2025 21:09

AFCACruijff14 +163311

Omdat hij nu helemaal niet transfervrij is.

19-01-2025 21:17

niels1992 +848

Je hebt 'm nu ook helemaal niet nodig. Laat hem eerst maar eens meer dan 5 wedstrijden spelen en het ritme houden

19-01-2025 21:59

Francesco +6020

Mooi hoe je nu staat op plek 2 met 5 punten al voor op Utrecht, 9 op Feyenoord.


Ajax moet nu alles gewoon winnen. Wedstrijd voor wedstrijd.

Feyenoord thuis, hopppa, weer winnen.

CL halen is nu meer dan ooit belangrijk voor de club, iedereen beseft dat en dat is doel. Alles daarboven is luxe.

19-01-2025 20:20

Mauro34 +12882

Mooi dat je nog even beschrijft wat iedereen al wist.

19-01-2025 20:31

Francesco +6020

Mauro, misschien, maar mag ik even genieten : )
Waarom zuur doen na een mooi weekend, kan ik jou ook vragen.

Verder ben ik 1 van de weinigen hier, die positief steeds roept, Ajax gaat winnen die wedstrijd! kan je ook juist waarderen, ipv al dat depressieve gedoe hier op AS!

Forza Ajax!!!

20-01-2025 19:03

vanreenen +10365

Einde van het seizoen geven ze in Rtd een dvd weg van 2 jaar geleden. Hebben ze tenminste nog wat om te genieten en na veelvuldige hulp van schijt-rechters.

19-01-2025 20:43

Concrete +3252

Dat schijt-rechter is wel gaaf

20-01-2025 11:46

Sportvolgert +41159

Jammer is wel dat psv nu een makkelijke pot speelt thuis tegen nac en daarna voor ons tegen nec. Dan is de kans groot dat je op 7 punten staat als de wedstrijd tegen psv begint.

19-01-2025 20:12

Ajax1204 +38757

Nac is nooit makkelijk voor psv. En nec vorig jaar de enige die wonnen van psv.

19-01-2025 20:20

Sportvolgert +41159

Het is in Eindhoven he tegen nac. Was vandaag niet echt onder de indruk. Toch was het lekkerder geweest als het andersom was. Dat wij 2 wedstrijden voor psv hadden gespeeld en je 5 punten voor had gestaan. Dan gaan ze de druk toch een stuk meer voelen.

19-01-2025 20:22

vanreenen +10365

Ach, laat ze nou nog effe smullen in de lampenstad. Des te harder komt de klap straks aan. Tenminste als Ajax alles blijft winnen en daar ga ik maar vanuit. Mag elke wedstrijd met 1-0 of 0-1 zijn.
Johan zei altijd, als je elke wedstrijd met 1-0 wint, word je kampioen.

19-01-2025 20:58

Concrete +3252

Tja, win je uit bij PSV dan sta je op 4 pnt met twee wedstrijden minder gespeeld.

19-01-2025 20:22

Bky +57135

Makkie voor NAC.

19-01-2025 22:41

Francesco +6020

Vandaag winnen was zo belangrijk om te profiteren van al het puntverlies van alle andere teams en nog meer druk te leggen bij PSV.

Well done, Ajax had pech dat 2 goals werden afgekeurd en dat ze geen penalty kregen. 0-5 was ook fair geweest.

Wedstrijd voor wedstrijd, 3 punten pakken.
Henderson speelde ook weer heerlijk, zo belangrijk.
Verder geniet ik van de 'nieuwe' Taylor en hoe Sutalo vandaag speelde.

Deze wedstrijd was voor (voor mij) 100 x belangrijker dan wel of niet doorgaan tegen AZ.

Het hoofddoel om de club weer er boven op te brengen is CL halen. Vandaag zet je weer stap in die richting. Daarnaast vind ik het heerlijk dat PSV nu meer en meer begint te zweten. De druk ligt bij hun.

19-01-2025 20:02

vanreenen +10365

AZ heeft can ons gewonnen omdat ze niet rouleren. Daar geven ze hoog van op. Gisterenavond dys de deksel op hun heus gekregen van Utrecht. Een prima stand.

19-01-2025 21:01

Sportvolgert +41159

Zie net bij studio sport de 2-0 van heracles, van welke instelling komen die gasten die door de knvb als var zijn aangesteld? Wat een niveau man.

19-01-2025 20:00

Marcw1972 +16911

Het algehele niveau van het scheidsrechterscorps is ronduit belabberd. Week in, week uit worden er (beslissende) fouten gemaakt.

19-01-2025 20:42

ProperFootball +14763

Weet je nog die PSV bal in de laatste minuut vorige week, vanaf 1 meter op van Bommel's half naar ACHTEREN gehouden arm geknald? HANDS! Dat maakt het nog vreemder. Hoe kan de KNVB dit nou volhouden?

19-01-2025 21:00

JesusZoonVanGod +5947

Wel grappig dat NOS voor de zoveelste keer dit seizoen de titel van het wedstrijd verslag van Ajax uiteindelijk wijzigt. Vandaag ging het van een 'moeizame' zege naar een 'zakelijke' overwinning. Vanuit de NOS is het toch altijd hoofdzakelijk negatief als er over Ajax bericht wordt.

19-01-2025 19:59

Beachboy +2924

Ik kan de NOS toch niet vaak op stemmingmakerij betrappen. Zijn in mijn ogen vrij onafhankelijk (behalve dan van overheidsgeld). Ik denk dat het geval wat jij beschrijft iets is wat vrijwel alle media tegenwoordig doen; 2 of 3 verschillende titels live zetten en optimaliseren naar degene die het best rendeert (op basis van clicks/reads).

19-01-2025 21:12

AFCAjax_1988 +3851

Alex, zijn die 3 extra spelers al binnen?

19-01-2025 19:58

Danielson +50662

Ja, maar niet bij ons.

19-01-2025 20:03

AlexLitmanen10 +14486

Komende 2 weken moet het gebeuren.
We spelen alleen EL waar we toch geen nieuwe spelers kunnen gebruiken maar het heeft ze wel tijd om te laten wennen.

Vagiannidis en Moro komen we niet want te duur. Dus ik ben benieuwd

19-01-2025 20:09

DoorVriendschapVerenigdAjax +3199

Prachtig weekend. Hopelijk wordt dat voortgezet in een prachtige week met geweldige uitgaande en inkomende transfers. Dat blijft nodig om deze positie op de ranglijst vast te kunnen houden!

19-01-2025 19:54

superajax +11654

Kakkies hebben maar 2 punten meer dan wij hadden na 19 wedstrijden in ons rampseizoen 23/24.

19-01-2025 19:50

AFCAjax_1988 +3851

En niemand die je erover hoort

19-01-2025 19:55

AjaxDordt +14204

Nou je hoort daar wel gemor over hoor. Wordt al gesproken over de laatste dagen van Priske in de regio Rijnmond

19-01-2025 19:56

Patrick020 +22558

Ik lees en hoor er genoeg over inderdaad, Priske is een sympathieke man. Maar dit worden zijn laatste weken bij Feyenoord waarschijnlijk

19-01-2025 19:58

Danielson +50662

Hopelijk vliegt hij er niet voor 2 februari uit.

19-01-2025 20:04

Patrick020 +22558

Denk het niet. Denk na die reeks als ze m slecht doorkomen. Mensen beweren ook dat hij is gekomen omdat die AD en Priske dezelfde zaakwaarnemer hebben. En dat de scouting is genegeerd.

19-01-2025 20:06

Sluk +2593

De lat ligt daar een stuk lager dan bij ons. Ons verschrikkelijkste seizoen van deze eeuw staat gelijk aan een matig seizoen in Rotterdam.

19-01-2025 21:01

Kuningaz +5393

Van Hanegem heeft het over toptalent Hatenboer. Valt nu dus meer mensen op.

19-01-2025 19:38

Patrick020 +22558

Waar dat?

Maar ja iedereen valt m op die regelmatig voetbal kijkt in de KKD.

19-01-2025 20:05

MatthijsDeLigt020 +3079

Ajax ontvangt bod ter waarde van bijna 10 miljoen euro van Fenerbahçe voor Kaplan

Bron: VI

https://www.vi.nl/nieuws/fenerbahce-deed-bod-op-ajax-verdediger-kaplan

19-01-2025 19:36

Ajaxfan16 +27576

Zou het gewoon doen

19-01-2025 19:40

WantAmsterdam +116441

Dit is wel erg pittig.
Kroes slept er wel weer een verhuur met koopoptie van 9 miljoen eruit.

19-01-2025 19:40

ajaxfan83 +3625

Erg grappig hoor.......

19-01-2025 19:42

WantAmsterdam +116441

Beetje cynisme om het allemaal verdraaglijker te maken.

19-01-2025 19:44

PeterLarsson +13355

Meteen doen! De opbrengst van Rensch en Kaplan in ieder geval steken in een buitenspeler

19-01-2025 19:42

WantAmsterdam +116441

Je gaat er opbouwend voetballend alleen enorm achteruit. Dat is dan weer zorgwekkend.

19-01-2025 19:51

TheRiviera +5514

Je gaat er qua selectie balans ook op achteruit. Je wilt elke positie dubbel bezet hebben en met Baas en Kaplan zit je goed voor de LCV positie. Als je Kaplan verkoopt en Baas raakt geblesseerd dan zit je direct met problemen. Je moet Hato dan weer centraal plaatsen en houd dan alleen Wijndal en Janse over voor linksback en Wijndal is ook nog eens geblesseerd. Of je moet Janse centraal riskeren en Hato linksback laten staan.

Je moet elke positie absoluut dubbel bezet hebben en op dit moment staat dat goed bij Ajax. Mits iedereen blessure vrij is zijn er 4 opties voor LB, 4 opties voor LCV, 3 opties voor RCV en 2 opties voor RB.

19-01-2025 20:08

Adam24 +39437

Als je van dat geld een linksback voor de basis kunt halen, ga je er in principe op vooruit. Kunnen Baas en Hato in het centrum gaan uitmaken wie er gaat spelen.

19-01-2025 19:44

tijssenajax +14281

Nou, dat wint Baas op zijn sloffen. Maar Hato misschien wel prima backup.

19-01-2025 20:04

Sportvolgert +41159

Dat lijkt me een no brainer

19-01-2025 19:49

Freddy +11565

Met Rugani, Mokio en Baas nog achter de hand lijkt mij dit in deze situatie een no brainer. Vorig seizoen vond ik hem wel bij vlagen sterk spelen.

19-01-2025 19:59

vanreenen +10365

Sutali kopt Ajax naar een verdiende voorsprong, dat klopt.
Echter, in de 2e alinea van dit gedeelte staat een hinderlijke fout. Ef staat dat Ajax diverse kansen kreeg en dat is onjuist.

Er moet staan: Ajax creëerde vele kansen. Dit is iets anders dan kansen krijgen wat nergens op slaat.
Trouwens die actie van Jan-asbak op Taylor was een rode kaart, maar dat durfde kooi niet te geven, dus bleef het bij slechts een gele kaart. Trouwens, is het jou opgevallen dat bijna alle doelpunten eerst minutenlang bekeken worden door de VAR scheidsrechters? Of zoeken ze naar mogelijkheden om doelpunten van Ajax af te keuren. Is ze oom vandaag weer 2x gelukt. Zelfs als een Ajaxspeler 1,5mm buitenspel staat, weet de VAR er een draai aan te geven dat het doelpunt wordt afgekeurd.

19-01-2025 19:33

cl=5! +5388

Kooij durfde hem wel te geven hoor, hij wilde het niet

19-01-2025 19:58

LouisVonGoal +2924

Lekker boys! We zijn nog onverslagen dit jaar!

19-01-2025 19:32

3GoudenSterrenAjaxAmsterdam +260

Az alweer vergeten een paar dagen terug?? Hahahha

19-01-2025 19:38

Sportvolgert +41159

Ongeslagen deze zondag!

19-01-2025 19:58

cl=5! +5388

Het verslag daarvan heeft hem nooit bereikt...

19-01-2025 19:59

slumpf +4596

In de competitie...

19-01-2025 20:55

vanreenen +10365

Sutalo kopt Ajax op verdiende voorsprong. Dat klopt,

19-01-2025 19:25

Mauro34 +12882

Net terug uit Heerenveen. Wat een heerlijk weekend!

19-01-2025 19:22

AFCA-1983 +17816

https://www.vi.nl/nieuws/fenerbahce-deed-bod-op-ajax-verdediger-kaplan

Fener wil kaplan

19-01-2025 19:20

AFCACruijff14 +163311

Maak dan een deal dat we Tadic krijgen. Hebben we onze linksbuiten, spits en aanvallende middenvelder.

Uiteraard moeten we er wel een zakje geld bij krijgen.

19-01-2025 19:22

WantAmsterdam +116441

Ondanks dat ie dit seizoen niet in vorm is zou ik hem houden. Past als CV bij Ajax en beters hebben niet buiten onze basis CVs.

19-01-2025 19:22

Bram +2086

Ik zou zeggen 10 mln en tadic erbij mogen ze hem hebben. Tadic kan zowel rechts als links. Pak schaal weer in het team

19-01-2025 19:50

jlAjax87 +102

Lekker boys, lekker.

19-01-2025 19:15

nightgoat +31443

Ondertussen stuntelt juffrouw Stentler maar door.

19-01-2025 19:14

GinoAFCA +15076

Wat nu weer 😅?

19-01-2025 19:15

Ajax1969 +4171

Als je de samenvatting bekijkt zie je hoe anders het had kunnen lopen als Ajax wat scherper was geweest en de VAR net anders had geoordeeld.

19-01-2025 19:13

maxwellstyle10 +4774

Ik kijk nu ff de samenvatting en serieus, serieus.. is DAT buitenspel van Gaaei?? Wat een onzin zeg!!

KNVB; de VAR is in het leven geroepen om ernstige fouten eruit te halen.. straks staat iemand nog met ze reet buitenspel!!! Wat schande!! Het is dat het er nu niet toe doet...

19-01-2025 19:11

Artemio +32457

Voor de mensen die Mcatee aanprijzen. Die gaat niet komen. Wordt steeds meer gebruikt door Guardiola.

19-01-2025 19:10

AFCACruijff14 +163311

Best een goede virusscanner hoor.

19-01-2025 19:22

Broodjeaap020 +6543

Ik dacht dat guardiola altijd bitdefender gebruikte?

19-01-2025 20:37

AFCAjax_1988 +3851

Die goal van Taylor is echt geen buitenspel. Zag net lijnen bij nos, hoe dan?

19-01-2025 19:09

Marcw1972 +16911

Die NOS komt nog lekker even terug op Hercules vorig jaar. Stakkers.

19-01-2025 19:02

ajax4ever001 +18771

Laat ze lekker ze weten niks anders

19-01-2025 19:14

A-west +5783

Er zijn er hier die de realiteit een beetje uit het oog verliezen. Heerenveen stelde echt maar dan ook echt niets voor. De wissel die Farioli toepaste Fitz Jim te wisselen pakte volledig verkeerd uit.. Hij was de verbinding op het middenveld. Met Klaassen erin was dat verdwenen. Kapot gewisseld dus. Berghuis viel matig in. Het spel was na die draakpotten wel beter maar overdrijven is ook een vak.
We zullen zien tegen die kakkies thuis. Sutalo en Baas vielen zeer positief op.Dat weer wel.

19-01-2025 18:59

AjaxNWH90 +1876

Heerenveen wist best een lange fase goed Ajax onder druk te zetten en speelde helemaal niet zo slecht. De 1-1 hing in de lucht en Ajax kwam er niet aan te pas. Dit was wel een stuk beter van Ajax vergeleken met de vorige potten maar makkelijk was het zeker niet.

19-01-2025 19:02

WantAmsterdam +116441

Moet je nagaan. Zelfs Heerenveen kan het onze soms nog erg moeilijk maken.

19-01-2025 19:03

Jansen410 +268

Voor 3 hele minuten lang. Wat een onzin

19-01-2025 19:05

WantAmsterdam +116441

Wel ietse langer. Eerder 15-20 minuten ofzo.

19-01-2025 19:07

AjaxNWH90 +1876

3 minuten?? Dan werkt je klokkie niet goed denk. Was toch echt wel langer. Zeker toen de Goal van Taylor afgekeurd werd, werd het minder en liepen we teveel achteruit. Pasveer met een aantal reddingen.

19-01-2025 22:05

Hebbendiekip +4864

Vooralsnog is hij wel de winnende trainer, misschien heb jij een realiteitscheck nodig.
Je staat 1 punt achter de nummer 1, ben je wakker?

19-01-2025 19:24

WantAmsterdam +116441

Je weet dat de nummer 1 dit jaar zelf totaal niet overtuigd vergeleken met laatst seizoen?

19-01-2025 19:34

PeterLarsson +13355

In maart zou PSV al kampioen zijn was veelgehoord na 30 punten uit 10 wedstrijden, valt dus toch iets tegen

19-01-2025 19:40

Jariiii +22474

Je hebt de mooiste naam hier, maar je bent ook een ongelooflijke zuurpruim.

19-01-2025 19:52

Noahdepoah2021 +4890

Realiteit is dat Heerenveen thuis dit seizoen niet had verloren en slechts 4 doelpunten tegen had gekregen in die 8 wedstrijden. En van PSV thuis heeft gewonnen. Dus hoezo overdrijven?

19-01-2025 19:47

AlexLitmanen10 +14486

Helemaal eens

Echter hebben we Fitz-Jim de komende potjes nog hard nodig. Klaassen mag ook niet spelen in de Europa leaf

19-01-2025 20:03

suarezfan1 +945

9 punten los van Feyenoord en 11 punten los van Az en Twente. Wat een heerlijk weekend zeg. Champions League binnen handbereik.

19-01-2025 18:59

AjaxNWH90 +1876

Lekker optimistisch! Heerlijk! Maar helaas is het seizoen pas net over de helft en hebben we we nog een lange weg te gaan.

19-01-2025 19:03

Jansen410 +268

Ja maar 9 punten is ook wel weer heel veel. In de 2e helft moet je het ipc 18 punten minder doen om.gelijk te komen.

19-01-2025 19:08

Jansen410 +268

Kan me niet zo'n "perfect" weekend herinneren in het verleden. Alle concurrentie punten laten liggen, behalve AJAX

19-01-2025 18:58

afca4eva +5985

Deze speelronde kan zomaar bepalend zijn geweest voor CL voetbal en alle miljoenen die daarmee binnenstromen.

19-01-2025 18:48

Hebbendiekip +4864

Behoorlijk voorbarig maar je hebt een leuke stap gezet

19-01-2025 18:50

Yeshyeshyall +11022

Dit moet het team toch ook wel een boost geven, zo dicht op de nummer 1 en maar blijven winnen

19-01-2025 18:46

Ajaxajax1985 +694

Wat een verschil tussen Sutalo en Rugani dag en nacht

19-01-2025 18:42

WantAmsterdam +116441

Iedereen met verstand wist dat. Rugani is in niks een Ajax verdediger.

19-01-2025 18:44

ajax4ever001 +18771

Grappig om te lezen paar weken terug hoorde ik toch echt andere geluiden hier op AS van velen

19-01-2025 18:46

WantAmsterdam +116441

Van mij niet. Lees maar terug. Ik heb het altijd zo gezegd.

19-01-2025 18:46

Yeshyeshyall +11022

Prima back up maar je moet er niet aan denken een heel seizoen met hem te moeten spelen

19-01-2025 18:47

Hebbendiekip +4864

Rugani is gewoon een hele matige speler, alleen omdat die Juventus op zn CV heeft staan zijn mensen hyped.

19-01-2025 18:51

TheSpecialOne +8993

Weet je nog steeds niet dat veel supporters hier op AS totaal geen verstand van voetballen hebben en altijd aan scorebordjournalistiek doen?!

19-01-2025 19:27

WantAmsterdam +116441

Nee precies de Weghorst van de verdediging. Leunen op koppen, voetballend niks kunnen en verder anoniem meehobelen en andere het werk laten doen.
Klaassen, Weghorst en Rugani zijn eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde alleen in andere linies.

19-01-2025 20:44

Knalpot +3666

Yup en jij bent er 1 van.

19-01-2025 21:21

ProfessortjeHlynsson +4751

Dag en nacht is wel heel overdreven. Rugani deed het ook goed en is betrouwbaar. Doet weinig rare dingen.
Sutalo vind ik wel beter; maar toch is het super fijn om Rugani achter de hand te hebben

19-01-2025 18:45

Danielson +50662

Klopt. Rugani is verdedigend sterk, Sutalo ook maar is voetballend beter.

19-01-2025 18:46

WantAmsterdam +116441

Het is dag en nacht. Rugani is de meest reactieve verdediger, achteruit lopen, tikkie breed en terug, het werk vooral andere laten doen.
Rugani is een solide 16 verdediger als er weinig ruimte te verdedigen is. Geen verdediger voor een ploeg als Ajax.

19-01-2025 18:47

Artemio +32457

Wel voor een ploeg van Farioli blijkbaar.

19-01-2025 18:53

jordy888 +3161

Gijp zei laatst dat hij Sandler beter vond dan Sutalo.. hahaha.

19-01-2025 19:06

KingJames23 +11497

Gijp haat Ajax. Heeft hij al vaker toe gegeven

19-01-2025 19:20

TheSpecialOne +8993

Rugani is gewend om zich volledig door de trainer te laten leiden zoals gebruikelijk is in Italië. In Italië is het woord van de trainer wet.
In Nederland wordt "eigen" initiatief hogelijk gewaardeerd. Daarom denk ik dat het huwelijk tussen Farioli en Ajax op den duur niet zal werken.

19-01-2025 19:37

burwatti +14415

Ik vond Sutalo echt een verademing vandaag, heel knap ook na een tijdje niet spelen dat je er gelijk weer staat.

19-01-2025 18:46

Broodjeaap020 +6543

Sutalo was erg sterk. Geen fouten en gewoon solide.

19-01-2025 18:51

AFCACruijff14 +163311

Rugani speelt elke keer als hij speelt gewoon een voldoende. Man uitschakelen en bal inleveren. Dat is gewoon zijn taak.

19-01-2025 19:23

ptjebel +2274

Met dank aan Alex Kroes en zijn keuze voor Farioli en zijn staf.

19-01-2025 18:38

Danielson +50662

Kroes wilde Ten Hag...

19-01-2025 18:47

Jarikoning +7482

Uit psv blijft ruk voor ons kutten

19-01-2025 18:31

nightgoat +31443

Hè, wat ?

19-01-2025 18:32

slumpf +4596

Plop, voor Jarikoning

19-01-2025 21:00

nightgoat +31443

Mag best een keer.

19-01-2025 22:01

twynestar +28777

Ehmm. Oke.

19-01-2025 18:34

Vincent.d +4237

Nederlands? Of ben je nog dronken?

19-01-2025 18:34

Broodjeaap020 +6543

Excuseer mij?

19-01-2025 18:34

cl=5! +5388

Proost maat

19-01-2025 18:36

ajaxfan83 +3625

Jij bent af

19-01-2025 18:49

superajax +11654

Deze begrijp ik ook niet helemaal.

19-01-2025 19:15

WantAmsterdam +116441

Vandaag werd weer eens duidelijk dat we creativiteit missen. Zowel op de vleugels als ook op het middenveld (Fitz de enige middenvelder die creativiteit bracht, van de vleugelspelers ook alleen Berghuis en vooral omdat er heel veel ruimte op het einde lag).

19-01-2025 18:31

401Middenweg401 +6083

Dat we dat missen weten we allemaal. Ik vond Godts ook wel creatief. Beetje onder zijn niveau, maar zeker creatief. Maar zo duidelijk werd dat vandaag niet, dat we dat missen. We hebben een half kansje weggegeven en zelf een stuk of vijf, zes gecreëerd. Dus zo erg werd dat vandaag niet gemist. Ze moeten er alleen in, dus vandaag misten we effectiviteit.

19-01-2025 18:35

WantAmsterdam +116441

Wat heeft Godts dan gecreëerd?

19-01-2025 18:35

401Middenweg401 +6083

Bijvoorbeeld die kans in het begin, die hij na drie man voorbij te zijn gegaan helaas midden op Mickey schoot.

19-01-2025 18:37

Artemio +32457

Godts is zelfzuchtig.

19-01-2025 18:42

WantAmsterdam +116441

Dat telt voor mij niet. Als je door foute keuzes het nalaat om een grotere kans te creëren als je uiteindelijk doet door een speler die in betere positie staan compleet over het hoofd te zien dan is dat voor mij het tegendeel van creatief.
Ik wil iemand die vooral andere in stelling brengt.

19-01-2025 18:46

401Middenweg401 +6083

O, dan is Brobbey dit jaar dus een creatieve speler?

19-01-2025 18:51

WantAmsterdam +116441

Is ie inderdaad, 4 beslissende passes vandaag, een grote kans gecreëerd. Expected assists van .37.
Is gewoon onze meest creatieve speler geweest.

19-01-2025 19:02

401Middenweg401 +6083

Mooi, begrijpen we mekaar, alleen heb ik dan een ander idee bij creatief. Maar dat is definitie en doet er niet zo toe.

19-01-2025 19:04

WantAmsterdam +116441

Mijn definitie van creatief is kansen creëren. Dat deed Brobbey vandaag, Godts nauwelijks. Hij verpeste eerder veelbelovende kansen door slechte keuzes.

19-01-2025 19:06

401Middenweg401 +6083

Dat iemand slecht speelt maakt iemand normaal gesproken niet minder creatief. Of ben je alleen creatief als het lukt?

19-01-2025 20:21

WantAmsterdam +116441

Nee, key passes, grote kansen creëren zijn niet afhankelijk van als het lukt of niet. Probleem is dat Godts gewoon niet bijster veel creëert. Daarom vind ik hem niet echt creativiteit.

19-01-2025 20:23

Danielson +50662

Vandaag was prima tegen een overigens erg zwak Heerenveen.

19-01-2025 18:48

WantAmsterdam +116441

Kwa creativiteit waren Fitz en Brobbey prima, inderdaad. En Gaaei met zijn corner en nog twee voorzetten.

19-01-2025 18:50

Ajaxdebeste35 +15599

De oude eredivisie is back

Psv en Ajax strijden om te titel en Feyenoord is in februari al overal voor uitgespeeld 🤣🤣🤣

19-01-2025 18:31

ajax4ever001 +18771

Helemaaaaaall niets in Rotterdam!!!!! Lalalala zoiets??

19-01-2025 18:47

Danielson +50662

Vorig jaar was ik ook bij Heerenveen- Ajax en het verschil was enorm. Met name qua organisatie, druk zetten en elkaars positie overnemen. Iedere speler weet precies wat van hem verwacht wordt. Eigenlijk was Heerenveen vanaf het begin kansloos terwijl er vorig jaar helemaal niets van klopte.
Ik zie Ajax thuis natuurlijk ook, maar in deze uitwedstrijd viel het extra op.

19-01-2025 18:29

Litmanen95 +1112

Ja, dat valt mij ook steeds weer op.

19-01-2025 18:31

WantAmsterdam +116441

Leuk, net zoals Kieft zei*, altijd naar laatst seizoen wijzen is een zwaktebod.

19-01-2025 18:34

Danielson +50662

Kieft is toch een hij?

19-01-2025 18:48

WantAmsterdam +116441

Excuses voor mijn matig Nederlands. Gecorrigeerd.

19-01-2025 18:51

JohnDylan +23238

Ik zou ik de reeks wedstrijden na Feyenoord een variatie met Rasmussen als spits uit proberen. Ajax speelt dan tegen Fortuna Sittard (uit), Heracles Almelo (thuis), Go Ahead Eagles (thuis), Almere City (uit) en PEC Zwolle (uit). Een van die wedstrijden moet geschikt zijn om Rasmussen als spits te testen. Hij haalde bij Jong Ajax als spits een veel hoger niveau dan als buitenspeler en Ajax snakt voorin naar meer voetballend vermogen. Zeker in wedstrijden zoals vandaag waarin Godts, Taylor en Traoré samen 0 beslissende passes gaven.

19-01-2025 18:27

WantAmsterdam +116441

Gaat Farioli nooit doen. Die blijft Brobbey en Weghorst afwisselen alsof ze zich 1:1 vervangen en niet totaal andere type spelers zijn.

19-01-2025 18:29

Dapperestrijders +4741

Vond het helemaal niet inefficiënt, Ajax speelde waarschijnlijk een van hun beste wedstrijden

19-01-2025 18:27

Dapperestrijders +4741

Twente doet niet meer mee

19-01-2025 18:25

Danielson +50662

Twente uit is vergeleken met Twente thuis een verschil van dag en nacht.

19-01-2025 18:49

NatteKrant +1793

Akpom is zo efficiënt.
Zet hem in de spits, desnoods samen met Brobbey in de kaats.

19-01-2025 18:17

YRGI +33019

Akpom is op dit moment gewoon onze beste spits. Brobbey is goed meevoetballend maar niet efficiënt. Weghorst is het tegenovergestelde. Kan niks met een bal, maar efficiënt. Akpom zit er een beetje tussenin. Geen wonder voetballend, maar niet helemaal een drama. Een stuk efficiënter dan Brobbey.

19-01-2025 18:33

Freddy Ax +1389

Volkomen onverwacht naar deze positie gegroeid ,1 punt van de koploper af ,het zegt zeker wat.
Nee ik vind het niet sprankelend maar dat lijkt mij met deze selectie ook veel gevraagd. Het resultaat tot nu toe is echt prima. Wat we er ook verder van mogen verwachten daargelaten maar die Farioli heeft wel degelijk iets goed gedaan met deze groep.
Ik vraag me af wat hij uit een kwalitatief betere groep had gehaald, hopelijk krijgen we nog een linksbuiten erbij ,wie weet wat er dan nog kan gebeuren.
Te prijzen valt in elk geval dat Farioli constant positief blijft over de spelers en de selectie en nooit loigt te mekkeren over extra spelers.

19-01-2025 18:17

WantAmsterdam +116441

Er zit heel veel tussen sprankelend en weerzinwekkend. Dat voetballen met deze selectie kan hebben we al vaker aangetoond. PSV, Maccabi, Besiktas, Fortuna…

19-01-2025 18:23

ajaxfan83 +3625

En drie van die clubs waren zo mak als een lammetje , en dan mag jij raden welke

19-01-2025 18:51

WantAmsterdam +116441

Hahaha. Elke van deze club is klassen beter dan dit Heerenveen, dat meerdere spelers mist en drie dagen geleden letterlijk van een amateurclub hebben verloren.
Soms denk ik mensen sporen heir toch niet.

19-01-2025 19:21

Litmanen95 +1112

Farioli is een topper. Geen heilige, maar dat hoeft ook niet. Gewoon een zeer sterke coach, met echte teambuildkwaliteiten.

19-01-2025 18:34

Berkov81 +1607

Farioli, Farioli, Farioli we worden kampioen!!!

19-01-2025 18:15

Broodjeaap020 +6543

Ik zal nog niet je mond zo opentrekken. We staan 1 punt achter maar het ligt nu aan psv, als wij weer even slecht spelen lopen ze weer uit. En we redden dit niet als er mensen bij komen.

19-01-2025 18:17

Danielson +50662

Heet jij soms Alex Kroes? 😉

19-01-2025 18:22

Broodjeaap020 +6543

Neee zeker niet. Ik ben wel blij met het resultaat maar toch realistisch blijven.

19-01-2025 18:24

Berkov81 +1607

Dat snap ik best hoor vriend, ik denk ook niet echt dat de kans heel groot is dat we kampioen gaan worden. Maar he, we staan 1 punt achter, iedereen verwacht dat PSV kampioen gaat worden, die moeten eigenlijk ook kampioen worden met die selectie. Als zij fouten gaan maken wordt de druk alleen maar hoger. Ik denk dat wij de dark horse kunnen zijn die daarvan kan profiteren. Er zijn weleens gekkere dingem gebeurd

19-01-2025 18:26

Broodjeaap020 +6543

@berkov ik snap wat je bedoeld, iedereen dacht ff dat psv al kampioen was na de kerst maar wij doen wel ff anders. Er zijn idd gekkere dingen gebeurt maar wie weet he! De wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkt het.

19-01-2025 18:27

Oxxer +165749 moderator

Itt Ajax heeft PSV een sterke bank, een paar versterkingen zijn nodig om de race vol te houden en of de welbekende Peter Bosz dip duurt nog een paar maanden.

19-01-2025 18:24

Broodjeaap020 +6543

@oxxer laten we het hopen. Feyenoord hoeven we al helemaal niet bang voor te zijn, die zijn weer lekker het oude. Alleen hopen dat er versterkingen bij komen.

19-01-2025 18:28

Oxxer +165749 moderator

Vooral dat laatste, versterkingen, ik vrees alleen geen creatieve middenvelder te zien komen, Kroes zei bij Rondo dat Berghuis’ die rol kon invullen. Totale waanzin.

19-01-2025 18:38

Broodjeaap020 +6543

Als je dat geen waanzin noemt. Berghuis is echt 0 geworden na zijn blessure, voegt nul,nul toe nu. Hopen op een links buiten want akpom op linksbuiten hou ik niet.

19-01-2025 18:43

Oxxer +165749 moderator

Akpom zou ik 1e spits maken, Ik ben kritisch op Kroes vanwege zijn grote mond vooraf, optredens in de media, gebrek aan creativiteit bij versterken selectie, wie blut is moet slim zijn en tenslotte hoe hij spelers inschat. Vooral Berghuis zo belangrijk maken waardoor hij 2 jaar verlenging krijgt is wanbeleid.

19-01-2025 18:49

Broodjeaap020 +6543

Ik geef je gelijk. Akpom is 20x beter dan brobbey en weghorst kan je erin doen voor de slotfase. Ik snap wat je bedoeld met kroes, grote bek en dan niks preformen, als hij nou aankopen deed gaf ik hem de voordeel van de twijfel.

19-01-2025 19:10

Oxxer +165749 moderator

In een ideale situatie bestaat de kern van Ajax 1 uit goede tot extreem goede jeugd aangevuld met kwaliteit spelers van buitenaf. Ajax heeft de jeugd verwaarloosd waardoor er weinig tot niets bijzonders aansluit. Geen idee hoe lang het duurt voordat het op orde is.

19-01-2025 19:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.