Heitinga maakt seizoen af als hoofdtrainer Ajax, Lodeweges toegevoegd aan technische staf

door Jesse ter Haar 212

Bron Ajax.nl

Heitinga maakt seizoen af als hoofdtrainer Ajax, Lodeweges toegevoegd aan technische staf

door Jesse ter Haar 212

Bron Ajax.nl

Laatst geüpdatet

John Heitinga is 'in elk geval' de rest van het huidige seizoen de hoofdtrainer van Ajax 1, zo brengt de club naar buiten via Ajax.nl. Verder valt te lezen dat Dwight Lodeweges per direct is toegevoegd aan de technische staf van het eerste elftal.

Voor Heitinga begon tijdens het afgelopen weekend plots zijn trainerscarrière op het allerhoogste niveau. De voormalig speler van de club beëindigde in 2016 zijn actieve carrière als profvoetballer in Amsterdam en behaalde vervolgens zijn trainerspapieren. Inmiddels heeft hij ervaring als oefenmeester in de Ajax-jeugd en als trainer van Jong Ajax, waarover hij sinds 2021 de leiding had. Op maandag 23 januari was hij er nog bij tijdens de 1-2 nederlaag tegen Roda JC.

Lodeweges op zijn beurt, heeft al veel meer ervaring in het trainersvak. Hij zat in de Raad van Commissarissen van sc Heerenveen en het lijkt aannemelijk dat hij die functie nu laat vallen. De komst van de ervaren trainer kondigde zich al aan, toen woensdag de onderhandelingen tussen hem en Ajax begonnen. Er werden geen moeilijkheden verwacht en een akkoord lag dan ook in de lijn der verwachting. Donderdag kwam het akkoord er en dus is hij nu onderdeel van de technische staf van Ajax 1. Hij moet Heitinga ondersteunen met zijn ervaring, zoals Hennie Spijkerman ooit bij Frank de Boer deed.

Het was snel schakelen voor Heitinga, maar hij beleefde afgelopen weekend een succesvolle vuurdoop als trainer. Op bezoek bij Excelsior moest er een reeks van zeven wedstrijden zonder overwinning in de Eredivisie doorbroken worden en dat lukte. Waar Alfred Schreuder in zijn laatste wedstrijd niet verder kwam dan een `1-1 gelijkspel tegen FC Volendam, wist Heitinga met 1-4 te winnen op bezoek bij Excelsior. Wel moet daarbij worden vermeld dat de Rotterdammers voor rust zeker drie honderd procent kansen kregen om te scoren.

De weg naar boven met Ajax

In de komende weken moet Heitinga met de A-selectie de volgende stappen richting herstel gaan zitten. Komend weekend staat SC Cambuur-uit op het programma, waarna midweeks de lastige bekerwedstrijd tegen FC Twente volgt. Volgend weekend speelt Ajax in eigen thuis tegen RKC Waalwijk en daarna begint de Europa League weer. Op donderdag 16 februari staat Ajax - Union Berlin op het programma. Beide ploegen treffen elkaar in de tussenronde van het tweede toernooi van Europa.

Lees meer over:
Plaats reactie

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25414

Pak pen en papier er zullen heel wat briefjes rondgaan tijdens de wedstrijden

02-02-2023 20:44

ajaxwestland09 +29008

Ben eigenlijk wel blij met Johnny gewoon de kans geven , denk dat Johan dit zelf erg zou toejuichen iemand met een ajax dna, alle functies gehad , top speler geweest, kent de jongens , kent spelers van jong , komt goed over en wil het voetbal spelen die wij graag zien. Verstandig om lodeweges toe te voegen iemand die veel spelers kent vanuit oranje al had ik misschien henk ten cate gepolst. Johnny blijven steunen. Gun hem echt een mooie 2de seizoenshelft met 2 prijzen met daarbij spelers die doorbreken zoals een Hato we blijven een opleidingsclub. We kunnen wel roepen om een ervaren coach maar wie zegt dat dat wel goed gaat. Je moet daar ook gewoon geluk in hebben, we vonden hier op AS ten hag helemaal niks toen hij kwam van Utrecht en kijk wat hij presteerde. Ik snap de emoties om sar vind hem ook een ... komt niks zinnigs uit en verstopt zich als het te heet wordt , die moeten ze eigenlijk lozen!

02-02-2023 20:33

SwissAjaxFan +3972

Mooi, heb er vertrouwen in.
WZAWZDB

02-02-2023 20:29

mvdk +44120 moderator

Zijn eerste wedstrijd was veelbelovend. Laten we het maar gewoon gaan zien... Mijn glas is halfvol.

02-02-2023 20:14

Ozymandias +159568

De vraag is niet hoe vol het glas zit maar wat er in zit. Als er pis in zit zal het er zeker half vol uitzien. Bier? Dan is het een half leeg glas.

02-02-2023 20:15

mvdk +44120 moderator

Ok, in de Arena wel. *waterbier*

02-02-2023 20:44

Mokum87 +2435

Interview gezien. Zegt waar het op staat en ik heb zeker vertrouwen in hem. Helemaal nu hij ook een ervaren assistent naast zich heeft. Laten we hem de steun geven die hij verdiend. Ook als het 1 keer mis gaat.

02-02-2023 20:06

Kingoffdatoilet +17194

Dit was te verwachten

02-02-2023 20:04

Kingoffdatoilet +17194

Was te verwachten

02-02-2023 20:03

Amp +37809

prima, nu maar volle bak deze selectie steunen. Gaat het fout, mag het complete technisch hart wieberen. gaat het goed, dan zou heitinga mogelijk kunnen blijven, maar wel met een nieuwe technisch directeur erbij zodat vds met zn poten van de selectie en het transferbudget blijft, en hamstra ver weg blijft. huntelaar krijgt een herkansing als stagiair, maar gezien zijn uitgesproken oogkleppen deze winter heb ik daar geen vertrouwen in

02-02-2023 20:01

grensjager +704

Onder deze omstandigheden en op dit moment is hij de beste man. Nu eerst een TD. Die kan rustig een trainer zoeken en dan de selectie doorlichten

02-02-2023 20:01

Slang3 +45991

Wat een enorm risico. Het is niet dat het seizoen nog maar 5 wedstrijden te gaan had en dat je het maar uitzingt. We hebben nog Europees voetbal + een hele terugronde Eredivisie te gaan. Waarbij je met deze halve gare selectie top 2 moet halen om niet alle voorsprong onder Ten Hag in 1 jaar tijd weg te gooien.

Je had in september al een lijst met trainers klaar moeten hebben. Nu lijkt het zelfs alsof ze Schreuder uit paniek ontslagen hebben. Geen enkele lijn te herkennen binnen dit Ajax.

Straks Hamstra nog verlengen en we zijn weer terug bij af

02-02-2023 19:59

DiAngelo +2410

Wanneer er nog geen TD is, vind ik Heitinga een logische keuze. Wil je n Nederlandse trainer dan is Heitinga ook een logische keuze. Hij kent Ajax als geen andere trainer. Moet niet denken aan Bosz (ging weg voor n zak geld en gaf Bergkamp de schuld), Slot ( lekker bij 010 laten blijven, past daar prima) of Pascal Jansen ( te weinig ervaring en geen verleden bij Ajax) . Heitinga valt me mee, praat over voetbal als n ervaren trainer en komt overtuigender over dan dat ik had kunnen dromen. Nu graag een TD en wat meer voetbalkennis in de RvC (Bergkamp ?) .....en dan kan Sar zijn ontslag aanbieden.

02-02-2023 19:58

MisterAFCA +6442

Je zou toch, als enigszins normaal denkend mens, verwachten dat die lul van Sar nu denkt: hé, na zoveel gehannes en gekut van mij en na net zoveel kritiek, ga ik toch is even laten zien dat ik mijn functie waard ben.

Maar wat doet dit slap aftreksel van een blinde darm, hij flikkert iemand op de belangrijkste positie neer zonder enige ervaring en zet daarnaast een fossiel die hélemaal geen kut met Ajax te maken heeft.

Hij weet als geen ander, want dat roept ie nog niet zo lang geleden, dat Ajax CL nodig heeft. Anders zijn we verplicht om te verkopen, is de aantrekkingskracht naar de klote en dwalen we weer af naar 2010…

Dus laten we vooral weer een gokje nemen. Waarom zou je als angsthaas zijnde een keer een goede beslissing nemen? Deze man heeft zich bemoeit met de aanstelling van Schreuder, het transferbeleid, de zaak Nouri en heeft deze alle niet goed gemanaged of verkloot.

Ik riep het voor de aanstelling van die kale kwiebus al. Ajax gaat voor een makkelijke keuze. Hopen dat die kale de lijn ten Hag door ging trekken. Er was geen enkel signaal dat die man een goede trainer zou zijn, had het behalve bij Brugge, overal compleet verkloot. Maar hé, hij lag zo lekker in de groep en het scheelde voor flappie weer wat werk. Hij stond tenslotte al bij Overmars op een lijstje dus dan kan dat nooit zijn fout zijn als het misgaat…

Nu doet ie het gewoon weer… Niks van vernuft, niks van doorpakken gewoon lekker voor Johnny gaan want die stond er nu toch al en hij heeft mooi maar gewonnen uit bij Exelsior met 1-4. Er is gewoon werkelijk waar helemaal niemand met klote in de directie of daarboven en Edje heeft de sleutel van het fort. Daar houd ie angstvallig aan vast want hij zal en moet laten zien dat ie echt wel goed in zijn werk is.

Edje als je een wattenstaafje in je oor propt moet je stoppen als je weerstand voelt. Hoe diep ga je nog eikel? Geef gewoon aan jezelf toe dat je het verkloot heb op elk punt en hou de eer aan jezelf. Soms denk ik ook wel dat ie dat het liefst zou doen. Maar wie krijgt dan de sleutel in handen jongens? Hendriks denk ik en dat is ook wel een hele enge gedachte… dus misschien dat ie het daarom niet doet. Toch nog wat positiefs dan…

Ik heb niks tegen Johnny en ga hem gewoon steunen. Maar we hebben nu iemand nodig die zijn sporen al verdiend heeft. Iemand met gezag en een hele sterke eigen visie. Bij hem is dat allemaal nog in ontwikkeling en dat is gewoon niet wat we nu nodig hebben.

Het is zo doorzichtig allemaal. Werkt het kan Edje zeggen maar hé dat wisten wij allang, werkt het niet krijgt Johnny de zwarte piet vanwege zijn onervarenheid en komt er een lulverhaal dat niemand anders wilde…

Nee Flappie als je echt graag iemand over de streep wil trekken dan lukt dat. Desnoods ga je voor zijn deur leggen en stop je zoveel veren in zijn reet dat zijn familie denkt dat het pino is. Maar je mist elke vorm van overtuigingskracht en doortastendheid.

Dit is voor veel trainers juist een prima moment om in te stappen. Verwachtingspatroon is laag en kan je sturen. Zo van, Jongens we zitten in een heel moeilijk parket nu en we gaan proberen zo hoog mogelijk te eindigen. Met natuurlijk als doel om kampioen te worden. Maar ik kan pas van de zomer mijn eigen team samenstellen en daar mogen jullie me dan op af rekenen. Denk dat 90% daar begrip voor zou hebben na die puinhoop van Lafred.

Dat heet managen Flappie. Zie je? Zo moeilijk is het niet…

Heel veel succes Johnny! Ik hoop dat je ons de schaal bezorgd. Mijn zege heb je. Je bent teveel Ajacied om je carrière naar de sodemieter te laten helpen door die slappe zak.

02-02-2023 19:48

Sunny +9558

@AFKA
Ik ben dit zo 200 % met jou eens.
Werkelijk nooit gedacht dat wij zo snel zo diep konden zinken en wat een ongelooflijk amateurisme van zgn. goedbetaalde pro's.
De goegemeente hier vindt Johny zo'n aardige goed pratende jongen die van Excelsior won (klopt allemaal) en vinden hem daarom de beste keuze. Maar als je verder kijkt dan de verpakking zie je weinig redenen om aan te nemen dat hij ons uit de shit gaat halen.
Ne rien va plus .dan maar

02-02-2023 20:20

FelixGassenlicht +8976

Mijn God, wat een nachtmerrie is dit. Welke ervaren ex eredivisie trainer is nog vrij? Deze keer geen Ruud Brood. In een jaar tijd alles wat de laatste jaren is opgebouwd zoveel als mogelijk afbreken. Wij weten het niet meer dan maar John voor de leeuwen gooien. En die is straks na het seizoen klaar.
Afschuwelijk dit. Van de Sar, Maurits en al die andere witte boorden moven svp.

02-02-2023 19:46

LOCAmpos +10509

Zoals Freek Janssen zou vaststellen: het kan 2 kanten op gaan.

02-02-2023 19:18

AjaxUitAmsterdam34 +365

Bogarde ook erbij aub

02-02-2023 19:13

FrankRijkaard4 +1859

Dwight weet gelukkig niet hoe een I Pad werkt

02-02-2023 19:05

nightgoat +31063

VVOG Urk weent.

02-02-2023 18:51

Sunny +9558

In deze voor ons kritieke situatie is het aanstellen van een op het hoogste niveau onervaren trainer gewoon een te groot risico.
Als topclub hoort daar een toptrainer te staan en omdat je het ontslag van Alfred al maanden kon zien aankomen was daarvoor ook voldoende tijd.
Deze benoeming is een gok en laat wederom zien hoe zwak de organisatie momenteel in elkaar zit en hoe amateuristisch er (niet) geleid wordt.
John is een geweldige gozer en ik hoop zo dat hij ons verrast maar feit is dat hij ook in jong geen bijzondere indruk heeft gemaakt noch zijn stempel wist te drukken. Als hij de crisis niet weet te bezweren is hij wel verantwoordelijk, is dat vooralsnog niet zijn fout maar zijn de rapen wel heel gaar en lonkt de Conference League.
Waarom toch nemen we in godsnaam zo'n enorm risico?
Waarom niet kiezen voor meer bewezen ervaring op het hoogste niveau?

02-02-2023 18:41

Yeshyeshyall +10953

Eens al vind ik jong ajax vaak best wel leuk en herkenbaar spelen. Weet niet of dat de hand is van Heitinga maar zou je wel denken

02-02-2023 18:48

wijzijndebeste123 +164565

Vraag: "Waarom toch nemen we in godsnaam zo'n enorm risico? Waarom niet kiezen voor meer bewezen ervaring op het hoogste niveau?"
Antwoord: Omdat de figuren die de beslissingen nemen volslagen incompetent zijn (Sar, H2).

02-02-2023 19:45

Noahdepoah2021 +4856

Welke toptrainers heeft Ajax gehaald dan? Van Rinus Michels tot Louis van Gaal, Johan en Frank de Boer allemaal doorgegroeid vanuit assistent of jong Ajax. Net als Johny. Succes Johnny!

02-02-2023 19:47

Sunny +9558

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
De vraag is dus waarom we deze "gok" nemen en niet voor bewezen kwaliteit gaan.
Het allerbeste is pas goed genoeg en minder moeten we niet willen.
Dat is de mentaliteit die je nodig hebt om bestuurlijk en sportief de top te bereiken en daar te blijven.
Johny kan een gouden greep blijken maar heeft nog weinig tot niets bewezen en al helemaal niet op het hoogste niveau dus kan je niet benoemen als het allerbeste.
En natuurlijk wensen we Johny het beste en vooral veeeeel succes

02-02-2023 20:06

6R +3149

Kent iemand het profiel van Lodeweges een beetje? Ik ben wel nieuwsgierig naar deze man, aangezien ik hem bij net NL altijd een beetje een 'nietszeggend' persoon vond.

02-02-2023 18:39

RijkdeGooier +2875

Slechter dan aardappelhoofd kan hijj het niet doen. Voorlopig alle voordeel van de twijfel voor Johnny!

02-02-2023 18:27

Petterson +25124

Zou me niks verbazen als Lodeweges na de zomer dan toetreedt tot de RvC.

02-02-2023 18:25

FTS95 +16080

Daar kan ik wel mee leven

02-02-2023 18:25

Petterson +25124

Kogel. Kerk. Prima.

Succes John en Dwight!!

02-02-2023 18:24

De-King +20419

Succes Heitinga. Ik heb wel een goed gevoel bij Johnny.
Al had ik liever gezien dat Johnny onder een ervaren coach als assistent bij het eerste werd gehaald en zo verder in het vak was gerold.

Voor de camera is onze Johnny in ieder geval een verademing.
Johnny (Ajax) zorg dat je Bogarde zo snel mogelijk weer assistent word bij Ajax.

Hoop dat we mooie tijden tegemoet gaan met onze Johnny aan het roer!

02-02-2023 18:08

Ajax The Best +16597

Bogarde lijkt me niet nu. Met Johnny en Reiziger hebben ze al 2 verdedigers, een 3e lijkt de balans scheef te trekken.

02-02-2023 18:20

Petterson +25124

Tenzij ze dan ook Chivu of zo aantrekken. Dan is de balans weer hersteld. 😁

02-02-2023 18:26

Danielson +50497

Bogarde is mede vanwege die andere 'affaire' ongetwijfeld passé bij Ajax. Dus het steeds maar weer roepen om die man heeft weinig zin.

02-02-2023 18:26

Stamhoofd +11548

Ja dat is een beetje onder het tapijt geschoven, maar ze hebben hem inderdaad vriendelijk de deur gewezen

02-02-2023 18:44

Sam2003 +585

Oproep aan de F-SIDE! Groot spandoek voor Johnny! Bij de eerste thuiswedstrijd als steun.

02-02-2023 17:53

Robertini +39458

Ben niet kapot van Lodeweges, maar je kunt niet alles hebben. Ik vind dit een prima beslissing, einde vh seizoen een toptrainer aanstellen.

Tenzij Heit zodanig overtuigt dat het niet nodig is, natuurlijk.

02-02-2023 17:50

wijzijndebeste123 +164565

Eens tot je laatste zin. Laten we niet de Solskjaer fout maken. Gewoon n toptrainer aanstellen vanaf de zomer.

02-02-2023 17:54

Robertini +39458

Als hij kampioen wordt en de Europa League wint, mag hij van mij blijven hoor 😉, maar idd, alleen bij een top prestatie, niet bij een OK prestatie.

02-02-2023 18:03

wijzijndebeste123 +164565

Ja dan zijn we t volkomen eens!

02-02-2023 18:05

Intec2.0 +12429

Vind het heel dapper van Heitinga kan zijn carrière in één keer verknallen bij Ajax.

02-02-2023 17:49

AFCACruijff14 +161959

Is dat zo? Wie neemt het Heitinga kwalijk als Ajax 2e, 3e, 4e of 5e zal worden? Ik reken niet meer op de titel maar 2e of 3e zit er nog wel in. Heitinga is ook maar gewoon een crisismanager nu die rotzooi van een ander mag ruimen.

02-02-2023 18:01

Yeshyeshyall +10953

Tegen de tijd dat we bv 4e eindigen is iedereen schreuder vergeten en krijgt heitinga de schuld denk ik zeker

02-02-2023 18:06

AFCACruijff14 +161959

Zo kortzichtig zijn Ajacieden niet bij een jongen van de club. Maar als we 4e eindigen dan is het wel beter dat Heitinga bv als assistent blijft onder een nieuwe trainer.

02-02-2023 18:12

Ozymandias +159568

@Yeshyeshyall
Ik denk dat het er geheel aan ligt hoe hij dan vierde wordt. Heeft hij meerdere jeugdspelers (zoals Fitz-Jiménez) een basisplaats gegeven om het team een voorsprong te geven op het volgende seizoen? Heeft hij Totaalvoetbal geherintroduceerd bij Ajax (wat tijd nodig zal hebben)?

02-02-2023 18:18

Petterson +25124

Anderzijds .. when opportunity knocks ..

Kan het alleen maar goed doen na waterhoofd. En er zijn zat trainers met een beoogde “rustige” planning die nooit zo’n kans krijgen.

02-02-2023 18:28

AFCACruijff14 +161959

En andere vraag, als Heitinga ons kampioen maakt, dan vervangen in de zomer of voor meerdere jaren vastleggen?

02-02-2023 18:30

Yeshyeshyall +10953

Dat zou mooi zijn en ik weet het ook niet maar er zijn hem meerdere clubiconen in negatieve zin voorgegaan en soms om minder reden

02-02-2023 18:33

Ozymandias +159568

Ook dat ligt er denk ik aan hoe hij kampioen wordt. Hoeveel punten hij haalt, of er een stijgende lijn in het spel zit, etc.. Maar Vd Sar zal hem dan zeker direct voor meerdere jaren vastleggen.

02-02-2023 18:40

Ozymandias +159568

Ik denk dat we door de wedstrijd tegen Cambuur ons eerste echte beeld krijgen van wat Heitinga van plan is met Ajax in de rest van dit seizoen. Ik ben zeer benieuwd wat zijn plan met Álvarez is.

02-02-2023 17:46

Koekie87 +21009

Denk dat Alvarez centraal in de verdediging gaat spelen.

02-02-2023 17:48

Robertini +39458

Ben ik ook benieuwd naar, ik zou zelf met Bassey en Alvarez achterin spelen en Timber op rechtsback gebruiken, kan hij echt geweldig.

In het centrum zal Timber door z'n lengte en kortzichtige clubs (vooral de Engelse) nooit de top halen, op rechts denk ik van wel.

02-02-2023 17:52

AFCACruijff14 +161959

Waar baseer je dit op Robertini? Martinez krijgt alle lof in Engeland toch?

02-02-2023 18:02

Ozymandias +159568

Inderdaad, Martínez is nu al een publiekslieveling geworden. Ik acht de kans redelijk groot dat United daardoor ook Timber voor Ten Hag koopt. Met straks een nieuwe eigenaar die direct met hun speeltje zal willen spelen en dus veel geld zal uitgeven.

02-02-2023 18:12

Robertini +39458

Nederlandse trainer die hem kende is natuurlijk een uitzondering, ook hij kreeg in het begin veel kritiek en werd een dwerg genoemd, maar Ten Hag bleef achter hem staan. Wie weet brengt het een kentering in mentaliteit.

02-02-2023 18:38

Robertini +39458

Zou op zich mooi zijn.

02-02-2023 18:38

AFCACruijff14 +161959

Ik denk Alvarez centraal tegen mindere teams en middenveld tegen bv PSV of Feyenoord of Union.

02-02-2023 18:01

Soccerskins v2 +43372

Dat is juist het omgekeerde van wat logisch is. Tegen zwakkere tegenstanders moet Alvarez meer opbouwen (omdat Ajax meer de bal heeft) en speelt hij met meer ruimte in zijn rug (omdat Ajax hoger staat) dan tegen directe concurrenten. Twee absolute zwaktepunten van Alvarez.

02-02-2023 18:24

Soccerskins v2 +43372

Ik verwacht tegen Cambuur: Rulli; Rensch, Timber, Bassey, Wijndal; Kudus, Alvarez, Berghuis; Conceicao, Tadic en Bergwijn.

Denk dat Alvarez terug naar het middenveld gaat. Hij was tegen Excelsior zo slecht in de 1 tegen 1 en positioneel niet goed genoeg om zijn gebrek aan snelheid op te vangen dat ik Heitinga hem niet meer in de verdediging zie zetten. Ik denk dat we terug naar de basis gaan met de meest voor de hand liggende opstelling.

Zou graag een aantal dingen anders zien, maar dit is een enorme verbetering t.o.v de opstellingen van Schreuder. Als de balcirculatie zo goed is als tegen Excelsior verwacht ik dat we met deze opstelling over Cambuur heen knallen.

02-02-2023 18:08

MarkP +21764

Bij eerstvolgende puntverlies wordt heitinga als trainer in twijfel getrokken. Denk dat we hem krediet moeten geven het is nu een klotezooi bij ajax. Ben wel blij dat die clown met zijn laptopaapje opgerot is.

02-02-2023 17:42

GNBL +90095 moderator

1-4 gewonnen bij Excelsior en het lek is boven hoor. Johnny de verlosser.

02-02-2023 17:36

Koekie87 +21009

Ben benieuwd als we straks een paar keer verliezen hoe men dan naar Heitinga kijkt. Weet zeker dat de mensen die hem nu als de zogenaamde verlosser zien straks als eerste roepen waarom Ajax zo een onervaren trainer voor de groep heeft gezet, en idd het lek is voorlopig nog niet boven. Leuk dat we afgelopen zondag gewonnen hebben maar zegt echt totaal nog helemaal niks.

02-02-2023 17:43

Ozymandias +159568

Inderdaad, hier op AjaxShowtime zijn het dan vaak de mensen die nu heeft positiefst zijn over de aanstelling van Heitinga die dan de eerste zijn die om z'n hoofd schreeuwen.

02-02-2023 17:47

Steeph +3867

Nee, het is echt beschamend dat je met een onervaren coach verdergaat terwijl het voor geen meter loopt. Heitinga doet maar wat. En logisch ook, net als iedere junior op de werkvloer zou doen. Maar Heitinga is helemaal geen coach waarmee je nu de grootste kans maakt om kampioen te worden.

02-02-2023 17:48

Bensco +7174

Ik geef hem een half jaar. Kan ik een rustig bekijken wat Heitinga in zijn mars heeft. Wellicht kan hij in de Europa league ook nog een goede campagne neerzetten, dan weten we gelijk waar we aan toe zijn aan in de champions league

02-02-2023 17:56

Yeshyeshyall +10953

Ervaring is ook niet alles maar eens hoor, het is wederom een grote gok

02-02-2023 18:08

eenAjaxfan +20386

@Steeph, Vandaar de ervaren rot ernaast, of niet?

02-02-2023 18:26

12eman +5887

Dit is voor de rust prima. De rest vh seizoen naar een opvolger zoeken. Iedere prijs is dit jaar meegenomen. Investeren in volgend seizoen

02-02-2023 17:29

gusanito +5447

Blij met Lodeweges. Stabiele man met een enorme bak ervaring.

02-02-2023 17:24

Steeph +3867

Wat een kneuzencollectief, ongekend.

02-02-2023 17:14

Delaney +14793

Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van Lodeweges als assistent trainer van Ajax 1, ik had dan ook liever iemand als Bogarde, van 't Schip of Grim gezien.
Maar ik begrijp dat niet altijd alles mogelijk is, tevens vind ik alles beter dan Kaltenbach.

02-02-2023 16:59

MichelBoerebach +29192

Sjonnie Van 't Schip had er geen trek in.

02-02-2023 17:17

Delaney +14793

Klopt, vandaar dat ik ook zei dat ik begrijp dat niet altijd alles mogelijk is. 😉

02-02-2023 18:31

MV3 +2668

Nou er is duidelijkheid. Dat is voor zowel de groep als de staf relaxt werken. Hopelijk valt het goed uit. Want ik gun het Johnny van harte. Sympathieke ajacied.

02-02-2023 16:55

Wobbo +11410

Ik had het wel verwacht maar ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Hij lijkt mij nogal groen en dan met de slapste directeur uit de geschiedenis achter je, nitwit Hamstra en stagiaire Huntelaar. Het klinkt mij als zelf destructie in de oren.

02-02-2023 16:51

TheSpecialOne +8922

Heitinga is een beetje naïef. Hij kan alleen maar verliezen, want er is volgens mij op dit moment veel mis bij Ajax. Van Der Sar heeft een zondebok nodig om zijn eigen falen te verbloemen en omringt zich alleen met ''zwakke'' mensen(lees: te weinig ervaring).
John heeft gewoon nog te weinig te ervaring om het zwalkende schip in rustiger vaarwater te krijgen en is nog lang geen kapitein.

02-02-2023 16:48

MidMid +5704

Frank de Boer was dat ook niet. Wat volgde waren vier landstitels op een rij. Het zegt dus niet altijd wat. Bosz had meer ervaring, maar won nog nooit iets. Is hij daarmee een slechte coach? Nee. Maar je kunt dus ook niet zeggen dat Heitinga dat wel is. We kunnen alleen maar afwachten.

02-02-2023 17:08

TheSpecialOne +8922

Het gaat om de randvoorwaarden en die zijn nu op het ogenblik belabberd. En met weinig ervaring bedoel ik dat hij nog geen helicopterview heeft ontwikkeld anders had hij wel bedankt voor deze klus op dit moment.

02-02-2023 18:12

MidMid +5704

Die zijn zeker belabberd, maar dat waren ze zeer zeker ook toen De Boer aantrad. Door terug te gaan naar de basis, het Ajax-systeem en door jeugd weer in te passen, heeft hij de boel weer op de rit gekregen. Ik denk dat Heitinga dat ook gaat doen. Over een paar weken zal je zien dat er een logischere opstelling is, die uitgaat van Ajax-voetbal en niet zozeer van de grote namen. Kudus zal op het middenveld staan, Fitz-Jim op nummer zes. En misschien ook nog wel een jeugdspeler in de verdediging.

02-02-2023 18:53

TheSpecialOne +8922

Heitinga moet meteen presteren met dit team want het is immers vijf over twaalf.. Een team zonder een greintje vertrouwen bovendien. Ga daar maar eens aanstaan als onervaren hoofdtrainer.
Frank de Boer is weliswaar vier keer achter elkaar kampioen geworden, maar het spel was niet om aan te gluren en de concurrentie was gedurende die tijd onthutsend zwak. Ik zie natuurlijk graag dat Heitinga het wel snel op de rit krijgt maar in hoeverre is dat realistisch. Het trainersvak is bij uitstek een ervaringsvak waar niet te licht over moet worden nagedacht. Als hoofdtrainer heb je in je staf allerlei specialisten tot je beschikking maar jij bent en blijft uiteindelijk verantwoordelijk. Je moet als het ware een totale visie hebben uitgedacht en hoe deze te realiseren. Jij zet de lijnen uit en je staf helpt je je visie te realiseren. Voorwaar geen sinecure.

02-02-2023 21:02

MidMid +5704

Met veel dingen eens, maar niet dat het spel van Frank de Boer niet om aan te gluren was. Dat was zeker de eerste jaren onder zijn hoede, zeker niet het geval. Pas in zijn laatste jaren werd het zeer stroperig. Helaas heeft dat het beeld van velen van ons vertroebeld. De eerste jaren waren echt wel prima, verzorgd voetbal. En vergeet ook niet dat De Boer het echt moest doen met een matige selectie. Er was weinig geld voor topaankopen. Hij heeft dat zeer goed ingevuld met jeugdspelers. Heitinga heeft wel een prima selectie. Er is net 100 miljoen in geinvesteerd. Dus je mag verwachten dat het voor Heitinga makkelijk is dan voor De Boer destijds.

03-02-2023 08:37

TheSpecialOne +8922

Volgens mij is Frank de Boer als trainer voornamelijk gebaseerd op nostalgie. Successen behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Na Ajax heeft hij een beroerde track record gehad vaak met niet de slechtste selecties tot zijn beschikking. Met als klap op de vuurpijl zijn kortstondige avontuur bij het Nederlands Elftal. Ik zie het totaal niet zitten in de Frank de Boer.

03-02-2023 08:42

MidMid +5704

Dat kan, maar dat neemt nog steeds niet weg dat hij vier titels heeft binnengesleept. Achter elkaar. En op een moment dat we vele jaren droog stonden. Alleen al om die reden is hij een held. Dat hij wellicht niet de beste trainer van de wereld is en dat hij na Ajax overal is mislukt, valt zeker niet te ontkennen.

03-02-2023 12:05

TheSpecialOne +8922

Dat komt omdat FdB geen eigen visie heeft. Je hoort altijd maar weer dat hij wil opbouwen van achteren, constant druk zetten en dominant voetbal. Nou, Dat kan alleen wanneer je zeer goede spelers tot je beschikking hebt en die ook 90 minuten lang keihard willen werken. Maar in de praktijk stopte hij zijn spelers zo vol opdrachten dat ze niets meer durfden en totaal verkrampt raakten. Ballen over 5 meter kwamen niet eens aan als gevolg hiervan. Zo bang waren ze om fouten te maken. En dat wordt toch echt door de trainer veroorzaakt.

03-02-2023 13:07

MidMid +5704

Wordt al een aardig draadje zo :-)

03-02-2023 13:41

MichelBoerebach +29192

Dat is speculeren. Hij kan het namelijk ook maar zo heel goed gaan doen.

02-02-2023 17:18

eenAjaxfan +20386

He, "SpecialOne", volgens mij zit je aluhoedje een beetje strak....

02-02-2023 18:30

TheSpecialOne +8922

Was ik ook maar zo een simpele ziel. Dat maakt het leven een stuk makkelijker...

02-02-2023 21:19

DeMeervanweleer +7577

T` is van goud of van ijzer zei Johan altijd. Zo halverwege het seizoen stapt er toch niemand graag in. Ik heb nou niet het idee dat johnny het grootste licht is, maar dat hoeft ook niet, met duidelijkheid en persoonlijkheid kan je ook een eind komen. Lodeweges is een goede zet denk ik, die heeft en hoop ervaring op alle vlakken. Ik hoop dat zij samen mijn liefde voor Ajax weer wat op doen laaien, want onder Schreuder was daar weinig meer van over, niet zozeer qua resultaat alleen, maar de totale zielloosheid waarmee dat gepaard ging.

02-02-2023 16:45

AFCAjax +17839

dit gebeurt met name omdat sar niet met Bosz wilt werken.

02-02-2023 16:40

Cello +52979 moderator

@AFCAjax

Of omgekeerd: Bosz wil niet samenwerken met Sar. Al heb ik het idee, dat het nooit een serieuze optie is geweest voor beide zijden om met elkaar aan tafel te gaan en te praten. Naar beide kanten toe wil met niet met elkaar..... dan zal er ook niks gebeuren.

02-02-2023 16:46

AFCAjax +17839

ik betwijfel sterk dat Bosz niet zou willen.

02-02-2023 16:47

Cello +52979 moderator

@AFCAjax

Maar goed. Los van wie schuldige is aan het conflict jaren geleden. Waarom zou Bosz naar Ajax willen als Sar daar nog zit, waarmee hij niet door één deur kan?. Dan kan het toch ook heel goed, dat Bosz het niet wil?. Daarom denk ik ook dat dit voor beide zijden geldt, van beide kanten wil men niet en dan zal er ook niets gebeuren....

02-02-2023 16:58

AFCAjax +17839

welk conflict überhaupt? enkel dat sar die assistenten niet wou vervangen destijds is volgens jou reden dat Bosz niet meer naar Ajax wil zolang sar daar zit? volgens mij is Bosz wel wat volwassener dan dat en kan hij gewoon met sar om de tafel. er is geen enkele basis voor een principekwestie tenzij ik iets mis.

02-02-2023 17:10

Cello +52979 moderator

@AFCAjax

Het moeilijke aan het verhaal voor buitenstaanders als wij zijn is, dat we nooit zullen weten wat voor verwijten (als die er zijn) de mannen elkaar hebben gemaakt. En als dat nooit is uitgesproken geworden over de jaren heen dan kan dat wel degelijk nog steeds tussen beiden in staan...

02-02-2023 17:20

voetbalvijfje +301

Edwin wil alleen saretjes om zich heen Engerd!!

02-02-2023 16:50

Harrier Du Bois +38913

Ik heb hier vertrouwen in, alleen vd Sar niet echt, wie of wat er naar zijn werk gaat kijken is hopelijk heel kritisch. Anyway, Heitinga lijkt me talentvol als trainer en Lodeweges heeft naar mijn mening zijn strepen verdiend, heeft kunnen kijken in meerdere keukens.

02-02-2023 16:35

roodwit007 +14212

hOE ZAT HET OOK ALWEER MET BOSZ EN AJAX ? HIER TOCH EENS UITLEG VOOR DE BOSZ ROEPERS:
Interne machtsstrijd dwingt Bosz tot vertrek bij Ajax
Peter Bosz zet vanmiddag zijn handtekening onder een tweejarig contract bij Borussia Dortmund. De trainer wilde aanvankelijk bij Ajax blijven, maar de bekoelde relatie met een deel van de staf en een interne machtsstrijd dwongen hem tot een vertrek.Waar de fans en de spelers wegliepen met de visie en de werkwijze van Bosz en zijn assistent Hendrie Krüzen, ontstond gedurende het seizoen binnen Ajax een grote kloof. Vooral met assistent-trainer en cultuurbewaker Dennis Bergkamp onderhield Bosz een verstandshuwelijk.

De bekoelde relatie zorgde voor verschillende kampen in de technische staf, waar assistent Hennie Spijkerman, keeperstrainer Carlo l’Ami en conditietrainer Björn Rekelhof zich samen met Bergkamp steeds verder afzonderden van de hoofdtrainer.

Voor Bosz waren alle gekrenkte ego's lange tijd geen reden om de confrontatie aan te gaan. Integendeel. Een keer per maand schoof hij met Krüzen en Spijkerman aan bij het technisch overleg van het technisch hart. Verder focuste hij zich met Krüzen aan zijn zijde vol genoegdoening op het voetbal en zijn ploeg, en onderhield een uitstekende relatie met directeur spelersbeleid Marc Overmars.

De trainer liet Bergkamp, Spijkerman, l'Ami en Rekelhof gewoon deel uit blijven maken van de technische staf, gaf hen dagelijks de ruimte om op het veld hun werk te doen. Met zijn directe omgeving, de spelers, Overmars en Krüzen liep het zeer voortvarend, dus liet Bosz zich niet leiden door randzaken. Het leverde veel succes en aanzien op met Ajax.

Toen Borussia Dortmund zich vorige week plotseling meldde voor Bosz, bracht het de verhoudingen echter in een ander daglicht. Bosz wilde aanvankelijk blijven, maar merkte al spoedig dat het technisch hart, waar Bergkamp zelf ook deel van uit maakt, zich niet hard maakte voor zijn aanblijven. De clubleiding met algemeen directeur Edwin van der Sar weigerde voor Bosz en Krüzen te kiezen en daarmee het probleem met de vier assistent-trainers op te lossen. Gevolg is dat Bosz en Krüzen na één seizoen alweer vertrekken uit Amsterdam.

02-02-2023 16:35

WZAWZDB32 +4160

Heitinga is een ontiegelijk baas als hij dit team nog aan het voetballen krijgt en kampioen wordt. Slechter dan Alfredo kan ook niet trouwens

02-02-2023 16:27

3sterren +20205

Ik zag een schip stuurloos dobberen in een woeste zee, met de haven van IJmuiden al in zicht.

Aan wal een drukte van jewelste.
Allemaal mensen die schreeuwden en wezen naar het prachtige schip in nood.

Aan hetgeen zij schreeuwden kon je opmaken dat het stuurlui waren.
Ook nog eens van het betere soort.
Een enkele zelfs de beste.

Maar géén van allen maakte aanstalten om het schip de helpende hand te bieden.

Behalve één dappere matroos.
Luisterend naar de naam Johnny.

De moedige matroos sprong meteen in zijn reddingsbootje en stevende af op het verloren gewaande schip.

Op de kade twijfelde menig stuurman en vroegen zich af of de matroos wel ervaren genoeg zou zijn, om zo’n groot schip te redden van de metershoge golven.
Johnny was dan weliswaar al jarenlang in dienst van de rederij, die ook eigenaar was van het schip, maar of dat voldoende zou zijn voor een grote reddingsoperatie als deze, dat was nog maar de vraag.

Johnny twijfelde geen moment, klom rap aan boord en loodste het schip weer veilig de haven in.

Eenmaal weer aan wal werd hij door een uitzinnige menigte luid bejubeld en vrolijk toegezongen.

De rederij beloonde zijn heldenmoed en bevorderde Johnny tot admiraal van hun gehele vloot …

02-02-2023 16:26

voetbalvijfje +301

Een ding is zeker Johnny als die keeper zijn eigen hachje moet redden laat ie jouw als een baksteen vallen

02-02-2023 16:20

Lullo +6089

Ik vind dat net zoals jeugd een kans hoort te krijgen, ook onervaren trainers best een kans mogen krijgen. Heitinga is inmiddels een paar jaar verder en vind het mooi dat hij wordt doorgeschoven.

02-02-2023 16:18

DeWijsneus +25725

O Johnny.... Win een titel... Voor mij alleen.... O Johnny!

02-02-2023 16:18

Hor +276

Korte termijn gok van Van der Sar en RVC.
Willen mislukte Hamstra niet ontslaan.
En nu maar hopen dat we veel punten halen Van der Sar. Puff

02-02-2023 16:15

karlhof +4711

Bosz als trainer is ook een risico. Na Ajax alleen maar gefaald.

02-02-2023 16:11

voetbalvijfje +301

Het grootste risico is als die keeper blijft zitten

02-02-2023 16:27

rodnet +10324

Ben benieuwd hoe Johnny het doet. Gun hem alle goeds.

02-02-2023 16:11

fc Barcelona_ke +19255

goede keuze voor snelle oplossing. Heitinga verdient een kans en die gaat Ajax terugbrengen naar top2, hopelijk kampioen!

02-02-2023 16:10

komopajax777 +13285

Heitinga is de beste keus in deze situatie.Niemand anders stapt hier in.Nu dus volle bak achter
Heitinga staan en onze ploeg.Goed dat Lodeweges voor de ervaring zorgt.Het zou heel mooi zijn als John er iets moois van weet te maken.

02-02-2023 16:10
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.