Fitz-Jim vindt Ajax beter spelen in eigen huis: 'Dat zou niet moeten kunnen, eigenlijk'

door Jon van Dam 146

Bron Ziggo Sport

Fitz-Jim vindt Ajax beter spelen in eigen huis: 'Dat zou niet moeten kunnen, eigenlijk'

door Jon van Dam 146

Bron Ziggo Sport

Kian Fitz-Jim is erg tevreden met de 4-0 overwinning van Ajax tegen Besiktas in de Europa League. De 21-jarige middenvelder bekroonde zijn goede spel met een doelpunt. In de eerste helft tekende hij namelijk aan voor de openingstreffer. Fitz-Jim erkent verder dat Ajax beter voor de dag komt in thuiswedstrijden.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

'Het voelde heel goed', begint Fitz-Jim tegenover Ziggo Sport. 'Het team speelde goed, eigenlijk ging alles wel goed tijdens deze wedstrijd.' Fitz-Jim denkt dat het spelen in de Johan Cruijff ArenA voor extra energie heeft gezorgd bij Ajax. De trefzekere middenvelder denkt dat het verschil met het 1-1 gelijkspel bij Go Ahead Eagles vooral in de ambiance zit. 'In de ArenA zijn we wat beter, dat zou niet moeten kunnen, eigenlijk. Maar het is wel zo. Eigenlijk ging alles zoals we van tevoren hadden gehoopt.'

Fitz-Jim legt uit dat het essentieel is om alert te blijven op dit niveau. 'Je moet wel, want je kan niet verzwakken. We willen heel graag goed beginnen en ver komen in de Europa League. We hebben allemaal een doel voor ogen.'

Zijn goal tegen Besiktas was de tweede treffer van Fitz-Jim tijdens dit seizoen. De balvaardige Ajacied geeft aan dat hij meer aandacht besteedt aan het aanvallende aspect. 'Ik ben er wel meer mee bezig. Voorheen heb ik nooit echt zo hoog gespeeld als dat ik nu speel. Ik had vandaag (donderdag, red.) toevallig met de assistent Daniele (Cavalletto, red.) beelden teruggekeken van de wedstrijd tegen Go Ahead Eagles. In die wedstrijd kwam ik wat meer op de zestien, maar in deze wedstrijd (tegen Besiktas, red.) was ik wat meer in de box. Ik moet eraan wennen, maar ik denk dat het wel meer bij mij past.'

'Ik moet nog beter en dominanter worden'

Tot slot wordt Fitz-Jim gevraagd of hij denkt dat dit het seizoen van zijn definitieve doorbraak gaat worden. 'Dat gevoel heb ik nu ook. Ik moet dit gewoon volhouden en nog beter en dominanter worden. De club, de trainer, de spelers en de mensen om mij heen geven me vertrouwen', besluit de middenvelder.

Lees meer over:
Plaats reactie

MaxPower +2583

Dat dominanter worden is precies wat hij inderdaad moet doen. Gisteren was al een mooie stap in die richting. Hij zat er defensief ook vaak fel op. Hij moet nog meer durven om de 16 in te komen en ook koelbloediger worden voor de goal.

27-09-2024 17:12

DeMeervanweleer +7565

Viel me op bij Jong. Fitz-Jim ziet de ruimtes, kan daarnaast mooi drijven met de bal, passt snel en is tweebenig. Enige punt is zijn bescheidenheid, op zich een onderschatte eigenschap maar bij voetbal mag en moet je soms durven opeisen.

27-09-2024 12:58

Barra +5529

Het grappige is dat Fitz vooral werd verweten dat hij te weinig deed bij balverlies, maar als je ziet hoe vaak hij ergens tussen zit en op de juiste plaats staat. Maakt daarnaast ook veel meters en kan fel druk zetten. Het moet en kan allemaal nog veel beter natuurlijk, maar als hij met deze intensiteit blijft spelen zie ik dat wel goed komen.

27-09-2024 09:29

Web +178830

Het is toch door de regel dat je in thuis wedstrijden met een vol stadion beter speelt
Ik kijk daar niet van op
Wel dat ze uit door de ondergrens zakken, maar dat lijkt mij ook een kwestie van tijd?

Heerlijke speler is het, en wat haalde hij gisteren een gigantische hoog niveau
Hoger dan wie ook ingeschat hadden
Ik was ook fan, maar dit had ik niet gezien

27-09-2024 08:57

4xEC1 +7712

Dat gaat niet altijd op vind ik. In '18/ '19 haalde Ajax buitenshuis meer punten dan thuis. En Ajax heeft in een (ver ) verleden ook periodes gehad dat het Europees uit beter speelde dan thuis. Raar fenomeen is dat dan. Misschien dat het kritische Amsterdamse publiek ook juist een beetje 'verlammend' kan werken? Ik weet het niet.

27-09-2024 10:43

Web +178830

Klopt
Maar vind jij ook niet dat het huidige publiek in het stadion veel minder kritisch is?
Al twee jaar is het voetbal niet om aan te zien, en ze bleven trouw komen
Ajax lijkt soms op een warm bad in het stadion

27-09-2024 10:50

4xEC1 +7712

Nou, dat is misschien de reden dat ze thuis nu beter spelen dan uit ja. De meerderheid weet natuurlijk dondersgoed dat Ajax van heel ver komt Web, en er nog lang niet is waar het wil zijn. Dan is de ktitiek natuurlijk ook minder dan normaal.
Maar idd; de mensen blijven trouw komen. Mijn oudste stiefzoon is Feyenoorder, laatst liet ik hem de stats over het gemiddeld aantal toeschouwers van vorig seizoen zien, wat bijna net zo hoog was als in betere tijden. Ik zei tegen hem: "jullie kreet dat Ajacieden succes supporters zijn, kan ook de prullenbak in". Dat kon hij alleen maar beamen.

27-09-2024 12:29

DankzijCruijff +48660

Zeker niet hoger dan wie dan ook ingeschat hadden. Sterker nog, hij kan nóg beter.

27-09-2024 15:34

Web +178830

Ik laat mij graag nog meer verrassen
Maar ik was al fan hoor

27-09-2024 16:15

Jeugd +24640

Leuk om te zien dat FJ eindelijk de schroom van zich af lijkt te gooien. Hopelijk kan hij dit doorzetten. Als hij elke wedstijd de motor op volle toeren laat draaien dan kan hij zeker wat toevoegen want de selectie is flinterdun op zijn positie.
De afgelopen jaren was het allemaal slapjes, nog niet klaar voor profvoetbal op eredivisie niveau. Zelfs in Jong was het te wisselvallig, vaak plichtmatig en te weinig impact op het spel.
Wat hem natuurlijk helpt is dat Ajax geen centen heeft en Farioli het moet doen met deze spelers.
Nu nog afwachten of hij dit kan doorzetten zonder al teveel wisselvalligheid want dit seizoen was het ook te vaak nog matig.
Kom op FJ wakker blijven, intensiteit top houden en je kans pakken!

27-09-2024 08:38

Ajaxsupporter02 +13879

Maar je ziet dus wel de potentie?

Dan vind ik het bijna onbegrijpelijk dat je constant zo negatief was over hem hiervoor. Als je potentie ziet heb je toch wel wat meer vertrouwen?

27-09-2024 11:14

Jeugd +24640

Het probleem is dat ik al jaren potentie zag maar het er al jaren niet uit kwam, ook onvoldoende stabiel in Jong Ajax.
In de transfer periode had ik gehoopt op goede vervangers. Die hebben we niet gekregen dan is het hoopvol om te zien dat FJ een pot speelt zoals gisteren.
Nu moet hij dit doortrekken.

27-09-2024 12:11

Ajaxsupporter02 +13879

Onvoldoende stabiel is best normaal voor talenten. Ik vind ook dat hij vaker goed speelde dan niet goed. Zelfs Gravenberch was nog heel wisselvallig in Ajax 1.

27-09-2024 12:22

Jeugd +24640

Ja dat vind ik dus niet. Ik vond dat hij veel te weinig toevoegde, ook dit seizoen. Gisteren was goed

27-09-2024 15:01

Ajaxsupporter02 +13879

Je moet het ook in perspectief zien. Je kan niet gelijk teveel verwachten als hij er net bij komt in een team dat in de opbouwende fase zit. Nu het team groeit, groeit hij ook in zijn ervaring en vertrouwen.

Hoe lekker was het voor de talenten een paar jaar geleden om in een geoliede machine te komen.

27-09-2024 15:03

DankzijCruijff +48660

Dikke onzin. De mensen die hem wekelijks in Jong zagen hebben hier meermaals gemeld dat hij toen al ontzettend goed bezig was en meer kansen moest krijgen. Het wordt nu pas een beetje erkend door de massa, maar de potentie en kwaliteit droop er al langere tijd vanaf.

27-09-2024 15:35

Jeugd +24640

Dat geld voor zoveel talenten, dat de kwaliteit er vanaf druipt maar het toch niet genoeg is voor profvoetbal op een hoger niveau. Naci is een goed voorbeeld. Ook jaren heilig verklaard door velen, het lag aan iedereen behalve Naci. Het wordt gisteren erkend omdat de massa zoet dat hij een goede pot speelt. Dat deed hij tot nu toe onvoldoende en of hij het gaat volhouden weten we niet.
Jij draait de boel om. Als je jarenlang van alles blijft hypen krijgen je vanzelf een keer bij een speler gelijk.
Her was gewoon zeer matig de afgelopen jaren.
Ze sturen Frenkie of de Ligt echt niet naar Excelsior, en bij Timber en Hato zie je meteen dat die leveren en er dus ook in komen.
Maar nee FJ was super goed maar toch heeft iedereen hem genegeerd, natuurlijk.

27-09-2024 17:42

Ajaxsupporter02 +13879

De trainers die hem hebben genegeerd zijn inderdaad belachelijk ja.

27-09-2024 20:02

DEELM +11891

Haha moest wel lachen toen hij dit zei. Je zag 'm denken 'kut dit had ik niet moeten zeggen'.

27-09-2024 08:31

Sunny +9537

FJ liet ook gisteren weer zien waarom ik hem onze Rembrandt in de dop noem.
Zijn bijzondere kwaliteiten komen nog niet altijd goed tot uiting maar zijn wel aanwezig.
Laten we deze parel toch de tijd gunnen om zich te ontwikkelen waarbij ook mindere wedstrijden horen.

27-09-2024 08:27

AINIESTA +44540

Motm. Leek eindelijk vrij in z'n hoofd. Ga zo door!

27-09-2024 08:10

Tadic84 +1351

Fijne speler die Fitz Jim, hopelijk blijft hij dit niveau lang vast houden. Want zijn creativiteit kunnen we nu goed gebruiken.
Wat ik wel als kritisch puntje wil aanstippen is dat hij (terecht) aanstipt dat Ajax thuis vaak beter speelt als uit?
We zien het vaak, maar waar ligt het dan aan? Angst? Motivatie? Lange busreis? Of wordt er te makkelijk over tegenstanders gedacht? Te afwachtend in de beginfase? Etc.

27-09-2024 08:04

NuchtereAjacied +1990

Eens hoor maar lange busreis? In NL?

27-09-2024 08:28

1Zlatan +5120

Allemaal niet. Heeft enkel en alleen met de tegenstander te maken. Eredivisie tegenstanders weten hoe ze Ajax moeten bestrijden (veld klein maken en middenveld vastzetten). Europese ploegen komen om hun spel te spelen (waardoor Ajax meer ruimte heeft om te voetballen)

27-09-2024 08:39

Tadic84 +1351

Deels mee eens. Maar Ajax weet dit toch ook (eredivisie tegenstanders), dan kun je je daar op een gegeven moment voor wapenen zou je zeggen. En dat gebeurt vind ik te vaak niet.

27-09-2024 09:31

Tadic84 +1351

Busreis is natuurlijk onzin idd. Maar bedoel meer aan te geven, wat Ajax nou zo “onstabiel” maakt in uitwedstrijden.

27-09-2024 09:33

DEELM +11891

Europees was dat de laatste jaren dan weer niet zo. Dan werden de betere resultaten in de uitwedstrijden gehaald en leek de Arena als een soort last ervaren.

27-09-2024 08:32

LukaLitmanen +81962

Met afstand beste middenvelder gisteren, ook volgens statistieken.

Taylor had slechts 21 balcontacten en won 28% van de duels slechts.

Henderson meeste balverlies

27-09-2024 06:47

NuchtereAjacied +1990

No offence maar ik snap dit soort comments nooit.
4-0 gewonnen en dan de meest negatieve statistieken erin gooien.

Pasveer NUL reddingen (denk ik). Ik help je ff...

27-09-2024 07:39

Cosey2 +6984

Het hoeft niet negatief te zijn Nuchtere, het zijn gewoon kille droge cijfers die letterlijk genomen nooit liegen, je gevoel zegt alleen vaak anders.
Je voorbeeld van Pasveer zegt mooi hoe je het uit kan leggen, ben je Valentijn Driessen of een NuchtereAjacied.

27-09-2024 07:48

NuchtereAjacied +1990

Dat hoeft niet nee. Klopt helemaal. Wel bijzonder dat alleen de meest negatieve statistieken eruit gelicht worden. Vind jij niet?
Da's een keuze. Waarom denk ik dan? Na zo'n avond, wedstrijd en uitslag.
Maar ieder zijn ding.

Doe me ff een plezier: wil je me ajb NOOIT meer in één zin noemen met Valentijn Driessen. Daar ga ik slecht van slapen ;-)

27-09-2024 08:02

Cosey2 +6984

Slechte statistieken of niet, tot zondag kunnen we lekker met ons hoofd in de wolken lopen na zo’n avond!
Maar ik vrees de zeperd die daar vaak op volgt…

27-09-2024 08:12

NuchtereAjacied +1990

Bij Ajax is 1 + 1 niet gegarandeerd 2. Dat maakt het juist ook zo leuk.
Laten we de statistieken afwachten....

27-09-2024 08:17

Cosey2 +6984

Haha ja!

27-09-2024 08:55

Ferd +38316

Cosey, ik ben het hier met Nuchtere eens. Noem hem svp nooit in één zin met Driessen want die is volgens mij nooit nuchter als ik zo de onzin hoor die uit zijn mond en toetsenbord komt

28-09-2024 09:57

NuchtereAjacied +1990

@ Ferd: Ik heb gelukkig wel goed geslapen. Dank voor je steun. ;;-)

28-09-2024 12:23

ck69 +13061

21 balcontacten en ik zie hem op 11(!) verstuurde passes staan op Opta. Dat kan toch niet kloppen? Hoe kun je als middenvelder in 66 minuten tijd maar 11 passes versturen in een wedstrijd die je met 4-0 wint? 😄

27-09-2024 07:42

NuchtereAjacied +1990

Vuile meters?
Die oooooh zo waardevol zijn?

27-09-2024 08:30

Cosey2 +6984

Gek dat statistieken soms dingen laat zien die voor je gevoel tegenstrijdig zijn, vond Henderson echt niet slecht spelen gisteravond, en je zag ook z’n verbale invloed op het team om iedereen bij de les te houden, die inbreng is nooit te meten.

Volgens de statistieken speelde Taylor dus dramatisch, maar hij stapt wel van het veld met een assist en een goal, zeg het maar.

27-09-2024 07:43

ProperFootball +14509

Met stats moet je je derrière dan ook afvegen. Je eigen ogen vertellen genoeg.

27-09-2024 07:44

Cosey2 +6984

Niet helemaal mee eens, ze kunnen je ook helpen, ze vertellen je toch dingen die je blijkbaar niet altijd ziet.

Mislintat gebruikte waarschijnlijk alleen maar stats, ik denk eerder dat het interpreteren ervan een hele kunst is, ze vertellen bijv. niet of spelers qua karakter bij elkaar horen en of die spelers een goed team kunnen vormen.

27-09-2024 07:54

Rodsje +14676

Toch vond ik Taylor en Hendo met name 2e helft heel sterk

27-09-2024 10:41

Baco123 +6146

We spelen goed tegen betere tegenstanders
Nu nog presteren en goed voetballen tegen de kleintjes, dan komt het helemaal goed

27-09-2024 06:44

DMDTagz +3249

Dat is van alle tijden trouwens, een typisch Ajax-dingetje.

27-09-2024 06:52

Baco123 +6146

Precies 👍👊

27-09-2024 10:03

DikDukdalf +339

Maar doorvoor heb je individuele creativiteit nodig, eerder dan opbouw als team. Dat kan Farioli niet toveren, dat zal je met me eens zijn.

27-09-2024 07:01

NipeB +15790

De tactiek deugde niet in Deventer. Farioli heeft moeite met de eredivisie. Gisteren was er hoge druk. Dat deden ze totaal niet tegen GAE. Gisteren was er veel ruimte, GAE gaf die niet. De zee van ruimte ook gisteren tegen Besiktas zoals het hele seizoen al op het middenveld heeft iedereen hopelijk wel gezien. Dat probleem dat we ook vorig seizoen al hadden is nog totaal niet opgelost.
Compacte en betere tegenstanders snijden daar makkelijk doorheen.

27-09-2024 07:11

NuchtereAjacied +1990

Dus jij weet zeker dat Farioli in Deventer tegen zijn spelers heeft gezegd: 'doe maar ff niet zo hoog druk zetten. Is niet nodig.''

Moet je vandaag nog werken?
Waar haal je die stompzinnigheid vandaan joh.

27-09-2024 07:26

Hersenspinsel +7996

De zee van ruimte kregen we door Baas.
Baas speelt als enige onder de druk uit en creëert zeeen van ruimte.
De missing link tegen GAE.

27-09-2024 07:30

NipeB +15790

@Nuchtereajacied: Als Pasveer en Farioli zelf zeggen dat het plan niet werkte omdat GAE niet deed wat ze dachten, ja dan weet ik dat en had jij het ook kunnen weten. Dat jij niet geïnformeerd bent, is eerder jouw stompzinnigheid. En werken? Zeker niet. Bepaal gelukkig zelf wanneer ik dat doe.

27-09-2024 07:34

NipeB +15790

Ik bedoel de zee van ruimte die we weggeven als we niet aan de bal zijn. Henderson zakt dan al op lijn en dan staan we met 5 verdedigers en rest middenveld is dan nergens. Resultaat: gapend gat voor de tegenstander. Alle wedstrijden gezien en altijd zie je dit. Naast heel vorig seizoen natuurlijk. En gisteren dus ook.

27-09-2024 07:35

Barra +5529

Is ook wel een beetje inherent aan een team dat aanvallend voetbal speelt natuurlijk, maar eens dat de linies dichter op elkaar moeten bij balverlies. Je komt dan meer in 1 tegen 1 situaties, net zoals Ajax dat deed in de goede jaren onder ten Hag. Met dit team zal dat vast weleens misgaan, maar je moet ergens beginnen.

27-09-2024 09:22

Baco123 +6146

Baas is geweldig

27-09-2024 10:03

NipeB +15790

Eens hoor. Ik vind vooral in de eredivisie niet dat we aanvallend spelen. Meer controle dan aanvallen. Punt is dat het uitzakken van de 6 naar verdediging zodat je met 5 op een lijn staat grote ruimtes laat als je backs dan op die lijn staan en de 2 middenvelders nog rond de 16 zijn. Dat zie je veel te vaak. De beide backs en ook de beide middenvelders moeten na balverlies anders reageren.

27-09-2024 10:23

Professor +11128

Dat is inderdaad tegen elke tegenstander zo. We winnen makkelijk van Besiktas maar gaven inderdaad heel veel ruimte weg op het middenveld. Besiktas deed er gelukkig niets mee.

28-09-2024 10:11

Sense of.H +5436

Is een redelijke speler en met mentors als Henderson en Klaassen om zich heen kan hij misschien wel alles uit z'n potentie halen om wel eens de nieuwe Davids te worden.

27-09-2024 05:56

DikDukdalf +339

Davids was wereldklasse. Absolute wereldklasse. Ik ben kamp Fritz, sowieso, maar we moeten hem maar niet langs de lat Davids leggen.

27-09-2024 07:03

DEELM +11891

Davids was toch een link half? Daar stond FJ gisteren iig niet. Vind 'm ook niet de felheid/gif van Davids hebben.

27-09-2024 08:37

Sense of.H +5436

Née joh, hij kon overal spelen op het middenveld... Misschien maar eens oude matchen van hem zien

27-09-2024 10:21

DEELM +11891

Nou daar heb ik er genoeg van gezien, maar in mijn herinnering stond hij meestal LH of CM, maar zelden aanvallend.

Kan me nog herinneren dat hij doorbrak en toen geblesseerd raakte. Vond ik zo jammer want ik was echt meteen fan van 'm. Mannetjesputter eersteklas was hij.

27-09-2024 16:38

4xEC1 +7712

Het verschil tussen gisteren en GA E was i.m.o. puur de scherpte van heel het elftal. Besiktas werd vanaf minuut 1 opgejaagd, iedereen was bloed fanatiek. Dat zou elke wedstrijd moeten gebeuren; de tegenstander niet aan voetballen toe laten komen. Ik hoop dat deze wedstrijd het zelfvertrouwen een boost heeft gegeven, want als je zo speelt in de eredivisie, dan vecht je gewoon voor de eerste 2 plaatsen.

27-09-2024 05:54

1Zlatan +5120

Nee. Het verschil was dat Eagles een plan had dat was afgestemd op Ajax (compact vastzetten) en Besiktas kwam om te voetballen (en Ajax liet voetballen in veeeeeeel grotere ruimtes).

27-09-2024 08:34

BokkieBokstra +11291

Ik dacht juist in de 1ste helft besiktas speelt verdedigend. Tweede helft iets opener omdat ze moesten.

27-09-2024 08:56

4xEC1 +7712

Nee? Je kan ook zeggen: dit is mijn mening. In mijn comment schreef ik ook: "in mijn optiek". Dus niet: "nee."
Natuurlijk speelde GAE met veel druk vooruit, maar Ajax heeft meer kwaliteit dan de Eagles, en moet zich daar uit kunnen voetballen. Besiktas probeerde Ajax in het begin ook vast te zetten, maar Ajax was scherp en alert, ze voetbalden zich er makkelijk uit, met een focus die ik nog niet eerder heb gezien bij Ajax dit seizoen. En dat bijna de hele wedstrijd, terwijl we begin seizoen vaak veel verschillen zagen in de eerste en tweede helft van een wedstrijd. Er is zoveel meer te winnen als je scherp als een mes aan de wedstrijd begint, en dit ook volhoudt.

27-09-2024 10:30

Stefansuarez +19013

We gaan weer waarde creëren door Farioli Fitz-Jim,Baas,Sutalo,Hato,Godts

27-09-2024 05:37

1Zlatan +5120

Herschrijf aub naar: We gaan weer successen behalen door Farioli Fitz-Jim,Baas,Sutalo,Hato,Godts

27-09-2024 08:32

FdJMdL +4505

snap niet waarom er zoveel verdeeldheid is over fitz jim, zijn speelstijl is zo mooi en elegant en dat past bij Ajax

27-09-2024 02:09

jerryisthename +31683

Precies. Laten we het er maar op houden dat de tegenstanders/haters van Fitz-Jim er geen kaas van hebben gegeten. 😂 Lachwekkend gewoon.
Totáál geen verstand van voetbal.
En voordat ik weer kritiek krijgt op het woord 'haters'....het heeft vooral met onterechte negatieve kritiek te maken. 😉

27-09-2024 04:23

Duggoutdennis +6302

Op basis van vorig jaar was de kritiek destijds meer dan terecht ("talent maar er nog niet klaar voor") dus ik voel mij niet aangesproken...

De laatste weken laat hij echter zien dat hij onder Farioli absoluut een meerwaarde is, het kwartje lijkt gevallen bij hem! Blij dat die jongen bewijst toch een absolute meerwaarde te kunnen zijn onder de juiste trainer...

Sjaaa en dat jij het eerder zei; een kapotte klok staat ook 2x per dag gelijk😘

27-09-2024 07:35

FTS95 +15970

Dat hebben helaas veel "supporters " hier. Brobbey, Taylor, Fitz en zelfs Hato kreeg al gezeik. Je eigen jeugdspelers afbranden. Vreemd fenomeen.

27-09-2024 08:02

Ajaxsupporter02 +13879

Dennis, hij was er wel klaar voor. Hij kreeg gewoon 0 kansen.

27-09-2024 11:17

Simpelishetmoeilijkst +25118

Ben erg blij voor Kian, dat hij het echt heeft laten zien vanavond, zo ontwikkelt hij zich vanzelf verder. Gaat zeker de goede kant op.

27-09-2024 01:05

Tim.S +3922

Verder goede speler alleen shot kracht mist ie

27-09-2024 00:43

Ajaxsupporter02 +13879

Traint hij al op, maar gelukkig heeft hij genoeg andere kwaliteiten.

27-09-2024 00:46

Hersenspinsel +7996

Hij mist nog wel meer maar je moet niet naar het negatieve kijken maar ook naar het positieve.
Dat is bij FJ duidelijk aanwezig in creatieviteit, en de laatste tijd ook in het afpakken van ballen bij tegenstanders.
Zou het genoeg zijn om Traoré, Berghuis of Taylor uit de basis te spelen?

27-09-2024 07:36

ProperFootball +14509

Op zich zeker genoeg om Traoré uit de basis te spelen, alleen denk ik niet dat hij op de positie gebracht gaat worden. Althans, het zou niet moeten,.

27-09-2024 07:47

Timo.H +216

Beoordeel een vis niet hoe hij in een boom klimt

27-09-2024 01:00

NuchtereAjacied +1990

@Timo: verre familie van JC?

27-09-2024 02:56

AjaxMaluku +2496

doet me denken aan frenkie, die had datzelfde probleem

27-09-2024 07:21

Mözil +2511

Dit vind ik nou echt wel leuk voor zo’n kerel ! Jarenlang in jong spelen en hopen op een kansje, kansloos verhuurd aan Excelsior, terug gehaald en geen minuut gespeeld en nu lekker meevoetballen bij Ajax 1!

27-09-2024 00:37

jerryisthename +31683

Juistem. Dankzij wie? Juist; Farioli. 👍🏼

27-09-2024 04:24

Betuwe85 +20540

Of Kroes ligt eraan hoe je het bekijkt want wie zal er straks uitgaan voor Berghuis als die ooit weer is fit is

27-09-2024 07:27

BokkieBokstra +11291

Zelfde met Baas. Leuke keuzes

27-09-2024 08:57

JohannesC +242

Geen idee maar ik hoop dat wij weer zulke luxe problemen gaan krijgen

27-09-2024 10:01

4xEC1 +7712

Ik zie geen reden om Baas eruit te halen, speelt gewoon boven verwachting goed, en komt ook vaak op, niet onbelangrijk in het Ajax spel. En de beste speelt, dus wat mij betreft is die keuze niet zo moeilijk.

27-09-2024 12:52

jerryisthename +31683

Betuwe...
Dat is een goede vrag, En ok een terechte vrag....
Daar ben ik ook benieuwd naar idd.
Ik ben hier alleen maar blij om, want onze selectie is nu wel breed straks qua kwaliteit. Alleen maar goed en dit hoort bij een club als Ajax. Aan Farioli om de keuzes te maken en de lijn van gisteren alleen maar door te zetten. Zelfs Hlynsson en Rasmussen spelen beter onder hem. 👍🏼

27-09-2024 19:53

afct +8925

Fj is al zeker 2 voorbereidingen enorm goed zoniet je beste middenvelder. krijgt dan toch in het seizoen geen basis plaats. Nu voorlopig gelukkig wel. Lekker laten staan die jongen kan enorm goed voetballen.

27-09-2024 07:02

NouridolbergNeres34 +1899

Speelde echt een uitstekende wedstrijd, vandaag voor het eerst weer echt genoten van het spel sinds lange lange tijd. Man of the match ook.

27-09-2024 00:36

Myriad +7031

Hij zou meer moeten oefenen op voorzetten en schieten, maar verder is FJ een geweldige voetballer en een echte Ajacied.
Lichtvoetig, snel, slim.

Klaassen zie ik niet snel in de basis komen, om de juiste reden. Want ik mag Davy graag.

27-09-2024 00:25

Jww +2279

Dus omdat jij Davy graag mag zal Klaassen niet snel in de basis komen? Denk dat Klaassen heel erg blij met je is..

27-09-2024 01:22

Aetim +1364

Technisch goed, tactisch slim en zeer balvast. Blij met FJ bij Ajax

27-09-2024 00:23

nevs11 +1124

Spijker en kop! Dit is al jaren een probleem bij Ajax. Onze sterren kunnen in een kolkende arena wel volop gaan. Maar uit in de provincie in het weekend is het blijkbaar lastiger om je als veredelde vedette te motiveren.

Ik erger me daar kapot aan!

27-09-2024 00:23

afct +8925

Is iets psychisch. Is bij onze tegenstanders andersom tegen ajax kunnen ze het wel opbrengen.

27-09-2024 07:04

nevs11 +1124

Daarom moet je er minimaal hetzelfde tegen in kunnen brengen aan intensiteit.

27-09-2024 09:07

NIO +2995

Blij met het resultaat hoor maar ergens had ik het wel verwacht. Dit Ajax gaat vooral punten laten liggen tegen compact spelende teams. Tegen dat soort teams missen wij de wapens om een defensie kapot te spelen. Als wij ruimte kregen van de tegenstander dan is dit het resultaat.

27-09-2024 00:20

Professor +11128

Verschil uit en thuis heeft ook met zelfvertrouwen te maken maar heel belangrijk tegenstanders spelen ook gedurfder thuis.
En we moeten ook nog even een aantal wedstrijden afwachten want het kan ook zijn dat we uit stuggere ploegen hebben gehad dan thuis.

27-09-2024 00:13

WheermolenFC5 +2076

Goede speler, technisch begaafd en lijkt veel baat te hebben bij vertrouwen en de supporters als aanjager. Nog iets meer leren onder fysiek geweld uit te komen en met iets meer durf en het komt helemaal goed.

27-09-2024 00:13

Talentje020 +19880

Iemand maakte gisteren hier op AS de vergelijking met Pienaar, moet zeggen dat ik me daar wel in kan vinden, Fitz moet het ook niet van zijn fysiek hebben, maar is wel een aanjager die ook gisteren er vaak tussenzit, geen geweldige afmaker maar wel vaak in de positie,

27-09-2024 00:12

Amsterdamnoord +6008

Fitz Jim wint juist heel veel duels
Ik snap niet waar dat idee over zijn fysiek vandaan komt

27-09-2024 01:36

Ajax95Duivendrecht +24072

Goede down-to-earth gast die ook nog eens verschrikkelijk soepeltjes en makkelijk voetbalt. Vind hem over het begin van dit seizoen bezien tot nu toe onze beste middenvelder.

27-09-2024 00:08

twynestar +28218

Tuurlijk kan dat Kian, sfeer en vertrouwen is gewoon belangrijk

27-09-2024 00:07

mvdk +43726 moderator

Dat arme Riga is zelfs in Roemenië afgemaakt. Die gaan het zwaar krijgen. Afgelopen januari was de gevoelstemperatuur daar -28 (ik was daar). Dat kan het enige lastige worden.

27-09-2024 00:06

MichelBoerebach +29161

Ik neem aan dat je daar naar toe móest? Niemand gaat uit vrije wil in januari naar de Baltische staten.

27-09-2024 02:23

DikDukdalf +339

Haha, doet me denken aan die banner in Finland waarmee ze toeristen verwelkomen:

"Nobody in their right mind would come to Helsinki in November. Except you, you badass. Welcome."

27-09-2024 07:12

mvdk +43726 moderator

Dat valt wel mee hoor. Mijn vriendin komt uit Estland. Vele malen rustiger land dan Nederland. Wel wat armer en kouder, maar het is prima daar. Veel natuurlijk, mooie meren. De oma van mijn vriendin woont precies tegenover het voetbalstadion👍

Veel sneeuw en ijs heeft ook zn charmes, al ben ik meer van de zon😁

27-09-2024 12:44

Controleur +465

Fitz-Jim & Taylor. Mooi duo.
Straks Berghuis er nog bij en Fitz-Jim op 6 eventueel.

Maargoed, Fitz-Jim was ook alweer weggeschopt als het aan het merendeel van de supporters gelegen had.
Lichtgewicht, scoort nooit, slapzak, dwerg.
Jordan 'Zimling' Henderson, dat is natuurlijk wel een echte.

27-09-2024 00:02

Hersenspinsel +7996

Ik zie vooral de wisselwerking van Fitz-Jim met Traoré.
En helaas hebben we ook een 6 nodig.

27-09-2024 07:45

Odysseus +14246

Leuke, spontane voetballer.

27-09-2024 00:02

nightgoat +30882

Flits Jim euh dusssah eeeh *burp*

~ Ronald de Boer

27-09-2024 00:00

Homelander14 +619

Zo belangrijk om dit soort eigen jeugd jongen te koesteren en een kans te geven.

Ik begrijp ook volledig dat Kroes nul risico genomen heeft om een zogenaamde dure creatieve middenvelder aan te trekken want over een pakweg jaar staat daar Steur. En juist dat soort afwegingen hoort een goede TD te maken.

Een goede TD had ook nooit Tahirovic, van den Boomen en Mannsverk gehaald als je Fitz-Jim al hebt.

26-09-2024 23:59

Odysseus +14246

Dan is Steur 17. Wel erg vroeg.

27-09-2024 00:03

WouterB +915

Hato is 18

27-09-2024 00:04

Odysseus +14246

Ja precies.

27-09-2024 00:05

Danielson +50189

Erg opportunistisch. Kroes heeft gewoon mazzel. En Farioli is een toptrainer in de dop.

27-09-2024 00:23

JanMolby +1452

Goed gedaan, hoor, jongen. En heel fijn dat deze trainer het in jou ziet zitten.

26-09-2024 23:56

Kryptonite +76738

Waar zijn de "haters" gebleven? Opvallend stil ineens vanuit die hoek. Fitz Jim = voetbal. Als je dat niet inziet, dan snap je het spelletje gewoon niet.

26-09-2024 23:56

Koscar +5388

Stop eens met dat 'jullie' gezeik zeg. Je kan toch gewoon positief zijn zonder je gram te halen tov onzichtbare as-reaguurders, kleuter.

27-09-2024 00:03

twynestar +28218

precies dit, behalve bij beetlejuice trouwens. en hou eens op met 'haters' als het een keer niet positief is. dat doe je maar op je insta.

27-09-2024 00:09

NuchtereAjacied +1990

Waren ze maar onzichtbaar, Koscar. Was dat maar zo.

27-09-2024 00:22

Aetim +1364

Het is gewoon heel irritant als iemand die blijkbaar ook voor Ajax is, zo’n ras Ajaxvoetballer niet weet te waarderen

27-09-2024 00:26

Kryptonite +76738

Precies wat Aetim zegt. En maar zeiken op Fitz Jim. Maar Klaassen werd dan wel weer als held onthaald. Sommigen van jullie verdienen spelers als Fitz Jim ook gewoon niet.

PS. Als je goed oplet, dan zie je dat het woordje "haters" tussen aanhalingstekens staat. Ik bedoelde het ook niet letterlijk.

27-09-2024 00:40

NuchtereAjacied +1990

Het lijkt erop dat er supporters zijn die bevestigingen zoeken van hun eigen beperkte, vooringenomen en vooral gebrek aan inzicht/kennis.

27-09-2024 00:51

Koscar +5388

Je gaat niet in op mijn comment, maar gewoon door op je eigen aan de hand van een 'medestander'. Je voornaamste doel van je opmerking is je gram halen/terugslaan naar anderen hier, en dat is gewoon doodvermoeiend en puberaal.

P.s. De "kleuter" moet eigenlijk "puber" zijn.

27-09-2024 01:09

Kryptonite +76738

Tuurlijk, dat is ook mijn voornaamste doel. Ik wil de ongenuanceerde schreeuwers aan de digitale schandpaal nagelen. Dus?

27-09-2024 01:15

Cosey2 +6984

FJ is bij uitstek een creatieve speler.

27-09-2024 08:17

Web +178830

@Koscar
Helemaal mee eens
Het toontje is verschrikkelijk

27-09-2024 09:00

Web +178830

@krytoniye
Sommigen verdienen hem niet ( wat een rare opmerking )
Dat zegt mij weer genoeg, weer hetzelfde toontje
Vreselijke eigenschap is dit

27-09-2024 09:01

KarimB +11340

Ik ben terug gekomen op wat ik altijd zei over FJ. Hoe hij gisteren speelde is die voor dit Ajax heel bruikbaar. Nog steeds niet de Ajax maat die ik hanteer maar toch.

Maar jou post kryptho kom op man. Haters dit haters dat. Mensen mogen iemand toch niet goed vinden. Net als dat ik Brobbey echt geen goede spits vind. Ben ik dan meteen een hater?

27-09-2024 10:58

Ajaxsupporter02 +13879

Een “hater” is niet iemand die een speler niet goed genoeg vindt. Dat mag allemaal en dat is helemaal prima.

Hij bedoelt er mensen mee die spelers belachelijk maken na elke verkeerde actie, non-argumenten geven voor waarom de speler niet goed genoeg is, overdrijven, etc. Dan mag je best even je gelijk halen. Velen beoordeelden hem namelijk niet objectief.

27-09-2024 11:21

Kryptonite +76738

Wat Ajaxsupporter02 zegt.

27-09-2024 12:04

Web +178830

Wie haat dat Fitz Jim ( wat is dit toch? )
Wat een overdreven reactie weer

Er waren zijn mensen die twijfel en dat mag ook
Ook bij Farioli kwam hij in eerste instantie niet in de plannen voor

Altijd dit gelijk willen halen

27-09-2024 09:00

Ajaxsupporter02 +13879

Kom op zeg Web. Er waren hier zoveel mensen die hem echt belachelijk maakte, negatief zijn na elke mislukte actie en constant maar met non-argumenten hem onderuit halen. Overdrijven, beoordelen op uiterlijk, etc.

Heeft niks te maken met alleen niet goed genoeg vinden.

27-09-2024 11:23

Web +178830

Zeker gaat het vaak veel te ver
De huidige tijd denk ik dan maar
Anoniem afserveren is zo makkelijk
Vooral niet aan storen

27-09-2024 13:12

NuchtereAjacied +1990

Ga zo door FJ. Jij verdient de allermeeste waardering en respect met wat jij op dit moment laat zien na alle smakeloze, kansloze, grove en laffe beledigingen door de meest sneue toetsenbordhelden.

Respect en bewondering. Wat ben jij sterk.

26-09-2024 23:55

Matts +2131

Echt een sierlijke, lichtvoetige speler die het spelletje goed ziet. Qua type speler misschien wel mijn favoriet op het moment. Zakt alleen nog wel wat te vaak door de ondergrens. Gaat dat eruit, dan kan hij zeker voor Eredivisie-begrippen een topper worden (en internationaal mogelijk een subtopper).

26-09-2024 23:54

wijzijndebeste123 +163203

Heb echt n zwak voor deze jongen. Mooie speler, echte Ajacied en zeer bescheiden, beschaafd, down-to-earth en daarom sympathiek.

26-09-2024 23:53

Tommyshelby +128454

Hopelijk wordt FJ snel een publiekslieveling, echte Ajacied en Amsterdammer en kan voetballend een heel hoog niveau halen als ie er zin in heeft.

Hij heeft nu ook al 2x de 1-0 gescoord, dus dat zal wel meehelpen. Lekker zo doorgaan jongen.

26-09-2024 23:51

LukaLitmanen +81962

I see what you did there

27-09-2024 06:32

JohnDylan +21838

Ze moeten het contract van Fitz-Jim zo snel mogelijk to 2029 verlengen voordat zijn salariseisen omhoog vliegen. Fitz-Jim is een verbindingsspeler die beter wordt namate er meer kwaliteit om hem heen staat omdat hij andere spelers beter laat spelen (doordat hij indien nodig altijd aanspeelbaar is en de bal niet lang in zijn voeten blijft plakken).

26-09-2024 23:48

AFCAjax_1988 +3752

Het lag niet aan Maurice

26-09-2024 23:47

Myriad +7031

Hahahaha

27-09-2024 00:22

Jww +2279

Het lag aan 'die Duitser', want die luisterde naar Mauniets

27-09-2024 01:27

Pauw +2195

Gaat net als anderen met steeds meer vertrouwen spelen. Op deze positie zal ie vaak nog sneller moeten handelen dan op 6. Hopelijk kan Ajax ‘m later nog als 6 gebruiken.

26-09-2024 23:47

ShiekTakTiek +5906

Is al jaren zo helaas. Enige seizoen waar ik me geen zorgen maakte over de vorm tijdens uitwedstrijden was 18/19.

26-09-2024 23:45

ajax4ever001 +18407

Goed dat het besef er is dat ze weten dat het in de uitduels beter moet

26-09-2024 23:43
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.