Fitz-Jim op de weg terug van blessure; speler hoopt trainingskamp te halen

door Bart Veenstra 130

Bron Ajax Showtime

Fitz-Jim op de weg terug van blessure; speler hoopt trainingskamp te halen

door Bart Veenstra 130

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Kian Fitz-Jim is op de weg terug van een enkelblessure die hem in de laatste weken van het afgelopen seizoen aan de kant hield. De talentvolle middenvelder liep op de training van woensdag 19 april een blessure aan zijn enkel op. Fitz-Jim werd vervolgens begin mei geopereerd aan zijn rechterenkel.

Inmiddels revalideert hij weer op het veld en hoopt hij erbij te zijn als Ajax op 24 juli op trainingskamp gaat naar Duitsland. Het herstel van Fitz-Jim verloopt dan ook voorspoedig. De middenvelder heeft nog geen tegenslag gehad in zijn revalidatie en als alles meezit zou hij een aantal weken voor het trainingskamp (24 juli) aan kunnen sluiten bij het team.

Ajax begint op 29 juni aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Voor Fitz-Jim zal de start van deze voorbereiding normaal gesproken nog iets te vroeg komen. In het afgelopen seizoen kwam Fitz-Jim vier keer in actie voor het eerste elftal van Ajax. Dat deed hij tweemaal in de Eredivisie en twee keer in het toernooi om de KNVB Beker. De meeste wedstrijden speelde hij vorig seizoen voor Jong Ajax. Dertig keer stond hij in de basis in het belofteteam van de Amsterdamse club. In de Keuken Kampeion Divisie was hij goed voor drie goals en zes assists.

Fitz-Jim blijft het liefst bij Ajax

Vlak voordat Fitz-Jim geblesseerd raakte sprak hij in een interview met de NOS uit dat hij toe is aan de volgende stap in zijn carrière. Het woord 'verhuur' wilde hij toen niet in de mond nemen. 'Maar meer minuten in de Eredivisie zou ideaal zijn', zei hij destijds. Fitz-Jim hoopt zijn minuten vooral bij Ajax te gaan maken. 'Het liefst blijf ik bij Ajax. Maar als ik deze zomer verhuurd word, dan is dat het', aldus Fitz-Jim, die bij Ajax nog een contract heeft tot de zomer van 2024.

Ajax speelt voor het eerst sinds de jaren tachtig in een wit uittenue! Bestel nu het nieuwe uitshirt voor het seizoen 2023/24!

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

A-west +5700

Fitz Jim is ook een speler die nooit fatsoenlijk een kans kreeg in ajax1. Laten we nou toch echt hopen dat jeugdspelers meer kans krijgen in plaats van allerlei mislukte aankopen. Draai het nou eens om. Kijk eerst in de jeugd wat er rond loopt en haal er dan wat ervaring bij en niet andersom.

18-06-2023 10:21

Henkjanklaas +20619

Naar Ajax standaarden had Fitz al in het eerste moeten spelen maar hij komt nog duidelijk te kort zeker in fysiek. Iedereen ziet dat maar geeft het niet toe. Helaas zeg ik erbij is dat zeker in het hedendaagse internationale voetbal noodzakelijk of je moet over exceptionele kwaliteiten beschikken en die dicht ik hem nou ook weer niet toe. Als Ajax de komende weken weer een goed team neerzet ja dus met de nodige aankopen wordt het in dat goed draaiende team weer makkelijker een jonkie in te passen en speeltijd te geven. Gooi je zo’n speler voor de leeuwen in een elftal zoals afgelopen seizoen dan is het gedoemd te mislukken. Hato is een uitzondering ook gezien zijn positie. Op het middenveld spelen is echt een stuk lastiger.

18-06-2023 02:54

debetweter +10062

Fj zijn beweeglijkheid is echt bijzonder hoor. Duikt constant op in de vrije ruimte en heeft een sterke paas. Scoort alleen niet makkelijk en duikt te weinig op in het strafschopgebied. Laat ze FJ maar neerhalen. Het is geen balafpakker, maar wel een speler die een pass onderschept, het spel kan temporiseren en/of de tweede of derde oplossing is met Ajax aan de bal. Ik vind FJ een hele bijzondere en goede speler, en ik hoop dat hij vaker gaat spelen. FJ kan een bepalende factor zijn, mede vanwege zijn fysiek waardoor er makkelijk een overtreding op hem gemaakt word.

18-06-2023 08:13

Henkjanklaas +20619

Op zich houd ik wel van deze manier van discussiëren. Aan de hand van argumenten dan hoef je het niet persé eens te worden. Prima zo. We lezen regelmatig een soort van scheldpartijen, spelers die gewoon worden beledigd en dat gaat veel te ver. Kritiek prima maar wel nr normaal taalgebruik en met argumenten.
Deze site gaat anders erg lijken op dat fr12 waar schandalig taalgebruik eerder gewoon is dan uitzondering.

19-06-2023 01:31

HendrikAjax +16833

In Jong Ajax heeft Fitz-Jim vaak genoeg laten zien dat zijn fysiek geen probleem hoeft te zijn.

18-06-2023 22:43

Henkjanklaas +20619

Kijk dan wel naar de kwaliteit tegenstanders . Die zijn van heel andere orde dan in de eredivisie laat staan Europees

18-06-2023 23:54

HendrikAjax +16833

Kijk dan wel naar de leeftijd van Fitz-Jim en het gegeven dat hij zich nog door zal ontwikkelen. Verder is het op puur het kracht aspect van het fysieke gedeelte de kkd niet heel veel minder dan de eredivisie.

19-06-2023 08:37

IRBaboon +6852

Frits Jim is wereldklasse!

17-06-2023 19:45

HStorm +3147

Wanneer worden dit soort jongens nu eens (structureel) voor de leeuwen gegooid. Lijkt weinig gedachte achter te zitten behalve maar hopen dat hij tijdens zijn debuut meteen presteert. Echt veel kansen krijgen jeugdspelers niet bij Ajax. Zelfs niet tijdens een rukseizoen. En terwijl Ajax de opleider in Europa is! Meer jeugd svp!

17-06-2023 09:16

debetweter +10062

Ik heb goede hoop in Steijn.

18-06-2023 08:14

Alexander40 +6114

Deze jongen gaat het nooit redden vanwege zijn fysiek. Vergelijkbaar met Modric. Zelfde fysiek…..die redde het immers ook niet…..Onzin dus!! Fitz-Jim is topkwaliteit. Basis en gewoon op 6

16-06-2023 23:17

Redrum +96078

Precies ja. Wat spelers als Modric zo goed maakt is dat ze ongrijpbaar zijn voor tegenstanders. Juist door hun kleine postuur en lage gewicht zijn ze in staat uit de duels te blijven. Met hun snelle voetenwerk en lichtvoetigheid maken ze continu ruimte voor zichzelf. Ze zijn daardoor ook in staat zichzelf continu aanspeelbaar te maken. Ik vind Fitz-Jim ook zo'n type speler. Hij zal niet zo goed worden als Modric, maar hij heeft wel de potentie om een hele goede middenvelder te worden voor Ajax.

17-06-2023 00:32

UwSchipper +5598

Hoi Kian.
Bij AJAX blijven, herstellen en weer lekker gaan ballen.
Mag ik je Flits-Jim noemen?

16-06-2023 22:11

Balgevoel +30849

Lekker, Kian. Ik hoop zó dat je nu een eerlijke kans krijgt.

16-06-2023 20:57

Tommyshelby +128772

Fitzie 👌

16-06-2023 15:38

De-King +20375

Ik hoop ook dat je het haalt Kian Fitz-Jim. Dat je maar mag vlammen op het trainingskamp. Fitz-Jim kan zo ontiegelijk goed voetballen. Het is een voetballer puur sang. Zulke spelers heeft Ajax nodig.

Zo spoedig mogelijk dat contract verlengen en als hij niet de kans krijgt hier bij Ajax dan een mooi een jaartje verhuren aan een subtopper niks daar onder.

Topvoetballertje onze Kian.

16-06-2023 14:55

AFCAjax +17839

Als dat contract niet verlengd word ga je hem natuurlijk niet verhuren...

16-06-2023 14:14

Schip +23417

Deze jongen kan gewoon ballen. En anders dan Regeer, wat mij betreft ook een zeer bruikbare, sobere spelversneller op 6, kan hij iemand uitspelen en dribbelt hij graag in. Dan zou je ook als rechtsback uit de voeten moeten kunnen. Waarschijnlijk beter dan Regeer. En hoewel hij iel is, kan hij op timing best aardig duelleren.

Ik zou hem zodra hij fit is op die plek proberen. Dan heb je een behendige, opbouwend sterke back erbij. In de vorige voorbereiding werd hij slechts 1 keer geprobeerd op die plek en dat beviel Schreuder op zich wel.

Wat heb je te verliezen. Op 6 zal Vos denk ik eerder de voorkeur krijgen vanwege zijn controlerende kracht. Bovendien worden er veel te weinig spelers van positie gewijzigd waardoor ze toch nog de basis zouden kunnen halen. Reiziger, Davids, Bogarde, Ronald de Boer, Vink en iets recenter Sinkgraven. Daar ligt echt een verbeterpunt.

16-06-2023 13:45

Barra +5529

Ik zie Fitz Jim nog steeds wel als middenvelder doorbreken. Hoeft niet per se als echte 6, maar zou ook prima als verbindingsspeler kunnen. Hij bezit voetballend eigenlijk alles wel, alleen nog even wat werken aan duelkracht en inhoud. Vind dat hij echt de kans moet krijgen omdat hij zo makkelijk en simpel voetbald en ondanks zijn fysiek toch een behoorlijk fel baasje is.

16-06-2023 14:28

Schip +23417

Ja, hij kan vrij fel zijn bij intercepties. Ik zou hem op de back zetten. Te weinig creatief voor een 8 positie lijkt me. Maar ook weer niet uitgesloten.

16-06-2023 16:30

Barra +5529

Niet helemaal mee eens. Kan en durft goed open te draaien en kan ook nog wel een mannetje passeren. Hij is nog niet echt iemand van de eindpass, maar wel een verbindingsspeler.

16-06-2023 18:52

Schip +23417

Opendraaien en passeren kan Gravenberch ook. Dat is niet genoeg voor een 8. Zelfs Quinten Timber kan dat. Je moet juist die steekpass of pre assist in huis hebben. Ander heb je gewoon niets te zoeken hoog op het middenveld.

16-06-2023 22:20

Barra +5529

Hij heeft ook wel een steekpass of pre assist in huis, alleen heeft hij daar nog niet veel de kans gehad. Jongen voetbalt zo makkelijk, dat kan hij ook wel wat hoger op het veld. Je hebt ook gewoon een verbindingsspeler nodig die altijd aanspeelbaar is en makkelijk onder druk uit durft te voetballen. Met een dubbele 6 of zelf met de punt naar achteren , ik zie hem bij beide systemen wel renderen. Hij heeft een goede handelingssnelheid en dat is mi belangrijk als middenvelder, helemaal hoger op het veld.

16-06-2023 22:56

Ronald +92

Verdient zeker een kans in Ajax 1. Rustige speler met goed inzicht en kan ook nog aardig verdedigen.

16-06-2023 14:49

HendrikAjax +16833

Dat op andere posities laten spelen gebeurt nog steeds. Kijk bijvoorbeeld maar naar Hato, Rensch en Regeer op de back posities. Ook zijn bijvoorbeeld Alvarez, Martinez, Berghuis, Bassey en Kudus allemaal op andere posities neer gezet als waarvoor ze aangetrokken zijn.

18-06-2023 22:49

Schip +23417

Neh, dat zijn allemaal vergelijkbare posities. De stap van back naar centrum verdediger is normaal en wordt meestal zelfs wel verwacht. Net als van CV naar 6 of van back naar 6 evt.

Ik heb het over van links en rechtsbuiten naar back of 6 zoals met Reiziger, Bogarde, Schweini. Of van 9 naar rechtshalf zoals met Ronald de Boer. De transformaties onder Van Gaal waren soms absurd.

19-06-2023 09:28

MarkP +21671

Ff het krachthonk in.

16-06-2023 13:41

C14 +22377

Het is geen rugby

16-06-2023 22:50

Robertini +39190

Ik hoop dat hij verlengt en verhuurd wordt. Groot talent, maar typisch een jongen die een verhuurperiode nodig heeft om echt te laten zien hoe goed hij is.

16-06-2023 13:30

Ozymandias +159568

Dit is volgens mij nou typisch het soort speler wat als huurspeler nauwelijks kansen krijgt. Spelers als Fitz-Jiménez hebben alleen iets te zoeken bij teams die de wedstrijd grotendeels kunnen domineren en hoog op het veld drukzetten. Zeker in deze fase van zijn ontwikkeling.

Ik zou hem bij de wedstrijdselectie halen en bijna elke wedstrijd 20/30 minuten mee laten doen tot hij klaar is voor een basisplaats.

16-06-2023 13:34

Robertini +39190

Dat zou ook prachtig zijn, maar ik denk dat hij gepasseerd blijft worden zonder een echte kans om zich te bewijzen. Daarom zou ik een verhuur zien zitten aan een aanvallende middenmoter of promovendus. Zwolle of Almere misschien.

16-06-2023 13:39

Denswillegeon7 +1547

In Nederland wel ja we moeten dit soort jongens naar België sturen daar lopen ze met 8 huurspelers kn de basis stuur hem naar kv Kortrijk maakt die vlieguren en leert hij om te bikkelen in de fysiek zware pro League

16-06-2023 13:44

C14 +22377

@Ozy

Zou ik ook doen, zie dat alleen niet gebeuren bij Ajax, zelfs Heitinga liet hem nooit eens spelen, Schreuder en TenHag waren al helemaal niet van de jeugd.

Wat dat betreft, puur voor zijn ontwikkeling en om hem op eredivisie niveau te zien spelen, zie ik hem liever samen met Regeer naar Twente gaan, als 8, met Regeer dan op 6. Maar daar speelt Sadilek natuurlijk al.

16-06-2023 22:53

HendrikAjax +16833

Netjes dat je hem Jimenez blijft noemen. Het had te maken met de verkeerde perceptie over zijn percentage gewonnen duels toch? En dat die perceptie anders was geweest als hij exact dezelfde speler was maar dan geboren in Mexico?

18-06-2023 22:53

DeKenner +9292

Ik zie het persoonlijk niet gebeuren voor Fitz-Jim bij Ajax. Leuk als wisselspeler die minuten kan maken tegen het rechter rijtje, maar niet als basisspeler in de ‘toppers’. Daarvoor moet hij echt veel meer vlieguren op Eredivisie niveau maken. Daarom zou ik hem gewoon verhuren en na een jaar beslissen of je ermee doorgaat of hem laat gaan.

16-06-2023 13:13

C14 +22377

Fitz-Jim zou binnen no-time een van je beste spelers zijn, zo niet de beste

16-06-2023 22:55

Henkjanklaas +20619

Je bent zeker zijn oom oid -:)

18-06-2023 02:58

Ton.B +1646

Is er nieuws over Kaplan, zou die mee gaan doen de voorbereiding ?

16-06-2023 12:42

Ans B +19823

Ik heb FJ alleen maar in actie gezien in één, dus mijn zicht op hem is misschien berperkter (zeg ik maar even vooraf).
Maar van wat ik zag zie ik een aantal kenmerken die me erg aanspreken.

Ten eerste viel me zijn enorme actieradius op en zijn wendbaarheid i.c.m. een goede techniek. Hij was ook steeds aanspeelbaar en gebruikte zijn gering ogende fysiek desondanks op een goede manier, wat voor mij wijst op een ogenschijnlijk goed instinct en timing. Ziyech heeft iets soortgelijks.
Omdat ik hem ook regelmatig een bal zag afpakken heeft hij voor mij de bijna ideale kenmerken als een voetballende 6 à la Frenkie de Jong. Met vooral de wendbaarheid, actieradius/aanspeelbaarheid gekoppeld aan het nog niet genoemde inzicht en techniek zou hij in staat moeten zijn om uitermate nuttig te zijn om onder de druk van een tegenstander uit te voetballen - dé zwakke plek van vorig (anderhalf tot twee) seizoen(en).
Ook qua match met vdBoomen lijkt het me een goede combinatie: ik heb hem en Spierings nooit samen zien spelen, maar Spierings oogt fysiek evenmin sterk, maar is volgens mij wel heel bewegelijk.

Ik zie hem dus liever niet uitgeleend worden, tenzij noch Mislintat noch Steijns hem al rijp genoeg vinden voor een basisplek en/of hem eerder als een 8 zien.
Ik ben ook enorm gefrustreerd over het feit dat noch Schreuder noch Heitinga hem serieus hebben uitgeprobeerd op 6 - Heitinga zelfs niet toen hij Alvarez achterin posteerde.

Overigens vertelde iemand mij dat Toulouse niet met een 6 speelde, en ik heb nu spijt dat ik niet gevraagd heb hoe ze dan wél spelen (of anders gezegd: wat betekent het als je zonder 6 speelt?). Dus als iemand mij dat kan uitleggen - graag!
Voor mij is de samenstelling van een middenveld altijd een soort puzzel geweest (al heb ik sindsdien wel bijgeleerd), dus enige bijscholing kan ik altijd waarderen.

16-06-2023 12:22

JTajax +10717

Zoals ik het begreep was Spierings juist de 'waakhond' van VD Boomen. Beetje zoals Gatusso voor Pirlo was.

16-06-2023 12:28

Ans B +19823

Hmm, zou kunnen, maar helaas heb ik Gatusso en Pirlo ook nauwelijks zien spelen. Of althans wel zien spelen, maar ik heb zeker niet gelet op die samenwerking. Jammer.
Nu schiet me te binnen welke term VI gebruikte: Spierings hield vdBoomen uit de wind. Dat klinkt voor mij hetzelfde als jouw waakhondrol.
Het vervelende is dat ik het alleen niet vóór me zie. Het enige dat ik kan bedenken is dat je dan looplijnen van tegenstanders doorkruist, of iemand regelrecht blockt.
Bedoel jij zoiets? Of nog meer/iets anders?

16-06-2023 12:54

Amsterdam4ever +2364

Toulouse speelde met een dubbele pivot, waarbij vd Boomen vaak wat hoger in het veld stond. Spierings speelde als een echte 6, controleerde de ruimtes. Wat Alvarez bij ons doet.

16-06-2023 13:01

Maxwell_5 +6977

Pirlo, of van den Boomen, wat je wil... zijn spelers die een beetje vanuit stilstand voetballen. Ik zou Pirlo véél tekort doen om hem in één adem te noemen met van den Boomen, want zijn arsenaal was veel breder dan dat. Maar beide hebben ze een vaardigheid om vanuit de 2e lijn het spelletje te lezen en spelers de diepte in te sturen. Om ze hier een fractie langer de tijd voor te geven, tegen teams die ook hoog druk willen geven, kan zo een type waakhond zijn waarde hebben.

Het spelen zonder een spelverdeler voor je verdediging, de 6. Is niet zo heel ingewikkeld. Wij spelen de afgelopen jaren met 3 middenvelders in een driehoek, met de punt naar achteren, de 6. Met de punt naar voren, speel je met een 10, dan heb je dus een 6 en een 8 al "naast elkaar". Met 4 middenvelder bijna idem: alleen vorm je dan een ruit of een vierkant.

16-06-2023 13:15

Ans B +19823

Dat is dus hele andere informatie - tenzij hij aan hetzelfde fenomeen een andere naam gaf. De dubbele pivot ken ik natuurlijk wel. Dank!

16-06-2023 13:17

JTajax +10717

Zo iets bedoel ik inderdaad. Hij heeft veel verdedigende taken, terwijl Van den Boomen verdedigend minder hoeft te doen en moet zorgen dat hij vrij staat. De 'waakhond' blokt inderdaad spelers en dergelijke

16-06-2023 13:32

JTajax +10717

@Maxwell5, haha ja wel ander niveau natuurlijk ;)
Maar ging even om de rolverdeling

16-06-2023 13:35

Ans B +19823

Dankjewel! Ik begrijp nu dat het synoniem staat voor de punt naar voren, oftewel de dubbele 6. Dat zijn termen waar ik bekend mee ben en die ik begrijp.

16-06-2023 13:46

Henkjanklaas +20619

Ook hier geldt weer of vd Boomen kwalitatief goede spelers om hem heen krijgt want in de huidige bezetting gaat ook hij het niet redden. Na alle miskopen hebben we ernstig behoefte aan een aantal echte kanjers en ja in alle linies.

18-06-2023 03:01

Ans B +19823

Mijn voorlopige indruk van Mislintat is wel dat hij doordacht te werk gaat. Daarom vermoed ik dat hij echt wel een visie heeft over een gebalanceerde samenstelling van de selectie - wat dan zou inhouden dat vdBoomen geen losstaande aankoop is.

Er komt sowieso een spits bij - ik verwacht er een met kopkracht (als aanvulling op Brobbey én vanwege de specialiteit van vdBoomen bij standaardsituaties).
En sowieso een CV als backup voor Timber, dus als hij vertrekt twee CV's mag je aannemen. Alledrie aankopen zijn vooraangekondigd door Mislintat.

Verder verwacht ik nog een 6 en een RB mocht Sanchez inderdaad vertrekken. Daar ziet het wel naar uit vanwege de (vermeende) interesse voor Sambo.
De 6 zal er een worden, vermoed (en hoop) ik die complementair is aan vdBoomen.
Dan zouden Vos en ik hoop FJ als alternatieve zessen kunnen worden ingezet, of beschikbaar zijn voor het geval je met een dubbele 6 wilt spelen.
Salah Edine is dan eveneens een kandidaat en misschien Rensch?

Ikzelf heb geen zicht op buitenlandse kandidaten op 6, maar ik denk dat Riedewald een vermoedelijk goedkope kandidaat kan zijn. Nadeel is dat hij lang niet heeft gespeeld, dus hij zal veel tijd nodig hebben. Voordeel is dat hij beschikt over opbouwende en verdedigende kwaliteiten, Ajacied is én in Engeland heeft geleerd om met gif te spelen. Heeft hele goede wedstrijden op 6 gespeeld en is feitelijk door Bosz ten onrechte geslachtofferd na het echec tegen Rostov.
Bosz schijnt zelf ook te vinden dat Riedewald het niet verdiende om buiten de boot te vallen. Des te vreemder dat hij nauwelijks nog aan bod kwam.
Geen idee of Riedewald überhaupt nog in beeld is bij Ajax.

18-06-2023 08:55

tijssenajax +13937

Ik heb me er op zitten vreten dat zon mooie voetballer geen minuten heeft gekregen en non-voetballer Alvarez als eerste op het formulier stond.

16-06-2023 14:18

4-3-3 +3512

Op Fitz-Jim is nooit een bod van 50+ miljoen gedaan, anders zou hij ook op het formulier hebben gestaan. Na dat bod 'kon' Alvarez niet meer op de bank gezet worden, alleen al vanwege de financiële gevolgen voor Ajax. Hij had gewoon verkocht en vervangen moeten worden toen dat megabod binnenkwam, desnoods intern. Blind, Grillitsch, Regeer, Klaassen, Rensch, Fitz-Jim en Timber kunnen, afhankelijk van de tegenstander, allemaal uit de voeten op 6.

16-06-2023 14:43

Ans B +19823

Helemaal ééns!
Neemt niet weg dat FJ wel degelijk kansen had kunnen krijgen.
Er was noodzaak én gelegenheid.

16-06-2023 15:02

tijssenajax +13937

Zegt genoeg dat Ajax een bod van 50+ op een non-voetballer niet geaccepteerd heeft. Hopelijk komen we nog een keer echt aan het voetballen.

16-06-2023 18:22

tijssenajax +13937

Zeker als je kijkt hoe Ajax in het verleden met het geven van kansen aan talentvolle jeugd omging. Was een soort handelsmerk bijna.

16-06-2023 18:23

Ans B +19823

Mwah, dat kwam volgens mij vooral door het vertrek van al die anderen. Plus dat ze de nieuwe trainer sowieso een ander beeld hadden voorgezet: het vertrek van Martinez en Antony was immers niet voorzien. Als hij Alvarez belangrijk vond dan kan ik me voorstellen dat ze die verkoop wel wilden maar niet konden doen.

16-06-2023 18:54

Schippersson +2475

Verlengen en verhuren aan Sparta of Almere

16-06-2023 12:04

Amsterdam4ever +2364

Eens, mits die verlengd deze zomer. Tekent hij niet bij, verkopen.

16-06-2023 13:02

AjaxPositivo +6958

Verhuren maar

16-06-2023 11:42

Patrick67 +9624

Ik kan er niks aan doen, maar ook deze gozer die zeker talent heeft komt fysiek enorm tekort en gaat het niet redden op het niveau dat wij nastreven.

16-06-2023 11:28

020Dario020 +2069

Eens, prima voetballer aan de bal inderdaad maar heeft denk ik ook wat tekortkomingen voor de top.

16-06-2023 11:55

Lazell +16989

Hij heeft fysiek op een andere manier. Souplesse, behendigheid, loopvermogen en felheid. Zijn genoeg kleine of ielige middenvelders die de top hebben gehaald op 6, zoals Kante, Frenkie, Thiago, Kovacic, Modric, Kroos

16-06-2023 12:02

Patrick67 +9624

Ja. Maar daar spatte het uitzonderlijke talent er ook al heel vroeg van af. En dat zie ik bij hem helemaal niet. Hij heeft helemaal niks bijzonders.

16-06-2023 12:08

Lazell +16989

Frenkie brak pas echt door op zijn 21e. Fitz-Jim is 19, bijna 20. Ik vind Fitz-Jim juist een van de grootste talenten die we hebben. Categorie Hato/Vos. Ontzettend intelligente speler aan de bal. Is iemand die het ritme van het spel bepaald. Dat kunnen er maar héél weinig.

16-06-2023 12:13

JTajax +10717

Klein hoeft niet veel te zeggen. Iemand als Kante zou ik niet ielig noemen. En Frenkie's gladgeschoren blonde bekkie geeft een andere indruk, maar hij heeft wel degelijk een indrukwekkend fysiek.

16-06-2023 12:30

Lazell +16989

Het zijn geen botjes, zoals Ziyech, Modric of Thiago. Beide wel iets van spierdefinitie. Dat heeft Fitz-Jim iets minder (is ook nog jonger), maar je kunt veel compenseren tegen fysiekere tegenstanders met felheid in de duels. En dat heeft hij wel.

Tegen de Zlatans en Haalands van deze wereld legt iedereen het af, ook alle eerder genoemde namen. Kan me nog een duel van Van Rhijn met Zlatan herinneren. Die stuiterde gewoon terug toen hij tegen hem aanliep en Haaland duwde Timber weg als een vlieg.

16-06-2023 12:41

MM1974 +1441

Fits Jim graag ipv Taylor, Taylor brengt nog steeds te weinig

16-06-2023 11:21

LukaLitmanen +81999

Ik vind FJ en Regeer niet onderdoen voor Taylor eerlijk gezegd.

16-06-2023 11:09

peterVKV +6447

gebaseerd waarop?

16-06-2023 11:25

strakkevoorzet +4189

denk gebaseerd op hun prestaties in de KKD. Zeker Fitz-Jim steekt er vaak met kop en schouders boven uit, wat Taylor eigenlijk nooit deed

16-06-2023 11:47

Sambavleugels +18726

Deze jongen moet in elk geval bij de eerste 16 zitten. In alles uitermate geschikt om attractief, aanvallend en verzorgd voetbal te spelen. Ook weleens lekker als de opbouw niet steevast via de flanken verloopt.

16-06-2023 11:05

FlyingDutchMan +17314

FJ kan goed één keer raken ja, daarom zie ik hem komend seizoen wel aanhaken mits de staf hem ziet zitten.

16-06-2023 11:14

Lazell +16989

Fitz-Jim kan alles goed aan de bal. Een keer raken, opendraaien, mannetje uitspelen, uitstellen van passes, lopen met de bal aan de voet zodat tegenstanders moeten uitstappen... Zeer intelligente speler, maar ook goed verdedigend inzicht. En een kuitenbijtertje met een goede mentaliteit. Lijkt me typisch iemand die nooit meer uit de basis verdwijnt als je hem 5 wedstrijden de kans geeft.

16-06-2023 12:04

ajaxwestland09 +28948

Aan sparta of almere verhuren kijken hoe hij zich ontwikkeld

16-06-2023 11:05

SpursAjax +6682

Contract verlengen en verhuren aan een Almere of Volendam! Veel vertrouwen in die jongen maar moet fysiek nog stappen maken. Lekker een jaar eredivisie spelen en mannelijk laten worden!

16-06-2023 11:05

Het_Olympisch_Stadion +5628

Lijkt me toch lastig in te schatten. Doodzonde als hij ergens anders doorbreekt, maar ook zo riskant om hem het vertrouwen te geven.

16-06-2023 10:47

barry1988 +24011

Snel verlengen er zit genoeg potentie in die jongen. In de minuten die hij wel kreeg maakte hij een goede indruk.

16-06-2023 10:47

Vik86 +42397

Veel mensen vinden fitz jim beter dan Taylor hier op AS en toch stond stond Taylor in de basis ipv fitz jim...fitz jim kan zich beter laten verhuren, want als er versterkingen bij komen voor het middenveld, dan word het alleen maar moeilijker voor hem..

16-06-2023 10:46

peterVKV +6447

Volledig onbewezen dat FJ beter zou zijn dan Taylor, gebaseerd op hoop na een minder seizoen van Taylor. Statistieken in de jeugd bewijzen anders. Taylor was altijd bepalend, FJ niet.

16-06-2023 10:57

Vik86 +42397

Klopt, daarom snap ik niet waarom mensen fitz jim beter vinden dan Taylor..

16-06-2023 11:56

Nr.10 +111040

Je weet nooit zeker hoe zo’n jongen zich ontwikkelt, en hoezeer de nieuwe staf het bijvoorbeeld in hem ziet zitten, maar ik denk dat een verhuur het beste is. De concurrentie met Taylor en vd Boomen gaat hij nooit winnen, er zal nog een opvolger komen voor Alvarez, en ik denk dat Vos ook veel meer potentie heeft dus hem snel voorbij zal gaan. Als je hem een jaar verhuurd aan een subtopper waar hij uitzicht heeft op een basisplaats als hij zich goed manifesteert, dan speelt hij tenminste en kan je altijd kijken hoe hij zich daar ontwikkelt.

16-06-2023 10:24

AFCACruijff14 +161347

Fitz-Jim gaat het hier niet maken, hoe goed hij ook aan de bal is. Mist ook weer een groot deel voorbereiding, dus zakt in de hiërarchie en moet sowieso daarna fysiek weer aan zien te haken.

Ajax zou hem moeten verhuren, jaartje aan Vitesse of Heerenveen ofzo. Dan kan je ook inschatten of hij met dat lichaam wat te zoeken heeft in de Eredivisie. Los van dat vind ik hem ook geen hele speciale voetballer.

16-06-2023 10:23

WantAmsterdam +116101

Hij was weliswaar geblesseerd maar hij is fysiek eigenlijk goed onderweg. Omschakeling/meeverdedigen is net als bij Taylor nog het probleem.

16-06-2023 10:49

Flipper33 +6826

Precies zo zie ik het ook

16-06-2023 11:15

AlexIbarra +19244

Mist dus de eerste weken vd voorbereiding.
Op zich geen ramp maar toch jammer aangezien hij van ver moet komen qua blessure.

Weet iemand hoe het met Kaplan gaat, kan die wel vanaf het begin meedraaien?

16-06-2023 10:22

Jeugd +24732

Fitz Jim heeft veel loop vermogen maar doet nog veel te veel in 1 tempo. Hij geeft zelf aan graag naar Pedri te kijken en dat snap ik maar daar is hij mijlenver van verwijderd. Als je Pedri ziet versnellen zowel aanvallend als bij intercepties dan is een genot om te zien. Wat een dynamiek, dit ontbreekt totaal bij Fitz Jim.
Talentvolle jongen dat zeker maar niet klaar voor grote mensen voetbal op het jiveau dat Ajax nastreefd.
Verhuren op een lager niveau.

16-06-2023 10:16

Pauw +2223

Begrijp wel wat je zegt, maar je vergelijkt nu een absouluut toptalent dat op wereldklasseniveau kan acteren met een speler die bij Ajax mee moet kunnen draaien. Dat zijn, ja echt waar, twee verschillende niveaus.

Fitz-Jim is binnen de huidige selectie goed genoeg om minuten te maken, zoals hieronder al vermeld. Niet verhuren, laten spelen. Een vervanger halen die heel veel beter én betaalbaar is, is ook zo makkelijk niet he?

16-06-2023 10:19

Jeugd +24732

Het is heel belangrijk dat Ajax komend seizoen CL gaat halen. Ik vind dat je minimaal een goede spits moet halen en op de positie van Fitz Jim, wat een van de lastigste posities is een topper moet neerzetten.
Fitz Jim erbij halen en 80% llaten banken, lijkt me niet goed voor zijn ontwikkeling. Laat hem maar alle wedstrijden spelen op een lager niveau.

16-06-2023 11:00

AINIESTA +44615

Zonde en een grove schande dat deze jongen niet meer minuten heeft gekregen en Taylor, Klaassen, Berghuis volop. Elke minuut die Klaassen heeft gespeeld had een Vos, Fitz of Misehouy ook kunnen spelen. En waarschijnlijk ook veel meer toegevoegd dan Davy Het Spookje.

16-06-2023 10:15

Tinus +10308

Eens over de speelminuten van Fitz, die had meer kansen moeten krijgen. Zeker ten faveure van Klaassen.
Maar een eigen speler als Klaassen zo beschimpen is toch onnodig?

16-06-2023 10:35

WantAmsterdam +116101

Tja, het is een blijft een waardeloze voetballer die beter bij Feyenoord past dan bij Ajax.

16-06-2023 10:50

AINIESTA +44615

Het is gewoon een spook in het veld, je ziet 'm haast niet en doet amper mee. Valt wel mee met dat beschimpen. Ik heb wel erger gelezen en geschreven op wedstrijddagen.

16-06-2023 14:58

Chrismokum020 +16404

Bij vertrek Alvarez komt er een nieuwe 6 en heb je Vos ook nog. Op 8 heb je Branco en Taylor, die gok ik nog altijd hoog aangeschreven staat binnen de club (zie talent vh jaar). Fitz Jim zal weinig aan spelen toekomen, dus beter een jaartje verhuren aan Almere of een Sparta.

16-06-2023 10:11

Ricoteb +53174

Hopelijk wordt z’n contract verlengd en kan ie daarna bij een mooi Eredivisie club ruim 30 wedstrijden spelen dit seizoen. Hele fijne speler, maar moet denk ik nog wel een flinke stap zetten wil hij écht basisspeler kunnen worden. Dan heeft ie nu meer aan veel speelminuten op het hoogste niveau

16-06-2023 10:10

Slang3 +45852

Zou mooi zijn als hij, Baas, Rasmussen verhuurd worden. Nog een jaar KKD heeft niemand iets aan

16-06-2023 10:09

Qifesh +24917

idd man ze houden ook andere talenten tegen.. Rasmussen naar Heereveen fitz Jim naar Vitesse en Baas naar Rkc oid

16-06-2023 10:19

Slang3 +45852

als ze maar kans op een basisplek hebben

16-06-2023 11:23

Jarisuarez +1537

Ik hoop dat hij het trainingskamp haalt, bewijzen wat hij kan en laten zien dat je Taylor niet nodig hebt. Iets meer body kweken voor de duels en het komt helemaal goed!

16-06-2023 10:04

FTS95 +16053

Taylor is een geweldige speler. Zeer ondergewaardeerd. Heeft een dip gehad, maar gaat dit seizoen vlammen.

16-06-2023 10:10

AFCACruijff14 +161347

Waar is dat geweldig op gebaseerd? Hij heeft enig scorend vermogen, maar verder is het meestal niet veel.

16-06-2023 10:24

FTS95 +16053

Onzin, hij kan verschrikkelijk goed voetballen. Zeer hoge handelingssnelheid, wil altijd vooruit voetballen en kan het spel echt versnellen. Zeker de jeugd volgers hier weten wat hij kan. Nogmaals, heeft een dip gehad en nog zeker niet alles laten zien wat hij kan, maar je ziet evengoed al dat hij heel veel kwaliteit heeft.

16-06-2023 10:37

Jarisuarez +1537

Een dip van 34 wedstrijden ED en dan maar niet te spreken over de CL.... leuke speler maar niet voor het niveau dat Ajax nastreeft plus een nare houding/gebaartjes

16-06-2023 11:31

vandenhaas4 +15080

Mocht hij verhuurd gaan worden, dan hoop ik op een club waar je ook zonder bal veel arbeid moet verrichten. En natuurlijk een club waar hij in de basis zou staan.

16-06-2023 10:04

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25363

Denk dat in de deal met Maduro is afgesproken dat jonge Ajax spelers verhuurd gaan worden aan Almere. Spelers als FJ, Rasmussen en nog een paar kunnen daar mooi ervaring opdoen op het hoogste nivo.

16-06-2023 10:03

Adam24 +39094

Als hij verhuurd wordt, moet er natuurlijk wel eerst verlengd worden. Ik zou hem wel graag bij een RKC, Volendam of misschien wel NEC aan het werk zien. Dus een ploeg waar wel gevoetbald wordt en niet alleen maar achteruit gelopen. Hij moet wel spelen dus niet weer een Salah-Eddine/Unuvar verhuurperiode. Anders meteen terughalen. Contractueel opstellen dat hij bij minder dan 10 wedstrijden voor de winterstop, weer teruggehaald kan worden.

16-06-2023 10:00

Marcus +2019

Echte Ajax middenvelder. Pure techniek en voetbal intelligentie. Wat mij betreft de beste in Jong die dat niveau ontgroeit is. Hoop op zijn doorbraak aankomend seizoen.

16-06-2023 09:52

insectenverdelg +23431

zie elemrnten van Frenkie terug bij Fitz Jim. Vraag is of hij ook dat niveau kan halen. Maar Frenkie werd ook pas laat gebracht.

16-06-2023 09:59

AINIESTA +44615

Frenkie werd gewoon genegeerd door Bosz. Die had op z'n 18de al basisspeler kunnen zijn.

16-06-2023 10:11

trodat4030 +96587

Dit is echt zo'n onzin... Pure framing om Bosz weer omlaag te lullen. Perfect uitgevoerd plan om hem op het juiste moment te brengen, veel gespeeld in Jong, zelfs 2 EL wedstrijden in de poulefase mogen spelen omdat we al door waren, perfect het rugzakje gevuld door PB.

16-06-2023 10:23

musicradio +3893

bosz de geweldenaar

16-06-2023 11:02

AINIESTA +44615

Dit heeft geen ene reet te maken met 'framing' van Bosz. Toen ergerde ik me al dood dat hij zelden minuten kreeg. En 2 wedstrijden in de groepsfase? In totaal heeft ie 48 minuten gespeeld in die vele EL wedstrijden die we hebben gespeeld. Verdeeld over 4 wedstrijden. Over onzin gesproken. En wel 148 minuten in de Ed. Poeh poeh die rugzak zat propvol hoor. Wat een gelul om vooral Bosz te pijpen.

16-06-2023 20:28

noppenkoning +41217

Jammer dat fysiek steeds belangrijker wordt laatste jaren, speel het liefst met Fitz Jim en Unuvar, lekker ballen op het middenveld maar helaas steeds moeilijker tegenwoordig. Je ziet zoveel meer gespierde gasten in PL en ook Eredivisie. Moet je echt over uitzonderlijke kwaliteiten beschikken zoals Modric en Messi.

16-06-2023 09:49

Qifesh +24917

Bernardo Silva is ook zo'n uitzondering. Maar een Erikssen moest wel effe de Gym in om in de PL aan te haken. Ziyech wilde dat niet doen en dat geeft ook aan dat ie bang is om vaker geblesseerd te raken door meer spieren: minder wendbaarheid en snelheid. Spelintelligentie blijft het belangrijkste. Dit soort spelers hoeven niet zo fysiek in duels te gaan maar moeten mannetjes overslaan door geweldige passing.

16-06-2023 10:08

trodat4030 +96587

Contract maar eerst even openbreken, vervolgens voorbereiding meedraaien en dan kijken hoe je ervoor staat. Heeft naast Taylor en Berghuis nu ook vd Boomen als concurrent voor 8..

16-06-2023 09:48

vandenhaas4 +15080

Die volgorde lijkt me niet logisch. Laat hem eerst de voorbereiding meedraaien, dan heb je een beter beeld van waar hij staat tov de rest.

16-06-2023 09:55

trodat4030 +96587

Dat is toch wat ik schrijf? 'Voorbereiding meedraaien en kijken hoe je ervoor staat.'

16-06-2023 09:57

vandenhaas4 +15080

Ik doelde op het 'contract openbreken'. Dat zou ik dus na de voorbereiding doen.

16-06-2023 10:00

trodat4030 +96587

Ik zie niet in waarom je dat wil laten afhangen van de voorbereiding.

16-06-2023 10:20

vandenhaas4 +15080

Echt niet? Lijkt me niet heel ingewikkeld.

Stel: hij speelt een fantastische voorbereiding en verdient een basisplaats. Daar past een andere beloning bij dan iemand die net kan aanhaken en misschien af en toe de laatste 20 minuten mag meedoen.

En aan de andere kant kan hij uiteindelijk vierde keus gaan worden omdat hij minder is dan zijn concurrenten. Dan kun je ook beslissen zijn contract niet te verlengen.

16-06-2023 12:52

trodat4030 +96587

Ja en dan bepaal je dat dus helemaal op basis van een paar weken, slaat nergens op.

16-06-2023 13:58

vandenhaas4 +15080

Of je bepaalt het op basis van 0 weken.

16-06-2023 15:38

Sportvolgert +40403

Zou mooi zijn als die een jaar minuten kan gaan maken bij een subtopper uit de eredivisie. Dan kijken hoeveel marge die heeft om door te groeien. Zit zeker potentie in.

16-06-2023 09:42

brancoo +6228

Verhuren aan Almere city

16-06-2023 09:41

Harold +10572

Lekker verhuren. Fysiek veels te licht

16-06-2023 09:40

Sense of.H +5438

Veelbelovend talent beter dan Klaassen en Taylor samen als je het mij vraagt

16-06-2023 09:39

Skajhigh +2268

Exact! En voor de mensen die roepen dat hij te ielig is, as we speak is hij tijdens zijn revalidatie ook veel krachttraining aan het doen. Die komt een maatje groter terug in de voorbereiding, zeker niet verhuren deze parel, maar gewoon veel vlieguren laten maken!

16-06-2023 10:30

WantAmsterdam +116101

Totdat Fitz Jim net als Taylor zijn diep heeft, dan kan die er niks meer van en is het volgende talent weer beter dan Fitz Jim en Taylor samen.

16-06-2023 10:47

jeffrey2022 +8190

Prachtige net niet speler! Zal echt verhuurt moeten worden..

16-06-2023 09:38

JorgeDeLasTresPintas +1584

*Nog* net niet. Zie er nog wel potentie in.

16-06-2023 09:46
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.