Farioli zag Pasveer uitblinken: 'Paar belangrijke reddingen en natuurlijk zijn leiderschap'

door Bart Veenstra 48

Bron Ziggo Sport

Farioli zag Pasveer uitblinken: 'Paar belangrijke reddingen en natuurlijk zijn leiderschap'

door Bart Veenstra 48

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli is blij met het optreden van Ajax tegen Panathinaikos en daarnaast is hij ook zeer te spreken over doelman Remko Pasveer. De ervaren goalie hield opnieuw de nul en dat stemt zijn Italiaanse trainer dan ook tevreden, zo blijkt uit zijn reactie bij Ziggo Sport.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

Waar bijna iedereen Diant Ramaj als eerste keeper had verwacht bij Ajax koos Farioli voor Remko Pasveer als eerste doelman. De trainer van Ajax, die in het verleden keeperstrainer was en zelfs een scriptie schreef over het keepersvak, ziet dat Pasveer zich laat gelden als doelman van de Amsterdammers. 'Remko bracht ons vandaag veel goede dingen. Met de bal in het positiespel, in de opbouw, in de momenten dat hij kort speelde of juist besloot om iets anders te doen. Hij had een paar belangrijke reddingen en natuurlijk zijn leiderschap.'

Farioli zag positieve dingen, maar ook nog veel om te verbeteren

Over het duel met Panathinaikos zegt Farioli dat Ajax de eerste dertig minuten de 'totale controle' had. 'We doken heel vaak op in hun strafschopgebied, maar misten efficiëntie. Tot aan de goal van Steven', zegt de Italiaan, die zag dat Panathinaikos daarna meer grip op het duel kreeg en zeker in de tweede helft de overhand had. 'We speelden tegen een georganiseerd en sterk team. Het was een wedstrijd met twee gezichten. Dit is een belangrijk resultaat, en een optreden waaruit blijkt dat er nog veel dingen te verbeteren zijn, maar ook een optreden met een paar interessante dingen om te evalueren.'

Mede dankzij het goede keeperswerk van Pasveer kon Ajax overeind blijven in Athene. Ook andere spelers van Ajax krijgen complimenten van Farioli. 'Er waren een paar momenten waarop de atmosfeer in het stadion moeilijkheden veroorzaakten voor ons. Om dan spelers als Remko, Steven (Berghuis, red.) en Jordan (Henderson, red.) op het veld te hebben, is heel belangrijk. We hebben veel jonge spelers, en we hebben er op z'n minst drie nodig die comfortabel zijn om te spelen in dit soort omstandigheden.'

Lees meer over:
Plaats reactie

DEELM +11891

Ik begrijp dat de coaching van Pasveer belangrijk is, want daar werd hij al vaker om geroemd. Met name in het jaar dat Ajax alle poulewedstrijden in CL wist te winnen. Toen gaf Ajax amper kansen weg en dat had duidelijk ook te maken met de goede coaching van Pasveer. Echter zijn we nu een paar jaar verder is hij al 40 en komt de slijt er wel een beetje op. Het ziet er allemaal een stuk minder flitsend uit. Ik vind het passeren van Ramaj daarom wel een enorm risico, zeker als Ramaj vertrekt. Dan zit je met Pasveer en Gorter als eerste en tweede keeper (ik ga er vanuit dat Rulli vertrekt) en staat bij een blessure of vormdip van Pasveer Gorter op de goal. Ik mag dus hopen dat Ramaj blijft en ze keihard aan 't werk zijn met zijn coaching zodat hij in de loop van 't seizoen 't stokkie weer kan overnemen van Pasveer.

10-08-2024 09:44

3sterren +20205

Ondanks dat het er allemaal een stuk minder flitsend uitziet wel steeds de nul weten te houden.
Niet geheel onbelangrijk voor een ’doelwachter’ dunkt mij ...

10-08-2024 15:58

DEELM +11891

Helemaal mee eens en als hij dit volhoudt hoor je mij niet klagen, maar de afgelopen tijd heeft hij ook echt slechte periodes gehad waarin iedereen schreeuwde dat hij passé was. Daarnaast heeft een blessure op zijn leeftijd meestal ook meer tijd nodig en dan zit je dus zoals gezegd met Gorter.

10-08-2024 22:55

3sterren +20205

Volgens mij staat Ramaj nog steeds onder contract en schijnt hij helemaal niet zo ontevreden als wordt beweerd.
Dus als Pesveer niet meer voldoet, of geblesseerd raakt, dan staat Dinant gewoon op doel.

Of weet jij al meer over een eventueel op handen zijnde transfer van onze tweede keeper ? …

10-08-2024 23:15

Aram +17840

Farioli zegt het duidelijk: hij wil drie oudjes in het veld hebben staan. Dat zijn nu dan Pasveer, Henderson en Berghuis en als dat betekent dat we Weghorst niet hoeven te halen, ben ik er tevreden over.

10-08-2024 00:15

3sterren +20205

Dinant rijmt niet voor niets op diamant.

Momenteel misschien nog een tikkeltje ruw, maar niet noemenswaardig.

Francesco heeft voorheen jarenlang gewerkt als keeperstrainer bij verschillende clubs.
Dus Ramaj moet goed de ogen en oren open houden tijdens de trainingen en hij zal onder Farioli uitgroeien tot ster.

Zijn tijd om te schitteren komt spoedig dichtbij ...

09-08-2024 19:51

Qajax +761

Pasveer had natuurlijk niet durven dromen dat ie op z'n 40ste gewoon even eerste keeper gezet zou worden.aar hij heeft wel de rust en kwaliteit qua coaching en heel veel ervaring. Hoewel Ramaj toch wel wat sneller naar de rechterbovenhoek snoekduikt. Een luxe eigenlijk om twee eerste keepers te hebben.

09-08-2024 19:46

wilbert.b +3101

Ik heb hem altijd sinds die jij Ajax is een goede keeper gevonden
En onwijs sympathieken vent
En de rust die hij uitstraalt is preciesd het gene wat Ajax nodig heeft
Laat hem dit jaar maar mooi keepen en stoom ene talent klaar voor volgend jaar

09-08-2024 18:46

JanBiesbos +28965

Pasveer VS Haaland in ajax vs Dortmund nog in herinnering

09-08-2024 18:12

nuff-said +1640

Ramaj was goed vorig jaar, maar ik vind et nou niet zo onana klasse toen peter bosz hem ineens in de basis gooide. Vind dat mensen et een beetje overdrijven met hoe goed hij was. Hij was wel better Dan rulli en die andere. Maar ook met ramaj verloren we gwn wedstrijden en speelde we gwn slecht

09-08-2024 16:08

3sterren +20205

Farioli zag Pasveer uitblinken.
Voor mij was de uitblinker vandaag Youri Baas.

Ik heb genoten van zijn rust aan de bal, hoe hij om zich heen kijkt vooruit dribbelend met de bal ‘geplakt’ aan de voet, hoe hij tegenstanders passeert en voor schut zet vanaf de eigen achterlijn (op links) en hoe hij ook voorin te vinden is bij een aanval (op rechts).

En dan is hij nog maar pas 21 jaar …

09-08-2024 10:11

Rentokill +4602

Pasveer zet t gewoon beter neer. Zo zie je maar dat een goeie keeper meer doet dan alleen ballen tegenhouden. Ik was na het Onana debacle al onder de indruk van hem maar dat hij na al die tijd nog steeds dit niveau weet te halen is echt top.

09-08-2024 10:06

Man40 +1428

Ik denk door Pasveer dat sutalo beter is gaan spelen

09-08-2024 09:57

Maxwell_5 +6977

Precies dit

09-08-2024 10:16

Robbie en de Kock +11118

Het is maar hoe je het bekijkt.
Er werd zeker in de tweede helft zo slorig en nerveus gepassed, dat kan alleen maar beter
gaan. Hato zat ver onder zijn niveau ook. Het lijkt wel of hij met tegenzin speelt. Taylor, Forbs en Akpom kunnen niet beter en moet in de basis
vervangen gaan worden FJ moet het krachthonk in. Te wiaselvallig nog maar zijn inzicht aan de bal kunnen we gied gebruiken.

09-08-2024 09:42

Nr.10 +110907

Hij heeft zonder noemenswaardige versterkingen al drie belangrijke Europese wedstrijden op rij gewonnen, dus hij heeft gelijk.

09-08-2024 09:40

3sterren +20205

Bij voetbal draait het vaak om emoties. Soms erg heftige emoties.
De keuze voor Pasveer in de basis maakt kennelijk veel los onder enkele supporters.

Wat mij voornamelijk opvalt is de argumentatie waarom zij de keuze voor Pasveer afkeuren.

Twee argumenten springen nadrukkelijk in het oog: te oud en kapitaalvernietiging.

Voor wat betreft het eerste verwijs ik naar de Italiaanse keeper Gianluigi Buffon, die uitgroeide tot een levende legende.
Buffon beëindigde zijn carrière op 1 augustus 2023, uiteindelijk op 45-jarige ( !!! ) leeftijd.

Voor wat betreft kapitaalvernietiging, Pasveer houdt met zijn reddingen ons voorlopig in de race voor het ophalen van de o zo broodnodige miljoenen, die te verdienen zijn in het Europese toernooi, zolang hij doorgaat met punten pakken voor het team.

Een visie voor de korte termijn ?
Jazeker !

Maar we leven in het heden en de jeugd heeft de toekomst.
En die is voor Ramaj.

Wat mij betreft maakt het me geen ene malle moer uit wie Farioli kiest als eerste doelman.
Hij heeft er namelijk heel veel meer kijk op dan ik.
En tot nu toe rechtvaardigt de uitslag(en) nog steeds zijn voorkeur voor Pasveer.

Ramaj heeft nog zoveel tijd om zich in de kijker te keepen.
Als hij de ingeslagen weg van vorig seizoen blijft volgen dan wordt hij vast ook eens een levende legende.

En natuurlijk het liefste bij ons aller Ajax.

WZAWZDB …

09-08-2024 09:25

Dolblij +44838

Van wat ik van de wedstrijd heb gezien vond ik Pasveer goed en degelijk. Het blijft echter jeuken, dat Ramaj op de bank zit. Weet niet, voelt verkeerd, zonder hiermee op maar 1 manier aan de kwaliteiten van Pasveer af te doen. Geweldige vent.

09-08-2024 12:16

Rymesyt +7853

Wat je zegt. Kijk, ik wilde een buitenlandse trainer omdat die met objectieve ogen naar de selectie kan kijken. Ik vond de keuze voor Ramaj niet leuk, maar ik kan zelf ook niet met objectieve ogen naar de selectie kijken dus ik krijg wat ik wilde. Voorlopig staat de verdedigende organisatie beter, dus kan ik niet zeggen dat het een foute keuze was.

09-08-2024 12:20

Baco123 +6052

Pasveer is en blijft een goede keeper
Totaal niks mis mee
Lekker laten staan dit seizoen

09-08-2024 09:18

Torcida +5564

Farioli had een punt door voor Pasveer te kiezen, en dat heeft vooralsnog goed uitgepakt. Ik hoop nu alleen wel dat Ramaj zo verstandig is om dit te accepteren en zich voorbereidt op het moment dat hij er weer moet staan. Het zou me niets verbazen als Farioli in de competitie Ramaj opeens op doel zet, ook als Pasveer niet geblesseerd is.

09-08-2024 09:05

mvdk +43634 moderator

Ik weet niet hoe Farioli denkt, maar kan ook zijn dat hij Ramaj scherp wil hebben. Zo van: Denk maar niet dat je gegarandeerd basisspeler bent. Dat kan ook een signaal zijn voor anderen. Althans, psychologisch. Of dat ook echt zo is zal moeten blijken.

09-08-2024 09:11

Torcida +5564

Precies, dat is een gok, maar kan heel goed voor het groepsproces zijn, mits consequent uitgevoerd. Het tegenovergestelde van wat Steijn en Schip deden.

09-08-2024 09:18

mvdk +43634 moderator

Steijn had er vanaf het begin helemaal geen zin in, zo voelde het. Gooide er voor mn gevoel bewust met de pet naar. De regelmatige vakanties naar Ibiza zeggen voldoende. Straalde helemaal niks uit.

Mislintat / Steijn combi was een ramp voor de club en dat kon Schip niet meer repareren. Die had daar gewoon de kwaliteit niet voor, De poppetjes neerzetten is sowieso anders dan spelers trainen.

09-08-2024 09:22

3sterren +20205

@mvdk
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben.
Farioli is een groot fan van Johan Cruijff, die ooit hetzelfde uithaalde bij Van Basten, voor de Europacup II finale, meen ik me te herinneren.
Dat pakte goed uit …

09-08-2024 09:30

Torcida +5564

Ik verwijt Schip niets omdat de boel grotendeels al onherstelbaar verpest was door die Haagse malloot, maar ik was wel licht teleurgesteld toen ook hij z'n team onder de bus gooide en zieltjes probeerde te winnen door 'Ajax-DNA' te forceren.

09-08-2024 10:06

trodat4030 +96403

Schips bijdrage was vooral op menselijk vlak belangrijk. Gaf spelers weer plezier in het voetballen (ga de interviews van spelers nog maar eens terugkijken) en dat pakte vooral op korte termijn erg goed uit met een serie goede resultaten die ons van de 18e naar de 5e plek bracht. Daarna had de ploeg moeite om de weg omhoog door te zetten naar een nog hogere positie, maar Schip heeft best wel een goede bijdrage gehad hoor. Waar de waanzin vandaan komt dat hij spelers onder de bus zou hebben gegooid is me een raadsel. Omdat hij een keer terecht(!) kritisch was op een Martha? Nou nou... Soms heeft een speler gewoon even een eye-opener nodig, ze zijn niet van suiker, dat kunnen ze echt wel handelen.

09-08-2024 11:46

mvdk +43634 moderator

Met meer scherpte had je in de eerste 10 minuten al 0-2 kunnen staan. Pana was vooral de eerste minuten de kluts kwijt en kon niet in de wedstrijd komen. Met een fitte Brobbey en een goede creatieve middenvelder op de plek van Fitz kun je ploegen als Panathinaikos heel veel pijn doen. Ik zou echt inzetten op een goede technische en wendbare speler op 8, die steekpasses kan geven en snel kan kaatsen. IPV 3 spelers van 6 a 7 miljoen per stuk, kun je dan net zo goed in 1 keer 14 ofzo uitgeven. Kwaliteit boven kwantiteit. En met een beetje scoutwerk kun je misschien ook wel veel goedkopere opties vinden. Ik vraag me oprecht af hoeveel scouts we hebben, wat ze doen en of ze veel spelers aanbieden.

09-08-2024 09:04

036AFCA97 +146646

Pasveer is ook nog nauwelijks getest. Je ziet aan z’n motoriek echt dat hij oud is. Dat ene sprintje van 10 meter laatst waar hij meteen naar z’n hamstring greep was zo typerend. Ik mag echt niet hopen dat Ramaj vertrekt, want als Pasveer dan geblesseerd raakt heb je ineens Gorter ofzo onder de laat staan. En ik denk nog steeds dat we Olij gaan halen.

09-08-2024 09:03

stefanwillem +11979

Tja je kan er van alles over zeggen, maar Sutalo, Baas en zelfs Rensch hebben gisteren redelijk tot goed gespeeld. En dat kan best met Pasveer te maken hebben. Ik vind Hato alleen erg tegenvallen, komt vooral niet echt gemotiveerd over.

09-08-2024 08:58

Ajaxsupporter02 +13822

Hato kan inderdaad zoveel meer, geen idee wat het toch is.

09-08-2024 10:56

nuff-said +1640

We moeten niet vergeten dat Hato nog super jong is. De man is pas 18 jaar en dat gebeurt met zulke jonge spelers af en toe. Hebben we vaak genoeg gezien. Rensch toen hij startte onder ten Hag was super goed. Iedereen dacht Groot talent en daarna werd et gwn zoveel minder. kan ook zomaar met Hato gebeuren. Dus we moeten uitkijken dat we niet te hard van stapel lopen met met hem

09-08-2024 16:24

Ajaxsupporter02 +13822

Nee, maar als ze een mindere periode hebben is een plek op de bank soms ook wel even goed. Duidelijk maken dat ze elke wedstrijd scherp moeten zijn.

09-08-2024 16:30

WZAWZDB32 +4128

Al ben ik heel benieuwd hoe Pasveer acteert in de toppers tegen psv, fey etc. Dan ga je een stuk meer kansen tegen krijgen. Zie dan toch liever Ramaj die acrobatischer is

09-08-2024 08:47

Kijker +3374

Positief is dat het verdedigend beter gaat. Al waren er nog wel slordigheden/keuzes die gevaar opleverden..Dat moet eruit.

Met een solide verdediging wordt je minstens 3e in de competitie.

09-08-2024 08:45

NipeB +15786

Ik blijf dit de domste keuze tot nu toe vinden. Pasveer is niet beter dan Rulli en Ramaj. Maar omdat je een veertigjarige zo nodig belangrijk moet maken, is Rulli al weg en zal Ramaj ook nog vertrekken. Belachelijk om zo met je keepers om te gaan voor een korte termijn oplossing. Gorter mag sowieso weg dus een keeper moet je nog halen. Ramaj is een prima keeper. Een passant als Farioli had ik als directie duidelijk gemaakt dat Ramaj eerste keeper is. Hier krijgen we nog spijt van.

09-08-2024 08:42

DeBankzitter +2587

Je kunt een hoop vinden van de keuzes van Farioli, maar een winnende trainer heeft altijd gelijk. Voorlopig is er, los van 1 oefenwedstrijd, nog geen wedstrijd verloren gegaan en is het team vooral verdedigend een stuk stabieler. Als deze resultaten doorzetten gaat het zelfvertrouwen toenemen en de aanval vast ook beter lopen.
En ja Pasveer draagt daar met zijn 40 jaar ook aan bij.

09-08-2024 08:36

Jeugd +24619

Recht lullen wat krom is. Meer is het niet. Ramaj had er gewoon moeten staan.
Je gast nu met een veertigjarige het seizoen in.
Als Pasveer zometeen weer eens een blessure oploopt op de training heb Ramaj die nu zit te azen op een transfer.

09-08-2024 08:16

Sampaoli +39155

Pasveer tot nu toe solide en stabiel. Geen uitschieters, niet positief en niet negatief. Meerdere clean sheets als gevolg. Het is geen sexy keuze, maar in de huidige fase een goede keuze gebleken. Ramaj komt er heus snel weer aan.

09-08-2024 08:15

Holleblok +859

En weer de nul. Voorlopig heeft alleen Sutalo weten te scoren tegen Pasveer dit seizoen.

STVV (4-0) ✅️
Olympiakos (1-0) ✅️
Vojvodina (1-0) ✅️
Vojvodina (1-3) ❌️
Panathinaikos (0-1) ✅️

09-08-2024 08:10

ProfessorX +19827

Rangers 2-1
Pec zwolle 0-1

ook vernoemen

09-08-2024 08:16

Ricoteb +53174

Tegen PEC hield Pasveer zelf de nul, het tegendoelpunt was bij Ramaj. Tegen Rangers zat ie op de bank.

09-08-2024 08:18

Holleblok +859

Tegen Rangers, PEC en Vitesse stond Ramaj op de goal en werd de nul niet gehouden.

PEC (0-1) ❌️
Rangers (2-1) ❌️
Vitesse (4-1) ❌️

09-08-2024 08:23

ProfessorX +19827

ik gaf enkel de overige wedstrijden aan meer niet en jullie mogen de rest aanvullen en dat is prima

09-08-2024 08:42

KlemVast +1991

Pasveer heeft gisteravond niets gedaan wat Ramaj niet kan of deed. Ik vond Pasveer zelfs slordig in zijn lange ballen (vooral met links) terwijl Ramaj er voor mijn gevoel veel hogere passzuiverheid op nalaat.

09-08-2024 08:02

Ricoteb +53174

Dat laatste deel klopt niet. Ramaj had afgelopen seizoen in de eredivisie een passnauwkeurigheid van 73%. Pasveer in zijn laatste eredivisieseizoen 81%.

09-08-2024 08:15

ProfessorX +19827

ja hoor ga het even beter weten dan Farioli hahaha.
Hij deed het goed geeft vertrouwen aan de verdediging hij is voor dit moment heel belangrijk en het is iets waar Ramaj nog van kan leren en dan zeg ik niet dat Ramaj slechter is wel talentvoller en ook die moet rustig gebracht worden dan komt het goed .

Voor Ramaj is het helemaal niet slecht dit zo kan je hem rustig voorbereiden voor wat er komen gaat en niet zo negatief denken die jongen snapt dat heus wel , want denk niet dat Farioli niet praat met zijn spelers iets wat hij juist wel doet .

09-08-2024 08:19

RuffRhythim +24837

Pasveer heeft gisteravond niets gedaan wat Ramaj niet kan of deed.

En toch staat Pasveer er in.
Schijnbaar heeft Ramaj niet onomstotelijk vastgesteld dat hij de eerste keeper moet zijn boven een keeper van 40 jaar, wat zegt dat over Ramaj dan?

09-08-2024 08:42
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.