Faberski maakt indruk in enerverende seizoensouverture Jong Ajax

door Wessel Kroon 159

Bron Ajax Showtime

Faberski maakt indruk in enerverende seizoensouverture Jong Ajax

door Wessel Kroon 159

Bron Ajax Showtime

Resultaat is bij Jong Ajax van ondergeschikt belang. De ontwikkeling van de spelers staat voorop. Daarom probeert Ajax Showtime naast het wedstrijdverslag ook analytischer te kijken naar de wedstrijden van de beloftenploeg. Wat viel op? Wie onderscheidden zich? En welke eventuele conclusies kunnen er worden getrokken? Jong Ajax-watcher Wessel Kroon zet de meest opvallende zaken uiteen. Ditmaal na het enerverende gelijkspel in de eerste wedstrijd van het seizoen, uit tegen Jong PSV.

Faberski toont klasse

Voor veel jeugdvolgers zal de naam van Jan Faberski inmiddels een bekende zijn. De achttienjarige Pool begint aan zijn derde seizoen in Amsterdam en staat te boek als een groot talent. Tegen Jong PSV liet hij zien dat hij die status niet voor niets heeft. De linkspoot was een enorme kluif voor de verdediging van Jong PSV. Al in de eerste helft ging hij linksback Raf van de Riet geregeld voorbij, waarna hij gevaar veroorzaakte. Dat gebeurde soms op snelheid, maar anders had Faberski een actie in huis waarmee hij zijn tegenstander wist te passeren.

In de tweede helft drukte hij zijn stempel nog meer op de wedstrijd. Faberski leek onvermoeibaar en bleef zijn tegenstanders moeiteloos passeren. Ook toen hij naar de linkerflank verhuisde - waar hij in de jeugdopleiding nog weleens moeite mee had - bleef er veel gevaar van hem af komen. Zo veroorzaakte Faberski vanaf de linkerkant een strafschop voor Ajax. Hij passeerde rechtsback Emmanuel van de Blaak buitenom, waarna hij in het strafschopgebied onderuit werd gehaald. Later in de wedstrijd bekroonde Faberski zijn sterke optreden met een assist op Ahmetcan Kaplan, die in de absolute slotfase de gelijkmaker tegen de touwen kopte. Het lijkt erop dat Jong Ajax dit seizoen veel plezier gaat beleven aan de creatieve Faberski.

Alders vecht zich terug

Niet alleen Faberski beleefde een sterke wedstrijd op de rechterflank. Ook rechtsback Gerald Alders kan tevreden terugkijken op de eerste wedstrijd van het seizoen. Alders had het in het begin van de wedstrijd lastig tegen Jong PSV-linksbuiten Couhaib Driouech, die vorig seizoen 26 wedstrijden in de Eredivisie speelde. Na een moeilijke openingsfase herpakte Alders zich. Hij was Driouech in het vervolg van de wedstrijd geregeld te slim af en won een groot deel van zijn duels. Ook in aanvallend opzicht drukte Alders zijn stempel. Zo bracht hij Faberski regelmatig in stelling, met als hoogtepunt de prachtige steekpass in de achttiende minuut van de wedstrijd. Al met al is duidelijk geworden dat Jong Ajax voort kan bouwen op deze rechterkant.

Mokio nog zoekende op linksbackpositie

Tijdens de wedstrijd tussen Jong PSV en Jong Ajax waren ongetwijfeld veel ogen op Jorthy Mokio gericht. De zestienjarige Belg werd afgelopen seizoen met veel bombarie naar Amsterdam gehaald en maakte vrijdagavond zijn officiële debuut voor Jong Ajax. Dat deed hij als linksback, een positie die hem (nog) niet bekend is. Het talent oogde dan ook nog zoekende. Aan de bal liet hij zien rustig te zijn en over een uitstekend overzicht te beschikken, maar zonder bal had hij nog weleens moeite met het verdedigen aan de zijkant, in plaats van in de as van het veld.

Moeite op het middenveld

Waar sommige posities positief opvielen, oogde het middenveld nog erg zoekende. Jong Ajax heeft nog altijd weinig opties in de middelste linie. Tegen Jong PSV koos trainer Frank Peereboom voor een middenveld met Julian Brandes, Nassef Chourak en Julian Rijkhoff. Voor Chourak (als 'nummer acht') en Rijkhoff (als 'nummer tien') was dit een nieuwe rol. Met name Rijkhoff oogde nog zoekende op het middenveld. Rijkhoff - die van nature als spits speelt - werd geregeld in stelling gebracht door zijn teamgenoten, maar verzuimde een doelpunt te maken in Eindhoven. Aan de bal had hij moeite tegen de Eindhovenaren, al lukte het hem wel een aantal keer om de bal te komen halen op het middenveld en vervolgens een aanvallende optie te vinden.

Chourak speelde geen slechte wedstrijd tegen Jong PSV, maar komt beter tot zijn recht als 'nummer tien'. Tegen Jong PSV creëerde Jong Ajax het meeste gevaar via de flanken. Het zou voor de belofteploeg dan ook geen overbodige luxe zijn om nog een echte 'nummer acht' aan de selectie toe te voegen, die de verdediging met de aanval kan verbinden, waardoor Jong Ajax meer gevaar via het middenveld kan creëren.

Kaplan biedt verdedigende stabiliteit

Jong Ajax kreeg in Eindhoven hulp van Ahmetcan Kaplan. De Turk speelde mee met de belofteploeg om fit te worden en daar profiteerden de Amsterdammers van. Aan de bal was hij vaak een baken van rust, terwijl hij Jong Ajax in verdedigend opzicht uit de problemen hielp. Met zijn lengte wist hij veel ballen weg te werken. In de slotfase bleek zijn lengte ook in aanvallend opzicht goed van pas te komen. Kaplan kopte in de 95e minuut namelijk de 2-2 tegen de touwen, waardoor Jong Ajax met een gelijkspel aan het seizoen begon.

Wessel Kroon (X: @Wessel_Kroon | E-mail: w.kroon@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Alberto +814

Niemand heeft het over Konadu, ongelooflijk, tjonge jonge, heeft meer talent als Brobbey, Rijkhoff, Akpom en Weghorst bij elkaar. Rijkhoff kon zich prima positioneren, maar zwak, inspiratieloos in de afwerking. Brobbey wat een diva en halve zool, asap weg ermee. Akpom werkt zich helemaal in de vernieling en gaat zo ook met de kansen om. Hopelijk hebben enkele talenten wel de mentale weerbaarheid

17-08-2024 13:12

Chesterson93 +3343

Hahaha chomp.

17-08-2024 14:10

Jeugd +24959

Kijk allemaal de wrap up op YouTube van een minuutje.
Heerlijke speler man.
Heeft de peper in zijn reet die ik mis bij veel spelers.
Ik zie Faberski ook echt op het middenveld overigens.

14-08-2024 13:16

Heldhaftig +11497

Nog een paar keer dit laten zien en hij staat in het eerste

14-08-2024 11:07

brullie +7063

Geweldig talent. Benieuwd hoe lang duurt voordat hij minuten in 1 gaat maken.

14-08-2024 07:27

Christiaan-14 +59

Gisteravond was ik in Eindhoven, genoten van zoveel vreugde
Faberski was geweldig !

Nu lees ik dit stukje over het middenveld en wat me opvalt is dat je 2 spelers benoemt maar Brandes niet bespreekt

Enige echte middenvelder
Nee niet altijd meest opvallende
Gisteravond erg stabiel en zeker
Scoorde na Faberski niet voor niets hoog

Ervaring en echt een speler die in tegenstelling tot anderen nog steeds langzaam groeit

Snapt iemand hoe moeilijk het is om op 6 te spelen met Chourak en Rijkhoff? Dan loop je dus alles in je eentje dicht

O keer balverlies ook opvallend…

Faberski en Alders zeer goed
Rijkhoff en Banel erg tegenvallend
Setford onrustig en Vink viel slecht in

Verder erg genoten!

14-08-2024 06:30

DeMeervanweleer +7590

Wat goed is komt snel....

13-08-2024 22:52

S.Ajacied +5231

Die Faberski is een soort Godts 2.0

Hele vergelijkbare types.

13-08-2024 21:45

Rob1976 +9612

Onze 2 nieuwe overmarsjes

13-08-2024 21:49

Jelluhafca +3495

Alders kan je prima de plek van Rensch innemen per direct!

13-08-2024 19:43

Didulica87 +2332

Mijn favoriete speler! Die kan zo achter traore spelen dit jaar in Ajax 1

13-08-2024 18:19

Ajax23071973 +546

Waarom halen ze die faberski niet bij Ajax 1? Zo’n talent zou ik er altijd bij nemen.

13-08-2024 16:10

xstaniox +15308

Omdat ze hem rustig willen brengen.
Spelers op de flank worden te vaak te vroeg gebracht.

Zie Ünüvar, Hansen, Van Axel Dongen, Johnsen.

Faberski is jong en komt net kijken bij Jong Ajax. Laat hem dit niveau maar een langere tijd zien, kan hij later dit seizoen altijd nog worden doorgeschoven

13-08-2024 17:10

AINIESTA +45657

Die missen allemaal toch gewoon kwaliteit? Denk dat Faberski broodnodig is als rechtsbuiten of AM wegens het gebrek aan creativiteit of iemand die een man kan passeren als rechtsbuiten.

13-08-2024 17:26

xstaniox +15308

Hansen, Ünüvar en Van Axel Dongen waren op de leeftijd van Faberski echt toptalenten.

Waren volgens mij ook allemaal 16 toen ze debuteerden, dus nog jonger dan Faberski nu.

Johnsen speelde echt geweldig in Jong Ajax, toen wilde ook iedereen hem in Ajax 1 zien.
Toen mocht hij op een gegeven moment een paar wedstrijden in Ajax 1 spelen en liet hij niets zien.

Helaas liet hij vanaf dat moment in Jong Ajax ook niets meer zien.

Maar Johnsen in z'n tijd voor zijn debuut in Ajax 1 deed echt niet onder voor een Mika Godts.

En zo'n geweldig talent als Faberski zie ik liever op tijd gebracht worden dan te vroeg.
Zou eeuwig zonde zijn

13-08-2024 17:31

AINIESTA +45657

Staat me echt niks van bij dat die jongens nou zo enorm uitblonken in Jong Ajax. Johnson en Hansen waren toch geen toptalenten? Unuvar leek idd op een toptalent maar mist gewoon snelheid/explosiviteit om uit een duel te blijven op het hoogste niveau. Amo heeft wel wat maar moet eerst een keer een hele lange tijd fit blijven.

Je kan ook iemand te laat brengen. Frenkie had op z'n 18de al veel minuten kunnen maken in Ajax1 bijvoorbeeld. Nu kreeg ie pas echt de kans toen ie 20 was. En hebben we hem maar 2 jaar in het eerste kunnen zien.

13-08-2024 18:41

xstaniox +15308

Ik heb niet gezegd dat ze uitblonken.
Ik zei dat ze te boek stonden als toptalenten.

13-08-2024 19:24

Godenzoon24 +15404

Al is het maar voor erbij. Die high potential kunnen ze wat mij betreft dan wel achterwegen laten.

13-08-2024 22:23

Godenzoon24 +15404

Johnsen was idd erg goed in de voorbereiding met 1 staat me bij geloof ik, maar dat was meer een periode. Leek alles te hebben toen. Alleen die periode was kort en kwam nooit terug. Weet niet of dat aan het snelle brengen lag. Maar wat is op tijd brengen? Goed genoeg is oud genoeg. Bij 1 halen en af en toe minuten en af en toe hele wedstrijden bij Jong lijkt me prima.

13-08-2024 22:26

xstaniox +15308

Ik raad je aan nog eens wat beelden van zijn eerste 2-3 maanden te bekijken, als die er nog zijn

14-08-2024 02:13

Chesterson93 +3343

@A.INIESTA. Het is ook makkelijk “vergeten” als het voorbij is. Maar Ünüvar heeft geniale dingen laten zien in Jong, net zoals Johnsen btw. Dus Faberski nog even laten vlammen in Jong en aansterken is geen overbodige luxe.

17-08-2024 14:14

JanBiesbos +29417

Nou probleem opgelost ik zou niet meer zoeken naar RV

13-08-2024 14:51

WeirdAJAX +12454

Het zou fijn zijn als Rijkhoff wat dominanter en dwingender gaat spelen in JA. Ookal was het deze keer op 10. Zo langzamerhand moet hij zorgen om bij JA bij onze beste 3 spelers te zitten. Om zo ook wat druk te zetten richting Brobbey.
Het oogt nog erg vrijblijvend vind ik.

13-08-2024 14:20

BakkalBijter +11752

Ik heb bij Rijkhoff hetzelfde als wat ik bij Sierhuis had. Prima spits en afmaker, maar totaal niet dwingend, waardoor ik denk dat hij nooit gaat doorbreken.

13-08-2024 14:45

WeirdAJAX +12454

Dat mis ik dus ook bij hem. Fanatisme en doorbijten (leek me een aardige gezien jou naam)

13-08-2024 15:02

BakkalBijter +11752

Had hij inderdaad maar wat meer eigenschappen van de Bakkalbijter ;) was het een topper geweest.

13-08-2024 15:45

WeirdAJAX +12454

Idd, dan nu al AJAX 1 materiaal, Bijthoff

13-08-2024 17:53

LasseAjax +195

Misschien moet Rijkhoff eens een paar weken iedere dag een uurtje ballen afmaken gaan doen.

13-08-2024 14:02

komopajax777 +13353

Wessel Kroon waarom hanteer je de uitdrukking 'met veel bombarie' voor de komst van Mokio?
Het is zo'n negatieve insteek.Hou daar mee op en laat die jongen zich ontwikkelen bij Ajax.

13-08-2024 13:47

Bruno04 +15850

Was genieten idd. Echter dat half AS hem nu al zowat in Ajax 1 ziet is weer typerend.
Geduld.

13-08-2024 13:46

JanBiesbos +29417

Dit zien we graag bravour, acties en talent in ajax 1

13-08-2024 14:53

Bruno04 +15850

Natuurlijk maar laat dat jochie is eerst ff bij jong excelleren.

13-08-2024 14:58

JohnSnow +3003

Aanrader even de samenvatting van jong terugkijken.

Echt een leuke speler die Faberski.

Ps. Kaplan is eigenlijk ook veel te goed voor jong. Ik hoop dat Farioli hem wel bij 1 gaat betrekken. Zou echt heel zonde zijn als hij geen kansen gaat krijgen.

13-08-2024 13:22

ShiekTakTiek +6022

Ze zijn hem aan het optrainen tot hij wedstrijdfit is. Verwacht Kaplan dan ook snel in de basis. Is verdedigend wel verder dan Baas, die dan voetballend (vooral passing) beter is. Wordt een mooie concurrentiestrijd.

13-08-2024 14:00

JanBiesbos +29417

Ik zie kaplan ook wel hoger op het veld spelen ik denk dat hij dat wel kan kopsterk , dribbel , overzicht en een goede pass als verdedigende middenvelder ipv mansverk

13-08-2024 14:54

ShiekTakTiek +6022

Moeten we niet doen. Kaplan is altijd een CV geweest. Is daar ook op zijn best. Dan zou ik eerder Hato als CVM proberen aangezien hij aan de bal de beste van de 3 is (techniek). En hij is ook het meest wendbaar.

Hato als voetballende stofzuiger zou je kunnen proberen imo.

13-08-2024 16:01

Godenzoon24 +15404

Technisch vind ik Hato niet de beste van de 3 hoor. Wel het wendbaarste wat ook niet onhandig is voor een 6.

13-08-2024 22:34

Christiaan-14 +59

Gisteravond was ik in Eindhoven, genoten van zoveel vreugde
Faberski was geweldig !

Nu lees ik dit stukje over het middenveld en wat me opvalt is dat je 2 spelers benoemt maar Brandes niet bespreekt

Enige echte middenvelder
Nee niet altijd meest opvallende
Gisteravond erg stabiel en zeker
Scoorde na Faberski niet voor niets hoog

Ervaring en echt een speler die in tegenstelling tot anderen nog steeds langzaam groeit

Snapt iemand hoe moeilijk het is om op 6 te spelen met Chourak en Rijkhoff? Dan loop je dus alles in je eentje dicht

O keer balverlies ook opvallend…

Faberski en Alders zeer goed
Rijkhoff en Banel erg tegenvallend
Setford onrustig en Vink viel slecht in

Verder erg genoten!

13-08-2024 13:20

Simpelishetmoeilijkst +25487

Dat klinkt als muziek in de oren, een jonge aanvaller, die een verdediging dol draait. We hebben goede aanvallers hard nodig in .het eerste!

13-08-2024 13:01

MoKudus +644

Onze Poolse Messi

13-08-2024 12:47

Kryptonite +77077

Faberski is exact de reden waarom ik de voorbereiding en beginfase van een nieuw seizoen het leukste vind. Semi afgeschreven spelers laten zich zien (Baas, Fitz Jim), zogenoemde miskopen blijken voorzichtig aan toch aanwinsten (Sutalo, Gaaei) en jonge talenten ontwikkelen zich ineens in sneltreinvaart waardoor je nieuwe opties krijgt (Janse, Faberski, Mokio).

Wat dat laatste betreft heb ik goede hoop dat naast Janse, Faberski en Mokio ook Alders en Jetten snel zullen aansluiten en dat Rijkhoff gaandeweg het seizoen de laatste stap zal zetten. The Future is bright!

13-08-2024 12:34

BasseyAdriaan33 +13742

Fitz Jim??? Wat heeft dit jongetje nu precies laten zien dan?

13-08-2024 12:40

Babangida83 +24004

oh gut....

13-08-2024 12:40

Kryptonite +77077

Fitz Jim is je beste middenvelder mijn beste vriend. Laat de whisky voortaan maar staan als je naar Ajax kijkt.

13-08-2024 12:41

BasseyAdriaan33 +13742

Schei nou alsjeblieft uit, je beste middenvelder 😂 Dan is het echt enorm triest gesteld als Jimmetje de club moet gaan trekken.
Een beetje frivoliteit is bij sommigen al voldoende; alle andere aspecten van een top speler tellen ineens niet meer.

13-08-2024 12:43

Ajaxsupporter02 +14495

Dat hij voetbal brengt in tegenstelling tot de meeste andere middenvelders.

Als je denkt dat hij alleen een beetje frivoliteit heeft dan ben je of 0,0 objectief of je snapt er wel heel weinig van.

13-08-2024 12:48

Jariebombarie +1033

Eens hoor. Ik heb ook nog weinig gezien van kleine Fitzy.

13-08-2024 12:51

BasseyAdriaan33 +13742

Jij bepaalt niet of ik objectief ben of niet.
Dat kan ik prima zelf bepalen. En zodra iemand een andere mening heeft; deze afschepen met “je snapt er weinig van” is zo ongelofelijk Calimero en tenenkrommend zwak.

13-08-2024 12:54

Godenzoon24 +15404

Tenekrommen zwak vind ik het ook als je betreffende speler jongetje gaat noemen etc. Denigrerend doen om je mening kracht bij te zetten. Of lach emoticons waarmee je de mening van een ander belachelijk maakt. Maar dan wel met zand in je vagina het slachtoffer uit gaan hangen. Dus ja Calimero.......

13-08-2024 13:00

LasseAjax +195

Treffend verwoord Godenzoon.

13-08-2024 14:01

BasseyAdriaan33 +13742

Tenenkrommend dat ik geen Jimmetje mag zeggen, maar “Bertje” hier een hype is…
Selectieve verontwaardiging noem ik dit. Wederom iemand gevonden die niet tegen kritiek kan, zodra iemand een andere mening deelt komen de dooddoeners naar boven. Zie godenzoon24.

13-08-2024 14:45

401Middenweg401 +6083

Je snapt zelf het verschil tussen Jimmetje en Bertje ook wel, Bassie. Of je hebt nog nooit op de tribune gezeten. Overigens drink ik ook graag whisky als ik thuis moet kijken. Wel alleen bij avondwedstrijden.

13-08-2024 15:48

BasseyAdriaan33 +13742

Bertje is ook te belachelijk voor woorden. Kinderachtig en kleinerend, alhoewel Bertje na zijn laatste invalbeurt wel toepasselijk is. Bakte er namelijk he-le-maal niets van.

13-08-2024 15:51

Godenzoon24 +15404

Kinderachtig en kleinerend om Bertje te zeggen? En je zegt zelf dat Jimmetje zeggen hetzelfde is....... dus je geeft zelf toe dat je heel kinderachtig doet en kleineert? Er is maar 1 iemand die niet tegen kritiek kan en zich in hele rare bochten wringt. Want jij weet ook wel dat jij " jongetje" ( want daar refereerde ik aan) niet als bijnaam gebruikte zoals dat voor Bertje wel geld.

En kritiek mag je van mij hebben hoor. Ieder zijn mening. Je moet alleen niet zo hypocriet doen en gaan huilen als iemand dan op eenzelfde manier op jou reageert!

13-08-2024 22:41

Strawb Choco +1643

Eigenlijk is heel ons middenveld middelmatig. Dat is eerder het probleem.

14-08-2024 01:38

BasseyAdriaan33 +13742

Haha je probeert me de les te lezen, ik reageer alleen maar met Jimmetje omdat ik me kapot erger aan dat Bertje. Daarom. En dat mensen daar nu ineens overheen vallen is hun probleem😁 Selectieve verontwaardiging.

14-08-2024 11:49

komopajax777 +13353

Die Rijkhof mag zich wel eens achter de oren gaan krabben.Hoe makkelijk hij de kansen mist is schrikbarend.Dat kan echt niet in zijn situatie en op dit niveau.

13-08-2024 13:48

xstaniox +15308

Ja, Alders?

Omdat hij zelf zo goed is, of omdat hij rechtsback is en we daar momenteel weinig hebben?

Vind hem er zo 123 niet uitspringen namelijk

13-08-2024 17:08

Kryptonite +77077

Ik vind zijn passing van erg hoog niveau. En idd, we zitten niet ruim in de rechtsbacks, vandaar.

13-08-2024 18:36

JTajax +10721

Alders werd wel vaak simpel voorbij gelopen. Zijn directe tegenstander was Driouch, dus dat is ook niet erg op zijn leeftijd, maar laat wel zien dat hij nog een ontwikkeling moet maken.

13-08-2024 18:10

Kryptonite +77077

1e helft had 'ie het moeilijke, de 2e helft strooide hij met passes. Vond die Driouech ook echt heel matig overigens, blij dat we hem niet hebben gehaald.

13-08-2024 18:37

Tommyshelby +130422

Faberski was genieten. Smullen vanaf minuut 1. Maar laat hem gewoon het hele jaar in Jong. Dit zal niet z’n gemiddelde niveau zijn, hij heeft nog genoeg te leren.

Idem voor Jetten. Niet teveel lastig vallen, laat ze rustig hun foutjes maken bij JA. Dan komt het vanzelf.

13-08-2024 12:16

Simpelishetmoeilijkst +25487

Ja, geduld is een schone zaak.

13-08-2024 13:02

7172AFCA7395 +10403

"Resultaat is bij JA van ondergeschikt belang"
Van dit soort amateurisme moeten we snel af.Bij DOVO O-15 uit je zulke termen niet bij een BVO.

13-08-2024 12:14

Ajax1969 +4171

Ze speelden gelukkig niet zo, want anders was die goal niet gevallen in de laatste seconden van de wedstrijd.

13-08-2024 12:38

7172AFCA7395 +10403

Iedere speler gaat zo n wedstrijd in om een zo goed mogelijk resultaat mee te nemen. Anders moet je bij de amateurs gaan spelen.

13-08-2024 12:39

Babangida83 +24004

Een speler kweekt bij Ajax sowieso al een winnaarsmentaliteit. Anders red je het uberhaupt niet om al die shiftings te overleven. En natuurlijk moet er gewonnen worden. De focus is alleen vooral op individueel niveau. Dus wat moet iemand verbeteren per wedstrijd? Dat is voor talentenontwikkeling het beste, volgens Cruijff. En die best een beetje boel wat van topsport. Ik kan dit uit eigen ervaring beamen overigens.

Als er iemand achter je staat te popelen om je plekje over te nemen, dan probeer jij te zorgen dat je team wint, hoor. En als jij het goed doet met Jong Ajax, reken maar dat je contractwaarde omhoog gaat.

13-08-2024 12:44

twynestar +28756

Per wedstrijd gaat het om resultaat. Op het hele seizoen doet de klassering van JA er niets toe.

13-08-2024 16:15

Rob1976 +9612

Godts - Brobbey - Faberski

13-08-2024 12:13

JohnnyDoodle +2590

Waanzinnige pot heeft hij gespeeld, lang geleden dat ik zoveel aanvallende activiteit en dribbels heb gezien bij een JA speler. Als hij dit niveau kan volhouden, dan mag hij wat mij betreft per direct als invaller mee bij het eerste. Dan heb je geen high potential meer nodig op rechtsbuiten. Ik zou dan voor een aanvallende middenvelder gaan die we qua profiel nog niet hebben.

13-08-2024 11:57

WeirdAJAX +12454

Je enthouiasme is tof maar een volwassen back is wel andere koek he? Rustig brengen en af en toe meenemen bij 1.

13-08-2024 14:15

JohnnyDoodle +2590

Wat ik zeg; als hij dit niveau kan volhouden, dan zou ik hem als wissel meenemen en dus af en toe minuten geven in het eerste. Uiteraard moet je voorzichtig zijn, maar dit is wel echt een ruwe diamant hoor… 😊

13-08-2024 14:56

BackInBlack +14661

Met 1 laten meetrainen asap.

Net als Jetten en Mokio

13-08-2024 11:26

Ajaxplan +528

Ik denk dat er nog steeds een jonge rechtsbuiten bij moet, om in Jong te spelen als Faberski mee doet met een. Wil niet weer z’n gat als vorig jaar waar je in 1 en Jong geen rechtsbuiten hebt

13-08-2024 11:00

Rockpotje +9653

We hebben toch ook Banel en Speksnijder nog?

13-08-2024 16:59

noppenkoning +41635

Was vorig jaar een soort Unuvar en nu opeens een soort Antony, hij lijkt veel explosiever en sneller geworden, en dat ook met het warme weer, heel knap. Ook elke keer volle bak meeverdedigen. Hopelijk kan hij dit volgende wedstrijden ook doen tegen iets betere backs.

13-08-2024 10:57

JTajax +10721

Inderdaad, viel mij ook al op. Dat is veelbelovend want zonder snelheid red je het niet als rechtsbuiten

13-08-2024 18:12

JohnDylan +23216

Faberski had altijd al snelheid op de eerste paar passen (‘first step’) maar kon sprint dan niet doortrekken waardoor hij meestal niet de snelheid had om bij een speler weg te sprinten. Hij deed me daarin aan Younes denken die ook vaak met zijn eerste paar passen wel ruimte voor zichzelf kon maken maar dan niet weg kon sprinten. Hij lijkt sprint momenteel veel langer door te kunnen trekken. Mogelijk omdat hij conditioneel een stuk sterker is (of misschien is dat toeval).

13-08-2024 18:36

skaradonna +139

Zat gisteren in het stadion.
Kaplan was echt niet goed. Mokio heel onwennig. Wel strijk gegaan met Setford qua coaching.
Lekker veel humor, lijkt me echt topgozer in kleedkamer.

13-08-2024 10:44

OuweDibbes +12068

Vond Kaplan prima.. gaf leiding aan een hele jongen verdediging en je ziet wel dat hij qua slimheid er bovenuit steekt.. na 25 minuten wist Ajax het redelijk dicht te houden achterin.

13-08-2024 11:30

Kaatje +4836

Eens. Toetje nog de gelijkmaker. Geluk of niet, het was wel lekker. Zeker nadat ESPN al een kwartier zat te stralen dat het voor psv niet meer mis kon gaan..

13-08-2024 12:18

OuweDibbes +12068

Hahaha walgelijk he dat ESPN... Hadden de opstellingen gezien en gingen lekker uit van een afstraffing van Ajax. Als je al dat talent ziet, dan zie je dat Ajax het eigenlijk best goed voor elkaar hebt.

13-08-2024 12:47

DankzijCruijff +48731

Moeten we wel een “talent” / “high potential” / “jonge, exotische verrassing” voor op de rechtsbuiten achter Traore halen, als Faberski zich zo laat zien?

13-08-2024 10:40

Babangida83 +24004

Dan is dit je talentvolle rechtsbuiten voor achter Traoré, wat mij betreft. Nog een beetje vroeg om te concluderen, maar potentie heeft hij. Dus voor nu.

Forbs, Brobs, Traoré
Godts, Rijkhoff, Faberski.

Waarbij Godts ook rechtsbuiten kan en Berghuis ook nog. Dus Faberski is echt pas je laatste optie van de 4 opties die je hebt. En dan komt Weghorst nog als pinchitter. Ik verwacht dat Godts uiteindelijk een basisplek veroverd boven Forbs.

Genoeg voor dit jaartje EL. Volgend jaar zullen deze spelers allemaal gegroeid zijn en kun je de CL in. Misschien blijft Brobs dan ook wel. Rijkhoff moet echt klaargestoomd worden dit jaar om volgend jaar eventueel Brobbey al op te volgen.

13-08-2024 10:40

Ajaxsupporter02 +14495

Forbs boven Godts? Die kan nu toch al boven hem? Hoop dat ze Forbs nog zien te verkopen en een kwaliteitsimpuls halen daar die goed is voor 20 g/a.

13-08-2024 11:13

Babangida83 +24004

Talenten vragen mijns inziens geduld. Aankopen overigens ook. Sutalo speelt ook iedere wedstrijd beter. Forbs kan echt nog wel 50% beter, ben ik van overtuigd. Maar mijn nummer één is ook Godts. Past beter bij Ajax. Laat hem echter maar lekker in de luwte achter Forbs zitten en dan af en toe in de basis beginnen. Helemaal klaar voor een basisplek, een heel seizoen lang, vind ik hem nog niet. Daar kan hij dit seizoen wel naartoe groeien, denk ik. Dan kan Forbs ondertussen de kastanjes uit het vuur halen en waarschijnlijk ook nog een stuk beter worden. Krijg je meer voor hem straks dan die 14 miljoen euro.

13-08-2024 11:19

Ajaxsupporter02 +14495

Ik zie het niet zo in Forbs en ben het eens dat Godts rustig gebracht moet worden. Daarom liever een direce kwaliteitsimpuls op links wanneer Bergwijn vertrekt, want Forbs en Godts zijn allebei nog niet klaar voor een vaste basisplek vind ik. Dan heb ik dus liever dat ze Forbs ook verkopen voor een miljoentje of 15-20 aan een PL club.

13-08-2024 11:23

Babangida83 +24004

Ik vind Forbs verder in zijn mentale ontwikkeling en fysiek. Daarom kan hij in mijn optiek wel makkelijker aanhaken bij Ajax 1. Ook hij zal dus afgewisseld worden met Godts en zal dus geen vaste basisspeler zijn doch wel het vaakst in de basis starten.

Ben het met je eens dat ook hij geen topper is op dit moment, maar als je nu een topper koopt, dan zit die volgend jaar Godts in de weg. Wat ik echt een toptalent vind. Ik vind dat Forbs niet door de ondergrens zakt en met Brobbey, Traore en daarachter FJ/Berghuis zou je al hele goede aanvallen neer kunnen moeten zetten. En als je iemand koopt, dan is die zelden direct al van meerwaarde. Dus Forbs is dan zo slecht nog niet in mijn beleving. Zeker met zijn potentie.

13-08-2024 11:31

Ajaxsupporter02 +14495

Een speler die 1/2 jaar blijft zou je best kunnen halen denk ik, dan is het allemaal zo erg nog niet. Misschien zelfs ideaal. Maar dat is mijn mening. Forbs kan wel wat, maar bij Ajax komen die kwaliteiten minder tot uiting.

13-08-2024 11:41

Babangida83 +24004

Misschien zouden we iets met een huurconstructie kunnen doen oid. Ook nog een optie. En dan Forbs verpatsen. Maar dan moet die huurspeler er wel direct staan, waar ik zo mijn twijfels over heb.

13-08-2024 11:48

Ajaxsupporter02 +14495

Klopt, daarom moet het een directe kwaliteitsimpuls zijn. Die zal er vast zijn, maar dan moet er wel goed gescout worden.

13-08-2024 12:04

JTajax +10721

Kan me hier redelijk in vinden, al vind ik wel dat je Weghorst als 2e spits moet halen. Rijkhoff is er echt nog niet klaar voor. Als je nu een blessure hebt of het niet loopt en je wilt wisselen, val je al meteen terug op 18/19 jarigen die nog weinig tot niks bewezen hebben. Dat is echt te mager.

13-08-2024 18:16

Opperhoofd +12767

Als je dit zo leest moeten we wel met 3-0 gewonnen hebben...O nee toch niet.

13-08-2024 10:38

DankzijCruijff +48731

Je kunt idd alleen goed hebben gespeeld als je met 3-0 hebt gewonnen…O nee toch niet.

13-08-2024 10:41

Amsterdamsetrots +4545

Mooi om te zien dat hij zich zo ontwikkeld. Komt toch bar weinig door qua aanvallers uit de jeugd, dus ben benieuwd of Faberski het wel gaat redden. Heeft natuurlijk qua voetbal alles in zich om een hele goede buitenspeler te worden.

13-08-2024 10:28

OuweDibbes +12068

Ik hoopte echt op een Neres aan de rechterkant, na gisteren weet ik rechterkant hoeft geen groot talent worden gekocht. Nu zaak om Forbs zo snel mogelijk te verkopen en daar een Neres te kopen.

13-08-2024 10:28

JTajax +10721

Links heb je met Godts je Neres al

13-08-2024 18:18

Rockpotje +9653

Was Faberski vorig jaar ook al zo goed of heeft hij fysiek stappen gemaakt deze zomer? Ik kijk eigenlijk alleen nog samenvattingen van de O18 maar ik had daaruit niet opgemaakt dat Faberski al zo ver was. Het is ook niet alsof hij de assists en goals aan één reeg. Maar als ik dan gisteren zie hoe hij maar acties blijft maken en ook zonder bal zoveel arbeid kan leveren zit hij een stuk dichter tegen het eerste aan dan ik durfde te hopen. Snel overhevelen als hij het fysiek aan kan en gedurende het seizoen minuten op laten bouwen deze jongen. Want dit zijn de parels waar je voor naar het stadion komt. En dat scheelt toch weer €15m voor een 'high potential'.

13-08-2024 10:18

DankzijCruijff +48731

Lijkt wel alsof hij fysiek een grote stap heeft gezet idd. Deze inhoud en intensiteit heb ik vorig jaar iig niet gezien van hem.

13-08-2024 10:42

PaulEast +7940

Als ik de analyse mbt Kaplan lees dan vraag ik mij af wat de andere analyses waard zijn. Kaplan maakte veel fouten en wa verantwoordelijk voor de tegen goal. Ja hij deed ook wel eens wat goed. Maakte de 2-2. Maar het was overwegend onvoldoende.

13-08-2024 10:08

afct +9025

Misschien dit seizoen al een keertje.
Godts brobs faberski.

13-08-2024 10:08

gi0vanni +7381

Zolang namen als Bergwijn, Traore en Berghuis op de loonlijst staan kun je dat niet verwachten. Maar in de beker tegen lage teams kun je soms wat nieuwe namen verwachten. Aan de andere kant is het maar de vraag of Ajax dat durft nadat ze vorig jaar door amateurs werden uitgeschakeld. Dat was de afgang van de eeuw. Een herhaling mag niet meer gebeuren.

13-08-2024 10:17

afct +9025

Ik hoop dat Bergwijn nog voor een mooi bedrag gaat. En dan idd in de beker of bij een duidelijke voorsprong. Bij onze nieuwe trainer weet je het alleen nooit dan kan het ineens snel gaan.
Eerst moet Jan zijn goede wedstrijd doorzetten de komende weken.

13-08-2024 10:21

gi0vanni +7381

Indien Bergwijn voor een pak weg 25 mil gaat en Rulli ook komt er op de eerder verdiende 27 mil een mooi bedrag bij. Maar dan hebben we wel een nieuwe vleugelspeler nodig die van waarde is voor het team. Godts kan in een druk seizoen met ED, beker en Europees voetbal niet elke wedstrijd spelen en Forbs is meer bank materiaal dat je kan gebruiken als er ruimtes zijn en snelle counters nodig zijn. Maar ik vraag me af wie er 25 mil voor Bergwijn wil neertellen....

13-08-2024 10:37

Grouster +1355

Ik kijk uit naar wedstrijden van Ajax onder 17, onder 19 en Jong Ajax. Veel interessante spelers en ik proef enthousiasme bij veel supporters. De afgelopen jaren was het allemaal net wat minder.

Er komt een lichting aan waarbij meerdere spelers de potentie hebben om Ajax 1 te halen. Hopelijk breekt er eindelijk weer eens een aanvallend talent door die technisch vaardig is. Ajacieden prefereren toch aanvallend mooi voetbal :)

13-08-2024 09:53

Dirk +7067

Faberski. Ik ben fan , maar is toch weer zo'n typische Ajax productie, klein en frele. Moet nog wel wat body bij om echt mee te kunnen in de eredivisie .
Als ik nu Janse zie , heeft zijn lengte , doe daar nog 2 jaar gym bij .
Toch hoop ik dat Faberski er in slaagt.

13-08-2024 09:49

Jayq +3396

Als ik nu Janse zie, dan denk ik, dat had nooit een behendige snelle buitenspeler kunnen worden.

13-08-2024 10:28

Eurysaces +29583

Je ziet bij Faberski dat hij de grote jongens ook op acceleratie en bewegelijkheid voorbij komt, dat was voor Unuvar een eerder ook Nouri waar het op vast liep. Het is die eigenschap waardoor Messi misschien wel de beste ooit is geworden. Dus nee, er hoeft geen body bij, er moet volledige focus blijven op de versnelling en bewegelijkheid, die moet absoluut niet te zwaar worden.

13-08-2024 12:08

Knalpot +3666

Grote jongens in de zin van 18-19 jarige backs die vorig seizoen mede verantwoordelijk waren voor 80 tegengoals bij jong PSV, laten we nu eerst voordat ie alweer het 1e ingepraat gaat worden het even aankijken hoe die het straks tegen wat volwassenere backs doet van de Graafschap, Ado, Emmen etc

13-08-2024 12:34

Eurysaces +29583

Dit is niet de eerste wedstrijd die ik van hem zie en je kan tegen die 18/19 jarige jongens al zeker iets zeggen over acceleratie en bewegelijkheid. Hij zit al dicht tegen het eerste aan, maar heeft nog een lange weg te gaan voor hij Berghuis of Traore er uit speelt. Laten we vooral de talenten niet kleiner maken dan ze zijn.

13-08-2024 12:49

036AFCA97 +146682

Faberski was echt niet normaal. Hopelijk gaat hij dit een wedstrijd of 10 op rij kunnen brengen. Dan zie ik hem oprecht in aanmerking komen voor Ajax 1.

13-08-2024 09:41

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Zet hem maar gewoon achter Berghuis en Traore als derde rechtsbuiten wat mij betreft, dan kunnen Godts, Forbs en misschien Bergwijn (denk dat hij verkocht wordt) aan de andere kant het uitvechten met elkaar. Lijkt me prima om Faberski vooral in Jong te laten spelen, ergens halverwege dit seizoen over te hevelen en met Ajax 1 te laten trainen en als we hopelijk tegen die tijd nog in Europa actief zijn mag hij wat mij betreft in de tweede seizoenshelft zijn debuut maken tegen NAC Breda, Heracles Almelo, dat soort clubjes, om Traoré en Berghuis rust te geven.

13-08-2024 10:03

Babangida83 +24004

Dit dus, vind ik een ideaal plan voor bijna elk talent dat zich zo laat zien. Een talent gericht brengen naar het volgende niveau.

13-08-2024 12:09

ElSandrini +18235

Heerlijke speler, kansen gaan geven in Ajax 1..... Op rechtsbuiten weinig opties

13-08-2024 09:37

ProfessorX +19827

zag inderdaad gisteren zeker een paar spelers die 1 kunnen halen waaronder Faberski heerlijke speler

13-08-2024 09:35

mvdk +44600 moderator

Faberski is rijp voor een invalbeurt bij 1. Ik wil hem best eens in actie zien. Misschien heb je dan al je grote talent op rechtsbuiten in huis...

13-08-2024 09:35

Christiaan-14 +59

Gisteravond was ik in Eindhoven, genoten van zoveel vreugde
Faberski was geweldig !

Nu lees ik dit stukje over het middenveld en wat me opvalt is dat je 2 spelers benoemd maar Brandes niet bespreekt

Enige echte middenvelder
Nee niet altijd meest opvallende
Gisteravond erg stabiel en zeker
Scoorde na Faberski niet voor niets hoog

Ervaring en echt een speler die in tegenstelling tot anderen nog steeds langzaam groeit

Snapt iemand hoe moeilijk het is om op 6 te spelen met Chourak en Rijkhoff? Dan loop je dus alles in je eentje dicht

O keer balverlies ook opvallend…

Faberski en Alders zeer goed
Rijkhoff en Banel erg tegenvallend
Setford onrustig en Vink viel slecht in

Verder erg genoten!

13-08-2024 09:24

lexy88 +8837

Rijkhoff was weer ongelukkig, maar zo'n talent voor doelpunten maken kan niet ineens weg zijn. Deed het sinds de winterstop bij JA ook niet onaardig. Gewoon de vaste spits van JA van maken, en dus ook geen gekuntsel meer op nummer 10.

Genoten van Faberski en Alders, bij vlagen ook wel van Konadu en leuk om Mokio te zien. Zag wel vlagen van zijn klasse

13-08-2024 09:12

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Ik weet het niet met Rijkhoff, vindt hem vooralsnog veel te weinig brengen. Een soort Dolberg 0.2, of een Sierhuis, Zivkovic. Jongens die wel talent hadden, maar totaal stil stonden in hun ontwikkeling na veelbelovende beginnen. Rijkhoff heeft nog veel stappen nodig wil hij überhaupt ooit op het niveau komen dat een eerste spits van Ajax nodig heeft.

13-08-2024 10:07

Eurysaces +29583

Niet mee eens, hij was ongelukkig in zijn afronding, maar creëert het wel. De manier waarmee hij met de hak die bal mee nam, is pure klasse. Ritme en wat extra focus op zijn afronding (wat altijd een sterk punt was) en dan wordt het in de loop van het seizoen de 2e spits achter Brobbey.
Dolberg was mentaal zwak, dat zie ik niet terug bij Rijkhoff. Sierhuis had niet de bewegelijkheid en het inzicht van Rijkhoff en Zivkovic paste niet in het Ajax spelletje. Maar er moet wel echt een stap bij, want anders gaat hij het inderdaad net als deze 3 gefaalde spitsen, het niet redden bij Ajax.

13-08-2024 12:17

Betuwe85 +21154

Die jongen moet om en om mee met jong en 1 om ook al aan de eredivisie te wennen

13-08-2024 09:11

Breuk +25523

"Resultaat is bij Jong Ajax van ondergeschikt belang. De ontwikkeling van de spelers staat voorop."

Hoe lang begint de tekst over JA al met deze zinnen? Hou daar nou is mee op. Bij ontwikkelen hoort ook de wil om te winnen en dus resultaat. Gelukkig heeft de nieuwe staf ook al aangegeven dat opleiden maar ook resultaat halen belangrijk is.

13-08-2024 09:03

tijssenajax +14210

Ja, begint een beetje te lijken op een juf bij het schoolvoetbal. "jongens, sportiviteit en meedoen is belangrijker dan winnen".

13-08-2024 09:18

ck69 +13181

Godts en Faberski op de flanken dit seizoen zou toch wel lekker zijn

13-08-2024 09:02

Cosey2 +7210

Zeker, lekker afwisselen. Forbs verkopen.

13-08-2024 09:10

ProfessorX +19827

Forbs behouden deze man kan je nog wel eens verrassen en je heb hem nodig dit seizoen

13-08-2024 09:37

Torcida +5835

Forbs is een uitstekend wapen voor op de bank.

13-08-2024 09:51

Berghuis +14458

Eens. Ik snap ook de haat jegens Forbs niet zo. Die jongen kan er niet zo veel aan doen dat hij niet gebruikt word op de manier dat hij graag wil. Hij word constant ingespeeld terwijl hij juist weggestoken wil worden. Daar lijkt ook gelijk zijn levensgevaarlijke kwaliteit. Als deze gozer bij PSV zou spelen, zou men er heel anders naar kijken. Ik wil niet zeggen dat dat positief is, maar het is wel de realiteit.

13-08-2024 10:06

Flipper33 +6826

Die hoort gewoon bij het eerste Hato is ook 18 en maar een maand ouder dus leeftijd maakt niks uit

13-08-2024 09:02

Thomas15 +438

Dit was toch echt genieten. Flair, techniek, effectieve dribbels en overzicht houden.
Had ook een pass op Rijkhof die erin moest maar die was zo mooi, zonder te kijken in 1 keer door.

Laat hem maar paar x invallen. Onze High prospect hebben we al!

13-08-2024 08:42

Alexander40 +6114

Heel goed gisteren, maar dit is 1 wedstrijd. Als hij dit niveau ook de komende 3-5 wedstrijden laat zien dan zal Farioli hem al bij het eerste halen schat ik in. Maar ik verwacht niet dat hij hier al toe in staat is. Op deze leeftijd is het vaak nog wat grillig. Ik ben benieuwd!

13-08-2024 08:37

Flipper33 +6826

Hato is ook 18

13-08-2024 09:04

ProfessorX +19827

is ook grillig

13-08-2024 09:38
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.