Diepe Zakken: Waarom transfersommen de grote uitdaging worden deze winter

door José de la Verde 66

Bron Ajax Showtime

Diepe Zakken: Waarom transfersommen de grote uitdaging worden deze winter

door José de la Verde 66

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax lijkt zich te gaan (moeten) roeren tijdens de aankomende winterse transferperiode. Tegelijk zijn er berichten over flinke bezuinigingen door de hele organisatie. Een belangrijke factor hierin is de onzekerheid over de transfermarkt door de uitspraken in de zogeheten Diarra-rechtszaak. Zeker voor clubs als Ajax, waar de inkomsten van transfers een cruciaal onderdeel zijn van het bedrijfsmodel. Deze editie van Diepe Zakken kijkt vooruit en probeert een beeld te schetsen van hoe de transferperiode voor Ajax mogelijk uit kan gaan zien.

NRC kwam onlangs met het bericht dat een breed bezuinigingsplan ligt voor Ajax; van een sterke reductie in personeel tot een flink kleiner salarisbudget voor spelers. Nu was die lijn al ingezet afgelopen zomer, wat betreft de selectie althans. De aankomende winterse transfermarkt is een kans om kosten verder te beperken. En tegelijk de selectie te versterken waar nodig.

Salarisdoel haalbaar, transferdoel complex

Het doel voor het salaris lag al op ‘eenderde reductie’, dus van zo’n 62,5 miljoen euro naar zo’n 40-42 miljoen euro. Hoewel dit moeilijk te controleren is, lijkt Ajax na de zomerperiode zo’n 12 tot 16 miljoen euro salaris te hebben bespaard met alle uitgaande transfers en beperkte inkomende transfers. Aangezien de selectie momenteel nog te groot is, lijkt dat doel haalbaar.

De echte uitdaging ligt bij de transfersommen. Nu het stof van de eerste uitspraak in de Diarra-zaak is neergedaald, lijkt het gros van de juridische wereld erover uit dat het huidige transfersysteem geen lang leven meer heeft. Hoe het precies gaat veranderen is nog onduidelijk, maar transfersommen worden vrijwel zeker lager. En dus voor clubs als Ajax betekent dat minder winst uit verkopen van spelers.

Tekst gaat verder onder de foto.

lassana diarra
De man om wie het in de zaak-Diarra allemaal draait: Lassana Diarra.

Waarom transfersommen lager worden

Om de gevolgen van de Diarra-zaak goed te begrijpen, is het belangrijk om stil te staan bij wat een transfer eigenlijk precies is. Clubs lijken namelijk spelers te verhandelen alsof ze bezittingen zijn, wat officieel natuurlijk niet zo is. De werkelijkheid is dat als een speler voor het einde van zijn contract naar een andere club gaat, hij in feite contractbreuk pleegt. De transfersom is dan een compensatie voor de oude club. Beter gezegd: afkopen van het recht van de oude club om contractbreuk aan te vechten.

Lassana Diarra verbrak zijn contract en dacht transfervrij te zijn. De korte versie is dat de FIFA bepaalde dat zijn nieuwe club alsnog die transfersom moest betalen. Daarop spande Diarra een rechtszaak aan. De rechtbank bekeek uiteindelijk hiervoor het gehele transfersysteem en bepaalde onder andere dat transfersommen en consequenties (niet-speelgerechtigd zijn) compleet uit proportie zijn en in strijd met arbeidsrechten.

Transfers in juridische limbo

Elke speler die nu dus een stap wil maken, maar tegengehouden wordt door zijn club om een transfer te maken, bijvoorbeeld omdat de geboden transfersom niet hoog genoeg is, kan terugvallen op deze uitspraak. Niet dat een speler zomaar gratis de deur uit kan lopen, maar het FIFA-reglement dat dit normaal tegenhield, is nu dus door een Europese rechtbank in feite als onrechtmatig, en vooral buitenproportioneel, bestempeld. Alleen is er nog geen officiële aanpassing van dat reglement.

Stel dat Brian Brobbey in januari een aanbod krijgt van Arsenal én hij wil zelf graag gaan. Normaal gesproken moeten de clubs dan overeenstemming vinden over de transfersom voordat de FIFA een transfercertificaat uitgeeft als goedkeuring. Maar als Ajax de spits deze winter niet kwijt wil, of alleen voor een niet-te-weigeren bedrag? In theorie kan Brian Brobbey dan de hakken in het zand zetten en zich beroepen op de uitspraak van de Europese rechter. Dus dat de transfersom buiten proportie is en hem te veel beperkt in zijn recht om ergens anders te werken. Daar zou hij zeer sterk staan.

Tekst gaat verder onder de foto.

ajax pec zwolle bertrand traore brian brobbey 24 25
Wat als Brian Brobbey deze winter de kans krijgt om te vertrekken? In theorie kan hij zijn hakken in het zand zetten dankzij de uitspraak in de zaak-Diarra.

In de praktijk zal het vooralsnog niet snel zo ver komen, ondanks alle onduidelijkheid wat juridisch wél kan en mag qua transfers. Geen van de partijen zal trek hebben in rechtszaken en al het gedoe eromheen. Als de clubs en speler een bepaald akkoord vinden, dan is er geen reden moeilijker te doen dan nodig. Maar de vraag is wanneer clubs zich wel anders gaan opstellen.

De effecten op de winterse transferperiode voor Ajax

De plannen van Ajax voor aankomende winter zijn om nog verder de selectiekosten te besparen door spelers van de hand te doen en om enkele gerichte aankopen te doen (linksbuiten). Hoewel formeel het oude transfersysteem nog geldt, is het niet ondenkbaar voor clubs om rekening te houden met een flinke verandering. Vooral voor Ajax als verkoopclub.

De eerste prioriteit in januari voor Ajax is om spelers van de hand te doen, helemaal omdat dat niet voldoende is gelukt in de zomerperiode. Het is daarbij belangrijker dat spelers van de loonlijst afgaan, dan dat ze per se veel opleveren. Een algeheel financieel verlies is sowieso onafwendbaar dit seizoen, dus liever dan al het verlies samen pakken. En daarbij structurele kosten (salaris) omlaag brengen.

Tekst gaat verder onder deze foto.

alex kroes ajax
Technisch directeur Alex Kroes zal in de winter een linksbuiten willen halen, maar hij zal vooral ook sommige spelers willen verkopen.

Spelers moeten vooral zelf willen gaan

De hoop voor Ajax is dat spelers ook zelf willen gaan. In vergelijking met de zomerperiode is nu duidelijker hoeveel speeltijd spelers ongeveer kunnen verwachten, maar tegelijk lijkt er veel tevredenheid binnen de selectie. Daarbij zijn er wellicht spelers die in hun achterhoofd houden dat het straks alleen maar makkelijker wordt om over te stappen met een nieuw transfersysteem. Ajax kan dus niet zo kieskeurig zijn naar geïnteresseerde clubs.

De winterse transferperiode wordt interessant. Officieel is er nog niets veranderd, maar er heerst onzekerheid over de toekomst. Waarschijnlijk zullen de meeste clubs zich nog wel hetzelfde gedragen als altijd bij transfers, met transfers(ommen) die juridisch misschien niet houdbaar zijn, maar waar iedereen vooral uit gewoonte mee akkoord gaat. De gevolgen van de uitspraak in de Diarra-rechtszaak draaien vooralsnog vooral om de transfersommen. De transferperiodes staan minder ter discussie en zullen dus nog wel even blijven.

Uitgangspunten voor de winterse transferperiode

Toch is het verstandig voor Ajax en andere clubs (én spelers) om rekening te houden met veranderingen. Er wordt momenteel overlegd bij de FIFA hoe een nieuw transfersysteem eruit moet gaan zien en er is niets bekend over wat of wanneer er iets gewijzigd wordt. Dit kan zomaar lang duren en de FIFA zal ongetwijfeld de grenzen opzoeken om deze enorme geldstromen niet zomaar te laten verdampen.

Twee uitgangspunten zijn dan slim om mee te nemen. Ten eerste dat waarschijnlijk hoge transfersommen tot het verleden (gaan) behoren, en dus moet de afhankelijkheid van transferwinst omlaag. Ten tweede wordt de positie van de speler sterker, en moeten clubs betere ‘werkgevers’ worden. Dat geldt zowel om spelers te behouden, als om spelers aan te trekken.

Verkopen mogelijk uitdagender dan aankopen

In dat opzicht kan het aantrekken van een linksbuiten nog wel eens in het voordeel van Ajax uitvallen. Er kan duidelijk een gunstig plaatje geschetst worden voor die speler qua speeltijd en een club die in de lift zit. Andere aankopen zouden ondergeschikt moeten zijn aan de prioriteit om te verkopen.

Er zijn allerlei redenen voor én tegen te bedenken waarom er wel of niet veel gaat veranderen qua transfers. Het gaat de uitdaging worden van Alex Kroes om slimme keuzes te maken deze winter. Hij had al genoeg uitdagingen om mee te starten, maar deze komt er nog eens bij.

José de la Verde (X: j_berden)

Diepe Zakken seizoen 2024/25:

- Diepe Zakken: Een financiële inhaalslag van PSV en Feyenoord is nog ver weg
- Diepe Zakken: Het jaarverslag toont het meerjarenplan om de club op de rit te krijgen
- Diepe Zakken: Waarom 35 miljoen euro kostenvermindering nog niet voldoende is

Diepe Zakken seizoen 2023/24

- Diepe Zakken: De Europa League begroting: kwalificatie belangrijker dan transferwinst
- Diepe Zakken: Waarom Ajax niet het meeste betaalt aan zaakwaarnemers
- Diepe Zakken: De Malenovic-miljoenen en de lessen voor Kroes
- Diepe Zakken: Verdiensten van verkoop jeugdspelers laten dalende trend zien
- Diepe Zakken: vijf kostenbesparingen om volgend seizoen verlies te beperken
- Diepe Zakken: Europese inkomsten bepalen mogelijkheden voor volgend seizoen

Profiteer tijdens Black Friday 2024 van 20% korting op alles in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

JohnDylan +22018

Ik zou de huurperiode van Forbs vervroegd doorbreken. Ik acht de kans groter dat Ajax hem komende zomer kan verkopen als hij de tweede seizoenshelft bij Ajax speelt en Farioli kan hem goed gebruiken. Ajax heeft dan voldoende opties voorin voor de tweede seizoenshelft:

RA: Traoré en Akpom
ST: Brobbey en Weghorst
LA: Godts en Forbs

In de zomer kunnen ze proberen om Akpom en Forbs in te ruilen voor buitenspelers die beter bij Ajax passen. In verwacht dat Ajax tweede wordt en potentiële aanwinsten daardoor ook Champions League voetbal kan bieden. Door de inkomsten van de Champions League zal er ook financieel meer mogelijk zijn dan deze winter.

28-11-2024 19:32

Belnaarhuis +4946

Wij betalen dan toch ook weer minder voor spelers en moeten meer focussen op onze jeugd en scouting, zolang we goede visie blijven volgen kunnen we er ook baat bij hebben.

28-11-2024 19:08

FrancescosRavioli +15199

De verschillen met de top zijn te groot. Die kopen straks geen 40 maar 400 talenten en verhuren ze dan.

You will own nothing and you will be happy. Maar dan in het voetb

28-11-2024 19:43

HW4 +460

Enige voordeel is dat er regels komen over het maximaal aantal te verhuren spelers.

28-11-2024 19:47

FrancescosRavioli +15199

Zullen ook wel clausules komen over bonus regelingen die terugbetaald moeten worden als spelers tussentijds eerder vertrekken. Of contracten worden meer prestatiegericht: ieder jaar dat je volmaakt krijg je een extra toelage.

28-11-2024 19:51

Belnaarhuis +4946

En als de bonden inschrijven van spelers alleen in de transferperiodes toelaat verandert er relatief gezien nog weinig. Of ik overzie het allemaal nu nog niet

28-11-2024 19:53

Techno303 +2577

Ernstig toch voor onze club! Maar wat ik dan niet begrijp is dat men hier gisteren en vandaag staat te springen om de resultaten van een 💡en 🪳

Transferwinsten omlaag dus je moet het dan van de CL hebben. Dus elke cent die nu naar die kut 🪳💡 gaan is er 1 te veel en kom je steeds verder achter! Ook al zijn wij financieel gezond dit staat los van direct kapitaal uit een CL of transfer

Maar ach voor het nederlandsche voetbal schijnt het allemaal heel goed te zijn. Voor mij bestaat er maar 1 club, dus ik zie dit toch even anders!

28-11-2024 17:30

Belnaarhuis +4946

Als alle nederlandse clubs het goed doen in Europa heb je meer CL plekken, simpel zat toch. Nationaal is er natuurlijk 1 club, internationaal moeten we zoveel mogelijk punten pakken. Want je ziet dat wij niet altijd kampioen worden, is het toch wel erg fijn als we met plek 2 CL in kunnen.

28-11-2024 19:06

FrancescosRavioli +15199

We hebben die plekken dit jaar nodig om aan te haken.

28-11-2024 19:44

ajaxfan83 +3445

https://youtu.be/_nODCyCVUV0?si=O9McaeolaaiuQZFX tim hoffman zal na deze aflevering wel voor heel lang over zn schouder moeten kijken vw dat tuig uit Rotterdam

28-11-2024 16:06

TheodenKingOfRohan +864

Er is al een keer een domrechtse kneus bewapend naar het mediapark gegaan om hem neer te schieten vanwege zijn 'woke-uitspraken', dus hij is al wat gewend.

28-11-2024 16:24

MPAjax +8405

Ik zeg Boer Bart en een Bergwijn dat moet de klus klaren tijdens de transferwindow

Hij heeft diepe zakken en een berg wijn moet ook in diepe zakken dus daar heb je je antwoordt

28-11-2024 15:42

Myriad +7064

De transfersommen zullen inzakken en het eredivisie-transfersom model (transfersommen gebruiken om het verlies op salarissen te betalen) zal op de helling gaan.

Toch is er geen reden voor paniek. Uiteindelijk kunnen er maar 11-16 spelen en zijn selecties van 25 man wel zo'n beetje het maximum. Spelers zullen misschien wel gratis weg willen, maar er zijn te weinig kopers. De selecties zijn al vol.

Clubs en trainers zullen meer doen zoals Farioli bij Ajax: zorgen dat alle spelers gelukkig blijven en genoeg perspectief houden. Een speler gaat pas weg als er een plekje vrijkomt bij een betere club (bestaat niet, ik weet het, maar dat denken ze dan zelf he).

28-11-2024 13:29

Zazi +201

Als mensen dan begrijpen dat Ajax

1 Ontzettende kut spelers heeft
2 Er door dit gedoe een heel afwachtende markt is - al ruim een jaar (!!)
3 Niemand risico’s gaat nemen voor twijfel gevallen
4 Ajax sowieso (ook internationaal) onder een vergrootglas ligt (dus uitspraken minder uit maken)

Dan snap je waarom we (lees: Kroes) de spelers niet verkocht krijgt. Dat geklaag over ‘wan prestaties’…

Al die CM / FM addicts die denken dat je spelers met n klik kan verkopen, denken een beetje onrealistisch

(Overigens speelde ik FM al va CM93…)

28-11-2024 13:17

Craain +4953

Het zijn geen kutspelers maar kuttrainers en kutbestuurders die deze spelers hebben gehaald. ik zag het al meteen aankomen toen vd Sar hiermee ging bemoeien.

28-11-2024 18:28

FrancescosRavioli +15199

En met jou vele anderen. Vd Sar is 2 jaar begeleid door van Kinsbergen en ik kan werkelijk geen 1 ding benoemen dat die daarvoor of daarna goed heeft gedaan als AD.

Een paard maakt geen goed ruiter is een uitspraak die 400% op hem van toepassing is

28-11-2024 19:45

Craain +4953

Mee eens.

28-11-2024 23:56

Rock69 +8411

De grote clubs blijven echt wel een nette transfersom betalen aan clubs als Ajax, PSV en Feyenoord. Maar dit geldt ook in de eredivisie, deze regel van verandering. Want anders heb je straks voor een koopje, 40 spelers bij een selectie. Wie goed is blijft en wie tegenvalt mag vertrekken. Dat kan dus niet hè! Dat snapt iedereen.

28-11-2024 12:50

Jariiii +21953

Ik blijf het een bizarre redenering vinden. Spelers verdienen dermate veel dat je ze niet als normale, doorsnee werknemers kunt zien. Bij de lusten mogen heus wel wat lasten.

28-11-2024 12:23

Jayq +3365

Op welke lasten doel je dan?

Dat voetballers moeten accepteren dat ze gevangen zitten in een systeem van moderne slavernij.

28-11-2024 12:40

Bullmajor +311

Waar ze zelf willens en wetens voor hebben getekend, en een godsvermogen door kunnen verdienen...

28-11-2024 13:33

Kluivert95 +1342

Bij mijn weten tekenen voetballers vrijwillig een contract met daarin het salaris (vaak heel hoog) wat zelf (en vrijwillig) is uitonderhandeld (ook nog vaak met een afgesproken transfersom). Bij slavernij werkt dit mijns inziens toch heel anders.

28-11-2024 14:29

Jariiii +21953

Slaven die miljonair zijn, het is inderdaad verschrikkelijk!

28-11-2024 15:22

Raoul14 +3090

Zelfs als je de inflatiecorrectie toepast waren slaven volgens mij geen miljonair.

28-11-2024 17:25

Jayq +3365

Ik ben zo te zien niet helemaal goed begrepen.

Ik zeg niet dat voetballers slaven zijn. Maar als je een miljoenensalaris hebt (wat het merendeel van de profvoetballers niet eens hebben) wil dat nog niet zeggen dat je dus gevangen moet zitten een voetbaltransfersysteem bedacht en gereguleerd door de Fifa. Waarbij je huidige club/werkgever de macht heeft over jouw nabije toekomst en daarmee verder carrière.

Ieder contract moet beëindigd kunnen worden, zo lang er maar een eerlijke en redelijke vergoeding tegenover staat.

Dus eigenlijk nogmaals de vraag. Welke (extra) lasten zou een duurbetaalde profvoetballer moeten hebben ten opzichte van 'normale' werknemers?
Lasten die opgelegd worden door een megalomaan bedrijf als de Fifa?

28-11-2024 18:22

Ans B +19823

Goed werkgeverschap is en blijft voor mij de crux. Dat heb ik altijd al gevonden, ook buiten het voetbal. Natuurlijk blijft geld altijd een hele belangrijke factor, zeker bij mannen die sinds mensenheugnis de kost moeten verdienen én voor wie geld tevens een statussymbool is (zeg ik vanuit een vrouwenperspectief, misschien zien mannen dat zelf anders; dat hoor ik dan graag).

Maar zijn er veel mannen die enkel en alleen vanuit geld denken als ze een club kiezen? Ja tijdelijk wellicht, als het een enorm verschil is en je hierdoor een zekere toekomst tegemoet kunt gaan, maar dat geldt m.i. vooral voor wat oudere voetballers die sportief gezien bereid zijn tot een stapje terug (Arabische landen, Amerika) of veel op de bank zitten (topclubs). Maar de jongere voetballers kijken volgens mij toch een tikkeltje anders. Hoop ik ook vooral. Die kijken wellicht ook veel meer naar een goede carrièreplanning, kans op spelen, stabiliteit en uitstraling van de club e.d.

Ik denk dus dat Ajax vóór alles de identiteit van de club moet bewaken - zodat Ajax dat speciale imago blijft houden, en daarnaast een excellente werkgever moet zijn. Spelers helpen bij het vinden van een huis, uitgekiende ontwikkelplannen voor individuele spelers, state of the art faciliteiten, contractopwaarderingen als er aanleiding toe is, maar ook voortdurend de vinger aan de pols houden wat betreft de tevredenheid en de ambities van spelers - zodat je ook op dat gebied een welwillend werkgever bent die meedenkt met hun belangen. Ajax moet zoveel mogelijk als een 'thuis' voelen, dat je niet zo maar verlaat voor een paar centen meer. En bij wie je niet direct naar de rechter stapt.

Er wordt overigens vooral naar de eventuele nadelen voor Ajax gekeken, maar wat betreft de binnenlandse markt kunnen er ook voordelen zijn. Sommige NL-clubs gaan heel hoog in de boom zitten voor hun spelers. en verkopen liever aan buitenlandse clubs. Ik denk dan aan b.v. Vincent Jansen die niet eens de kans kreeg om naar Ajax te gaan.

28-11-2024 12:15

mvdk +43930 moderator

Maar ze hadden wel een koopoptie van 20 miljoen voor Sulemana.

28-11-2024 12:04

ajaxfan83 +3445

Dat was een voorwaarde van southampton, maar was geen verplichte optie tot koop

28-11-2024 12:11

Leo8604 +2033

Moeilijk onderwerp.
Spelers / zaakwaarnemers tekenen met hun volle verstand contracten en dienen zich hieraan ook te conformeren.
Verder zou ik me grofweg het volgende of een variatie hierop kunnen voortsellen:
De transferperiode blijft de periode welke als opzegtermijn hoort te dienen. Wel zou ik de zomertransferperiode een maand eerder willen sluiten om competitievervalsing tegen te gaan.
Als max. afkoopsom zou de Fifa een calculatie kunnen ophangen, bijv. bruto inkomen x 5 x contractduur. Anders gezegd als een speler Eur. 1 miljoen per jaar verdient en een contract heeft voor nog 4 jaar dan is de calculatie: Eur. 1 miljoen x 5 x 4 = Eur. 20 miljoen. Bij een contractduur voor nog 3 jaar Eur. 1 miljoen x 5 x 3 = Eur. 15 miljoen etc. Nogmaals, dit zou een maximale afkoopsom kunnen zijn en natuurlijk zijn (vergelijkbare) spelers van 30+ minder waard dan spelers van begin - midden 20. De speler deelt in deze constuctie dan ook niet mee in een evt. transferopbrengt. Zaakwaarnemers kunnen max. 10% van de afkoopsom als courtage rekenen te betalen door de kopende partij.

28-11-2024 11:41

Jan Doedel +4299

Die superrijke spelers doen net alsof ze voor een hongerloontje moeten werken. Lekker voetballen voor veel te veel geld en dan nog klagen ook. Hoe zo'n plaat heb je dan voor je kop?

28-11-2024 11:23

Jan Doedel +4299

Zet een sukkel een hippe bril op en hij lijkt meteen intelligent. Kijk naar Ronald de B......oh wacht het werkt dus niet altijd haha.

28-11-2024 11:21

Duggoutdennis +6334

Dat is een behoorlijke Jan Doedel bedoel je?

28-11-2024 11:23

BarryJanssen +14119

Ik heb meer moeite met figuren die gewaardeerde oud spelers van Ajax omschrijven als “sukkel”.

28-11-2024 11:24

Jan Doedel +4299

Gewaardeerde reclamemaker van landen waar ze de mensenrechten niet respecteren bedoel je?

28-11-2024 15:40

Dusbaba +15365

Ik snap er nog steeds niets van eerlijk gezegd.

28-11-2024 11:17

Bensco +7168

In Jip en Janneke taal gesteld:
Ajax moet nog steeds verder bezuinigen op salarissen. We hebben nog teveel spelers voor deze begroting.

Tegelijkertijd is de kans groot dat we ook minder aan transfers gaan verdienen door het Diarra arrest. Men wil nu nog snel spelers verpatsen nu ze er nog geld voor kunnen cashen. Want dat kan wellicht aankomende zomer een stuk minder worden

28-11-2024 12:29

Jayq +3365

Kleine aanvulling.

Als, door het Diarra arrest, we minder aan transfers gaan verdienen, dan gaan we ook minder aan transfers kwijt zijn.

28-11-2024 12:53

Bensco +7168

Ja dat is dus de onzekere factor.. men weet dat nog niet. Het kan zijn dat grote clubs gaan proberen om spelers los te weken met hogere salarissen. Ajax kan dat niet betalen

28-11-2024 13:06

Lazell +16989

Je kan niet van clubs verwachten dat ze veel geld investeren in spelers (als het geen transfersom is, dan is het tekengeld) en dan een opzegtermijn hebben van 2 maanden. Dan riskeer je ook nog eens een leegloop als het tegenzit, zoals bij ons afgelopen jaar. Moet je je voorstellen dat Brobbey, Berghuis, Sutalo, Hato, etc. dan allemaal hun contract hadden opgezegd in de winterperiode. Dan stond je nu nog steeds in het rechter rijtje.

Zulke dingen zijn toch juridisch gepriegel. Waar een wil is, is een weg. Spelers laten inschrijven bij een bond voor zijn contractperiode, waardoor ze alleen in die periode voor die club speelgerechtigd zijn. Tenzij een speler en club beide akkoord gaan om dat op te zeggen. Dan kan je dat afkopen bij een club. Er moet iets op gevonden worden, want dit is niet houdbaar.

28-11-2024 10:39

Devid87 +3532

Is dat bevestigd dat die opzegtermijn eraan komt?

28-11-2024 10:47

Lazell +16989

Bevestigd niet, maar als het spelers onhoudbaar worden zonder een aardige compensatie voor clubs, heb je als club zijnde een gigantisch probleem.

28-11-2024 10:54

AFCA020! +6096

Als je samen een opzegtermijn overeenkomt is die bindend en kan het alles zijn, zo niet is de wettelijke opzegtermijn (in Nederland weet niet hoe dat elders zit) slechts 1 maand bij contracten korten dan 5 jaar.

28-11-2024 11:11

Lazell +16989

Contracten moeten ook gewoon voldoen aan Europese en Nederlandse wetgeving. Dat is praktisch de essentie van deze zaak. Je kan niet alles in een contract stoppen, want zodra het in strijd is met die regelgeving (in dit geval arbeidsrecht) houdt het geen stand bij een rechter. Ik ben geen jurist, maar een opzegtermijn van enkele jaren lijkt me niet realistisch.

28-11-2024 13:08

AFCA020! +6096

Nee dat niet, maar denk dat je wel 3 maanden overeen kan/mag komen, misschien zelfs 6.
Dan tackel je veel problemen qua transfers.

Ik zou zeggen: 3 maanden opnemen en de FIFA moet een transferwimdow van een maand realiseren (bijv alleen juli en alleen januari). Dan kan je hem dus niet tijdig opzeggen, althans niet binnen een window.

Dat maakt het minder aantrekkelijk voor een speler. Als hij namelijk z’n contract opzegt, kan je hem volledig buiten de groep houden

Denk dat dat mag

28-11-2024 16:19

AFCA020! +6096

Goed artikel 👌🏻

Zal idd een extra zware klus worden, maar tot dusverre wordt er door het gehele team goed werk geleverd bovenin.


Wat ik mij nog afvraag qua transfersommen en de Diarra zaak:

Evident dat een speler geen eigendom is van de club. Een normaal verloop zou idd zijn het resterend bedrag afbetalen alsmede een schadevergoeding/boeteclausule vanwege het eerder opzeggen van je contract (ervanuitgaande dat clubs slim genoeg zijn een opzegtermijn op te nemen en niet gaan hangen aan de wettelijke 1 maand voor contracten korter dan 5 jaar).

Maar in dat licht bezien: kan een transfersom nog steeds hoog uitpakken.
Want hoe ga je kosten berekenen?
Je kan bijvoorbeeld stellen dat iemand grotendeels verantwoordelijk is voor het al dan niet halen van CL voetbal en de daarbij horende inkomsten.
Nu is dat zeer speculatief, maar overige inkomsten kan je wel makkelijk(er) vaststellen. Merchandise, extra sponsorinkomsten, tv rechten etc.
Cristiano Ronaldo bijvoorbeeld had bij Real z’n (destijds) torenhoge aankoopbedrag plus contract al voor het einde van het seizoen terugverdiend met sponsors, merchandise, tv rechten en (hoewel weer moeilijker te controleren) toegenomen supportersaantallen.

Nu is/was hij misschien buitencategorie, maar bij ons had je met Henderson, Weghorst en Klaassen min of meer hetzelfde dat er een enorme stijging was in verkopen.

Zou je dit, alsmede het verlies wat gepaard gaat bij een vertrek, mogen berekenen in een compensatiebedrag (denk dat je het geen transfersom meer kan noemen)

Als dat zo is, kan je nog steeds 30 mln verlangen voor een Brobbey bijvoorbeeld.
Je hebt z’n contract, je hebt z’n doelpunten (die zorgen voor/ de kans vergroten op CL inkomsten), je hebt z’n merchandise, je hebt de algehele merchandise alsmede tv rechten die stijgen bij successen (waar goals aan bijdragen), het marktaandeel Ajax dat stijgt bij succes, potentiële groei qua talent etc.
In hoeverre mag en kan je dat meetellen?

Ik denk dat er best een juridische grond voor is. De Diarra zaak zal voornamelijk de verkoop van mindere goden raken zoals een Tahirovic, Wijndal, Mannsverk, Ramaj etc. Die een zeer marginale rol spelen bij het succes van de club alsmede hun eigen populariteit.

Iemand hier meer kijk op?

28-11-2024 10:29

ajaxfan1972 +2473

Kreeg brobbey maar de kans om te vertrekken niemand wil m

28-11-2024 10:14

Breuk +25133

Inderdaad. Zou je een miljoentje of 8 besparen per jaar.

28-11-2024 11:06

Aram +17988

Goed artikel.

Alleen het eerste deel roept vragen op. Hebben we echt bespaard op salarissen? Volgens mij zijn er hoge salarissen bij gekomen en is er weinig weggegaan. Ik denk eerder dat het de salariskortingen zijn doordat we geen Champions League spelen. Dat is dus geen structurele besparing en dat moet nu juist wel, zoals ook blijkt uit het artikel. Komt nog bij dat de verhuurde spelers terugkomen; dat is dus ook geen structurele besparing.

28-11-2024 09:38

Bowie +2377

Ik meen onlangs gelezen te hebben dat Klaassen en Weghorst bijvoorbeeld voor een stuk lager salaris zijn binnengehaald. Berghuis gaf afgelopen week ook aan te willen verlengen en zich bewust is dat hij in salaris moet zakken.
Mislintat heeft de salarissen meer ingezet op prestatie bonussen, dus die besparing kun je afzetten tegen de inkomstendaling en de stijging weer afzetten mocht je CL premies ontvangen.

Kroes heeft ook aangegeven structureel vanuit een EL begroting salarissen uit te delen, ook als ze straks wel een keer de CL weer halen. Het is daarmee denk ik wel een geleidelijke weg naar structurele bezuinigingen.

Edit: op basis van artikelen die ik de afgelopen twee weken heb gelezen maar er nu niet direct bij heb gepakt.

28-11-2024 10:38

JesperDeVlo +5419

Je ziet clubs nu al anticiperen op het 'nieuwe' transfersysteem. Om te voorkomen dat er bij de verkoop een mogelijk conflict ontstaat tussen de speler en club, worden er voorafgaand bij het tekenen van een nieuw contract er al afspraken gemaakt tussen club en speler binnen welke bandbreedte en speler later in de tijd overgenomen kan worden door een andere club.

Door vooraf dus afspraken te maken tussen de club en speler voorkom je later conflict situaties.

Het nieuwe contract van Veerman is een mooi voorbeeld daarvan , en Kroes zal met contractverlenging van Godts een zelfde soort bepaling hebben opgenomen.

"PSV communiceerde eerder op de donderdag dat Veerman diens contract heeft verlengd tot medio 2028. De geboren Volendammer gaat er financieel flink op vooruit, klinkt het. En: 'De club heeft hem in ruil daarvoor langer onder contract, met afspraken die in de toekomst rendabel kunnen zijn', schrijft de lokale krant. In de verbintenis staan bepaalde 'bandbreedtes', waaraan beide partijen elkaar in de toekomst kunnen houden.

Onder bepaalde voorwaarden kan Veerman naar verluidt een stap naar een mooie buitenlandse club maken. "

28-11-2024 09:05

Aram +17988

Goed verhaal.

En ik ben blij dat PSV verlengt met die Veerman!

28-11-2024 09:39

Lazell +16989

Idd, er moet iets van incentive zijn om niet weg te gaan, of een straf om wel weg te gaan. Anders zeggen spelers in slechte periodes massaal hun contract op, wat de slechte periode nog slechter maakt en nog meer spelers gaan. Dan kom je in een negatieve spiraal waar je niet meer uitkomt.

28-11-2024 10:42

Jayq +3365

En waar gaan al die spelers naartoe die massaal hun contract opzeggen?
Hebben de clubs die het voor de wind gaat dan nog zo veel vacatures open staan?

28-11-2024 13:00

Lazell +16989

Niet alle spelers, maar de gewilde spelers als Hato, Sutalo, Brobbey, etc. kunnen echt wel ergens een contractje oppikken bij een CL club of een club in een grote competitie als ze gratis mochten overkomen.

28-11-2024 13:13

jaripettersson +9510

Ik was benieuwd met zo'n titel maar het artkiel geeft mij geen duidelijk beeld van hoe het nieuwe transfersysteem eruit gaat zien of wat dat precies voor Ajax betekent. Het blijft vaag en speculeert alleen dat transfersommen lager worden en spelers meer macht krijgen, zonder echt eennonderbouwde poging te wagen hoe dat gaat werken.

Daarnaast legt het niet uit waarom Ajax beter of slechter voorbereid zou zijn dan andere clubs. Alles wat genoemd wordt, zoals kostenbesparing en minder afhankelijk worden van transfersommen, geldt net zo goed voor andere clubs. Het biedt niks wat specifiek of uniek is voor Ajax.

Ook worden er geen praktische ideeen gegeven over wat Ajax kan doen om slim met deze veranderingen om te gaan. Het blijft hangen in algemene dingen zoals salariskosten verlagen of een linksbuiten halen, maar dat zijn niet echt vernieuwende ideeen Veel draait om de wintertransferperiode, maar er wordt niks gezegd over wat dit voor Ajax op de lange termijn betekent. Hoe kunnen ze zich voorbereiden op de komende jaren? Daar had ik graag wat over geweten

28-11-2024 08:53

leeuw58 +1938

Inderdaad, NB lijkt wel een politicus met dit commentaar: veel lullen maar geen spullen.

28-11-2024 09:05

HW4 +460

Kort samengevat: ten opzichte van de Europese top is Ajax als opleidingsclub slechter af door de afhankelijkheid van transfersommen. Het ligt alleen aan de definitieve nieuwe regels hoe ajax hierop kan anticiperen.

28-11-2024 09:09

AmsterdamsTrots +1990

Er is toch ook nog geen nieuw transfersysteem of een voorstel daartoe? Hoe kun je dan bepalen wat de gevolgen voor Ajax en de Eredivisie zijn. Op dit moment kunnen wij als supporters ook niet anders dan speculeren en inschatten wat het eventueel zou kunnen betekenen, dat blijft echter lastig omdat wij ook niet precies weten hoe die wereld er nou echt uitziet.

28-11-2024 14:33

Ajaxbrl +13724

De transfermarkt gaat tzt op z’n gat dus wat ga je krijgen: torenhoge salarissen in de hoop dat spelers niet weg willen.

28-11-2024 08:07

Bobje99 +7075

Dat zou kunnen. Tot er een doormiddel van slimme constructies alsnog een soort van bindende voorwaarde wordt gevonden.

Het zou voor mij persoonlijk overigens wel lastig worden om te kijken naar voetballers die nóg veel meer gaan verdienen voor hetgeen ze leveren.

28-11-2024 09:01

AmsterdamsTrots +1990

Waar wil je die salarissen van betalen als je inkomsten met de helft naar beneden gaan? In Engeland is het allemaal niet zo lastig, die verdienen buiten de transfers om meer dan voldoende, wij moeten het er echter van hebben.

Je zal meer in de richting van een maximaal aantal spelers in je selectie of salarisplafonds moeten denken. Dan heeft het namelijk voor die rijke clubs geen nut om 50 spelers aan te trekken, die kun je toch niet kwijt.

28-11-2024 14:36

jaripettersson +9510

Zoals iedere club daar slim op zal moeten inspelen. Helaas geen Ajax specifieke voordelen in het artikel. Alle clubs moeten spelers paaien en het salarishuis omlaag brengen.

28-11-2024 07:44

HW4 +460

Dit is niet helemaal waar. Ajax financiert de spelerssalarissen deels met transferinkomsten, omdat televisiegelden in de eredivisie niks voorstellen relatief gezien tov de Premier League. Een belangrijk financieel onderdeel voor Ajax is het verkopen (van de eigen jeugd) voor transfersommen, daarom zie je ook dat Ajax bijna altijd een positief saldo heeft uit transfergelden.

Het gevolg van het Diarra arrest zal waarschijnlijk zijn dat transfersommen dalen en spelerssalarissen stijgen. Waarbij goede spelers dus nog eerder naar grote competities vertrekken omdat daar de meeste inkomsten uit prijzengeld en televisiegelden zijn.

In het meest extreme geval, dat er helemaal geen transfersommen zouden zijn, kan Ajax zijn jeugdopleiding net zo goed opheffen omdat iedereen te allen tijde van club kan veranderen en opleiden zodoende niet meer rendabel is.

28-11-2024 09:04

Lazell +16989

Dat is toch geen voordeel?

28-11-2024 10:58

HW4 +460

Dat klopt. Die zijn er denk ook niet voor Ajax. Waarom zou er een voordeel voor Ajax zijn?

28-11-2024 11:24

BakkalBijter +11629

Het enige voordeel is dat aankopen (zoals een Sutalo) ook goedkoper worden. Maar inderdaad relatief gezien aan de topcompetities gaan we er keihard op achteruit.

28-11-2024 12:11
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.