De Future Cup van Fosu-Mensah: 'Ik denk dat ze daarna wel dachten: dat is echt een goede speler'

door Bram Bark 49

Bron Ajax Showtime

De Future Cup van Fosu-Mensah: 'Ik denk dat ze daarna wel dachten: dat is echt een goede speler'

door Bram Bark 49

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Het paasweekend komt eraan en dat betekent dat het weer bijna tijd is voor de Future Cup. In aanloop naar de nieuwste editie van het prestigieuze jeugdtoernooi blikt Ajax Showtime met oud-Ajacieden Donny van de Beek, Timothy Fosu-Mensah en Matthijs de Ligt terug op hun herinneringen aan de Future Cup. In deel 2: Timothy Fosu-Mensah.

Timothy Fosu-Mensah kijkt met een bijzonder gevoel terug op de Future Cup van 2014. Hij haakte in het seizoen 2013/14 aan bij de zeer talentvolle Ajax B1 van toentertijd en werd als eerstejaars B-junior opgenomen in de selectie voor de Future Cup. Op dat toernooi maakte zowel zijn team, als Fosu-Mensah persoonlijk, furore. En dat bleef niet onopgemerkt in Manchester. De huidige speler van Bayer Leverkusen vertelt in gesprek met Ajax Showtime over zijn herinneringen aan de Future Cup.

De Future Cup staat vanaf het begin van het seizoen al rood omcirkeld in de kalenders van de spelers van Ajax O17. En dat was tien jaar terug niet anders. ‘Op hele jonge leeftijd krijg je al mee hoe mooi de Future Cup is. Als het er dan echt aankomt en je zelf mag meedoen, dan is het iets waar je het hele seizoen naar uitkijkt’, vertelt Fosu-Mensah, die op achtjarige leeftijd bij Ajax terechtkwam.

Op die jonge leeftijd ging de drievoudig international al naar het buitenland voor internationale toernooien en is het belang ervan duidelijk. ‘Vanuit Ajax krijg je wel echt mee hoe belangrijk het is, eigenlijk vanaf de F’jes al. Al vanaf dat je acht jaar bent, ga je naar het buitenland om tegen grote clubs te spelen. Dan maak je al mee hoe leuk en belangrijk dat soort toernooien zijn. En dan heb je een internationaal toernooi, de Future Cup, bij je eigen club. Dat maakt het natuurlijk extra belangrijk.

Het paastoernooi krijgt veel media-aandacht en is ook voor scouts van over de hele wereld een gelegenheid om talenten van verschillende topclubs in actie te zien. Toch was Fosu-Mensah niet heel zenuwachtig. ‘Ik was meer verheugd dan zenuwachtig. Ik had er vooral heel veel zin in. De aandacht was natuurlijk nieuw. Je vrienden zien het vanuit huis en je krijgt berichtjes over de wedstrijden. Dat was allemaal heel nieuw. Het is toch een soort andere wereld waar je in terechtkomt.’

Manchester United

In een sterk deelnemersveld wist Ajax in 2014 de beker in Amsterdam te houden en de prestaties van Fosu-Mensah vielen Manchester United op. In 2015 vertrok de verdediger naar Engeland om te gaan voetballen bij The Red Devils. Of zijn prestaties op de Future Cup zorgden voor de interesse van de Engelse grootmacht? ‘Dat denk ik wel’, antwoordt Fosu-Mensah. ‘Ze hielden me wel al langer in de gaten denk ik, maar ik denk dat ze daarna (na de Future Cup, red.) wel dachten: dat is echt een goede speler.’

En dat terwijl in 2014 Fosu-Mensahs deelname aan de Future Cup geen vanzelfsprekendheid was. ‘De trainer op dat moment, Saïd Ouaali, vond dat ik het goed deed in de wedstrijden die ik met de B1 speelde. Dus hij besloot me mee te nemen voor de Future Cup. Ik was heel erg blij. Je weet dat er grote clubs komen en dat iedereen kijkt.’

‘We hadden zoveel goede spelers’

En dus stond Fosu-Mensah tussen een aantal andere grote Ajax-talenten op het veld en wisten ze te imponeren tijdens de Future Cup. ‘Je wint het toernooi en verslaat Liverpool in de finale. Dat heeft de hele selectie internationaal wel op de kaart gezet.’ Voor Fosu-Mensah ontstond er dus interesse van Manchester United, maar de verdediger is van mening dat vooral het sterke collectief het verschil maakte dat toernooi. ‘De kracht was uiteindelijk echt de breedte van de selectie. We hadden zoveel goede spelers.’

‘We hadden een hele goede selectie met jongens als Nouri, Van de Beek, Dilrosun, Cerny, en Bergsma, die een heel goed toernooi speelde. Nouri was onze aanvoerder en was fantastisch tijdens dat toernooi, maar de kracht was het collectief.’ In een kort tijdsbestek werden het Braziliaanse Corinthians, Celtic, Anderlecht en Liverpool verslagen. De brede en kwalitatief sterke selectie was een voordeel voor Ajax. ‘We konden veel rouleren zonder dat we er minder van werden, maar evengoed was het pittig.’

Niet alleen Ajax had goede spelers, ook bij de tegenstanders zijn er een aantal jongens die Fosu-Mensah zijn bijgebleven. ‘Sheyi Ojo en Harry Wilson van Liverpool en Orel Mangala van Anderlecht maakten indruk op mij. Met Mangala ben ik al lang bevriend en ik heb nog steeds contact met hem.’ Het drietal speelt tegenwoordig voor respectievelijk KV Kortrijk, Fulham en Olympique Lyon.

‘Laten zien waar Ajax voor staat’

Voor de speler is het een mooi podium om zich te laten zien aan het grote publiek, maar ook voor de clubs, en Ajax in het bijzonder, geldt dat. ‘Iedereen kijkt en iedereen weet dat Ajax een goede jeugd heeft. Als Ajax moet je dan goed presteren en laten zien waar Ajax voorstaat.’ In de voorbereiding op de Future Cup gaven trainer Ouaali en assistent-trainer Ronald de Boer de talenten mee dat ze van eigen kracht uit moesten gaan. ‘We moesten spelen zoals we het hele seizoen al speelden, op de Ajax-manier.’

Tot slot heeft Fosu-Mensah, die de Future Cup zeker gaat volgen, nog een boodschap voor talenten van Ajax O17 die in het paasweekend in actie gaan komen tijdens het prestigieuze toernooi. ‘Ik wil de jongens heel veel succes wensen en ze moeten vooral genieten. Geen extra druk voelen en gewoon doen wat je het hele seizoen al doet.’

Bram Bark (X: @Bram_Bark | E-mail: b.bark@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

FlyingDutchMan +17314

TFM is de koning van de foute clubkleuzes, eindigt zometeen zijn carrière met 100 wedstrijden pijn en moeite

27-03-2024 21:39

Robertini +39190

Blijft jammer als dit soort jonge talenten zo vroeg weg gaan. Ik denk dat hij als hij bij Ajax was blijven voetballen nu misschien wel de top bereikt had.

27-03-2024 18:34

WantAmsterdam +116101

TFM heeft dit seizoen nog geen enkele wedstrijd gespeeld, terwijl hij alleen een relatief kleine blessure had aan het begin en sinds oktober weer fit is. In zijn bijna 10 prof seizoenen zo een 70 competitie wedstrijden. Is nu 26.
Zijn weinig spelers die in zoveel prof seizoenen zo weinig wedstrijden hebben gespeeld.

27-03-2024 17:31

Robertini +39190

Volgens transfermarkt was hij pas in December wedstrijdfit, maar toch, vorig seizoen speelde hij ook niet... Z'n carrière verkocht voor het grote geld.

27-03-2024 18:36

WantAmsterdam +116101

Dat heb ik gezien, maar daar geloof ik niks van. Na een blessure van iets meer dan één maand, twee maanden nodig hebben om wedstrijdsfit te worden?
Kaplan speelde al na enkele dagen groepstraining hervat te hebben al met Jong mee. En die was bijna een jaar geblesseerd.
Voor de rest eens. Al lijkt ie ook echt niet gemaakt voor profvoetbal.

27-03-2024 19:14

insectenverdelg +23431

Dan alsnog, zit niet bjj de selectie. heeft 1x mogen invallen dit jaar bij een friendly georganiseerd voor het B garnituur tegen Venezia. verkeerde keuze na verkeerde keuze.

27-03-2024 22:56

gi0vanni +7176

Ik vernam dat hij het voor zijn blessures niet slecht deed in Duitsland.

27-03-2024 20:37

WantAmsterdam +116101

Stond precies 4 competitie wedstrijden in de basis, was dan een zeer korte periode.

27-03-2024 20:50

gi0vanni +7176

Ik hoop dat ze alleen spelers terug halen in noodgevallen voor een laag salaris. Een goede rb is welkom maar niet een die blessure gevoelig is en duur. Voorlopig zal Gooier er wel instaan.

28-03-2024 01:43

Wobbo +11294

Blijft toch wel krom ergens he? Meedoen aan internationale toernooien zodat de scouts van de Britse clubs daarna al die teams kunnen leeg roven.

27-03-2024 14:49

Lazell +16989

Geldt andersom ook. Het vergroot onze aantrekkingskracht, waardoor wij de Bounida's, Idumbo's, Butera's en Godtsen van onze zuiderburen kunnen wegroven.

28-03-2024 11:19

Petterson +25008

Gozer had nooit zo jong naar ManU moeten gaan. Had nu echt in de top kunnen spelen als hij een meer geleidelijk pad (via Ajax 1) had gekozen.

27-03-2024 12:31

insectenverdelg +23431

Ik heb voor jongens als Hansen en Q Timber hun keizes veel meer begrip dan deze leuze. Die bouwen via kleinere clubs om vooruit te komen.

27-03-2024 22:57

Lazell +16989

Idd. Vooral voor Hansen heb ik respect. Wou bij Ajax blijven en verhuurd worden. Mocht niet, heeft vervolgens nieteens op de bank mogen zitten bij het eerste. En wilde daarom zijn contract niet verlengen. Die jongen wilde het liefst slagen bij Ajax.

28-03-2024 11:21

Cosey2 +7000

Begrijp ook niet waarom we juist bij deze gozer terechtkomen voor een interview, heeft niet veel op met Ajax en wij niet met hem.

27-03-2024 11:08

WantAmsterdam +116101

Tja, was ooit een groot talent, blonk uit op de FC, en is nog enigszins bekend. Ik denk ook dat het voor AS niet makkelijk is om aan interviewpartners te komen. Met andere spelers hebben ze waarschijnlijk geen banden en die hebben dan ook geen tijd/zin om met een toch best klein medium een interview te doen.

27-03-2024 12:11

WantAmsterdam +116101

Eens, ondanks dat TFM is vertrokken, en ik persoonlijk dus geen mega fan ben, is het zeer netjes dat hij dit doet.

27-03-2024 17:18

Bravoure +2252

In 10 jaar tijd 70 competitiewedstrijden gespeeld en multimiljonair. Poi

27-03-2024 11:05

WantAmsterdam +116101

Moderne voetbal in een notendop.
Zelf was ie uiteraard liever multimiljonair geworden met 250 wedstrijden op zijn naam. Maar ondanks zijn toch (sportief) zeer mislukte carrière zal hij niet ontevreden zijn als ie naar zijn bankrekening kijkt…

27-03-2024 17:21

Juan62 +46179

Gozer heeft ons enorm genaaid, daarom ook blij dat we hem ook niet terugkochte
Zou het leuker vinden om over de ervaringen in de FutureCup te lezen van een
(oud) speler die wel wat voor ons heeft betekend

27-03-2024 09:24

behangdelul +32621

TFM hoorde na de futurecup de geldbellen al rinkelen.
Man man man wat heeft die zijn carriere toch om zeep geholpen voor de poen.

27-03-2024 09:06

Ajax27 +19138

Oh wat heeft die gast toch veel slechte keuzes gemaakt. Hij had zo'n grote carriere kunnen hebben. Als die toch niet voor het grote geld in het buitenland was gegaan. Maar gewoon 3 volle seizoenen in de eredivisie voetballen, daarna een tussenstap en en dan een stap naar de top. Ik denk oprecht dat het er bij hem in had gezeten. Als... Als.. Als...

26 alweer. Een speler die dadelijk over een jaar of 2 al op avontuur gaat over heel de wereld. Die zal nog naar China proberen te gaan, Amerika, of als dat niet lukt zie je 'm in Griekenland, in het oostblok, misschien wel naar Zuid-Amerika.

Heel de wereld straks gezien, voornamelijk overal op de bank gezeten en invalbeurten gehad maar toch gewoon lekker gemiddeld 1 miljoen per jaar opstrijken. Tjah je kunt het slechter treffen. Dus medelijden hoeven we echt niet te hebben. Hij had ook voor 200-400k alles kunnen spelen bij een club als FC Utrecht nu. Maar hij kiest bewust toch voor de grotere clubs, de grotere competities, het geld, de bank. Helemaal prima, je kunt 'm geen ongelijk geven.

27-03-2024 08:56

Lazell +16989

Had gekund. Maar grote kans dat hij bij ons ook geblesseerd was geraakt, na een paar seizoenen vol blessures transfervrij was overgestapt naar middenmoot Eredivisie en vanuit daar verder naar beneden was gegaan.

28-03-2024 11:24

Ajax27 +19138

Idd, daarom snap ik de financiële keuzes ook zeker. Hij verdient de afgelopen 8 jaar al gemiddeld 1 miljoen per jaar. Dat had ie in de eredivisie in de middenmoot nooit verdiend. Dus wat dat betreft slim.

Als ie straks klaar is en 10-15 miljoen bij elkaar heeft gevoetbald, de helft heeft opgemaakt, dan kan ie nog steeds prima leven zonder al te veel meer te hoeven doen.

28-03-2024 13:48

Lazell +16989

Als jouw schatting klopt, is hij in principe nu al financieel onafhankelijk. Als je je geld laat beleggen, kan je heel riant leven en je kapitaal nog verhogen ook.

28-03-2024 14:06

Ajax27 +19138

Ja maar als je 18 bent en een miljoen krijgt zul je daar niet het meest verstandige mee omgaan en wellicht de helft ervan aan z'n ouders geven. In de jaren erna zal nog steeds een gedeelte naar familie gaan en je zult zelf ook niet op een houtje gaan bijten.

Ik verwacht niet dat de meeste jongens van 18-24 super verstandig direct met hun centen omgaan. Met auto's, huizen, kleding, sieraden, etentjes, en alle 1001 andere dingen kan het hard gaan. Als ie nog 30% over heeft van die eerste 6 jaar dan is het denk ik veel. Vooral in de komende jaren slim met z'n centjes omgaan om er warmpjes bij te zitten na z'n carrière.

28-03-2024 15:47

Lazell +16989

Als ik naar mezelf kijk kan ik dat zeker beamen :) in die periode heb ik volgens mij geen enkele aankoop gedaan waar ik nu nog iets aan heb en alles wat ik verdiende er meteen doorheen gebrast. Maargoed, als student was het al lastig genoeg om zonder schulden af te studeren.

Je hebt niet enorme hoeveelheden geld nodig om financieel onafhankelijk te zijn. Een miljoen of 2-3 is voldoende om jezelf elk jaar 50-75k uit te laten betalen en je vermogen nog steeds te laten groeien.

28-03-2024 16:01

Ajax27 +19138

2-3 miljoen ben je niet financieel onafhankelijk. Zeker niet als je straks 15 jaar als een koning hebt geleefd. Dan ga je daarna niet met 4000-6000 per maand genoegen nemen. Ze zullen hun levensstijl zeker (moeten) aanpassen. Maar ze willen nog steeds minimaal 100-200k per jaar kunnen besteden.

Dus hij heeft nog wat lucratieve deals nodig in de komende 10 jaar.

28-03-2024 19:36

Cosey2 +7000

In het hele verhaal lees je alleen maar tussen de regels door dat het een fantastisch toernooi is om je in de kijker van andere clubs te spelen.

27-03-2024 08:44

DEELM +11891

Die heeft toen wel heel vroeg gespiekt in z'n carrière.

27-03-2024 08:13

ck69 +13086

Fosu Mensah, 26 nog maar en wat een vergooide carrière heeft hij al gehad eigenlijk. Had dat allemaal anders geweest als hij bij Ajax was gebleven?

27-03-2024 07:37

jo1 +4584

Ik denk dat zijn bankrekening wel lekker gevuld is, als hij niet leeg is

27-03-2024 07:45

PeterLarsson +13285

Hij heeft vanaf het seizoen 20/21 zo’n 1000 minuten in competitieverband gespeeld. Zeer blessuregevoelig, dus ook bij Ajax was zijn ontwikkeling op een gegeven moment stil komen te staan.

27-03-2024 07:48

AFCA-pride +17346

Of zijn lichaam is niet geschikt voor top top niveau. Je ziet nu bij de Ligt ook meer blessures, terwijl hij bij ons weinig mankeerde. Op je tenen lopen, kan effecten hebben.

27-03-2024 09:42

WantAmsterdam +116101

De Ligt heeft nog steeds duidelijk minder veel blessures gehad. Zit 1 1/2 jaar tussen beiden, en twee prof seizoenen. De Ligt moest 62 wedstrijden missen vanwege blessures, TFM meer dan 130.
En Leverkusen (afgezien van dit seizoen) /Bundesliga is ook niet top top niveau.
Zijn lichaam lijkt gewoon niet gemaakt voor profvoetbal, mogelijk hebben we hier de kogel gewoon ontweken. Al is dat onmogelijk om 100% te stellen.

27-03-2024 17:46

JoeBlow +8181

De Ligt is ook veranderd in een soort van Michellin mannetje. Zijn wendbaarheid is echt stukken minder geworden in het buitenland. Hij zou voor Ajax een enorme aanwinst zijn, maar hij komt voor de echte top toch echt wel een stukkie te kort.

27-03-2024 18:34

AjaxHoorn +32989

FM was zeker een groot talent. Volgens mij wilde Ajax toen pas vanaf hun 17e contracten aanbieden. And he was gone.

27-03-2024 07:28

DEELM +11891

Ajax mocht in die tijd pas vanaf 17 een contract geven. Andere landen eerder en daar liep Ajax tegenaan. Nu is dat gelijk getrokken naar 15 meen ik.

27-03-2024 08:15

WantAmsterdam +116101

Ajax mocht spelers vanaf 16 een contract aanbieden, het was (wan)beleid bij ons dat we spelers pas een contract aanboden als ze vast naar de O19 doorgeschoven waren (wat dus toen meestal 17 was). Ajax schot zichzelf toen zo ongelofelijk in de eigen voet. Mede daardoor verloren wij TFM, Peeters, Dilrosun en Malen.

27-03-2024 12:08

Petterson +25008

Was het ook niet zo dat als je ze op 16 jaar een contract gaf, dat je ze dan maar kort kon vast leggen, terwijl als je ze op 17 jaar een contract gaf, dat je ze een stuk langer kon binden? Staat me bij dat er wel een logische reden achter zat verband houdend met de regelgeving voor jeugdcontracten en/of voorcontracten. Iets met klok en klepel waarschijnlijk 😁

27-03-2024 12:40

AjaxHoorn +32989

Dit was het idd

27-03-2024 12:47

Zuid2 +2523

@WantAmsterdam

Malen kreeg gewoon op z'n 16e een contract aangeboden want die regel was alweer teruggedraaid na het vertrek van die drie.
Hij wilde desondanks zelf perse naar Arsenal met dank aan Raiola.

27-03-2024 13:45

WantAmsterdam +116101

Nee, dat was niet het geval volgens mij, je mocht in beide gevallen een 3 jarig contract maximaal aanbieden.De Ligt tekende een jaar later gewoon voor 3 jaar als 16 jarige, en dat kwam puur door wijziging in het beleid.
Niet geheel accuraat volgens mij, we draaiden dat terug toen die al 16 was, we hadden met hem al in gesprek moeten gaan toen die 15 was, zodat die op zijn 16 kan tekenen. Kan me herinneren dat Guardiola aan het zeiken was omdat Malen geen aanbieding kreeg.

27-03-2024 17:48

JoeBlow +8181

En dat is eigenlijk alleen bij Malen jammer gebleken.

27-03-2024 18:35

WantAmsterdam +116101

Dat is makkelijk achteraf lullen. De andere spelers hadden zich bij Ajax gewoon beter kunnen ontwikkelen. Je onderschat hoe belangrijk de jaren vanaf 16-21 zijn.

27-03-2024 20:29

AjaxPassion +3899

Ja klopt, dit was de generatie die ging lopen en waardoor Ajax een streep heeft gezet door Cruijffs visie m.b.t. jeugdcontracten. Niet alleen TFM, maar ook Dilrosun en Peeters gingen volgens mij, maar daardoor is natuurlijk wel de Ligt nóg sneller doorgebroken en heeft hij een giga transferrecord neergezet voor een NL verdediger.

Bizar eigenlijk dat Ajax het nog steeds niet snapt en spelers niet al op hun 15e vastlegt met een miniem jeugdcontractje en ze dan op hun 16e verlengt, of als ze niet verlengen voor hun 17e zegt 'wieberen jij'

27-03-2024 09:16

AFCA-pride +17346

Ze willen vaak geen miniem jeugdcontract, maar gelijk een redelijk goed contract (onder druk zaakwaarnemer/ familie). Investeren in jezelf is er tegenwoordig steeds minder bij.

27-03-2024 09:44

CDX +3164

Ja ja, die gastjes kunnen al tonnen verdienen in Engeland, worden waarschijnlijk gek gemaakt door hun hele sociale kring en/of zaakwaarnemer met dubbele agenda, in deze tijd waarin status alles is (social media), en jij denkt dat ze zich nog laten afschepen met 25 gulden zakgeld, een broodje ossenworst en de eer net zoals vroeger toen alles beter was.

27-03-2024 10:30

WantAmsterdam +116101

En Malen.
De Ligt was sws snel doorgebroken, TFM kon ook op RB of op het middenveld en De Ligt had altijd al meer talent als CZv dan hem.

27-03-2024 12:08
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.